Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01596/2023
Első irat érkezett: 07/18/2023
.
Az ügy tárgya: A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 618. § (1) bekezdés b) pontja és a Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (elektronikus kapcsolattartás, cégkapu, ügyfélkapu)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 26. § (1) bekezdés)
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 08/28/2023
.
Előadó alkotmánybíró: Juhász Imre Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó elsődlegesen az Abtv. 26. § (1) bekezdése alapján a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 618. § (1) bekezdés b) pontja alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri az Alkotmánybíróságtól. Másodlagosan az Abtv. 27. §-a alapján a Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri a Fővárosi Ítélőtábla 16.Gf.40.010/2023/2. számú végzésére kiterjedő hatállyal.
Az indítványozó keresetet terjesztett elő a Magyar Állammal szemben elsődlegesen kompenzációs igény, másodlagosan jogalap nélküli gazdagodás jogcímén. A Fővárosi Törvényszék 26.G.40.673/2020/48/I. számú ítéletével az indítványozó keresetét elutasította. Az indítványozó ítélet ellen előterjesztett fellebbezését a Fővárosi Ítélőtábla 16.Gf.40.010/2023/2. számú végzésében visszautasította. A visszautasítás indokául lényegében az szolgált, hogy az indítványozó jogi képviselője nem cégkapun, hanem ügyfélkapun keresztül nyújtotta be a fellebbezést. A Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzésében a fellebbezést visszautasító végzést helybenhagyja.
Az indítványozó megítélése szerint a támadott jogszabályi rendelkezés alkalmazása technikai- és informatikai hiba bekövetkezése esetén, súlyos és visszafordíthatatlan jogi következményeket idéz elő a peres felek számára, amely az érdemi jogorvoslati jog kiüresedéséhez vezet és sérti a peres felek tisztességes eljáráshoz való jogát. A jogi képviselő bár rendelkezett cégkapuval, azonban a fellebbezést - önhibáján kívül - informatikai okokból ügyfélkapun keresztül nyújtotta be. Az indítványozó álláspontja szerint az ügyfélkapu és a cégkapu megkülönböztetését - jogi és technikai hátterét tekintve - semmi nem indokolja, különös annak fényében, hogy alkalmazásukat maguk a bíróságok is keverik. Az indítványozó hangsúlyozza, hogy a Fővárosi Törvényszék 26.G.40.673/2020/48/I. számú ítéletét jogerősítő végzés ügyfélkapun és nem cégkapun keresztül került megküldésre. A Fővárosi Törvényszékkel ezt megelőzően is ügyfélkapun keresztül tartotta a kapcsolatot, a törvényszék összes iratát így küldte meg az indítványozó részére.
Az indítványozó álláspontja szerint a támadott bírói döntések következtében sérült a tisztességes eljáráshoz és az ésszerű határidőn belüli elbíráláshoz való alapjoga. Ugyanis a Fővárosi Ítélőtábla az ügyfélkapun keresztül benyújtott fellebbezést elektronikus úton befogadta és visszaigazolta, és érdemben elkezdte annak elbírálását, mivel egy alkalommal hiánypótlást írt elő, majd utóbb a benyújtás időpontjára visszamenőleges hatállyal érvénytelennek tekintette és visszautasította a fellebbezést. .
.
Támadott jogi aktus:
    a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 618. § (1) bekezdés b) pont
    A Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése és a Fővárosi Ítélőtábla 16.Gf.40.010/2023/2. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (7) bekezdés
24. cikk (1) bekezdés
24. cikk (2) bekezdés c) pont
24. cikk (2) bekezdés d) pont
24. cikk (3) bekezdés a) pont
24. cikk (3) bekezdés b) pont
28. cikk

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1596_0_2023_anonim_indítvány.pdfIV_1596_0_2023_anonim_indítvány.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
IV_1596_3_2023_amicusIM_anonim.pdfIV_1596_3_2023_amicusIM_anonim.pdf
.
A döntés száma: 3234/2024. (VI. 25.) AB végzés
.
A döntés kelte: Budapest, 06/04/2024
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2024.06.04 9:30:00 1. öttagú tanács
.

.
A döntés szövege (pdf):
3234_2024_AB_végzés.pdf3234_2024_AB_végzés.pdf
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    1. Az Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 618. § (1) bekezdés b) pontja alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.

    2. Az Alkotmánybíróság a Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
    I n d o k o l á s

    [1] Az indítványozó gazdasági társaság képviseletében a Tarjáni-Nagy Ügyvédi Iroda (ügyintéző: dr. Tarjáni-Nagy Sándor ügyvéd) alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény 26. § (1) bekezdése és 27. § (1) bekezdése alapján. Az indítványozó álláspontja szerint a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 618. § (1) bekezdés b) pontja, illetve a Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése sérti az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdésében foglaltakat, ezért kérte mind a törvényi rendelkezés, mind a bírósági döntés alaptörvény-ellenességének a megállapítását és megsemmisítését.

    [2] 1. Az ügy lényege az indítvány és a rendelkezésre álló ítéletek alapján az alábbiak szerint foglalható össze.
    [3] Az indítványozó keresetet terjesztett elő kérve – elsődlegesen kompenzáció, másodlagosan jogalap nélküli gazdagodás jogcímen – mintegy 860 millió forint megfizetésére kötelezni az alperes Magyar Államot. A Fővárosi Törvényszék (a továbbiakban: Törvényszék vagy elsőfokú bíróság) a keresetet 26.G.40.673/2020/48/I. számú ítéletével elutasította. Az indítványozó fellebbezést terjesztett elő a Törvényszék ítélete ellen, amelyet a Fővárosi Ítélőtábla (a továbbiakban: Ítélőtábla vagy másodfokú bíróság) 16.Gf.40.010/2023/2. számú végzésével visszautasított. A másodfokú bíróság ítéletének indokolásában bemutatta a vonatkozó jogszabályi környezetet.
    [4] E szerint az elektronikus kapcsolattartás szabályairól a Pp. XLVI. fejezete, az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.), valamint az elektronikus ügyintézés szabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) szabályai tartalmaznak rendelkezést.
    [5] A Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak szerint, ha az elektronikus úton kapcsolattartó beadványát elektronikus úton, de nem az E-ügyintézési tv.-ben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon terjeszti elő, – ha e törvény másként nem rendelkezik –, a bíróság a keresetlevelet, a bírósági meghagyással szembeni ellentmondást, a fellebbezést, a felülvizsgálati kérelmet és a perújítási kérelmet visszautasítja, az egyéb beadványban foglalt nyilatkozat pedig hatálytalan.
    [6] A Kormányrendelet 89. § (1) bekezdése szerint a kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhelyre (a továbbiakban: cégkapu) a hivatali tárhelyre vonatkozó rendelkezések az e §-ban foglalt eltérésekkel alkalmazandók. A gazdálkodó szervezet egy cégkapuval rendelkezik. Az E-ügyintézési tv. 1. § 23. pontja értelmében gazdálkodó szervezet a Pp.-ben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet. A Pp. 7. § (1) bekezdés 6. pontja értelmében gazdálkodó szervezet többek között az ügyvédi iroda. Mindezekből következően, figyelemmel a Kúria gyakorlatára (BH2022.298., BH2022. 299.) is, a felperes által meghatalmazott ügyvédi iroda gazdálkodó szervezetnek minősül, amelynek a képviseletében eljáró irodavezető ügyvéd a bírósággal elektronikus úton, a cégkapuján köteles tartani a kapcsolatot, ezért a felülvizsgálati kérelem előterjesztésére a felperes jogi képviselőjének a cégkapuját kellett használnia. Mivel a felperest képviselő ügyvédi iroda az ítélet elleni fellebbezést cégkapu helyett ügyfélkapun keresztül terjesztette elő, az Ítélőtábla a Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontja alapján a fellebbezést visszautasította.
    [7] Az indítványozó az Ítélőtábla végzésével szemben fellebbezést és igazolási kérelmet is előterjesztett. Ez utóbbit az Ítélőtábla elkésettsége okán 16.Gf.40.010/2023/8. számú végzésével visszautasította. Az indítványozó az Ítélőtábla mindkét (16.Gf.40.010/2023/2. és 16.Gf.40.010/2023/8. számú) végzésével szemben fellebbezést nyújtott be.
    [8] A Kúria mint másodfokú bíróság Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzésével helybenhagyta az Ítélőtábla 16.Gf.40.010/2023/2. számú (a fellebbezést visszautasító) végzését, Pf.VIII.24.581/2023/2. számú végzésével pedig az Ítélőtábla 16.Gf.40.010/2023/8. számú (az igazolási kérelmet visszautasító) végzését.

    [9] 2. Az indítványozó alkotmányjogi panaszában egyrészt a Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontja, másrészt a Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének a megállapítását és megsemmisítését kérte.

    [10] 2.1. Az indítványozó a Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontjával kapcsolatban kifejtette, hogy az egy alapvető perjogi jogosultságot degradál informatikai-technikai kérdéssé, ami kiüresíti az érdemi jogorvoslat lehetőségét, maga után vonja a tisztességes eljárás sérülését és sérti az észszerű időn belüli elbírálás elvét is. A peres iratok cégkapun való benyújtásának előírása azért sérti a tisztességes eljáráshoz való jogot, mert – az indítványozó szerint – a cégkapu informatikailag nem létező fogalom, az valójában csak egy tárhely. Ráadásul az eljáró bíróságok a cégkapu használatának hiányában is képesek voltak érdemben kommunikálni az indítványozóval. Az indítványozó szerint aggályos, hogy a bíróságok informatikai rendszere nem küld automatikus üzenetet arról, hogy az elektronikus iratot nem a megfelelő helyen (ügyfélkapu/cégkapu) nyújtották be. Ez utóbbi kapcsán az indítványozó kérte, hogy az Alkotmánybíróság hivatalból eljárva állapítson meg mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet.

    [11] 2.2. A Kúria Pf.VIII.24.580/2023/2. számú végzése az indítványozó szerint azért sérti az észszerű időn belüli elbírálás elvét, mert fellebbezésének elbírálását az előterjesztést követő három hónap elteltével bírálta csak el a bíróság. Álláspontja szerint életszerűtlen és észszerűtlen, hogy a Kúria csak ennyi idő elteltével észlelte, hogy a fellebbezést nem a cégkapun keresztül nyújtották be. A tisztességes eljáráshoz való jog további sérelmét látja abban, hogy a bíróságok csak a peres felektől kívánják meg a cégkapu használatát, ugyanakkor ők maguk rendszeresen a felek ügyfélkapujára küldik meg a peres iratokat, mint az jelen ügyben is megtörtént.
    [12] Hivatkozott továbbá a jogszabályi előírásoknak nem megfelelő informatikai módon előterjesztett keresetlevél elfogadhatóságáról szóló 2/2021. (XI. 8.) KK véleményre is, amely szerint nem kerülhet sor a keresetlevél visszautasítására, ha a jogi képviselővel eljáró felperes a keresetlevél benyújtásának jogszabályban előírt informatikai módon való előterjesztésében akadályoztatva volt. Indítványozó előadása szerint a Kúria figyelmen kívül hagyta a KK véleményben foglaltakat, amikor az ügyfélkapun előterjesztett fellebbezését elutasította.
    [13] Az indítványozó végezetül hivatkozott az Emberi Jogok Európai Egyezményének 6. cikk (1) bekezdésére és az Európai Unió Alapjogi Chartája 47. cikkére is, ezen rendelkezések sérelmét ugyanakkor nem állította.

    [14] 2.3. Az Igazságügyi Minisztérium amicus curiae levéllel fordult az Alkotmánybírósághoz, amelyben ismertette a Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontjával kapcsolatos szakmai álláspontját.

    [15] 3. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározottak alapján mindenekelőtt az alkotmányjogi panasz befogadhatóságáról szükséges döntenie, ezért az Alkotmánybíróság tanácsban eljárva elsőként azt vizsgálta, hogy az Abtv. 27. § (1) bekezdése szerinti indítvány megfelel-e az alkotmányjogi panasz előterjesztésére vonatkozó, törvényben meghatározott követelményeknek.

    [16] 3.1. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó a panaszát az Abtv. 30. § (1) bekezdésében foglalt határidőben terjesztette elő, továbbá jogosult alkotmányjogi panasz benyújtására, mivel az alapügyben fél volt, ami érintettségét megalapozza. Az indítvány részben megfelel a határozott kérelem követelményeinek is, mivel megjelöli az Alkotmánybíróság hatáskörét kijelölő alaptörvényi és törvényi rendelkezést, a támadott jogszabályi rendelkezést, bírósági döntést, az Alaptörvény megsértett rendelkezését, illetve kifejezett kérelmet tartalmaz az alaptörvény-ellenesnek talált jogszabályi rendelkezés, illetve bírói döntés megsemmisítésére.

    [17] 3.2. Az Abtv. 52. (1b) bekezdés b) pontja alapján az alkotmányjogi panasz indítványnak tartalmaznia kell az Alaptörvényben biztosított jog sérelmének lényegét. Az Abtv. 26. § (1) bekezdése alapján az indítványozó ugyan kérte a Pp. 618. § (1) bekezdés b) pontja alaptörvény-ellenességnek a megállapítását, megjelölve az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdéseit, ugyanakkor olyan alkotmányjogilag értékelhető indokolást nem adott elő, amely megalapozta volna az érdemi alkotmányossági vizsgálatot. Az indítványozó a megjelölt törvényi rendelkezés bíróság általi alkalmazását (alkalmazásának részbeni mellőzését), a jogszabály hiányos voltát sérelmezve állította az alaptörvény-ellenességet, de annak indokolásával adós maradt.
    [18] Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenesség megállapítása az Abtv. szerint nem hatáskör, hanem jogkövetkezmény, így annak indítványozására senki sem jogosult, ezért e körben érdemi eljárás lefolytatására nem volt lehetőség. {3375/2020. (X. 22.) AB végzés, Indokolás [14], 3030/2024. (I. 24.) AB végzés, Indokolás [42]} Az indítványozó kérte az alaptörvény-ellenes mulasztás hivatalbóli megállapítását is, de tekintettel arra, hogy az állított alaptörvény-ellenességet nem indokolta meg, az Alkotmánybíróság a hivatalbóli eljárás lefolytatását nem tartotta indokoltnak.

    [19] 3.3. Az észszerű idő követelményével kapcsolatban az Alkotmánybíróság már több döntésében rámutatott arra a körülményre, hogy e körben alapjogvédelmi feladatát nem tudja hatékonyan ellátni. Nem áll ugyanis az Alkotmánybíróság rendelkezésére olyan törvényi jogkövetkezmény, amelynek alkalmazása révén ennek a speciális, Alaptörvényben biztosított rendelkezésnek (alapjogi részjogosítványnak) a sérelmét orvosolni tudná. Az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz esetén az Alkotmánybíróság – az Abtv. 43. § (1) bekezdése alapján – csak az indítványban támadott – és alaptörvény-ellenesnek talált – bírósági ítélet megsemmisítése felől rendelkezhet. Az Alkotmánybíróság a bírói döntés alaptörvény-ellenességének megállapításával és megsemmisítésével azonban nem tudja orvosolni az eljárás résztvevőinek az eljárás elhúzódásából eredő sérelmét {3157/2020. (V. 21.) AB határozat, Indokolás [29]}.
    [20] Amennyiben az Alkotmánybíróság a jelen ügyben támadott ítéletet megsemmisítené, a bírósági eljárás újra kezdetét venné, így a per csak tovább húzódna {vö. 3174/2013. (IX. 17.) AB végzés, Indokolás [20]; 3024/2016. (II. 23.) AB határozat, Indokolás [18], [20]; 3167/2019. (VII. 10.) AB határozat, Indokolás [17]}.
    [21] A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság ebben az összefüggésben sem vizsgálta érdemben a bírói döntés alaptörvény-ellenességét.

    [22] 3.4. Az Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapította, hogy az indítványozó a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog vélt sérelmén keresztül a vele szemben hozott bírói döntések törvényességi és nem alkotmányossági kritikáját fogalmazta meg. Az Alkotmánybíróság szerint az alkotmányjogi panaszban rögzített érvek nem alkalmasak arra, hogy a bírói döntés érdemére kiható alaptörvény-ellenesség kételyét felvessék vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést megalapozzanak.

    [23] 4. Tekintettel arra, hogy az alkotmányjogi panasz nem felelt meg az Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) pontjában, valamint 29. §-ában foglalt feltételeknek, az Alkotmánybíróság azt – az Abtv. 56. § (1)-(3) bekezdése alapján eljárva – az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján visszautasította.
        Dr. Horváth Attila s. k.,
        tanácsvezető alkotmánybíró

        .
        Dr. Juhász Imre s. k.,
        előadó alkotmánybíró

        Dr. Szabó Marcel
        s. k.,
        alkotmánybíró

        .
        Dr. Juhász Miklós s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Varga Réka
        s. k.,
        alkotmánybíró

        .

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        07/18/2023
        .
        Number of the Decision:
        .
        3234/2024. (VI. 25.)
        Date of the decision:
        .
        06/04/2024
        .
        .