Összefoglaló a döntésről:
Az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította és 2023. június 30-i
hatállyal megsemmisítette az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 49.
§ (1) bekezdésének azokat a rendelkezéseit, melyek alapján a házelnök által
elrendelt kitiltás esetén az országgyűlési képviselő az Országgyűlés
Hivatalának elhelyezésére szolgáló egyéb épületekben sem tartózkodhat. A
megsemmisítést követően a kitiltás hatálya csak az Országház területére
vonatkozik. Az Alkotmánybíróság megállapította továbbá, hogy az Országgyűlésről
szóló 2012. évi XXXVI. törvény 49/A. § (1)–(6) bekezdésének rendelkezései
ellentétesek az Alaptörvénnyel, ezért azokat szintén jövőbeli hatállyal
megsemmisítette. Az indítványozó országgyűlési képviselők azért fordultak az
Alkotmánybírósághoz, mert álláspontjuk szerint az országgyűlési törvény több
rendelkezése is sérti a képviselők alkotmányos jogait. A támadott
rendelkezésekben foglalt szankciók, amelyek az országgyűlési üléseken
folytatott magatartásukkal vagy felszólalásukkal összefüggésben szabhatók ki,
álláspontjuk szerint a véleménynyilvánítás szabadságát szükségtelenül és
aránytalanul korlátozzák. Az új szankcióként bevezetett azonnali hatályú
kitiltás az indítvány alapján pedig sérti a képviselői jogegyenlőséget, mivel
alkalmas arra, hogy több hónapra ellehetetlenítse a képviselői jogok
gyakorlását, ami az elérni kívánt célhoz (az Országgyűlés rendjének
fenntartásához) szükségtelen. Az Alkotmánybíróság a határozatában kifejtette,
hogy a képviselői tevékenység fegyelmi szankcióval történő korlátozása
(szavazati jog gyakorlásának korlátozása, kitiltás) sem a hazai, sem a
nemzetközi szabályozásban nem ismeretlen. Azonban az Országgyűlés irodaháza
teljes területére, így a bizottsági üléssel esetlegesen sem érintett
területeire is kiterjedő kitiltás (az ezt megtestesítő belépési tilalom),
illetve az irodaházban tartandó bizottsági ülésektől a kitiltás hatálya alatt
álló képviselő(k) távoltartása szükségessége között alkotmányjogi szempontból
ellentmondás feszül. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a támadott
szabályozás mellett nem hozható fel olyan észszerűen elfogadható, a képviselői
egyenlőség elve érvényesülését és a képviselői tevékenység korlátozását
alkotmányosan alátámasztó érv, amely megalapozná, hogy a képviselőkkel szemben
fegyelmi okból megállapított kitiltás az Országház mellett a hivatal
épületeinek teljes területére is kiterjedjen. Az Alkotmánybíróság erre
tekintettel úgy határozott, hogy a támadott 49. § (1) bekezdés egyes
szövegrészeit a jövőre nézve megsemmisíti. Az Alkotmánybíróság szerint másrészt
az Alaptörvény egyetlen rendelkezése sem teremti meg az Országgyűlés plenáris
ülésén a szavazati jog meghatalmazás útján történő gyakorlásának lehetőségét.
Az Országgyűlés ülésén történő határozathozatalt az Alaptörvény kifejezetten
képviselői jelenléthez köti, ez alóli kivételként pedig nem tartalmaz
rendelkezést a megbízás útján történő szavazati joggyakorlásra. Mindezekre
tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a törvény 49/A. § (1)–(6)
bekezdésének rendelkezései is alaptörvény-ellenesek, így azokat
megsemmisítéséről is ugyanolyan hatállyal döntött. Az Alkotmánybíróság az
országgyűlési képviselők indítványának egyéb részeit elutasította. |