English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00357/2021
Első irat érkezett: 02/16/2021
.
Az ügy tárgya: A Kúria Kfv.II.37.207/2020/8. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz (kisajátítási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 03/31/2021
.
Előadó alkotmánybíró: Pokol Béla Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 100.K.27.622/2019/35. számú ítélete és a Kúria Kfv.II.37.207/2020/8. számú ítélete, illetve az azokra okot adó Heves Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Hatósági, Építésügyi és Oktatási Osztály (a továbbiakban: hatóság) HE/HAT/436-27/2019. számú határozata alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó előadta, hogy a kizárólagos tulajdonában álló ingatlan egy részére a helyi önkormányzat kisajátítási eljárást kezdeményezett bölcsőde (és ahhoz kapcsolódó parkoló) létrehozása céljából. A hatóság az eljárást megindította, majd szakértőt rendelt ki. A szakértői véleményre az indítványozó észrevételt tett, több ponton mutatott rá arra hogy a szakvélemény kiegészítésre szorul, továbbá vitatta a kiválasztás megfelelőségét és a felajánlott négyzetméter árat is. Ezt követően a hatóság meghozta a kisajátítási kérelmének helyt adó határozatát. Az indítványozó keresetet nyújtott be a határozat ellen, keresetét a bíróság elutasította. A felülvizsgálati eljárás során a Kúria a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte, az indítványozó keresetét a jogalap tekintetében elutasította, a hatóság HE/HAT/436-27/2019. számú határozatát az indítványozót megillető kisajátítási kártalanítás összege tekintetében megsemmisítette és a hatóságot e körben új eljárásra kötelezte.
Az indítványozó hivatkozik arra, hogy jogsérelmét nem a kisajátítás összege, hanem az okozza, hogy a kisajátítás jogalapja nem állt fent. Utal arra is, hogy az eljárást követően az önkormányzat is akként nyilatkozott, hogy a tervezett beruházást az indítványozó ingatlan kisajátítása nélkül is meg tudja oldani, ezért álláspontja szerint a közérdekű cél megvalósítására vonatkozó törvényi feltétel (a cél megvalósítására kizárólag az adott ingatlanon kerülhet sor) sem áll már fent. Álláspontja szerint a tulajdonában álló ingatlant részrehajló eljárásban, a kivételesség és a közérdek alaptörvényi feltételeinek hiányában folytatták le, ami a fegyverek egyenlőségének és a tisztességes hatósági eljárás követelménye sérelmét okozta. A bíróság eljárásban pedig rá hárult az a bizonyítási teher, amit a hatósági eljárásban a hatóságot terhelte volna, és aminek nem tett maradéktalanul eleget; a bíróság továbbá figyelmen kívül hagyta bizonyítási indítványait is, így sérült a tisztességes bírósági eljáráshoz való joga is. Mind a hatósági, mind a bírósági eljárás a tulajdonjoga sérelmét is okozta..
.
Támadott jogi aktus:
    a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 100.K.27.622/2019/35. számú ítélete és a Kúria Kfv.II.37.207/2020/8. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XIII. cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (2) bekezdés
XXIV. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_357_0_2021_indítvány_anonim.pdfIV_357_0_2021_indítvány_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3324/2021. (VII. 23.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 07/06/2021
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2021.07.06 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3324_2021 AB végzés.pdf3324_2021 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Kfv.II.37.207/2020/8. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó jogi képviselője (dr. Kollarics Flóra ügyvéd) útján az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § (1) bekezdése szerinti alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz.
      [2] Az indítványozó az egyedi ügy felperese volt. Hort Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: II. rendű alperes) kérelmet nyújtott be a Heves Megyei Kormányhivatalhoz (a továbbiakban: I. rendű alperes) az indítványozó 1/1 arányú tulajdonában álló ingatlan egy részének kisajátítása iránt bölcsőde és az ahhoz tartozó parkoló kiépítése céljából. A II. rendű alperes előadta, hogy e cél megvalósítása az ingatlanon fennálló tulajdonjog korlátozásával nem biztosítható. Az I. rendű alperes a kisajátítási eljárást megindította.
      [3] Az indítványozó 2019. május 10-én keltezett beadványt terjesztett elő az I. rendű alpereshez, melyben a kisajátítás jogalapját vitatta. A beadvány 2019. május 14. napján érkezett meg az I. rendű alpereshez.
      [4] Az I. rendű alperes a kártalanítási összeg megállapítása céljából igazságügyi szakértőt rendelt ki, amely a szakvéleményét a hatóság részére 2019. május 3-án terjesztette be. Az I. rendű alperes egyeztető tárgyalást tűzött ki 2019. május 15. 10:00 időpontra, mellyel kapcsolatos értesítőt az indítványozó május 10-én vette át. A tárgyaláson a kirendelt szakértő, a II. rendű alperes meghatalmazott képviselője, valamint az I. rendű alperes ügyintézője vettek rész. A tárgyalás napján, de már a tárgyalás lezárását követően érkezett meg az indítványozónak a szakvéleménnyel kapcsolatos, 2019. május 13-án kelt észrevétele, melyben sérelmezte, hogy a hatóság mindössze öt napot biztosított számára a szakvélemény áttekintésére, valamint előadta azokat a személyes körülményeit, amelyeket álláspontja szerint tekintetbe kell venni a kártalanítási összeg megállapítása során, egyúttal vitatta, hogy a közérdekű cél megvalósítására kizárólag a tulajdonában álló ingatlan lenne alkalmas.
      [5] Az I. rendű alperes 2019. május 22-én kelt határozatával a tárgyi ingatlan egy részét a II. rendű alperes javára kisajátította. A határozat az indítványozó beadványával kapcsolatosan rögzítette, hogy az konkrét bizonyítási indítványt nem tartalmazott és egyébként is a jogvesztő határidő leteltét követően érkezett meg a hatóságokhoz.
      [6] Az indítványozó 2019. június 3. napján terjesztett elő keresetlevelet, melyben az I. rendű alperes határozatának hatályon kívül helyezését és a hatóság új eljárás lefolytatására való utasítását kérte a bíróságtól. Megerősítette a szakvélemény kapcsán korábban tett észrevételeit. Kifejtette, hogy a szakvélemény az összehasonlítás alapjául szolgáló ingatlanokat nem megfelelően választotta ki. A kisajátítással érintett ingatlanhányad után meghatározott kártalanítási összeg megközelítőleg tükrözi annak piaci értékét. Az indítványozó beruházásokat eszközölt ingatlanán annak érdekében, hogy azt később gazdasági tevékenység keretében hasznosíthassa; a kisajátítás ennek lehetőségétől megfosztja őt. Előadta azt is, hogy a horti ingatlanban lakó nyolc gyermeke is ott tervezte a jövőjét, ami így meghiúsult. Hivatkozott arra, hogy a II. rendű alperes tulajdonában állnak olyan más ingatlanok, amelyek alkalmasak lennének a közérdekű cél megvalósítására. Vitatta azt a hatósági megállapítást, hogy az indítványozó beadványai nem tartalmaztak indítványt. Álláspontja szerint a 2019. május 13-án postára adott beadványt az I. rendű alperesnek a postára adás napján előterjesztettnek kellett volna tekintenie. Azt is kifogásolta, hogy szerinte a II. rendű alperes nem igazolta, hogy a bölcsődét és a parkolót kizárólag a kisajátítással érintett ingatlanon lehet megvalósítani, emellett nem is tekinthető reális és szükséges célnak a bölcsőde építése egy 3600 fős településen. Végül utalt arra is, hogy a bölcsőde projekttel összefüggésben ismeretlen tettes ellen büntetőeljárás van folyamatban.
      [7] A keresetet a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elutasította. Ítéletének indokolásában hangsúlyozta, hogy az I. rendű alperes a törvényes határidőket betartva tűzte ki a kártalanítási tárgyalást. Megállapította, hogy az, hogy az indítványozó 2019. május 10-én benyújtott nyilatkozat érkezési dátuma nem felel meg annak, amit az I. rendű alperes a határozatában rögzített, nem tekinthető az ügy érdemére kiható eljárásjogi szabálysértésnek. A bíróság áttekintette továbbá az állított sérelmeket, és megállapította, hogy azok nem valósítottak meg jogszabálysértést, illetve nincs relevanciájuk az ügy szempontjából.
      [8] Az indítványozó felülvizsgálati kérelme nyomán a Kúria a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, és az indítványozó keresetét a jogalap tekintetében elutasította, az I. rendű alperes határozatát az indítványozót megillető kisajátítási kártalanítás összege tekintetében megsemmisítette és az I. rendű alperest e körben új eljárásra kötelezte. A jogalap tekintetében megállapította, hogy a bölcsőde és az ahhoz tartozó parkoló kialakítása mint kisajátítási cél megállapíthatók voltak, a II. rendű alperes pedig egyértelműen feltárta azokat a szempontokat, amelyek alátámasztják, hogy a településen erre a szolgáltatásra valódi igény van. Az ingatlan kiválasztása – tekintettel a vele szomszédos óvodára – racionálisnak tekinthető. A Kúria szerint továbbá az I. rendű alperes, valamint a bíróság helytállóan állapították meg, hogy az indítványozó által helyszínként javasolt ingatlanok nem alkalmasabbak a tervezett beruházás megvalósítására.
      [9] A kártalanítás összege tekintetében a Kúria arra mutatott rá, hogy az elsőfokú bíróság nem észlelte azt, hogy a szakértő által kimunkált kártalanítási összeg tekintetében az indítványozó által határidőben előterjesztett észrevételek és bizonyítási indítvány tükrében a további bizonyítási eljárás lefolytatása nem volt mellőzhető; azt az I. rendű alperesnek figyelembe kellett volna vennie. Mindezt megállapítva kötelezte az I. rendű alperest arra, hogy az indítványozó 2019. május 13. napján kelt, a szakvéleménnyel kapcsolatos észrevételét kézbesítenie kell a szakértő részére azzal, hogy az értékcsökkenésre vonatkozó kifogásokra részletesen, írásban nyilatkozzon.

      [10] 2. Az indítványozó ezt követően nyújtotta be az Alkotmánybírósághoz alkotmányjogi panaszát, melyben az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésének XXIV. cikk (1) bekezdésének, valamint XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmére történő hivatkozással kérte a Kúria ítéletének megsemmisítését a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletére, valamint az I. rendű alperes határozatára kiterjedően.
      [11] Az indítványozó összességében arra alapította panaszát, hogy a Kúria csak a kártalanítás összegszerűsége ­tekintetében ítélt a kérelmének megfelelően, a jogalap tekintetében elutasította a keresetet.
      [12] Az indítványozó sérelmezte, hogy telkének kisajátítására nem konkrétan a bölcsőde, hanem az ahhoz tartozó parkoló kialakítása érdekében került sor, ez pedig nem valósít meg olyan közérdeket, ami a kisajátítást indokolná. A kisajátítás a kivételesség követelményének sem felel meg. Továbbá az I. rendű alperes az indítványozó kérelme ellenére nem nyilatkoztatta a II. rendű alperest a teljes ingatlanvagyona vonatkozásában. Ez az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét eredményezte.
      [13] Az Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdésének sérelme vonatkozásában az indítványozó előadta, hogy az I. ­rendű alperes tisztességtelenül és részlehajló módon járt el vele szemben, mert nem biztosította számára teljes körűen az iratbetekintés jogát és nem tett eleget az indítványozó által előterjesztett indítványnak.
      [14] Az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét az indítványozó abban látta, hogy a bíróság olyan tény bizonyításának a terhét rótta rá, amelyet a közigazgatási hatósági eljárásban még az I. rendű alperesnek kellett volna hivatalból, illetve az indítványozó kérelmére kellett volna feltárnia.

      [15] 3. Az Alkotmánybíróság tanácsa az Abtv. 56. § (2) bekezdése értelmében mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket. E vizsgálat elvégzése során az alábbiakat állapította meg.
      [16] Az Abtv. 29. §-a értelmében az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadható be.
      [17] Az Alkotmánybíróság a tulajdonhoz való jog alkotmányos korlátait és a kisajátítás alkotmányos kereteit illetően megerősítette korábbi gyakorlatát, melynek értelmében az alapjogként védett tulajdon tartalmát a mindenkori (alkotmányos) közjogi és magánjogi korlátokkal együtt kell érteni. Az alkotmányos tulajdonvédelem terjedelme mindig konkrét; függ a tulajdon alanyától, tárgyától és funkciójától, illetve a korlátozás módjától is. A másik oldalról nézve: ugyanezen szempontoktól függően az adott fajta közhatalmi beavatkozás alkotmányos lehetősége a tulajdonjogba más és más. Az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdése a kisajátításhoz csupán a közérdeket kívánja meg, azaz, ha az értékgarancia érvényesül, ennél szigorúbb szükségesség nem alkotmányos követelmény, továbbá a törvénnyel érvényesített közérdek alkotmánybírósági vizsgálata nem a törvényhozó választásának feltétlen szükségességére irányul, hanem arra kell szorítkoznia, indokolt-e a közérdekre hivatkozás, illetve, hogy a közérdekű megoldás nem sért-e önmagában is valamely más alkotmányos jogot {20/2014. (VII. 3.) AB határozat, Indokolás [154]}.
      [18] Az Alaptörvény XXIV. cikke az Alkotmánybíróság értelmezésében kiterjed a hatóságok részrehajlás nélküli, tisztességes módon és észszerű határidőn belüli ügyintézésére, a hatósági aktusok törvényben meghatározott indokolására, valamint a közigazgatási jogkörben okozott kár törvényben meghatározottak szerinti megtérítésére. Értelmezésében – egyebek mellett – az indítványozó által hivatkozott, a bizonyítékok megismeréséhez való jog a nyilatkozattételhez és a védekezéshez való jogon keresztül a tisztességes hatósági eljáráshoz való jog értelmezési tartományához szükségképpen hozzátartozik {újabban lásd: 25/2020. (XII. 2.) AB határozat, Indokolás [24]}.
      [19] Az Alkotmánybíróság a tisztességes bírósági eljárással összefüggésben megfogalmazta, hogy nem a felülbírálatra alkalmasság szempontjából vizsgálja a bíróságok indokolási kötelezettségének teljesítését, és tartózkodik attól, hogy jogági dogmatikához tartozó kérdések helytállóságáról, illetve törvényességéről, avagy kizárólag törvényértelmezési problémáról állást foglaljon {3003/2012. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [4]}. Az alkotmányjogi panasz „nem tekinthető a bírósági szervezeten belül jogorvoslattal (már) nem támadható bírósági határozatok által okozott valamennyi jogsérelem orvoslása eszközének, azaz ez a jogorvoslat nem jelenti a rendes bíróságok jogalkalmazási gyakorlatának általános felülvizsgálatát, aminek következtében az Alkotmánybíróság burkoltan negyedfokú bírósággá válna” {3198/2013. (X. 22.) AB végzés, Indokolás [22]}.
      [20] A fent írtak fényében nem merült fel az Abtv. 29. §-a szerinti alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés, illetve a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség. Az indítványozó az eljárás folyamán két kérdésben tett észrevételeket, a kisajátítás jogalapját, valamint összegszerűségét illetően. Az alkotmányjogi panasz alapját a jogalappal kapcsolatos kifogások képezték, az előadottak azonban lényegében megismétlik az I. rendű alperes, a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság, valamint a Kúria előtt előadottakat, melyekre az eljáró szervek választ adtak döntéseikben. Az eljáró bíróságok rámutattak ítéleteikben arra, hogy a kisajátítási cél közérdekűsége igazolt (a bölcsőde és a hozzá tartozó parkoló létesítése reális igény a településen), az ingatlan elhelyezkedésének kiválasztása pedig a környezetre tekintettel indokolt (a szomszédban óvoda található). A bíróságok arra is rámutattak, hogy alaptalan az a kérelem, hogy az I. rendű alperesnek nyilatkoztatnia kell a II. rendű alperest a tulajdonában álló összes ingatlanról azért, hogy meggyőződjön róla, nincs más, a célnak megfelelő ingatlan; ilyen nyilatkoztatási, nyilatkozattételi kötelezettséget az eljáró bíróságok nem láttak megállapíthatónak. Az indítványozónak a kisajátítás jogalapjával kapcsolatos kifogásai és az arra adott hatósági, bírósági válaszok olyan közigazgatási és eljárásjogi szakkérdések, amelyek nem bírnak alkotmányjogi jelentőséggel. Mindezen szempontok fényében nem támasztotta alá a panasz az indítványozó tisztességes hatósági eljáráshoz való jogának sérelmét sem. Ez utóbbival összefüggésben az Alkotmánybíróság arra is utal, hogy az iratbetekintésnek a panaszban állított korlátozását a rendelkezésre álló iratok semmilyen formában nem támasztják alá, e kifogás az ítéletek indokolásában nem merül fel, továbbá arra maga a panasz is csak általánosságban utal. Mindezek miatt a panasz befogadása az Abtv. 29. §-a alapján nem indokolható.

      [21] 4. Tekintettel arra, hogy az indítvány nem vetett fel alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, illetve nem mutatott rá a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességre, azt az Alkotmánybíróság – az Abtv. 56. § (3) bekezdésére figyelemmel – az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.

      [22] 5. Az indítványozó kérte, hogy az Alkotmánybíróság a jogerős ítélet végrehajtását az alkotmányjogi panasz eljárásának befejezéséig függessze fel. Az Alkotmánybíróság kivételesen, az Abtv. 61. § (1) bekezdésében foglalt körülmények fennállása esetén hívhatja fel a bíróságot a kifogásolt döntés végrehajtásának felfüggesztésére, jelen ügyben azonban a visszautasításra tekintettel erről nem kellett rendelkeznie.
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Márki Zoltán

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Schanda Balázs

          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          előadó alkotmánybíró helyett

          Dr. Handó Tünde s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Szívós Mária

          alkotmánybíró helyett
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          02/16/2021
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the judgement No. Kfv.II.37.207/2020/8 of the Curia (judicial review of a decision in an expropriation case)
          Number of the Decision:
          .
          3324/2021. (VII. 23.)
          Date of the decision:
          .
          07/06/2021
          .
          .