Hungarian
Ügyszám:
.
1015/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1015/B/2000. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/2886
.
A döntés kelte: Budapest, 04/01/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

     Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta  a
    következő

                             határozatot:

     1.   Az   Alkotmánybíróság   az  alkotmányellenes   jogalkotói
    mulasztás  megállapítására irányuló indítványt,  amely  szerint
    Érd  Megyei Jogú Város Önkormányzata azzal, hogy a  Duna  u.  –
    Sárd u. – Balatoni út – Érd-alsó vasút által határolt területre
    nem  alkotott szabályozási tervet alkotmányellenességet idézett
    elő, elutasítja.

     2.  Az Alkotmánybíróság Érd Város Helyi építési Szabályzatáról
    szóló 33/2006. (V. 27.) ÖK. számú rendelet alkotmányellenessége
    megállapítására irányuló indítványt visszautasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Indítvány    érkezett   az   Alkotmánybírósághoz   Érd    Város
      Önkormányzata  11/1997. (IV. 22.) Ök. számú rendeletét  (Ör1.),
      valamint  az  annak helyébe lépő 24/2003. (VII. 7.)  Ök.  számú
      rendeletet  (Ör2.) érintően. Az indítványozók állítása  szerint
      az  önkormányzat a Duna u. – Sárd u. – Balatoni út  –  Érd-alsó
      vasút   által   határolt  területen  természetvédelmi   terület
      feltöltésével ipari területet hozott létre, természetvédelmi és
      zöldövezeti  ingatlanjaikat kertvárosias Lke.-2  jelű  övezetbe
      sorolta, s lehetővé tette a területen festéküzem működését, ami
      sérti  az ott lakók tulajdonhoz (Alkotmány 13. §) és egészséges
      környezethez való jogát (Alkotmány 18. §). Az indítványozók  az
      őket  ért  sérelem részletezéseként előadták, hogy a festéküzem
      megépítése  miatt  a  festendő  felületek  előkészítése   során
      keletkezett    zaj-,    és   szaghantásokat    az    ott    élő
      ingatlantulajdonosok kénytelenek elviselni.

      Indítványukban  mulasztásban megnyilvánuló  alkotmányellenesség
      megállapítását   is   kérték,  arra  hivatkozással,   hogy   az
      önkormányzat   elmulasztotta   a   részletes   rendezési   terv
      megalkotását,  s  így  a  festőüzem  létesítésével  sérült   az
      egészséges  környezethez és tulajdonhoz való joguk; hivatkoznak
      még a területen lévő ingatlanok értékcsökkenésére is.

      Az    ügyben   az   Alkotmánybíróság   megkereste    az    érdi
      önkormányzatot,  hogy nyilatkozzon arról, hogy az  indítvánnyal
      érintett  terület  természetvédelmi  oltalom  alatt  áll-e.  Az
      önkormányzat az Alkotmánybíróság megkeresésére előadta, hogy az
      érintett  terület sem országos, sem helyi védettség  alatt  nem
      áll.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.”
       „18.  §  A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki
      jogát az egészséges környezethez.”

      2.  Érd  Város Helyi építési Szabályzatáról szóló 33/2006.  (V.
      27.) ÖK. számú rendelete vonatkozó rendelkezései:

                          „Az Lke-2 jelű lakóövezetek
             (oldalhatáros beépítésű kertvárosias lakóterületek)
                                    15. §

                             Lke-2 jelű lakóövezetek
                    Az
      Beépítési   építési        A beépítésnél alkalmazható
        mód        telek

                             legkisebb                     legnagyobb
      Oldal
      határon
      álló

      Oldal-   terü  zöld-    beépí    épít-   beépí-   épít-  szint-
      határon  lete  felületi tettség  mény    tettség  mény-  területi
      álló     (m2)  arány      (%)    magas-    (%)    magas- mutató
                                       ság              ság
               600*   50         -       -        30    4,5     0,45
                                                       (6,5)**

       (1)  Az  övezetben  az  egyes  telkek  kialakíthatóságának  és
      beépíthetőségének paramétereit a fenti táblázat tartalmazza. *A
      Budai  út-  Hivatalnok  u.  közötti tömbben–  csak  övezethatár
      módosítás  miatt – kisebb méretű, de legalább 400  m2  területű
      telkek is kialakíthatók.
       (2)  A kialakítható telkek minimális szélessége 16 m, mélysége
      24 m.
       (3) Az övezetben oldalhatáros beépítést kell alkalmazni.”

                                   III.

                      Az indítvány nem megalapozott.

       1.     Az     Alkotmánybíróság    vizsgálata     megkezdésekor
      megállapította,  hogy  az  indítvány benyújtása  és  elbírálása
      között    eltelt   időben   a   kifogásolt   jogi   szabályozás
      megváltozott.  Az  indítványozók által  megjelölt  Ör.1-et,  az
      Ör.2.,  az  Ör.2.-t  pedig  Érd Város  Önkormányzat  képviselő-
      testülete Érd Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 33/2006.
      (VI.  27.) Ök. számú rendelete (a továbbiakban: HÉSZ)  helyezte
      hatályon   kívül.  Az  Alkotmánybíróság  ezért  az   indítványi
      kérelmek elbírálásánál a következőket vette figyelembe.
       Az  Alkotmánybíróság  — főszabályként —  csak  hatályban  lévő
      jogszabály,   illetve  állami  irányítás  egyéb  jogi   eszköze
      alkotmányosságát  vizsgálja.  Ez  alól  kivétel  lehet,  ha  az
      eljárás  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény
      38.  §-a  alapján bírói kezdeményezés, vagy a 48.  §-a  alapján
      alkotmányjogi  panasz  tárgyában  folyik.  A  jelen  eljárásban
      előterjesztett  indítvány  nem  tartozik  ezek  körébe,   hanem
      utólagos  normakontrollra irányul. Az Alkotmánybíróság utólagos
      normakontrollra  irányuló vizsgálatát a régi  helyébe  lépő  új
      szabályozás tekintetében akkor folytatja le, ha az tartalmilag,
      valamint  a  szabályozás szintje tekintetében is  a  korábbival
      azonos   (1066/B/1995.  AB  végzés,  ABH   1999,   867,   868.;
      1314/B/1997.  AB  végzés,  ABH  2001,  1605,  1606.).   Az   új
      szabályozás   tartalmát   tekintve  a  korábbiakkal   nagyrészt
      megegyező,   ezért  az  Alkotmánybíróság  vizsgálatát   az   új
      jogszabály alapján folytatta le.

       2.   Az   Alkotmánybíróság  az  indítvánnyal  kapcsolatban   a
      következő  megállapításokat tette. Az indítványozók az  általuk
      felvetett   alkotmányossági  problémákat   csak   érintőlegesen
      fogalmazzák   meg   a   HÉSZ   rendelkezéseivel   kapcsolatban.
      Problémájuk  az,  hogy  a HÉSZ lehetővé tette  az  indítványban
      megjelölt  övezetben egy festőüzem megépítésének és működésének
      engedélyezését.  A HÉSZ Érd egész területe —  többek  között  a
      Duna u. – Sárd u. – Balatoni út – Érd-alsó vasút által határolt
      terület  — beépítésének általános szabályairól rendelkezik,  és
      ezekből  az  általános szabályokból nem következik a  festőüzem
      létesítésének  kötelezettsége. Annak megítélése,  hogy  a  HÉSZ
      által meghatározott jogszabályi keretek között az egyes építési
      telkeken  milyen  épületek, milyen konkrét  feltételek  mellett
      helyezhetők  el,  a jogalkalmazó hatáskörébe tartozik.  Így  az
      építési  és használatba vételi engedélyezési eljárás  során  az
      építési  hatóságnak  kell  elbírálnia  azt,  hogy  a  tervezett
      ipítkezés   megfelel-e   a  jogszabályi  rendelkezéseknek,   az
      épületben  végezni  kívánt tevékenység nem jár-e  a  szomszédok
      tulajdonosi        jogainak        sérelmével,        illetőleg
      környezetszennyezéssel.
       A  kiadott  hatósági engedélyek (építési, használatba  vételi,
      fennmaradási   stb.)   mint   egyedi   közigazgatási    aktusok
      alkotmányosságának vizsgálatára az Abtv. 1. §-a  értelmében  az
      Alkotmánybíróság   nem  rendelkezik  hatáskörrel.   Az   egyedi
      közigazgatási  határozatok  esetében  az  érintett  számára   a
      közigazgatási   hatósági  eljárás  és  szolgáltatás   általános
      szabályairól  szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) jogorvoslatra
      vonatkozó  rendelkezései  értelmében  nyitva  áll  a   felettes
      szervhez   (az   illetékes   közigazgatási   hivatalhoz)   való
      fellebbezés  —  mint  a közigazgatás rendszerén  belüli  rendes
      jogorvoslat  —,  valamint  a másodfokú  döntés  bíróság  előtti
      megtámadásának lehetősége.
       Azt,   hogy  adott  esetben  az  övezeti  besorolás   jogszerű
      megváltoztatása  is  érintheti a tulajdonhoz  való  alkotmányos
      jogot  maga  az  épített környezet alakításáról  és  védelméről
      szóló  1997.  évi  LXXVIII. törvény (a továbbiakban:  Étv.)  is
      elismeri.   Az  Étv.  30.  §  (1)  bekezdése  éppen   ezért   a
      tulajdonos(ok)  kártalanításáról rendelkezik,  ha  az  ingatlan
      rendeltetését,  használati módját a helyi  építési  szabályzat,
      illetőleg  a  szabályozási terv másként állapítja meg  (övezeti
      előírások  változása),  vagy  korlátozza  (telekalakítási  vagy
      építési     tilalom),    és    ebből    a    tulajdonos(ok)nak,
      haszonélvező(k)nek kára származik. Ennek elbírálása  azonban  a
      rendes bíróságok hatáskörébe tartozik.
       Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt az  Ügyrend
      29. § b) pontja alapján ebben a tekintetben visszautasította.

       3.  Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság ezt követően  azt
      vizsgálta, megállapítható-e az önkormányzat alkotmányos jogokat
      sértő  mulasztása  a  részletes rendezése  terv  megalkotásának
      elmulasztása okán.
       3.1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)   49.   §   (1)   bekezdése   értelmében
      mulasztásban     megnyilvánuló     alkotmányellenességet     az
      Alkotmánybíróság  akkor állapít meg, ha  a  jogalkotó  szerv  a
      jogszabályi  felhatalmazásból  származó  jogalkotói   feladatát
      elmulasztotta  és ezzel alkotmányellenességet idézett  elő.  Az
      Alkotmánybíróság következetesen érvényesített álláspontja, hogy
      a  jogalkotói  mulasztásnak  és az alkotmányellenes  helyzetnek
      együttesen kell fennállnia [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH
      1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992,  227,
      232.].   A   jogalkotói  feladat  elmulasztása  önmagában   nem
      feltétlenül jelent alkotmányellenességet [14/1996. (IV. 24.) AB
      határozat, ABH 1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat,  ABH
      1998, 967, 968-969.; 1080/D/1997. AB határozat, ABH 1998, 1045,
      1046.; 10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 131.], a
      mulasztásból  eredő alkotmányellenes helyzetet  minden  esetben
      csak konkrét vizsgálat eredményeként lehet megállapítani.

       3.2.  A  részletes rendezési terv fogalmát  —  az  Étv.  által
      1998.  január  1.  napjától  hatályon  kívül  helyezett  —   az
      építésügyről  szóló  1964.  évi III. törvény  (a  továbbiakban:
      Éptv.)  használta. Az Éptv. az egyes településeknek  az  ország
      településhálózatában betöltött szerepére,  jövendő  fejlődésére
      figyelemmel  tartalmazott előírásokat az általános,  illetve  a
      részletes rendezési terv készítésére vonatkozóan.
       Az  általános rendezési terv meghatározta a település területe
      rendeltetés  szerinti  felhasználását,  a  közlekedési   és   a
      közműhálózat, a település általános építészeti kialakítását,  a
      főbb    létesítmények   elhelyezését,   továbbá   a    rendezés
      megvalósításának rendszerét és sorrendjét, s ennek keretében az
      elavult  városrészek  átépítésének,  felújításának  módját   és
      ütemét.  A  részletes  rendezési terv — az általános  rendezési
      tervre   figyelemmel   —   a   település   egy-egy   összefüggő
      területrészének   építészeti   és   műszaki   kialakítását,   a
      közintézmények és más építmények elhelyezését, a közlekedési és
      a  közműhálózat részleteit, továbbá a rendezés megvalósításának
      részletes  rendszerét  és sorrendjét tartalmazta.  A  rendezési
      tervek  elkészítésének határidejét az Éptv.  nem  jelölte  meg,
      azok   kidolgozására   a   mindenkori  szükséglettől   függően,
      folyamatosan került sor.
       A  hatályos Étv. azonban nem ismeri a részletes rendezési terv
      kategóriáját.  Az  Étv. 61. § (1) bekezdés b)  pontja  szerint,
      ahol  jogszabály „alaptervet, részletes rendezési tervet említ,
      azon  helyi  építési szabályzatot és szabályozási tervet”  kell
      érteni.
       Az  Étv.  13.  §  (1)  bekezdése a helyi építési  szabályzatra
      vonatkozó  alapvető  jelentőségű  előírást  tartalmaz,   amikor
      kimondja,   hogy  „[a]z  építés  helyi  rendjének   biztosítása
      érdekében a települési önkormányzatnak az országos szabályoknak
      megfelelően,  illetve  az  azokban megengedett  eltérésekkel  a
      település   közigazgatási   területének   felhasználásával   és
      beépítésével, továbbá a környezet természeti, táji  és  épített
      értékeinek  védelmével kapcsolatos, a telkekhez fűződő  sajátos
      helyi   követelményeket,  jogokat  és  kötelezettségeket  helyi
      építési   szabályzatban   kell   megállapítania”.   Érd   Város
      Önkormányzat képviselő-testülete ezen kötelezettségének a  HÉSZ
      megalkotásával eleget tett.
       A  szabályozási tervek készítésére vonatkozóan az Étv. 12. §-a
      tartalmaz rendelkezéseket. Eszerint szabályozási terv-készítési
      kötelezettség   csak  az  újonnan  beépítésre   vagy   jelentős
      átépítésre   kerülő   (pl.   rehabilitációs)   területekre;   a
      természeti  adottság,  a  településszerkezet,  az  építés,   az
      építészeti  örökség  vagy a rendeltetés  szempontjából  különös
      figyelmet  igénylő védett területek (pl. kiemelt  üdülőterület,
      gyógyhely,  műemléki  jelentőségű terület)  egészére,  valamint
      minden  más olyan esetben, amikor azt az építés helyi rendjének
      biztosítása  egyébként  szükségessé  teszi,  terheli  a   helyi
      önkormányzatokat. [Étv. 12. § (2) bekezdés a) – c) pont].
       Az    indítványozók   arra   hivatkoznak,   hogy   a   terület
      természetvédelmi oltalom alatt áll, ezért az Alkotmánybíróság e
      kérdésben is megkereste a helyi önkormányzatot. Az önkormányzat
      válasza  egyértelművé  teszi, hogy  az  indítványban  megjelölt
      terület  —  amely valóban mocsaras vízgyűjtő terület  volt,  és
      amelynek nagy részét feltöltötték és beépítették, de egy részén
      még  megmaradt a tó — nem állt és jelenleg sem áll  sem  helyi,
      sem  országos természetvédelmi oltalom alatt. A HÉSZ  4.  számú
      függeléke — a HÉSZ szóhasználatával élve — javaslatot  tesz  az
      indítványozók  által  megjelölt területen  lévő,  mély  fekvésű
      vízállásos   terület  helyi  védelem  alá  helyezéséről   szóló
      rendelet megalkotására.
       Mivel  az  indítványozók által megjelölt  terület  esetében  a
      szabályozási terv kötelező megalkotásához előírt feltételek nem
      állnak  fenn,  az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    megállapítására   irányuló    indítványt
      elutasította.

       4.  Az  indítványozók beadványukban kitérnek arra is, hogy  az
      indítvánnyal  érintett  önkormányzati rendeletet  a  képviselő-
      testület az „érintett lakók teljes kizárásával fogadta el”.
       Az  Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)   22.  §  (2)   bekezdése   szerint   az
      indítványnak a kérelem alapjául szolgáló ok megjelölése mellett
      határozott kérelmet kell tartalmaznia. Ez azt jelenti, hogy  az
      indítványozónak meg kell jelölnie nemcsak a jogszabályt,  hanem
      a   jogszabálynak  azt  a  konkrét  rendelkezését,  amelyet  az
      Alkotmánynak  valamely  konkrét rendelkezésébe  ütközőnek  tart
      (ABH 1993, 910.).
       Az  indítványozó  nem  jelölte meg,  hogy  az  Alkotmány  mely
      konkrét   rendelkezésébe  ütközőnek  tartja   az   önkormányzat
      rendeletalkotását,  ezért az Alkotmánybíróság  az  indítványnak
      ezt a részét, mint határozott kérelmet nem tartalmazót az Abtv.
      22. § (2) bekezdése alapján visszautasította.
       Itt jegyzi meg az Alkotmánybíróság, hogy 30/1999. (X. 13.)  AB
      határozatában   már  megállapította,  hogy  „az   önkormányzati
      rendeletalkotás   eljárási  szabályainak  megsértéséből   adódó
      törvényellenesség  vizsgálatát  csak  a  közigazgatási  hivatal
      vezetője kezdeményezheti” (ABH 1999, 411.).

       Tekintettel  arra,  hogy a közigazgatási  hivatal  vezetője  a
      jelen  esetben  nem  élt az Ötv. 99. § (2) bekezdés  a)  pontja
      által   számára   a  törvényességi  ellenőrzés  során   számára
      biztosított   hatáskörrel,   így  a  rendeletalkotási   eljárás
      törvényellenességének megállapítására irányuló kérelmet a jelen
      esetben  az indítványozási jog hiánya miatt az Alkotmánybíróság
      egyébként sem vizsgálhatta volna.
               Dr. Balogh Elemér             Dr. Bragyova András
               alkotmánybíró                előadó alkotmánybíró

                             Dr. Trócsányi László
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1015/B/2000
        Date of the decision:
        .
        04/01/2008
        .
        .