Hungarian
Ügyszám:
.
581/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 64/2003. (XII. 18.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/698
.
A döntés kelte: Budapest, 12/16/2003
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára  irányuló indítvány  tárgyában  –  dr.
    Bihari   Mihály   és   dr.  Harmathy  Attila   alkotmánybírák
    különvéleményével – meghozta az alábbi
                                 
                            határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a vad  védelméről,  a
    vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV.
    törvény 36. §-a alkotmányellenes, ezért azt 2004. június  30.
    napjával megsemmisíti.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      1.  Az  indítványozó  eredetileg  a  vadgazdálkodásról  és  a
      vadászatról  szóló  8/1993. (I. 30.) FM rendelet  11.  §  (4)
      bekezdésének     megsemmisítését     kérve     fordult     az
      Alkotmánybírósághoz;   a   jogszabályi   változást   követően
      indítványát a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a
      vadászatról  szóló  1996.  évi LV. törvény  (a  továbbiakban:
      Vtv.)  36. §-ával szemben változatlanul fenntartotta.  Nézete
      szerint  a  pórázon  nem tartott kutya és  a  kóborló  macska
      vadászterületen   való   elejtését  lehetővé   tevő   szabály
      alkotmányellenes,  mivel  sérti az  állat  tulajdonosának  az
      Alkotmányban biztosított tulajdonhoz való jogát. A Vtv. 36. §-
      a  „egyoldalú  előnyt  biztosít a  vadászatra  jogosultnak  a
      háziállatok  tulajdonosaival szemben”, mivel  minden  további
      feltétel  fennállásának hiányában is  lelőheti  a  gazdájától
      több mint 200 méterre eltávolodott állatot.

      Az  indítvány szerint a Vtv. 36. §-a ellentétes az  Alkotmány
      70/A.  §-ban  foglalt hátrányos megkülönböztetés  tilalmával.
      Egyrészt  „a  magántulajdon  egyes  nemei  közötti”   tiltott
      megkülönböztetést  jelent az, hogy  a  36.  §  (1)  bekezdése
      csupán  a  kutyákra  és  a macskákra vonatkozik,  s  így  „ha
      vadászterületen  sétáltatnak  egy  vadászgörényt,  azt  tilos
      kilőni, mert az se nem kutya, se nem macska”. Az indítványozó
      úgy  véli,  hogy  a  diszkriminációt másrészt  a  36.  §  (2)
      bekezdésében  foglalt  kivétel  eredményezi,  amely   szerint
      vadászkutyát és állatőrző kutyát, a rendőrség, a honvédség, a
      büntetés-végrehajtási szervezetek, a határőrség és a vámőrség
      szervezetéhez  tartozó őrző-védő feladatokat  ellátó  kutyát,
      valamint  a  felismerhető  jellel ellátott  vakvezető  kutyát
      ilyen  indokkal nem lehet lelőni: ez a szabály –  állítja  az
      indítványozó  –  az  állami tulajdont indokolatlanul  előrébb
      helyezi a magántulajdonnál.

      Az    Alkotmánybíróság   eljárása    során    megkereste    a
      földművelésügyi minisztert.
                                   
      2.   Az   ügy   elbírálásánál  figyelembe  vett   jogszabályi
      rendelkezések a következők:

      2.1.  Az  Alkotmány  indítvány  által  érintett  szakaszai  a
      következők:

        „2.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság független,  demokratikus
      jogállam.”

      „13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.”

        „70/A.  §  (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a  területén
      tartózkodó  minden  személy számára  az  emberi,  illetve  az
      állampolgári  jogokat, bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni, születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”

      2.2. A Vtv. indítvány által támadott rendelkezése:

      „36.  §  (1)  A  jogosult a vadállomány védelme  érdekében  a
      vadászterületén elpusztíthatja:
      a) a gazdája hatókörén (irányításán és ellenőrzésén) kívülre,
      de attól legalább kettőszáz méterre került, vagy az egyébként
      vadat űző kutyát, valamint
      b)   a   legközelebbi  lakott  épülettől  kettőszáz  méternél
      távolabb kóborló macskát.
      (2)  Az  (1)  bekezdés  a)  pontja szerinti  rendelkezés  nem
      vonatkozik   a   rendeltetésüknek   megfelelően   alkalmazott
      vadászkutyára és állatőrző kutyára, a rendőrség, a honvédség,
      a   büntetés-végrehajtási  szervezetek,  a  határőrség  és  a
      vámőrség  szervezetéhez tartozó őrző-védő feladatokat  ellátó
      kutyára,  valamint  a felismerhető jellel ellátott  vakvezető
      kutyára.”
                                   
                                   II.

      Az indítvány megalapozott.

      1. Az indítványozó nézete szerint annak lehetővé tétele, hogy
      a vadászterületen tartózkodó kutyát vagy macskát a vadászatra
      jogosult  –  meghatározott  törvényi  feltételek  teljesülése
      esetén – lelőheti, sérti a tulajdonhoz való jogot.

      Az   alkotmánybírósági   gyakorlat  a  tulajdonjog   védelmét
      kezdettől  úgy  értelmezi, hogy a  tulajdonhoz  való  jog  az
      alapjogok közé tartozik annak ellenére, hogy nem az alapjogok
      között  került elhelyezésre. [7/1991. (II. 28.) AB határozat,
      ABH   1991,   22,   25.].  A  tulajdonjog  közérdekből   való
      korlátozásának     alkotmányosságával     kapcsolatban     az
      Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a tulajdonhoz való jog  a
      köz érdekében és a közérdekkel arányos módon korlátozható.  A
      korlátozás  alkotmányosságának vizsgálata  során  azonban  az
      Alkotmánybíróság   nem   a  közérdek  valóságos   fennállását
      vizsgálja:     a    törvénnyel    érvényesített    "közérdek"
      alkotmánybírósági   vizsgálata  ezért   nem   a   törvényhozó
      választásának feltétlen szükségességére irányul, hanem –  még
      ha formálisan nem is a "közérdek" fennállására irányul, hanem
      a  "szükségesség-arányosság" ismérveit alkalmazza – arra kell
      szorítkoznia,  indokolt-e a közérdekre  hivatkozás,  illetve,
      hogy  a "közérdekű" megoldás nem sért-e önmagában is valamely
      más  alkotmányos  jogot (például a hátrányos megkülönböztetés
      tilalmát)”. [64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373,
      382.]

      A vad a Vtv. 9. § (1) bekezdése szerint az állam tulajdonában
      van. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint a köztulajdon és
      a  magántulajdon  egyenjogú és egyenlő  védelemben  részesül.
      Ennek  megfelelően  az állam tulajdona is alkotmányi  védelem
      alatt áll. A Vtv. 36. § (1) bekezdése azonban alapvetően  nem
      az  állami  tulajdon  védelmét, hanem  a  természeti  értékek
      egyikének a megőrzését – s ezáltal a köz érdekét – szolgálja.
      Az  Alkotmánybíróság  már a 996/G/1990.  számú  határozatában
      rámutatott  arra,  hogy  az  Alkotmány  18.  §-ában   foglalt
      egészséges környezethez való jog megvalósításával kapcsolatos
      állami   kötelességeknek   többek   között   „magukban   kell
      foglalniok  az élet természeti alapjainak védelmét,  ki  kell
      terjedniök  a  véges javakkal való gazdálkodás intézményeinek
      kiépítésére”  (ABH  1993,  533,  535.).  Az  élet  természeti
      alapjainak  a  védelme  megköveteli a  természetes  környezet
      megóvását,  amely  feladat  megvalósításának  szerves  részét
      képezi    a   szakszerű   vadgazdálkodás   biztosítása.    Az
      Alkotmánybíróság   kimondta   azt   is,   hogy    „nyomatékos
      népgazdasági  érdek  fűződik  ahhoz,  hogy  az  ország  egész
      területén  és  azon  belül minden vadászterületen  a  törvény
      rendelkezéseinek megfelelő, szakszerű vadgazdálkodás folyjék”
      [67/1997.  (XII. 29.) AB határozat, ABH 1997, 411,  418.].  A
      szakszerű  vadgazdálkodás  elengedhetetlen  részét  képezi  a
      vadállomány   védelme,  amelynek  érdekében  az  indítvánnyal
      támadott  rendelkezés megfogalmazásra került. A  vadállományt
      ez   a  rendelkezés  egyrészt  a  kutyák  és  macskák  általi
      üldözéstől   és  elpusztítástól,  másrészt  pedig   különböző
      betegségekkel   való  megfertőződéstől  kívánja   védeni.   A
      tulajdonnak  a  Vtv.  36. § (1) bekezdése  által  megvalósuló
      korlátozása tehát a köz érdekében történik.

      2.  A  tulajdonhoz való jog korlátozásának azonban nemcsak  a
      köz  érdekében kell történnie, hanem a közérdekkel arányosnak
      is  kell  lennie, ezért vizsgálatot igényel  az  is,  hogy  a
      korlátozást  igazoló  közérdek és a tulajdonost  ért  sérelem
      között   nincs-e  aránytalanság  [64/1993.  (XII.   22.)   AB
      határozat,   ABH   1993,   373,  381-382.].   Az   arányosság
      követelménye többek között azt is jelenti, hogy a törvényhozó
      a  korlátozás  során köteles az adott cél elérésére  alkalmas
      legenyhébb eszközt alkalmazni [20/1990. (X. 4.) AB határozat,
      ABH  1990,  69,  71.].  Az  Alkotmánybíróság  ezért  a  jelen
      eljárásában  a  továbbiakban azt vizsgálta, hogy  a  bizonyos
      állatok    vadászterületen    való    elpusztítására    adott
      felhatalmazás  által okozott sérelem vajon arányban  áll-e  a
      vadállomány  védelmének biztosítását megkövetelő közérdekkel,
      az azt szolgáló legenyhébb alkalmas eszköznek minősül-e.

      Az    állatok   vadászterületen   való   elpusztíthatóságának
      szabályozásakor  a  jogalkotó  abból  indult   ki,   hogy   a
      vadállományra  a  háziállatok közül a  kutyák  és  a  macskák
      jelentenek  reális  veszélyt.  A  vadászterületen  tartózkodó
      állatot a vadászati jog jogosultja a törvényben meghatározott
      feltételek fennállása esetén pusztíthatja el.

      2.1.  A  Vtv.  36.  § (1) bekezdés a) pontja  első  fordulata
      alapján a kutya esetében az egyik feltétel az, hogy a gazdája
      hatókörén  kívülre  kerüljön,  ami  nehezen  megítélhető,  és
      ezáltal  nem  objektivizálható kritériumot  jelent.  A  másik
      feltétel  (a legalább kettőszáz méteres távolság) objektívnek
      látszik, de nem mindig megállapítható.

      A  törvényi  feltételek  teljesülése  esetén  két  lehetséges
      helyzet  adódik.  Az  egyik esetben  a  kutya  elpusztítására
      jogosult  egyaránt látja a kutyát és annak  gazdáját  is,  és
      ennek alapján tudja megállapítani a közöttük lévő távolságot.
      Ha  a  megállapított  (becsült) távolság  eléri  a  kettőszáz
      métert, akkor élhet a törvényben biztosított jogával,  vagyis
      a  kutyát  elpusztíthatja.  A legenyhébb  eszköz  alkalmazása
      követelményének    a    vizsgált   szabályozás    ebben    az
      összefüggésben  azért nem felel meg, mert a jogosult  számára
      más   törvényi  lehetőség  is  biztosítható  (pl.   a   kutya
      gazdájának  felhívása a vadászterület rendjének  betartására,
      ellene szankció alkalmazásának kilátásba helyezése).

      A  másik  lehetséges helyzet az, amikor  a  jogosult  csak  a
      kutyát   látja,  s  úgy  érzékeli,  hogy  kettőszáz   méteres
      körzetben senki nem tartózkodik. Ilyenkor is adott a vizsgált
      rendelkezésben  biztosított jogkör, de  a  jogosult  nem  tud
      kapcsolatba  kerülni  a  kutya  gazdájával,  vagyis  nem  áll
      rendelkezésére   a   fentiekben  kifejtett   enyhébb   eszköz
      alkalmazásának   lehetősége.   A   szabályozás    ebben    az
      összefüggésben  azért  aggályos,  mert  a  kettőszáz  méteres
      sugarú kör által befogott terület (azaz több mint tíz hektár)
      átvizsgálása,  az  arról  való  meggyőződés,  hogy  a   kutya
      gazdátlan,  a  jogosult számára nehezen vagy  egyáltalán  nem
      teljesíthető feltételt jelent.

      A Vtv. 36. § (1) bekezdés a) pontja második fordulata szerint
      a  vad  űzése  az  a  további tény, amely  a  vadászterületen
      tartózkodáshoz  kapcsolódva  a  kutyák  esetében  megalapozza
      elpusztíthatóságukat.  A vadat űző kutya  közvetlen  veszélyt
      jelent    a    természeti   értékekre   nézve.    Közvetlenül
      veszélyezteti továbbá más – az állam – tulajdonát  is.  Ebben
      az esetben érdektelen, hogy van-e gazdája az állatnak, hiszen
      ez  a  veszély  más módon nem hárítható el, a  vadásznak  itt
      azonnal cselekednie kell.

      A Vtv. 36. § (1) bekezdésének a) pontja tehát eltérő nagyságú
      veszélyekkel szemben biztosít azonos védelmet azáltal, hogy a
      vadat  űző kutya és a gazdája hatókörén kívülre került  kutya
      egyaránt   elpusztítható  a  vadászterületen.   A   közvetett
      (elvont)   veszélyeztetés   és  a   közvetlen   (megvalósult)
      veszélyeztetés  azonos módon való megszüntetése  aránytalanná
      teszi  a tulajdonnak a támadott jogszabályhelyben megvalósuló
      közérdekű korlátozását.

      Az  aránytalanságot  növeli a Vtv.  36.  §  (1)  bekezdés  a)
      pontjának  első  fordulata által felállított  vélelem,  amely
      több okból is aggályos.

      A  kutyák  általában  nem  egyedül  hagyják  el  tartózkodási
      helyüket,  hanem gazdáikat kísérve. Ha tehát  a  kutya  ember
      kíséretében található a vadászterületen, vélhetően nem került
      ki  annak  uralma  alól, illetőleg nem gazdátlan.  Ugyanakkor
      előfordulhat,  hogy a vadász látja a kutyát, de  a  közvetlen
      közelében lévő gazdáját a vadászterület természeti adottságai
      miatt (bozót, sűrű erdő, stb.) nem veszi észre.

      A  kutyának  a  gazdája irányítása alóli kikerülése  másrészt
      többnyire   a  kutya  által  tanúsított  magatartás   alapján
      állapítható meg. A jogszabály ezt is figyelembe veszi, amikor
      a  gazda  uralma alól való kikerülést és a kettőszáz  méteres
      távolságot   az  elpusztíthatóság  konjunktív  feltételeiként
      szabályozza. Ha a kutya a kettőszáz méteres távolságon  belül
      van,  még  akkor  sem  pusztítható el, ha láthatólag  gazdája
      uralma alól kikerült. Ha a kettőszáz méteres távolság megvan,
      de  a  kutya  a  gazda uralma alatt áll, nem pusztítható  el.
      Ennek  a  megállapítása a fentiek értelmében azonban gyakorta
      lehetetlen,  így mind a kettőszáz méteres táv  fennállásának,
      mind  a  kutya  „gazdája  hatókörén  kívülre  kerülésének”  a
      megállapítása   konkrét  helyzetekben  önkényes   értelmezési
      eredményekre,  s  ezáltal  a közérdekkel  arányban  nem  álló
      korlátozáshoz vezethet.

      További  bizonytalanságot jelent –  főként  a  kutya  gazdája
      szempontjából  –  hogy  a Vtv. 8. § (1) bekezdése  értelmében
      „vadászterületnek    minősül   –   hasznosítási    formájától
      függetlenül – az a földterület, valamint vízfelület, amelynek
      kiterjedése   a   háromezer  hektárt  eléri,   és   szemközti
      határvonalainak távolsága legalább háromezer méter,  továbbá,
      ahol   a  vad  a)  a  szükséges  táplálékot  megtalálja,   b)
      természetes  szaporodási feltételei, valamint c)  természetes
      mozgásigénye,  búvóhelye, nyugalma  adott.”  A  vadászterület
      határa  nem kerül minden esetben fizikailag kijelölésre,  így
      kívülálló  személyek gyakorta nem képesek annak megítélésére,
      hogy    vadászterületen   tartózkodnak-e.   Nehezíti    ennek
      megállapítását  az  is, hogy a vadászterületnek  minősítés  a
      földterület  mezőgazdasági művelési ágától  is  független.  A
      kutya  gazdája  tehát  számos  esetben  nem  érzékeli,   hogy
      vadászterületen  van,  aminek következtében  nem  feltétlenül
      ügyel arra, hogy kutyája tőle ne távolodjék el.

      Az   Alkotmánybíróság  legutóbb  a  10/2003.  (IV.   3.)   AB
      határozatában  összegezte  a normavilágosság  követelményével
      kapcsolatos  megállapításait. Ennek a jelen  ügyben  releváns
      lényege   szerint  a  jogbiztonságnak  része  a  világos,   a
      jogalkalmazás során felismerhetően értelmezhető és egyértelmű
      normatartalom.  A normaszöveg értelmezhetetlenségének,  avagy
      eltérő  értelmezést engedő voltának az a következménye,  hogy
      kiszámíthatatlan helyzetet teremt a norma címzettjei számára.
      A normaszöveg túl általános volta mindemellett lehetőséget ad
      a   szubjektív,  önkényes  jogalkalmazásra  is  (ABK,   2003.
      március, 117, 120.).

      A  fentiekből  következően  a Vtv.  36.  §  (1)  bekezdés  a)
      pontjának  szabályozási tartalma nem felel meg a jogállamiság
      elvéből  levezethető normavilágosság követelményének, ezáltal
      nagyfokú  jogalkalmazási bizonytalanságot teremt, amely  akár
      önkényes   jogértelmezésre  is   okot   adhat.   A   vizsgált
      rendelkezés egyúttal – a korlátozás aránytalansága miatt –  a
      tulajdonhoz való jog sérelmét is megvalósítja.

      2.2.  A  Vtv.  36.  § (1) bekezdés b) pontja  a  macskának  a
      vadászterületen   történő  elpusztíthatóságának   feltételeit
      tartalmazza.  Ezek  a  feltételek  nem  a  macska  gazdájához
      kötődnek,  hanem  egy  vélelmet állítanak  fel,  miszerint  a
      legközelebbi  lakott  épülettől több mint  kettőszáz  méterre
      tartózkodó   macska   kóborlónak   tekintendő.    A    macska
      természeténél fogva általában nem a gazdájával együtt, nem őt
      követve, hanem önállóan hagyja el a lakott helyet. Ez azonban
      önmagában   nem   eredményezi  a  macska  gazdátlanságát,   s
      különösen nem jelenti azt, hogy az állat kóborrá lett volna.

      A  hatályos  jogszabályok használják a  „kóbor”  vagy  „kóbor
      állat”   kifejezést,   de   a  fogalom   meghatározását   nem
      tartalmazzák.  A  Vtv. végrehajtására kiadott  30/1997.  (IV.
      30.)  FM  rendelet  26. § (3) bekezdés b) pontja  szerint  az
      elejtett  kóbor  kutyáért, valamint kóbor macskáért  huszonöt
      darab  sörétes vagy öt darab golyós lőszer jár, a 40.  §  (2)
      bekezdés    értelmében    vaddisznóra,    rókára,     borzra,
      aranysakálra,   nyestkutyára,  mosómedvére,  valamint   kóbor
      kutyára   és   macskára  sörétes  vadászlőfegyverből   kilőtt
      golyóval  is  lehet vadászni, a (3) bekezdés  pedig  lehetővé
      teszi,  hogy  a  róka,  borz,  aranysakál,  nyestkutya  és  a
      mosómedve,   valamint  a  kóbor  kutya   és   macska   golyós
      vadászlőfegyverrel is lőhető legyen.

      A  felhívott  végrehajtási szabályokból  az  a  következtetés
      vonható  le,  hogy  a vadászati jog jogosultja  által  lelőtt
      macska  (de a kutya is) kóbor állatnak tekintendő. Ugyanakkor
      a  Vtv.  ezt  a  kifejezést nem használja,  az  elpusztítható
      kutyát a gazdája hatókörén kívül került állatként definiálja,
      a macska esetében pedig a „kóborló” kifejezést alkalmazza.

      A   normavilágosság  hiánya  tehát  ebben   az   esetben   is
      megállapítható.  A  Vtv.  36. §  (1)  bekezdés  b)  pontjában
      foglalt  tulajdonkorlátozás, annak meghatározatlansága  miatt
      az  arányosság  alkotmányos követelményét  sem  teljesíti,  s
      ezért sérti a tulajdonhoz való jogot.

      2.3. Az Alkotmánybíróság a 2.1. és 2.2. pontokban kifejtettek
      szerint  megállapította  a Vtv. 36.  §  (1)  bekezdésének  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, továbbá a 13. §-ba ütközését.
      Az  alkotmányellenesnek  minősített rendelkezést  jövőbeni  –
      2004.  június  30.-ai  – hatállyal semmisítette  meg,  így  a
      jogalkotónak   megfelelő  idő  áll  rendelkezésre,   hogy   a
      természeti   értékek   védelmét   szolgáló   szabályozást   a
      tulajdonjoggal   összhangban  álló,  a  jogalkalmazás   során
      világosan   értelmezhető   normaként   megalkossa,   egyúttal
      megteremtse  az  összhangot  a  törvényi  és  a  végrehajtási
      rendelkezések között.

      3. Az indítványi kérelem további elemei közül az egyik a Vtv.
      36.   §   (1)   bekezdésének  a  hátrányos   megkülönböztetés
      alkotmányi tilalmába való ütközését is állítja.

      Az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint, ha  az  indítvánnyal
      támadott  jogszabályt  vagy annak  egy  részét  az  Alkotmány
      valamely  rendelkezésébe ütközőnek  minősíti,  és  ezért  azt
      megsemmisíti,   akkor   a   további  alkotmányi   rendelkezés
      esetleges   sérelmét  –  a  már  megsemmisített   jogszabályi
      rendelkezéssel  összefüggésben  –  érdemben  nem   vizsgálja.
      [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205; 4/1996.
      (II.  23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44; 61/1997. (XI. 19.)
      AB  határozat,  ABH  1997, 361, 364;  15/2000.  (V.  24.)  AB
      határozat,  ABH  2000,  420,  423;  16/2000.  (V.   24.)   AB
      határozat,  ABH  2000,  425,  429;  29/2000.  (X.   11.)   AB
      határozat, ABH 2000, 193, 200.].

      Az  Alkotmánybíróság  ezért nem vizsgálta,  hogy  a  támadott
      rendelkezés  sérti-e az Alkotmány 70/A.  §  (1)  bekezdésében
      foglaltakat.

      4.   Végezetül  az  indítványozó  szerint  az  is   hátrányos
      megkülönböztetést jelent, hogy a Vtv. 36. § (1)  bekezdésében
      meghatározott főszabály alól a (2) bekezdés kivételt  állapít
      meg.

      Az  Alkotmánybíróság  a 33/2002. (VII. 4.)  AB  határozatában
      fejtette ki összefoglalóan, hogy a jogbiztonság követelményét
      saját   működésével  összefüggésben  is  alapvető   kérdésnek
      tekinti.  Az  alkotmányellenesnek  nyilvánított  jogszabályok
      megsemmisítése kapcsán ezért nem idézhet elő olyan helyzetet,
      amely  ellentétben  áll az Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdéséből
      fakadó  követelménnyel.  A  jogalkalmazói  gyakorlat  számára
      értelmezhetetlen és ezért az Alkotmánynak megfelelő módon nem
      alkalmazható "norma részeket" tehát akkor is megsemmisíti, ha
      azok    önmagukban    nem    alkotmányellenesek,    ám     az
      alkotmányellenesnek   nyilvánított    részek    nélkül    nem
      alkalmazhatók (ABH 2002, 173, 186-187.).

      Tekintettel  arra,  hogy  a  vizsgált  rendelkezés  önmagában
      értelmezhetetlen,   mert   az  alkotmányellenes   és   emiatt
      megsemmisített  (1)  bekezdés  szabályozási  tartalma   alóli
      kivételeket határozza meg, az Alkotmánybíróság a Vtv.  36.  §
      (2) bekezdését is jövőbeni hatállyal megsemmisítette.

      Az  Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben való
      közzététele  az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.
      törvény 41. §-án alapul.
                              Dr. Holló András
                         az Alkotmánybíróság elnöke

             Dr. Bagi István                  Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                     
             Dr. Czúcz Ottó                     Dr. Erdei Árpád
             alkotmánybíró                 előadó alkotmánybíró
                                     
             Dr. Harmathy Attila                Dr. Kiss László
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                     
             Dr. Kukorelli István             Dr. Strausz János
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró

                     Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró
        Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró különvéleménye

        A határozattal az alábbi indokok alapján nem értek egyet.

        1. Megítélésem szerint a vad védelméről, a vadgazdálkodásról,
        valamint  a  vadászatról  szóló  1996.  évi  LV.  törvény  (a
        továbbiakban:  Vtv.)  36. §-a nem éri el  az  alkotmányossági
        relevancia   szintjét.   Álláspontom   szerint   a   támadott
        rendelkezéssel  kapcsolatban csak célszerűségi,  szabályozás-
        technikai,   jogalkalmazási-bizonyítási   jellegű   problémák
        vethetőek fel.

        Az  Alkotmánybíróság – már számos határozatában  utalt  arra,
        hogy   –   nem   vizsgálja  a  jogszabályok  célszerűségének,
        hatékonyságának,  igazságosságának  kérdéseit,  mert  az  nem
        tartozik a hatáskörébe. [772/B/1990. AB határozat, ABH  1991,
        447,  449.;  26/1993. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1993,  196,
        203.]

        Álláspontom  szerint  a jogalkotó, amennyiben  a  vadállomány
        védelme  érdekében  ezt  fontosnak  tartja,  viszonylag   tág
        keretek  között,  célszerűségi szempontokat  mérlegelve  maga
        határozhatja  meg azokat a szükséges szabályokat,  amelyek  a
        vadászterületen    a    vad    védelmét    szolgálják.     Az
        Alkotmánybíróság – ezeken a szabályozási kereteken belül –  a
        jogalkotói  mérlegelés célszerűségi szempontú felülbírálatára
        nem jogosult.

        2.  Megítélésem szerint a Vtv. 36. §-a nem sérti az Alkotmány
        2.  §-ából  levezethető  jogbiztonság  követelményét  és  nem
        állapítható  meg  jogbizonytalanság a határozatban  felvetett
        normavilágosság  tekintetében  sem.  A  támadott  rendelkezés
        tartalma nem tartalmaz bizonytalan, homályos vagy többértelmű
        jogfogalmakat.

        Az  Alkotmánybíróság  az  1160/B/1992.  AB  határozatában   a
        jogszabályok    törvényi   tényállásával   kapcsolatban    az
        alábbiakat fejtette ki:
        „Azt   általában  a  jogalkotás  dönti  el,   hogy   valamely
        életviszonyt  szabályoz-e,  és  azt  is,  hogy   ezt   milyen
        részletességgel,  mennyire esetszerűen teszi  (1621/B/1992.).
        Ez   a  jogszabály  homályosságától,  értelmezhetetlenségétől
        különálló   kérdés.   Ha   egy  jogszabály   tényállása   túl
        részletező,  túl  szűk,  túlságosan  eseti,  az   megköti   a
        jogalkalmazót   és   megakadályozza,  megnehezíti,   hogy   a
        jogszabály   az   életviszonyok   szabályozásában    betöltse
        szerepét.  Ha  pedig egy jogszabály törvényi  tényállása  túl
        elvont,  túl  általános,  akkor a jogszabály  rendelkezése  a
        jogalkalmazó    belátása    szerint    kiterjeszthető    vagy
        leszűkíthető.  Az ilyen szabály lehetőséget ad  a  szubjektív
        jogalkalmazói  döntésre,  a  különböző  jogalkalmazók  eltérő
        gyakorlatára,   a   jogegység  hiányára.   Ez   csorbítja   a
        jogbiztonságot.   A  jogszabálynak  ezért  az   életviszonyok
        tipikus  vonásait kell figyelembe vennie.”  (ABH  1993,  607,
        608.)  Az  tehát,  hogy  a Vtv. 36. §-ában  felvett  törvényi
        tényállás  elvont,  nem  sérti a normavilágosság  alkotmányos
        követelményét,  mert  egyértelmű  és  a  jogalkotói  akaratot
        tükröző    szabályozást   tartalmaz.   Az    Alkotmánybíróság
        etekintetben utalt egy korábbi határozatára, melyben  azt  is
        kimondta,   hogy   a   „jogbiztonságból  nem   következik   a
        jogalkotónak  olyan  kötelezettsége,  hogy  minden   fogalmat
        minden  jogszabályban külön meghatározzon.”  [268/B/1999.  AB
        határozat, ABK 2003. április 275, 277.]

        3.  Álláspontom  szerint  továbbá  nem  bizonyított,  hogy  a
        vadvédelem  érdekében a szükségesnél jobban  és  aránytalanul
        korlátozza a Vtv. 36. §-a a kutya és a macska tulajdonosoknak
        az  Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított  tulajdonhoz
        való jogát.

        Budapest, 2003. december 16.
                                                    Dr. Bihari Mihály
                                                        alkotmánybíró
        A különvéleménnyel egyetértek és ahhoz csatlakozom:
                                                  Dr. Harmathy Attila
                                                        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          64/2003. (XII. 18.)
          Date of the decision:
          .
          12/16/2003
          .
          .