Hungarian
Ügyszám:
.
1349/A/1996
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 42/1998. (X. 2.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 1998/532
.
A döntés kelte: Budapest, 09/29/1998
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az    Alkotmánybíróság    az    Alkotmány    rendelkezéseinek
      értelmezésére,  jogszabály  alkotmányellenességének  utólagos
      vizsgálatára, valamint hatásköri összeütközés megszüntetésére
      irányuló  indítványok  tárgyában —  Dr.  Sólyom  László,  Dr.
      Lábady   Tamás   és  Dr.  Tersztyánszky  Ödön  alkotmánybírók
      különvéleményével  valamint  Dr.  Holló  András,  Dr.  Sólyom
      László,   Dr.   Lábady   Tamás  és  Dr.  Tersztyánszky   Ödön
      alkotmánybírók   párhuzamos  indokolásával   —   meghozta   a
      következő

                                Végzést :

      Az   Alkotmánybíróság  az  Alkotmány  32/A.  §  (1)  és   (2)
      bekezdései  értelmezésére,  továbbá  az  állampolgári   jogok
      országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény  29.  §
      (1)    bekezdése   alkotmányellenességének   megállapítására,
      valamint  az ügyészség és az állampolgári jogok országgyűlési
      biztosai   közötti  hatásköri  összeütközés   megszüntetésére
      irányuló eljárást megszünteti.

      Az   Alkotmánybíróság  ezt  a  végzést  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi
                                  Indokolás

        1.   Az   állampolgári  jogok  országgyűlési  biztosa,  annak
        általános helyettese, továbbá a nemzeti és etnikai kisebbségi
        jogok   országgyűlési  biztosa  (kisebbségi  biztos)  és   az
        adatvédelmi   biztos   közös   indítvánnyal   fordultak    az
        Alkotmánybírósághoz az alábbiak szerint:

        Az  indítványozók az Alkotmány 32/B. § (1) és (2)  bekezdései
        értelmezését  az  Alkotmánynak az ügyészségre  vonatkozó  XI.
        fejezete  összevetésével  kérték annak  eldöntése  érdekében,
        hogy   alkotmányos-e,  ha  az  ügyészség  nem   tartozik   az
        országgyűlési biztos vizsgálati és ellenőrzési hatásköre alá.

        Az    indítványozók   az   alkotmányértelmezés    eredményére
        tekintettel   utólagos  normakontroll  iránti   kérelmet   is
        előterjesztettek,   az   állampolgári   jogok   országgyűlési
        biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény (továbbiakban: Obtv.)
        29.  §  (1)  bekezdése tekintetében. Álláspontjuk szerint  az
        Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiságból
        eredő jogbiztonságot sérti — bizonytalan és homályos tartalma
        miatt  —  annak  meghatározása, hogy az Obtv.  alkalmazásában
        mely szerveket kell hatóságnak tekinteni. Az Obtv. 29. §  (1)
        bekezdése  —  vélik az indítványozók — az Alkotmány  32/B.  §
        érvényesülési körét is korlátozza.

        Végül az indítványozók hatásköri összeütközés megszüntetésére
        irányuló   eljárást  is  kezdeményeztek.  A  hatásköri   vita
        álláspontjuk  szerint  abban  áll,  hogy  ha  az  alkotmányos
        jogokkal  kapcsolatos panasz az ügyészséget  érinti,  vagy  a
        panasz  kivizsgálásához szükséges adatok, iratok az ügyészség
        birtokában  vannak,  akkor  vitás,  hogy  a  vizsgálatra   ki
        rendelkezik  hatáskörrel: csak az  ügyészség  maga,  vagy  az
        országgyűlési biztos is?

        2.  Az  Alkotmánybíróság  az  érdemi  vizsgálatot  megkezdte,
        időközben    azonban    az    indítványozók    indítványaikat
        visszavonták. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.
        törvény  20.  §-a  értelmében  az  Alkotmánybíróság  az  arra
        jogosult indítványa alapján jár el. Ezért az Alkotmánybíróság
        —   az  erre  vonatkozó  gyakorlata  szerint  —  az  eljárást
        megszüntette.
                                Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Lábady Tamás                        Dr. Ádám Antal
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
             Dr. Bagi István                        Dr. Erdei Árpád
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
             Dr. Holló András                      Dr. Kilényi Géza
             előadó alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                       
             Dr. Kiss László                       Dr. Németh János
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
             Dr. Tersztyánszky Ödön                  Dr. Vörös Imre
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
          Dr. Sólyom László alkotmánybíró párhuzamos indokolása

          Egyetértek  azzal, hogy az eljárást a hatásköri  összeütközés
          megszüntetésére  irányuló indítvány  tárgyában  az  indítvány
          visszavonása   után  az  Alkotmánybíróság  megszüntette.   Az
          eljárás  megszüntetése azonban eme eljárás  esetében  sem  az
          Abtv-ből  folyó  kötelessége  az  Alkotmánybíróságnak.  Ha  a
          hatásköri  összeütközés  valódi  alkotmányossági  kérdést  is
          felvet,  az  eljárás folytatható. A most elbírált  ügyben  az
          alkotmánybírósági  eljárás megszüntetését véleményem  szerint
          az   ügy   és   az  abban  beadott  indítványok  sajátosságai
          indokolják

          Az  országgyűlési biztos visszavonta a hatásköri összeütközés
          megszüntetésére     irányuló     indítványát      is.      Az
          Alkotmánybíróságnak  ez a hatásköre két  meghatározott  szerv
          konkrét vitájában való döntésre irányul. Ezért itt az eljárás
          esetleges   folytatásának  közérdekűsége  nem  adódik   olyan
          természetesen, mint a normakontroll közös nevezője alapján az
          alkotmányjogi  panasz és az elvont alkotmányossági  vizsgálat
          esetén,  és  az  egyedi hatásköri konfliktus  nem  is  minden
          esetben  vet  fel elvi súlyú alkotmányossági  problémát,  sőt
          valódi  alkotmányossági kérdés az ügyek egy jelentős részében
          egyáltalán nem is szerepel. Ezért annak elbírálásához, hogy a
          hatásköri  összeütközés  megszüntetésére  irányuló  indítvány
          visszavonása  esetén  az  Alkotmánybíróság  mikor  és  milyen
          szempontok  alapján szüntetheti meg az eljárást,  e  hatáskör
          sajátosságait kell először megvizsgálni.

          1. Az Abtv.-nek az Alkotmánybíróság hatáskörét meghatározó I.
          fejezete  csak a hatásköri összeütközéssel érintett szerveket
          sorolja  fel,  ezen  túlmenő tartalmi szabályt  nem  ad.  “Az
          állami  szervek,  továbbá  az önkormányzatok  és  más  állami
          szervek,   illetőleg  az  önkormányzatok   között   felmerült
          hatásköri    összeütközés    megszüntetése”    tartozik    az
          Alkotmánybíróság  hatáskörébe  (1.  §  f)  pont.).  Az  egyes
          eljárások  részletes  szabályait  tartalmazó  V.  fejezet  az
          állami  szervek  közül  kiveszi a bíróságokat;  megállapítja,
          hogy   azok   a   szervek   indítványozhatják   a   hatásköri
          összeütközés  megszüntetését, amelyek között az felmerült;  s
          jogkövetkezményként    azt    határozza    meg,    hogy    az
          Alkotmánybíróság  —  az indítványozó meghallgatása  nélkül  —
          dönt  arról,  hogy  a  felmerült vitában  mely  szervnek  van
          hatásköre, és kijelöli az eljárásra kötelezettet (50. §).

          Ez a szabály sajátos átalakulás után nyerte el mai tartalmát.
          Az  Abtv. első publikált tervezete (1989. május 6.) kizárólag
          a  bíróság  és  más  állami szerv között felmerült  hatásköri
          összeütközés eldöntését értette hatásköri összeütközés  alatt
          (52.  §).  A  tárcakörözés  után megszerkesztett  május  29-i
          törvényjavaslat szövege még konkrétabban arról szól, hogy  az
          Alkotmánybíróság  “dönt arról, hogy  a  felmerült  vitában  a
          bíróságnak,  vagy  az  indítványozónak  van-e  hatásköre,  és
          kijelöli az eljárásra kötelezettet”. A törvényjavaslat emellé
          már  felveszi  a  más szervek közötti hatásköri  összeütközés
          megszüntetését is. 1989 szeptemberére kikerült a  javaslatból
          a  bíróság  és más szerv közötti összeütközés,  s  így  ez  a
          hatáskör  a  többi  állami  szervre  és  az  önkormányzatokra
          szűkült.   Noha  a  szabályok  változtak,  a  mögöttük   álló
          koncepció   egyes   elemei  a  ma  hatályos   rendelkezésekig
          folyamatosan megmaradtak.

          Ilyen  a hatásköri összeütközés adott, egyedi ügyre vonatkozó
          mivolta:  a  bíróság  hatáskörét vitató  “más  szerv”  egyedi
          bírósági  határozat felülvizsgálatát kezdeményezte  volna  az
          Alkotmánybíróságon  (s  ezt  a tárcakörözéskor  a  Legfelsőbb
          Bíróság sem észrevételezte). Hasonlóképpen, “az eljáró  szerv
          kijelölésekor”   az  Alkotmánybíróság  már   a   május   29-i
          törvényjavaslat indokolása szerint időkímélés  és  a  további
          viták   elkerülése  miatt  nem  általában  egy   szerv(típus)
          hatásköréről  dönt,  hanem a konkrét  ügyben  eljáró  konkrét
          szervet  jelöli  ki.  Kezdettől nyomon  kísérhető  továbbá  a
          törvényjavaslatok  indokolásában  a  hatásköri   összeütközés
          szűk,  a közigazgatásra jellemző modellje mellett (két  szerv
          ugyanabban  az  ügyben  állapítja meg hatáskörét  vagy  annak
          hiányát),  az  összeütközés tág felfogása  is,  amely  azt  a
          hatalmi  ágak  közötti konfliktusként (ld. bíróságok  és  más
          szervek),  illetve  jogalkotó szervek  vitájaként  fogja  fel
          arról, hogy melyiknek van joga valamely tárgyat szabályozni.

          Az  Abtv.  50.  §-a  megőrizte az előzményekből  a  hatásköri
          összeütközés   egyedi  vitára  vonatkozó  voltát,   mind   az
          indítványozás joga, mind a jogkövetkezmény tekintetében.  “Az
          eljárásra   kötelezett  szerv  kijelölése”  az  50.   §   (2)
          bekezdésében   első   látásra  a   klasszikus   közigazgatási
          hatásköri összeütközés megoldását tartja szem előtt. Az ilyen
          értelmezés  azonban ellentmondásba kerülne a  törvényalkotási
          folyamatban  és  az  Abtv. indokolásában is  tekintetbe  vett
          jogalkotási  hatásköri konfliktussal, ahol nem  az  eljárásra
          kötelezett  szerv  kijelölése  a  megoldás,  hanem  az  adott
          esetben az eljárásra való jogosultság megállapítása,  vagy  —
          negatív oldalról — annak eldöntése, hogy vajon az alacsonyabb
          szintű  jogalkotó  szerv nem cselekedett-e ultra  vires.  Az,
          hogy a jogalkotásra hatáskörrel rendelkező szervnek meg kell-
          e  alkotnia a jogszabályt, már nem a hatásköri összeütközésre
          vonatkozó   eljárásnak  lehet  tárgya,   hanem   mulasztásban
          megnyilvánuló alkotmánysértés megállapításának. Az Abtv.  50.
          § (2) bekezdése valójában a legvégső következtetést vonja le,
          amikor “eljárásra kötelezésről” beszél; ám ez feltételezi  az
          eljárásra   jogosultság  megállapítását.   Ez   a   hatásköri
          összeütközés megoldásának a lényege. A továbblépés a kötelező
          eljárásra  csupán  az  egyik lehetséges összeütközés-típusban
          szükséges.   A   klasszikus   igazgatási   hatásköri   vitára
          vonatkozóan  — amikor ugyanabban az ügyben több közigazgatási
          szerv állapítja meg hatáskörét, vagy annak hiányát — csak  az
          1991.  évi  XX. törvény (az önkormányzati hatásköri  törvény)
          22.   §-a   fogalmazta   meg  pontosan  az   Alkotmánybíróság
          hatáskörét az eljáró közigazgatási szerv kijelölésére. Ez, az
          államigazgatási eljárásról szóló 1957. évi IV. törvénybe (Áe.
          8.  §) iktatott rendelkezés azonban kizárólag az Áe. hatályán
          belül  értelmezhető, s nincs semmilyen  alap  arra,  hogy  az
          Abtv. 50. §-át ebbe a keretbe szorítsa az értelmezés.

          2.  Az  Alkotmánybíróság eddigi ügyei, amelyekben a hatásköri
          összeütközés  szóba  került, egyaránt  felölelnek  klasszikus
          közigazgatási, és jogalkotási hatásköri összeütközéseket  is.
          Egyszerű  közigazgatási hatásköri vitát döntött el például  a
          444/F/1992 (ABH 1992, 743), a 645/F/1996 (ABH 1996, 771) és a
          737/F/1995  (ABH  1996, 706) határozat. A  határozatok  másik
          része  viszont  arra vonatkozott, hogy a rendelet  a  törvény
          végrehajtásán belül marad-e, vagy ultra vires szabályoz. Ezen
          belül sokféle átmenet figyelhető meg az egyedi hatásköri vita
          és  a  hatáskörök normatív rendezésének vitatása, s  végül  a
          tiszta hatáskör-túllépési esetek között — különös tekintettel
          arra,  hogy  egyes  jogszabályok  kizárólag  valamely  egyedi
          tényállásra  vonatkoznak.  (960/H/1992  AB,  ABH  1993,  732;
          45/1993. (VII. 2.)AB, ABH 1993, 484 563/H/1994. AB, ABH 1995,
          881.)

          Az  Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata tehát — összhangban  a
          törvényalkotó  szándékával — a konkrét ügyekre korlátozza  az
          Abtv.  50.  §-a  használatát, s a  hatáskörökkel  kapcsolatos
          általános   kérdéseket  —  kezdve  a  hatáskörök  jogszabályi
          elosztásának    alkotmányosságától   a   hatáskör-túllépéssel
          alkotott  normákig  —  általában  az  utólagos  normakontroll
          keretében  dönti  el. Megjegyzendő azonban a voltaképpeni  (s
          így elbírált) hatásköri összeütközésekről, hogy ezek eddig  a
          klasszikus közigazgatási konfliktus keretén belül maradtak. A
          hatásköri  összeütközés olyan eseteiben, ahol nem  merül  fel
          alkotmányossági  probléma,  természetesen  az  adott   esetre
          vonatkozó egyszerű jogalkalmazói törvényértelmezést kell csak
          végeznie  az  Alkotmánybíróságnak.  Ilyen  eset  például   az
          egyszerű  közigazgatási hatásköri összeütközés  (Áe.  8.  §),
          amely   természete   szerint   nem   is   kívánná   meg    az
          alkotmánybírósági hatáskört.

          3.  Alkotmányossági  probléma ott merül fel,  ahol  azt  kell
          megállapítani, mely szerv milyen hatáskört, s főleg meddig  a
          határig   gyakorolhat  alkotmányosan,  azaz  ahol  a  vitában
          szereplő mindkét szerv hatáskörének alkotmányos értelmezésére
          szükség  van.  A  közigazgatáson  belüli  vitán  túlmenő,   s
          elsősorban  a  hatalmi ágak közötti “hatásköri  összeütközés”
          megszüntetése  ilyen  elemzés nélkül el  sem  képzelhető.  Ez
          utóbbi   viták  mindig  az  illető  szerv  államszervezetbeli
          jogállását,   alkotmányos   minőségét   érintik.    Hogy    a
          törvényalkotó effajta vitákat is szem előtt tartott,  nemcsak
          az    50.    §   (1)   bekezdésében   meghatározott   szervek
          felsorolásából tűnik ki, hanem a törvényhozási folyamat során
          az  indokolásokban állandóan szereplő példából is,  amely  az
          ugyanazt  a  tárgyat  szabályozni  kívánó  jogalkotó  szervek
          közötti összeütközést említi.

          Az  Abtv.  szerinti  hatásköri vita  tehát  magában  foglalja
          azoknak  az összeütközéseknek eldöntését is, amikor  valamely
          szerv hatáskörének alkotmányos terjedelmét kell meghatározni,
          beleértve  annak  elbírálását is, hogy hatáskörét  a  konkrét
          esetben vajon alkotmányosan gyakorolta-e. Így az Abtv. 50. §-
          a  nem  csupán  arra az esetre vonatkozik, hogy  ugyanarra  a
          hatáskörre  több  szerv jelenti be igényét, vagy  több  szerv
          egyaránt  tagadja  azt,  hanem az  ilyen  kérdésekhez  képest
          előzetesen    eldöntendő,   fent   meghatározott    hatásköri
          kérdésekre  is.  Az  Abtv.-ben meghatározott  jogkövetkezmény
          pedig  — a döntés arról, hogy a vitázók közül melyik szervnek
          van  hatásköre  —  a hatáskör alkotmányos meghatározására  is
          kiterjed,  s az eljáró szerv kijelölése úgy is értendő,  hogy
          az   adott  ügyben  az  eljárás  eredményeként  meghatározott
          hatáskör (s gyakorlásának meghatározott módja) illeti meg  az
          illető szervet.

          Ebben az összefüggésben a voltaképpeni hatásköri összeütközés
          adott   ügyet   eldöntő   mivolta  azt   jelenti,   hogy   az
          alkotmánybírósági határozat  a vitatkozó  szervek  számára  a
          hatáskörök  terjedelmét  és gyakorlásuk  konkrét  módját  úgy
          jelöli  ki,  hogy  nem hagy teret az illető  jogalkalmazóknak
          további,  saját  értelmezésre. Ez  az  előnye  annak,  ha  az
          Alkotmánybíróság a hatásköri vitát az Abtv.  50.  §  szerinti
          eljárásban dönti el.

          4.  A  hatásköri összeütközés megszüntetése tehát  két  szerv
          konkrét  jogvitájában  való  döntés.  Ezért  itt  az  eljárás
          folytatásának  sem  közérdekűsége,  sem  az  Alkotmánybíróság
          határozatát  igénylő elvi alkotmányossági kérdés megléte  nem
          adódik  olyan  természetesen,  mint  a  normakontroll   közös
          nevezőke  alapján  az  (egyedi) alkotmányjogi  panasz  és  az
          elvont alkotmányossági vizsgálat esetén.

          Ha   azonban   a   hatásköri  összeütközés   valóban   felvet
          alkotmányossági  problémát, sőt, ha ez  a  probléma  jelentős
          elvi  súlyú, az ilyen kérdések tisztázása közérdekű lehet,  s
          ha  már egyszer felmerültek, a tisztázáshoz fűződő közérdeket
          az  indítványozó  visszavonulása nem  szünteti  meg.  A  most
          elbírálandó   ügyben  az  indítványra  okot  adó   vita   két
          alkotmányos  szerv jogállását érinti. Az eltérő  értelmezések
          miatt  az  egyik  szerv akadályozhatja a másikat  alkotmányos
          funkciójának ellátásában. Ezért közérdekű és elvi jelentőségű
          alkotmányossági kérdésnek kelle tekinteni annak  tisztázását,
          hogy az országgyűlési biztos vizsgálódási joga kiterjed-e  az
          |gyészségre is.
          Megjegyzendő, hogy a német Szövetségi Alkotmánybíróság állanó
          gyakorlata szerint hatásköri vitában a szóbeli tárgyalás után
          csak  a Bíróság engedélyével lehet visszavonni az indítványt.
          A  Bíróság  nem  adja  meg ezt az engedélyt,  ha  az  eljárás
          megszüntetése közérdekkel ellentétes lenne. (BVerfGE 24, 299,
          300.)

          A  most elbrált ügyben az országgyűlési biztos egyrészt  arra
          hivatkozással   vonta  vissza  indtványait,  hogy   időközben
          megfelelő  munkakapcsolat  alakult  ki  a  kisebbségi   jogok
          országgyűlési biztosa és az ügyészség között, az ügyészség  a
          vizsgálatokat  engedélyezi,  s gy  a  hatásköri  összeütközés
          gyakorlatilag  megszűnt. Az Alkotmánybíróság  azonban  már  a
          köztársasági    elnök   jogállásáról   szóló   határozataiban
          rámutatott arra, hogy alkotmányossági kérdések megoldása  nem
          helyettesthető  a  hatalmat éppen gyakorlók megállapodásával.
          Az   alkotmányossági  kérdést  az  Alkotmánybíróságnak   kell
          kötelezően eldöntenie (ABH 1991, 244.) Emlékeztetni kell arra
          is,   hogy   azokban  a  normakontroll-esetekben,   ahol   az
          indítványt  azért  vonták  vissza,  mert  az  arra  okot  adó
          probléma  jogszabályi  szinten  rendeződött,  az  eljárást  a
          visszavonás nélkül is meg kellett volna szüntetni, hiszen  az
          Alkotmánybíróság  hatályon  kívül  helyezett   normákat   nem
          vizsgál. Ha pedig az a visszavonás indoka, hogy a jogszabályt
          az  Alkotmánynak megfelelően módosították, az  alkotmányosság
          normatív  szinten állt helyre. Ez pedig lényegében más,  mint
          az éppen a hatáskört gyakorló felek "privát" megegyezése. Már
          csak a jogbiztonsághoz fűződő érdek is amellett szól, hogy az
          Alkotmánybíróság  ezen  indok alapján  ne  szüntesse  meg  az
          eljárást.

          Az  országgyűlési biztos másik érve, az ügyészség alkotmányos
          helyzetének megváltoztatására irányuló törvényhozói szándékok
          nyilvánvalóan  az  ügyészség kormány alá rendelésének  terve,
          ahogy  annak ügye a visszavonás keltekor, 1998. június  30-án
          állni látszott olyan szubjektív várakozás, amely a visszavonó
          kérelemben   írottakkal   szemben   egyáltalán   nem    teszi
          időszerűtlenné   az  elvi  kérdések  tisztázását.   Éppen   a
          visszavonó  indítvány  benyújtása óta  történt  változások  a
          törvényhozói szándékban és az ügyészség alkotmányos  helyzete
          megváltoztatásának  esélyeiben világítanak  rá  legjobban  az
          Alkotmánybíróság által határozatba foglalt elvi tisztázás  és
          a várakozások és megegyezések közötti különbségre.

          Az   országgyűlési  biztos  érvei  az  eredeti   indítványban
          felvetett     hatásköri    összeütközés     alkotmánybírósági
          megszüntetéséhez fűződő közérdeket nem érintik, sem a  kérdés
          elvi  tisztázásának  jelentőségét nem  csökkentik,  ezért  az
          eljárást  tovább  lehetne  folytatni.  Más  indokok   alapján
          viszont  a  hatásköri  összeütközés megszüntetésére  irányuló
          indtvány  visszavonásához mégis azt a jogkövetkezményt  lehet
          kapcsolni,   hogy  az  Abtv.  50.  §  szerinti  eljárást   az
          Alkotmánybíróság    megszünteti.    Az    ügyben    felvetett
          alkotmányossági   kérdés  súlyának  és   közérdekű   voltának
          leginkább  az  általános  érvényű alkotmánybírósági határozat
          felel  meg. Az általános érvényű hatásköri rendezésre nem  az
          Abtv.  50.  §  szerinti eljárási mód szolgál  —  sőt,  elvont
          döntésre   ez  kifejezetten  alkalmatlan.  Mint  azokban   az
          esetekben általában, ahol a hatáskörökkel kapcsolatban valódi
          alkotmányossági   kérdés   merül   fel,   elvileg   itt    is
          rendelkezésre   áll   a   normakontroll    és    az    elvont
          alkotmányértelmezés  is.  Mivel jelen  esetben  ezekre  külön
          indtvány  is  van,  s  a feni különvéleményemben  kifejtettek
          szerint   a  ilyen  indítványok  visszavonása  nem  köti   az
          Alkotmánybíróságot, az Alkotmánybíróságnak mérlegelnie kellett
          volna,  hogy  az  Obtv.  29. § (1) bekezdése  alkotmányossági
          vizsgálatára   és   az   Alkotmány   32/B.   §-ának    elvont
          értelmezésére   az   eljárást   lefolytatja,   s   ennek    a
          mérlegelésnek  véleményem szerint pozitív eredményre  kellett
          volna vezetnie.

          A fenti gondolatmenet alapján az Alkotmánybíróság a hatásköri
          összeütközés      megszüntetésére      irányuló      indtvány
          visszavonásának   a   közérdek   sérelme   nélkül    és    az
          Alkotmánybíróság sajátos funkcióját, az elvi  alkotmányossági
          kérdések tisztázását betöltve, ebben az ügyben helyt adhat.

          Budapest, 1998. szeptember 29.
                                                      Dr. Sólyom László
                                                          alkotmánybíró
          A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom.

          Budapest, 1998. szeptember 29.
                                                       Dr. Lábady Tamás
                                                          alkotmánybíró
                                                                       
                                                 Dr. Tersztyánszky Ödön
                                                          alkotmánybíró

          Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása

          1./  Az Alkotmánybíróság az indítvány visszavonása miatt,  az
          Abtv. 20-§-ára alapítva — eddigi gyakorlatának megfelelően  —
          megszüntette az eljárást. Ezen okból a testület 1990.  január
          1-jétől,  tehát működésének megkezdésétől — egy kivétellel  —
          mindig    eljárást    megszüntető    döntést    hozott.    Az
          alkotmánybírósági gyakorlatban egy ügy ismeretes,  amikor  az
          Alkotmánybíróság  úgy  értelmezte  az  Abtv-t,  hogy  az  ún.
          szubjektív, az indítványozói mérlegelésen alapuló  indítvány-
          visszavonás    az   Alkotmánybíróságot    nem    köti:    "Az
          Alkotmánybíróság az indítvány visszavonásához hozzájárult  és
          az eljárást megszüntette, mivel nem látott olyan nyomós okot,
          amely    a   visszavonás   megtagadását   indokolta   volna."
          (280/B/1990/10. AB végzés ABH 1990. 363.)

          1990-ben  e döntést megelőzően (pl. 125/B/1990. AB végzés-ABH
          1990.  361.)  és a későbbiekben is az indítvány  visszavonása
          minden  esetben  —  az  Abtv. 20. §-ára  hivatkozással  —  az
          eljárás megszüntetését eredményezte.

          Az  eljárást megszüntető végzések sem 1990-ben, sem azóta nem
          tettek  különbséget az indítvány visszavonások  ún.  objektív
          oka  (pl.  jogszabály hatályon kívül helyezése, új jogszabály
          hatálybalépése miatt az indítvány okafogyottá  válása)  és  a
          már   jelzett   ún.   szubjektív   oka,   (az   indítványozói
          mérlegelésen  alapuló visszavonás pl. 514/B/1990.  AB  végzés
          ABH   1990.  372.,  655/B/1993.  AB  végzés-ABH  1994.  916.,
          397/B/1997. AB végzés-ABH 1997. 962.) között.

          Az  eljárást  megszüntető végzések  jellemzően  akkor  is  az
          indítvány   hiányára  (visszavonására)  utaltak,  amikor   az
          indítványozó a visszavonást "objektív okkal" indokolta.  (Pl.
          597/H/1992.-ABH  1993.  851.,  1042/B/1993.-ABH  1993.  927.,
          317/B/1993. AB végzés-ABH 1996. 839., 1247/H/1996. AB végzés-
          ABH 1997. 939.,)

          Az  egy  esetben sem fordult elő, hogy a visszavont indítvány
          ellenére  az  Alkotmánybíróság  a  nem  hivatalból  indítható
          eljárást hivatalból folytatta volna.

          Álláspontom  szerint  a fenti gyakorlat  összhangban  van  az
          Abtv. vonatkozó rendelkezéseivel.

          2./  Az Alkotmány 32/A. § (3) bekezdése és a (6) bekezdése  a
          törvényhozónak    adott    alkotmányi    felhatalmazást    az
          alkotmánybírósági   eljárás,  —  ezen   belül:   az   eljárás
          kezdeményezés,    az    indítványozói    kör    —    normatív
          szabályozására.

          Az   Abtv.   konstrukcióját  az  elsődlegesen  kérelemre   és
          másodlagosan    (kivételesen)    hivatalbóli,    tehát     az
          Alkotmánybíróság által (is) indítható eljárási rend jellemzi.
          Az  Abtv. egyértelműen meghatározza, hogy az Alkotmánybíróság
          csak  két  hatáskörét  (az  Abtv.  1.  §  c/  és  e/  pontok)
          gyakorolhatja indítvány hiányában: "Az 1. § c/ és  e/  pontja
          szerinti  eljárás hivatalból is indulhat." (Abtv. 21.  §  (7)
          bekezdés.)   A  hivatalbóli  eljárás  kivételességére   utaló
          megállapítás  az  Abtv.  20-21.  §-aihoz  fűzött   miniszteri
          indokolásban  az Abtv. első törvényjavaslatában (1989.  május
          29.)  megfogalmazott azonos tartalmú mondattal szerepel:  "Az
          Alkotmánybíróság kivételesen hivatalból is eljárhat."

          Az  Abtv.  20.  §-a  szerint: "Az  Alkotmánybíróság  az  arra
          jogosult  indítványa  alapján jár  el."  Az  Alkotmánybíróság
          eljárása   tehát  egyértelműen  —  a  két  törvényi  kivételt
          leszámítva — indítvány-kötött eljárás: az Abtv. 22.  §  által
          meghatározott   tartalmú  indítvány  nemcsak  elindítója   az
          alkotmánybírósági    eljárásnak,     hanem     az     eljárás
          lefolytatásának törvényi feltételét is jelenti.

          Az  Abtv.  20.  §-ában  meghatározott —  idézett  —  törvényi
          rendelkezés   az  Alkotmánybíróság  indítvány   kötöttségéről
          szószerint azonos tartalommal jelent meg az Abtv. első (1989.
          május  29.) és — a Kerekasztal-tárgyalásokon végleges  formát
          öltő — második törvényjavaslatában ( 1989. szeptember 22.).

          Az    Alkotmánybíróság   az   indítvány-kötöttséget   —    az
          indítványban megnevezett alkotmányossági problémát illetően —
          tágan  értelmezte, illetőleg értelmezi. Ez azt jelenti,  hogy
          az   indítványban  jelzett  alkotmányossági  probléma   adott
          esetben   csak   kiindulási  pont,  ha  az   Alkotmánybíróság
          megítélése  szerint  az indítvány alapján több  alkotmányjogi
          összefüggés    tárható   fel.   Ez   eredményezhette    olyan
          jogszabályok  alkotmányossági revízióját,  amelyek  konkrétan
          nem  szerepeltek az indítványban. Az is előfordult,  hogy  az
          Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz törvényi  feltételeinek
          meg nem felelő indítvány alapján a megnevezett norma utólagos
          alkotmányossági kontrollját végezte el. (Pl.: 133/B/1991.  AB
          hat.,  ABH  1991. 619., 3/1992. (I. 23.) AB hat.,  ABH  1992.
          329.,  31/1995.  (V. 25.) AB hat., ABH 158.,  285/B/1994.  AB
          hat., ABH 1994. 827.)

          Az   indítvány   szabad   kezelését  az   alkotmánybíráskodás
          természete   és   az  Alkotmányban,  valamint   az   Abtv-ben
          meghatározott alkotmánybírósági hatáskörök alapozzák meg.  Az
          alkotmányjogi panasz elbírálásának hatáskörétől eltekintve  a
          többi  hatáskör  gyakorlására irányuló  indítvány  jellemzően
          közvetlenül nem érinti az indítványozó jogi helyzetét;  ilyen
          értelemben   a   felvetett   alkotmányossági   kifogások   az
          alkotmányvédelmet  közérdekűvé  transzformálják.   Ebben   az
          összefüggésben    az   indítvány   szabad   kezelésével    az
          Alkotmánybíróság  egy  relatíve (nem  közvetlenül  hivatalból
          gyakorolt)  objektív alkotmányvédelmet  lát  el.  A  testület
          indítvány alapján jár el, de a jelzett alkotmányjogi probléma
          teljes   feltárása  megkapja  az  alkotmányvédelem   objektív
          (közérdekű) nézőpontját.
          Az indítvány-kötöttség törvényi korlátját álláspontom szerint
          az  indítvány szabad kezelésének alkotmánybírósági gyakorlata
          nem   töri  át,  ugyanis  minden  esetben  van  —  esetenként
          értelmezett — indítvány, amelynek alapján az Alkotmánybíróság
          az  eljárást  lefolytatja.  Az  alkotmánybírósági  eljárásnak
          indítvány  teljes  hiánya  (visszavonása)  ellenére   történő
          lefolytatása  már az indítvány-kötöttség törvényi  korlátjába
          ütközik.

          3./  Az  Abtv-ben  kialakított eljárási  rend  —  álláspontom
          szerint  —  a törvényalkotó nyilvánvaló szándékát tükrözi  az
          Alkotmánybíróság  közjogi  pozícióját  illetően.  Ez  a  jogi
          konstrukció   nem   kizárólagos  objektív   alkotmányvédelmet
          biztosított  az  Alkotmánybíróság  számára,  hanem  összetett
          megoldást    választott:    a    szubjektív    és    objektív
          alkotmányvédelem kombinációját, a szubjektív alkotmányvédelem
          túlsúlyával  (az indítvány szabad kezelése által megalapozott
          "relatíve"  objektív  jellegű  alkotmányvédelemmel)   és   az
          objektív alkotmányvédelem kiegészítő jellegével. Az indítvány-
          alapú  és  a hivatalbóli eljárás arányának törvényi  előírása
          nem  rendezhető  át  az Alkotmánybíróság  értelmezésével.  Az
          Abtv.  1. § a,b,d,f, és g/ pontokban meghatározott hatáskörök
          az  Alkotmánybíróság számára, mint gyakorolható hatáskörök az
          indítványok    alapján    nyílnak    meg.    Amennyiben    az
          Alkotmánybíróság  mérlegelési  jogkörébe  tartozna   —   akár
          közérdekűség okából is — a visszavont indítvány (jellemzően a
          szubjektív   ok  miatti  visszavonás)  esetében  az   eljárás
          folytatásának   eldöntése,  ez  relativizálná   a   jelenlegi
          törvényi  konstrukciót: valamennyi alkotmánybírósági  eljárás
          ugyanis végső fokon hivatalbóli eljárás lenne (lehetne).

          4./  Az  Alkotmányból  levezethető  az  az  igény,  hogy   az
          alkotmánybírósági   eljárásban  legyen  kiegyensúlyozott   az
          objektív és szubjektív alkotmányvédelem. Ennek megfelelően az
          Alkotmánnyal  összhangban lenne az  a  törvényi  szabályozás,
          amely   a   kizárólag  indítvány  alapján  induló   eljárások
          hivatalbóli folytatásának jogi feltételeit rendezné.
          Az  Abtv.  hatályos rendelkezéséből azonban a fenti  igény  —
          jogértelmezés útján — mint követendő gyakorlat nem  vezethető
          le.

          Budapest, 1998. szeptember 29.
                                                       Dr. Holló András
                                                          alkotmánybíró
            Dr. Sólyom László alkotmánybíró különvéleménye

            Nem  értek egyet azzal, hogy az Alkotmánybíróság az  eljárást
            ebben  az ügyben megszüntette. Az Alkotmánybíróság ügyrendje,
            valamint  az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatából  következő
            elvek  alapján az indítvány visszavonása esetén nem  kötelező
            az  eljárás  megszüntetése, hanem  csupán  lehetőség.  Ezt  a
            különböző  eljárásokra irányuló három indítvány  mindegyikére
            nézve   külön-külön  kellett  volna  mérlegelni.  Az   elvont
            normakontrollra irányuló indítvány visszavonása  ellenére  az
            Obtv.   29.  §-a  alkotmányosságáról  az  Alkotmánybíróságnak
            határozatot  kellett  volna  hoznia  (I)  hasonlóan  döntenie
            kellett   volna  az  elvont  alkotmányértelmezésre   irányuló
            indítvány tárgyában is (II.). Csupán a hatásköri összeütközés
            megszüntetésére irányuló indítvány vonatkozásában lett  volna
            helye   —   eme  eljárás  és  az  ügyben  beadott   indítvány
            sajátosságai alapján, s ezért a határozatban megjelölt  októl
            különböző indokból — az eljárás megszüntetésének.

                                         I.

            1.   Az  Alkotmány  szabályozása  világossá  teszi,  hogy  az
            absztrakt  normakontroll esetében az  indtványozó  nem  saját
            jogsérelme   orvoslása  érdekében  lép  fel,  hanem   a   köz
            képviselőjeként   az   Alkotmánynak   megfelelő    jogállapot
            helyreálltásáért. Az alkotmányos rend sérelmének csakis  jogi
            tényállása  van,  az  indtványnak  nem  feltétele   semmilyen
            konkrét  jogsérelem. Mindezt különösen kifejezi a mindenkinek
            kijáró   indtványozási   jog:  az  actio   popularis.   Ennek
            megfelelően  az  ilyen közérdekű kereset  indtványozóját  nem
            illeti meg a saját jogát konkrét tényállás alapján érvényestő
            ügyfél  jogállása  és az ehhez kapcsolódó garanciák  közül  a
            perbeli rendelkezési jog sem.

            Az  Abtv.  az eljárás közös szabályai között azt  mondja  ki,
            hogy  az Alkotmánybíróság az arra jogosult indítványa alapján
            jár   el   (20.   §).   Ezek  után  a   különféle   eljárások
            indítványozására  jogosultakat határozza meg.  A  22.  §  (2)
            bekezdése  szerint az indítványnak határozott  kérelmet  kell
            tartalmaznia.

            Az alkotmánybíráskodás megindulásakor a legfontosabb kérdések
            közé  tartozott  az  indítványozó jogainak  és  az  indítvány
            kezelésének rendezése — különös tekintettel az Abtv.  hézagos
            szabályozására. Az első évben kialakult gyakorlatot  ebben  a
            kérdésben  is  "Az  Alkotmánybíróság első  éve"  című  elnöki
            jelentés   foglalta  össze,  amelyet  a  teljes  ülés   1991.
            februárjában megvitatott, majd ezt követően nyilvános  teljes
            ülésen   ismertetett,  hogy  ezáltal  az  alkotmánybíráskodás
            jellegét  meghatározó  értelmezési  kérdések  eldöntéséről  a
            nyilvánosság hiteles és határozott képet kapjon.  A  jelentés
            5. pontja szerint "Az indítványról az Abtv. alig rendelkezik.
            Az  Alkotmánybíróság ... tág lehetőséget hagyott  magának  az
            ügy   elfogadására,  illetve  a  tárgyalt  kérdések   körének
            meghatározására.  ....  Az  indítványhoz  kötöttség  elvét  a
            teljes   ülés  megállapodása  kiterjesztően  értelmezte:   az
            "összefüggés"   okán   bevonta   a   vizsgálatba   az   adott
            alkotmányossági  probléma  által  érintett  összes   törvényi
            rendelkezést.   Ezzel  függetlenítette  magát   a   kérelmező
            szándékától  lehetővé tette a lavina-effektust (32/1990.(XII.
            22.)  AB)  az  eredeti indítvány elutasítását,  de  más,  nem
            támadott  §-ok  tekintetében  alkotmányellenesség  kimondását
            (14/1990.(VI.  27.)AB). ... Indítványon túl  helyez  hatályon
            kívül   az   Alkotmánybíróság  akkor  is,  ha  ez  a   kérdés
            újraszabályozásához     célszerű.    Ilyenkor     alkotmányos
            rendelkezéseket is hatályon kívül kell helyezni.24/1990. (XI.
            8.)  AB  ... Az indítványt az Alkotmánybíróság azzal az  elvi
            elhatározásával is elválasztotta az indítványozótól,  hogy  a
            bárki  által beadható indítvány visszavonása a bíróságot  nem
            köti."

            2. Amikor az Alkotmánybíróság túlterjeszkedik az indítványon,
            a  határozat  e  részében — az Abtv.  20.  §-ának  megszorító
            értelmezése szerint — nem az indítvány "alapján" jár  el.  Az
            Alkotmánybíróság.    azonban   további    gyakorlatában    is
            fenntartotta    az    indítványhoz   kötöttség    kiterjesztő
            értelmezését.  Ez  az  Abtv. 20. § olyan  értelmezésével  fér
            össze, amely szerint az "indítvány alapján" való eljárás  azt
            jelenti,   hogy   az  indítvány  az  eljárás   megindításához
            elengedhetetlen.

            A  leggyakoribb  eset,  hogy  "szoros  összefüggés"  okán  az
            indítványban  nem  támadott jogszabályok alkotmányosságát  is
            elbírálja az Alkotmánybíróság. (Pl. nem vagyoni kár a  Ptk.-n
            kívül  is,  34/1992.  (VI. 1.) AB, ABH  1992,  192,  193  ld.
            továbbá  3/1992.  (I. 23.) AB, ABH 1992, 329,  330  levéltári
            kutatások korlátai, 34/1994. (VI. 24.) AB, ABH 1994, 175, 180
            vagy legújabban 2/1998. (II. 4.) AB, ABK 1998 február 23,  26
            (hadigondozás), vagy a tb-önkormányzatok ügye,  16/1998.  (V.
            8.) AB, ABK 1998. május, 225, 232.)

            Az   Alkotmánybíróság   olyan,   immár   intézményessé   vált
            megoldásai,  mint  a  határozat rendelkező  részébe  kiemelt,
            kötelező  erejű  elvi  tételek, amelyek nem  egyszer  pozitív
            rendelkezéseket    tartalmaznak,    mindig    túlmennek     a
            normakontrollra  és  megsemmisítésre  irányuló   indítványon.
            (Lásd  személyi  szám,  15/1991. (IV. 13.)  AB,  ABH  1991,40
            vallásszabadság tartalma, 4/1993. (II. 12.) AB, ABH 1993,  48
            bírósági vezetők kinevezése, 38/1993. (VI. 11.) AB, ABH 1993,
            256  környezetvédelmi  status quo fenntartása,  28/1994.  (V.
            20.) AB, ABH 1994, 134 hatóság megsértése, 36/1994. (VI. 24.)
            AB,  ABH  1994, 219 szakmai kamarák felhatalmazásai  39/1997.
            (VII.  1.) AB, ABH 1997, 263 népszavazás, 52/1997.  (X.  14.)
            AB,  ABH  1997,  331  parlamenti  frakcióalakítás  feltételei
            27/1998. (VI. 16.) AB, ABK 1998 június-július, 290.)

            Az  Alkotmánybíróság  1990  után  is  döntött  úgy,  hogy  az
            indítványban     sérelmezett    jogszabályi     rendelkezések
            tekintetében  az  indítványt elutasította,  viszont  más,  az
            indítványban    nem    támadott   jogszabályi    rendelkezést
            alkotmányellenesként  megsemmisített.  (Alapeset  a  14/1990.
            (VI.  27)  AB de lásd a 29/1995. (V. 25.) AB határozatot  is,
            ahol a támadott önkormányzati rendelet helyett a bányatörvény
            egyes rendelkezéseinek alkotmányellenességét állapította  meg
            az Alkotmánybíróság, ABH 1995, 145.)

            Az  Alkotmánybíróság  gyakorlatává  vált  az  is,  hogy  ahol
            szükség   van  rá,  az  indítványtól  függetlenül  a   teljes
            hierarchikus  normasor összhangját vizsgálja.  (Önkormányzati
            rendelet — törvény — Alkotmány: 44/1992. (VII. 23.)  AB,  ABH
            1992, 378, 380 29/1995. (V. 25.) AB, ABH 1995 145. Törvény  —
            nemzetközi szerződés — Alkotmány: 53/1993. (X. 13.)  AB,  ABH
            1993,  323,326 4/1997. (I. 22.) AB, ABH 1997, 41.) Ha ugyanis
            az   alkotmányellenesség  vizsgálata  az   Alkotmány   alatti
            jogszabályi hierarchia megsértésére vonatkozik, előfordulhat,
            hogy  a  legalsó  szintű norma formailag ellentétes  ugyan  a
            felette  állóval,  de  tartalmilag megfelel  az  Alkotmánynak
            ilyenkor  a  vizsgált  norma és az  Alkotmány  közötti  —  az
            indítványban  nem  támadott  —  jogszabály  vagy   nemzetközi
            szerződés alkotmányellenességére derülhet fény.

            3.  A  fenti  esetekben az Alkotmánybíróság  az  indítványozó
            akaratától  függetlenül, de nem annak ellenére kiterjesztette
            határozatát  az  indítványban  nem  érintett  kérdésekre   és
            jogszabályokra. Kérdés, hogy akkor is függetlenítheti-e magát
            az   Alkotmánybíróság  az  indítványozó  akaratától   és   az
            indítványtól, ha az indítványozó kifejezetten visszavonja  az
            indítványt.  Mindkét  esetben az eljárás  folytatásának  elvi
            alapja    csakis   ugyanaz   lehet:   egyrészt   az    illető
            alkotmánybírósági hatáskör és eljárás eleve közérdekű  volta,
            amelyben az indítványozó az eljárás megindulása után már  nem
            az ügy ura másrészt pedig az ügyben felmerült alkotmányossági
            probléma elvi jelentősége.

            Az   első   két   olyan  esetben,  amikor   az   indítványozó
            kifejezetten visszavonta indítványát, az Alkotmánybíróság  az
            eljárást  elvileg  ellentétes  indokokkal  szüntette  meg.  A
            125/B/1990.  AB  végzés  szerint az  indítványozó  (indokolás
            nélkül)   kérte   az   eljárás   megszüntetését.   Ennek   az
            Alkotmánybíróság az Abtv. 20. §-a és a 21.  §  (7)  bekezdése
            alapján eleget tett, "mert az indítvány hatálytalanná vált és
            az  eljárás  hivatalból nem folytatható". (ABH 1990,  361)  A
            három  héttel  később a 280/B/1990 AB végzéssel megszüntetett
            ügyben   az   indítványozó  az  ország  gazdasági  helyzetére
            hivatkozva  vonta vissza a nyugdíjszámítás szabályait  támadó
            indítványát.   A   végzés  rendelkező   része   szerint   "az
            Alkotmánybíróság hozzájárul, hogy az indítványozó visszavonja
            az indítványát. Az Alkotmánybíróság az eljárást megszünteti."
            Az   indokolás  szerint  "az  Alkotmánybíróság  az  indítvány
            visszavonásához  hozzájárult  és  az  eljárást  megszüntette,
            mivel  nem  látott  olyan nyomós okot,  amely  a  visszavonás
            megtagadását  indokolta volna". (ABH  1990,  363,  364.)  (Az
            eljáró  hármas tanács két tagja mindkét ügyben ugyanaz  volt,
            az  előadó  alkotmánybíró volt más.) Az év végére  azonban  a
            testület  véleménye  konszolidálódott  az  első  évről  szóló
            jelentés   szerint   "a   bárki  által   beadható   indítvány
            visszavonása a bíróságot nem köti."

            Ellentétben   látszik  lenni  ezzel  a   megállapítással   az
            indítvány visszavonása nyomán született megszüntető  végzések
            rendszeres  előfordulása. Az egyes ügyek  vizsgálata  azonban
            azt  mutatja,  hogy  az  eljárást  szinte  mindegyik  esetben
            egyébként  is  meg  kellett  volna  szüntetni.  Két   tipikus
            tényállás-csoport   különböztethető    meg.    A    ritkábban
            előfordulóban  az  indítványozó a bíróság felhívásának,  hogy
            egészítse  ki  indítványát (például jelölje  meg  pontosan  a
            támadott  jogszabályt)  nem  tesz eleget,  hanem  hiánypótlás
            helyett visszavonja indítványát. (Első esetek: 1141/B/1990 AB
            végzés,  ABH 1990, 392 1149/B/1990 AB végzés, ABH 1990,  393,
            411/B/1991  AB végzés, ABH 1991, 938.) Az indítványt  azonban
            tipikus  esetben és az esetek túlnyomó részében azért  vonják
            vissza,  mert az eljárás tartama alatt a támadott jogszabályt
            hatályon  kívül  helyezték, vagy úgy  módosították,  hogy  az
            indítvány  oka  megszűnt. A visszavonással leggyakrabban  élő
            köztársasági megbízott, majd a Közigazgatási Hivatal vezetője
            eme   indítványával   voltaképpen   csupán   megkönnyíti   az
            Alkotmánybíróság  dolgát,  hiszen  a  határozathozatalkor   a
            bíróságnak  hivatalos tudomással kell bírnia arról,  hogy  az
            önkormányzat  időközben a megtámadott rendeletet módosította,
            vagy  hatályon kívül helyezte. Előfordulnak továbbra is olyan
            végzések, amelyek az Abtv. 20. §-ára hivatkozva szüntetik meg
            az  eljárást, de ezekből a visszavonás oka nem derül ki. Ezek
            nagy  része is a Közigazgatási Hivatal vezetőjétől származik,
            s  feltehető,  hogy  ugyanazon  okból  lép  vissza,  mint  az
            indokolt visszavonások esetében. (ABH 1993, 845, 859, 861.)

            Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  tehát  az  elvont
            normakontrollra  irányuló indítvány  visszavonása  —  ha  nem
            kellene   az   eljárást  a  visszavonástól   függetlenül   is
            megszüntetni  —  nem  jár azzal, hogy az  eljárást  meg  kell
            szüntetni.

            Az  Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló, 1991-ben elkészített
            törvényjavaslat,   amelyet   az   Alkotmánybíróság   1994-ben
            nyújtott be az Országgyűlésnek, szintén azt tartalmazza, hogy
            "Az  Alkotmánybíróság  az  eljárást  megszüntetheti,  ha   az
            indítvány  hatálya annak visszavonása miatt vagy egyéb  okból
            megszűnt".  (T  15.239  sz.  törvényjavaslat,   31.   §   (2)
            bekezdés.)   Az   Alkotmánybíróság   által   1996-ban   ismét
            előterjesztett   törvényjavaslat   (T   2066),   amelyet   az
            Alkotmányjogi Bizottság több ülésben is tárgyalt, és amelyhez
            számos  módosító javaslatot terjesztettek elő  a  képviselők,
            mind  az  Alkotmánybíróság részéről, mind módosító javaslatok
            hiányában   változatlan  maradt:  az  indítvány  visszavonása
            esetén    az    eljárás   folytatását   az   Alkotmánybíróság
            mérlegelésétől tette függővé.

            Az   Alkotmánybíróság  rámutat,  hogy  a   német   Szövetsegi
            Alkotmánybíróság a normakontrollra irányuló eljárás tárgyának
            kezdettől  fogva nem az indítványt, hanem az adott jogszabály
            Alaptörvénnyel való összeegyeztethetőségét tartotta. Ezért ha
            indítvány  alapján egy ilyen eljárás már elindult,  akkor  az
            eljárásról az indítványozó többé nem rendelkezhet, az eljárás
            további   alakulását   kizárólag   a   közérdek   szempontjai
            határozzák   meg.   A   kérelem   visszavonása   tehát    nem
            szükségszerűen vezet az eljárás megszüntetéséhez. (Így már  a
            BVerfGE 1, 396, 414. döntés, s a gyakorlat máig változatlan.)

            4.  Az  alkotmányossági probléma megoldásához fűződő közérdek
            még  olyan eljárás esetében is fontosabb lehet az indtványozó
            rendelkezési     jogánál,    amely    kifejezetten     egyéni
            alapjogvédelemre szolgál.

            Nem  minden  esetben  szünteti  meg  az  Alkotmánybíróság  az
            eljárást,  ha az eredetileg alkotmányjogi panaszként  beadott
            indítványról  megállapítja, hogy az az  alkotmányjogi  panasz
            feltételeinek nem felel meg. Ilyen eset a jogorvoslat ki  nem
            merítése,  vagy az indítványozási jogosultság hiánya,  amikor
            is   nem   az   fordul   az   Alkotmánybírósághoz,   aki   az
            alkotmányellenes  jogszabály alkalmazása folytán  jogsérelmet
            szenvedett.  Az  Alkotmánybíróság  több  ilyen   esetben   az
            alkotmányjogi   panaszra  irányuló  indítványt  elutasította,
            viszont  az  eljárást  az elutasított indítványban  megjelölt
            jogszabály  absztrakt  kontrolljára  lefolytatta.   (44/1991.
            (VIII. 28.) AB, ABH 1991, 428, 429 59/1993. (XI. 29.) AB, ABH
            1993, 353, 357 39/1997 (VII. 1.) AB, ABH 1997, 263, 277.)

            Az   Emberi  Jogok  Európai  Egyezménye  megsértése   esetére
            kizárólag  egyéni  panaszok számára nyit  nemzetközi bírósági
            utat.  Az  Egyezmény  30.  cikke — amelyet  a  8.  kiegészítő
            jegyzőkönyv  iktatott  be  1990.  január  1-jei  hatállyal  —
            kimondja,  hogy  a  Bizottság az eljárás bármely  szakaszában
            határozhat  úgy,  hogy  a kérelmet az  ügylajstromából  törli
            (azaz  megszünteti  az  eljárást),  ha  a  körülmények   arra
            engednek   következtetni,  hogy  a)  a   kérelmezőnek   nincs
            szándékában  kérelmét  tovább  fenntartani  vagy  b)  az  ügy
            megoldódott, vagy c) a Bizottság által megállapított  bármely
            más  okból  nem  indokolt  a  kérelem  megvizsgálását  tovább
            folytatni.  A  Bizottságnak mindazonáltal folytatnia  kell  a
            kérelem  megvizsgálását,  ha  az  Egyezményben  meghatározott
            emberi  jogok  védelme ezt kívánja meg.  Ezt  a  rendelkezést
            néhány   stiláris  változással  átvette  a   11.   kiegészítő
            jegyzőkönyv.  Az  Emberi  Jogok Európai  Egyezményének  ebben
            megállapított  37.  cikke értelmében most  már  az  (állandó)
            Emberi  Jogok  Európai  Bíróságának  is  vizsgálnia  kell  az
            indítvány  visszavonása  esetén,  hogy  az  Egyezményben   és
            kiegészítő jegyzőkönyveiben védett jogok nem követelik-e  meg
            mégis az eljárás folytatását. Megjegyzendő azonban, hogy mind
            a Bizottság, mind az akkori Bíróság még a 30. cikk beiktatása
            előtt  is  így járt el, ha az eljárás folytatását közérdekből
            szükségesnek  látta. (Lásd például a Tyrer v UK  ügyet  (1978
            Series A no. 26).

            A  német  Szövetségi Alkotmánybíróság pedig  ebben  az  évben
            változtatta  meg  korábbi gyakorlatát a fentieknek  megfelelő
            érvek    alapján.    Az   ítélet   szerint    a    Szövetségi
            Alkotmánybíróság   (a   német  jogban   egyéni   jogsérelemre
            vonatkozó)  alkotmányjogi  panasz  visszavonása  ellenére  is
            lefolytatja  az  eljárást,  ha ezt  közérdekből  szükségesnek
            látja.  Urteil  vom  14.  Juli 1998, Europäische  Grundrechte
            Zeitschrift  1998,  13-14,  395,  402.  (helyesrási  reformok
            bevezetése  az  iskolai  oktatásban).  Az  ítélet  indokolása
            szerint  az ügyben az alkotmányjogi panasz funkciói közül  az
            objektiv alkotmányjog védelme, valamint annak értelmezése  és
            továbbfejlesztése olyan mértékben előtérbe került  az  egyéni
            alkotmánybírósági jogvédelemmel szemben, hogy közérdekből  az
            eljárást  a  panasz  visszavonása  ellenére  is  le   kellett
            folytatni.    Az   indtvány   ugyanis   alapvető   fontosságú
            alkotmányjogi  kérdést vetett fel, amelynek közérdekűségét  a
            Szövetségi  Alkotmánybíróság már  azzal  elismerte,  hogy  az
            eljárást a jogerős rendes bírósági ítélet megszületése  előtt
            elkezdte.

            Látható, hogy az eddigi magyar gyakorlatban nem fordult  elő,
            hogy visszavont alkotmányjogi panasz ellenére folytatta volna
            az  eljárást az Alkotmánybíróság. Az ismertetett ügyek inkább
            az  eljárás fent leírt "indítvány nélküli" folytatása  körébe
            illenek,  mintsem az egyéni jogsérelem ügyében a  jogsérelmet
            szenvedett  fél  akarata ellenére folytatott  eljáráshoz.  Az
            Alkotmánybíróság   itt  az  alkotmányjogi   panaszt   mintegy
            átfunkcionálta,  amit  annál is inkább megtehetett,  mert  az
            Abtv.  szerinti  alkotmányjogi panasz nem  más,  mint  egyéni
            ügyben   indítványozott  és  arra  is  kiható  normakontroll,
            amelyben   a  norma  alkotmányosságára  vonatkozó  határozati
            rendelkezés  ugyanúgy  mindenkire  kötelező,  mintha   elvont
            normakontroll   során   született   volna.   Ha   tehát    az
            Alkotmánybíróság  nem  járhat  el  az  alkotmányjogi   panasz
            eljárásában  úgy,  hogy  az eredmény az  indítványozó  ügyére
            kihasson,   a  fennmaradó  részt,  a  normakontrollt   tovább
            folytathatja.

            Az  országgyűlési biztos az elvont normakontrollra  vonatkozó
            indítványát  vonta vissza, alkotmányjogi panasz  visszavonása
            ebben  az  ügyben nem merült fel. Az ügyrendi törvényjavaslat
            nem  különböztet indítványfajták szerint annak alapján  tehát
            az   Alkotmánybíróság   a  visszavont  alkotmányjogi   panasz
            ellenére  is  mérlegelheti  az eljárás  folytatását,  ha  azt
            közérdekből  szükségesnek látja. A közérdekű eljárás  azonban
            nyilván  nem tekint az eredeti indítványozó ügyére,  hanem  a
            norma  alkotmányellenessége  esetén  annak  megsemmisítése  a
            célja.   Erre   pedig   az   Abtv.   rendszerében    és    az
            Alkotmánybíróság  már  kialakult  gyakorlatában  az   eljárás
            absztrakt normakontrollként való folytatása elegendő.

                                         II.

            Az   elvont  alkotmányértelmezés  természete  szerint  mindig
            közérdekű, és az ebben a tárgyban hozott határozat mindenkire
            kötelező  voltánál  fogva  mindig  elvi  jelentőségű.  Ezt  a
            jellemvonását  nem csorbítja, hogy indítványozására  csak  az
            Abtv.-ben  meghatározott szervek jogosultak. Ha az  Alkotmány
            rendelkezése   mindenkire  kiterjedő  hatályú  értelmezésének
            szükségessége egyszer felmerül, s az arra jogosult  megfelelő
            indítványt tesz az Alkotmánybíróságnál, az indítvány  bármely
            okból  való  visszavonása  éppen úgy  nem  akadályozhatja  az
            Alkotmánybíróságot abban, hogy az eljárást folytathassa, mint
            az  elvont  normakontrollra irányuló  indítvány  visszavonása
            sem,  ahol  pedig csak valamely jogszabály alkotmányosságának
            tisztázása   és  az  ezzel  együtt  járó  alkotmányértelmezés
            képviselte  a  közérdeket. A most elbírált  ügyben  tehát  az
            Alkotmány   32/B.  §-ának  értelmezését  az  Alkotmánybíróság
            lefolytathatja.

            Budapest, 1998. szeptember 29.
                                                        Dr. Sólyom László
                                                            alkotmánybíró
            A különvéleményhez csatlakozom.
            Budapest, 1998. szeptember 29.
                                                         Dr. Lábady Tamás
                                                            alkotmánybíró
                                                                         
                                                   Dr. Tersztyánszky Ödön
                                                            alkotmánybíró
              .
              English:
              .
              Petition filed:
              .
              .
              Number of the Decision:
              .
              42/1998. (X. 2.)
              Date of the decision:
              .
              09/29/1998
              .
              .