A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata iránt kezdeményezett eljárásban
meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a honvédelemről szóló 1976. évi I.
törvény 24. § (1) bekezdés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasítja.
Indokolás
I.
1. Indítványozó beadványában az Alkotmány 16. §-ára,
70/D § (2) bekezdésére és 70/J §-ára hivatkozva
sérelmezte az 1990. évi LXXVIII. törvény 5. §-ával
módosított, a honvédelemről szóló 1976. évi I. törvény
( a továbbiakban: Htv. ) 24. § (1) bekezdésében
foglaltakat, s kérte annak alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését. Véleménye szerint e
törvényhely az ifjúság érdekeivel ellentétes, ütközik a
lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
fűzödő alapvető állampolgári jogot realizáló munkavédelmi
szabályokkal és nem teszi lehetővé, hogy a szülők -
alkotmányos kötelezettségüknek eleget téve - kiskorú
gyermekük taníttatásáról gondoskodjanak.
2. Az Alkotmánybíróság felkérésére a honvédelmi
miniszter kifejtette, hogy a sorkatonai szolgálat
megkezdését nem az indítványozó által sérelmezett
jogszabályhely, hanem a Htv. 37. § (2) bekezdése
szabályozza, mégpedig úgy, hogy a besorozott hadköteles
csak a 18. életévének betöltése után hívható be
sorkatonai szolgálatra. A főszabály rendelkezése alól
mindössze két esetben van kivétel, egyrészt ha a
hadköteles ezt maga kéri, másrészt ha a hadköteles
felvételt nyert felsőfokú tanintézetbe. A főszabálytól
eltérő törvényi megoldás alkalmazására nem honvédelmi
érdekből, hanem elsősorban méltányolható egyéni igények
miatt került sor.
II.
Az indítvány nem megalapozott.
A Htv. 24. § (1) bekezdése szerint a férfiak
hadkötelezettsége annak az évnek a január 1. napjától áll
fenn, amelyben betöltik a 18. évüket, s annak az évnek a
december 31. napjáig tart, amelyben az 50. évüket
betöltik.
A törvényhely harmadik bekezdése alapján a férfiak
hadkötelezettsége magában foglalja a jelentkezési és a
katonai szolgálati vagy polgári szolgálati
kötelezettséget.
A Htv. 26. § (1) bekezdése szerint a katonai szolgálati
kötelezettség alapján a hadköteles sorkatonai és
tartalékos katonai szolgálatot teljesít.
A Htv. 37. § (2) bekezdése értelmében a besorozott
hadköteles csak a 18. évének betöltése után hívható be
sorkatonai szolgálatra. Az önként jelentkezett, valamint
a felsőfokú tanintézetbe felvett férfi azonban már 17.
évének betöltésétől behívható. Az Alkotmány nem köti
életkorhoz az alkotmányos kötelezettségek teljesítését.
Így a jogalkotó amennyiben egyes konkrét kötelezettségek
teljesítése során ezt fontosnak tartja, tág keretek
között, a célszerűségtől vezetve maga határozhatja meg
ezt az életkort. Önmagában nem alkotmányellenes a
sorkatonai szolgálat 17. életév betöltéséhez kötése,
miként az sem lenne alkotmányellenes ha például a 21.
életévben jelölnék meg ezt a határt. A hatályos
jogszabály a 18. életévben jelölte meg ezt az életkort és
ettől eltérést csak szűk körben, az önként jelentkezett,
illetve a felsőfokú tanintézetbe felvett férfi esetében
enged.
A továbbiakban az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy az
a szabály, ami lehetővé teszi a hadköteles 17. életévének
betöltését követő behívását nem ütközik-e az ifjúság
érdekeinek védelméről szóló alkotmányos kötelezettséggel.
A sorkatonai szolgálat teljesítésére a besorozott
hadköteles hívható be. A besorozottság, mint
személyállapot azt is jelenti, hogy a katonai szolgálatra
a sorozás folyamán lefolytatott egészségügyi vizsgálat
alapján a hadköteles alkalmas. Az egészségügyi vizsgálat
során a hadköteles egyéni adottságainak ( testsúly,
magasság, kondició, életkor, pszichés állapot, stb. )
összemérése történik a sorkatonai szolgálat által
támasztott követelményekkel. Sorkötelesnek tehát az
olyan hadköteles minősíthető, akiről - figyelemmel annak
életkorára is - joggal feltehető, hogy a sorkatonai
szolgálat teljesítésére alkalmas. Mindezek alapján
megállapítható, hogy az indítványozó által sérelmezett
jogszabályi rendelkezés nem ellentétes az Alkotmány
16. §-ával.
Az indítvány által sérelmezett jogszabályhely nem hozható
összefüggésbe az Alkotmány 70/D. § (2) bekezdésével.
Az Alkotmánybíróság annak vizsgálata során, hogy
indítvány által támadott jogszabályi rendelkezés nem
ütközik-e az Alkotmány 70/E. §-ába és nem akadályozza-e a
szülők, gondviselők kiskorú gyermekük taníttatásáról való
gondoskodási kötelezettségük teljesítését, abból indult
ki, hogy az oktatásról szóló 1985. évi I. törvény 50. §
(2) bekezdése szerint a tankötelezettség annak a
tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló a tizenhatodik
életévét betöltötte. Ez a szabály pedig azt jelenti,
hogy kizárt az olyan személy sorkatonai szolgálatra való
behívása, aki nem teljesítette volna a
tankötelezettségét.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt
elutasította. Eljárását az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény 1. § (1) bekezdés b ) pontja
és 30. § (1) bekezdés c / pontja alapján folytatta le.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |