English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/02043/2019
Első irat érkezett: 12/20/2019
.
Az ügy tárgya: A Szolnoki Törvényszék 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (pótmagánvád)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 01/07/2020
.
Előadó alkotmánybíró: Czine Ágnes Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
A jogi képviselővel eljáró indítványozó az elsőfokú bíróság útján 2019. december 9-én elpterjesztett, Abtv. 27. § szerinti alkotmányjogi panaszában a Szolnoki Járásbíróság 5.B.69/2019/2. számú végzése és a Szolnoki Törvényszék 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri.
Az indítványozó büntetőeljárás letartóztatásban lévő terheltje. A nyomozati anyagra kiterjedő iratbetekintése során olyan iratokat talált, amelyek álláspontja szerint alkalmasak a letartóztatásának meghosszabbítása érdekében előterjesztett, ügyészi indítványt megalapozó bizonyítékok - és így a letartóztatás meghosszabbítását megalapozó ok valósságának - megdöntésére. Tekintettel arra, hogy az - ezen iratokra nem hivatkozó - ügyészi indítvány alapján elrendelték a kényszerintézkedés meghosszabbítását, az indítványozó feljelentést tett az eljáró ügyész ellen a Btk. 305. § a) és c) pontja szerinti hivatali visszaélés bűntette miatt. A feljelentést a Központi Nyomozó Főügyészség elutasította, a határozat ellen az indítványozó jogi képviselője panaszt nyújtott be, amelyet a Legfőbb Ügyészség Kiemelt, Korrupciós és Szervezett Bűnözés Elleni Ügyek Főosztálya elutasított. Ezt követően az indítványozó pótmagánvádlóként fellépve vádindítványt terjesztett elő. Az indítvány alapját képező pótmagánvádas eljárásban első fokon eljáró Szolnoki Járásbíróság a támadott 5.B.69/2019/2. számú végzésben a vádindítványt elutasította arra hivatkozva, hogy a Be. a pótmagánvádlóként történő fellépés lehetőségét a sértett részére biztosítja, ami általában akkor állapítható meg, ha passzív alanya a közvádra üldözendő bűncselekménynek, vagy ha a tényállás eredményt tartalmaz. A bíróság megítélése szerint a vádindítványban megjelölt bűncselekménynek nincs sértettje, ezért az indítványozó pótmagánvádlóként nem volt jogosult pótmagánvád előterjesztésére. Az indítványozó jogi képviselője által előterjesztett fellebbezés nyomán másodfokon eljáró Szolnoki Törvényszék a támadott jogerős végzésével az elsőfokú végzést - annak helyes indokaira tekintettel - helybenhagyta.
Az indítványozó alkotmányjogi panaszában a vádindítványa alapján indult büntetőeljárás jogerős megszüntetését sérelmezi, amelynek során az eljáró bíróságok a konkrét eset összes körülményének teljeskörű érdemi vizsgálatát elmulasztva állapították meg sértetti minősége hiányát, anélkül, hogy a pótmagánvádlói minőség alapjogi vonatkozását értékelték volna, ami az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésébe ütközik. Álláspontja szerint a támadott végzésekben a bíróság a Be. sértettel kapcsolatos rendelkezéseit szűken értelmezte, és így a pótmagánvádlói minőség kizárásával korlátozta az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésben foglalt tisztességes bírósági eljáráshoz való jog részét képező bírósághoz forduláshoz való jogát..
.
Támadott jogi aktus:
    a Szolnoki Járásbíróság 5.B.69/2019/2. számú végzése, a Szolnoki Törvényszék 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XXVIII. cikk (1) bekezdés
.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_2043_0_2019_indítvány_nevehez_hozzajarult.pdfIV_2043_0_2019_indítvány_nevehez_hozzajarult.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3227/2020. (VI. 19.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 05/26/2020
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2020.05.26 9:00:00 1. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3227_2020 AB végzés.pdf3227_2020 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Szolnoki Törvényszék 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó jogi képviselő útján (Dr. Hankó Faragó Ügyvédi Iroda, ügyintéző: dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd) az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt nyújtott be, amelyben kérte a Szolnoki Törvényszék 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzése alaptörvény-­ellenességének a megállapítását és megsemmisítését.

      [2] 1.1. A megelőző bírósági eljárásban megállapított tényállás szerint az indítványozó – mint feljelentő – 2018. szeptember 17-én a Központi Nyomozó Főügyészségen feljelentést tett Sz. F. ellen a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) 305. § a) és c) pontjába ütköző és akként minősülő hivatali visszaélés büntette miatt.
      [3] A feljelentést a Központi Nyomozó Főügyészség az 1.Nyom.520/2018/1-I. számú – 2018. szeptember 20-án kelt – határozatával a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 381. § (1) bekezdés a) pontja alapján elutasította, mivel megállapította, hogy a feljelentett cselekmény nem bűncselekmény.
      [4] A határozat ellen az indítványozó jogi képviselője panaszt terjesztett elő, amelyet a Legfőbb Ügyészség ­Kiemelt, Korrupciós és Szervezett Bűnözés Elleni Ügyek Főosztálya a KSB.4646/2018/3-I. számú – 2018. október 8-án kelt – határozatával elutasított.
      [5] Az indítványozó 2018. október 19-én vádindítványt terjesztett elő Sz. F. vádlott ellen a Btk. 305. § a) és c) pontjába ütköző és akként minősülő hivatali visszaélés bűntette miatt.
      [6] A Szolnoki Járásbíróság (a továbbiakban: előfokú bíróság) az 5.B.69/2019/2. számú – 2019. május 27-én kelt – végzésével a vádindítványt a Be. 787. § (3) bekezdés c) pontja alapján elutasította, mert a bűncselekmény a sértett jogát vagy jogos érdekét közvetlenül nem sértette vagy veszélyeztette.
      [7] A Szolnoki Törvényszék (a továbbiakban: másodfokú bíróság) az 1.Bpkf.769/2019/2. számú végzésével az ­elsőfokú bíróság végzését érdemben helyes döntése okán helyben hagyta. Indokolásában utalt a 90. számú Büntető Kollégiumi vélemény II/1. pontjára, és a Kúria Jogegységi Tanácsának 2012. október 17-én kelt
      2012.EL.2.JE/B/2/1. számú végzésére. Hivatkozott továbbá a Kúria BH 2012.257. és BH 2010.242. szám alatt közzétett eseti döntésére. Megállapította, hogy a jelen ügyben a bűncselekmény minősítésén túl a bíróságnak vizsgálnia kell a történeti tényállást is annak meghatározása érdekében, hogy az abban rögzített elkövetési magatartásnak van-e olyan sértettje, akinek jogos érdekét a bűncselekmény közvetlenül sértette vagy veszélyeztette. Ehhez mérten pedig megállapította, hogy a konkrét esetben nem foghat helyt az indítványozó azon érvelése, hogy az álláspontja szerint bűncselekményi szintet elérő elkövetési magatartás az indítványozónál – mint pótmagánvádlónál – közvetlenül sérelmet okozott.


      [8] 1.2. Az indítványozó álláspontja szerint a másodfokú bíróság végzése sérti az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdéséből fakadó bírósághoz fordulás jogát. Hivatkozott továbbá az Alaptörvény C) cikk (1) bekezdésének, IV. cikk (1)–(2) bekezdésének, XXIV. cikkének és 28. cikkének a sérelmére is.
      [9] Álláspontja szerint az eljáró bíróságok az előttük fekvő, alapjogilag releváns tárgybeli ügy alapjogi érintettsé­gére tekintet nélkül jártak el, és ennek következtében nem engedték hatékonyan érvényesülni a pótmagánvád intézményét.

      [10] 2. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. §-a alapján mindenekelőtt azt kellett megvizsgálnia, hogy az alkotmányjogi panasz a befogadhatóság törvényi feltételeinek eleget tesz-e. A befogadás visszautasítása esetén az Alkotmánybíróság rövidített indokolással ellátott végzést hoz, amelyben megjelöli a visszautasítás indokát [Abtv. 56. § (3) bekezdés].

      [11] 2.1. Az Alkotmánybíróság a befogadhatóság törvényi feltételeinek vizsgálata során megállapította, hogy az indítvány a határozott kérelem Abtv. 52. § (1b) bekezdésén alapuló törvényi feltételeinek csak részben tesz eleget.
      [12] Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó az Alaptörvény IV. cikk (1)–(2) bekezdésének és XXIV. cikkének a megsértését pusztán állította, azonban a panasz nem tartalmazza „az Alaptörvényben biztosított jog sérelmének lényegét” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) pont], illetve az „indítványban foglalt kérelem részletes indokolását” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pont]. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nem alkalmas az indítvány az érdemi elbírálásra, ha megjelöli ugyan az Alaptörvénynek azt a rendelkezését, amelyet sérülni vél, de nem indokolja meg – nem tartalmaz részletes érvelést arra vonatkozóan –, hogy az Alaptörvény megjelölt rendelkezésével miért ellentétes a bírói döntés {3075/2016. (IV. 18.) AB határozat, Indokolás [19]; 3231/2016. (XI. 18.) AB határozat, Indokolás [26]}.

      [13] 2.2. Az alkotmányjogi panasz benyújtásának a törvényi feltétele [Abtv. 27. § (1) bekezdés a) pont, 52. § (1b) bekezdés b) pont], hogy az indítványozó Alaptörvényben biztosított jog sérelmére hivatkozzon. Az indítvány e feltételnek is csak részben tesz eleget, ugyanis az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az indítványozó vonatkozásában nem tartalmaz Alaptörvényben biztosított jogot az Alaptörvény C) cikke és 28. cikke.

      [14] 3. Az Abtv. 29. §-a a befogadhatóság feltételeként határozza meg, hogy az – egyéb törvényi feltételeknek megfelelő – alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel. E két feltétel alternatív jellegű, így az egyik fennállása önmagában is megalapozza az Alkotmánybíróság érdemi eljárását {21/2016. (XI. 30.) AB határozat, Indokolás [20]; 34/2013. (XI. 22.) AB határozat, Indokolás [18]}.
      [15] A feltételek meglétének vizsgálata az Alkotmánybíróság mérlegelési jogkörébe tartozik.

      [16] 3.1. Az indítványozó álláspontja szerint az alkotmányjogi panasz érdemi vizsgálatát részben az indokolja, hogy az Alkotmánybíróság eddig jellemzően polgári eljárásokkal összefüggésben vizsgálta a bírósághoz fordulás jogát, azonban ez az ügy is azt támasztja alá, hogy szükséges az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése e részjogosítványának a büntetőeljárásokkal összefüggésben való vizsgálata.
      [17] Az alkotmányjogi panaszban megjelölt kérdést az Alkotmánybíróság korábbi döntésében már alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként értékelte. Az Alkotmánybíróság a 3384/2018. (XII. 14.) AB határozatban ugyanis azt vizsgálta, hogy a bírósághoz fordulás lehetőségének a jogalkotó általi megteremtése a pótmagánvádas eljárásban olyan jogosultságot keletkeztet-e a sértett, vagyis a lehetséges pótmagánvádló oldalán, amely az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt bírósághoz fordulás jogának a védelmi körébe esik. Az Alkotmány­bíróság az ügy érdemi vizsgálata során megállapította, hogy „[a] jogalkotó döntése értelmében […] a bírósághoz fordulás joga valamennyi olyan sértettet megillet, akik, illetve amelyek esetében ezen feltételek teljesülnek és kizáró okok sem állnak fenn. A sértetti minőségnek, az egyéb feltételek teljesülésének és a kizáró körülményeknek a vizsgálata az egyedi ügyekben eljáró bíróságok feladata.” (Indokolás [45])
      [18] Mindebből következik, hogy a jelen alkotmányjogi panaszban felvetett elvi jelentőségű alkotmányjogi kérdést az Alkotmánybíróság korábban már eldöntötte, erre tekintettel a konkrét ügyben az indítvány alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést nem vet fel.

      [19] 3.2. Az indítványozó álláspontja szerint a támadott bírósági döntések azért vetik fel a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség lehetőségét, mivel a bíróságok az indítványozó vádindítványa alapján indult büntetőeljárást jogerősen megszüntették, és ezáltal a tisztességes eljárásból fakadó bírósághoz fordulás jogának a gyakorlását lehetetlenné tették.
      [20] Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint nem vizsgálja, hogy a bírói döntés indokolásában megjelenő érvek megalapozottak-e, mint ahogy azt sem vizsgálja, hogy bíróságok jogértelmezése helyesen illeszkedik-e jogági dogmatika elfogadott szabályaihoz {3078/2016. (IV. 18.) AB végzés, Indokolás [19]}. Az Alkotmánybíróság már több határozatában rámutatott arra is, hogy a jogszabályok önálló, a konkrét tényállásra vonatkoztatott értelmezése a rendes bíróságok feladata (iura novit curia) {3120/2012. (VII. 26.) AB határozat, Indokolás [21]}. A bíróságok jogértelmezését – különösen, ha az értelmezés a Kúria határozatában jelenik meg – el kell ismernie {3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [14]; 3173/2015. (IX. 23.) AB határozat, Indo­kolás [40]}.
      [21] A konkrét esetben az eljáró bíróságok döntésüket részletesen megindokolva jutottak arra a következtetésre, hogy a Be. 787. § (3) bekezdés c) pontja alapján a vádindítvány elutasításának van helye, mert a bűncselekmény a sértett jogát vagy jogos érdekét közvetlenül nem sértette vagy veszélyeztette. Az eljáró bíróságok döntésüket a Kúriának az ítélkezés egységének biztosítása érdekében közzétett állásfoglalására, és a Kúria által közzétett – elvi iránymutatást tartalmazó – eseti döntéseire alapították. Az indítványozó alkotmányjogi panaszában ezen bírósági jogértelmezés helyességét kérdőjelezte meg, egyúttal azt kívánta elérni, hogy a rendes bíróság döntését az Alkotmánybíróság felülmérlegelje, és annak eredményeként az indítványozó számára kedvező döntés hozzon. Az Alkotmánybíróság ezért megállapította, hogy az indítványozó alkotmányjogi panaszában foglaltak a Be. 787. § (3) bekezdés c) pontjának értelmezésével összefüggésben nem vetik fel a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kételyét.

      [22] 4. A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz részben nem felel meg az Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) és e) pontjában foglalt követelményeknek, részben pedig az Abtv. 27. §-ában és 29. §-ában írt befogadási kritériumoknak. Erre tekintettel az indítványt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontja alapján visszautasította.
          Dr. Juhász Imre s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Czine Ágnes

          előadó alkotmánybíró helyett

          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Juhász Miklós

          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Horváth Attila

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Sulyok Tamás

          alkotmánybíró helyett
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          12/20/2019
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the ruling No. 1.Bpkf.769/2019/2 of the Szolnok Regional Court (supplementary private prosecution)
          Number of the Decision:
          .
          3227/2020. (VI. 19.)
          Date of the decision:
          .
          05/26/2020
          .
          .