English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01519/2021
Első irat érkezett: 05/18/2021
.
Az ügy tárgya: A Kúria Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz (hadigondozási ügyben hozott közigazgatási határozat felülvizsgálata)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 01/03/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Handó Tünde Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 27. § szerinti alkotmányjogi panaszában a Kúria Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri.
Az indítványozó az illetékes közigazgatási szervhez kérelmet nyújtott be, hogy részére hadigyámoltként egyösszegű térítést és járadékot állapítson meg. A közigazgatási szerv a kérelmet elutasította, majd a másodfokú közigazgatási szerv az elsőfokú döntését helybenhagyta. Az indítványozó a döntés ellen közigazgatási pert indított, melyben az elsőfokú bíróság a közigazgatási határozatot megváltoztatta, és az indítványozónak rendszeres havi járadékot és egyösszegű térítést állapított meg. Az alperes felülvizsgálati kérelme folytán eljáró Kúria azonban Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte, és a keresetet elutasította.
Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria döntése sérti a tisztességes eljáráshoz való jogát, mert a Kúria a jogszabályokat alaptörvény-ellenesen értelmezte, valamint az Alaptörvény XV. cikkében foglalt egyenlő bánásmódhoz való jogát, mert indokolatlanul tett különbségek azok között a hadigyámoltak között, akiknek még élnek a szülei, és akiknek nem..
.
Támadott jogi aktus:
    A Kúria Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XV. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (2) bekezdés
XXIV. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés
28. cikk

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1519_3_2021_ind_kieg_anonim.pdfIV_1519_3_2021_ind_kieg_anonim.pdfIV_1519_0_2021_inditvany_anonim.pdfIV_1519_0_2021_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3207/2022. (IV. 29.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 04/05/2022
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2022.04.05 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3207_2022 AB végzés.pdf3207_2022 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő

      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó – az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § alapján – a Kúria Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését ­kérte az Alkotmánybíróságtól.

      [2] 1.1. Az indítványozó édesanyját származása miatt 1944 júniusában deportálták. 1944-ben munkatáborokban kényszermunkát végeztettek vele. 1945 augusztusában a fogságból betegen került haza, mozgásszervi és idegrendszeri betegségei egész életében elkísérték.1980-ban elhunyt. Az indítványozó édesapja munkaszolgálatos volt. 1940-41. között teljesített munkaszolgálatot, majd 1942-ben Oroszországba szállították. 1943 januárjában orosz hadifogságba került, majd hadifogolyként dolgozott. A hadifogságból 1945 végén szabadult betegen. Ezen évek alatt egészségi állapota megromlott, mely kihatott egész életére. 1981-ben hunyt el.

      [3] 1.2. Az indítványozó 2018. május 14-én a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény (a továbbiakban: Hdt.) alapján volt hadigyámolt egyösszegű térítése és járadék megállapítása iránti kérelmeket terjesztett elő ­édesanyja hadirokkantságára alapítottan. 2018. május 22-én édesapja hadirokkantságára tekintettel is – mint volt hadigyámolt – kérte a járadék megállapítását. Az elsőfokú hatóság (Csongrád Megyei Kormányhivatal Hódmezővásárhelyi Járási Hivatala) 2018. május 24-én kelt CS-02/B01/3499-6/2018. számú határozatával a kérelmet elutasította, mert a felperes volt hadigyámoltságát okiratok hiányában megállapítani nem lehetett, ezért a járadékra és az egyösszegű térítés megállapítására benyújtott kérelmet elutasították. Az indítványozó fellebbezése alapján eljáró másodfokú hatóság az elsőfokú határozatot a 2018. június 27-én kelt CS/B01/6624-2/2018. számú határozatával helybenhagyta. A határozat a Hdt. rendelkezéseire hivatkozva leszögezte, hogy sem az indítványozó édesapja, sem édesanyja nem minősül hadirokkantnak, mert ezt a tényt a felperes iratokkal alátámasztani nem tudta. Mivel sem a szülők rokkantsága, se annak hadi eredete nem igazolt, így az indítványozó ellátásra nem jogosult.

      [4] 1.3. Az indítványozó a másodfokú határozattal szemben keresettel élt az illetékes Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságnál, amelyben a határozat megváltoztatását kérte. A keresetleveléhez csatolta a „NÜB” Nácizmus Üldözötteinek Országos Egyesületének igazolását, valamint a Kúria Kfv.III.37.029/2017/4. számú ítéletét. Utóbbit a jogi érvelése alátámasztásaként terjesztette elő: a Kúria ott úgy hagyott helyben egy a hadigyámolti járadékra való jogosultságot megállapító elsőfokú ítéletet, hogy a kérelmező és tanú nyilatkozatát fogadta el a néhai hadifogoly édesapa hadirokkantságára vonatkozóan Ebben az ítéletben a Kúria jelentőséget tulajdonított annak is, hogy az ottani felperes testvére számára a hatóság – az ott előterjesztett nyilatkozatok és okiratokat elfogadva és azt elégségesnek tartva – már megállapította a hadigyámolti járadékot. Hivatkozott az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 64. § (1) bekezdésére és ún. bizonyítékpótló nyilatkozatot csatolt mindkét szülő hadi eredetű sérüléséről, egészségkárosodásáról. Hivatkozott arra, hogy a szülei 1980-as évekbeli halála előtti orvosi iratok már nem lelhetők fel. Ugyanitt felvetette azt, hogy a bíróság a Hdt. 7. § (3) bekezdésére és 26. § (4) bekezdésére vonatkozóan kezdeményezzen alkotmánybírósági eljárást.
      [5] A per alperese – a határozat indokolásával egyezően – a kereset elutasítását kérte. Hivatkozása szerint az egészségkárosodás mértéke orvosi szakkérdés, amely nyilatkozattal nem pótolható. Ezen bizonyíték pótlására sem a Hódmezővásárhelyi Izraelita Hitközség, sem a NÜB Nácizmus Üldözötteinek Országos Egyesület, sem a magánszemélyek, az indítványozó nyilatkozata nem alkalmas a hiányzó bizonyíték pótlására. Hivatkozása szerint az indítványozó okiratokkal nem tudta bizonyítani, hogy szülei a 16. életéve betöltése előtt hadirokkanttá váltak. Az okirati bizonyíték szükségességét igazoló hatósági joggyakorlatként más ügyekben, azonos érveléssel meghozott hatósági határozatokra hivatkozott.
      [6] Az elsőfokú bíróság a 2018. október 16-án kelt 15.K.27.512/2018/9. számú ítéletében a másodfokú hatóság határozatát megváltoztatva, az indítványozó eredeti kérelmének helyt adva, részére volt hadigyámoltként rendszeres havi járadékot és egyösszegű térítést állapított meg. Indokolása szerint az Ákr. 64. § (1) bekezdését alkalmazni kell a perbeli esetben: „A második világháborúban elszenvedett veszteségek miatt a Hdt. hatálybalépését megelőző politikai viszonyok között nem volt reális lehetőség a hadigondozásba vételre, sőt a korábban hadigondozásba vett személyeket is megfosztották ellátásuktól. Ebből következően a Hdt. 7/A. § (2) bekezdés b) pontjának és 15/A. §-ának a józan ésszel és közjóval összhangban álló értelmezése alapján az alperes nyilatkozata alkalmas a szülei rokkanttá válásának, hadieredetű foglalkozásának biztonyítására, pótolja az okirati bizonyítékokat.” Utalt arra is, hogy a keresetlevélben hivatkozott kúriai döntésben vizsgált hatósági határozatot még az Ákr. hatálybalépése előtt hozták meg.

      [7] 1.4. Az alperes hatóság a Kúriához fordult és felülvizsgálati kérelmében az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését kérte; a Hdt. 26. § (4) bekezdésére utalással hangsúlyozta, hogy hitelt érdemlő igazolás csak a hadi eredetre vonatkozhat, az egészségkárosodás ténye és annak mértéke olyan orvosi szakkérdés, amely csak okirati bizonyítékkal igazolható, ügyféli nyilatkozattal nem. A Kúria a 2020. január 22-én kelt Kfv.VI.38.366/2018/6. számú ítéletében az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és a keresetet elutasította. A Kúria hivatkozott a Kp. 12. § (5) bekezdésére, a Hdt. 1. §-ára, és a Vhr.1. § (1) bekezdésére, a Hdt. 26. § (4) bekezdésére, a Hdt. 2. § g) pontjára, a 3. § (1) bekezdésére valamint az Ákr. 62. § (2) és 64. § (1) bekezdésére. Megállapítása szerint az indítványozó szülei egészségkárosodásának hadi eredetét illetően lehetséges a Hdt. 26. § (4) bekezdése szerinti hitelt érdemlő bizonyíték, ami akár tanúvallomás vagy az ügyfél nyilatkozata is lehet. Ugyanakkor rögzítette, hogy „a Hdt. 3. § (3) bekezdése konkrétan meghatározza, hogy mind az egészségkárosodás tényét, mind annak mértékét rehabilitációs szakértői szervnek kell megállapítania. E tekintetben tehát a törvény a szabad bizonyítás elvét áttörve – kötött bizonyítást ír elő.” Okfejtése szerint „a hadi eredet ténye ügyfélnyilatkozattal, mint más hitelt érdemlő móddal igazolható, addig az egészségkárosodás ténye és mértéke kizárólag rehabi­litációs szakértői szerv véleményével bizonyítható”. Okfejtése szerint a rehabilitációs szakértői szerv véleményének a beszerzése nem lehetséges, és az ilyen vizsgálat és megállapításának hiányában a bizonyíték ügyfél általi pótlása fel sem merülhet. Így a felperes 1980-ban, illetve 1981-ben elhunyt szüleinek hadi eredetű rokkantsága nem nyert bizonyítást, ezért az indítványozó nem minősülhet hadigyámoltnak és hadigondozotti ellátásra nem jogosult. Külön hivatkozott a Hdt. 3. § (3) bekezdésére azzal, hogy nem is csupán a rokkantnak minősítésről rendelkezik a törvény, de megköveteli az egészségkárosodás legalább 20%-os mértékének megállapítását a rehabilitációs szakértő által. Erre vonatkozó megállapítás elmaradását az elsőfokú ítélet hiányosságaként értékelte, másrészt további érvként amellett, hogy a rehabilitációs szakértői vélemény hiánya ügyféli nyilatkozattal nem pótolható. Az indítványozó által felhívott kúriai döntéssel szemben más kúriai döntésekre hivatkozott, amelyek a rehabilitációs szakértői vélemény, azaz a bizonyítottság hiánya miatt a hadigyámolti ellátás iránti igényeket megalapozatlannak ítélték.

      [8] 2. Az indítványozó 2021. május 18-án fordult az Alkotmánybírósághoz. Indítványában ismertette az alapügy tényállását, a pertörténetet. Bemutatta az alkotmányjogi panasz befogadhatóságát igazoló körülményeket (határidő, érintettség stb.). Alkotmányjogi jelentőségű kérdésnek a támadott ítéletben megjelenő hátrányos megkülönböztetést jelölte meg, mint amely szembe megy az egykori 2/1998. (II. 4.) AB határozat megállapításaival, valamint a Hdt. 7/A. § (2) bekezdését és 15/A. §-át megfogalmazó törvényhozói szándékkal a hadigyámoltak gondozását illetően. Álláspontja szerint a Kúria ítélete ellentétes az Alaptörvény XV. cikk (1) és (2) bekezdésével, a XXIV. cikk (1) bekezdésével, a XXVIII. cikk (1) bekezdésével és 28. cikkével. Érdemi indokolása ebben a körben elsőként a XXVIII. cikk (1) bekezdésének, majd a XV. cikk (1) és (2) bekezdésének a sérelmével foglalkozott.
      [9] A hiánypótlási felhívásra 2021. szeptember 30-án érkezett indítvány kiegészítés a tényekre, a Hdt.-beli szabályozás történetére, valamint az Alaptörvény XXVIII. cikk és a XV. cikk szerinti alapjogok sérelmének ­mibenlétére vonatkozott. Az előbbi körben hivatkozott két testvére ügyében született döntésekre is, akik megkapták és megkapják a kárpótlást, illetve a Kúria Kfv.III.37.028/2017/4. számú ítéletére. Az indítvány kiegészítésében erről az indítványozó a következőt írja: „[…] testvérem ügyében a Bíróság ugyanúgy, mint az én ügyben ­megváltoztatta a Kormányhivatal elutasító döntését, azonban a Kormányhivatal felülvizsgálati kérelmét a Kúria egy másik ­tanácsa már be sem fogadta. Etelka testvérem ügyében pedig, a Zala Megyei Kormányhivatal Keszthelyi Járási Hivatala megállapította a kárpótlást.” Hivatkozása szerint hasonló ügyekben „vannak olyan határozatok is, pl. Budapest Főváros Kormányhivatala által hozottak, amelyben szintén a rehabilitációs szakértő szerv vizsgálata és megállapítása nélkül állapítottak meg korábbi volt munkaszolgálatos gyermekének kárpótlást”.
      [10] Az indítványban alapjogsérelemként jelölte meg az Alaptörvény XV. cikk (1) és (2) bekezdésének sérelmét. ­Érvelésében – az egyes bekezdések önálló felhívása nélkül – általánosságban hivatkozott a diszkrimináció tilalmának a sérelmére. Indítvány kiegészítése lényegében megismételte ezen érvelését: „a Kúria Ítéletének jogértelmezése a XV. cikk (2) bekezdésébe foglalt diszkrimináció tilalmát is sérti. Az Országgyűlés, mint jogalkotó, éppen a 2/1998. (II. 4.) AB határozatban az Alkotmány által tiltott hátrányos megkülönböztetés miatt megállapított mulasztásos alkotmánysértést orvosolva a Hdtmódtv. elfogadásával nem kívánt különbséget tenni a volt hadigyámoltak között annak alapján, hogy hadirokkant szülőjük a törvény hatálybalépésekor, vagyis 2015. július 4-én még életben volt-e, avagy sem. A 2015. évi CIV. törvénynek sem Hdt. 7/A. § (2) bekezdését beiktató 3. §-nak, sem a Hdt. 15/A. §-t beiktató 6. §-nak indokolása nem tartalmaz semmilyen utalás arra, hogy az Ország­gyűlés, mint jogalkotó a volt hadigyámoltak csoportját ketté kívánta volna osztani olyanokra, akiknek szülője még életben van és olyanokra, akiknek nem, sőt az indokolás éppen azt támasztja alá, hogy az Hdt. 7/A. § (2) bekezdésében és 15/A. §-ban felsorolt valamennyi, a volt hadigyámolt feltételeinek megfelelő, személyre kiterjed. Az Országgyűlés, mint jogalkotó akaratának megfelelően a volt hadigyámoltak homogén csoportot képeznek, akiknek csoportképző tényezője kizárólag az, hogy a Hdt. 7/A. § (2) bekezdésében és 15/A. §-ban felsorolt feltételeknek megfelelnek. Ennek megfelelően a Kúria azon jogértelmezése, amely ezt a homogén csoportot megbontja még élő szülővel rendelkező volt hadigyámoltakra és olyanokra, akiknek ­szülője már halott, az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdéseiben szabályozott diszkrimináció tilalmába ütközik.” A tisztességes eljáráshoz való alapjogának sérelmét illető érveiben is megjelent az az okfejtés, amely a Kúria jogértelmezési hibájának lényegeként a törvény előtti egyenlőség megsértését kifogásolta.
      [11] Az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése sérelmére alapított érvelését akként foglalta össze, hogy „alkotmánysértően tisztességtelen az a közigazgatási vagy bírósági eljárás, amely olyan jogértelmezést alkalmaz, amely ellehetetleníti a volt hadigyámoltak igényérvényesítését, semmibe véve az Országgyűlés, mint jogalkotó által, az Alkotmánybíróság által megállapított mulasztásos alkotmánysértést orvosolva a Hdt. 2015-ben történt módosítását, vagyis a volt hadigyámoltak hadigondozásba vételét, mint jogalkotási célt azzal, hogy olyan feltételt támaszt, amely az emberi élét végessége miatt objektíve teljesíthetetlen. A 2015. évi CIV. törvény 3. és 6. § által beiktatott Hdt. 7/A. § (2) bekezdésének és 15/A. §-nak pedig éppen az volt a célja, hogy a politikai okból a hadigondozottak köréből korábban kizártakat hadigondozásra jogosultakká tegye és nem az ellenkezője, vagyis, hogy ahhoz a bíróság jogalkalmazása során gyakorlatilag teljesíthetetlen feltételt szabjon. Mind a közigazgatási határozatokban, mind a Kúria Ítéletében megjelenő azon feltétel, hogy csak akkor válhat[ott] volna [az indítványozó] volt hadigyámolttá, ha szülei még életben vannak és őket a rehabilitációs szakértői szerv megvizsgálhatja, mind a XXIV cikk (1) bekezdése, mind a XXVIII. cikk (1) bekezdése értelmében nyilvánvalóan tisztességtelen eljárást jelent.” Ezen alapjogi sérelemhez kapcsolódóan, vagyis nem önállóan hívta fel az Alaptörvény 28. cikkét.

      [12] 3. A befogadásról szóló döntéshez a jelen esetben szükséges a jogszabályi környezet rövid áttekintése, tekintettel arra is, hogy az alkotmányjogi panasz utal a Hdt.-beli szabályozás történetére.
      [13] A rendszerváltást követően elsőként az életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény foglalkozott hadifogságba, munkaszolgálatra, vagy külföldre deportáltak kárpótlásával. A kárpótlás a szabadságelvonásért, az élet elvesztéséért kerülhetett megállapításra. Utóbbi esetben a kárpótlás érintettjei lehettek az özvegyek, a még élő gyermekek és szülők is. A törvény preambuluma a következőképpen fogalmazott: „Magyarország történetének elmúlt fél évszázadában a különböző jellegű megkülönböztetéseken alapuló törvénysértések mérhetetlen károkat okoztak az ország polgárainak, a legsúlyosabb esetekben az életüktől, túlnyomórészt a szabadságuktól és javaiktól történő megfosztás által. A sérelmek orvoslására alkotott törvények kötelezően írják elő, hogy a semmisnek tekintendő elítéléssel érintett személyek kárpótlásáról külön törvénynek kell rendelkeznie.” Az Országgyűlés a politikai okból életüktől és szabadságuktól jogtalanul megfosztottak kárpótlása céljából alkotta meg ezt a törvényt.
      [14] A jogalkotás következő mérföldköve a Hdt. volt. Ennek preambuluma szerint: „Az Országgyűlés – eleget téve a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény rendelkezésének –, tisztelettel emlékezve meg a hadiesemények során tanúsított példás helytállás következtében hősi halált halt, vagy megrokkant katonákról, polgári lakosokról és ezek hozzátartozóiról, elismerve, hogy hadieredetű veszteségek a jelenben és a jövőben is bekövetkezhetnek – figyelemmel a nemzetgazdaság korlátozott teherbíró képességére is – gondoskodása jeléül a következő törvényt alkotja”. A Hdt. 1. § (1) bekezdés a) pontja hadigondozásra jogosultaknak minősítette azt a Magyarországon élő magyar állampolgár, aki katonai szolgálat „során vagy következtében (a továbbiakban: következtében) testi épségének vagy egészségének károsodása folytán hadieredetű fogyatkozást szenvedett (a továbbiakban: hadirokkant), továbbá akit hadigyámoltként, hadiözvegyként, hadiárvaként, illetőleg hadigondozott családtagként kell gondozásba venni. (A továbbiakban együtt: hadigondozott).” A 2. § a) pontjának 1. pontja katonai szolgálatnak minősítette az „első vagy második világháborúban teljesített hadiszolgálat (beleértve a hadifogságot és a közérdekű vagy kisegítő katonai munkaszolgálatot is)”. Ugyanitt meghatározta a hadifogság és a munkaszolgálat fogalmát is. A 2. § g) pontja a hadieredetű fogyatkozás (hadirokkantak esetében) a következőképpen határozta meg: „munkaképességet csökkentő testi vagy szellemi változás, megbetegedés, sérülés, valamint a szolgálattal össze nem függő fogyatkozásnak (fertőzés, megbetegedés, szervezeti károsodás) a szolgálat folytán bekövetkező súlyosbodása.” A törvény általi gondoskodást a közvetlen érintettekre, és bizonyos hozzátartozókra vonatkozóan teremtette meg. Utóbbiak közé tartoztak a hadigyámoltak, azaz a hadi­rokkant gyermekei a tizenhatodik életévük betöltéséig, illetve huszonötödik életévük betöltéséig [Hdt. 4. § a) és b) pont].
      [15] A Hdt. egyes rendelkezéseivel szemben több indítvány is érkezett az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmány­bíróság a 2/1998. (II. 4.) AB határozatban megállapította, hogy „alkotmányellenes helyzet állt elő azzal, hogy az Országgyűlés nem szabályozta a volt hadigyámoltakról és a volt hadigondozott családtagoktól politikai okból elvont pénzellátás egyesszegű ellentételezését”. Felhívta az Országgyűlést, hogy 1998. december 31-ig szüntesse meg a jogalkotói mulasztást. A határozat indokolása ebben a körben a következőket tartalmazta: „Az állam méltányosságból biztosított kárpótlásával kapcsolatban – annak mind módját, mind mértékét tekintve – érvényesül a hátrányos megkülönböztetésnek az Alkotmányban foglalt tilalma […] Ha az állam úgy dönt, hogy kárpótlást biztosít, akkor az azonos sérelmet szenvedettek között nem tehet hátrányos megkülönböztetést. Ha a jogalkotó ellentételezni kívánta mindazok sérelmét, akiknek hadigondozotti járadékát politikai okokból megvonták, nincsen alkotmányos szempontból elfogadható indoka annak, hogy e személyek közül miért hagyta volna ki a volt hadigyámoltakat és a volt hadigondozott családtagokat. A volt hadigyámoltak és hadigondozott családtagok kárpótlás jellegű egyösszegű térítésre vonatkozó igénye önmagában nem következik az Alkotmányból, de hiánya – a más juttatásban részesülőkkel összevetve – az Alkotmánynak a 70/A. §-ában szabályozott hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütközik, így alkotmányellenes helyzetet hoz létre. Az Alkotmány­bíróság ezért határozatában megállapította, hogy a jogalkotónak ezen alkotmányellenes helyzetet orvosolnia kell meghatározott határidőn belül.” Ugyanitt a Hdt. 4. §-ának a) pontja, 5.§ -ának (1) bekezdése és 6. §-ának (1) bekezdésével szemben felhozott panaszokat azzal is utasította el, hogy „a jogalkotó kötheti a hozzátartozói minőségben hadigondozásra vonatkozó jogosultságot ahhoz is, hogy a veszteséget elszenvedő hadirokkant ilyen minősége a hatóságok által már életében megállapítást nyerjen.”
      [16] Az alkotmánybírósági döntést követően az 1998 évi LVI. törvény módosította a Hdt.-t. A 10. § (1) bekezdése már a volt hadigyámoltak egyösszegű térítéséről is rendelkezett. A módosított Hdt. 1. § (4) bekezdése szerint volt hadigyámoltnak az minősült, akit szülője rokkantsága miatt az 1933. évi VII. törvénycikk alapján hadigondozásba vettek. A hadi gyámolt meghatározásáról szóló 4. § egy új c) ponttal egészült ki. Ezáltal a hadirokkant gyermeke nemcsupán a 16., illetve 25. életévének betöltéséig minősül hadigyámoltnak, hanem az előbbi időtartam alatt bekövetkezett saját rokkantsága esetén az életkorára tekintet nélkül annak minősül.
      [17] A Hdt. 2. § g) pontját, azaz a hadieredetű fogyatkozás fogalommeghatározását a 2007. évi CLXX. törvény 27. §-a, majd a 2011. évi CXCI törvény 73. § (2) bekezdése módosította: „a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló törvény szerinti egészségkárosodás (a továbbiakban: egészségkárosodás), valamint a szolgálattal össze nem függő egészségkárosodásnak a szolgálat folytán bekövetkező súlyosbodása”.
      [18] Nagyobb változást hozott a Hdt. szabályaiban a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény módosításáról szóló 2015. évi CIV. törvény, amely 2015. július 4-én lépett hatályba. Az általános indokolás a következőképpen fogalmazott: „Látva az elmúlt közel hét évtized szomorú mulasztását, a magyar Országgyűlés feladata, hogy a második világborúban elesett, eltűnt és hadifogságban elhunyt katonák özvegyeinek és árváinak – hadiözvegyeknek, hadiárváknak – kifejezendő a nemzet tiszteletét és együttérzését anyagi támogatást nyújtson.
      A módosítás alapján ezen anyagi támogatás mindazokat is megilleti, akiknek férje, édesapja 1938. november 2-a és 1945. május 9-e között a volt magyar királyi honvédség és csendőrség kötelékében szolgált, függetlenül állományviszonyától és rendfokozatától és attól a ténytől, hogy az 1947. február 10-én Párizsban, Magyarország képviselői által aláírt békeszerződés következtében mely ország állampolgárává vált.
      A magyar Országgyűlés ezzel a törvénnyel is ki óhajtja fejezni a nemzet azon akaratát, amely elutasítja azt az 1949-ben meghozott politikai döntést, amely a felsoroltakat ellátásuktól megfosztotta, ezzel nem egy esetben a méltó emberi élet lehetőségét elvéve az özvegyektől és árváktól.
      Ezen jogszabály mindazonáltal kifejezésre kívánja juttatni a határokon átívelő nemzetegyesítés jelentőségét, egyenrangúként kezelve mindazokat, akik magyar állampolgárként, kötelességüket teljesítve áldozták életüket a Hazáért.
      A törvényalkotó ezen törvénnyel nem kívánja minősíteni a második világháború történéseit, de a leghatározottabban ki óhajtja fejezni együttérzését mindazokkal és támogatását mindazoknak, akiknek ez az elmúlt hét évtized során nem adatott meg.”
      [19] A módosítással változott a Hdt. 1. §-ának tartalma, s onnan kikerült a volt hadigyámolt fogalommeghatározása. A volt hadigyámoltakat azonban továbbra is hadigondozásra jogosultak között sorolta fel, akiket „a 15/A. § szerinti volt hadigyámoltként kell gondozásba venni”. Ugyanekkor a Hdt. új alcímmel egészült ki: „Volt ­hadiárva, volt hadigyámolt és volt hadigondozott családtag”. Az új alcím alatt beiktatott 7/A. §-a (2) bekezdése szerint volt hadigyámolt, akit szülője hadirokkantsága miatt hadi gyámoltként hadigondozásba vettek, vagy aki okirattal bizonyítja, hogy ezen ellátások valamelyike iránti igénye fennállt, ha a 4. §-ban meghatározott feltételek már nem állnak fenn. E rendelkezés a korábbihoz képest kiterjesztette a hadigyámoltnak minősíthetők körét: nem csupán azokat tekintette volt hadigyámoltaknak, akiket korábban ilyenként már gondozásba vettek, hanem olyanokat is, akiknek ilyen igénye fennállt, jóllehet már betöltötte a 16. és 25. életévét, illetve ezen életkor alatt ő maga nem vált rokkanttá (Hdt. 4. §). E jogosultság megállapításának feltételéül okirati bizonyítást határozott meg.
      [20] Az egyösszegű térítésről rendelkező Hdt. 10. §-ának a (4) bekezdése e tekintetben volt hadigyámoltként nevesítette azokat, akiket „szülője hadirokkantsága miatt […] hadigyámoltként hadigondozásba vettek, vagy aki okirattal bizonyítja”, hogy ezen ellátás iránti igénye fennáll. A módosítás további új alcímmel is kiegészítette a Hdt.-t a hadigondozottak járadékát illetően. A „volt hadigondozott családtag és volt hadigyámolt járadéka” cím alatt beiktatott 15/A. §-a járadékra jogosultságot határozott meg azon volt hadigyámoltak részére, akiket 1949. január 1-jét megelőzően nyilvántartásba vettek, illetve azoknak, akik ezirányú kérelmet politikai okokból elő sem terjesztettek. Előbbiek jogosultságát illetően rögzítette, hogy a járadékra jogosultságot nem érinti, ha a pénzellátást a nagykorúvá válásuk miatt, vagy politikai okból megszüntették vagy szüneteltették.
      [21] A következő nagyobb módosítást az egyes törvények honvédelmi kérdésekkel összefüggő módosításáról szóló 2016. évi CLXXXIV. törvény vezette be 2017. január 1-jei hatállyal. Az indokolás szerint „[a] Hdt. módosításának célja a hadigondozási ellátások rendszerszerű áttekintése, a rendszeres pénzbeli ellátások 2018. évtől történő egyszeri megemelése, majd az ezt követő évektől azok rendszeres, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. §-a szerinti emelése, továbbá a jogalkalmazás során felmerült gyakorlati kérdések tisztázása.” A módosítás a volt hadigyámoltakra vonatkozó szabályokat lényegét tekintve nem érintette. Őket érintően tartalmilag nem történt változás sem a Hdt. 7/A. § (2) bekezdésében (a volt hadigyámolt fogalmi meghatározása), sem a 15/A. §-ában (a volt hadigyámolt járadékra jogosultsága). E szakaszokban lényegében formai változás történt azzal, hogy a korábbi egy szövegtestben megjelenő egyes eseteket pontokba szedve jelenítették meg. E szakaszoknak az indítványozó kérelmének beadásakor is hatályos rendelkezései továbbra is okirati bizonyítást írtak elő.
      [22] Ami a hadirokkantság megállapításához szükséges hadieredetű fogyatkozás mibenlétét illeti, a Hdt. 2. § g) ­pontja nem változott: „a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló törvény szerinti egészségkárosodás (a továbbiakban: egészségkárosodás), valamint a szolgálattal össze nem függő egészségkárosodásnak a szolgálat folytán bekövetkező súlyosbodása.” Lényegében változatlan maradt a Hdt. kihirdetése óta az is, hogy a hadi eredetű fogyatkozást és az általa okozott munkaképesség-­csökkenés mértékének a vizsgálatát és megállapítását orvosszakértői szervnek kell elvégeznie. E tekintetben a Hdt. 3. § (3) bekezdése 2008. január 1-jétől hatályos rendelkezése a következő: „Az igényjogosultság alapjául szolgáló hadieredetű fogyatkozást és az általa okozott egészségkárosodás mértékének vizsgálatát és megállapítását a rehabilitációs szakértői szerv végzi.” A Hdt. 1994. évi kihirdetése óta változatlan maradt a Hdt. 26. § (4) bekezdése a jogosultság bizonyításának általános szabályát illetően: „A jogosultság hadi eredetét egykorú szolgálati, katonai, kórházi iratokkal és hatósági igazolásokkal, ezek hiányában más hitelt érdemlő módon kell igazolni.” A közigazgatási hatósági eljárás bizonyítási szabályait egyebekben Ákr. rendezi „A tényállás ­tisztázása” cím alatt.
      [23] A hadigondozottak helyzetével az alapvető jogok biztosa, és biztoshelyettese is foglalkozott. Állampolgári panaszok a hatósági és bírósági jogalkalmazás ellentmondásait kifogásolták. Ezek alapján az alapvető jogok biztosa az AJB-504/2021. számú ügyben készített jelentést. A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó biztoshelyettes 1/2022. számon adott ki állásfoglalást a második világháború végén a Szovjetunióba, kényszermunkára elhurcolt német nemzetiségű személyek és hozzátartozóik hadigondozásáról. Mindkét dokumentum több olyan panasszal foglalkozott, amelyek a bizonyítási nehézségekre, illetve a bizonyítás mikéntjére vonatkozó eltérő hatósági eljárásokat kifogásolta. A biztoshelyettes állásfoglalása az ügy alapjogi vonatkozásait a jogállamiságból levezethető jogbiztonságban, az egyenlő bánásmód követelményében, és a tisztességes ­hatósági eljáráshoz való jogban jelölte meg.

      [24] 3.1. Az Abtv. 56. § (1) bekezdésében előírtak szerint az Alkotmánybíróságnak elsődlegesen az alkotmányjogi panasz befogadhatóságáról szükséges döntenie. Az Alkotmánybíróság ezért tanácsban eljárva mindenekelőtt azt vizsgálta meg, hogy az alkotmányjogi panasz megfelel-e a törvényben előírt befogadhatósági feltételeknek.
      [25] Az alkotmányjogi panasz határidőben érkezett, mivel az indítványozó a támadott bírósági döntést, a Kúria ítéletét 2021. március 8-án kézbesítették, az alkotmányjogi panaszát pedig 2021. április 14-én terjesztette elő.
      [26] Az indítványozó alkotmányjogi panaszában megjelöli az Alkotmánybíróság hatáskörét és az indítványozó jogosultságát megalapozó törvényi rendelkezést, az Alaptörvény sérülni vélt rendelkezéseit, a támadott bírói döntést, továbbá az alaptörvény-ellenességre vonatkozó okfejtést, valamint kifejezett kérelmet a bírói döntés megsemmisítésére. Az indítványozó jogorvoslati lehetőségeit kimerítette, valamint jogosultsága és érintettsége az Abtv. 27. § (2) bekezdés a) pontja alapján megállapítható, mivel saját egyedi ügyével összefüggésben terjesztette elő alkotmányjogi panaszát.
      [27] Az Abtv. 29. §-a a befogadhatóság feltételeként határozza meg, hogy az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel. E befogadhatósági feltételek vagylagos jellegűek, így fennállásukat az Alkotmánybíróság külön-külön vizsgálja {3/2013. (II. 14.) AB határozat, Indokolás [30]}.

      [28] 3.2. Az Alaptörvény XV. cikkének sérelmével kapcsolatosan az Alkotmánybíróság megállapítja: a Kúria ítéletének az elvi tartalmában – amely szerint a hadirokkant egészségkárosodásának tényét és mértékét rehabilitációs szakértői szerv állapíthatja meg, e bizonyíték ügyféli nyilatkozattal nem pótolható; továbbá eleve nem létező okirati bizonyíték ügyféli nyilatkozattal való pótlása fogalmilag kizárt – nem ismerhető fel a panaszban a Kúriának tulajdonított ama jogértelmezés, amely a hadigyámoltak homogén csoportját megbontaná a még élő szülővel rendelkező volt hadigyámoltakra és olyanokra, akiknek szülője már halott. A Kúria a konkrét ügyre irányadó bizonyítási szabályokat értelmezte és a konkrét, az indítványozó által felhozott bizonyítékokat értékelte. A panaszban felhívott kúriai ítéletekkel kapcsolatban pedig emlékeztetni kell arra, hogy a jogalkalmazás egységének biztosítása az Alaptörvény 25. cikk (3) bekezdése értelmében kifejezetten a Kúria – és nem pedig az Alkotmány­bíróság – hatásköre, melyet a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény 25–44. §-ai konkretizálnak {3119/2017. (V. 30.) AB határozat, Indokolás [26]}.

      [29] 3.3. Az Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdésének és a XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmével kapcsolatban az Alkotmánybíróság emlékeztet arra a következetes gyakorlatára, hogy az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja, valamint az Abtv. 27. §-a alapján az ítéleteknek kizárólag az alkotmányossági szempontú felülvizsgálata során van jogköre a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kiküszöbölésére, azonban nincs hatásköre a rendes bíróságok jogalkalmazásának felülbírálatára {3212/2015. (XI. 10.) AB határozat, Indokolás [11]}. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy a tényállás megállapítása, a bizonyítékok értékelése és mérlegelése ugyanis az eljárási jogi szabályokban a jogalkalmazó számára fenntartott feladat {7/2013. (III. 1.) AB határozat, Indokolás [33]}.
      [30] Az Alkotmánybíróság szerint „[a]z önkényes bírói jogértelmezés sértheti az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes eljáráshoz való jogot. [...] Az Alkotmánybíróság azonban csak kivételesen, szigorú feltételek fennállása esetén állapítja meg a jogalkalmazói önkény fennállása miatt az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét.” A jogértelmezési hiba contra constitutionem akkor válik önkényessé, ha a bíróság az Alaptörvény 28. cikkében foglalt jogértelmezési szabályokat kifejezetten figyelmen kívül hagyja {23/2018. (XII. 28.) AB határozat, Indokolás [28]}. Az Alkotmánybíróság 20/2017. (VII. 18.) AB határozatában foglaltak értelmében a bírói döntés akkor contra legem – és egyben contra constitutionem –, amennyiben az eljárt bíróság ítéletének indokolásában nem tartalmazott arra vonatkozó érvelést, hogy miért hagyta figyelmen kívül az adott jogkérdésre irányadó hatályos jogszabályi rendelkezéseket; nem vette figyelembe az ügyre irányadó jogi normákat; olyan bírósági gyakorlatra alapozva hozta meg döntését, amelynek alapjául szolgáló normát a jogalkotó már hatályon kívül helyezett.
      [31] Minderre figyelemmel az alkotmányjogi panaszban felhívott érvek alapján a tisztességes hatósági eljáráshoz és a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog konkrét ügyben történő megsértésének kételye nem merül fel, mivel a Kúria ítéletéből megállapítható, hogy a Kúria érdemben megvizsgálta az indítványozó érveit, ítéletét erre tekintettel hozta meg.
      [32] Azonos tárgyú ügyben, hasonló alkotmányjogi panasz alapján eljárva az Alkotmánybíróság 3194/2021. (V. 19.) AB végzése az alkotmányjogi panasz befogadását az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmével összefüggésben nem látta indokoltnak.

      [33] 4. Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a jelen ügyben az Abtv. 52. § (4) bekezdése, 56. § (2) bekezdése és az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.
          Dr. Schanda Balázs s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Schanda Balázs s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Handó Tünde

          előadó alkotmánybíró

          Dr. Schanda Balázs s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Márki Zoltán s. k.,
          alkotmánybíró




          Dr. Szívós Mária s. k.,
          alkotmánybíró
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          05/18/2021
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the ruling No. Bfv.III.79/2020/7 of the Curia (bribery)
          Number of the Decision:
          .
          3207/2022. (IV. 29.)
          Date of the decision:
          .
          04/05/2022
          .
          .