Hungarian
Ügyszám:
.
1518/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1518/B/1990. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/599
.
A döntés kelte: Budapest, 12/10/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálata   iránt  kezdeményezett   eljárásban
    meghozta az alábbi

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  a honvédelemről  szóló 1976.  évi I.
    törvény  24.  §   (1)   bekezdés  alkotmányellenességének
    megállapítására és  megsemmisítésére irányuló  indítványt
    elutasítja.
                              Indokolás

                                 I.

      1.   Indítványozó beadványában  az Alkotmány  16.  §-ára,
      70/D  §    (2)   bekezdésére  és  70/J  §-ára  hivatkozva
      sérelmezte  az  1990.  évi  LXXVIII.  törvény  5.  §-ával
      módosított, a  honvédelemről szóló  1976. évi  I. törvény
      ( a  továbbiakban:   Htv. )  24.   §   (1)   bekezdésében
      foglaltakat,  s   kérte   annak   alkotmányellenességének
      megállapítását és  megsemmisítését.   Véleménye szerint e
      törvényhely az  ifjúság érdekeivel  ellentétes, ütközik a
      lehető legmagasabb  szintű  testi  és  lelki  egészséghez
      fűzödő alapvető állampolgári jogot realizáló munkavédelmi
      szabályokkal és  nem teszi  lehetővé,  hogy  a  szülők  -
      alkotmányos  kötelezettségüknek  eleget  téve  -  kiskorú
      gyermekük taníttatásáról gondoskodjanak.

      2.  Az   Alkotmánybíróság    felkérésére   a   honvédelmi
      miniszter  kifejtette,   hogy  a   sorkatonai   szolgálat
      megkezdését  nem   az  indítványozó   által   sérelmezett
      jogszabályhely,  hanem  a  Htv.  37.  §   (2)   bekezdése
      szabályozza, mégpedig  úgy, hogy  a besorozott hadköteles
      csak  a   18.  életévének   betöltése  után   hívható  be
      sorkatonai szolgálatra.   A  főszabály rendelkezése  alól
      mindössze  két   esetben  van   kivétel,  egyrészt  ha  a
      hadköteles  ezt  maga  kéri,  másrészt  ha  a  hadköteles
      felvételt nyert  felsőfokú tanintézetbe.   A főszabálytól
      eltérő törvényi  megoldás  alkalmazására  nem  honvédelmi
      érdekből, hanem  elsősorban méltányolható  egyéni igények
      miatt került sor.

                                 II.

                   Az indítvány nem megalapozott.

      A  Htv.   24.  §    (1)   bekezdése   szerint  a  férfiak
      hadkötelezettsége annak az évnek a január 1. napjától áll
      fenn, amelyben  betöltik a 18. évüket, s annak az évnek a
      december  31.   napjáig  tart,  amelyben  az  50.  évüket
      betöltik.

      A  törvényhely   harmadik  bekezdése  alapján  a  férfiak
      hadkötelezettsége magában  foglalja a  jelentkezési és  a
      katonai    szolgálati     vagy     polgári     szolgálati
      kötelezettséget.

      A Htv. 26. §  (1)  bekezdése szerint a katonai szolgálati
      kötelezettség  alapján   a   hadköteles   sorkatonai   és
      tartalékos katonai szolgálatot teljesít.

      A Htv.  37. §   (2)  bekezdése  értelmében  a  besorozott
      hadköteles csak  a 18.  évének betöltése  után hívható be
      sorkatonai szolgálatra.  Az önként jelentkezett, valamint
      a felsőfokú  tanintézetbe felvett  férfi azonban  már 17.
      évének betöltésétől  behívható.   Az Alkotmány  nem  köti
      életkorhoz az  alkotmányos kötelezettségek  teljesítését.
      Így a  jogalkotó amennyiben egyes konkrét kötelezettségek
      teljesítése  során  ezt  fontosnak  tartja,  tág  keretek
      között, a  célszerűségtől vezetve  maga határozhatja  meg
      ezt  az  életkort.    Önmagában  nem  alkotmányellenes  a
      sorkatonai  szolgálat  17.  életév  betöltéséhez  kötése,
      miként az  sem lenne  alkotmányellenes ha  például a  21.
      életévben  jelölnék   meg  ezt  a  határt.    A  hatályos
      jogszabály a 18. életévben jelölte meg ezt az életkort és
      ettől eltérést  csak szűk körben, az önként jelentkezett,
      illetve a  felsőfokú tanintézetbe  felvett férfi esetében
      enged.

      A továbbiakban az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy az
      a szabály, ami lehetővé teszi a hadköteles 17. életévének
      betöltését követő  behívását  nem  ütközik-e  az  ifjúság
      érdekeinek védelméről szóló alkotmányos kötelezettséggel.

      A  sorkatonai   szolgálat  teljesítésére   a   besorozott
      hadköteles   hívható   be.      A   besorozottság,   mint
      személyállapot azt is jelenti, hogy a katonai szolgálatra
      a sorozás  folyamán lefolytatott  egészségügyi  vizsgálat
      alapján a hadköteles alkalmas.  Az egészségügyi vizsgálat
      során  a   hadköteles  egyéni  adottságainak  ( testsúly,
      magasság, kondició,  életkor,  pszichés  állapot,  stb. )
      összemérése  történik   a  sorkatonai   szolgálat   által
      támasztott  követelményekkel.    Sorkötelesnek  tehát  az
      olyan hadköteles  minősíthető, akiről - figyelemmel annak
      életkorára is  -  joggal  feltehető,  hogy  a  sorkatonai
      szolgálat  teljesítésére   alkalmas.    Mindezek  alapján
      megállapítható, hogy  az indítványozó  által  sérelmezett
      jogszabályi  rendelkezés   nem  ellentétes  az  Alkotmány
      16. §-ával.

      Az indítvány által sérelmezett jogszabályhely nem hozható
      összefüggésbe az  Alkotmány 70/D.  §  (2)   bekezdésével.
      Az  Alkotmánybíróság   annak   vizsgálata   során,   hogy
      indítvány  által  támadott  jogszabályi  rendelkezés  nem
      ütközik-e az Alkotmány 70/E. §-ába és nem akadályozza-e a
      szülők, gondviselők kiskorú gyermekük taníttatásáról való
      gondoskodási kötelezettségük  teljesítését, abból  indult
      ki, hogy  az oktatásról  szóló 1985. évi I. törvény 50. §
      (2)   bekezdése   szerint   a  tankötelezettség  annak  a
      tanévnek a  végéig tart, amelyben a tanuló a tizenhatodik
      életévét betöltötte.   Ez  a szabály  pedig azt  jelenti,
      hogy kizárt  az olyan személy sorkatonai szolgálatra való
      behívása,    aki     nem     teljesítette     volna     a
      tankötelezettségét.

      A  fentiek  alapján  az  Alkotmánybíróság  az  indítványt
      elutasította.   Eljárását  az  Alkotmánybíróságról  szóló
      1989. évi  XXXII. törvény  1. §  (1)  bekezdés b ) pontja
      és 30. §  (1)  bekezdés c / pontja alapján folytatta le.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal              Dr. Herczegh Géza
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza              Dr. Lábady Tamás
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                            Dr. Schmidt Péter
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Szabó András
                              alkotmánybíró

             Dr. Tersztyánszky Ödön           Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1518/B/1990
        Date of the decision:
        .
        12/10/1991
        .
        .