Hungarian
Ügyszám:
.
IV/02022/2023
Első irat érkezett: 09/19/2023
.
Az ügy tárgya: A fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény egyes rendelkezéseit módosító, a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény és más jogszabályok elleni alkotmányjogi panasz (fémkereskedelem)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 26. § (2) bekezdés)
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 10/04/2023
.
Indítvány befogadás:
.
Indítvány befogadva.
.
Befogadás dátuma:
.
03/05/2024
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozók - az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján - a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény (Fémtv.) egyes rendelkezéseit módosító, a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény (Módtv.) 218. §-226. §-ai, a fémkereskedelmi tevékenységről szóló 443/2013. (XI. 27.) Korm. rendelet (Vhr.) módosításáról szóló 309/2023. (VII. 14.) Korm. rendelet (Mód. Kr.), és a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 245/2023. (VI. 22.) Korm. rendelet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérték. Másodlagos kérelmükben a fenti jogszabályi rendelkezéseket inkorporáló jogszabályok alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítést kérték.
Az indítványozók fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező fémkereskedők, akik fémkereskedelmi tevékenységüket üzletszerűen végzik. Előadják, hogy a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (Hulladéktv.) 53/A. §-a alapján a Magyar Állam a hulladékgazdálkodási közfeladat meghatározott részét magánfél bevonásával, koncessziós szerződés útján kívánja ellátni, melyre vonatkozóan a Koncesszor Koncessziós Társaságot hozott létre. Ugyanakkor kifejtik, hogy az általuk végzett fémkereskedelmi tevékenység nem közfeladat vagy közszolgáltatási tevékenység, mivel a Fémtv. szabályozásának lényege, hogy a tulajdonos és a fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező fémkereskedő között szabad akaraton alapuló adásvétel jön létre. Előadják, hogy a fémkereskedelmi tevékenység nem volt része a Koncessziónak, a Koncessziós Társasággal szemben nem fogalmazódott meg az elvárás a Magyar Állam részéről, hogy szerezze meg a koncessziós fémkereskedelmi engedélyt, mégis, a Módtv. és a Mód. Kr. sérelmezett rendelkezései úgy módosítják a Fémtv-t és a Vhr-t, hogy a fémkereskedelmi tevékenységet belekényszerítik a Hulladéktv. szerinti Koncesszióba, emiatt sérül a jogbiztonság részének tekintett normavilágosság. Sérelmezik, hogy a jogalkotó nem határozta meg, mit ért a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységgel érintett dolog, illetve anyag fogalma alatt.
Nézetük a szerint a sérelmezett rendelkezések sértik a fém tulajdonosának szerződési szabadságát és tulajdonhoz való jogát, mert elvették a korábbi választási jogát, és kizárólag a koncesszori fémkereskedőnek adhatja át a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységgel érintett fém dolgot. A korlátozás sérti a fémkereskedőket tulajdonhoz való jogát is, mert a tulajdonukban lévő fém tárgyakkal összefüggésben nem köthetnek adásvételi szerződést, hanem kizárólag a Koncessziós Társaságnak adhatják át. Hivatkoznak továbbá a tisztességes gazdasági verseny elvének sérelmére, a tisztességes hatósági eljáráshoz való jog és az egészséges környezethez való jog sérelmére..
.
Támadott jogi aktus:
    a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény 1. § (1) bekezdés, 2. § (1) bekezdés 5a, 5.b. 6. 8a. 8b. 8c. 8d. pontja, 2. § (4) bekezdés, 3. § (1) bekezdés a) pontja, 3. § (2)-(8b) bekezdés és (12) bekezdés, 4. § (3a)-(3c) bekezdései, 9/A. §, 9/B. §, 10. § (1) bekezdés b) pontja, 15. § (7) bekezdés d), f) n) pontja, 11. § (1a)-(1g) bekezdései, 11. § (2) bekezdés d) pontja, 15/A. §
    a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény egyes rendelkezéseit módosító, a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény 218. §, 219. §, 220. §, 221. §, 222. §, 223. §, 224. §, 225. §, 226. §
    a fémkereskedelmi tevékenységről szóló 443/2013. (XI. 27) Korm. rendelet 2. § 1. és 5. pontja, 3. § (2), (4)-(7), (9), (12), (13) bekezdései, 4. § (1), (1c), (2), (3) belezdései, 5. § (2), (3), (5) bekezdései, 6. § (1)-(5a) bekezdései, 8. § (1), (2), (7a), bekezdései, 9. § (9), (10) bekezdés, 11. § (3) bekezdése, 12. § (3) bekezdése, 12/A. §, 13. § (1)-(7) bekezdései, 14. §, 15. § (1), (2), (4), (6) bekezdései, 16. § (1)-(3), (6) bekezdései, 18. §, 19. § (1)-(2) bekezdései, 20. § (1), (2), (5)-(9), (17), (18) bekezdései, 21. § (2) és (4) bekezdései, 22. § (1) bekezdés, 23. § (3) bekezdés, 24. §, 27. § (1), (2), (5), (6) bekezdései, 30. §, valamint 1-9., 11., 13, 14, 15. számú mellékletek
    a fémkereskedelmi tevékenységről szóló 443/2013. (XI. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 309/2023. (VII. 14.) Korm. rendelet
    a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 245/2023. (VI.22.) Korm. rendelet
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
M) cikk (1) bekezdés
P) cikk
XIII. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (1) bekezdés
XXI. cikk (1) bekezdés
XXIV. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_2022_9_2023_ind_kieg.anonim.pdfIV_2022_9_2023_ind_kieg.anonim.pdfIV_2022_0_2023_Inditvany.anonim.pdfIV_2022_0_2023_Inditvany.anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
IV_2022_5_2023_Me_Állásfoglalás.pdfIV_2022_5_2023_Me_Állásfoglalás.pdf
.
.
Összefoglaló a döntésről:
Összefoglaló a döntésről:
Az Alkotmánybíróság elutasította a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL.
törvény (Fémtv.) 1. § (1) bekezdése, 2. § (1) bekezdés 5a., 5b., 6., 8a., 8b.,
8c. és 8d. pontja és (4) bekezdése, 4. § (3a), (3b) és (3c) bekezdése, 9/A. §
(1) és (2) bekezdése, 9/B. §-a és 15/A. §-a alaptörvény-ellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt. Az
indítványozó gazdasági társaságok fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező
fémkereskedők, akik tevékenységüket üzletszerűen végzik. A Magyar Állam a
hulladékgazdálkodási közfeladat meghatározott részét magánfél bevonásával,
koncessziós szerződés útján kívánja ellátni, melyre vonatkozóan a koncesszor
Koncessziós Társaságot hozott létre. Az indítványozók szerint az általuk
végzett fémkereskedelmi tevékenység nem közfeladat vagy közszolgáltatási
tevékenység, mivel a Fémtv. szabályozásának lényege, hogy a tulajdonos és a
fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező fémkereskedő között szabad akaraton
alapuló adásvétel jön létre. Nézetük szerint a sérelmezett rendelkezések sértik
a fém tulajdonosának szerződési szabadságát és tulajdonhoz való jogát, mert
elvették a korábbi választási jogát, és kizárólag a koncesszori fémkereskedőnek
adhatja át a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységgel érintett fém
dolgot. Hivatkoztak továbbá a tisztességes gazdasági verseny elvének sérelmére,
a tisztességes hatósági eljáráshoz való jog és az egészséges környezethez való
jog sérelmére. Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy a
szerződési szabadságba történő, a hulladékgazdálkodási intézményi
résztevékenységgel érintett dolgokra vonatkozó átvételi tilalom és a
koncesszori fémkereskedő részére történő átadási kötelezettséget előíró
beavatkozás tárgyilagos mérlegelés szerinti észszerű indokkal bírt. A jogalkotó
által kialakított új, integrált modellben a hulladékgazdálkodási
résztevékenységgel érintett fém dolgok újrahasznosítási aránya növekszik, az
európai uniós irányelvekben meghatározott újrafeldolgozásra vonatkozó
célértékek elérhetővé válnak, amely az egészséghez és az egészséges
környezethez való jog magas szintű védelmét és érvényesülését biztosítja.
Tekintettel arra, hogy a kifogásolt szabályozás éppen erre irányult, az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy a szerződési szabadságba történő ezen
beavatkozás tárgyilagos mérlegelés szerinti észszerű indok szerinti cél
elérésére alkalmas volt, ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
elutasította. Az ügy előadó alkotmánybírója Juhász Miklós alkotmánybíró volt.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2024.03.05 10:00:00 1. öttagú tanács
2025.05.27 9:00:00 1. öttagú tanács

.
A döntés tájékoztató jelleggel közzétett, nem hivatalos szövege: (pdf):
Sz_IV_2022_2023.pdfSz_IV_2022_2023.pdf
.







.
English:
.
Petition filed:
.
Subject of the case:
.
Constitutional complaint against the Act LIX of 2023 on the contribution of airlines and amending certain tax laws, amending certain provisions of the Act CXL of 2013 on the Trade in Metals, and other legislation (trade in metals)
Number of the Decision:
.
Date of the decision:
.
.
.