A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 52. § (1) bekezdése és a Kúria Bpkf.I.1043/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. Az indítványozó (dr. Sz. Gy.) jogi képviselő (Győrváry Ügyvédi Iroda, ügyintéző ügyvéd: dr. Győrváry Brigitta) útján az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény 26. § (1) bekezdése és 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő, amelyben kérte a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 52. § (1) bekezdése és a Kúria Bpkf.I.1043/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének a megállapítását és megsemmisítését.
[2] 1.1. A megelőző eljárásban Sz. G. 2015. július 3-án terjesztett elő pótmagánvádlóként vádindítványt, amely az eljárás alapját képezte. A vádindítványában a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban: régi Btk.) 317. § (1) bekezdésébe ütköző és a (2) bekezdés c) pontjára figyelemmel, a (6) bekezdés b) pontja szerint minősülő, jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett sikkasztás bűntettével, valamint a 319. § (1) bekezdésében ütköző és a (3) bekezdés b) pontja szerint minősülő, jelentős kárt okozó hűtlen kezelés bűntettével vádolta H. S. vádlottat.
[3] Sz. G. pótmagánvádlót a Budai Központi Kerületi Bíróság a 2003. szeptember 3-án kelt ítéletével cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezte. H. S.-t a Budapest XI. Kerületi Gyámhivatal Sz. G. hivatásos gondnokává nevezte ki, aki gondnoki feladatait 2012. június 28-ig látta el. Ekkor a Budapest I. Kerületi Gyámhivatal a hivatásos gondnoki tisztség alól felmentette, és helyette – 2012. július 1-jei hatállyal – Sz. P.-t rendelte ki gondnokul.
[4] Az indítványozó – a dr. Andrásiné dr. Szabó Emőke közjegyző 11078/Ü/112/2019/15/I. számú hagyatékátadó végzése alapján – az eljárás során elhunyt Sz. G. pótmagánvádló törvényes örököse.
[5] A Budai Központi Kerületi Bíróság az 5.B.1129/2015/45. számú – 2018. november 5-én meghozott és kihirdetett – ítéletével H. S. vádlottat bűnösnek mondta ki sikkasztás bűntettében [a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) 372. § (1) bekezdés, (2) bekezdés bc) alpont, (5) bekezdés b) pont], hanyag kezelés vétségében [Btk. 377. § (1) bekezdés] és folytatólagosan elkövetett magánokirat-hamisítás vétségében (Btk. 345. §). Ezért őt – halmazati büntetésül – 1 év 5 hónap, végrehajtásában 2 év próbaidőre felfüggesztett börtön fokozatú szabadságvesztésre és 5 év hivatásos gondnoki foglalkozástól eltiltásra ítélte azzal, hogy végrehajtásának elrendelése esetén a szabadságvesztés büntetés kétharmad részének kitöltését követő napon bocsátható feltételes szabadságra. Rendelkezett továbbá a bűnügyi költség megfizetéséről.
[6] Az elsőfokú bíróság ítélete ellen Sz. G. pótmagánvádló jogi képviselője a vádlott terhére, súlyosításért, míg H. S. vádlott és védője elsősorban felmentésért, másodsorban enyhítésért jelentett be fellebbezést.
[7] A pótmagánvádló jogi képviselője 2019. március 20-án kelt beadványában Sz. G. halotti anyakönyvi kivonatának másolatát csatolva bejelentette, hogy 2018. december 18-án elhunyt. Egyúttal a jogi képviselő bejelentette, hogy Sz. G. halála a büntetőeljárást nem akadályozza, mert pótmagánvádlóként Sz. P. jár el.
[8] A Fővárosi Törvényszék mint másodfokú bíróság a 23.Bf.5244/2019/6. számú – 2019. május 7-én tartott nyilvános ülésen meghozott és kihirdetett – végzésével az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és a sikkasztás bűntette [régi Btk. 317. § (1) bekezdés, (2) bekezdés c) pont, (6) bekezdés b) pont], hűtlen kezelés vétsége [régi Btk. 319. § (1) bekezdés, (3) bekezdés b) pont] és folytatólagosan elkövetett magánokirat-hamisítás vétsége (régi Btk. 276. §) miatt indult eljárást megszüntette.
[9] Indokolásában kiemelte, hogy Sz. P. az eljárásban a pótmagánvádló törvényes képviselőjeként vett részt. Erre tekintettel Sz. P. – mint Sz. G. pótmagánvádló törvényes képviselője – a pótmagánvádló halálától számított egy hónapon belül léphetett volna joghatályosan a helyébe, ezt azonban elmulasztotta. Hangsúlyozta a másodfokú bíróság, hogy igazolási kérelmet sem a pótmagánvádló halálának bejelentésekor, sem a későbbiekben nem terjesztett elő.
[10] A másodfokú bíróság végzése ellen a pótmagánvádló jogi képviselője a nyilvános ülésen fellebbezést jelentett be.
[11] A pótmagánvádló jogi képviselője 2019. június 19-én csatolta a pótmagánvádló várható örököseként fellépő személytől a meghatalmazást. Ezzel egyidejűleg előterjesztette a másodfokú bíróság végzésének hatályon kívül helyezése, és a másodfokú bíróság új eljárásra utasítása érdekében a fellebbezés indokolását, valamint a néhai pótmagánvádló várható örököseként fellépő igazolási kérelmét a pótmagánvádlókénti fellépés engedélyezése érdekében.
[12] A Fővárosi Ítélőtábla mint harmadfokú bíróság az 5.Hkf.127/2019/3. számú – 2019. június 24-én tartott tanácsülésen meghozott – végzésével a pótmagánvádló jogi képviselőjének fellebbezését elutasította, és a néhai pótmagánvádló várható örököseként fellépő jogi képviselőjeként előterjesztett igazolási kérelmet is elutasította.
[13] A Kúria a 2019. október 17-én megtartott tanácsülésen meghozott végzésével a sikkasztás bűntette és más bűncselekmények miatt H. S. ellen indult büntetőügyben a Fővárosi Ítélőtábla 5.Hkf.127/2019/3. számú – az eljárás során elhunyt pótmagánvádló korábbi jogi képviselője által a Fővárosi Törvényszék mint másodfokú bíróság 23.Bf.5244/2019/6. számú végzésével szemben előterjesztett fellebbezését és dr. Sz. Gy. jogi képviselőjeként előterjesztett igazolási kérelmét elutasító – végzését helybenhagyta.
[14] A Kúria a végzésében kiemelte, hogy a néhai pótmagánvádló fellebbezésének indokolását a néhai pótmagánvádló jogi képviselője a pótmagánvádló várható örököseként fellépő jogi képviselőjeként terjesztette elő, azonban a másodfokú bíróság végzésével szemben a pótmagánvádló várható örököse, illetve jogi képviselője jogorvoslattal nem élt. A Kúria hangsúlyozta ezért, hogy dr. Sz. Gy. kizárólag a fellebbezés indokolásában lépett fel pótmagánvádlóként. Erre tekintettel a Kúria megállapította, hogy a harmadfokú bíróság helyesen állapította meg: a pótmagánvádló halálát követő egy hónapban az arra jogosultak nem léptek fel pótmagánvádlóként, így a másodfokú bíróság 2019. május 7-én megtartott nyilvános ülésén a jogi képviselő által bejelentett fellebbezés nem jogosulttól származik.
[15] A Kúria az igazolási kérelemmel összefüggésben kiemelte, hogy a Be. 52. § (1) bekezdés a) pontjából és 10. § 5. pontjából következően „eredendően téves […] azon álláspont, hogy a pótmagánvádló halálától számított egy hónapon belül – a hagyatékátadó végzés birtokában – kizárólag az örökös jogosult fellépni”. A harmadfokú bíróság ezért helyesen fejtette ki, hogy a pótmagánvádló helyébe lépő személynek a pótmagánvádlókénti fellépést megalapozó tényeket kell közölnie, azaz a hozzátartozói minőségét megalapozó vagy a törvényes képviselői minőséget igazoló tényeket, illetve a pótmagánvádló által eltartott személy esetében az eltartási kötelezettséget megalapozó jogszabály megjelölését vagy az erre irányuló szerződést.
[16] A Kúria rámutatott, hogy a törvényben meghatározott határidőt a pótmagánvádló várható örököseként fellépő elmulasztotta, mert a pótmagánvádló 2018. december 13. napján bekövetkezett halálára tekintettel a pótmagánvádlókénti fellépés határideje – a Be. 137. § (4) bekezdésére figyelemmel – 2019. január 14-én, míg az igazolási kérelem előterjesztésének objektív határideje 2019. április 15-én letelt. Erre tekintettel a Kúria megállapította: a harmadfokú bíróság helytállóan jutott arra a következtetésre, hogy a pótmagánvádló várható örököseként fellépő tekintetében az igazolási kérelem előterjesztésére nyitvaálló határidő eltelt, s ezért az igazolási kérelem elkésett.
[17] 1.2. Az indítványozó álláspontja szerint a Be. 52. § (1) bekezdése az Alaptörvény XV. cikkét, míg a Kúria Bpkf.I.1043/2019/2. számú végzése az Alaptörvény XV. cikk (1)–(2) bekezdését, XXVIII. cikk (1) bekezdését és 28. cikkét sérti.
[18] Az indítványozó álláspontja szerint a Be. 52. § (1) bekezdésének jelenlegi szövegezése azért sérti a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, mert a sértett halála esetén a sértett helyébe léphető jogosultak körét túl szűken megállapítva a szabályozás szempontjából egymással összehasonlítható jogalanyok között különbséget tett anélkül, hogy annak alkotmányos indoka lenne.
[19] Az indítványozó a Kúria végzésének alaptörvény-ellenességét az Alaptörvény XV. cikk (1)–(2) bekezdésével és XXVIIIl. cikk (1) bekezdésével összefüggésben azért állította, mert véleménye szerint az indítványozót az eljáró bíróságok kizárták néhai Sz. G. pótmagánvádló helyébe történő belépéstől, ennek okán pedig az eljáró bíróságok megszüntettek egy olyan büntetőeljárást, amiben a vádlott bűnösségét az elsőfokú bíróság megállapította és vele szemben ítéletet hoztak.
[20] 2. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. §-a alapján mindenekelőtt azt kellett megvizsgálnia, hogy az alkotmányjogi panasz a befogadhatóság törvényi feltételeinek eleget tesz-e. A befogadás visszautasítása esetén az Alkotmánybíróság rövidített indokolással ellátott végzést hoz, amelyben megjelöli a visszautasítás indokát [Abtv. 56. § (3) bekezdés].
[21] 2.1. Az Alkotmánybíróság a befogadhatóság törvényi feltételeinek vizsgálata során megállapította, hogy a határidőben benyújtott indítvány a határozott kérelem Abtv. 52. § (1b) bekezdésén alapuló törvényi feltételeinek csak részben tesz eleget.
[22] Az Alkotmánybíróság a határozott kérelem feltételeinek vizsgálata során megállapította, hogy az indítványozó alkotmányjogi panaszában az Alaptörvény XV. cikkét pusztán megjelölte, azonban a panasz ebben a vonatkozásban nem tartalmazza „az Alaptörvényben biztosított jog sérelmének lényegét” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) pont], illetve az „indítványban foglalt kérelem részletes indokolását” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pont]. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nem alkalmas az indítvány az érdemi elbírálásra, ha megjelöli ugyan az Alaptörvénynek azt a rendelkezését, amelyet sérülni vél, de nem indokolja meg – nem tartalmaz részletes érvelést arra vonatkozóan –, hogy az Alaptörvény megjelölt rendelkezésével miért ellentétes a támadott jogszabály, vagy bírói döntés {3271/2018. (VII. 20.) AB végzés, Indokolás [18]}.
[23] Az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében a megkülönböztetés alkotmányosságának vizsgálatakor alapvetően abból kell kiindulni, hogy „a diszkrimináció tilalma nem jelenti azt, hogy minden különbségtétel tilos, hanem azt az elvárást fogalmazza meg, hogy a jognak mindenkit egyenlő méltóságú személyként kell kezelnie” {3024/2015. (II. 9.) AB határozat, Indokolás [47]}. Az Alaptörvény XV. cikk sérelme miatti alaptörvény-ellenesség jellemzően akkor állapítható meg, ha a jogszabály a szabályozás szempontjából azonos – homogén – csoportba tartozó (egymással összehasonlítható helyzetben lévő) jogalanyok között tesz különbséget, és a különbségtétel nem igazolható: az eltérő szabályozásnak nincs észszerű, kellő súlyú alkotmányos indoka, vagyis önkényes {23/2016. (XII. 12.) AB határozat, Indokolás [99]; 24/2019. (VII. 23.) AB határozat, Indokolás [73]–[74]; 3285/2020. (VII. 17.) AB határozat, Indokolás [27]}.
[24] Az indítványozó ugyanakkor alkotmányjogi panaszában alkotmányjogilag releváns érveléssel nem indokolta meg, hogy az Alaptörvény XV. cikkében foglalt diszkrimináció tilalmát a Be. 52. § (1) bekezdése és a támadott kúriai végzés miért sérti. Önmagában az az érvelés „evidens lenne”, hogy a Be. 52. § (1) bekezdése a törvényes örökösre is terjedjen ki, nem alapozza meg az érdemi alkotmányossági vizsgálatot.
[25] Erre tekintettel az indítvány – sem az Abtv. 26. § (1) bekezdése, sem a 27. §-a részében – az Alaptörvény XV. cikke vonatkozásában nem felel meg a határozott kérelem törvényi feltételeinek.
[26] Az Alkotmánybíróság azt is megállapította, hogy az Alaptörvény 28. cikke nem minősül Alaptörvényben biztosított jognak, ezért az erre vonatkozó panaszelem érdemi vizsgálata sem végezhető el. Az Alaptörvény 28. cikkének címzettjei a bíróságok {3159/2020. (V. 21.) AB végzés, Indokolás [17]; 3150/2020. (V. 15.) AB végzés, Indokolás [19]}.
[27] 2.2. A jelen ügyben az indítvánnyal támadott bírói döntés két vonatkozásban tartalmaz rendelkezést: egyrészt az eljárás során elhunyt pótmagánvádló jogi képviselőjének a Fővárosi Törvényszék 23.Bf.5244/2019/6. számú – eljárást megszüntető – végzése elleni fellebbezése tárgyában, másrészt az indítványozó által előterjesztett igazolási kérelem tárgyában.
[28] Az Abtv. 27. §-a alapján alkotmányjogi panasznak a bírói döntések közül csak a bírósági eljárást – az ügy érdemében hozott, vagy egyéb határozattal – befejező döntések ellen van helye {3168/2018. (V. 18.) AB végzés, Indokolás [38]–[41]}. A bírósági eljárást – egyéb határozattal – befejező bírói döntések minősítése során az Alkotmánybíróság a panasz alapjául szolgáló bírósági eljárást (vagy annak valamelyik szakaszát) szabályozó törvényi rendelkezéseket veszi alapul.
[29] Az Alkotmánybíróság gyakorlatában az eljárást megszüntető végzés a bírósági eljárást befejező egyéb döntésnek minősül, az e végzést támadó alkotmányjogi panasz elbírálására az Alkotmánybíróság erre vonatkozó gyakorlata szerint hatáskörrel rendelkezik {6/2019. (III. 20.) AB határozat, Indokolás [16]; 3027/2017. (II. 17.) AB végzés, Indokolás [9]; 3238/2015. (XII. 8.) AB határozat, Indokolás [9]}.
[30] Az Alkotmánybíróság az igazolási kérelem tárgyában hozott bírói döntéssel összefüggésben ugyanakkor rámutatott: az igazolás a mulasztás hátrányos jogkövetkezményének elhárítását szolgáló jogi eszköz, amely akkor vezet eredményre, ha a mulasztó fél valószínűsíti a bíróság előtt, hogy önhibáján kívül, menthető okból mulasztott. Ha a bíróság az igazolási kérelemnek helyt ad, a mulasztó által pótolt cselekményt olyannak kell tekinteni, mintha azt az elmulasztott határidőn belül teljesítette volna. Az igazolási kérelem elutasítására tehát akkor kerül sor, ha a fél nem valószínűsítette, nem tette hihetővé a bíróság számára, hogy a mulasztásra rajta kívül álló okból került sor. Az igazolási kérelmet elutasító (vagy annak helyt adó) végzés nem az eljárás egészére vonatkozik, nem annak befejezése tárgyában hozza meg a bíróság, azzal csupán egy eljárásjogi kérdésben foglal állást. Az igazolási kérelmet elutasító döntés ezért nem a per érdemében hozott, illetve a bírósági eljárást befejező egyéb döntés, ezért az Abtv. 27. §-ban meghatározott feltételeknek nem felel meg, így alkotmányjogi panasz tárgya nem lehet {3349/2017. (XII. 20.) AB végzés, Indokolás [8]}.
[31] A fentiekre tekintettel a jelen ügyben az alkotmányjogi panasz az Abtv. 27. §-ában foglaltaknak abban a részében felel meg, amely részben a Kúria döntését a Fővárosi Törvényszék 23.Bf.5244/2019/6. számú végzése elleni fellebbezés elutasítása tárgyában támadja, vagyis amely részében a Kúria megállapította: a másodfokú bíróság 2019. május 7-én megtartott nyilvános ülésén az indítványozó jogi képviselője által bejelentett fellebbezés nem jogosulttól származik.
[32] 3. Az Abtv. 29. §-a a befogadhatóság feltételeként határozza meg, hogy az – egyéb törvényi feltételeknek megfelelő – alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel. E két feltétel alternatív jellegű, így az egyik fennállása önmagában is megalapozza az Alkotmánybíróság érdemi eljárását {21/2016. (XI. 30.) AB határozat, Indokolás [20]; 34/2013. (XI. 22.) AB határozat, Indokolás [18]}.
[33] A feltételek meglétének vizsgálata az Alkotmánybíróság mérlegelési jogkörébe tartozik.
[34] A jelen ügyben az indítványozó az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének az állított sérelmén keresztül azt kifogásolta, hogy az eljáró bíróságok tévesen értelmezték a Be.-nek az ügyben alkalmazott rendelkezéseit [különösen: Be. 52. § (1) bekezdés]. Az indítványozó álláspontja szerint az eljáró bíróságok a téves jogalkalmazásuk folytán nem engedélyezték számára a pótmagánvádlói fellépés lehetőségét.
[35] Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megállapította, hogy a Kúria döntésében részletes indokát adta annak, hogy a Be. 52. § (1) bekezdése alapján miért nem volt helye az indítványozó pótmagánvádlókénti fellépésének. A Be. hivatkozott rendelkezése szerint ugyanis, ha a sértett akár a büntetőeljárás megindítása előtt, akár azután meghal, helyébe egy hónapon belül hozzátartozója, törvényes képviselője vagy a sértett által jogszabály, illetve szerződés alapján eltartott személy léphet, és pótmagánvádlóként felléphet. Ehhez mérten a Kúria hangsúlyozta, hogy az indítványozó kizárólag a fellebbezés indokolásában lépett fel pótmagánvádlóként. Erre tekintettel megállapítható, hogy a pótmagánvádló halálát követő egy hónapon belül az arra jogosultak nem léptek fel pótmagánvádlóként.
[36] Az Alkotmánybíróság kiemeli azt is, hogy következetes gyakorlata szerint az Abtv. 27. §-ában szabályozott hatáskörében eljárva a bírói döntés és az Alaptörvény összhangját biztosítja {3003/2012. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [4]; 3065/2012. (VII. 26.) AB végzés, Indokolás [5]; 3268/2012. (X. 4.) AB végzés, Indokolás [28]; 3391/2012. (XII. 30.) AB végzés, Indokolás [25]; 7/2013. (III. 1.) AB határozat, Indokolás [33]}. Ebből következően a bírói döntés alaptörvény-ellenességének vizsgálata során az Alkotmánybíróság tartózkodik attól, hogy a bíróságok felülbírálati jogköréhez tartozó, szakjogi vagy kizárólag törvényértelmezési kérdésekben – így a jelen ügyben a Be. 52. § (1) bekezdésének értelmezési kérdéseivel összefüggésben – állást foglaljon.
[37] A kifejtettek alapján az alkotmányjogi panasz az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésével összefüggésben nem veti fel a támadott bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kételyét, és ezzel összefüggésben nem alapoz meg alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem.
[38] Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy az alkotmányossági vizsgálat feltételei nem álltak fenn, ugyanakkor a Be. 111. §-a előírja a bíróság részére: ha az eljárása során olyan tényt állapít meg, vagy körülményt észlel, amely miatt hivatalból további bírósági vagy közigazgatási eljárás, illetve más eljárás kezdeményezésének vagy lefolytatásának van helye, e célból az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervet tájékoztatja. Erre tekintettel a bíróság a szignalizáció lehetőségével az érintett ügyészi szervnél a konkrét esetben is élhetett.
[39] 4. A fentiek szerint az alkotmányjogi panasz az Abtv. 26. § (1) bekezdésére alapított részben nem felel meg az Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) és e) pontjának, míg a 27. §-ára alapított részében az Abtv. 27. § (1) bekezdés a) pontjában írt törvényi feltételnek, a határozott kérelem Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) és e) pontjába foglalt követelményeinek, valamint az Abtv. 29. §-ában írt befogadási kritériumoknak.
[40] Ezért az indítványt az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (1)–(3) bekezdése alapján eljárva, az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján visszautasította.
Dr. Juhász Imre s. k.,
tanácsvezető alkotmánybíró
. |
Dr. Juhász Imre s. k.
tanácsvezető alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
dr. Czine Ágnes
előadó alkotmánybíró helyett
Dr. Juhász Imre s. k.
tanácsvezető alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
dr. Juhász Miklós
alkotmánybíró helyett
. | Dr. Juhász Imre s. k.
tanácsvezető alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
dr. Horváth Attila
alkotmánybíró helyett
Dr. Juhász Imre s. k.
tanácsvezető alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
dr. Sulyok Tamás
alkotmánybíró helyett
. |
. |