Hungarian
Ügyszám:
.
327/H/2006
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 14/2006. (V. 15.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/268
.
A döntés kelte: Budapest, 05/15/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:

                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő   ívének   és  az  azon  szereplő   kérdésnek   a
    hitelesítése  tárgyában  hozott  határozata  ellen   benyújtott
    kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  41/2005.
    (XII. 1.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

      1.  A  Magyarországi  Kisebbségek Pártja országos  népszavazási
      kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta  be
      hitelesítés  céljából  az Országos Választási  Bizottsághoz  (a
      továbbiakban:  OVB). Az aláírásgyűjtő íven a  következő  kérdés
      szerepelt:

      „Egyetért-e Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaságban élő és külön
      törvény  által  már korábban elismert nemzetiségek  és  etnikai
      kisebbségek,  külön törvényben szabályozott módon megválasztott
      országos vezetői, a Magyar Köztársaság Országgyűlésének  teljes
      jogkörrel rendelkező tagjai legyenek?”

      Az  OVB  álláspontja  szerint a népszavazásra  feltenni  kívánt
      kérdés   tartalma   ellentétes  az  Alkotmány   28/C.   §   (5)
      bekezdésének  d) pontjával, valamint a 71. § (1)  bekezdésével.
      Ezért  az OVB a 41/2005. (XII. 1.) OVB határozatával megtagadta
      az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését.

      A kezdeményező a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be
      az    Alkotmánybírósághoz   az   OVB   határozatával   szemben.
      Álláspontja szerint a határozat ellentétes a népszuverenitás és
      a    népfelség   elvével,   ezért   indítványozta,   hogy    az
      Alkotmánybíróság kötelezze új eljárás lefolytatására az OVB-t.

      2.  Alkotmánybíróság  a  kifogást az  Alkotmány,  a  választási
      eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)  és
      az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
      évi  III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) alábbi rendelkezései
      alapján vizsgálta meg:

      Alkotmány
      „28/C. § (5) bekezdés
      Nem lehet országos népszavazást tartani:
      (…)
      d)    az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről”.
      „71.  §  (1)  Az országgyűlési képviselőket, valamint  a  helyi
      önkormányzati    képviselő-testület    tagjait,    továbbá    a
      polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
      általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
      szavazással választják.”
      Nsztv.
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a  kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási  eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
      Ve.
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. [...]
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

      3. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.
      Az  Alkotmánybíróságnak a kifogás alapján lefolytatott eljárása
      jogorvoslati  eljárás,  melynek  során  az  Alkotmánybíróság  –
      alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban  –  azt
      vizsgálja, hogy a beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 78. § (2)
      bekezdésében  foglalt feltételeknek és az OVB az  aláírásgyűjtő
      ív  hitelesítési  eljárásában az Alkotmánynak  és  az  irányadó
      törvényeknek megfelelően járt-e el.

      4.  Az  aláírásgyűjtő  ív mintapéldányán szereplő  kérdés  arra
      irányul, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek országos vezetői
      e  tisztségükből  következően az Országgyűlés tagjai  legyenek.
      Vagyis eredményes ügydöntő népszavazás esetén a törvényhozásnak
      lehetővé     kellene    tennie,    hogy    az     országgyűlési
      képviselőválasztásokon mandátumot szerzett  képviselők  mellett
      más – törvényben meghatározott – választáson vezetői tisztséget
      elnyert személyek is képviselői mandátumhoz jussanak.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányán    szereplő   kérdés   eldöntésére    megtartott
      eredményes  népszavazás az Alkotmány módosítására kötelezné  az
      Országgyűlést.  Az  Alkotmány 71. §  (1)  bekezdése  ugyanis  –
      egyebek  mellett – kimondja, hogy az országgyűlési képviselőket
      a  választópolgárok  egyenlő  választójog  alapján  közvetlenül
      választják. Az egyenlőség és a közvetlenség elvével  ellentétes
      volna  a  nemzeti és etnikai kisebbségek választott  vezetőinek
      delegálása a parlamentbe. [34/2005. (IX. 29.) AB határozat, ABK
      2005. szeptember, 524, 529.]
      Az  Alkotmánybíróság  a  25/1999.  (VII.  7.)  AB  határozatban
      általános érvénnyel állapította meg: „az Alkotmány módosítására
      irányuló    kérdésben    nem    írható    ki    választópolgári
      kezdeményezésre  olyan  népszavazás,  amely  az  Országgyűlésre
      kötelező  volta  miatt  elvonná  az  Országgyűlés  alkotmányozó
      hatáskörét.” (ABH 1999, 251, 262.)

      Mivel  az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében foglaltak miatt  nem
      tartható   népszavazás  az  aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányán
      szereplő  kérdésben, az Alkotmánybíróság a kérdést nem  vetette
      össze  az  Alkotmánynak az OVB határozatában szintén  felhívott
      28/C. § (5) bekezdése d) pontjával.
      Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság az OVB határozat  Magyar
      Közlönyben  való  megjelenésére, elrendelte e  határozatának  a
      Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                Dr. Bagi István              Dr. Balogh Elemér
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Bragyova András             Dr. Erdei Árpád
                alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                       
               Dr. Holló András                 Dr. Kiss László
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Kovács Péter             Dr. Kukorelli István
               alkotmánybíró                előadó alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke,
                          az aláírásban akadályozott
                              Dr. Paczolay Péter
                             alkotmánybíró helyett

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        14/2006. (V. 15.)
        Date of the decision:
        .
        05/15/2006
        .
        .