A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság kormányhatározat
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt
benyújtott indítvány alapján meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Kormánynak a
Magyar Televízió létszáma ezer fővel történő
csökkentésére vonatkozó rendelkezése alkotmányellenes.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a gazdasági
stabilizációt szolgáló 1995. évi kiigazító
intézkedésekről szóló 1023/1995. ( III. 22. ) Korm.
határozat 3. 1. 6. c ) pontja és "a Magyar Televízió
elnöke" szövegrésze, továbbá a gazdasági stabilizációs
program végrehajtását megalapozó intézkedéscsomagról
szóló 2091/1995. (IV. 4) Korm. határozat 4. pontjának "a
Magyar Televízió", illetve "Magyar Televízió elnöke"
szövegrészei, valamint a Magyar Televízió gazdálkodásával
összefüggő intézkedésekről szóló 1032/1995. (IV. 24.)
Korm. határozat 1. pontja alkotmányellenesek, azokhoz
joghatás nem fűződik, azoknak semmiféle kötelező ereje
nincs.
Az Alkotmánybíróság a megsemmisítésre vonatkozó
indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Indítvány érkezett az Alkotmánybírósághoz a Kormánynak
a gazdasági stabilizációt szolgáló 1995. évi kiigazító
intézkedésekről szóló 1023/1995. (III. 22.) Korm.
határozata 3. 1. 6. c ) pontja alkotmányellenességének
megállapítására. Az indítvány nem tartalmazott határozott
kérelmet az indítványozó által alkotmánysértőnek
minősített rendelkezés megsemmisítésére, az
Alkotmánybíróság azonban az indítványt tartalma szerint
elbírálva erre is kiterjedőnek ítélte. Erre az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
( Abtv. ) 40. §-a adott alapot, amely szerint ha az
Alkotmánybíróság a jogszabály, illetőleg az állami
irányítás egyéb jogi eszközének alkotmányellenességét
állapítja meg, azt teljesen vagy részben megsemmisíti.
A kifogásolt rendelkezés értelmében "1995-ben a
költségvetési tervezés alapjául szolgáló létszámhoz
képest. . . a Magyar Televízió létszáma ezer fővel
csökkenjen. . . " A kormányhatározat e pontja felelősként
a Magyar Televízió ( MTV ) elnökét nevezi meg, a
létszámleépítés módját illetően pedig külön
kormányhatározatot helyez kilátásba.
2. Az indítvány benyújtását követően született, a
gazdasági stabilizációs program végrehajtását megalapozó
intézkedéscsomagról szóló 2091/1995. (IV. 4.) Korm.
határozat 4. pontja felszólítja a Magyar Televízió
elnökét, hogy tegye meg intézkedési javaslatait az
1023/1995. (III. 22.) Korm. határozat 3. 1. 6 pontjában
foglalt létszámcsökkentésre vonatkozóan, megjelölve azok
létszám- és becsült költségvetési hatásait. A
létszámcsökkentésre vonatkozó személyi döntések
meghozatalára a Kormány az 1995. május 22-i határidőt
szabta, felelősként pedig a Magyar Televízió elnökét
jelölte meg. A Magyar Televízió gazdálkodásával
összefüggő intézkedésekről szóló 1032/1995. (IV. 24.)
Korm. határozat értelmében pedig a Kormány a Magyar
Televízió 1995. évi költségvetésében tervezett létszámhoz
viszonyított 15 %-os létszámcsökkentés első ütemben
történő megvalósításával egyetértett. A Kormány felhívta
az MTV elnökét, hogy a létszámcsökkentést jelentse be a
területileg illetékes munkaügyi központnak. A határozat
szerint a létszámcsökkentés második ütemében - 1995.
december 31-ig - kell elérni az 1023/1995. (III. 22.)
Korm. határozat kifogásolt 3. 1. 6. c ) pontjában előírt
mértéket.
Az Alkotmánybíróság szoros összefüggés okán az
alkotmányossági vizsgálatot kiterjesztette az
indítványozó által kifogásolt határozati rendelkezés
mellett az annak végrehajtását szolgáló 2091/1995.
(IV. 4) Korm. határozat 4. pontjára, valamint a Magyar
Televízió gazdálkodásával összefüggő intézkedésekről
szóló 1032/1995. (IV. 24.) Korm. határozat 1. pontjára.
3. Az indítványozó szerint az Alkotmánybíróság 37/1992.
(VI. 10.) AB határozata, amely alkotmányellenessé
nyilvánította a Magyar Televízió Kormány általi
felügyeletét szabályozó 1047/1974. (IX. 18.) Mt.
határozat 6. pontját, ebben az esetben is kizárja, hogy a
Kormány döntésével - akárcsak közvetetten is -
meghatározó befolyást gyakoroljon a műsorra. Az indítvány
értelmében a Kormánynak a költségvetés Országgyűlés
általi módosítása nélkül nincs joga kötelezni a Magyar
Televízió elnökét - még a közalkalmazottak jogállásáról
szóló 1992. évi XXXIII. törvény 30. § (1) bekezdésére
való hivatkozással sem - ezer dolgozó felmentésére.
E törvényi rendelkezés b) pontja értelmében a munkáltató
a közalkalmazotti munkaviszonyt felmentéssel akkor
szüntetheti meg, ha az Országgyűlés, a Kormány, a
miniszter vagy az önkormányzati képviselő-testület
munkáltatót érintő döntése következtében a közalkalmazott
további foglalkoztatására nincs lehetőség.
Az Alkotmánybíróság a 37/1992. ( VI.10.) AB határozatban
a következőképpen fogalmazta meg a közszolgálati
televízió "államtól való szabadságának" követelményét :
"Az Alkotmány megköveteli a rádió és a televízió
szabadságát az "államtól" és egyes társadalmi
csoportoktól. Nem lehet tehát olyan jogosítványuk,
amelyekkel a műsorkínálatot egyoldalúvá tehetik, vagy
tartalmára meghatározó befolyást gyakorolhatnak. Ez a
tilalom a közvetett befolyásolásra és a befolyásolás
lehetőségére is vonatkozik. Az "állami szervektől" való
szabadság követelménye - a műsorok tartalmát illetően - a
törvényhozással és a kormánnyal szemben egyaránt fennáll.
" ( ABH 1992, 231. )
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal kapcsolatban a
Kormány álláspontjának kifejtésére hívta fel a
miniszterelnököt. A miniszterelnök álláspontja szerint
sem a megtámadott rendelkezés, sem pedig az annak
végrehajtására született rendelkezések nem
alkotmányellenesek, hiszen a Kormány megszabta ugyan a
létszámcsökkentés ütemét, de az intézmény elnökére bízta
az elbocsátandó munkatársak körének meghatározását. A
Kormány a végrehajtás módja tekintetében semmiféle
feltételt nem támasztott, nem foglalt állást abban, hogy
a létszámleépítés az intézmény mely területén történjék,
milyen jellegű műsorokat, mely szerkesztőségeket,
szervezeti egységeket érintsen, mindezeket az intézmény
felelős vezetőjére, az elnökre bízta. A Kormány döntése
így nem jelent meghatározó befolyást a műsorra, sem
közvetlen, sem közvetett módon. A Kormány - a
miniszterelnök álláspontja szerint - mindössze az
Alkotmánybíróság által alkotmányellenesnek minősített, de
hatályban tartott 1047/1974. (IX. 18.) Mt. határozat 6.
pontjában biztosított felügyeleti jogkörében járt el.
III.
1. Az állami szervek - s köztük a Kormány - jogalkotó
hatáskörét átfogóan az Alkotmány és a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény ( a továbbiakban : Jat. )
szabályozza. A Jat. 46. § (1) bekezdése értelmében a
Kormány határozatban szabályozza az általa irányított
szervek feladatait, a saját működését és állapítja meg a
feladatkörébe tartozó terveket. A 46. § (2) bekezdése
szerint e rendelkezés nem érinti a Kormány egyedi
határozat meghozatalára vonatkozó jogát.
2. Az Abtv. 1. § b) pontja értelmében az
Alkotmánybíróságnak a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenessége
utólagos vizsgálatára van hatásköre. Az indítványban
támadott 1023/1995. (III. 22.) Korm. határozat 3. 1. 6.
pontja olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyek azzal az
igénnyel lépnek fel, mint a Jat. 46. § (1) bekezdésében
meghatározott, a Kormány által irányított szerveket
kötelező feladatmeghatározások, noha a Kormány az e
pontban szereplő szervek közül nem mindegyik tekintetében
rendelkezik irányítási jogosultsággal. A határozat 3. 1.
6. pontja e feladatokat azzal az általánossággal írja
elő, mint a Jat-ban a kormányhatározat tartalmi
ismérveként megkövetelt "tervek" és "feladatok". E
határozat MTV-re vonatkozó rendelkezése végrehajtásának
módját a Kormány két további határozatban szabta meg. A
miniszterelnök - ezzel összhangban - az
Alkotmánybírósághoz intézett állásfoglalásában a
1023/1995. határozat 3. 1. 6. c) alpontját "a
létszámleépítésről szóló elvi jellegű döntésnek", a másik
két vizsgált határozatot pedig "a végrehajtás érdekében
született határozatnak" nevezi. Az Alkotmánybíróság
eddigi gyakorlatában is érdemben elbírálta az olyan
állami aktusok alkotmányosságát, amelyek ugyan túlléptek
a kibocsátó szerv jogalkotási hatáskörén, azaz
érvénytelenek voltak, de a kibocsátó szándéka szerint
normakénti követésre tartottak igényt, illetve a
gyakorlatban úgy is hatályosultak. ( ABH 1992, 275;
1993, 292. )
3. A Jat. 46. §-nak megfelelően a Kormány - amennyiben
nem saját működését szabályozza - csak az "általa
irányított szervek" vonatkozásában bocsáthat ki
határozatot. Az MTV azonban nemcsak a 37/1992. (VI. 10.)
AB határozat, hanem az az által alkotmányellenesnek
nyilvánított 1047/1974. (IX. 18.) Mt. határozat
értelmében sem tekinthető a Kormány irányítása alá
tartozó szervnek. Az 1047/1974. (IX. 18.) Mt. határozat
6. pontja értelmében : "A Magyar Rádió és a Magyar
Televízió a Minisztertanács felügyelete alatt áll. Ennek
keretében jóváhagyja az MR és az MTV szervezeti és
működési szabályzatát. " Ezért nem minősítette az
Alkotmánybíróság a Jat. megsértésének az 1009/1993. (II.
17.) Korm. határozatot, amely a Magyar Rádió Szervezeti
és Működési Szabályzatának jóváhagyásáról rendelkezett.
( 341/B/1993. AB végzés. ABH 1993, 898. ) A
létszámcsökkentésre való kötelezés azonban meghaladja a
felügyeleti jogkör keretében hozható döntések körét; az
már olyan közvetlen irányítási viszonyt feltételezne a
kibocsátó Kormány és a címzett Magyar Televízió között,
amelyet egyetlen jogszabály sem támaszt alá.
Ennek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
vizsgált kormányhatározati rendelkezések kibocsátása
ellentétes a Jat. 46. §-ával, mivel a Kormány olyan szerv
számára írt elő feladatot, amelyet hatáskör hiányában
határozattal nem kötelezhet. Az Alkotmány 35. §-ának (2)
bekezdése értelmében a Kormány határozata törvénnyel nem
lehet ellentétes. Az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Kormánynak a Magyar Televízió létszámának ezer
fővel történő csökkentésére vonatkozó, alkotmányellenesen
kibocsátott határozati rendelkezéseihez joghatás nem
fűződik, azoknak kötelező ereje nincs. Ezért egyben az
érvényesen létre sem jött határozati rendelkezések
megsemmisítésére vonatkozó indítványt visszautasította.
IV.
Az Alkotmánybíróság a 47/1994. (X. 21.) AB határozatában
( ABH 1994, 281 ) megállapította, hogy alkotmányellenes a
költségvetési törvényben a Magyar Rádió és a Magyar
Televízió költségvetési előirányzatának a VII.
Miniszterelnökség fejezeten belül a 31. és 32. címben
akként való elhelyezése, hogy a törvény egyszersmind
előirányzat-módosítási jogot biztosít a Kormány kijelölt
tagjának. Az Alkotmánybíróság az ezekre a címekre
vonatkozó előirányzat-módosítási jogot megsemmisítette. A
határozat indokolása szerint az, hogy a Kormány
rendelkezési jogot kapott a Magyar Televízió
közszolgálati feladatai ellátásához szükséges anyagi
eszközei felett, - az Alkotmánybíróság által megkövetelt
garanciák hiányában - magában rejti annak lehetőségét,
hogy a Kormány a műsorkínálat tartalmára legalább
közvetett befolyást gyakorolhasson. Ugyanezek az érvek
érvényesek arra a beavatkozásra is, amelyet a jelen
ügyben vizsgált kormányhatározatok a nagyarányú
létszámcsökkentés előírásával megvalósítani szándékoztak.
Az ésszerű takarékosságra az Országgyűlés kényszerítheti
a Magyar Televíziót, a törvényhozási folyamat
demokratikus garanciái érvényesülésével meghatározott
költségvetési előirányzat révén.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |