Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján - a bűnügyi nyilvántartási rendszerről, az Európai Unió tagállamainak bíróságai által magyar állampolgárokkal szemben hozott ítéletek nyilvántartásáról, valamint a bűnügyi és rendészeti biometrikus adatok nyilvántartásáról szóló 2009. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Bnytv.) 75/B § (2) bekezdés c) pontja „vagy a hátrányos jogkövetkezmények alatt álló, büntetlen előéletű személyek nyilvántartásában szerepel, legfeljebb azonban a hátrányos jogkövetkezmények alatt álló, büntetlen előéletű személyek nyilvántartásába való felvételétől számított tizenkét évig” szövegrésze, a 75/B § (3) bekezdés b) pont „feltehetően” szövegrésze, és a 7/C § (3) bekezdése „lehetséges” szövegrésze alaptörvény-ellenességének megállapítását és ex tunc hatályú megsemmisítését és alkalmazási tilalmának erga omnes hatályú kimondását kéri.
A 2021. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Módtv.) módosította a Bnytv. egyes rendelkezéseit a gyermekeket sértő nemi élet szabadsága vagy nemi erkölcs elleni bűncselekményt elkövető személyekre vonatkozó adatok megismerhetővé tétele vonatkozásában.
Az indítványozó előadása szerint jogerős szabadságvesztés miatt kiszabott büntetéséből 2011. júliusában szabadult. Más eljárás nem folyt és nem folyik ellene, büntetlen előéletűnek minősülő személy, életvitele azóta rendezett, családban él, folyamatosan munkaviszonyban áll. Az indítványozó véleménye szerint a Bnytv sérelmezett rendelkezései által az Alaptörvény B) cikkébe is ütközően visszamenőleges hatállyal olyan hátrányos rendelkezések hatálya alá került, amelyek sem az elítélésekor, sem szabadulásakor nem voltak hatályban és amelyek következményeivel az elmúlt 11 évben számolnia sem kellett. Jogsérelme visszafordíthatatlanná vált, mert korábbi elítéléséről visszamenőleges hatállyal akár széles kör is értesülhet, lévén az igénylés feltételeire és az igénylők körére vonatkozó a fentebb támadott rendelkezések aránytalanul kiszélesítik az adatokhoz jutás lehetőségét. A Bnytv. támadott rendelkezései a túlságosan tág megfogalmazással éppen annak ellenkezőjét támogatják, hogy az adat csak jogszerűen és indokolt körben legyen felhasználható ezzel megsértve az Alaptörvény II. cikke és a VI. cikk (1) bekezdése által védett jogait. .
. |