A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a
következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvény 63/C. § (3) bekezdése, 64. § (5) bekezdése,
64/B. § a) pontja és 67. § (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítása és megsemmisítése
iránt benyújtott indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Indítványozó a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvénynek ( a továbbiakban : Ötv. ) az 1994. évi LXIII.
törvénnyel megállapított 63/C. § (3) bekezdése, 64. § (5)
bekezdése, 64/B. § a) pontja és 67. § (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérte. Jogi álláspontja szerint az Ötv. vitatott szabályai
ellentétesek az Alkotmány 42. §-ában, 43. § (1) - (2)
bekezdésében, valamint a 44/A. §-ában foglalt
rendelkezésekkel.
Az Ötv. 63/C. §-ának (3) bekezdése, valamint 64. §-ának (5)
bekezdése - az Alkotmány 42. §-ával és 43. §-ának (1)
bekezdésével ellentétben - alárendeli a fővárosi kerületi
önkormányzatokat a fővárosi önkormányzatnak, és olyan
társadalmi viszonyok szabályozására ad felhatalmazást a
fővárosi közgyűlésnek, amelyek az Alkotmány 43. §-ának (2)
bekezdése alapján törvényhozási tárgynak minősülnek.
Az Ötv. 64/B. §-ának a) pontja, amely a fővárosi
önkormányzat kizárólagos bevételeként jelöli meg az
igazgatási és közművelődési feladatokra biztosított normatív
központi hozzájárulást - mivel a kerületi önkormányzatok is
látnak el igazgatási és közművelődési feladatokat - sérti az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének c ) pontjában
szabályozott önkormányzati alapjogot és egyúttal az
önkormányzati alapjogok egyenlőségének az Alkotmány 43. §
(1) bekezdése által kimondott elvét.
Ugyancsak alkotmányellenesnek ítéli az indítványozó az Ötv.
67. §-ának (3) bekezdését, amely lehetőséget ad arra, hogy
törvény vagy kormányrendelet felhatalmazása alapján a
fővárosi közgyűlés rendeletében egyes államigazgatási
hatósági ügyfajták intézésére több kerületre, illetőleg a
főváros egészére kiterjedő társulás létrehozását rendelje
el. Az indítványban kifejtettek szerint ez a rendelkezés
sérti az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének e) és h)
pontjában biztosított önkormányzati alapjogokat, nevezetesen
a szervezetalakítás és a társulás szabadságát.
Indítványozó kifejti azt is, hogy bár az Alkotmány 44/C. §
értelmében az önkormányzatok alapjogai kétharmados
szavazataránnyal elfogadott törvénnyel korlátozhatók, ennek
ellenére álláspontja szerint a vitatott rendelkezések
alkotmányellenesek, mert
- nem az önkormányzatok alapjogait általában, hanem csak az
önkormányzatok egy szűk körének, nevezetesen a fővárosi
kerületi önkormányzatoknak az alapjogait korlátozza a
törvény;
- nem más, jogállamban elismert jog érdekében korlátozza
törvény az önkormányzatok alapjogait, hanem pusztán
közigazgatási szakmai-politikai megfontolások alapján;
- mert nagy mértékben, a működési feltételeket meghatározó
gazdasági önállóság tekintetében korlátozza az kerületi
önkormányzatok alapjogait. "Ha ugyanis az Alkotmány 44/C. §-
ában adott felhatalmazással élve a törvényalkotó ésszerűtlen
mértékben korlátozza az önkormányzatok alapjogait,
szélsőséges esetben az Alkotmány 44/A. §-ának egésze
hatályát vesztheti, anélkül, hogy alkotmánymódosításra
került volna sor ! "
II.
Az indítvány nem megalapozott.
Az Alkotmány 42. § kimondja, hogy a község, a város, a
főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak
közösségét megilleti a helyi önkormányzáshoz való jog. Az
Alkotmány e §-ában egyúttal definiálja is a helyi
önkormányzást, ami ezen alkotmányi meghatározás szerint a
választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló
intézését, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való
gyakorlását jelenti. A választópolgárok ezt a helyi
önkormányzáshoz való jogukat a 44. § (1) bekezdése alapján
az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg
helyi népszavazással gyakorolják.
Az Alkotmány a helyi önkormányzatokra vonatkozóan azokat, a
minden önkormányzatra irányadó, alapvető garanciális
szabályokat tartalmazza, amelyek a helyi önkormányzatok
autonómiájának alkotmányos védelmét hivatottak biztosítani.
Nem szabályozza a helyi önkormányzatok típusait, a helyi
önkormányzatok egyes típusainak jogállását, így nem
tartalmaz rendelkezéseket arra nézve sem, hogy a helyi
önkormányzás körébe tartozó feladatok, hatáskörök miként
oszlanak meg a települési önkormányzatok és a megyei
önkormányzatok között, a fővárosban a fővárosi önkormányzat
és a kerületi önkormányzatok között. A helyi
önkormányzatokra vonatkozó további szabályok megalkotását a
törvényhozásra bízza. A 43. §-ának (2) bekezdésében úgy
rendelkezik, hogy a helyi önkormányzati jogokat és
kötelezettségeket törvény határozza meg. 44/C. §-ában pedig
kimondja, hogy a helyi önkormányzatokról szóló törvény
elfogadásához, az önkormányzati alapjogok korlátozásához a
jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
A törvényhozó - az Alkotmány keretei között - a helyi
önkormányzatok jogállásának, az önkormányzatokat megillető
jogok és kötelezettségek szabályozása, a helyi önkormányzás
körébe tartozó feladat- és hatásköröknek az önkormányzatok
egyes típusai közötti megosztása során széles döntési
szabadsággal rendelkezik. E döntési szabadsága keretében
gazdasági, közigazgatási szakmai-politikai szempontokat is
mérlegelhet. A törvényhozó döntési szabadságának a helyi
önkormányzatok számára az Alkotmány 44/A §-ában
meghatározott önkormányzati alapjogok szabnak korlátot.
A helyi önkormányzatok jogállását, a helyi önkormányzatok
típusait és a helyi önkormányzás körébe tartozó feladatok és
hatáskörök megosztását a helyi önkormányzatok egyes típusai
között az Alkotmány 44/C. §-a alapján megalkotott Ötv.
szabályozza. A főváros önkormányzati rendszerét a fővárosi
és a kerületi önkormányzatok jogállását, feladat- és
hatáskörét az Ötv. -nek az 1994. évi LXIII. törvénnyel
megállapított VII. fejezete határozza meg.
Az Ötv. e fejezetében foglaltak alapján a feladat- és
hatásköröknek a fővárosi önkormányzat és a kerületi
önkormányzatok közötti megosztása alapvetően eltér a
települési önkormányzatok és a megyei önkormányzatok közötti
feladat- és hatáskörmegosztástól, ebből következően a
fővárosi és kerületi önkormányzatok jogállása is különbözik
más helyi önkormányzatok jogállásától. Ez a jogállásbeli
különbségtétel a fővárosnak az országban betöltött
különleges helyzetéből, valamint abból a tényből következik,
hogy a főváros egésze alkot egy természetes földrajzi
egységet, egy települést. A fővárosnak ez a sajátos
helyzete tükröződik az Alkotmány 42. §-ában is, amikor a
helyi önkormányzáshoz való jog meghatározása során a
települések között és egy egységhez tartozóként említi a
fövárost és kerületeit. A főváros egy település, amelyen
belül - a település nagyságára, funkcióira tekintettel -
több önkormányzat, kétszintű önkormányzati rendszer működik,
amelyre a települési és megyei önkormányzatok közötti
feladat- és hatáskörmegosztás elveit analóg módon alkalmazni
nem lehet. Vannak ugyanis olyan települési önkormányzati
feladat- és hatáskörök, amelyek amiatt, mert a főváros
egészét, illetőleg több kerületet érintenek, nem utalhatók a
kerületi önkormányzatok feladat- és hatáskörébe, ezért a
törvény a más települések esetén a települési önkormányzatot
megillető feladat- és hatásköröket is meg kell, hogy ossza a
főváros és a kerületek önkormányzatai között. Erre
tekintettel az Ötv. 63. §-ának (1) bekezdésében mind a
fővárosi, mind a kerületi önkormányzatokat települési
önkormányzatként határozza meg, amelyek azonban törvényben
meghatározott önálló feladat- és hatáskörrel rendelkeznek.
Ennek a szabályozásnak az eredményeként a fővárosi kerületi
önkormányzatok jogállása eltér más települési
önkormányzatokétól, más települési önkormányzatnál
korlátozottabb feladat- és hatáskörökkel rendelkeznek. Az
Ötv. az Alkotmány 42. §-ával összhangban alakította ki a
főváros kétszintű települési önkormányzati rendszerét, ezért
téves indítványozónak az a szemléletmódja, amellyel a
fővárosi és a kerületi önkormányzatok viszonyának törvényi
szabályozásán a megyei és a települési önkormányzatok
közötti feladat- és hatáskörmegosztás elveit kéri számon.
A helyi önkormányzás körébe tartozó feladat- és
hatásköröknek a főváros kétszintű települési önkormányzati
rendszeréből következő sajátos megosztása mellett, a
fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok önálló
feladat- és hatáskörű önkormányzatok, amelyek mindegyikét
egyenlően megilletik Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében
szabályozott önkormányzati alapjogok.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában vizsgálta az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok
természetét. [ pl. : 1/1993. (I. 13.) AB határozat, ABH
1993, 27.; 4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH 1993, 68-73.;
57/1994. (IX. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316. , 331. ;
77/1995. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1995, 396. ] E
határozataiban megállapította, hogy az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdésében szabályozott alapjogok a helyi képviselő-
testületek számára biztosított olyan hatáskörcsoportok,
amelyek a helyi önkormányzás körében az önkormányzatok
számára biztosított autonómia alkotmányos garanciáit
képezik. Az önkormányzatokat az egyes alapjogok körében
megillető autonómia azonban nem feltétlen és
korlátozhatatlan. Az alapjogok szabályozása elsősorban a
kormánnyal és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos
garanciát az önkormányzatok számára. A törvényhozót az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok annyiban
korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat meg
olyan mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati
alapjog tartalmának kiüresedéséhez, tényleges elvonásához
vezetnek.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében meghatározott
hatáskörcsoportok, önkormányzati alapjogok egy, az állam
közhatalmi szervezeti rendszerén belül elhelyezkedő,
Alkotmányban szabályozott szervtípus autonómiáját hivatottak
garantálni. Így az önkormányzati alapjogokat az Alkotmány
nem részesíti a XII. fejezetben szabályozott, - az egyén
autonómiájának alkotmányos garanciáit jelentő - alapvető
jogokat megillető, azokkal azonos alapjogi védelemben. Így
az önkormányzati alapjogok korlátozásával szemben nem
alkotmányossági követelmény az, hogy arra valamely
alkotmányos jog érvényesítése, valamely alkotmányos cél
érdekében szükségszerűen és azzal arányosan kerüljön sor.
Az Alkotmány 43. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy az
önkormányzatoknak az Alkotmány 44/A. §-ában szabályozott
alapjogai egyenlőek, a kötelezettségeik azonban eltérőek
lehetnek, s ezzel maga ad lehetőséget arra, hogy a helyi
önkormányzatok egyes típusai esetén a törvény eltérően
rendelkezzen a helyi önkormányzás körébe tartozó feladat- és
hatáskörök megosztásáról. Az alapjogok egyenlőségének
követelménye azt jelenti, hogy a törvény a helyi
önkormányzatok minden típusa számára köteles biztosítani a
44/A. § (1) bekezdésében szabályozott alapjogok gyakorlását,
azt, hogy minden önkormányzat önálló felelősséggel
dönthessen az alapjogok körébe tartozó ügyeiben. Nem sérti
az alapjogok egyenlőségének követelményét az, ha az
alapjogok tartalmát adó hatáskörcsoporton belül egyes
hatáskörök gyakorlását a törvény korlátozza, egészen addig,
míg a korlátozás az önkormányzati alapjog kiüresedéséhez nem
vezet, lehetetlenné nem teszi azt, hogy az önkormányzat
önálló felelősséggel döntsön az alapjog lényeges tartalmát
jelentő hatáskörökben. Mindezek alapján megállapítható,
önmagában az, hogy a jelenlevő képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény nem valamennyi helyi
önkormányzatra, hanem csak az önkormányzatok egy
meghatározott típusára nézve állapít meg az alapjogok
tartalmát is érintő hatásköri korlátozásokat, nem sérti az
önkormányzati alapjogok egyenlőségének az Alkotmány 43. §-
ának (1) bekezdésében meghatározott követelményét.
2. Indítványozó lényegében ugyanazon indokok alapján emel
alkotmányossági kifogást az Ötv. 63/C. §-ának (3)
bekezdésében, valamint 64. §-ának (5) bekezdésében foglalt
rendelkezések ellen.
Az Ötv. 63/C. §-ának (3) bekezdése felhatalmazást ad a
fővárosi közgyűlés számára, hogy rendeletében szabályozza a
főváros általános rendezési terve, a kerületi alaptervek és
részletes rendezési tervek összhangjához szükséges
követelményeket, arra, hogy e rendeletében meghatározza,
hogy a tervezési folyamatban a kerületi és a fővárosi
önkormányzatot mely estekben illeti meg véleményezési,
egyetértési jog és mely estekben kötelező a kölcsönös
tájékoztatási, illetve tervezési együttműködés.
Ugyancsak jogalkotási felhatalmazást tartalmaz a 64. § (5)
bekezdése, amely kimondja, hogy a törvény alapján a fővárosi
és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető
bevételeknek a fővárosi önkormányzat és a kerületi
önkormányzatok közötti megosztását a fővárosi közgyűlés
rendeletében a kerületi képviselő-testületek véleményének
kikérésével határozza meg.
Indítványozó álláspontja szerint e szabályok a kerületi
önkormányzatokat alárendelik a fővárosi önkormányzatnak és
ez sérti azt az Alkotmány 42. §-ából és 43. §-ának (1)
bekezdéséből levezethető alkotmányos elvet, amely szerint a
helyi önkormányzatok, így a fővárosi és a kerületi
önkormányzatok is, mellérendeltségi viszonyban állnak
egymással, a fővárosi és a kerületi önkormányzatok
kapcsolatai nem lehetnek alá-, fölérendeltségi jellegűek. Az
Alkotmány 43. § (1) bekezdése kimondja, hogy a helyi
önkormányzatok önkormányzati alapjogai egyenlőek. Az
egyenlőség kizárja a helyi önkormányzatok, így a fővárosi és
a kerületi önkormányzatok között szervezeti értelemben vett
függőségi, alá-, fölérendeltségi viszony kialakítását. Erre
tekintettel a fővárosi és a kerületi önkormányzatok
törvényben, az Ötv. VII. fejezetében meghatározott,
illetőleg más törvényekben egymástól elválasztott feladat-
és hatáskörrel rendelkeznek. E feladatmegosztás során az
Ötv. 63/A. §-a meghatározza azokat az önkormányzati feladat-
és hatásköröket, amelyeket a fővárosi önkormányzat a főváros
egész területére nézve köteles ellátni. E feladatok
ellátásához biztosít jogi eszközöket az Ötv. vitatott 63/C.
§-ának (3) bekezdése, valamint 64. §-ának (5) bekezdése. Az
Ötv. e rendelkezései jogalkotási felhatalmazást
tartalmaznak, meghatározott szabályozási tárgyak
tekintetében rendeletalkotási jogkörrel ruházzák fel a
fővárosi közgyűlést. A jogszabályok - így az önkormányzatok
rendeletei is - az állami szervek közhatalom birtokában
kibocsátott normatív aktusai, kötelező erejük alapja az
állami közhatalom. Abból, hogy valamely állami szerv
felhatalmazással rendelkezik arra, hogy jogszabályban, a
jogszabály címzettjeire nézve kötelező módon szabályozzon
társadalmi viszonyokat, nem következik az, hogy a jogszabály
címzettjei alá vannak rendelve a jogalkotónak. A jogalkotó
hatáskör gyakorlására való felhatalmazás nem teremt
szervezeti értelemben hierarchikus viszonyt a jogalkotó és
az általa kibocsátott jogszabály címzettjei között.
Nem helytálló indítványozónak az az álláspontja sem, hogy e
rendelkezések alapján a fővárosi közgyűlés az Alkotmány 43.
§ (2) bekezdése által megállapított kizárólagos
törvényhozási tárgyak körében kapott felhatalmazást
rendeletalkotásra.
Az Alkotmány 43. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az
önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény állapítja
meg.
A fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatokat a
fővárosi településrendezésben megillető jogokat és
kötelezettségeket az Ötv. 63/A. §-ának a) pontja, valamint
63/C. §-a szabályozza. E rendelkezések alapján a főváros
egységes településpolitikájának biztosítása érdekében a
főváros általános rendezési tervének meghatározása - a
Kormány és a kerületi képviselő-testületek véleményének
kikérésével - a fővárosi közgyűlés hatáskörébe tartozik, a
kerületi önkormányzat az általános rendezési terv keretei
között kerületi alaptervet és kerületi részletes rendezési
tervet készít. Az Ötv ezen rendelkezései szerint kerületi
alaptervnek és a kerületei részletes rendezési terveknek
összhangban kell állnia a fővárosi általános rendezési
tervvel. Az Ötv. alapján tehát a rendezési tervezés során a
fővárosi önkormányzatokat együttműködési kötelezettség
terheli, a tervek összhangjának biztosítása az általános
rendezési terv megalkotására jogosult fővárosi önkormányzat
feladata. Az Ötv. e törvényi kötelezettség teljesítése, az
együttműködés spontaneitásának elkerülése érdekében - annak
érdekében, hogy az érdekegyeztetés ne a fővárosi
önkormányzat esetenkénti, aktuális gazdasági, politikai
érdekeitől függjön - , a kerületi önkormányzati érdekek
érvényesítésének garanciájaként írja elő a fővárosi
közgyűlés számára, hogy rendeletében a kerületi
önkormányzatok számára előre kiszámítható, normatív módon
határozza meg a tervek összhangjához szükséges
követelményeket, és az önkormányzatok közötti együttműködés
formáit, eszközeit. Az Ötv. 63/C. § (3) bekezdése tehát nem
arra ad jogot a fővárosi közgyűlésnek, hogy a törvényi
szabályozáshoz képest új jogot, vagy kötelezettséget
állapítson meg a fővárosi kerületi önkormányzatok számára,
hanem arra kötelezi az fővárosi közgyűlést, hogy garanciális
okokból jogszabályban határozza meg a rendezési tervezés
törvényben előírt koordinációjának követelményeit és
formáit.
Hasonlóképpen nem állapítható meg a 64. § (5) bekezdésének
alkotmányellenessége sem azon az alapon, hogy az kizárólagos
törvényhozási tárgy körében ad felhatalmazást a fővárosi
közgyűlésnek rendeletalkotásra. Az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdésének c ) pontja kimondja, hogy az önkormányzat
törvényben meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő
bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban álló
állami támogatásban részesül. Az Ötv. 64. -64/C. §-ai az
önkormányzati feladat- és hatásköröknek a fővárosi és a
kerületi önkormányzatok közötti sajátos megosztásához
igazodóan alakították ki a bevételi források fővárosi és
kerületi önkormányzatok közötti megosztásának rendjét. Az
Ötv. e rendelkezései a bevételek négy csoportját
különböztetik meg. Az első csoportba azok - a 64. § (3)
bekezdésében meghatározott - bevételek tartoznak, amelyek a
fővárosban működő önkormányzatokat - a fővárosi és a
kerületi önkormányzatokat egyaránt - önállóan és közvetlenül
illetik meg. A második csoportban - a 64. § (4) bekezdésében
- a fővárosi és kerületi önkormányzatokat osztottan
megillető bevételek kerültek meghatározásra. A harmadik
csoportban - a 64/A. §-ban - a kerületi önkormányzatok
kizárólagos bevételeit, a negyedik csoportban pedig - a
64/B. § alapján - a fővárosi önkormányzatot kizárólagosan
megillető bevételek körét határozza meg a törvény. A
fővárost és a kerületeket megosztottan megillető bevételek
szabályozásával a főváros egységes településpolitikájának
biztosítása, a főváros városfejlesztési és
városrehabilitációs programjának meghatározása és
érvényesítése érdekében a fővárosi önkormányzat számára, az
Ötv. 63/A. §-ában meghatározott koordinációs feladatok
ellátásához biztosít gazdasági és jogi eszközöket az Ötv.
64. §-ának (4) - (6) bekezdése. A 64. § (5) - (6)
bekezdésében az Ötv. által a fővárosi közgyűlésnek adott
jogalkotási felhatalmazás a fővárosi önkormányzat törvényben
megállapított feladatainak ellátásához, az Ötv. és a
költségvetési törvény által meghatározott bevételi források
feletti rendelkezés módját szabályozza. Ennek megfelelően,
az Ötv. -nek indítványozó által kifogásolt 64. § (5)
bekezdésében szabályozott rendeletalkotási jogkör nem
tekinthető az Alkotmány 43. § (2) bekezdésében
meghatározott, kizárólagos törvényhozási tárgykörben adott
felhatalmazásnak. A felhatalmazás - az Alkotmány 44/A. § (2)
bekezdésével összhangban - törvényben meghatározott
feladatainak ellátása érdekében, feladatkörében jogosítja
fel a fővárosi közgyűlést a rendeletalkotásra.
3. Az Ötv. 64/B. §-ának a) pontja alapján a fővárosi
önkormányzat kizárólagos bevételei közé tartozik "a normatív
központi hozzájárulás igazgatási és közművelődési
feladatokra". Indítványozó álláspontja szerint - mivel a
kerületi önkormányzatok is látnak el igazgatási és
közművelődési feladatokat - az igazgatási és közművelődési
feladatokra biztosított normatív központi hozzájárulásnak a
fővárosi önkormányzat kizárólagos bevételei közé sorolása
sérti az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c ) pontjában
szabályozott önkormányzati alapjogot, s ezáltal az
önkormányzatok alapjogainak az Alkotmány 43. § (1)
bekezdésében megfogalmazott egyenlőségét.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ötv. vitatott
szabálya nem sérti az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében
szabályozott önkormányzati alapjogot. Ez az önkormányzati
alapjog arra biztosít alkotmányos garanciát a helyi
önkormányzat számára, hogy ha törvény kötelezően ellátandó
feladatot ír elő - s ezzel korlátozza feladat-ellátási
autonómiáját -, a törvényhozó gondoskodjék a feladat
ellátásához szükséges anyagi eszközökről. Az Alkotmány e
rendelkezéséből a törvényhozó számára az a kötelezettség
származik, hogy a helyi önkormányzatok számára törvényben
előírt, kötelezően ellátandó feladatok ellátásához -
megfelelő saját bevételi források, illetőleg e feladatokkal
arányban álló állami támogatás meghatározásával - köteles
gondoskodni a szükséges pénzeszközökről. Az Alkotmány e
rendelkezése alapján az Országgyűlés szabadon dönt arról,
hogy miként gondoskodik a törvényben előírt feladatok
ellátásának anyagi fedezetéről. A helyi önkormányzatok
kötelezően ellátandó feladataihoz szükséges anyagi fedezetet
az Országgyűlés a saját bevételi források és a központi
költségvetési hozzájárulások - törvényben, az Ötv. -ben, a
kötelező feladatot előíró ágazati törvényekben, valamint a
költségvetési törvényben meghatározott - komplex rendszerén
keresztül biztosítja. A normatív központi hozzájárulás és
ezen belül is az igazgatási és közművelődési feladatokra
megállapított normatív központi hozzájárulás a helyi
önkormányzatok költségvetési finanszírozásának csak egyik
módja, az Ötv. 84. § (2) bekezdése alapján olyan
önkormányzati bevételi forrás, amely felhasználásra
vonatkozó kötelezettség nélkül illeti meg az önkormányzatot.
A normatív központi hozzájárulás tehát nem feladatot
finanszíroz, hanem a központi támogatás elosztásának az
eszköze. Így önmagában az, hogy az Ötv. a fővárosi
önkormányzat kizárólagos bevételeként jelöli meg az
igazgatási és közművelődési feladatokra megállapított
normatív központi hozzájárulást, - amíg az Országyűlés más
módon gondoskodik a kerületi önkormányzat kötelező
feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi eszközökről -
nem eredményezi az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c)
pontjában szabályozott önkormányzati alapjog sérelmét.
4. Nem jelenti az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében
szabályozott önkormányzati alapjogok alkotmányellenes
korlátozását az Ötv. 67. §-ának (3) bekezdésében foglalt
rendelkezés sem. Az Ötv. 67. § (3) bekezdése a következő
szabályt tartalmazza :
" (3) Törvény vagy kormányrendelet felhatalmazása alapján a
közgyűlés rendeletében több kerületre, illetőleg a főváros
egészére kiterjedő társulás létrehozását kötelezővé teheti
egyes államigazgatási ügyfajták intézésére; elrendelheti
egyes hivatali szolgáltatások ( pl. : ügyfélszolgálati
irodák, egymenetes és rövidített határidejű ügyintézés )
egységes és összehangolt ellátását. "
Az Ötv. -nek ez a rendelkezése felhatalmazást ad a fővárosi
közgyűlésnek arra, hogy - törvényben illetőleg
kormányrendeletben meghatározott esetekben - rendeletében
egyes államigazgatási hatósági ügyek intézésére hatósági
igazgatási társulás létrehozását kötelezően előírja,
illetőleg elrendelje egyes hivatali szolgáltatások egységes
és összehangolt ellátását.
Indítványozó álláspontja szerint ez a fővárosi közgyűlésnek
adott felhatalmazás sérti a helyi önkormányzat számára az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e ) pontjában szervezetének
és működési rendjének kialakítására, valamint h ) pontjában
társulás létrehozására biztosított autonómiáját.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében szabályozott
önkormányzati alapjogok a helyi önkormányzatokat a helyi
önkormányzás körében megillető autonómia alkotmányos
garanciáit szabályozzák. Azonban az Alkotmány 44/B. § (2) -
(3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a helyi
önkormányzat szerveinek hatáskörébe utalt államigazgatási
feladat- és hatáskörök gyakorlása nem tartozik a helyi
önkormányzás körébe. Az államigazgatási hatósági jogkörök
gyakorlása során a helyi önkormányzatok szervei ( a jegyző,
főjegyző, a polgármester, a megyei közgyűlés elnöke a megyei
jogú város kerületi hivatalának elöljárója, illetőleg a
polgármesteri hivatal hatáskörrel felruházott ügyintézője )
az állam központi szervei által alkotott jogszabályok
érvényesítését szolgáló hatósági jogalkalmazó tevékenységet
végeznek. Az államigazgatási feladatok ellátása - az Ötv.
95. § d ) pontja alapján - akkor is a Kormány irányítása
alatt áll, ha ellátásukat törvény vagy kormányrendelet a
helyi önkormányzati szervek feladat- és hatáskörébe utalja.
E hatáskörükben az önkormányzat szervei nincsenek
alárendelve a képviselő-testületnek. A képviselő-testület a
hatáskörrel felruházott tisztségviselőjétől,
köztisztviselőjétől a hatáskört nem vonhatja el, e
hatásköreik gyakorlására utasítást nem adhat, nem jogosult
hatósági határozataik felülvizsgálatára. Az önkormányzat
szervei által gyakorolt államigazgatási hatósági jogkörök
tekintetében a felettes szerveket - az államigazgatási
eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
alapján - megillető jogokat államigazgatási szerv, a megyei
közigazgatási hivatal, vagy valamely dekoncentrált
államigazgatási szerv gyakorolja. Ezen államigazgatási
szervek hatáskörébe tartozik a döntések ellen benyújtott
fellebbezés elbírálása is. A képviselő-testület
önkormányzati feladat- és hatáskörébe csak az e tevékenység
gyakorlásához szükséges szervezeti, személyi és anyagi
feltételek biztosítása tartozik. Az államigazgatási hatósági
tevékenység során a jogalkalmazó nem települési érdekek,
településpolitikai mérlegelés, hanem a jogszabályok,
jogszabályban meghatározott szakmai szempontok szerint dönt.
A jogalkalmazás szakszerűségének és a jogalkalmazási
gyakorlat egységességének biztosítása megkívánja, hogy
jogszabályok a hatósági tevékenység szervezeti és
személyzeti feltételeivel kapcsolatos követelményeket is
előírjanak. Így az államigazgatási hatósági tevékenység
feltételeinek biztosítása körében korlátozottabb a
képviselő-testületek önállósága is, mint a helyi
önkormányzás körébe tartozó ügyek személyi és szervezeti
feltételeinek kialakításában. Mindezekre, valamint arra
tekintettel, hogy az Ötv. 67. § (1) bekezdésében foglalt
felhatalmazás, csak az államigazgatási ügyek törvény, vagy
kormányrendelet által meghatározott körében teszi lehetővé
azt, hogy a fővárosi önkormányzat rendeletével korlátozza a
kerületi önkormányzat társulási szabadságát, és a kerületi
önkormányzatot szervezeti és működési rendjének
meghatározásában megillető döntési autonómiát, nem jelenti
az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) és h) pontjában
szabályozott önkormányzati alapjogok alkotmányellenes
korlátozását. Nem korlátozza a kerületi önkormányzat
képviselő-testületét abban, hogy a helyi önkormányzás
körében önálló felelősséggel döntsön szervezeti és működési
rendjének alakításáról, és önkormányzati feladatainak
ellátása érdekében szabadon társuljon más önkormányzat
képviselő- testületével.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
Ötv. -nek az indítványozó által kifogásolt rendelkezései nem
ellentétesek az Alkotmány 43. §-ában foglaltakkal és nem
sértik a fövárosi kerületi önkormányzatok számára az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c ) , e ) és h ) pontjaiban
biztosított önkormányzati alapjogokat, ezért az indítványt
elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |