Hungarian
Ügyszám:
.
266/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 30/1990. (XII. 15.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1990/128
.
A döntés kelte: Budapest, 11/28/1990
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság  ifj. Bíró  István békéscsabai  lakos
    alkotmányjogi  panasza,   továbbá   Dr.   Győrfi   Attila
    debreceni lakos,  valamint Bárány László ócsai lakosnak a
    Magyar  Népköztársaság   területén   állomásozó   szovjet
    csapatok   tagjai    által   szolgálati   kötelezettségük
    teljesítése   közben   okozott   károk   érvényesítéséről
    rendelkező  jogszabály   utólagos  vizsgálatára  irányuló
    indítványa ügyében, teljes ülésén meghozta az alábbi

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   Dr.  Győrfi  Attilának  és  Bárány
    Lászlónak a  Magyar Népköztársaság  Kormánya és a Szovjet
    Szocialista Köztársaságok  Szövetségének Kormánya között,
    a Magyar Népköztársaság területén ideiglenesen tartózkodó
    szovjet  csapatok  helyzete  tárgyában  Budapesten  1957.
    május 27-én  aláírt egyezmény  kihirdetéséről szóló 1957.
    évi 54.  tvr. alkotmányellenességének megállapítására, és
    e  rendelkezés   megsemmisítésére  irányuló   indítványát
    elutasítja.

    Egyidejűleg az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
    tv.  (AB   tv.)  21.   §   (7)   bekezdése   alapján   az
    Alkotmánybíróság   hivatalból    megállapítja,   hogy   a
    honvédelmi miniszter  nem tett  eleget az  1957. évi  54.
    tvr. 3.  §-ában kapott  felhatalmazása alapján őt terhelő
    jogalkotói   kötelezettségének.    E   mulasztás    olyan
    alkotmányellenes   helyzetet    teremtett,   amelyben   a
    megkötött   nemzetközi    szerződés   alapján   kialakult
    jogalkalmazási  gyakorlat   és  a  belső  jog  összhangja
    megbomlott. Ez sérti az Alkotmány 7. § (1) bekezdését.

    Ezért   az   Alkotmánybíróság   felhívja   a   honvédelmi
    minisztert,  hogy   -  az   igazságügyminiszterrel  és  a
    külügyminiszterrel egyetértésben  - 1991.  március  31-ig
    jogalkotói  kötelezettségének,   -  az   ügy  súlyára  és
    jelentőségére   tekintettel   magas   szintű   jogszabály
    kezdeményezésével tegyen eleget.

    Az  Alkotmánybíróság   ifj.  Bíró   István  alkotmányjogi
    panaszának elbírálását a meghozandó jogszabályig függőben
    tartja.

    Az  Alkotmánybíróság  elrendeli  határozatának  a  Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                              Indokolás

                                 I.

      Az előterjesztett alkotmányjogi panasz és indítványok azt
      sérelmezik,  hogy   az  1957.  évi  54.  tvr.  szerint  a
      Magyarországon ideiglenesen  állomásozó szovjet  csapatok
      tagjai  által   szolgálati  kötelezettségük   teljesítése
      közben okozott  károk ügyében  nem bíróságok  járnak  el,
      hanem egy  nem bírói  eljárás szerint  eljáró testület, a
      Magyar-Szovjet Vegyesbizottság.  E szerv határozata ellen
      semminemű jogorvoslatnak  helye nincs.  Ezt a  korlátot a
      Vegyesbizottság ügyrendje állapítja meg.

      Álláspontjuk  szerint  a  tvr-nek  ezek  a  rendelkezései
      sértik  a   magyar   állampolgároknak   az   Alkotmányban
      biztosított alapvető jogait.

      Az   Alkotmány    57.  §  (1)  bekezdése  szerint  minden
      állampolgárnak joga,  hogy valamely  perben a  jogait  és
      kötelességeit a  törvény által  felállított független  és
      pártatlan  bíróság  igazságos  és  nyilvános  tárgyaláson
      bírálja el.  Ugyanezen   §  (5)  bekezdése  szerint  ...a
      törvényben     meghatározottak      szerint      mindenki
      jogorvoslattal élhet egy olyan bírói államigazgatási vagy
      más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét
      sérti.

      Az ettől  eltérő eljárási  rendet  sérelmezi  folyamatban
      levő ügyben  Dr. Győrfi  Attila ügyvéd is, aki a kivonuló
      szovjet csapatok  által  okozott  károk  esetében  tartja
      sérelmesnek azt, hogy - bár a bizonyítási eljárás polgári
      bíróság előtt  folyik - az összefoglaló vélemény nem köti
      a Vegyesbizottságot,  és  a  meghozandó  határozat  ellen
      jogorvoslati lehetőség  nincs. Ebben  az  alapvető  jogok
      sérelmét látja.

      Ifj. Bíró  István konkrét  ügyében tett panaszában azt is
      sérelmezte, hogy  a Vegyesbizottság megkeresése alapján a
      bizonyítás magyar  bíróság előtt folyt, a Vegyesbizottság
      ügyrendje  szerint.   Erről  a   bírósági  eljárást  záró
      összefoglaló  vélemény   készült.  Bár   a   lefolytatott
      bizonyítás eredményeként  a Fővárosi  Bíróság javasolta a
      nemvagyoni kár kereset szerinti összegét megállapítani, a
      Vegyesbizottság ezt  nem vette figyelembe, minthogy őt az
      összefoglaló vélemény  nem köti.  Jogorvoslati  lehetőség
      nem lévén  a jogosnak  tartott összegnek  csupán a  felét
      kaphatta  meg.  Az  eltérő  döntés  indokai  azonban  nem
      ismertek előtte.

      A   jogsérelmét    -   véleménye    szerint   -   ügyének
      alkotmányellenes módon a Vegyesbizottság elé utalása és a
      jogorvoslat kizárása okozta.

                                 II.

      Az   Alkotmánybíróság   beszerezte   ifj.   Bíró   István
      kártérítési     ügyének     iratait.     Megkereste     a
      Külügyminisztériumot  és   az  Igazságügyi   Minisztérium
      Nemzetközi   Főosztályát,   valamint   a   Magyar-Szovjet
      Vegyesbizottságot.

      A Külügyminisztérium válaszában ismertette az 1957. május
      27-én  aláírt   nemzetközi  egyezmény   körülményeit,  az
      egyezmény  17.   cikkében  meghatározott  Vegyesbizottság
      működését és  hatáskörét. Majd  felvetette  a  nemzetközi
      szerződésekkel  kapcsolatos  alkotmányossági  vizsgálódás
      korlátait. Azt ugyanis, hogy az Alkotmánybíróságról szóló
      1989. évi  XXXII. tv.  (a továbbiakban:  AB tv.)  szerint
      nemzetközi  szerződés   utólagos  normakontroll  alá  nem
      vonható. A  szerződés egyoldalú megtámadására pedig nincs
      nemzetközileg elfogadott megtámadási ok.

      A konkrét  alkotmányjogi panasszal  és az  ahhoz  hasonló
      ügyekkel összefüggésben  a bírói  hatáskör és jogorvoslat
      hiányából eredő  problémák a  Külügyminisztérium előtt is
      ismeretesek.

      Lényegileg ugyanígy  reagált  a  megkeresett  Igazságügyi
      Minisztérium Nemzetközi  Főosztálya is,  amely átiratában
      részletesen   elemezte    az    Alkotmány   57.   §   (1)
      bekezdésében  megfogalmazott  jogok  és  a  nemzetközileg
      megfogalmazott   hasonló    jogelvek   összefüggését.   A
      külügyminisztériumi állásponthoz hasonlóan az Igazságügyi
      Minisztérium   is    olyannak   tartotta   a   nemzetközi
      szerződések utólagos alkotmányossági vizsgálatát olyannak
      tartotta, amelyre az AB tv. szerint nem lát lehetőséget.

      Rámutatott arra is, hogy ha eltérés van a belföldi jog és
      a nemzetközi  szerződés között,  akkor a  nemzetközi  jog
      szerint a  belföldi  jogot  kell  igazítani  a  megkötött
      nemzetközi   szerződéshez,    ideértve    a    nemzetközi
      szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27.
      tvr-t is,  amelynek rendelkezései szerint kell eljárni, a
      nemzetközi  szerződés   és  a   belső   jog   összhangját
      megteremteni.  Rámutatott   arra  is   a   válasz,   hogy
      lényegileg ennek  biztosítékát jelenti  az Alkotmány 7. §
      (1)  bekezdése,   amely   szerint  A  Magyar  Köztársaság
      jogrendszere  elfogadja  a  nemzetközi  jogi  általánosan
      elismert  szabályait,   biztosítja  továbbá   a   vállalt
      nemzetközi   jog   kötelezettségek   és   a   belső   jog
      összhangját.

      A   nemzetközi   szerződés   megtámadásáról   szólva   az
      Igazságügyi Minisztérium is kifejti, hogy erre csak akkor
      volna  elvi   lehetőség,  ha   a  szerződés  megkötésének
      időpontjában  az   általános  nemzetközi   jog   valamely
      feltétlen alkalmazást  igénylő  szabályába  (ius  cogens)
      ütközik. Ilyen  ius cogens, amely Magyarországra nézve is
      irányadó lenne,  ez idő  szerint nincs, tehát megtámadási
      ok hiányában ez a megoldás nem alkalmazható.

      A megkötött  egyezmény módosítására  pedig -  figyelemmel
      arra, hogy egyezmény a szovjet csapatok 1991. május 30-ig
      történő kivonulása után megszűnik - nincs reális esély.

      A benyújtott  alkotmányjogi indítványokkal  kapcsolatban,
      de elvi  éllel is  felveti  az  Igazságügyi  Minisztérium
      válasza a  kérdést, hogy  az egyezmény megkötésekor, - de
      jelenleg is  - élő   szabály  a  Ptk. 7. § (1) bekezdése,
      amely szerint  ugyan a  jogok érvényesítése bírósági útra
      tartozik, de  jogszabály  attól  eltérést  rendelhet  el.
      Tehát, az  Igazságügyi Minisztérium véleménye szerint, az
      egyezmény alkotmányellenesnek nem tekinthető.

      Mégis a  konkrét üggyel  és  az  ahhoz  hasonló  ügyekkel
      kapcsolatban, -  érzékelve a belőlük fakadó problémákat -
      az  Igazságügyi  Minisztérium  Nemzetközi  Főosztálya  is
      rendezést lát szükségesnek.

      A  Magyar-Szovjet   Vegyes  Bizottság   Magyar   Tagozata
      elnökének válasza  részletesen elemzi  ifj.  Bíró  István
      ügyét, a megtett intézkedéseket. Arra hivatkozott, hogy a
      kialakult rend  és gyakorlat  mind az 1957. évi 54. tvr.,
      mind   az    1958.   évi    22.    tvr-rel    kihirdetett
      jogsegélyegyezmény szerint  jogszerű. Szerinte  is a Ptk.
      7. §  (1) bekezdésében  kapott   törvényi felhatalmazáson
      alapul  a   Vegyesbizottság  létrehozása   és   működése.
      Álláspontja szerint  azzal, hogy a 7/1958. (VIII. 17.) IM
      rendelet 1. §-a beiktatta a Vegyesbizottság által történő
      megkeresésre  a   magyar  bíróságok   által  lefolytatott
      bizonyatás lehetőségét, illetve, hogy e bírói bizonyítási
      eljárást  lezáró   összefoglaló  vélemény  része  lesz  a
      vegyesbizottsági  eljárásnak,   megteremtődött  a  magyar
      jogszabályokkal való összhang is.

      A válasz tartalmazza azt a tényszerű közlést is, hogy bár
      az egyezmény  arról nem  rendelkezik,  a  Vegyesbizottság
      Működési Szabályzatának  16. §-a  intézkedik úgy,  hogy a
      bizottság határozata  jogerős. Ellene fellebbezésnek vagy
      bíróság előtti  keresetnek  nincs  helye.  Bizonyos  szűk
      körben  új   körülmények,   bizonyítékok   esetén   enged
      változtatási lehetőséget.

      Ifj. Bíró István ügyében a válasz arra hivatkozik, hogy a
      lehetséges    mértékű    kártérítést    biztosította    a
      Vegyesbizottság a károsultnak.

      A  válasz  azonban  maga  is  érzékelteti  a  kártérítési
      ügyekben kialakult feszültsé geket.

                                III.

      Az Alkotmánybíróság  a  nemzetközi  szerződések  utólagos
      alkotmányossági vizsgálatával, a szerződés megtámadásával
      és   módosításával    kapcsolatosan   osztja    mind    a
      Külügyminisztérium, mind az Igazságügyi Minisztérium és a
      Magyar-Szovjet  Vegyesbizottság   jogi  álláspontját.   A
      nemzetközi    szerződés    utólagos    vizsgálatára    az
      Alkotmánybíróságnak valóban  nincsen hatásköre.  Ezért az
      Alkotmánybíróság  a   beterjesztett  indítványok  alapján
      kizárólag a  belföldi hatályos  jogszabályt, az egyezmény
      kihirdetéséről szóló  1957. évi 54. tvr-t vette vizsgálat
      alá,   amely    mint   jogszabály   nincs   kiemelve   az
      alkotmányossági felülvizsgálat  köréből. Ennek  a tvr-nek
      rendelkezéseit  vetette   egybe   a   jelenleg   hatályos
      Alkotmány rendelkezéseivel.

      Így közelebbről  a tvr-nek  az alkotmányjogi panasszal és
      az indítványokkal  támadott 2.  §-át, annak  9. cikke  1.
      pontját, a  10. cikke  1. pontját, valamint 17. cikkét az
      Alkotmány 57.  § (1)  és (5) bekezdésével, valamint a
      7. § (1) bekezdésével.

               A tvr. 2. § 9. cikk 1. pontja szerint:

      A   Szovjet   Szocialista   Köztársaságok   Szövetségének
      Kormánya megtéríti  a Magyar  Népköztársaság  Kormányának
      azokat az  anyagi károkat,  amelyeket a  szovjet  katonai
      egységek vagy  azok állományába  tartozó egyes  személyek
      cselekménye  vagy  mulasztása  a  magyar  államnak  okoz,
      valamint azokat  a  károkat,  amelyeket  szovjet  katonai
      egységek, vagy azok katonai állományába tartozó személyek
      szolgálati   kötelességük   teljesítése   közben   magyar
      szerveknek,    állampolgároknak,     vagy    a     Magyar
      Népköztársaság      területén      tartózkodó      idegen
      állampolgároknak okoznak.

      A  kártérítés  mértékét  mindkét  esetben  a  bejelentett
      igények alapján  a jelen  egyezmény 17.  cikke értelmében
      létrehozott   Vegyesbizottság   a   magyar   jogszabályok
      rendelkezéseinek figyelembevételével határozza meg.

      A 10.  cikk 1. pontja ezzel lényegében azonosan rendezi a
      magyar állami szervek által a szovjet csapatok vagyonában
      vagy személyeknek okozott kárai megtérítésének rendjét.

      A 17.  cikk szerint:  A jelen Egyezmény értelmezésével és
      alkalmazásával, valamint  az abban tervbe vett kiegészítő
      egyezményekkel kapcsolatos  kérdések megoldására  Magyar-
      Szovjet Vegyesbizottság  alakul, amelybe mindkét Szerződő
      Fél három-három képviselőt jelöl ki. A Vegyesbizottság az
      általa elfogadott szabályzat alapján működik...

      Önmagában a  tvr. 2. § 9. 1. pontja az ügyek közül csak a
      szovjet   csapat   tagjainak   hivatali   kötelezettségük
      teljesítése közben  okozott károk  ügyében, a  kártérítés
      mértéke  megállapítását  rendeli  a  Vegyesbizottság  elé
      azzal, hogy ott a magyar jogszabályok figyelembevételével
      kell döntést hozni.

      Csakhogy  az   ezekre  az   ügyekre  vonatkozó   eljárási
      szabályokat  már   nem  a  tvr,  hanem  a  Magyar-Szovjet
      Vegyesbizottság  Működési  Szabályzata  és  Titkárságának
      ügyrendje szabja meg.

      E szabályzat  ugyan deklarálja,  hogy a Vegyesbizottság a
      magyar bíróságok  jogalkalmazási gyakorlatával ellentétes
      határozatokat nem  hozhat, de a további rendelkezései már
      jelentősen eltérnek a magyar eljárásjogi szabályoktól.

      A 12.  § szerint  a Vegyesbizottság általában zárt ülésen
      határoz.  Tagjai  nem  bírók,  nem  is  feltétlenül  jogi
      végzettségűek, a meghozott határozatai jogerősek, ellenük
      fellebbezésnek vagy  bíróság előtti kereset benyújtásának
      helye nincs.  (16. §)  100.000 forint  összeghatár alatti
      kártérítési ügyekben  a tagozatok elnökei ülésen kívül is
      határozhatnak  (19.   §),   amelyek   a   Vegyesbizottság
      határozatának minősülnek.  E  szabályok  ellentétesek  az
      Alkotmány   57. § (1) és (5) bekezdésében   foglaltakkal,
      sértik az  Alkotmány 70/A.  §-ában foglalt diszkrimináció
      tilalmát  is,  hiszen  a  szabályzat  eljárási  szabályai
      alapján olyan  gyakorlat alakult  ki, amely  a tvr-en túl
      ezekben  az  ügyekben  nemcsak  a  kártérítés  mértékének
      megállapítása folyik  a Vegyesbizottság  előtt,  hanem  a
      jogalap  kérdésének   elbírálása,   s   az   evonatkozású
      bizonyítási eljárás  is. Vagyis  a  Szabályzaton  alapuló
      gyakorlat tipikus  polgári jogi  ügyeket terelt  egy  nem
      bírósági típusú szervezet, a Vegyesbizottság elé, pusztán
      azon az  alapon megkülönböztetve  a kártérítési  ügyeket,
      hogy ki  a károkozó  vagy a károsult személye. Ilyenfajta
      kivételt pedig a Ptk. 7. § (1) bekezdése nem enged meg.
      A  Ptk.   7.  §-a  szerinti  jogszabályi  eltérés  helyes
      törvényértelmezés  szerint  az  ügyek  egyes  csoportjára
      vonatkozó lehetőség  csupán. De  a  kiemelt  ügycsoporton
      belüli  eljárás   mindig,  mindenkire   nézve  egységesen
      irányadó.  Ezért  a  minisztériumoknak  a Ptk.  7. §  (1)
      bekezdésére vonatkozó  álláspontját  az  Alkotmánybíróság
      nem fogadta el.

      Az Alkotmánybíróság  a Szabályzat jogi jellegét vizsgálva
      megállapította, hogy ez a rendelkezés nem tisztán magyar,
      de nem  is jogszabály.  Nem  tekinthető  a  jogalkotásról
      szóló 1987.  évi XI.  tvr-ben megjelölt  állami irányítás
      egyéb jogi  eszközének sem.  Így -  bár a  szabályzat  az
      elmondottak szerint  az Alkotmány  rendelkezéseit sérti -
      az Alkotmánybíróság  az AB tv. 1. § b) pontja alapján nem
      vonhatja utólagos  normakontroll alá,  rendelkezéseit nem
      semmisítheti meg.

      Bár    a     törvényerejű    rendelet     alkotmányossági
      felülvizsgálatára kiterjed az Alkotmánybíróság hatásköre,
      a testület  megítélése szerint a korábbiakban ismertetett
      alkotmányellenes jogalkalmazási gyakorlat nem közvetlenül
      a  tvr-en  alapul,  hiszen  az  alapvetően  az  államközi
      kapcsolatokat szabályozza,  s nem  zárja ki  olyan magyar
      jogi  szabályozás   kialakítását,  amely   a   nemzetközi
      szerződést kötő  Magyar Állam  és  a  károsultak  közötti
      relációban - a nemzetközi szerződés csorbítása nélkül - a
      hatályos Alkotmánnyal  összhangban  álló  rendelkezéseket
      foglaljon magába.

      Erre figyelemmel az Alkotmánybíróság a tvr-nek, illetve a
      Szabályzatnak alkotmányellenességére  és megsemmisítésére
      irányuló indítványokat elutasította.

      Ugyanakkor az  Alkotmánybíróság az  AB tv. 1. § e) pontja
      alapján  hivatalból  megállapította,  hogy  a  fentiekben
      kifejtettek szerint  a  szovjet  csapatok,  illetve  ezek
      tagjai által  szolgálati kötelességük  teljesítése közben
      okozott kártérítési  ügyek  intézésében  alkotmányellenes
      helyzet  alakult  ki  azáltal,  hogy  nem  biztosított  a
      megkötött nemzetközi szerződés és a belső jog összhangja.
      Ezt  ugyanis   nem  biztosítja  a  Magyar  Népköztársaság
      Kormánya   és   a   Szovjet   Szocialista   Köztársaságok
      Szövetségének Kormánya  között a  szovjet  csapatoknak  a
      Magyar   Népköztársaság    területén   való    ideiglenes
      tartózkodásával    kapcsolatos    ügyekben    kölcsönösen
      nyújtandó  jogsegély   tárgyában  Budapesten   1958.  évi
      április hó  24. napján  aláírt  egyezmény  kihirdetéséről
      szóló  1958.  évi  22.  tvr.  végrehajtásáról  rendelkező
      7/1958. (VIII.  17.) IM  rendelet sem.  E rendelet csupán
      lehetőséget  ad   a  Vegyesbizottságnak   arra,  hogy   a
      bizonyítási eljárásban  tanúkihallgatás stb. kérdésében a
      Fővárosi Bíróságot  megkeresse.  A  bíróság  összefoglaló
      véleménye azonban a Vegyesbizottságot nem köti.

      A kialakult  alkotmányellenes  helyzet  fő  oka  tehát  a
      megfelelő belföldi  jogszabály hiánya. E helyzetért pedig
      az Alkotmánybíróság  megállapítása szerint egyértelműen a
      honvédelmi miniszter  felelős, mivel  elmulasztotta azt a
      jogalkotói kötelezettségét,  amelyet számára a nemzetközi
      egyezmény kihirdetéséről  szóló 1957. évi 54. tvr. 3. §-a
      előírt.

      Ezért a  rendelkező részben  írtak  szerint  felhívta  az
      Alkotmánybíróság a  honvédelmi  minisztert  e  mulasztása
      pótlására.

      Az  Alkotmánybíróság   álláspontja  szerint   ha  a   már
      megkötött  nemzetközi   szerződés  és   a  belföldi   jog
      összhangjának    hiánya     állampolgárok    alkotmányban
      biztosított alapvető  jogai sérelmét  idézi elő, a magyar
      állam   úgy   tesz   eleget   az  Alkotmány   7.  §   (1)
      bekezdésében vállalt  kötelezettségének, ha  olyan  belső
      szabályokat hoz  létre, amelyek  a kialakult helyzetet az
      Alkotmánnyal  összhangban  rendezik.  Olymódon,  hogy  az
      államnak   az    állampolgárokkal   szembeni    közvetlen
      helytállásával  biztosítja   az  alkotmányos   egyensúlyt
      anélkül,   hogy   a   nemzetközi   szerződésben   vállalt
      kötelezettségeit   megszegné.    Az   ügy   jelentőségére
      tekintettel   a   jogalkotói   mulasztás   magas   szintű
      jogszabály kezdeményezésével lesz pótolható.

                                 IV.

      Az Alkotmánybíróság  ifj.  Bíró  István  konkrét  ügyében
      beterjesztett alkotmányjogi  panasz alapján  az iratokból
      azt a  tényállást állapította  meg, hogy ifj. Bíró István
      maradandó károsodást  szenvedett szovjet katonai gépjármű
      által  okozott  közuti  baleset  során.  Járadék,  dologi
      károk,  keresetkiesés   és  nem   vagyoni  kár  igényének
      megtérítésére irányuló igényt terjesztett elő.

      A nem  vagyoni kárára  vonatkozó igényénak  csak  50%-ban
      adott helyt  a Vegyesbizottság  annak  ellenére,  hogy  a
      bizonyítást   megkeresésére    végző   Fővárosi   Bíróság
      összefoglaló véleménye  a teljes  igény megalapozottságát
      támasztotta alá.

      Minthogy  a   meghozott  határozat   ellen   jogorvoslati
      lehetősége nem  volt, Bíró  István mindvégig  panaszokkal
      igyekezett ügyében  orvoslást találni  - eredménytelenül.
      Végül  az   Alkotmánybíróság  megalakulása  után  nyomban
      előterjesztette  panaszát,  amelyet  az  Alkotmánybíróság
      időben beterjesztett alkotmányjogi panaszként elfogadott.
      A    konkrét     alkotmányjogi    panasz    ügyében    az
      Alkotmánybíróság álláspontja az, hogy annak eldöntésére a
      meghozandó új  jogszabály  kihatással  lehet,  ezért  úgy
      döntött, hogy  ez ügyben  az  érdemi  intézkedést  az  új
      jogszabály meghozataláig  függőben tartja.  Ez egyben azt
      is jelenti: célszerűnek látszik a jogszabály hatályát úgy
      megállapítani,  hogy   az  a   szóban  forgó   ügyre   is
      kiterjedjen.  A   mulasztás  pótlására   adott   határidő
      megállapítása   az   AB  tv.  49.  §  (1)  bekezdése,   a
      határozat közzététele  az AB tv. 40. §-a alapján történt.
                            Dr. Herczegh Géza
                  az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                              alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                          előadó alkotmánybíró

               Dr. Lábady Tamás            Dr. Schmidt Péter
                alkotmánybíró               alkotmánybíró

             Dr. Szabó András              Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                Dr. Vörös Imre               Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        30/1990. (XII. 15.)
        Date of the decision:
        .
        11/28/1990
        .
        .