A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a jövedéki szabályozásról és
ellenőrzésről, valamint a bérfőzési szeszadóról szóló 1993.
évi LVIII. törvény 9. § (4) bekezdés b/ pontja, 17. § (1)
bekezdés a/ pontja, 45. § (1) bekezdése és a 80. § (5)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítása iránti
indítványt és megsemmisítésére vonatkozó kérelmet
elutasítja.
Indokolás
I.
1. A jövedéki szabályozásról és ellenőrzésről, valamint
a bérfőzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény ( a
továbbiakban : Tv. ) 9. § (4) bekezdés b/ pontja szerint :
" [ (4) A jövedéki termékek kiskereskedelmi
forgalmazására jövedéki engedélyt az a kérelmező kap, amely
( aki ) ]
b/ a kőolajtermékek forgalmazásához üzemanyagtöltő
állomással, önálló háztartási tüzelőolaj eladóhellyel vagy
tüzelőanyag telephellyel rendelkezik".
A Tv. 17. § (1) bekezdés a/ pontja alapján :
" [ (1) A kiskereskedő jövedéki terméket kizárólag az e
törvényben megjelölt üzletkörökben, illetve ezen belül ]
a / motorbenzint, gázolajat és háztartási tüzelőolajat
csak üzemanyagtöltő állomáson, illetve háztartási
tüzelőolajat önálló háztartási tüzelőolaj eladóhelyen vagy
tüzelőanyag telephelyen értékesíthet".
A Tv. 45. § (1) bekezdése megállapítja : "A
motorbenzin, gázolaj és tüzelőolaj kiskereskedelmi
árusításának feltétele, hogy az üzemanyagtöltő állomás vagy
az önálló háztartási tüzelőolaj eladóhely csak engedélyezett
típusú és az Országos Mérésügyi Hivatal által hitelesített
átfolyásmérővel és összegezővel ellátott kiszolgáló
készülékkel ( kútoszlop ) működtethető".
A Tv. 80. § (5) bekezdése pedig kimondja : "Nem kaphat
jövedéki engedélyt az a szervezet és természetes személy,
amely ( aki ) a jövedéki termékeket nem olyan üzletkörbe
tartozó kereskedelmi egységben forgalmazza, ahol azt e
törvény megengedi, illetve, ha a jövedéki termékek
kiskereskedelmi forgalmazásához saját tulajdonú vagy bérelt
üzlethelyiséggel, üzemanyagtöltő állomással, háztartási
tüzelőolajat értékesítő önálló eladóhellyel vagy tüzelőanyag
telephellyel nem rendelkezik. "
2. Az indítványozó a Tv. fentiekben idézett
rendelkezései alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérte. Álláspontja szerint a Tv. sérelmezett
rendelkezései sértik az Alkotmánynak a tulajdonformák
egyenjogúságát, valamint a vállalkozás jogát és a gazdasági
verseny szabadságát megállapító 9. § (1) és (2) bekezdését.
Az indítványozó azt kifogásolja, hogy a Tv. említett
előírásai kizárják a kőolajtermékek kiskereskedelmi
forgalmazásából mindazokat, akik üzemanyagtöltő állomással,
önálló háztartási tüzelőolaj eladóhellyel vagy tüzelőanyag
telephellyel nem rendelkeznek. Erre tekintettel szerinte a
támadott előírások a gazdasági versenyt teljes mértékben
korlátozzák, monopolhelyzetet teremtenek a MOL RT számára.
Az indítványozó hivatkozott arra is, hogy a Tv. korlátozó
rendelkezései az előírt feltételekkel nem rendelkező, s az
eddigiekben a szóban forgó tevékenységet folytató
vállalkozások további működését lehetetlenné teszik.
II.
1. A Tv. preambuluma szerint az Országgyűlés a törvényt
egyfelől a költségvetés feladatainak ellátásához szükséges
bevételek fokozott védelme, másfelől pedig annak érdekében
alkotta, hogy a jövedéki termékek piacán a részt vevők
között tisztességes verseny alakuljon ki.
A Tv. 1. § (2) bekezdése alapján a törvény célja -
egyebek mellett - az, hogy :
"a/ a jövedéki tevékenységet jövedéki engedély nélkül
ne végezzenek;
b/ a jövedéki termékek után az általános forgalmi adó,
a fogyasztási adó, illetve az e törvényben meghatározott adó
az állami költségvetésbe nagy biztonsággal, folyamatosan
befolyjon;
c/ a jövedéki ellenőrzés révén javuljon a jövedéki
termékek utáni adófizetési kötelezettség kijátszásának a
felderítése, egyúttal szígorodjon az e törvény előírásai
megszegésének szankcionálása;
d/ a jövedéki ellenőrzési hatóságok számba vegyenek
minden, belföldön előállított vagy külföldről behozott
jövedéki terméket;
e/ az ellenőrzések és a szankciók megelőző hatást
fejtsenek ki a visszaélésekkel szemben".
A Tv. tárgyi hatályára vonatkozó 3. §-a meghatározza a
jövedéki termékek és tevékenységek körét. E rendelkezésből
az állapítható meg, hogy jövedéki terméknek a nagy
fogyasztási adótartalmú, valamint azok a termékek
minősülnek, amelyek után az e törvény által megállapított
bérfőzési szeszadót kell fizetni [ (3) és (4) bekezdés ] . A
3. § (3) bekezdés i/ pontja alapján jövedéki terméknek
minősül : "a motorbenzin, a gázolaj, a tüzelőolaj és könnyű
fűtőolaj ( a továbbiakban : kőolajtermékek ) . A Tv. a
kőolajtermékek tekintetében a termelési, az önálló
raktározási, tárolási, a nagy- és kiskereskedelmi, valamint
az import és az export tevékenységet vonja a hatálya alá [
3. § (1) bekezdés a/ pont ] .
2. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint :
"Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a
köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő
védelemben részesül". A (2) bekezdése alapján pedig : "A
Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát
és a gazdasági verseny szabadságát".
Az Alkotmánybíróság a 33/1993. (V. 28.) AB
határozatában ( ABK 1993 május, 237, 242. ) kifejtette, hogy
az Alkotmány - a piacgazdaság deklarálásán túl -
gazdaságpolitikailag semleges. Az Alkotmányból az állami
beavatkozás nagysága, ereje, még kevésbé annak tilalma
közvetlenül nem vezethető le. Az állam gazdaságpolitikájának
meghatározása terén - az Alkotmány 9. §-ának korlátai között
- igen nagy a jogalkotó szabadsága, az Alkotmánybíróság
hatásköre pedig igen korlátozott.
Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése értelmezésével
kapcsolatban az Alkotmánybíróság már számos korábbi
döntésében kifejtette álláspontját [ pl. a 21/1990. (X. 4.)
AB határozat ( ABH 1990. 73, 82. ) és a 7/1991. (II. 28.) AB
határozat ( ABH 1991. 22, 28. ) ] . A 21/1990. (X. 4.) AB
határozatában külön is kiemelte, hogy ez az alkotmányi
rendelkezés nem tekinthető a tulajdonformák felsorolásának,
nem a tulajdonformák között különböztet, hanem a tulajdon
bármely formájára nézve a diszkrimináció tilalmát fogalmazza
meg.
A Tv. vizsgált rendelkezései a jövedékinek minősülő
kőolajtermékek kiskereskedelmi forgalmazásának
engedélyezésére és az ilyen tevékenység gyakorlására
vonatkozó korlátozó feltételeket valamennyi jövedéki
tevékenységet végző jogalany tekintetében egységesen
határozzák meg, a tulajdon formája tekintetében semmilyen
hátrányos megkülönböztetést nem tartalmaznak. Erre
tekintettel a Tv. kifogásolt előírásai nem ütköznek az
Alkotmány 9. § (1) bekezdésébe.
Az Alkotmánybíróság az 54/1993. (X. 13.) AB
határozatában ( ABK 1993.október 396, 399. ) megállapította:
" A vállalkozás joga azt jelenti, hogy bárkinek Alkotmány
bíztosította joga a vállalkozás, azaz üzleti tevékenység
kifejtése. A vállalkozás joga nem abszolutizálható, és nem
korlátozhatatlan : senkinek sincs alanyi joga meghatározott
foglalkozással kapcsolatos vállalkozás, sem pedig ennek
adott vállalkozási jogi formában való gyakorlásához. A
vállalkozás joga annyit jelent - de annyit alkotmányos
követelményként feltétlenül -, hogy az állam ne akadályozza
meg, ne tegye lehetetlenné a vállalkozóvá válást".
Az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében meghatározott
vállalkozás joga alapjognak minősül. Az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése kimondja : "A Magyar Köztársaságban az alapvető
jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény
állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem
korlátozhatja". A vállalkozás jogának alapjogi minőségéből
tehát az következik, hogy az csak akkor és olyan mértékben
korlátozható, amennyiben a korlátozás végső eszközének
fennállnak az alkotmányos indokai. Az Alkotmánybíróság
számos határozatában követett eddigi gyakorlata szerint a
korlátozás akkor nem alkotmányellenes, ha az az elérni
kívánt alkotmányos cél szempontjából elkerülhetetlen és
arányos mértékű [ Pl. 20/1990. (X. 4.) AB határozat ( ABH
1990. 69, 72. ) és a 7/1991. (II. 28.) AB határozat ( ABH
1991. 22, 32. ) ] .
A vállalkozás alapjogát érintő állami korlátozások
alkotmányossága eltérő mérték alapján minősül aszerint, hogy
az állam a vállalkozás gyakorlását, vagy annak szabad
megválasztását korlátozzae. A vállalkozáshoz való jogot az
veszélyezteti legsúlyosabban, ha az állam a vállakozót
valamely vállalkozói tevékenység folytatásából teljesen
kizárja és ezáltal a vállalkozó azt nem választhatja.
A Tv. kifogásolt, az előzőekben idézett rendelkezései a
kőolajtermékek kiskereskedelmi forgalmazása tekintetében
meghatározzák az engedély megadásának és a tevékenység
folytatásának feltételeit. E megszorító rendelkezések
alapján a szóban forgó jövedéki termékek forgalmazására
engedély csak abban az esetben adható, ha a kérelmező
üzemanyagtöltő állomással, önálló eladóhellyel, vagy
telephellyel rendelkezik és a kiskereskedelmi tevékenység is
csak ezekben az üzletkörökben folytatható. Ezek az előírások
tehát a kiskereskedelmi tevékenység gyakorlásának
feltételeit írják elő, s nem irányulnak az ezzel kapcsolatos
vállalkozói tevékenység lehetetlenné tételére.
A vizsgált rendelkezésekben megállapított
korlátozásokat a Tv. idézett céljában megfogalmazott
követelmények indokolják, így nevezetesen az, hogy a
jövedéki termékek után a különböző adók nagy biztonsággal
befolyjanak és e tevékenységek az engedélyezéssel és az
ellenőrzéssel nyomon követhetők legyenek, megszűnjék azok
feketekereskedelme, s ezáltal a jövedéki termékek piacán a
részt vevők között tisztességes verseny alakuljon ki.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság
megállapítása szerint a Tv. kifogásolt előírásai a
vállalkozáshoz való alapjog nem önkényes és nem aránytalan
korlátozását jelentik.
A gazdasági verseny szabadsága az állami célkitűzésként
megállapított piacgazdasághoz szervesen kapcsolódó olyan
alkotmányos elv, amely többek között arra hivatott, hogy
elősegítse a vállalkozás és a foglalkozás szabad
megválasztása alapjogának sokszinű és hatékony
érvényesülését.
A vizsgált ügyben a gazdasági verseny szabadsága
korlátozásának megítélése a vállalkozás alapjoga
alkotmányosságának elbírálásához kapcsolódott. Erre az
összefüggésre tekintettel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a Tv. kifogásolt rendelkezései az
Alkotmány 9. § (2) bekezdésébe sem ütköznek.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt a
rendelkező részben foglaltak szerint elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |