Az indítvány lényege:
Az indítványozók - az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján - a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 7. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja és 7. § (1a) bekezdés b) és i) pontja alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérték az Alkotmánybíróságtól.
Az Rtv. 7. § (1) bekezdés b) pont ba) alpont értelmében a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerv kizárólagos hatáskörrel végzi a Kormány vagy a Kormány tagjának irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervnél foglalkoztatottak megbízhatósági vizsgálatát. Az Rtv. 7. § (1a) bekezdés b) és i) pontja alapján foglalkoztatottnak minősül - többek között - a közalkalmazotti jogviszonyban illetve munkaviszonyban álló foglalkoztatott.
A három indítványozó a Kormány tagjának irányítása, illetve felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél közalkalmazotti jogviszonyban illetve munkaviszonyban álló foglalkoztatottak.
Az indítványozók előadták, hogy a megbízhatósági vizsgálat lehetőségének adott körre való kiterjesztése révén megvalósuló magánszféra-korlátozás esetén legitim cél lehet a tisztességes ügyintézéshez való jog védelme, és a közélet tisztasága mint államcél elérése, a korrupció megelőzése, azonban a megbízhatósági vizsgálat nem alkalmas arra, hogy érdemi információval szolgáljon az érintett jogszabályban, kollektív szerződésben, üzemi megállapodásban, munkaszerződésben előírt munkaköri kötelezettségek betartásáról. A megbízhatósági vizsgálat, és az ezen belül végzett titkos információgyűjtés az érintettek magánszférához való jogát sérti. Nézetük szerint a közszférában foglalkoztatottak feddhetetlensége többféle módon is biztosítható, és a jogalkotó által választott korlátozáson kívül enyhébb alapjog-korlátozással járó vagy alapjog-korlátozást meg sem valósító eszközök használata is lehetséges volna, ezért az érintettek magánszférához való jogának korlátozása nem felel meg a szükségesség követelményének. Előadják, hogy a jogalkotó a rendelkezés megalkotásakor nem vette figyelembe, hogy a megbízhatósági vizsgálat lehetőségével érintett szerveknél ténylegesen melyek azok a munkakörök, illetve feladatok, melyek egyáltalán nem vethetik fel a korrupció, illetve egyéb megjelölt sztenderdek sérelmét. Az indítványozók munkakörüket tekintve nem rendelkeznek olyan döntési kompetenciával illetve ügyfélkörrel, ami felvetheti a korrupció lehetőségét, ezért az ő esetükben az alapjog-korlátozásnak az arányossága sem áll fenn..
. |