Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti - alkotmányjogi panaszában az egyes élelmiszerek kiskereskedelmi árának maximumát megállapító kormányrendelet, valamint az ezen intézkedéssel összefüggő egyéb jogszabályok alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését, illetve alkalmazhatatlanságuk kimondását kéri az Alkotmánybíróságtól.
Az ügy előzménye, hogy a Kormány az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 6/2022. (I. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Árrendelet) 1. sz. mellékletében foglalt, élelmiszer termékkörbe tartozó hét termékcsoport esetében meghatározta, hogy azok bruttó kiskereskedelmi ára nem haladhatja meg a 2021. október 15-én alkalmazott árat, azaz az Árrendeletben felsorolt élelmiszerek esetében ármaximumot rögzített, továbbá a szóban forgó termékek forgalmazási kötelezettségét is előírta. Az árrögzítéssel összefüggésben a miniszterelnök kabinetfőnöke - az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 6/2022. (I. 14.) Korm. rendelettel összefüggő kereskedői tájékoztatásról szóló 3/2022. (I. 26.) MK rendeletben (a továbbiakban: MK rendelet) foglaltak szerinti - tájékoztatási kötelezettséget írt elő a kereskedők számára. Ezen intézkedések betartását a fogyasztóvédelmi hatóság és a NÉBIH ellenőrzi. Az Árrendeletben foglaltak alkalmazási idejét az - alkotmányjogi panaszban szintén támadott - árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 142/2023. (IV. 24.) Korm. rendelet 2023. június 30-ig kitolta. Az indítványozó szintén sérelmezi az Árrendelet alapjául szolgáló, a különleges jogrend fenntartásával, a veszélyhelyzeti jogszabályok továbbalkalmazásával és a korlátozások időtartamának meghosszabbításával kapcsolatos a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. §-a, 81. §-a, 82/A. §-a és a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 3. § (13) pontját.
Az indítványozó élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelemmel foglalkozó, országos hálózattal, rendelkező gazdasági társaság. Álláspontja szerint az élelmiszerárak Árrendeletben történő rögzítése, valamint az azzal összefügg egyéb támadott jogszabályok ellentétesek az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, a jogbiztonság elvéből következő kellő felkészülési idő követelményével, a jogalkotó visszaélt a veszélyhelyzeti felhatalmazás alapján őt megillető jogalkotói hatalommal. Hivatkozik arra is, hogy az intézkedések alaptörvény-ellenesen korlátozzák az M) cikk (1) bekezdésből levezetett szerződési szabadságot. A kereskedőket terhelő kötelezettségek sértik az indítványozó tulajdonhoz való jogát, emellett a támadott jogszabályokkal összefüggésben a tisztességes hatósági eljáráshoz való jogát és - a tisztességes bírósági eljárás részét képező - bírósághoz forduláshoz való jogát is. Az indítványozó emellett az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésében foglalt diszkrimináció tilalmának megsértésére is hivatkozik indítványában..
. |
Támadott jogi aktus:
6/2022. (I. 14.) Korm. rendelet az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról 1. § (1) bekezdése, 1/A. §, 2. § (1) bekezdése, 2/A. §, 3. § (1) bekezdése, (2) bekezdés b) pontja, (3) bekezdése, 4. §, valamint 2. melléklete
az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 6/2022. (I. 14.) Korm. rendelettel összefüggő kereskedői tájékoztatásról szóló 3/2022. (I. 26.) MK rendelet
a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. §, 81. §, 82/A. §
a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 3. § (13) pontja
|