English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/04736/2021
Első irat érkezett: 12/09/2021
.
Az ügy tárgya: Az országos népszavazás megrendezhetőségéről szóló 438/2021. (VII. 21.) Korm. rendelet 1. §-a és a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 4. § (5) és (6) bekezdése elleni alkotmányjogi panasz (helyi népszavazás kizártsága veszélyhelyzetben)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 26. § (2) bekezdés)
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 02/21/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Handó Tünde Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszában - a 2022. január 1-jén hatályát vesztett -, az országos népszavazás megrendezhetőségéről szóló 438/2021. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. §-a, illetve a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) - 2022. január 1-jétől hatályos - 4. § (5) és (6) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri.
A 2022. január 1-jét megelőző szabályozás szerint a Tv. 4. § (5) bekezdése alapján a veszélyhelyzet megszűnését követő napig országos és helyi népszavazás nem volt kezdeményezhető, a már kitűzött országos és helyi népszavazások elmaradtak. Ehhez képest a Korm. rendelet alkotmányjogi panaszban támadott 1. §-a értelmében e rendelkezés azzal az eltéréssel volt alkalmazandó, hogy országos népszavazás kezdeményezhető, az azzal kapcsolatos, törvényben meghatározott határidők újrakezdődnek. A Tv. módosítása és a Korm. rendelet hatályon kívül helyezése folytán 2022. január 1-jétől a Tv. 4. § (5) bekezdése rögzíti, hogy a veszélyhelyzet megszűnését követő napig helyi népszavazás nem kezdeményezhető, a már kitűzött helyi népszavazások elmaradnak.
Az indítványozó álláspontja szerint a szabályozás sérti az Alaptörvény XXIII. cikk (7) bekezdésében foglalt, helyi népszavazáson való részvételhez fűződő alapjogát. A 2022. január 1-jét megelőzően a Korm. rendelet támadott rendelkezése folytán alapjogsérelme abból következett, hogy a Korm. rendelet - a mind a helyi, mind az országos népszavazás tartását kizáró Tv-től eltérve - megteremtette az országos népszavazás kezdeményezésének párhuzamos lehetőségét, amivel álláspontja szerint a Kormány túl is terjeszkedett az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésben foglalt felhatalmazáson, szükségtelenül és aránytalanul korlátozva a helyi népszavazáson való részvételéhez fűződő jogát. A jogszabályi környezet 2022. január 1-jét követő módosítására vonatkoztatott indokolásában arra hivatkozik, hogy a Tv.-ben rögzített tilalom az Alaptörvény I. cikk (3) bekezdésébe ütköző módon, szükségtelenül és aránytalanul korlátozza a helyi népszavazáson való részvételhez fűződő jogát, amit álláspontja szerint alátámaszt, hogy az országos népszavazás kezdeményezését a Tv. nem zárja ki..
.
Indítványozó:
    Ördög Domonkos
Támadott jogi aktus:
    438/2021. (VII. 21.) Korm. rendelet országos népszavazás megrendezhetőségéről 1. §
    A koronavírus világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 4. § (5) bekezdés
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
I. cikk (3) bekezdés
XXIII. cikk (7) bekezdés
53. cikk (2) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_4736_2_2021_ind_kieg_anonim.pdfIV_4736_2_2021_ind_kieg_anonim.pdfIV_4736_0_2021_inditvany_anonim.pdfIV_4736_0_2021_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3241/2022. (V. 18.) AB végzés
    .
    Az ABH 2022 tárgymutatója: érintettség (alkotmányjogi panasz eljárásban) népszavazási eljárásban
    .
    A döntés kelte: Budapest, 05/03/2022
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2022.05.03 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3241_2022 AB végzés.pdf3241_2022 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 4. § (5) és (6) bekezdése és az országos népszavazás megrendezhetőségéről szóló 438/2021. (VII. 21.) Korm. rendelet 1. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt ­visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés e) pontja, valamint az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) alapján 2021. december 9-én alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz. Kérte az Alkotmánybíróságot, hogy állapítsa meg a 2021. július 21-én hatályba lépett, az országos népszavazás megrendezhetőségéről szóló 438/2021. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. §-a alaptörvény-ellenességét, és azt az Abtv. 41. § (1) bekezdése alapján semmisítse meg.
      [2] Az Alkotmánybíróság főtitkárának felhívására 2022. január 19-én kiegészített és módosított indítványában az indítványozó a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló, 2021. február 22-én hatályba lépett 2021. évi I. törvény (a továbbiakban: Törvény) 4. §-a 2022. január 1-jétől módosított (5) és (6) bekezdéseinek alaptörvény-ellenessége megállapítását is kérte, mert szerinte a kifogásolt rendelkezések sértik az Alaptörvény XXIII. cikk (7) bekezdésében foglalt, helyi népszavazáson való részvételhez fűződő jogát. A Törvény ama rendelkezései, amelyek eredetileg kimondták, hogy a veszélyhelyzet megszűnését követő napig mind az országos, mind a helyi népszavazás nem kezdeményezhető, és a már kitűzött országos és helyi népszavazások elmaradnak, a fentiek szerint 2021. február 22-én léptek hatályba; a támadott módosítás az országos népszavazás kezdeményezésének a lehetőségét teremtette meg.
      [3] A Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése eredetileg arról szólt, hogy a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4. §-a azzal az eltéréssel alkalmazandó, hogy országos népszavazás kezdeményezhető. A (2) bekezdés úgy szólt, hogy a népszavazás kezdeményezéséről, az európai ­polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) II. Fejezetében meghatározott határidők újrakezdődnek. A 2. § (1) bekezdése azt tartalmazta, hogy ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2021. július 21-én 8 órakor lép hatályba. A (2) bekezdés szerint a 3. § az e rendelet kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba. A 3. § (1) bekezdése szerint a Kormány e rendelet hatályát a Tv. hatályvesztéséig hosszabbította meg, a (2) bekezdés szerint ez a rendelet a Tv. hatályvesztésekor hatályát veszti. A Korm. rendeletet hatályon kívül helyezte a 813/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. § i) pontja. A Korm. rendelet 2022. január 1-jétől hatálytalan.
      [4] A Törvény 4. § (5) bekezdése – amelyet a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Módtv.) 86. § a) pontja módosított – kimondja, hogy a veszélyhelyzet megszűnését követő napig helyi népszavazás nem kezdeményezhető, a már kitűzött helyi népszavazások elmaradnak. A (6) bekezdés úgy szól, hogy a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint az Nsztv. III. Fejezetében meghatározott valamennyi határidő megszakad. A határidők a veszélyhelyzet megszűnését követő napon újrakezdődnek. A ki nem tűzött és az elmaradt helyi népszavazást a veszélyhelyzet megszűnését követő tizenöt napon belül ki kell tűzni.

      [5] 2. A kiegészített panasz a határozott kérelem feltételeinek megfelel [Abtv. 52. § (1b) bekezdés], tartalmazza ugyanis azt a törvényi rendelkezést, amely megállapítja az Alkotmánybíróság hatáskörét az indítvány elbírálására, továbbá amely az indítványozó jogosultságát megalapozza [Abtv. 52. § (1b) bekezdés a) pont, Abtv. 26. § (2) bekezdés]; az eljárás megindításának indokait [Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) pont]; az Alkotmánybíróság által vizsgálandó jogszabályi rendelkezést [Abtv. 52. § (1b) bekezdés c) pont]; az Alaptörvény sérülni vélt ­rendelkezését [Abtv. 52. § (1b) bekezdés d) pont]; indokolást arra nézve, hogy a sérelmezett jogszabályi rendelkezés miért ellentétes az Alaptörvény megjelölt rendelkezéseivel [Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pont]; kifejezett kérelmet arra, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a támadott jogszabályi rendelkezés alaptörvény-ellenességét, és semmisítse meg azt [Abtv. 52. § (1b) bekezdés f) pont].

      [6] 3. Az Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kellett továbbá, hogy határidőben érkezett-e az indítvány (Abtv. 30. §), és érintett-e az indítványozó (Abtv. 26–27. §). Az Abtv. 30. § (1) bekezdése szerint az alkotmányjogi panaszt a sérelmezett döntés kézbesítésétől számított hatvan napon belül, a 26. § (2) bekezdésében meghatározott esetben az alaptörvény-ellenes jogszabály hatálybalépésétől számított száznyolcvan napon belül lehet írásban benyújtani.

      [7] 3.1. Az Alkotmánybíróságnak tehát vizsgálnia kellett azt, hogy az indítvány határidőben érkezett-e. Az indítvány a Korm. rendeletet és a Törvényt támadja. A Korm. rendeletet illetően a panasz határidőben, vagyis a Korm. rendelet hatálybalépésétől számított száznyolcvan napon belül érkezett.
      [8] Ezzel szemben megállapítható, hogy a Törvénynek a 4. § (5) és (6) bekezdése rendelkezései a helyi népszavazás kezdeményezésének kizárásáról már 2021. február 22-én hatályba léptek. A Módtv. 86. § a) pontja a) a Törvény 4. § (5) bekezdésében az „országos és” szövegrészeket, b) pontja a Törvény 4. § (6) bekezdésében az „országos és” szövegrészt helyezte hatályon kívül, helyi népszavazásról szabályt nem tartalmazott. Ezért a 2022. január 19-én a Törvény ekképpen módosított rendelkezései vizsgálatára irányuló, kiegészített és módosított indítvány elkésett.

      [9] 3.2. Az Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kellett azt, hogy a Korm. rendeletnél az indítványozó érintettségének a fennállása az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panasz feltételeinek az alkalmazásakor megállapítható-e a jelen esetben a támadott jogszabály kapcsán. Az indítványozó szerint az érintettségét az ­támasztja alá, hogy „a helyi népszavazás kezdeményezéséhez fűződő jog, mint politikai részvételi jog, minden helyi választópolgár alapvető joga, ezért ennek korlátozása minden helyi közügyekben aktív választópolgárt érint, így a Panaszost is. A panasz által megsemmisíteni kért jogszabályi rendelkezés értelmében azonban a Panaszos egy esetleges népszavazás-kezdeményezési próbálkozása a Törvény által felállított tilalomba ütközik; amely helyzetet a mellékelt, Nemzeti Választási Irodához tartozó Választási Információs Szolgálat által a Panaszos részére megküldött tájékoztatás is alátámaszt (ld.: I. melléklet). A Panaszos emellett nem csupán közvetlenül, hanem aktuálisan is érintett, mivel a jelen panasz benyújtásakor is meg van fosztva a helyi népszavazáson való részvételhez fűződő jogának gyakorlásától, azáltal, hogy helyi népszavazás nem kezdeményezhető.”

      [10] 4. Az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság eljárása kivételesen akkor kezdeményezhető, ha az alaptörvény-ellenes jogszabály rendelkezésének alkalmazása vagy hatályosulása folytán közvetlenül, ­bírói döntés nélkül következett be a jogsérelem, és nincs a jogsérelem orvoslására szolgáló jogorvoslati eljárás. „Az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés c) és d) pontja szerinti alkotmányjogi panasz jogintézményének egyaránt elsődleges célja […] az egyéni, szubjektív jogvédelem: a ténylegesen jogsérelmet okozó alaptörvény-ellenes jogszabály, illetve alaptörvény-ellenes bírói döntés által okozott jogsérelem orvosolása. […] [A] panasz befogadhatóságának feltétele az érintettség, nevezetesen az, hogy a panaszos által alaptörvény-ellenesnek ítélt jogszabály a panaszos személyét, konkrét jogviszonyát közvetlenül és ténylegesen, aktuálisan érintő rendelkezést állapít meg, s ennek következtében a panaszos alapjogai sérülnek {33/2012. (VII. 17.) AB határozat, Indokolás [61]–[62], [66]}.” {3367/2012. (XII. 15.) AB végzés, Indokolás [13], [15]} Tehát „[a] kivételes panasz esetében, mivel az közvetlenül a norma ellen irányul, különös jelentősége van az érintettség vizsgálatának, hiszen a panaszos alapjogában való személyes, közvetlen és aktuális sérelme különbözteti meg a kivételes panaszt az utólagos normakontroll korábbi, bárki által kezdeményezhető változatától. [Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (régi Abtv.) 20. § (2) bekezdés]” {3105/2012. (VII. 26.) AB végzés, Indokolás [3]}. A kivételes alkotmányjogi panasz kapcsán az Alkotmánybíróság töretlen gyakorlata szerint „[a]z érintettségnek […] személyesnek, közvetlennek és aktuálisnak kell lennie {lásd: 3110/2013. (VI. 4.) AB határozat, Indokolás [27]}” {3120/2015. (VII. 2.) AB végzés, Indokolás [55]}. Nem állapítható meg az indítványozó érintettsége akkor, ha a támadott jogszabályi rendelkezés az indítványozóval szemben nem került alkalmazásra, vagy annak hatályosulása őt közvetlenül nem érintette (vagyis a jogsérelem nem következett be, nem aktuális) {3170/2015. (VII. 24.) AB végzés, Indokolás [11]}. Ha a jogszabály érvényesüléséhez konstitutív hatályú végrehajtási aktus szükséges, az indítványozónak először a jogsértést közvetlenül megvalósító államhatalmi aktust kell megtámadnia, amelyet követően lehetővé válik a norma közvetett vizsgálata is. „Az aktuális érintettség követelménye azt jelenti, hogy az érintettségnek az alkotmányjogi panasz benyújtásakor fenn kell állnia” {először 3110/2013. (VI. 4.) AB határozat, Indokolás [27]–[31], legutóbb megerősítette: 3123/2015. (VII. 9.) AB végzés, Indokolás [12]}. {A gyakorlat összefoglalását lásd legutóbb például: 33/2017. (XII. 6.) AB határozat, Indokolás [32]–[35]; 33/2019. (XI. 27.) AB határozat, Indokolás [18]–[19]}
      [11] A jelen esetben megállapítható, hogy a Korm. rendelet nem tartalmaz szabályt a helyi népszavazás kezdeményezésére; a Korm. rendelet 1. §-a arról szól, hogy országos népszavazás kezdeményezhető.
      [12] Az Alkotmánybíróság a jelen esetben, a kiegészített panaszban foglaltak alapján, nem tartotta megállapíthatónak, hogy az alaptörvény-ellenesnek állított Korm. rendelet az indítványozó személyét, konkrét jogviszonyát, közvetlenül és ténylegesen, aktuálisan (jelenvaló módon) érinti, mert az indítvány az Alkotmánybíróság főtitkára hiánypótlásra felhívását követően sem tartalmaz előadást arról, hogy a Korm. rendelet helyi népszavazás konkrét kezdeményezését mely kérdésben akadályozta közvetlenül és aktuálisan, az indítványozót érintően, vagy milyen, már kitűzött helyi népszavazás marad el. A főtitkár felhívásában szerepelt, hogy a közvetlen érintettséget az indítványozónak az erre vonatkozó dokumentumok csatolásával, valamint az ezt igazoló tények előadásával igazolnia kell. Ennek az indítványozó nem tett eleget.
      [13] Az Abtv. 26. § (2) bekezdésében foglalt feltétel (érintett-e az indítványozó) hiányában nem kellett vizsgálni, hogy az Abtv. 29. §-ában foglaltak teljesülnek-e.

      [14] 5. Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 30. § (1) bekezdése, 56. § (2) és (3) bekezdése alkalmazásával, az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) és d) pontja alapján visszautasította.
          Dr. Schanda Balázs s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          előadó alkotmánybíró

          Dr. Schanda Balázs s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Márki Zoltán s. k.,
          alkotmánybíró

          Dr. Szívós Mária s. k.,
          alkotmánybíró
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          12/09/2021
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against section 1 of the Government Decree No. 438/2021 (VII. 21.) on the admissibility of holding a national referendum and section 4 (5) and (6) of the Act I of 2021 on the Protection against the Coronavirus Pandemic (exclusion of local referendum in state of danger)
          Number of the Decision:
          .
          3241/2022. (V. 18.)
          Date of the decision:
          .
          05/03/2022
          .
          .