A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság tanácsa jogszabály Alaptörvénnyel való összhangjának utólagos vizsgálata tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság a veszélyhelyzet ideje alatt a tűzifaigények biztosításához szükséges eltérő szabályok alkalmazásáról szóló 287/2022. (VIII. 4.) Korm. rendelet alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló utólagos normakontroll indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
I n d o k o l á s
[1] 1. Ötven országgyűlési képviselő (kapcsolattartó: Ungár Péter Károly, a továbbiakban: indítványozók) az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés e) pontja, valamint az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 24. § (1) bekezdése alapján kezdeményezték, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a tűzifaigények biztosításához szükséges eltérő szabályok alkalmazásáról szóló 287/2022. (VIII. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) ellentétes az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, XXI. cikk (1) bekezdésével, P) cikk (1) bekezdésével, 15. cikk (4) bekezdésével és 53. cikk (2) bekezdésével, ezért azt semmisítse meg.
[2] 2. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvény 249. § (1) bekezdés 11. pontja 2025. július 20. napjával a Korm. rendeletet hatályon kívül helyezte.
[3] Az Abtv. 41. § (3) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett jogszabály alaptörvény-ellenességét akkor állapíthatja meg, ha a jogszabályt konkrét esetben még alkalmazni kellene. Az Alkotmánybíróság ezért hatályon kívül helyezett jogszabály Alaptörvénnyel való összhangját csak alkotmányjogi panasz és bírói kezdeményezés esetén vizsgálja, utólagos normakontroll indítvány alapján ezt az Abtv. nem teszi lehetővé {hasonlóan például: 3045/2024. (II. 23.) AB végzés, Indokolás [7]}.
[4] Az Abtv. 59. §-a értelmében az Alkotmánybíróság (az Ügyrendben meghatározottak szerint) a nyilvánvalóan okafogyottá váló ügyek esetén az előtte folyamatban lévő eljárást megszüntetheti. Az Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontja értelmében okafogyottá válik az indítvány, ha az eljárás folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn, illetve az indítvány egyéb okból tárgytalanná vált.
[5] 3. Az Alkotmánybíróság ezért az eljárását az Abtv. 59. §-a és az Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontja alapján a rendelkező részben foglaltak szerint megszüntette.
Dr. Lomnici Zoltán s. k.,
tanácsvezető alkotmánybíró
. |
Dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Patyi András s. k.,
alkotmánybíró
. | Dr. Kozma Ákos s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Szabó Marcel s. k.,
előadó alkotmánybíró
. |
. |