A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló egyesített
indítványok tárgyában meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a földről szóló
1987. évi I. törvény 27. §-a alkotmányellenes, ezért e
rendelkezést 1992. évi november 30-i hatállyal, Szent
András napjával megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A földtörvénynek az indítványozók által sérelmezett 27.
§-a szerint: "A tanya és a föld magánszemélyek közötti
adásvétele esetén azt a mezőgazdasági nagyüzemet,
amelynek területén a tanya és a föld fekszik,
elővásárlási jog illeti meg. E jogának gyakorlására más
személyt nem jelölhet ki." A törvény végrehajtásáról
szóló 26/1987. ( VII. 30. ) MT rendelet 1. § e ) pontja
szerint mezőgazdasági nagyüzem: a mezőgazdasági
termeléssel, illetőleg az erdőgazdálkodással
feladatszerűen foglalkozó jogi személy; a földcserére és
földrendezésre vonatkozó rendelkezések szempontjából
mezőgazdasági nagyüzem az a jogi személy is, amely
termőföldet tart használatában.
II.
Az indítványozók álláspontja szerint az idézett törvényi
rendelkezés a tulajdoni formák Alkotmányban lefektetett
egyenlőségét sértő előnyt, indokolatlan kedvezményt
juttat a mezőgazdasági nagyüzemeknek azzal, hogy számukra
a területükön fekvő tanya és föld magánszemélyek közötti
adás-vétele esetén a magánszemélyekkel szemben
elővásárlási jogot biztosít.
Az indítványozók sérelmezték azt is, hogy a mezőgazdasági
nagyüzemek számára biztosított ez az elővásárlási jog
csorbítja a tulajdonos rendelkezési jogát és ezáltal
alkotmányos alapjog lényeges tartalmának a korlátozásával
jár.
III.
Az Alkotmánynak az indítványozók által felhívott 9. §
(1) bekezdése kimondja, hogy Magyarország gazdasága
olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. A
8. § (2) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy a Magyar
Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre
vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
lényeges tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja. Az
Alkotmánynak a tulajdonjog védelmét kimondó 13. § (1)
bekezdésében foglalt rendelkezése szerint a Magyar
Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot. Az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése pedig a diszkrimináció
tilalmát fogalmazza meg.
IV.
1. Az Alkotmánybíróság döntésének meghozatalakor előbb az
indítványokkal támadott, a tulajdonossal szemben harmadik
személynek a törvény által biztosított elővásárlási jog
alkotmányosságát vizsgálta.
Az elővásárlási jognak jogszabályon alapuló intézménye a
tulajdonossal szemben kétségkívül a tulajdonjogból folyó
rendelkezési jog korlátozása. Az elővásárlási jog ugyanis
hatalmasságot biztosít a jogosultnak arra, hogy
amennyiben a tulajdonos a dolgot el kívánja adni, az
elővásárlási jog jogosultja egyoldalú nyilatkozatával a
vevő helyett maga léphet be az adás-vételi szerződésbe. A
jogosultnak tehát elsőbbségi joga van annak a dolognak a
megvételére, amelyre vonatkozóan az elővásárlási jogot
kikötötték, vagy azt törvény rendeli. Ez pedig
tartalmilag a tulajdonost megillető rendelkezési jog
korlátozását jelenti.
2. Az Alkotmánybíróság a 7/1991. ( II. 28. ) AB
határozatában kifejtette, hogy a rendelkezési jog a
tulajdonjoghoz tartozó részjogosítvány, amely a tulajdon
feletti döntés szabadságát foglalja magába.
A rendelkezési jog korlátozása azonban csak akkor jár a
tulajdonjog, mint alkotmányos jog lényeges tartalmának a
korlátozásával, így csak akkor alkotmányellenes, ha az
nem elkerülhetetlen, tehát ha kényszerítő ok nélkül
történik, továbbá, ha a korlátozás súlya a korlátozással
elérni kívánt célhoz képest aránytalan.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában rámutatott
arra, hogy a tulajdonjog nem korlátozhatatlan
jogosultság. Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése eleve
teret enged az alapjogok törvényi korlátozásának. A
tulajdonjoggal való rendelkezés tilalma, tehát a
rendelkezési jog teljes korlátozása például nyilvánvalóan
közelebb áll a lényeges tartalom sérelméhez, mint a
harmadik személy javára szóló elővásárlási jog
biztosítása.
3. Minderre figyelemmel vizsgálta az Alkotmánybíróság az
indítványokkal támadott, elővásárlási jogot biztosító
törvényi rendelkezés korlátozó tartalmának súlyát és
célját is.
A kifogásolt törvényben biztosított elővásárlási jog nem
korlátozza a tulajdonos rendelkezési szabadságát abból a
szempontból, hogy a tulajdonos szabadon alakítsa ki:
milyen tartalommal és milyen feltételekkel kívánja azt
gyakorolni. A korlátozás kizárólag vevőválasztási
szabadságát érinti, feltéve, hogy az elővásárlásra
jogosult a vevővel azonos tartalommal és feltételekkel
kész vele szerződést kötni.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a vevőként jelentkező
személy tulajdonszerzési joga is korlátozott az
elővásárlási jog jogosultjával szemben. A
tulajdonszerzési jognak ez a korlátozása azzal jár, hogy
a vevő a dolgot csak akkor szerezheti meg, ha az általa
elfogadott feltételekkel az elővásárlásra jogosult nem
kíván szerződést kötni.
A vevő tulajdonszerzési jogának e törvény általi
korlátozása az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
azonban ugyanúgy nem érinti a tulajdonjog lényeges
tartalmát, mint ahogy a korlátozás az eladó tekintetében
sem az érinthetetlen lényegre vonatkozik. A
tulajdonszerzésnek ez a korlátozása csak az ún.
hatalmassággal érintett dolgok viszonylatában áll fenn,
nem jelent azonban általános szerzési jogkorlátozást, így
a tulajdonjog lényegi tartalmát nem befolyásolja.
4. Vizsgálta az Alkotmánybíróság azt is, hogy a
tulajdonjog fentiekben rögzített és a lényegi tartalmat
önmagában nem érintő korlátozása arányban áll-e az elérni
kívánt cél fontosságával.
A sérelmezett törvényi rendelkezésben írt korlátozás
azokra a tanya- illetőleg földingatlanokra vonatkozik,
amelyek a mezőgazdasági nagyüzem földingatlanaival
határosak. Annak eldöntése, hogy ezek közül mely
tanya- és földingatlanok tartoznak a mezőgazdasági
nagyüzem "területén fekvő" ingatlanok körébe, a bíróság
jogértelmezésére tartozik.
Az azonban magából a törvényi rendelkezésből -
tényállástól függetlenül is - megállapítható, hogy a
mezőgazdasági termelést folytató üzem számára biztosított
elővásárlási jog, mint hatalmasság, olyan méltányolható
okon alapszik, amely a korlátozás céljával arányban áll.
Az elővásárlási jog biztosítása ugyanis az üzemszerű
gazdálkodás és termelés zavartalanságát,
akadálytalanságát hivatott segíteni, azt, hogy a
tanya- és földtulajdon értékesítése esetén az a
tulajdonos, akinek területén a tanya és a föld fekszik,
üzemszerű termelésének sajátosságait erre - a saját
területeivel így egységbe kerülő - földterületre is
kiterjeszthesse. Egyúttal megszabadulhat azoktól a
hátrányoktól ( pl. átjárás ), amelyek tulajdonjoga
gyakorlásának zavartalanságát akadályozták. Ez a
törvényhozói cél tehát összhangban és arányban áll az
alkalmazott korlátozással. Így a támatott rendelkezés e
vonatkozásban nem sérti az Alkotmány 9. § (1)
bekezdését, 13. § (1) bekezdését, illetőleg a 8. §
(2) bekezdésében megfogalmazott tilalmat sem.
5. Mindazonáltal a sérelmezett törvényi szabályozás nem
áll összhangban az Alkotmány idézett rendelkezéseivel és
a 70/A. § (1) bekezdésével. A törvény a szabályozási
körébe vont tanya és föld-ingatlanokra vonatkozó
elővásárlási jogot kizárólag magánszemélyek közötti
adás-vétel esetén biztosítja - az értelmező végrehajtási
rendelet szerint kizárólag jogi személyiségű -
mezőgazdasági nagyüzemnek. Annak megítélése, hogy milyen
típusú jogalany minősül mezőgazdasági nagyüzemnek, nem
alkotmányossági kérdés, így az idézett végrehajtási
rendelet értelmező szabálya önmagában nem
alkotmányellenes. A "nagyüzem" azonban nem jogi, hanem
gazdasági kategória, alanyhoz nem kötött, azaz a
tulajdonjogi jogviszony alanyától független. A
végrehajtási rendelet értelmező szabálya folytán
ugyanakkor csak a jogi személyiségű nagyüzemtulajdonos
javára áll fenn a törvényben adott hatalmasság, éspedig
kizárólag magánszemélyekkel szemben. Ez az összefüggés
pedig tartalmilag már meg nem engedett megkülönböztetést
jelent és ezért alkotmányellenes.
6. Az Alkotmánybíróság a 21/1990. ( X. 4. ) AB
határozatában kifejtette, hogy az Alkotmány 9. § (1)
bekezdése nem tulajdonformák között különböztet, hanem
ellenkezőleg, a tulajdon bármely formájára nézve
diszkrimináció-tilalmat fogalmaz meg. A 9. § (1)
bekezdése ennek folytán a 70/A. § (1) bekezdésében is
foglalt jogegyenlőségi tételnek a tulajdonjogra
vonatkoztatott kifejtése. Bár az Alkotmány 70/A. §-a az
emberi, illetve állampolgári jogok tekintetében tiltja a
megkülönböztetést, az Alkotmánybíróság álláspontja
szerint a támadott törvényi szabályozás alanyi és tárgyi
összefüggésében személyek közötti olyan megkülönböztetést
jelent, amely megengedhetetlen. A magánszemélyek közötti
szerződéssel szemben ugyanis nem áll fenn a jogi személy
kedvezményezésének alkotmányos alapja; a nagyüzem javára
szóló elővásárlási jog alkotmányos határok közötti
kedvezmény ugyan, az azonban nem vezethet személyek
közötti megkülönböztetésre, hanem meg kell maradnia a
gazdasági szempontú szabályozási koncepción belül.
Ez tehát azt is jelenti, hogy nincs kellő súlyú
alkotmányos indoka annak sem, hogy csak a magánszemélyek
egymás közötti szerződéseire vonatkozzék az eltérő
szabályozás, mert az adott tényállás lényeges elemére
nézve - a diszkrimináció tilalma folytán - egyenlőségnek
kell fennállnia. Ebben az összefüggésben pedig a
gazdasági szempont egyforma súllyal érvényes a
mezőgazdasági nagyüzem bármely tulajdonosára, továbbá a
tanya- és földingatlanra vonatkozó adás-vételi szerződés
bármely alanyára. Ebből következik, hogy a szabályozás
alanyok közötti megkülönböztetése diszkriminatív, ezért
az Alkotmánybíróság a támadott rendelkezést
alkotmányellenesnek mondta ki és megsemmisítette.
7. Az indítványozók az alkotmányellenes rendelkezés
megsemmisítését visszamenőleges hatállyal, a törvény
hatálybalépésének időpontjával kérték. Ennek feltételei
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
továbbiakban: ABtv ) 43. § (4) bekezdése alapján
azonban nem állnak fenn. Ugyanakkor a szabályozás
gazdasági indokai - az alkotmányellenes megkülönböztetés
törvényhozói kiküszöbölésével - fenntarthatók. Ezért az
Alkotmánybíróság a törvényhozás számára megfelelő időt
biztosított a rendezés alkotmányossá tételére, s a
rendelkezést az ABtv. 43. § (4) bekezdése alapján a
jövőre nézve - a gazdálkodás zavartalansága érdekében - a
gazdasági év végével, Szent András napjával semmisítette
meg, mivel a szabályozás mezőgazdasági ingatlanokra
vonatkozik.
Az Alkotmánybíróság a határozatnak a Magyar Közlönyben
való közzétételét az AB tv 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |