Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01389/2020
Első irat érkezett: 08/13/2020
.
Az ügy tárgya: A Kúria Mfv.X.10.017/2020/5. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz (kártérítés)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 11/05/2020
.
Előadó alkotmánybíró: Handó Tünde Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Kúria Mfv.X.10.017/2020/5. számú ítélete, a Szegedi Törvényszék 2.Mf.21.131/2019/4. számú ítélete, valamint a Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 5.M.50/2017/101. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó munkába menet balesetet szenvedett, melyet a munkáltató üzemi úti balesetnek ismert el.
Az indítványozó mint felperes elmaradt jövedelem, kártérítési járadék és nemvagyoni kártérítés megfizetése iránt indított pert volt munkáltatója ellen.
Az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította. A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta. A Kúria mint a felülvizsgálati bíróság a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta, és megállapította, hogy a felperes 100%-ban pervesztes lett.
Az indítványozó álláspontja szerint az ítéletek sértik a tisztességes eljáráshoz való jogát, mivel a bírói döntések jogszabály-ellenesen kirekesztettek rendelkezésre álló tanú és okirati bizonyítékokat, melynek következtében az indítványozó keresetét alaptalannak ítéleték a bíróságok. Nézete szerint az ítéletek sértik továbbá az egyenlő bánásmód követelményét, és a jogbiztonság alkotmányos követelményét..
.
Támadott jogi aktus:
    a Kúria Mfv.X.10.017/2020/5. számú ítélete, a Szegedi Törvényszék 2.Mf.21.131/2019/4. számú ítélete, valamint a Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 5.M.50/2017/101. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XV. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1389_2_2020_Ind_egys_szerk_anonim.pdfIV_1389_2_2020_Ind_egys_szerk_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3108/2021. (III. 22.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 03/02/2021
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2021.03.02 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3108_2021 AB végzés.pdf3108_2021 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Mfv.X.10.017/2020/5. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. Kérte a Kúria Mfv.X.10.017/2020/5., a Szegedi Törvényszék 2.Mf.21.131/2019/4., valamint a Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 5.M.50/2017/101. számú ítéleteinek alaptörvény-ellenessége megállapítását és megsemmisítését az Abtv. 43. §-a alapján.

      [2] 1.1. Az indítványra okot adó ügyben az alkotmányjogi panasz és mellékletei értelmében az indítványozó – azt követően, hogy a törvényszék 2.Pf.21.115/2017/5. számú ítéletével a járásbíróság 22.665/2012/35. számú ítéletét üzemi balesetből eredő kár megtérítése tárgyában részben megváltoztatta – kártérítés iránt indított pert a volt munkáltatója ellen, üzemi balesetével kapcsolatban, keresetveszteség miatt elmaradt jövedelem, végkielégítés, késedelmi kamat, kártérítési járadék és nem vagyoni kártérítés megfizetése iránt.
      [3] A közigazgatási és munkaügyi bíróság a keresetet elutasította (5.M.50/2017/101.). A törvényszék az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta (2.Mf.21.131/2019/4.). A Kúria az ítéletet hatályában fenntartotta (Mfv.X.10.017/2020/5. számú, 2020. július 13-án átvett ítélet).

      [4] 1.2. Az indítványozó szerint alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés, hogy „az eljárás során okirati és tanúbizonyítékok kerültek kirekesztésre”, a tanú meghallgatások során állítása szerint nem tehette fel valamennyi kérdését, „indokolatlanul és alaptalanul szavahihetetlennek” állapították meg, melyek folytán a keresete elutasításra került, mindezzel alapvető emberi jogai sérültek.
      [5] Hivatkozott a tisztességes bírósági tárgyaláshoz való jog [Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése] sérelmére. Eszerint a hivatkozott bírói döntések, felülírva a jogszabályokat, kirekesztve a rendelkezésre álló tanú- és okirati bizonyítékokat úgy határoztak, hogy a keresete alaptalan. Mindezen tény pedig a panasz szerint egyértelműen megalapozza a tisztességes eljáráshoz való alapjoga csorbulását, hiszen mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt bármely vádat vagy valamely perben a jogait és kötelezettségeit törvény által felállított, független és pártatlan bíróság tisztességes és nyilvános tárgyaláson, ésszerű határidőn belül bírálja el.
      [6] A panasz szerint sérült az egyenlőséghez való joga [Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdés], mert azonos csoportba tartozó azonos alanyoknak (üzemi balesetet elszenvedők) azonosak a jogaik és kötelezettségeik, egyenlően megilleti őket a tisztességes eljáráshoz való jog. A panasz szerint az indítványozó ezen joga is jelentősen sérült, amikor a bíróság a polgári perben – vélhetően az alperes személyére figyelemmel – a károsult kártérítési igényét indokolatlanul és alaptalanul elutasította. A panasz szerint az ítélet a jogállamiságba, a jogbiztonságba vetett közbizalmat rendíti meg azzal, hogy jelentősen ellentmond a jogbiztonság alkotmányos elvnek, jelentősen megcsorbítva azt, amely szerint jogbiztonság egyik lényeges eleme az előreláthatóság. A jogegyenlőség általános alkotmányos követelményéből következik a bíróság előtti egyenlőség elve, a törvényes bírósághoz való jog elve, az ítélkezési gyakorlat egységességének elve.
      [7] Az indítványozó kérte, hogy az Alkotmánybíróság a közigazgatási és munkaügyi bíróság határozata végrehajtásának felfüggesztésére hívja fel a bíróságot, az Alkotmánybíróság eljárásának a befejezéséig, mert a perköltség megfizetése számára aránytalanul nagy terhet jelent, az a létfenntartását veszélyezteti.

      [8] 1.3. Az Alkotmánybíróság főtitkárának felhívására az indítványozó indítványa kiegészítésében előadta, hogy a jelen ügyben rendkívül elfogult bírósági eljárásnak volt részese, alapvető emberi és eljárási jogaiban korlátozva, tisztességtelenül és diszkriminatívan jártak el vele szemben. A pert a Honvédelmi Minisztérium ellen indította, a minisztérium vitatta illetékességét, így külön költségvetési szervvel, a Magyar Honvédség 5. Bocskai István Lövészdandár munkáltatójával szemben kellett az eljárást folytatnia. A bíróság indokolatlanul elutasította azokat az indítványait, melyek alapján azon személyeket hallgathatták volna meg az eljárás során, akik a problémáiról szolgálati úton is tudomással bírtak. Nem hallgatták meg az illetékes és felelős személyeket a tárgyaláson. Előadta, hogy nem gazdagodás miatt indított pert, hanem megélhetése miatt. A bíróság hat-hét évig tárgyalta az ügyét, és ezen idő alatt tetemes összeg esett ki a bevételéből, amely jogosan járó munkabér. Az eljárás során csatolt okirati (orvosi leletek) és tanúbizonyítékokat kirekesztették, a tanú meghallgatások során nem tehette fel valamennyi kérdését.

      [9] 2. Az Abtv. 56. § (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság az ügyrendjében meghatározottak szerint tanácsban eljárva dönt az alkotmányjogi panasz befogadásáról. A (2) bekezdés alapján a tanács mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, ezek között a 26–27. § szerinti érintettséget, az Alaptörvényben biztosított jogok sérelmét, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket. A (3) bekezdés úgy szól, hogy a befogadás visszautasítása esetén a tanács rövidített indokolással ellátott végzést hoz, amelyben megjelöli a visszautasítás indokát.

      [10] 3. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. §-a alapján mindenekelőtt azt kellett megvizsgálnia, hogy az alkotmányjogi panasz a befogadhatóság egyes formai és tartalmi törvényi feltételeinek eleget tesz-e.
      [11] A 2020. augusztus 4-én benyújtott panasz határidőben érkezett az Alkotmánybírósághoz (Abtv. 30. §). A panasz a határozott kérelem feltételeinek megfelel [Abtv. 52. § (1b) bekezdés], tartalmazza ugyanis azt a törvényi rendelkezést, amely megállapítja az Alkotmánybíróság hatáskörét az indítvány elbírálására, továbbá amely az indítványozó jogosultságát megalapozza [Abtv. 52. § (1b) bekezdés a) pont, Abtv. 27. § (1) bekezdés]; az eljárás megindításának indokait [Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) pont]; az Alkotmánybíróság által vizsgálandó bírói döntést [Abtv. 52. § (1b) bekezdés c) pont]; az Alaptörvény sérülni vélt rendelkezését [Abtv. 52. § (1b) bekezdés d) pont]; indokolást arra nézve, hogy a sérelmezett bírói döntés miért ellentétes az Alaptörvény megjelölt rendelkezéseivel [Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pont]; kifejezett kérelmet arra, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a támadott bírói döntés alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azt [Abtv. 52. § (1b) bekezdés f) pont].

      [12] 3.1. Az indítványozó a bíróság eljárásában felperes volt, érintettségének a fennállása az Abtv. 27. § (2) bekezdés a) pontján alapul.

      [13] 3.2. Az Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kellett, hogy az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogra hivatkozik-e, és az Abtv. 29. §-ában foglaltak teljesülnek-e. Az indítványozó indokolással alátámasztottan Alaptörvényben biztosított jogának sérelmeként az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésére hivatkozott: a bírói bizonyítékértékelést, a bírói jogalkalmazást sérelmezve. Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben is hivatkozik arra, az Alaptörvény 24. cikk (1) bekezdésére visszavezethető gyakorlatára, amely szerint – mivel a testület „az Alapörvény védelmének legfőbb szerve”, ezért – eljárása során nem vizsgálhatja felül a támadott bírói döntés jog-, illetve törvényszerűségét. Ezért „[ö]nmagukban a rendes bíróságok által elkövetett vélt vagy valós jogszabálysértések nem adhatnak alapot alkotmányjogi panasznak” {3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [13]}. Az Alaptörvény XXVIII. cikke (1) bekezdéséhez kapcsolódóan az indítványozó részben azt sérelmezte, hogy a bíróságok az ő perbeli érveit nem osztották, az anyagi és eljárási szabályokat helytelenül értelmezték, illetve alkalmazták, a bizonyítást hibásan végezték, a bizonyítékokat rosszul értékelték. Ebben a körben a panaszban foglaltak alapján nem merül fel az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése sérelmének olyan kételye, amely a panasz befogadását indokolná.
      [14] Az alkotmányjogi panasz az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdése állított sérelmét illetően sem tartalmaz az Abtv. 29. §-ában foglaltak fennállását megalapozó érvelést. Az indítvány alapján az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésével kapcsolatban sem merül fel alapvető alkotmányjogi jelentőségűnek tekinthető kérdés, vagy a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség gyanúja, így az indítvány befogadásának feltételei nem állnak fenn.


      [15] 4. Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság az indítványt – az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdései alapján eljárva, az Abtv. 29. §-ára, valamint az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a), g) és h) pontjaira tekintettel – visszautasította. Az Abtv. 61. §-a szerinti döntésre irányuló kérelemről (a bírói döntés végrehajtásának felfüggesztésére felhívás) nem volt indokolt dönteni.
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          tanácsvezető, előadó alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Szalay Péter

          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Schanda Balázs

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Szívós Mária

          alkotmánybíró helyett
          .

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          08/13/2020
          .
          Number of the Decision:
          .
          3108/2021. (III. 22.)
          Date of the decision:
          .
          03/02/2021
          .
          .