A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság tanácsa jogszabály Alaptörvénnyel való összhangjának utólagos vizsgálata tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság az egyes ingatlanok műemlékké nyilvánításáról, illetve műemléki védettségének megszüntetéséről szóló 15/2018. (XII. 17.) MvM rendelet 6. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
I n d o k o l á s
[1] 1. Tordai Bence országgyűlési képviselő, valamint további ötvenkét országgyűlési képviselő (a továbbiakban: indítványozók) az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés e) pontja, továbbá az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 24. § (1) bekezdése alapján kezdeményezték, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg az egyes ingatlanok műemlékké nyilvánításáról, illetve műemléki védettségének megszüntetéséről szóló 15/2018. (XII. 17.) MvM rendelet (a továbbiakban: MvM rendelet) 6. §-a alaptörvény-ellenességét, és azt semmisítse meg. Az indítványozók az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdésére, valamint XXI. cikk (1) bekezdésére hivatkoztak.
[2] 2. Az MvM rendelet 6. §-a az egyes ingatlanok műemlékké nyilvánításáról, valamint műemléki jelentőségű területté nyilvánításáról, illetve műemléki védettségének megszüntetéséről szóló 53/2011. (VIII. 25.) NEFMI rendelet 18. § (1) bekezdésével műemlékké nyilvánított Budapest II. kerület, Bem József tér 3. szám alatti, belterület 13507/3 helyrajzi számú ingatlan műemléki védettségét szüntette meg. Az indítványozók szerint a 13507/3 helyrajzi számú ingatlanon található épület műemléki védettség megszüntetésének alapja nem az MvM rendelet szerinti szakmai indok, valójában annak gazdasági oka volt. Ennek igazolására az indítvány megjelölte az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 388/2020. (VIII. 7.) Korm. rendelet 1. §-át, valamint 1. számú mellékletének 48. sorát. E szerint – szól az indítvány indokolása – az MvM rendelet 6. §-ában meghatározott, 13507/3 helyrajzi számú ingatlant „komplex ingatlanfejlesztésre, illetve az ahhoz kapcsolódó építmények, infrastrukturális fejlesztések megvalósulására irányuló beruházás” céljára jelölték ki, amely célkitűzés a műemléki védelem mellett nem lenne megvalósítható. A műemléki védettség az indítvány szerint továbbra is indokolt, ami az ingatlanra vonatkozó úgynevezett „UNESCO-ajánlásból” is következik. Az indítvány szerint – hivatkozva a 13/2018. (IX. 4.) AB határozatban és a 3104/2017. (V. 8.) AB határozatban foglaltakra – a környezetvédelemre vonatkozó visszalépés tilalma nem csupán a természetes, hanem az épített környezet védelmére is irányadó alkotmányos elvet tartalmaz. Az MvM rendelet 6. §-a a visszalépés tilalmával ellentétes, hiszen úgy szüntette meg a tárgybeli ingatlanon található épület műemléki védettségét, hogy annak sem a szükségessége, sem pedig az arányossága nem igazolható.
[3] 3. Az Építési és Közeledési Miniszter 2024. szeptember 3-án érkezett beadványában az alábbiakról tájékoztatta az Alkotmánybíróságot. A Miniszterelnökség építészeti és építésügyi helyettes államtitkára 2019. május 13-án kelt, KSZ-72/139/3 (2019) számú határozatával a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) akkor hatályos 28/A. §-a alapján elrendelte „a Budapest II., Bem József tér 3., 13507/3 helyrajzi számú ingatlanon lévő egykori Radeczky-laktanya Bem téri tömege” műemléki értékként történő nyilvántartásba vételét. A Kötv. 92/A. § (1) bekezdése alapján „[a] 2020. augusztus 31-én I. kategóriába sorolt műemlékek e törvény erejénél fogva 2020. szeptember 1-jével kiemelten védett műemlékké, a II. kategóriába sorolt műemlékek, valamint a nyilvántartott műemléki értékek e törvény erejénél fogva védett műemlékké válnak”. Ennek megfelelően a Radeczky-laktanya Bem téri épülettömbje 16293 törzsszám és 12150 azonosítószám alatt védett műemlékként szerepel az Építési és Közlekedési Minisztérium Műemlékvédelemért Felelős Helyettes Államtitkársága által kezelt kulturális örökség ingatlan elemeinek hatósági nyilvántartásában. Telekalakítási eljárásban a 13507/3 helyrajzi számú ingatlant felosztották 2021. szeptember 20-i hatállyal.
[4] 4. Az Abtv. 59. §-a alapján az Alkotmánybíróság – az Ügyrendben meghatározottak szerint – kivételesen a nyilvánvalóan okafogyottá váló ügyek esetén az előtte folyamatban lévő eljárást megszüntetheti. Az Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontja szerint okafogyottá válik az indítvány különösen, ha az eljárás folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn, illetve az indítvány egyéb okból tárgytalanná vált.
[5] Az Alkotmánybíróság a fentiek szerint megállapította, hogy a szóban forgó épület állam általi műemléki védettség alatt áll, vagyis a jogszabályi környezet változása miatt jelen ügyben az utólagos normakontroll eljárás folytatására okot adó körülmény nem áll fenn [lásd például: 3208/2024. (V. 31.) AB végzés].
Dr. Patyi András s. k.,
tanácsvezető alkotmánybíró
. |
Dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Salamon László s. k.,
alkotmánybíró
. | Dr. Lomnici Zoltán s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Szabó Marcel s. k.,
alkotmánybíró
. |
. |