Hungarian
Ügyszám:
.
IV/03609/2024
Első irat érkezett: 11/25/2024
.
Az ügy tárgya: A légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet 3. § (2) bekezdésének j) és l) pontjai elleni alkotmányjogi panasz (vasúti beruházásokkal kapcsolatos tanúsítási és kockázatértékelési feladatok ellátása)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 26. § (2) bekezdés)
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 12/11/2024
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszban - a légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet 3. § (2) bekezdésének j) és l) pontjai alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
A sérelmezett rendelkezések a KTI Nonprofit Kft.-t jelölik ki a vasúti közlekedés területén a magyarországi vasúti hálózat egyes pályaszakaszait érintően az európai uniós jogi aktusokban és jogszabályokban meghatározott EK hitelesítési eljárások és NSZ hitelesítési eljárások lefolytatására, valamint a vasúti rendszert érintő jelentős változásokkal összefüggésben a kockázatkezelésre vonatkozó eljárás lefolytatására azokban az esetekben, ha a beruházások állami vagy uniós forrásból valósulnak meg.
Az indítványozó egy magyar tulajdonú gazdasági társaság, mely a jogszabály hatályba lépését megelőzően több, mint őt éve végzett vasúti hálózattal, beruházásokkal kapcsolatos megfelelőségértékelési tevékenységet. Előadása szerint üzleti tevékenysége 100 %-ban olyan, a vasúti rendszerrel kapcsolatos tanúsításokat foglal magában, melyre vonatkozóan a sérelmezett rendelkezések súlyos, objektív korlátozást vezetnek be. lényegében kizárják őt ezen tevékenységek végzéséből. Álláspontja szerint a támadott rendelkezések sértik a vállalkozás szabadságához fűződő jogot, mert a KTI Nonprofit Kft.-n kívül mindegyik, a vasúti közlekedéssel összefüggő tanúsítási és kockázatértékelési feladatot végző vállalkozást megfoszt a szabad vállalkozási tevékenység lehetőségétől. Az indítványozó rámutat továbbá, hogy a rendelkezéseket jogalkotási hatáskör hiányában alkotta a miniszter, ezért felmerül a közjogi érvénytelenség. Végül előadja, hogy nézete szerint a támadott rendelkezések sértik a jogbiztonságot, mert nem felelnek meg a normavilágosság és a normahierarchia követelményeinek..
.
Támadott jogi aktus:
    a légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási
    fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet módosításáról szóló 12/2024. (V. 30.) ÉKM rendelet
    a légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet 3. § (2) bekezdésének j) és l) pontjai
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
M) cikk (2) bekezdés
XII. cikk (1) bekezdés
18. cikk (3) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_3609_0_2024_inditvany_Anonim.pdfIV_3609_0_2024_inditvany_Anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
IV_3609_2_2024_amicus_ÉKM_anonim.pdfIV_3609_2_2024_amicus_ÉKM_anonim.pdf
.
.
Összefoglaló a döntésről:
Összefoglaló a döntésről:
Az Alkotmánybíróság elutasította a légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti
közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és
koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti
közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és
koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X.
31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet
(Rendelet) 3. § (2) bekezdés j) és l) pontjai alaptörvény-ellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt. Az indítványozó (egy
magyar tulajdonban lévő vállalkozás, amely több mint 5 éve végez vasúti
hálózattal, beruházásokkal kapcsolatos megfelelőség-értékelési tevékenységet
hazai és nemzetközi környezetben) azért fordult az Alkotmánybírósághoz, mivel
az Építési és Közlekedési Miniszter rendeletével módosította a Rendeletet,
amely értelmében a KTI Nonprofit Kft. lett kijelölve a vasúti közlekedés
tekintetében bizonyos feladatok ellátására. Így többek között a KTI Nonprofit
Kft. végezhet csak EK-hitelesítési eljárást, NSZ-hitelesítési eljárást illetve
kockázatkezelésre vonatkozó eljárást. Ezáltal azonban a KTI Nonprofit Kft.-n
kívül mindenki más kizárásra került abból a lehetőségből, hogy állami vagy
uniós forrásból megvalósuló vasúti beruházással összefüggő tanúsítási
szolgáltatást nyújtson. Ez pedig az indítványozó szerint sérti az
Alaptörvényben szereplő vállalkozás szabadságához való jogot. Emellett pedig a
Rendelet az indítványozó szerint jogalkotási hatáskör hiányában született meg,
így az Alaptörvény B) cikkével és 18. cikkével is ellentétes. Az
Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy a vasúti közlekedésről
szóló törvény felhatalmazást ad a miniszternek, hogy ezen a területen
kijelölhesse a Rendelet szerinti tevékenység végzésére jogosult szervet, vagyis
a vállalkozás szabadságának korlátozását lehetővé tevő szabályozás törvényi
szinten került meghatározásra, és a támadott Rendeletben csak annak
végrehajtására és a részletszabályok meghatározására került sor. Ezért a
támadott Rendelet formai szempontból megfelel az Alaptörvény I. cikk (3)
bekezdésével szemben elvárt követelményeknek. A Rendelet módosítása, és a KTI
Nonprofit Kft. kijelölése által megvalósuló vállalkozáshoz való jog
korlátozásának szükségessége igazolható, ugyanis az államnak egy közigazgatási
feladat ellátásával kapcsolatban kizárólagos felelőssége van, így annak
megvalósítási módja között is, a jogszabályokkal összhangban, szabadon dönthet.
Ez a döntési szabadság pedig önmagában igazolja a Rendelet módosításával
bekövetkező alapjogkorlátozás szükségességét. Kétségtelenül megállapítható,
hogy a Rendelet módosítása által az indítványozó vállalkozáshoz való joga
korlátozásra került, azonban az indítványozónak nem volt határozatlan idejű
jogosultsága a feladatellátására, ezért a Rendelet módosításával okozott
hátrány sem minősül aránytalan korlátozásnak. Mindezek alapján az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Rendelet szabályozása nem sérti az
Alaptörvény XII. cikk (1) bekezdését, ezért az alkotmányjogi panaszt
elutasította.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2025.03.11 9:30:00 2. öttagú tanács
2025.03.24 11:00:00 2. öttagú tanács

.
A döntés tájékoztató jelleggel közzétett, nem hivatalos szövege: (pdf):
Sz_IV_3609_2024.pdfSz_IV_3609_2024.pdf
.







.
English:
.
Petition filed:
.
Subject of the case:
.
Constitutional complaint against section 3 (2) (j) and (l) of the on the ITM Decree No. 24/2019 (VIII.14.) amending the NFM Decree No. 58/2012 (X.31.) on the organisation designated to carry out research, development and coordination tasks for the safety and environmental protection of air, water and rail transport and on the organisation designated to carry out research, development and coordination tasks for the safety and environmental protection of road transport (performance of certification and risk assessment tasks in relation to railway investments)
Number of the Decision:
.
Date of the decision:
.
.
.