Hungarian
Ügyszám:
.
1547/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 18/1992. (III. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/110
.
A döntés kelte: Budapest, 03/24/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    megállapítására és  megsemmisítésére irányuló  egyesített
    indítványok tárgyában meghozta az alábbi

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a földről  szóló
    1987. évi  I. törvény  27. §-a  alkotmányellenes, ezért e
    rendelkezést 1992.  évi november  30-i  hatállyal,  Szent
    András napjával megsemmisíti.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      A földtörvénynek  az indítványozók  által sérelmezett 27.
      §-a szerint:  "A tanya  és a  föld magánszemélyek közötti
      adásvétele  esetén   azt  a   mezőgazdasági   nagyüzemet,
      amelynek  területén   a  tanya   és   a   föld   fekszik,
      elővásárlási jog  illeti meg.  E jogának gyakorlására más
      személyt nem  jelölhet  ki."  A  törvény  végrehajtásáról
      szóló 26/1987.  ( VII. 30. )  MT rendelet 1. § e ) pontja
      szerint   mezőgazdasági    nagyüzem:   a    mezőgazdasági
      termeléssel,     illetőleg      az     erdőgazdálkodással
      feladatszerűen foglalkozó  jogi személy; a földcserére és
      földrendezésre  vonatkozó   rendelkezések   szempontjából
      mezőgazdasági  nagyüzem  az  a  jogi  személy  is,  amely
      termőföldet tart használatában.

                                 II.

      Az indítványozók  álláspontja szerint az idézett törvényi
      rendelkezés a  tulajdoni formák  Alkotmányban lefektetett
      egyenlőségét  sértő   előnyt,  indokolatlan   kedvezményt
      juttat a mezőgazdasági nagyüzemeknek azzal, hogy számukra
      a területükön  fekvő tanya és föld magánszemélyek közötti
      adás-vétele   esetén    a    magánszemélyekkel    szemben
      elővásárlási jogot biztosít.

      Az indítványozók sérelmezték azt is, hogy a mezőgazdasági
      nagyüzemek számára  biztosított ez  az  elővásárlási  jog
      csorbítja a  tulajdonos  rendelkezési  jogát  és  ezáltal
      alkotmányos alapjog lényeges tartalmának a korlátozásával
      jár.

                                III.

      Az Alkotmánynak  az indítványozók  által felhívott  9.  §
      (1)   bekezdése  kimondja,  hogy  Magyarország  gazdasága
      olyan  piacgazdaság,   amelyben  a   köztulajdon   és   a
      magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. A
      8. § (2)   bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy a Magyar
      Köztársaságban  az  alapvető  jogokra  és  kötelességekre
      vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
      lényeges tartalmát  azonban törvény sem korlátozhatja. Az
      Alkotmánynak   a  tulajdonjog védelmét  kimondó 13. § (1)
      bekezdésében  foglalt   rendelkezése  szerint   a  Magyar
      Köztársaság  biztosítja  a  tulajdonhoz  való  jogot.  Az
      Alkotmány 70/A.  § (1)   bekezdése pedig a diszkrimináció
      tilalmát fogalmazza meg.

                                 IV.

      1. Az Alkotmánybíróság döntésének meghozatalakor előbb az
      indítványokkal támadott, a tulajdonossal szemben harmadik
      személynek a  törvény által  biztosított elővásárlási jog
      alkotmányosságát vizsgálta.

      Az elővásárlási  jognak jogszabályon alapuló intézménye a
      tulajdonossal szemben  kétségkívül a tulajdonjogból folyó
      rendelkezési jog korlátozása. Az elővásárlási jog ugyanis
      hatalmasságot   biztosít   a   jogosultnak   arra,   hogy
      amennyiben a  tulajdonos a  dolgot el  kívánja  adni,  az
      elővásárlási jog  jogosultja egyoldalú  nyilatkozatával a
      vevő helyett maga léphet be az adás-vételi szerződésbe. A
      jogosultnak tehát  elsőbbségi joga van annak a dolognak a
      megvételére, amelyre  vonatkozóan az  elővásárlási  jogot
      kikötötték,  vagy   azt   törvény   rendeli.   Ez   pedig
      tartalmilag  a  tulajdonost  megillető  rendelkezési  jog
      korlátozását jelenti.

      2.  Az   Alkotmánybíróság  a   7/1991.  ( II.   28. )  AB
      határozatában  kifejtette,  hogy  a  rendelkezési  jog  a
      tulajdonjoghoz tartozó  részjogosítvány, amely a tulajdon
      feletti döntés szabadságát foglalja magába.

      A rendelkezési  jog korlátozása  azonban csak akkor jár a
      tulajdonjog, mint  alkotmányos jog lényeges tartalmának a
      korlátozásával, így  csak akkor  alkotmányellenes, ha  az
      nem  elkerülhetetlen,  tehát  ha  kényszerítő  ok  nélkül
      történik, továbbá,  ha a korlátozás súlya a korlátozással
      elérni kívánt célhoz képest aránytalan.

      Az Alkotmánybíróság  már  több  határozatában  rámutatott
      arra,   hogy    a   tulajdonjog    nem   korlátozhatatlan
      jogosultság.  Az   Alkotmány 8.  §  (2)  bekezdése  eleve
      teret  enged  az  alapjogok  törvényi  korlátozásának.  A
      tulajdonjoggal  való   rendelkezés   tilalma,   tehát   a
      rendelkezési jog teljes korlátozása például nyilvánvalóan
      közelebb áll  a  lényeges  tartalom  sérelméhez,  mint  a
      harmadik   személy    javára   szóló   elővásárlási   jog
      biztosítása.

      3. Minderre  figyelemmel vizsgálta az Alkotmánybíróság az
      indítványokkal  támadott,  elővásárlási  jogot  biztosító
      törvényi  rendelkezés  korlátozó  tartalmának  súlyát  és
      célját is.

      A kifogásolt  törvényben biztosított elővásárlási jog nem
      korlátozza a  tulajdonos rendelkezési szabadságát abból a
      szempontból, hogy  a  tulajdonos  szabadon  alakítsa  ki:
      milyen tartalommal  és milyen  feltételekkel kívánja  azt
      gyakorolni.   A   korlátozás   kizárólag   vevőválasztási
      szabadságát  érinti,   feltéve,  hogy   az  elővásárlásra
      jogosult a  vevővel azonos  tartalommal és  feltételekkel
      kész vele szerződést kötni.

      Ugyanakkor  kétségtelen,   hogy  a   vevőként  jelentkező
      személy   tulajdonszerzési   joga   is   korlátozott   az
      elővásárlási     jog     jogosultjával     szemben.     A
      tulajdonszerzési jognak  ez a korlátozása azzal jár, hogy
      a vevő  a dolgot  csak akkor szerezheti meg, ha az általa
      elfogadott feltételekkel  az elővásárlásra  jogosult  nem
      kíván szerződést kötni.

      A  vevő   tulajdonszerzési  jogának   e  törvény   általi
      korlátozása  az   Alkotmánybíróság  álláspontja   szerint
      azonban  ugyanúgy   nem  érinti  a  tulajdonjog  lényeges
      tartalmát, mint  ahogy a korlátozás az eladó tekintetében
      sem   az    érinthetetlen    lényegre    vonatkozik.    A
      tulajdonszerzésnek  ez   a  korlátozása   csak   az   ún.
      hatalmassággal érintett  dolgok viszonylatában  áll fenn,
      nem jelent azonban általános szerzési jogkorlátozást, így
      a tulajdonjog lényegi tartalmát nem befolyásolja.

      4.  Vizsgálta   az  Alkotmánybíróság   azt  is,   hogy  a
      tulajdonjog fentiekben  rögzített és  a lényegi tartalmat
      önmagában nem érintő korlátozása arányban áll-e az elérni
      kívánt cél fontosságával.

      A  sérelmezett  törvényi  rendelkezésben  írt  korlátozás
      azokra a  tanya- illetőleg  földingatlanokra  vonatkozik,
      amelyek  a   mezőgazdasági   nagyüzem   földingatlanaival
      határosak.  Annak   eldöntése,  hogy   ezek  közül   mely
      tanya- és  földingatlanok   tartoznak   a   mezőgazdasági
      nagyüzem "területén  fekvő" ingatlanok  körébe, a bíróság
      jogértelmezésére tartozik.

      Az  azonban   magából   a   törvényi   rendelkezésből   -
      tényállástól függetlenül  is  -  megállapítható,  hogy  a
      mezőgazdasági termelést folytató üzem számára biztosított
      elővásárlási jog,  mint hatalmasság,  olyan méltányolható
      okon alapszik,  amely a korlátozás céljával arányban áll.
      Az elővásárlási  jog  biztosítása  ugyanis  az  üzemszerű
      gazdálkodás      és       termelés       zavartalanságát,
      akadálytalanságát  hivatott   segíteni,   azt,   hogy   a
      tanya- és   földtulajdon   értékesítése   esetén   az   a
      tulajdonos, akinek  területén a  tanya és a föld fekszik,
      üzemszerű  termelésének  sajátosságait  erre  -  a  saját
      területeivel  így  egységbe  kerülő  -  földterületre  is
      kiterjeszthesse.  Egyúttal   megszabadulhat   azoktól   a
      hátrányoktól  ( pl.   átjárás ),   amelyek   tulajdonjoga
      gyakorlásának   zavartalanságát    akadályozták.   Ez   a
      törvényhozói cél  tehát összhangban  és arányban  áll  az
      alkalmazott korlátozással.  Így a  támatott rendelkezés e
      vonatkozásban   nem    sérti  az   Alkotmány  9.   §  (1)
      bekezdését, 13.  § (1)    bekezdését, illetőleg  a  8.  §
      (2) bekezdésében megfogalmazott tilalmat sem.

      5. Mindazonáltal  a sérelmezett  törvényi szabályozás nem
      áll összhangban  az Alkotmány idézett rendelkezéseivel és
      a 70/A.  § (1)  bekezdésével. A  törvény  a  szabályozási
      körébe  vont   tanya   és   föld-ingatlanokra   vonatkozó
      elővásárlási  jogot   kizárólag  magánszemélyek   közötti
      adás-vétel esetén  biztosítja - az értelmező végrehajtási
      rendelet   szerint    kizárólag   jogi   személyiségű   -
      mezőgazdasági nagyüzemnek.  Annak megítélése, hogy milyen
      típusú jogalany  minősül mezőgazdasági  nagyüzemnek,  nem
      alkotmányossági  kérdés,   így  az  idézett  végrehajtási
      rendelet     értelmező     szabálya     önmagában     nem
      alkotmányellenes. A  "nagyüzem" azonban  nem jogi,  hanem
      gazdasági  kategória,   alanyhoz  nem   kötött,  azaz   a
      tulajdonjogi   jogviszony    alanyától    független.    A
      végrehajtási   rendelet    értelmező   szabálya   folytán
      ugyanakkor csak  a jogi  személyiségű  nagyüzemtulajdonos
      javára áll  fenn a  törvényben adott hatalmasság, éspedig
      kizárólag magánszemélyekkel  szemben. Ez  az  összefüggés
      pedig tartalmilag  már meg nem engedett megkülönböztetést
      jelent és ezért alkotmányellenes.

      6.  Az   Alkotmánybíróság  a   21/1990.  ( X.   4. )   AB
      határozatában   kifejtette,  hogy az  Alkotmány 9.  § (1)
      bekezdése nem  tulajdonformák között  különböztet,  hanem
      ellenkezőleg,  a   tulajdon   bármely   formájára   nézve
      diszkrimináció-tilalmat   fogalmaz    meg.  A  9.  §  (1)
      bekezdése ennek  folytán a  70/A. § (1) bekezdésében   is
      foglalt   jogegyenlőségi    tételnek   a    tulajdonjogra
      vonatkoztatott kifejtése.  Bár az  Alkotmány 70/A. §-a az
      emberi, illetve  állampolgári jogok tekintetében tiltja a
      megkülönböztetést,   az    Alkotmánybíróság   álláspontja
      szerint a  támadott törvényi szabályozás alanyi és tárgyi
      összefüggésében személyek közötti olyan megkülönböztetést
      jelent, amely  megengedhetetlen. A magánszemélyek közötti
      szerződéssel szemben  ugyanis nem áll fenn a jogi személy
      kedvezményezésének alkotmányos  alapja; a nagyüzem javára
      szóló  elővásárlási   jog  alkotmányos   határok  közötti
      kedvezmény  ugyan,  az  azonban  nem  vezethet  személyek
      közötti megkülönböztetésre,  hanem meg  kell  maradnia  a
      gazdasági szempontú szabályozási koncepción belül.

      Ez  tehát   azt  is   jelenti,  hogy  nincs  kellő  súlyú
      alkotmányos indoka  annak sem, hogy csak a magánszemélyek
      egymás  közötti   szerződéseire  vonatkozzék   az  eltérő
      szabályozás, mert  az adott  tényállás  lényeges  elemére
      nézve -  a diszkrimináció tilalma folytán - egyenlőségnek
      kell  fennállnia.   Ebben  az   összefüggésben  pedig   a
      gazdasági   szempont    egyforma   súllyal   érvényes   a
      mezőgazdasági nagyüzem  bármely tulajdonosára,  továbbá a
      tanya- és  földingatlanra vonatkozó adás-vételi szerződés
      bármely alanyára.  Ebből következik,  hogy a  szabályozás
      alanyok közötti  megkülönböztetése diszkriminatív,  ezért
      az    Alkotmánybíróság     a    támadott     rendelkezést
      alkotmányellenesnek mondta ki és megsemmisítette.

      7.  Az   indítványozók  az  alkotmányellenes  rendelkezés
      megsemmisítését  visszamenőleges   hatállyal,  a  törvény
      hatálybalépésének időpontjával  kérték. Ennek  feltételei
      az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
      továbbiakban:  ABtv )   43.  §  (4)    bekezdése  alapján
      azonban  nem   állnak  fenn.   Ugyanakkor  a  szabályozás
      gazdasági indokai  - az alkotmányellenes megkülönböztetés
      törvényhozói kiküszöbölésével  - fenntarthatók.  Ezért az
      Alkotmánybíróság a  törvényhozás számára  megfelelő  időt
      biztosított  a   rendezés  alkotmányossá  tételére,  s  a
      rendelkezést   az  ABtv. 43.  § (4)  bekezdése alapján  a
      jövőre nézve - a gazdálkodás zavartalansága érdekében - a
      gazdasági év  végével, Szent András napjával semmisítette
      meg,  mivel   a  szabályozás  mezőgazdasági  ingatlanokra
      vonatkozik.

      Az Alkotmánybíróság  a határozatnak  a Magyar  Közlönyben
      való közzétételét az AB tv 41. §-a alapján rendelte el.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

            Dr. Ádám Antal                  Dr. Herczegh Géza
             alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                              alkotmánybíró

                            Dr. Lábady Tamás
                          előadó alkotmánybíró

            Dr. Schmidt Péter                Dr. Szabó András
              alkotmánybíró                    alkotmánybíró

           Dr. Tersztyánszky Ödön           Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        18/1992. (III. 30.)
        Date of the decision:
        .
        03/24/1992
        .
        .