Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01679/2022
Első irat érkezett: 07/15/2022
.
Az ügy tárgya: A veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 39/2022. (II. 13.) Korm. rendelet, a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes intézkedésekről szóló 57/2022. (II. 28.) Korm. rendelet, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet, az árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet 3–4. §-a, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 186/2022. (V. 26.) Korm. rendelet, az egyes, a koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása céljából kihirdetett veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés 18., 19. és 25. pontjai, a 2022. május 25. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló 203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 19., 20. és 26. pontjai, valamint a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 213/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet elleni alkotmányjogi panasz (hatósági üzemanyagár)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 26. § (2) bekezdés)
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 07/26/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Juhász Miklós Dr.
.
Indítvány befogadás:
.
Indítvány befogadva.
.
Befogadás dátuma:
.
11/29/2022
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszában az üzemanyag kiskereskedelmi árának hatósági megállapításával összefüggő, veszélyhelyzeti felhatalmazás alapján kiadott kormányrendeletek alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését, valamint alkalmazhatatlanságuk kimondását kéri az Alkotmánybíróságtól.
Az ügy előzménye, hogy a Kormány a veszélyhelyzetben fennálló felhatalmazása alapján kiadott rendeleteivel 2021. november 15-i hatálybalépéssel hatósági áras termékként határozta meg a 95-ös motorbenzint és a dízelgázolajat, és azok literenkénti legmagasabb kiskereskedelmi bruttó árát 480 forintban állapította meg, illetve az üzemanyag-kiskereskedelmi piacra vonatkozó további korlátozásokat és a kereskedőket terhelő kötelezettségeket vezetett be. A hatósági árat és az ahhoz kapcsolódó további szabályokat a rendeletek alapján azok hatálybalépésétől számított három hónapig kellett volna alkalmazni. A hatályukat vesztő e rendeletekben foglaltakat - azonos szabályozási tartalommal - a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény (2022. január 1-jétől hatályos) 41-47. §-a törvényi szintre emelte, azzal, hogy a 41. § (1) bekezdésének kifejezett rendelkezése alapján a szóban forgó üzemanyagok 2022. február 15-ig hatósági áras termékek. E törvény alkalmazhatóságát azonban a 2022. február 13-án kihirdetett, és február 15-én hatályba lépő, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 39/2022. (II. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet1) - a veszélyhelyzeti felhatalmazáson keresztül - 2022. május 15-ig meghosszabbította. Ehhez kapcsolódóan a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes intézkedésekről szóló 57/2022. (II. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet2) és a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet3) további szabályokat állapított meg. A hatósági üzemanyagárra vonatkozó szabályozás alkalmazási idejét az - alkotmányjogi panaszban szintén támadott - árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet4) a vonatkozó jogszabályok módosításával 2022. július 1-ig kitolta, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 186/2022. (V. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet5) módosító rendelkezéseket állapított meg, míg az egyes, a koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása céljából kihirdetett veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Veszélyhelyzeti kormányrendelet6) rendelkezett a szóban forgó korábbi veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályba lépéséről, immár új felhatalmazás alapján. Az alkotmányjogi panaszban támadott további két kormányrendelet, azaz a 2022. május 25. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló 203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet - nevezetesen annak 1. § (1) bekezdés 19., 20. és 26. pontjai -, valamint a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 213/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet szintén a vonatkozó jogszabályi rendelkezések hatályának meghosszabbításáról és módosításáról rendelkeznek.
Az indítványozó egy üzemanyagtöltő állomás tulajdonosa, egyéni vállalkozó. Álláspontja szerint a támadott jogszabályok ésszerű indok nélkül elvonták a vételár megállapításához való jogát, ezzel megszüntették az üzemanyag-kiskereskedelmi piacon a gazdasági verseny kibontakozásának lehetőségét, mégpedig - a sérelmezett szabályozás alkalmazásának több lépcsőben való meghosszabbítására, illetve annak módjára is tekintettel - kellő felkészülési idő nélkül, a jogbiztonság követelményének megsértésével. Mindezek alapján a veszélyhelyzeti kormányrendeletek ellentétesek az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, a jogbiztonság elvéből fakadó kellő felkészülési idő követelményével, a veszélyhelyzeti jogalkotói hatalommal való visszaélés tilalmával, valamint azok alaptörvény-ellenesen korlátozzák az M) cikk (1) bekezdéséből levezetett szerződési szabadságot. Az indítványozó hivatkozik arra, hogy a hatósági ár meghatározása az előírt további kötelezettségekkel és az azok teljesítésének ellenőrzésére szolgáló eljárással együtt a tulajdonhoz való jogát korlátozza, és a szabályozás összességében kisajátításszerű intézkedéseket tesz lehetővé, az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdése szerinti garanciák teljesülése nélkül. Az indítványozó a támadott jogszabályokkal összefüggésben a tisztességes hatósági eljáráshoz való joga és - a tisztességes bírósági eljárás részét képező - bírósághoz forduláshoz való joga megsértését, valamint az Alaptörvény M) cikk (1) bekezdésével együttesen értelmezett vállalkozáshoz való joga aránytalan korlátozását is állítja..
.
Támadott jogi aktus:
    39/2022. (II. 13.) Korm. rendelet a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról
    57/2022. (II. 28.) Korm. rendelet a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes intézkedésekről
    94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról
    162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet az árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról 3. és 4. §
    190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet egyes
    a koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása céljából kihirdetett veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről 1. § (2) bekezdés 18., 19. és 25. pont
    186/2022. (V. 26.) Korm. rendelet a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról
    203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet a 2022. május 25. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról 1. § (1) bekezdés 19., 20. és 26. pont
    213/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
M) cikk (1) bekezdés
XII. cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (2) bekezdés
XV. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1679_0_2022_indítvány_anonim.pdfIV_1679_0_2022_indítvány_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
IV_1679_2_2022_amicusIM_anonim.pdfIV_1679_2_2022_amicusIM_anonim.pdf
.
A döntés száma: 3077/2023. (II. 16.) AB végzés
.
A döntés kelte: Budapest, 01/31/2023
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2022.11.29 9:00:00 1. öttagú tanács
2023.01.31 9:00:00 1. öttagú tanács

.

.
A döntés szövege (pdf):
3077_2023 AB végzés.pdf3077_2023 AB végzés.pdf
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    Az Alkotmánybíróság a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő alkalmazásáról szóló 39/2022. (II. 13.) Korm. rendelet, a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes intézkedésekről szóló 57/2022. (II. 28.) Korm. rendelet, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet, az árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet 3. és 4. §-a, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 186/2022. (V. 26.) Korm. rendelet, az egyes, a koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása céljából kihirdetett veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés 18., 19. és 25. pontjai, a 2022. május 25. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló 203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 19., 20. és 26. pontjai, a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 213/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet alaptörvény-ellenességének megállapítására, pro futuro megsemmisítésére, valamint azok általános és egyedi ügyekben történő alkalmazhatósága tilalmának megállapítására irányuló alkotmányjogi panasz alapján indult eljárást megszünteti.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. Az alkotmányjogi panasz az alábbiak szerint foglalható össze.

    [2] 1.1. Az indítvány előterjesztője – aki egyéni vállalkozóként üzemanyagtöltő állomást (ún. fehér kutat) üzemeltet – jogi képviselője (Karsai Dániel Ügyvédi Iroda, 1056 Budapest, eljáró ügyvéd: dr. Karsai Dániel András) útján 2022. július 13. napján benyújtott, az Alkotmánybíróságra 2022. július 15. napján érkezett, az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszában a támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések alaptörvény-ellenességét az Alaptörvény alábbi rendelkezéseire alapította.
    [3] Az indítványozó álláspontja szerint a támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, az Alaptörvény M) cikk (1) bekezdésével, az Alaptörvény XII. cikk (1) bekezdésével, az Alaptörvény XIII. cikk (1) és (2) bekezdéseivel, az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésével ellentétesek.

    [4] 1.2. Az alkotmányjogi panasz a támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések által megsérteni vélt egyes alaptörvényi rendelkezések vonatkozásában az alábbi indokolást tartalmazza.
    [5] Az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság elve azért sérül az indítványozó szerint, mert a támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések kihirdetése és hatálybalépése között nem telt el elég idő ahhoz, hogy a jogszabályok címzettjei azok alkalmazására felkészülhettek volna.
    [6] Az Alaptörvény M) cikk (1) bekezdése által védett vállalkozás szabadságának – illetve annak elengedhetetlen feltételeként értelmezendő szerződési szabadságnak – sérelmét az indítványozó abban látja, hogy a jogalkotó a gazdasági verseny kibontakozását kellő felkészülési idő nélkül megszüntetve észszerű indokok nélkül vonta el a szerződések tartalmának szabad meghatározását (a vételár kialakításának szabadságát).
    [7] Az Alaptörvény M) cikk (1) bekezdésével összefüggésben az Alaptörvény XII. cikk (1) bekezdésében foglalt vállalkozáshoz való jog vonatkozásában az indítványozó abban látja a támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések alaptörvény-ellenességét, hogy az ármaximálás (bruttó 480 Ft/liter üzemanyagár) mellett nem tudja úgy működtetni a vállalkozását, hogy a költségei megtérüljenek, és ezzel a vállalkozóvá válás joga sérül, mivel a piacon maradás közgazdasági minimumfeltételei sem biztosítottak. Ezzel a jogalkotó álláspontja szerint a vállalkozáshoz való jogot szükségtelenül és aránytalanul korlátozta.
    [8] Az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdése szerinti tulajdonhoz való jog és ugyanezen cikk (2) bekezdése szerinti, tulajdonkorlátozásra vonatkozó szabály sérelmét az indítványozó szerint egyrészt a 95-ös benzin és dízel­gázolaj ármaximálása, a hatósági áras termékekre vonatkozó forgalmazási kötelezettség, a nyitvatartási idő jogszabályi rögzítése, a jogszabály által támasztott feltételek fennállása esetére fennálló üzemszünet-hirdetési kötelezettség, valamint az ezek megsértése esetére kilátásba helyezett szankciók, a bírság, de különösen az üzemeltetési jog elvonása idézik elő. További különös korlátozást valósít meg a fenti rendelkezések időbeli hatályának kiterjesztése, az új üzemeltető kijelölésről szóló döntés kötelezővé tétele a szakminiszter részére, a differenciált áron történő kereskedelem részletszabályai, a nagykereskedő részére különbözet-megtérítési ­kötelezettség.
    [9] Az indítványozó szerint az üzemanyagok áremelkedésének megfékezésére alkalmas, de az őt sújtó tulajdon­korlátozó, illetve elvonó intézkedéseknél enyhébb eszköz lett volna a 95-ös benzint és a dízelgázolajat érintő közterhek (jövedéki adó, általános forgalmi adó) mérséklése külön-külön vagy együttesen, továbbá a tulajdonkorlátozás közérdekű céljának fennállását is vitatta. Álláspontja szerint a jogszabályi környezet kisajátításszerű intézkedést tesz lehetővé, a kisajátításra okot adó közérdekű cél nélkül, e mellett hiányolja a szabályozásból a kisajátítás teljességére, feltétlenségére és azonnaliságára vonatkozó garanciákat. A panasz az üzemeltetési jog elvonásával kapcsolatban annak ideiglenességét is vitatja, amellyel álláspontja szerint a jogalkotó aránytalan korlátozást valósít meg.
    [10] A XIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét eredményezi továbbá a tulajdona használatának korlátozása (hatósági ár, forgalmazási kötelezettség, bírság lehetősége a szabályszegőkkel szemben, üzemszünetre kényszerítés, használati jog elvesztése), amely mögött a korlátozást igazoló „közérdekű cél” nem ismerhető fel.
    [11] Az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésébe ütközőnek véli továbbá a támadott jogszabályokat az indítványozó annak okán is, hogy az – értelmezése szerint – tulajdoni várománytól fosztja meg őt. Érvelése szerint ő a leg­különbözőbb (kereskedelmi, építésügyi, jövedéki termékkel kapcsolatos kereskedelmi) hatósági eljárásokban szerzett engedélyek együttesével jogosult üzemanyag-kiskereskedelmi tevékenységet végezni, és ezen engedélyek összessége vagyoni értéket képvisel. Az engedélyek összessége várományt keletkeztet arra, hogy az állam az engedélyekben rögzített tárgyi feltételeket (ingatlanok, ingóságok, áruk, forgóeszközök) nem vonja el. Az indítványozó az üzemanyag-kiskereskedelemre vonatkozó jogosultságát szerzett jogként és abból eredő tulajdongyarapodásként értelmezi, amelynek keretében rövid távon új áruk beszerzését, az üzemanyagtöltő állomás alatti tárolótartály, tároló-létesítmény feltöltését nevesíti, hosszabb távon pedig azt, hogy további tárgyi eszközt vonhasson be működésbe (pl. járműtisztító épületrész kialakítását és használatbavételét, elektromos töltőállomások kialakítását, PB-palackok forgalmazását). E körben előadta azt is, hogy a támadott szabályozás a tulajdon gyarapodását szélsőségesen korlátozza, amelynek nincs legitim célja (közérdekű cél), és az elérni kívánt célokkal sem arányos.
    [12] Az indítványozó az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésében deklarált egyenlőségi elv sérelmét azért állítja, mert álláspontja szerint azok a vállalkozások („multi” cégek), amelyek – tőle eltérően – nemcsak üzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkoznak, hanem üzemanyag-nagykereskedelemmel, feldolgozással, kutatással is, fedezni tudják az ármaximálásból eredő veszteségeiket. A jogalkotó így észszerű indokolást nélkülözve alakított ki nem homogén csoportba tartozó jogi személyekre azonos szabályozást, megsértve ezzel az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdését.
    [13] A fentieken túl az alkotmányjogi panasz az Alkotmánybíróság számos korábbi döntésére és az Európai Emberi Jogi Bíróság több döntésére is hivatkozik az egyes alapjogoknál előadott okfejtéshez kapcsolódóan.

    [14] 2. A támadott jogszabályok és jogszabályi rendelkezések, valamint a szabályozásokhoz kapcsolódó jogszabályi környezet az alábbiak szerint foglalhatók össze.

    [15] 2.1. A veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Törvény) 41–47. §-ai 2022. január 1. napján léptek hatályba.
    [16] A Törvény 41. § (1) bekezdése szerint „[a]z árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Ártörvény) Melléklet I. pont A) alpontjában foglalt táblázatban meghatározott termékek mellett 2022. február 15. napjáig hatósági áras termék a) az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, amely nem teljesíti az ESZ-98-as fokozat minőségi követelményi szintjét, b) az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj, amelyeknek – biokomponensekkel és szabvány szerinti adalékokkal együttesen értelmezett – legmagasabb kiskereskedelmi bruttó ára 480 forint literenként.
    [17] (2) Az (1) bekezdés szerinti termékek értékesítése során egyéb költség vagy díj nem számolható fel.”
    [18] A Törvény 42. § (1) bekezdése alapján az üzemanyagellátás biztonsága érdekében a kereskedelemért felelős miniszter nyilvántartja azon Magyarországon bejegyzett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetőt, amely az üzemanyagok hatósági áras forgalmazására vonatkozó részletes szabályokról szóló 626/2021. (XI. 13.) Korm. rendelet alapján 2021. november 18. napjáig a kereskedelemért felelős miniszter felé írásban bejelentette, hogy a) más üzemanyagtöltő állomás 43. § (3) bekezdése szerinti üzemszünetének bekövetkeztekor, vagy a 44. § (2) bekezdés b) pontja szerinti jogkövetkezmény alkalmazása esetén az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére vállalkozik, b) az a) pontban foglalt tevékenység érdekében anyagi, technikai és ellátási képességgel rendelkezik, és c) legalább egy üzemanyagtöltő állomás üzemeltetéséhez a megfelelő hatósági engedéllyel rendelkezik.
    [19] A (2) bekezdés szerint nem lehet nyilvántartott szolgáltató, aki üzemszünetet hirdet, vagy akivel szemben a 44. § (2) bekezdés b) pontja szerinti jogkövetkezmény alkalmazásra kerül.
    [20] A Törvény 43. § (1) bekezdése előírja, hogy „[a]z üzemanyagtöltő állomás köteles a 41. § (1) bekezdése szerinti termékek forgalmazására 2022. február 15. napjáig, ha a 41. § (1) bekezdése szerinti terméket 2021. november 15. napját megelőző három hónapban forgalmazta. Ha az üzemanyag töltőállomás üzemeltetője az engedélyt a 2021. november 15. napját megelőző három hónapon belül szerezte meg, a forgalmazási időszak az engedély megadásától számítódik.”
    [21] Amennyiben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője a Törvény 41. § (1) bekezdése szerinti hatósági áras terméket nem forgalmaz, úgy más, a 41. § (1) bekezdés a) és b) pontjában szereplő termékek minimum követelményének megfelelő motorbenzint és dízelgázolajat köteles a 41. §-ban meghatározott áron forgalmazni [43. § (2) bekezdés].
    [22] Köteles üzemszünetet hirdetni az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője, ha a fogyasztókat a Törvény 41. § (1) bekezdése vagy a (2) bekezdés szerinti termékkel kiszolgálni 7 napon belül nyitvatartási idejében összesen 48 órán keresztül nem tudja. Az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője más okból üzemszünetet nem hirdethet. E szakasz (4) bekezdése szerint az üzemszünet ideje alatt az üzemanyagtöltő állomáson egyéb kereskedelmi tevékenység sem folytatható. Az üzemanyagtöltő állomás az üzemeltető szokásos nyitvatartási ideje szerinti nyitvatartási idejénél rövidebb nyitvatartási időt nem alkalmazhat a Törvény szerint.
    [23] A Törvény a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) hatáskörébe utalta az ársapka betartásának ellenőrzését és rögzíti azt is, hogy szabályszegés esetén a hatóság 100 000 forinttól 3 000 000 forintig terjedő bírságot szab ki, ismételt jogsértés esetén döntésével elrendeli, hogy az üzemanyagtöltő állomást üzemeltető természetes vagy jogi személy üzemanyagtöltő állomást ideiglenesen nem üzemeltethet, amelynek időtartama legalább egy nap, legfeljebb fél év időtartam lehet. Bírság kiszabására azonos napon több, egymást követő ellen­őrzés alkalmával is van lehetőség.
    [24] A Törvény 46. § (1) bekezdése értelmében a miniszter a tudomásszerzést követően 24 órán belül megvizsgálja, hogy indokolt-e másik, ún. nyilvántartott szolgáltatóval történő helyettesítés, amennyiben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője üzemszünetet hirdetett, vagy üzemeltetőtől ezen jogát a NAV ideiglenesen visszavonta. Ha e vizsgálat alapján indokolt, a miniszter haladéktalanul írásban kijelöli az érintett üzemanyagtöltő állomás 30 kilométeres vonzáskörzetében lévő, a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére, vagy az ellátásbiztonsági szempontokra tekintettel más nyilvántartott szolgáltatót jelöl ki az üzemeltetés ellátására. A kijelölt nyilvántartott szolgáltató az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére külön engedély nélkül jogosult. A Törvény 47. § (1)–(2) bekezdései értelmében miniszteri kijelölés esetén az üzemanyagtöltő állomás folyamatos működése érdekében a kijelölést megelőző üzemeltető köteles együttműködni a kijelölt nyilvántartott szolgáltatóval. A kijelölés napjától 2022. február 15. napjáig a) az érintett üzemanyagtöltő állomás épülete és tárgyi eszközei ideiglenesen a kijelölt nyilvántartott szolgáltató birtokába kerülnek; b) a kijelölt nyilvántartott szolgáltató az üzemeltetési jog felfüggesztésével érintett üzemanyagtöltő állomás eszközeit jogosult használni, és az eszközei hasznait szedni; c) a kijelölt nyilvántartott szolgáltató viseli az érintett üzemanyagtöltő állomáson értékesítendő, saját árukészlet és üzemanyag­készlet beszerzéséből fakadó költségeket; d) a kijelölt nyilvántartott szolgáltató az érintett üzemanyagtöltő állomáson található árukészletet – a 46. § szerinti kijelölést megelőző üzemeltetővel a nyilvántartott beszerzési áron történő elszámolás mellett – értékesítheti; e) a kijelölt nyilvántartott szolgáltató viseli az üzemanyagtöltő állomás működéséhez kapcsolódó közüzemi díjakat.
    [25] A Törvény 47. § (3) bekezdése szerint „[a] kijelölt nyilvántartott szolgáltató részére az érintett üzemanyagtöltő állomáson található üzemanyagkészletet a 46. § szerinti kijelölést megelőző üzemeltető a nyilvántartott be­szerzési áron haladéktalanul értékesíti”, emellett még a 47. § a kijelölés esetén irányadó rendelkezéseket tartalmazza.

    [26] 2.2. A Törvény csak 2022. február 15. napjáig tartotta fenn a két üzemanyagtípus hatósági árát, de 2022. február 13. napján megjelent és 2022. február 15. napján hatályba lépett – az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján kibocsátott – a 2021. évi CXXX. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő alkalmazásáról szóló 39/2022. (II. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.), amely a hatósági árazást 2022. május 15. napjáig hosszabbította meg akként, hogy a Törvénytől eltérő szabályokat állapított meg. Az R1. 2022. március 1. napján hatályba lépő 3. §-a az R1. hatályát a 2021. évi I. törvény (a továbbiakban: Védtv.) hatályvesztéséig meghosszabbította.

    [27] 2.3. 2022. február 28. napján jelent meg a Magyar Közlönyben, és kihirdetésének napján 13 órakor hatályba lépett a hatósági üzemanyagárral kapcsolatos egyes intézkedésekről szóló 57/2022. (II. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.), amelyet a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott meg. Az R2. a kiskereskedelmi hatósági áras üzemanyagtípusok nagykereskedelmi árát maximálta literenként bruttó 480 forintban és szerződési kötelezettséget hozott létre a nagykereskedők számára, kimondta továbbá, hogy a kiskereskedőnek történő értékesítés során egyéb költség vagy díj nem számolható fel. A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (a továbbiakban: Szövetség) részére fizetendő tagi hozzájárulás alól 2022. március–május hónapokra mentességet, ezzel együtt az üzemanyagokhoz kapcsolódó jövedéki adóra kedvezményt biz­tosított.
    [28] Az R2. 5. §-a megszüntette a miniszter mérlegelési jogkörét a kijelölt nyilvántartott szolgáltató kijelölésének körében: amennyiben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője a Törvény 43. § (3) bekezdése szerinti üzemszünetet hirdetett, vagy ha üzemeltetőjével szemben a Törvény 44. § (2) bekezdés b) pontja szerinti jogkövetkezményt alkalmazták, a kereskedelemért felelős miniszter a tudomásszerzést követően 24 órán belül kijelöli a kijelölt nyilvántartott szolgáltatót.
    [29] A jogalkotó – többszöri módosítással – az R2. előírásait 2022. december 31. napjáig rendelte alkalmazni.

    [30] 2.4. A veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) – amelyet a Kormány szintén az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében rögzített hatáskörében bocsátott ki – 2022. március 10. napján jelent meg a Magyar Közlönyben, és aznap 22 órakor a legtöbb rendelkezése hatályba is lépett. E jogszabály a hatósági áron való üzemanyag-vásárlásra jogosult fogyasztók körét szűkítette részben a járműtípus és tankolására alkalmas kútoszlop tulajdonságai alapján, részben pedig a gépjármű honossága alapján, kizárva a kedvezményből a nem magyar rendszámú gépjárműveket azon országokban bejegyzett rendszámmal ellátott gépjárművek kivételével, amely országokban szintén hatósági áras üzemanyagot a magyar gépjárművek tankolására elérhetővé tesznek. Az R3. az üzemanyag-kiskereskedőket arra kötelezte, hogy pontos kimutatást vezessenek arról, hogy napi szinten milyen áron és milyen mennyiségben értékesítettek a nagykereskedőtől hatósági áron vásárolt üzemanyagtípust nem hatósági áron. Az így keletkezett bevételtöbblettel a nagykereskedő felé a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell elszámolnia az üzemanyag-kiskereskedőnek. E kötelezettség megsértése esetén a NAV bírságot szabhat ki az üzemanyag-kiskereskedőre.
    [31] A jogalkotó az R3. hatályát a Védtv. hatályvesztéséig meghosszabbította.

    [32] 2.5. Az árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) – amelyet a Kormány ugyancsak az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott meg – 2022. április 28. napján jelent meg a Magyar Közlönyben, és kihirdetésének másnapján lépett hatályba. Az R4. 3. §-a meghosszabbította az R1. 1. § a) és b) pontjában írtak (a hatósági üzemanyagár) alkalmazásának időtartamát, valamint az R2. hatályát és a Szövetség részére fizetendő tagi hozzájárulás alóli mentességet. Az R4. 2022. április 30. napján hatályát vesztette.

    [33] 2.6. 2022. május 26. napján jelent meg a Magyar Közlönyben és kihirdetését követő napon lépett hatályba a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 186/2022. (V. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R5.), amelyet a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott meg.
    [34] Az R5. az R3.-at több ponton is kiegészítette, szűkítette a hatósági áras üzemanyag vásárlására jogosultak körét (nem hatóság áras az üzemanyag, ha azt külföldi rendszámú jármű töltésének céljából értékesítik), szigorította a jogosultság ellenőrzését (okirattal történő hitelt érdemlő igazolás), és szabályozta a vásárlók árakról történő tájékoztatását. Az R5. 2022. május 31. napján hatályát vesztette.

    [35] 2.7. 2022. május 26. napján jelent meg a Magyar Közlönyben és 2022. június 1. napján lépett hatályba az egyes, a koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása céljából kihirdetett veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R6.), amelyet a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott meg.
    [36] Az R6. 1. § (2) bekezdésének 18., 19., 21. és 25. pontjai az R1.-et a 3. §-a kivételével, az R2.-t a 8. §-a kivételével, és az R3.-at a 4. §-a kivételével 2022. május 31-én hatályos szövegükkel hatályba léptette 2022. június 1. napjával. Az R6. 1. § (3) bekezdése értelmében, ahol az R1., az R2. és az R3. a 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet vagy a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzetet említ, azon az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 180/2022. (V. 24.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzetet is érteni kell. Az R6. 2022. november 1. napján hatá­lyát vesztette.

    [37] 2.8. A 2022. május 25. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló 203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R7.) 2022. június 8. napján jelent meg és a kihirdetése napján 22 órakor lépett hatályba. Ezt a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvény (a továbbiakban: Konfliktustv.) 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében alkotta meg. Az R7. 1. § (1) bekezdés 19., 20., 22. és 26. pontjai az R1., az R2., és az R3. hatályát a Konfliktustv. hatályvesztéséig meghosszabbította. Az R7. 2022. november 1. napján hatályát vesztette.

    [38] 2.9. 2022. június 17. napján jelent meg a Magyar Közlönyben és az azt követő napon lépett hatályba a ható­sági üzemanyagárral kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 213/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R8.), amelyet a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott meg.
    [39] Az R8. 1. §-a ismételten, 2022 októberéig meghosszabbította az R1. 1. § a) és b) pontjában írtak (a hatósági üzemanyagár) alkalmazásának időtartamát, az R2. hatályát és a Szövetség részére fizetendő tagi hozzájárulás alóli mentesség időtartamát. Az R8. 2022. június 20. napján hatályát vesztette.

    [40] 2.10. Noha az R6. 2022. november 1. napján hatályát vesztette, a hatósági üzemanyagár-sapka intézménye ­tovább élt, mert a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében megalkotta a veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló, 2022. november 1. napjától hatályos 425/2022. (X. 28.) Korm. rendeletet, amelynek 1. § (2) bekezdésének 13., 14., 16. és 20. pontjai az R1.-et, az R2.-t és az R3.-at a 2022. október 31-én hatályos szövegükkel 2022. november 1. napján hatályba léptette.

    [41] 3. Az R4. és az R5. már az indítvány benyújtásakor sem voltak hatályban, az R8. 2022. június 20. napján, az R6. és az R7. pedig 2022. november 1. napjától hatályukat vesztették. Arra nézve nem szolgáltatott adatot az indítványozó, hogy folyamatban lenne olyan eljárás, amelyben a támadott jogszabályokat alkalmazni kellene, ezért ezek az Abtv. 41. § (3) bekezdése alapján érdemi vizsgálat tárgya nem lehetnek {hasonlóan lásd: 3132/2013. (VII. 2.) AB határozat, Indokolás [35]–[36]}. Figyelemmel azonban arra, hogy az R4., az R5., az R6., az R7. és az R8. kifogásolt szabályozása lényegét tekintve, más jogszabályban tovább érvényesült, az ezen rendeletekkel kapcsolatban előadott indítványozói érveket az Alkotmánybíróság az érdemi vizsgálatra alkalmas, többi támadott rendelkezés körében értékelte {lásd hasonlóan: 8/2021. (III. 2.) AB határozat, Indokolás [68]} és az indítványt ekként fogadta be 2022. november 29. napján tartott tanácsülésén.

    [42] 4. Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadását követően, érdemi eljárása során észlelte, hogy a Magyar Közlönyben 2022. december 6. napján megjelent és aznap 23 órakor hatályba is lépett az uniós szankciók életbelépése okán az üzemanyagárral kapcsolatos egyes rendelkezésekről szóló 494/2022. (XII. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Szankciór.).
    [43] A Szankciór. hatályon kívül helyezte az R1. hatósági árazásra és forgalmazási kötelezettségre, valamint azok időtartamára (2022. december 31.) vonatkozó 1. § a) pontját, valamint új, 3. §-t illesztett az R1.-be, amely szerint az R1.-nek a Szankciór. hatálybalépését megelőző napon hatályos 1. § a) pontra tekintettel a Törvény 44. §-a alapján indított eljárásokat az eljárást megalapozó kötelezettségszegés időpontjában hatályos szabályok szerint kell elbírálni.
    [44] A Szankciór. hatályon kívül helyezte továbbá az R2. és az R3. ársapkával kapcsolatos rendelkezéseit, valamint kiegészítette azokat a folyamatban lévő szankciós eljárásokra vonatkozó – tartalmilag az R1. 3. §-ában foglaltakkal azonos – klauzulával.

    [45] 5. Az alkotmányjogi panasz eljárásokban ugyan a támadott jogszabály hatályvesztése önmagában nem jelenti, hogy az Alkotmánybíróságnak ne kellene érdemben vizsgálnia az indítványt (Abtv. 64. § e) pont), de – amennyiben az eljárás folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn, illetve az indítvány egyéb okból tárgy­talanná vált – akkor az Alkotmánybíróság az Abtv. 59. §-a, illetve az Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontja alapján megszünteti az eljárást. Miután az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerint benyújtott alkotmányjogi panasz esetében az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányossága kérdésében dönt – és a lefolytatott vizsgálat lehet­séges következménye a jogszabály megsemmisítése eredményeként annak hatályvesztése –, nem indokolt az eljárás lefolytatása abban az esetben, ha a támadott jogszabály már nem hatályos és nem is alkalmazható.
    [46] A jelen ügyben megállapította az Alkotmánybíróság, hogy az indítványozó nem állította, hogy vele szemben alkalmazták volna a támadott szabályozás által kilátásba helyezett szankciókat, a Szankciór. hatálybalépésekor nem volt folyamatban olyan, az indítványozót érintő eljárás, amelyben a támadott rendelkezések – az R1., az R2. és az R3. vonatkozó részeinek hatályon kívül helyezése ellenére, a Szankciór. előírása nyomán – alkalmazandók lennének és amelyről az Alkotmánybíróságnak tudomása lenne.

    [47] 6. A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány elbírálására okot adó körülmény már nem áll fenn, ezért az eljárást – az Abtv. 59. §-a alapján, figyelemmel az Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontjára – megszüntette.
        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        tanácsvezető alkotmánybíró
        .
        Dr. Czine Ágnes s. k.
        alkotmánybíró

        Dr. Juhász Imre s. k.
        alkotmánybíró
        .
        Dr. Horváth Attila s. k.
        alkotmánybíró

        Dr. Juhász Miklós s. k.
        előadó alkotmánybíró
        .

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        07/15/2022
        .
        Number of the Decision:
        .
        3077/2023. (II. 16.)
        Date of the decision:
        .
        01/31/2023
        .
        .