Hungarian
Ügyszám:
.
405/B/1993
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 75/1995. (XII. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/376
.
A döntés kelte: Budapest, 12/18/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálata  tárgyában  -  dr.  Tersztyánszky  Ödön
    alkotmánybíró különvéleményével - meghozta a következő

                           határozatot :

    Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,   hogy    a   polgári
    perrendtartásról szóló  1952. évi  III. törvény  300. §-ában
    foglalt  rendelkezés   alkotmányellenes,  ezért   azt  1996.
    december 31-i hatállyal megsemmisíti.

    Az  Alkotmánybíróság   a  bírói   határozat  végrehajtásának
    felfüggesztésére vonatkozó indítványt visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      1. Az  indítványozó a  polgári perrendtartásról  szóló 1952.
      évi III.  törvény (  a továbbiakban  : Pp.   )  300.  §-ában
      foglalt rendelkezés  alkotmányellenességének  megállapítását
      és   megsemmisítését    alkotmányjogi    panasz    keretében
      indítványozta. Egyúttal  kérte, hogy  az Alkotmánybíróság  a
      sérelmezett  rendelkezés   és  a   Pp.  185.   §-a  együttes
      alkalmazását elrendelő bírósági határozatot függessze fel az
      apaság megállapítása  iránt indult  és másodfokon  a  Somogy
      Megyei Bíróságon I. Pf. 20. 221/1992. szám alatt folyamatban
      levő eljárásban.

      Az  indítvány   alapjául  szolgáló   perben  a   bíróság  az
      indítványozót -  mint a feleken kívülálló érdekeltet (tanút)
      0-  vércsoportvizsgálat  elvégzéséhez szükséges vér vételének
      tűrésére kötelezte a Pp. 300. §-ának és 185. §-ának együttes
      alkalmazásával   kilátásba    helyezett    jogkövetkezmények
      terhével. Az indítványozó az elrendelt bizonyítást a bíróság
      előtt kifogásolta,  a bíróság  azonban  arról  tájékoztatta,
      "hogy a Pp. 300. § értelmében a vércsoportvizsgálat vagy más
      orvosszakértői   vizsgálat    elvégzéséhez   szükséges   vér
      vételének   tűrésére    a   bíróság   bármelyik   érdekeltet
      kötelezheti.  Az   állandó   bírói   gyakorlat   a   Polgári
      Perrendtartás ezen  rendelkezését olymódon értelmezi, hogy a
      perben meghallgatott  tanú is  kötelezhető a vértulajdonság-
      vizsgálat tűrésére".

      2.   A    Pp.   300.    §-a   szerint,    ha    a    bíróság
      vércsoportvizsgálatot vagy  más orvosszakértői  ( élettani )
      vizsgálatot rendel el, a vizsgálat, illetőleg a vizsgálathoz
      szükséges  vér   vételének  tűrésére   bármelyik  érdekeltet
      kötelezheti.   Ha    az   érdekelt  a  kijelölt  szakértőnél
      (orvosnál) vizsgálat vagy vérvétel céljából nem jelenik meg,
      illetőleg a  vizsgálatot vagy  a vérvételt  nem engedi  meg,
      vele  szemben  a  185.  §  rendelkezéseit  kell  megfelelően
      alkalmazni azzal  az eltéréssel,  hogy  elővezetésnek  helye
      nincs. A  300. §  utolsó mondata a kiskorú gyermek törvényes
      képviselőjével kapcsolatban  tartalmaz rendelkezést.  A  Pp.
      185. §-a  a tanúkkal  és a szakértőkkel szembeni kényszerítő
      eszközökről és azok alkalmazási feltételeiről rendelkezik.

      Az indítványozó  szerint e szabályoknak a perben félként nem
      szereplő,  kívülálló  érdektelen  tanúként  eljárt  harmadik
      személyekre való  alkalmazása  sérti  a  személyiségi  jogok
      védelmének   alkotmányos    tételét    és    ellentétes    a
      jogorvoslathoz való  jogosultság alkotmányi rendelkezésével.
      Mivel a Pp. 300. §-a a vérvizsgálat elrendelését és az azzal
      kapcsolatos kényszerítő  eszközök alkalmazását  a perben nem
      álló személyekre nézve is lehetővé teszi, a törvényi szabály
      ellentétben áll  az Alkotmány 54. §-ával és az Alkotmány 57.
      § (5) bekezdésében foglaltakkal is.

      3. Az  állandó és következetes bírói ítélkezés szerint a Pp.
      300. §-ában  írt "érdekelt"  nem csupán  a gyermek, az anya,
      illetőleg az  apaként perbevont  férfi  lehet,  hanem  az  a
      személy is, aki a gyermek apjaként számításba jöhet, noha az
      adott apasági perben csupán tanúként kerül kihallgatásra ( A
      családjogi törvény magyarázata, KJKK Budapest, 1988. 505.  )
      . A  bírósági gyakorlat  értelmében tehát vérvételre ( egyéb
      orvosi vizsgálatra  ) kötelezésnek  a Pp.  300. §-a  alapján
      olyan személlyel  szemben is helye van, aki a perben félként
      nem szerepel.  Így a  vizsgálatok lefolytatására kötelezhető
      az anya  és a  gyermek, valamint  az apaként állított férfin
      kívül az  olyan tanú  is, aki  a gyermek apjaként számításba
      jöhet, mert  apaságára a  perben adat  merült fel  ( Polgári
      eljárásjog.  Kommentár   a   gyakorlat   számára,   HVG-ORAC
      Budapest, 1994. D. 61.  ) Ezt a gyakorlatot fejezi ki többek
      között a Legfelsőbb Bíróság P. törv. II. 20. 810/1981. számú
      határozata, amely  elvi éllel  mondta ki,  hogy az ügyben az
      anya életvitelével  összefüggésben a vércsoportvizsgálatokat
      azokra a  perben nem  álló személyekre  is ki  kellett volna
      terjeszteni,  akiktől   a  gyermek   a  rendelkezésre   álló
      peradatok  alapján   ugyancsak  származhatott.   Ha  ugyanis
      ezekkel a perben félként nem szereplő személyekkel szemben a
      gyermek tőlük  való származása  kizárható,  az  a  perbevont
      férfi apaságának  megállapítása mellett  szólhat. Ugyanilyen
      tartalommal mondta  ki a Legfelsőbb Bíróság P. törv. II. 21.
      586/1979. számú határozatában, hogy a bíróságnak - a kiskorú
      felperesnek  az   alperestől  való  származása  tekintetében
      felmerült  aggályai   miatt  -   a  vér-   és  szérumcsoport
      vizsgálatot  azokra   a  személyekre  is  ki  kellett  volna
      terjesztenie, akiktől  a kiskorú  felperes - a rendelkezésre
      álló peradatok  alapján -  ugyancsak származhatott. E perben
      nem  álló   személyek  (   tanúk  )  tekintetében  a  kizáró
      vércsoport-vizsgálati    eredmények     ugyanis     támogató
      bizonyítékok lehetnek  az alperes  apasága megállapításának.
      Ezért az eljárt bíróságoknak a hatályon kívül helyezés utáni
      megismételt  eljárásban   az  orvosszakértői   vizsgálatokat
      azoknak a  tanúknak a vonatkozásában is le kell folytatniuk,
      akiknek az  apasága a  kiskorú felperes  tekintetében  szóba
      jöhet.

      Az  állandó   bírói  gyakorlat   tehát  a  Pp.  300.  §-ában
      meghatározott   "érdekelt"    személyi   körének   megvonása
      tekintetében   az    indítványban    ezzel    összefüggésben
      előadottakkal,  illetőleg  az  indítvány  alapjául  szolgáló
      perben kifejtett  bírói állásponttal  megegyezik,  vagyis  a
      jogalkalmazás  a   törvény  értelmezése   során  érdekeltnek
      tekinti a  tanút is,  ha a  tanúként  meghallgatott  személy
      apasága valamely peradat alapján lehetségesnek tűnik.

                                  II.

      Az   Alkotmánybíróság    az    indítványt    a    jogszabály
      alkotmányellenességének      megállapítása      tekintetében
      megalapozottnak találta.

      1. A Pp. 295. §-a szerint az apaság megállapítására irányuló
      keresetet az apa ellen, az apának pedig a gyermek ellen kell
      megindítania.  Az   apaság  vélelmének   megdöntése   iránti
      keresetet pedig  a gyermeknek  az apa  ellen,  az  apának  a
      gyermek ellen,  más jogosultnak  pedig a  gyermek és  az apa
      ellen kell  előterjesztenie; a  keresetet -  a gyermek által
      indított kereset  kivételével -  az anya  ellen is  meg kell
      indítani, kivéve, ha ez halála folytán nem lehetséges. A Pp.
      295. §  (2) bekezdése a továbbiakban arról rendelkezik, hogy
      mikor kell  a keresetet  az  anya  korábbi  férje  ellen  is
      előterjeszteni, a  (3) bekezdés  pedig  azokat  az  eseteket
      szabályozza, amikor  a keresetet  a bíróság  által kirendelt
      ügygondnok ellen  kell megindítani.  A Pp.  294. §-a az anya
      beavatkozási jogáról, a 297. § pedig arról rendelkezik, hogy
      az anyát  a keresetlevél  egy példányának  a megküldésével a
      perről és  beavatkozási jogáról akkor is értesíteni kell, ha
      nem peres fél.

      A   polgári    perrendtartás   szerint   tehát   az   apaság
      megállapítása iránti  keresetet egyszerre  több férfi  ellen
      akkor sem  lehet megindítani, ha ezek apasága egyaránt szóba
      jöhet. Az apaság vélelmének megdöntése iránti pernek pedig a
      vérszerinti apának  állított személy nem peres fele, ő ilyen
      per  kezdeményezésére   nem   jogosult,   alperesként   való
      perbeállítására törvényes  lehetőség nincs.  Ezért az apaság
      megállapítására irányuló  perben azt  a személyt,  akinek az
      apasága a perben felmerült adatok szerint az alperes mellett
      még lehetséges,  a bíróság tanúként hallgatja meg. Hasonlóan
      az  apaság  vélelmének  megdöntése  iránti  perben  tanúként
      szerepel  az   a  személy,  akinek  vérszerinti  apaságát  a
      vélelmezett apával szemben állítják.

      2. A  polgári eljárásban  a tanú  az  a  személy,  aki  mint
      személyi  bizonyítási   eszköz  a   bizonyítandó   tényekről
      rendelkezik tudomással  és azokról  tesz vallomást a bíróság
      előtt (  Pp. 167.  § )  . A  tanú  vallomása mint bizonyíték
      ( Pp. 166.  §.  (1) bekezdése ) a  tanú  tudomáskijelentését
      tartalmazza  azokról   a  tényekről,   amelyek  az   eljárás
      szempontjából relevánsak.

      A tanú  tehát a peres felektől különböző személy, mert senki
      sem lehet  tanú a saját perében ( "nemo testis auditur in re
      sua" )  . Ez  a tétel a polgári eljárásban a bizonyítási jog
      egyik axiómája.

      A tanúnak  mint bizonyítási  eszköznek a  polgári eljárásban
      további lényegi  eleme, hogy  a  tanú  megtörtént  tényekről
      számol be  a bíróság  előtt. Vagyis  a tanúbizonyítás tárgya
      csak  olyan   tény,  körülmény  lehet,  amelyről  a  tanúnak
      tudomása van.  A  tanú  mint  személyi  jellegű  bizonyítási
      eszköz éppen  tudomáskijelentése által  válik az  eljárásban
      bizonyító ténnyé,  azaz a  tanú a Pp. 167. és következő §-ai
      alapján vallomása  által minősül perbeli bizonyítéknak. Ezen
      kívül a  tanú csak  a birtokában  levő okirat  rendelkezésre
      bocsátására  köteles   (  Pp.   174.  §   )  .   A  tanúzási
      kötelezettség tehát  vallomástételre (  okiratbemutatásra  )
      irányul,  a   Pp-nek  a   tanúzási  képességgel  és  a  tanú
      kihallgatásával  kapcsolatos   szabályai  szerint   a   tanú
      kizárólagosan    vallomása,      azaz     tudomáskijelentése
      (okiratbemutatása)  által minősül  bizonyítási eszköznek,  a
      bizonyítandó tények tekintetében pedig egyedül vallomása ( a
      birtokában levő okirat ) tekinthető bizonyítéknak.

      3. Mivel  a tanú  a  peres  felektől  különböző  személy,  a
      tanúnak mint  bizonyítási eszköznek  a perbeli  jogállása  a
      peres felekétől  alapvetően különbözik.  A tanút a fél jogai
      nem illetik meg.

      A polgári  perben a  peres feleket,  éspedig mind a felperes
      önként  vállalt   perbeli  szerepében,   mind   az   alperes
      rákényszerített pozíciójában,  olyan alapvető és garanciális
      természetű  perbeli   jogosultságok   illetik   meg,   amely
      jogosultságokkal   a    tanú   mint    bizonyítási    eszköz
      értelemszerűleg nem  rendelkezik. A félnek joga van a perben
      meghatalmazott jogi képviselővel eljárni (Pp. 66. és 67. §),
      a   tanúnak  ilyen  joga nincs. A peres feleknek kézbesíteni
      kell a  per alapját képező keresetlevelet ( Pp. 125. § ) , a
      tanú a  keresetlevél megismerésére alanyi jogot nem élvez. A
      félnek joga  van személyesen  vagy  jogi  képviselője  útján
      részt venni  a per  valamennyi tárgyalásán  ( Pp. 135. § ) ,
      jogosult a  tárgyaláson  kérelmet  és  ellenkérelmet,  egyéb
      nyilatkozatot és bizonyítási indítványt ( Pp. 138, 139, 141.
      § )  előterjeszteni, a  bizonyítási eljárásra észrevételeket
      tenni (  Pp. 205.  §  )  ,  az  első  fokú  határozat  ellen
      fellebbezéssel élni  ( Pp.  233.  §  )  stb.  ,  mindezek  a
      jogosultságok azonban  a tanút  nem illetik  meg. A  tanúnak
      nincs az  iratokba betekintési  joga, kihallgatása  előtt  a
      tárgyaláson  és  a  bizonyítási  eljárásnál nem  lehet jelen
      ( Pp. 172. § ) .

      A   feleket    megillető   jogosultságok   a   peres   felek
      egyenjogúságának elvén  nyugszanak. Az  egyenjogúság elvének
      legfontosabb   polgári    eljárási   vetülete   az   eljárás
      kontradiktórius,     vagyis      kétoldalú     meghallgatási
      kötelezettségen nyugvó  elve. A  fél -  az  eljárásnak  akár
      egyik, akár  másik pólusát testesíti is meg - így nem tárgya
      az eljárásnak,  hanem befolyásoló  közreműködője, szemben  a
      tanúval, aki a perben bizonyítandó tényekre nézve szolgáltat
      tanúvallomásával (  okiratbemutatásával  )  bizonyítékot.  A
      tanút  jogosultságok   csak  a  tanúvallomás  megtagadásával
      kapcsolatban (  Pp. 169-171.  §-ok  )  ,  illetőleg  a  vele
      szemben alkalmazott kényszerintézkedések elleni jogorvoslati
      jogok körében  (  Pp.  185.  §  )  ,  továbbá  a  tanúdíjjal
      kapcsolatban (  Pp. 186.  § )  illetik meg, viszont tanúzási
      kötelezettsége     csak     megjelenési     kötelezettségét,
      vallomástételi  kötelezettségét   továbbá  okiratfelmutatási
      kötelezettségét foglalja magában.

      4.  Az   Alkotmánybíróság   az   57/1991.    ( XI. 8. )   AB
      határozatában (  ABH 1991,  272.  )  kimondta, hogy  ha  egy
      jogszabálynak  a   gyakorlatban  érvényesülő   normatartalma
      megállapítható, az  alkotmányossági vizsgálatnak  abból kell
      kiindulnia, hogy  a jogszabálynak  az  állandó  és  egységes
      jogalkalmazási  gyakorlat   milyen  értelmet   és  tartalmat
      tulajdonít. Az  Alkotmánybíróságnak tehát  az érvényesülő, a
      hatályosuló és  megvalósuló normát, azaz az "élő jogot" kell
      az Alkotmány rendelkezéseivel összevetnie.

      Az állandó  és egységes  jogalkalmazási gyakorlat  szerint a
      Pp. 300.  §-ában meghatározott  "bármelyik érdekelt" az anya
      és a  gyermek, valamint  az apaként állított férfin kívül az
      olyan tanú  is lehet,  aki  a  gyermek  apjaként  számításba
      jöhet, mert  apaságára a  perben  adat  merült  fel.  Így  a
      bíróság -  minthogy az  apasági és  származás  megállapítási
      egyéb per csak egy apaként szóbajöhető férfi ellen indítható
      [ Pp.  295.  §  (1)  bekezdés  ]  ,  és  mivel  e  perben  a
      beavatkozás joga is korlátozott [ Pp. 279. § (2) bekezdés és
      293. §  (1) bekezdés  ] -  a bizonyítási eljárást a tanúként
      szereplő,  de   apaként  lehetséges  személlyel  szemben  is
      lefolytatja. Vagyis  a tanúval  szemben úgy jár el, mintha a
      tanú is alperes volna.

      Bár  a   Pp-nek  a   tanúbizonyításra  vonatkozó   általános
      szabályai a  tanút csak vallomástételre és okiratbemutatásra
      kötelezik, a  tanúnak  általában  az  igazságszolgáltatásban
      való közreműködési  kötelezettsége  folytán,  önmagában  nem
      volna  alkotmányosan  kifogásolható  a  tanú  vérvizsgálatra
      kötelezése, ha erre a más személyek között folyó perben csak
      a  közöttük  fennálló  jogvita  elbírálása  érdekében  lenne
      szükség. Az  apasági és származás megállapítása iránti egyéb
      perekben azonban  a bíróság  azért kötelezi  a tanút  orvosi
      vizsgálat tűrésére, mert az ő apasága is szóba jöhet, vagyis
      a tanú  apaságának  lehetősége  vagy  kizártsága  kérdésében
      szerez be a bíróság bizonyítékot. Így a mások közötti perben
      a  bizonyítási  eljárás a tanú lehetséges apasága kérdésében
      (is) folyik, anélkül azonban, hogy a tanú a fél (az alperes)
      jogállásába  kerülne. Az   a   törvényi  rendelkezés,  amely
      lehetővé teszi,  hogy a  bíróság a  tanúval szemben  is  úgy
      járjon el,  mintha alperes  volna, anélkül,  hogy a tanút az
      alperes (  beavatkozó ) jogai megilletnék, alkotmányellenes,
      mert sérti  a tanúként szereplő személy önrendelkezési jogát
      és  cselekvési autonómiáját [Alkotmány 54. § (1) bekezdése],
      a  jogbiztonság és a bíróság  előtti  egyenlőség alkotmányos
      követelményeit [Alkotmány 2. § (1) és 57. § (1) bekezdései],
      továbbá az  Emberi  Jogok   és   az   Alapvető   Szabadságok
      Védelméről  szóló  Római  Egyezmény  (  a  továbbiakban    :
      Egyezmény ) 6. és 13. cikkét.

      5. Az Alkotmánybíróság a 8/1990.  ( IV. 23.  ) AB határozata
      ( ABH  1990, 44.   ) óta az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
      meghatározott  és   minden  ember   veleszületett   jogaként
      deklarált emberi  méltósághoz való  jogot az  ún. "általános
      személyiségi  jog"   egyik  megfogalmazásának   tekinti.  Az
      általános  személyiségi  jog  különböző  megfogalmazásokban,
      éspedig a  személyiség szabad kibontakozásához való jogként,
      az  önrendelkezés   szabadságához  való   jogként,  avagy  a
      magánszférához    való     jogként    stb.    szerepel    az
      Alkotmánybíróság gyakorlatában.

      Az emberi  méltósághoz való  jog tehát  magában foglalja  az
      önrendelkezés  szabadságához   való  alkotmányos   alapjogot
      csakúgy mint a személy testi integritásához fűződő alapjogot
      is, így  ezek korlátozása  kizárólag az  Alkotmány 8.  § (2)
      bekezdésében foglalt  rendelkezés keretei  között  történhet
      meg. Eszerint a Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
      kötelezettségekre vonatkozó  szabályokat  törvény  állapítja
      meg, alapvető  jog lényeges  tartalmát azonban  törvény  sem
      korlátozhatja.

      Az eljárásjogi  értelemben vett  fél  rendelkezési  joga  az
      alkotmányos  önrendelkezési  jog  egyik  aspektusa,  polgári
      eljárásjogi vonatkozása, amely az egyén autonómiáját érinti,
      illetőleg   azzal   kapcsolatos.   A   jogvitában   érdekelt
      személynek alkotmányos joga van arra, hogy ügyében a bíróság
      eljárási garanciákat  nyújtó keretek  között  járjon  el  és
      döntsön.

      Az apaként  szóbajöhető személynek,  ha lehetséges  apaságát
      állítják, alkotmányos  joga van  tehát arra,  hogy a  perben
      félként  (   alperesként,  esetleg  beavatkozóként  )  részt
      vegyen,   mielőtt a  bíróság vele  kapcsolatban  bizonyítási
      cselekményeket foganatosít.  Ez  önrendelkezési  jogából  és
      cselekvési autonómiájából  következik. Ha  tehát  a  bíróság
      akaratától függetlenül,  sőt annak ellenére, a fél (alperes)
      pozíciójához  fűződő eljárási  garanciák  nélkül folytat  le
      vele szemben bizonyítási eljárást, az sérti az Alkotmány 54.
      §   (1)    bekezdésében   foglalt    rendelkezéssel   védett
      önrendelkezési alapjogát [ 1/1994.  ( I. 7. )  AB határozat,
      ABH 1994, 35-37.  ] .

      A  vérvételre   -  egyéb   orvosi  vizsgálatra  -  kötelezés
      kényszerű  beavatkozást  jelent  továbbá  a  tanú  általános
      személyiségi joga  részét alkotó testi integritásához fűződő
      alapjogába. A  támadott rendelkezésnek  a perbeli tanúkra is
      kiterjesztett alkalmazása az apasági perekben ezen az alapon
      is ellentétes az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével.

      6.  Polgári   eljárásjogunk   a   fél   fogalmát   általában
      processzuális értelemben  használja. Eszerint  a felek közül
      az aki  a pert kezdeményezi, aki jogának vagy jogi érdekének
      per útján  való érvényesítését  kéri, aki  tehát az eljárást
      megindítja  :  a felperes. Az a személy pedig akivel szemben
      az eljárás  megindul, aki  a felperes  követelésével szemben
      védekezik, vagyis  az ellenérdekű fél  :  az alperes. Amíg a
      felperesi szerep  önként vállalt  perbeli pozíció,  addig az
      alperesi szerep  rákényszerített. Az  alperesi pozíció tehát
      ex lege  bekövetkezik, ahhoz  az alperes  részéről semmiféle
      nyilatkozatra vagy  egyéb közreműködésre, perbebocsátkozásra
      nincs szükség.  A keresetlevél kézbesítésével alperessé váló
      személy azonban  azonnal a  fél  pozíciójába  kerül,  vagyis
      ettől a pillanattól fogva az ellenérdekű féllel az Alkotmány
      57. §  (1) bekezdése  alapján egyenlő  jogállásúvá válik. Az
      Alkotmány jogot  biztosít  a  perbeli  egyenlőségen  alapuló
      eljárás lefolytatására.  Ezt az  alkotmányos jogot a perbeli
      pozíciók   egyenjogúságának,    mellérendeltségének   és   a
      kétoldalú  meghallgatás   elvének  az   eljárási   garanciái
      konkretizálják, vagyis  mindazok az  eljárási jogosultságok,
      amelyeket  az  Alkotmánybíróság  a  "félegyenlőség"  körében
      fentebb  részletezett.   Mivel  a   tanú  a  peres  felektől
      különböző személy,  akit a  fél jogai  nem illetnek  meg,  a
      féllel  szembeni   eljárási  cselekmények  kiterjesztése  az
      apasági perben  a tanúra,  sérti a bíróság előtti egyenlőség
      alkotmányi rendelkezését  [ Alkotmány 57. § (1) bekezdés ] ,
      és ezért is alkotmányellenes.

      7. Az  1993. évi  XXXI. törvénnyel  kihirdetett Egyezmény 6.
      cikk  1.   pontjában  foglalt,   a  polgári  jogi  jogok  és
      kötelezettségek  tárgyában   való  tisztességes   eljáráshoz
      fűződő jog  a strasbourgi  szervek  szerint  a  6.  cikk  3.
      pontjában kizárólag a büntető ügyek vonatkozásában deklarált
      garanciális jogokat  is magába  foglalja (  Mo. 10.  938/84,
      Dec. 9.  12. 86,  B. R.  50, p. 98.  ) . Így az Egyezmény 6.
      cikk 1.  pontjával ellentétben  áll, hogy  az apaként  szóba
      jöhető  tanút  az  eljárásban  ugyanazok a garanciális jogok
      [  ügyfélegyenlőség ( equality of arms ) , részvételi jog az
      eljárásban, iratbetekintési jog, jogi képviselet stb.  ] nem
      illetik meg,  mint amely  jogok a  peres felek  jogállásához
      kapcsolódnak.

      Még nyilvánvalóbb  a támadott  törvényi  rendelkezés  és  az
      Egyezmény 13.  cikke közötti  összhang hiánya. A strasbourgi
      szervek  gyakorlata   szerint  a   13.  cikk   megsértésének
      megállapítása szempontjából  szükséges, de  egyben elegendő,
      hogy a  kérelmezőnek érdemi  ügye ( arguable claim ) legyen,
      vagyis az Egyezményben garantált valamely joga megsértésének
      a lehetősége  fennálljon (  No. 10427/83, Dec. 12. 4. 86, D.
      R. 47,  p. 85  ) .  Figyelemmel arra, hogy a perben tanúként
      résztvevő  személynek   a  polgári   perrendtartás   a   fél
      jogállását nem  biztosítja, így  az  Egyezmény  6.  cikkében
      foglalt  és   megfelelő  eljárási   garanciákkal   körülvett
      tisztességes eljáráshoz alanyi jogosultsága nincs, a bíróság
      a támadott  jogszabály alapján,  vele szemben  mégis úgy jár
      el, mintha  alperes  volna,  a  sérelmezett  rendelkezés  az
      Egyezménynek a  jogorvoslati  jog  biztosítását  előíró  13.
      cikkébe is ütközik.

      8. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a jogállam
      legfontosabb eleme  a jogbiztonság  [ 9/1992.  (I.  30.)  AB
      határozat, ABH  1992, 65.   ] .  A jogbiztonság az állam - s
      elsősorban  a   jogalkotó  -   kötelességévé   teszi   annak
      biztosítását, hogy  nemcsak a  jog egésze,  de  annak  egyes
      részterületei  és   az  egyes   jogszabályok  is  világosak,
      egyértelműek,   működésüket   tekintve   kiszámíthatóak   és
      előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis a
      jogbiztonság nem  csupán  az  egyes  normák  egyértelműségét
      követeli meg,  de  az  egyes  jogintézmények  működésének  a
      kiszámíthatóságát  is.   Ezért  alapvetőek   a  jogbiztonság
      alkotmányos  követelménye   szempontjából   az   eljárásjogi
      garanciák.    Csakis    formalizált    eljárási    szabályok
      megkövetelésével és betartásával működhetnek alkotmányosan a
      jogintézmények.

      Az alanyi  jogok és kötelezettségek érvényesítésére szolgáló
      eljárási garanciák  tehát a jogbiztonság alkotmányos elvéből
      következnek.  Megfelelő  eljárási  garanciák  nélkül  működő
      eljárásban a  jogbiztonság szenved sérelmet. A polgári peres
      eljárásban a fél és a tőle különböző tanú pontos eljárásjogi
      meghatározottsága, jogaik  és  kötelezettségeik  garanciális
      biztosítása    a    jogállamiság    részeként    alkotmányos
      követelmény. Mivel  mind a  fél, mind  a tanú  ismérveit  az
      eljárásjog meghatározza, az a jogszabályi rendelkezés, amely
      alkalmas arra,  hogy a  tanúval szemben  is  olyan  eljárási
      cselekmények  történjenek,  mintha  a  tanú  alperes  volna,
      ellentétes    a     jogállamhoz     tartozó     jogbiztonság
      követelményével.

      A jogbiztonság  elve ugyanis  megköveteli,  hogy  a  polgári
      perben résztvevők  jogaikat és kötelezettségeiket az eljárás
      garanciális  szabályai   között  gyakorolják.  A  tanú,  aki
      vallomása (  tudomáskijelentése )  , illetőleg  a birtokában
      levő  okirat   rendelkezésre  bocsátása   által  részese   a
      bizonyítási    eljárásnak,     és     akinek     alkotmányos
      kötelezettsége, hogy  a  mások  közötti  perben  segítse  az
      igazság kiderítését  és az  igazságszolgáltatás működését, a
      fél  jogállásához   fűződő  eljárási   biztosítékok   nélkül
      alkotmányosan  nem   tehető   a   bizonyítás   tárgyává.   A
      sérelmezett   törvényi   rendelkezés   folytán   viszont   a
      bizonyítás a  tanú  szóba  jöhető  apaságának  a  kérdésében
      folyik, vagyis a bíróság a tanút alperesként kezeli, éspedig
      anélkül,  hogy   az  alperes  jogállásában  lenne.  Ezért  a
      kifogásolt rendelkezés  sérti a  jogbiztonság követelményét,
      így  az   Alkotmány  2.   §   (1)   bekezdésében   deklarált
      jogállamisággal is ellentétes.

      9. Az  emberi méltósághoz  való jog  csak az  emberi státusz
      meghatározójaként,   az   élethez   való   joggal   fennálló
      egységében abszolút és korlátozhatatlan [64/1991. ( XII.17.)
      AB   határozat,  ABH   1991,  308,   312.   ]  .     Anyajog
      mivoltából  levezetett   egyes  részjogai   (  mint  pl.  az
      önrendelkezéshez és  a  személy  testi  integritásához  való
      jogok )  azonban az  Alkotmány 8.  § (2)  bekezdése  szerint
      bármely  más  alapjoghoz  hasonlóan  korlátozhatók.  Csak  a
      lényeges   tartalom   tekintetében   korlátozhatatlanok   az
      Alkotmány 57. § (1) bekezdésében, illetőleg (5) bekezdésében
      biztosított alapjogok is.

      Az Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint  az  állam
      akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik
      alapvető jog  vagy  szabadság  védelme  vagy  érvényesülése,
      illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető
      el.  Az   alapjog  korlátozásának  alkotmányosságához  tehát
      önmagában nem elegendő, hogy az másik alapjog vagy szabadság
      védelme  vagy   egyéb  alkotmányos   cél  elérése  érdekében
      történik, hanem  szükséges, hogy a korlátozás megfeleljen az
      arányosság  követelményeinek    :    az  elérni  kívánt  cél
      fontossága és  az  ennek  érdekében  okozott  alapjogsérelem
      súlya megfelelő arányban legyenek egymással. A törvényhozó a
      korlátozás során  köteles az  adott cél  elérésére  alkalmas
      legenyhébb  eszközt   alkalmazni.  Alkotmányellenes   a  jog
      tartalmának  korlátozása,   ha  az   kényszerítő  ok  nélkül
      történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni kívánt célhoz
      képest aránytalan  [ 30/1992.  ( V. 25.  ) AB határozat, ABH
      1992, 167, 171.  ] .

      Az Alkotmánybíróság  57/1991.   ( XI. 8.  ) AB határozatában
      megállapította, hogy  az önazonossághoz  és önrendelkezéshez
      való alkotmányos  alapjog  azt  is  magában  foglalja,  hogy
      mindenkinek alkotmányos joga vérségi származását kideríteni,
      vérségi jogállását  felkutatni ( ABH 1991, 279.  ) . A tanút
      megillető   alkotmányos   alapjogok   korlátozásának   tehát
      alkotmányos indoka  a  gyermek  identitásához  való  alapjog
      érvényesítése.  Az   alapjogi  korlátozás   további  indokát
      tartalmazza az  Alkotmány 50.  §-ának (1)  bekezdésében  írt
      rendelkezés, amely  szerint a  Magyar Köztársaság  bíróságai
      védik és  biztosítják -  egyebek között  - az  állampolgárok
      jogait  és   törvényes  érdekeit.  A  bíróságok  alkotmányos
      jogvédelmi  funkciójának   gyakorlásához  elengedhetetlen  a
      tanúzásra    képes     és    alkalmas     személyeknek    az
      igazságszolgáltatásban  való  közreműködése,  adott  esetben
      alkotmányos alapjogaiknak  a korlátozása  árán is. A gyermek
      vérségi    származásának,     családi    jogállásának     az
      összefüggésében  ezt  hangsúlyozza  -  egyebek  között  -  a
      Legfelsőbb Bíróság  a Bírósági  Határozatok 1993.  évi  233.
      szám alatt  közzétett határozatában.  Eszerint az apasági és
      származás megállapítása  iránti perekben  fontos  egyéni  és
      társadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy a gyermek a vérszerinti
      apával jogilag  is  rendezett  kapcsolatba  kerüljön.  Ennek
      megfelelően  a  származás  (  apaság  )  megállapítása  csak
      kellően    bizonyított     tényeken,     természettudományos
      vizsgálatok  eredményén   alapulhat.  A  bíróságoknak  ezért
      hivatalból is kötelessége, hogy a perre vonatkozó valamennyi
      bizonyítékot feltárják  és a  bizonyítási eljárás során akár
      hivatalból elrendelt  szakértői  vizsgálatok  elvégeztetését
      foganatosítsák. Ha  tehát az elrendelt vércsoportvizsgálaton
      vagy más orvosszakértői vizsgálaton a vizsgálatra kötelezett
      nem jelenik  meg, vele  szemben a  bíróságnak a Pp. 300. §-a
      értelmében a  Pp. 185.  §-a szerinti  kényszerintézkedéseket
      kell megfelelően alkalmazni.

      Az Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  azonban  ezek  az
      Alkotmányon alapuló  jogok és  alkotmányos célkitűzések  nem
      elkerülhetetlen, szükséges  és arányos  korlátai azoknak  az
      alkotmányos  alapjogoknak,   amelyek  a  polgári  eljárásban
      tanúként  szereplő   személyeket   a   kifejtettek   szerint
      megilletik. A  bíróság a  támadott  eljárásjogi  rendelkezés
      alapján azért jár el úgy a tanúval szemben, mintha a tanú is
      alperes volna, mert a Pp. 295. §-a nem teszi lehetővé a tanú
      alpereskénti perbeállítását,  a Pp.  279. §  (2)  bekezdése,
      továbbá 293.  § (1)  bekezdése pedig  beavatkozási jogát  is
      kizárja. Így  a bíróság - az igazság kiderítése és a gyermek
      apjával való  vérségi  kapcsolatának  jogilag  is  rendezett
      mielőbbi tisztázása  érdekében -  kényszerűen a  tanút is  a
      "bármelyik  érdekelt"   körébe  vonja  és  az  ő  apaságának
      megállapíthatósága kérdésében  is  bizonyítást  foganatosít,
      amely  -   a  fentiek   szerint  -   alkotmányos   alapjogok
      korlátozásával  jár.   Ez  az  alapjogi  korlátozás  azonban
      elkerülhető volna  a  tanúval  szembeni  keresetkiterjesztés
      törvényi  lehetőségével,  azaz  alperesi  pertársasággal,  a
      kényszerű beavatkozás intézményesítésével, vagyis a Pp. 295.
      §-ának, esetleg a Pp. beavatkozásra vonatkozó szabályainak a
      megfelelő módosításával  és a "bármelyik érdekelt" helyett a
      Pp. 300.  §-ába a  kötelezettek kimerítő  felsorolásával.  A
      törvényhozónak elvileg  tehát olyan  eljárásjogi intézmények
      állnak rendelkezésére  az alapjogi  korlátozás elkerülésére,
      mint  a  perbevonás,  a  keresethalmazat,  a  perbehívás  és
      elfogadásának kötelezővé  tétele. A törvényhozó szabadsága -
      és  felelőssége   -  megtalálni   azokat   az   Alkotmánnyal
      összhangban álló törvényi rendelkezéseket, amelyek a gyermek
      alkotmányos jogait megfelelően védik, a bíróságok jogvédelmi
      funkcióját  kellően   szolgálják,  ugyanakkor   nem   járnak
      szükségtelen és  aránytalan alapjogi  korlátozással a perben
      félként részt  nem vevő  személyek  tekintetében.  Mivel  az
      "alperesség" a polgári perben kényszerű jogállás, az elvileg
      az   apaként    szóba    jöhető    tanúkra    akadálytalanul
      kiterjeszthető.   A    "bármely    érdekelt"    szabályozási
      konstrukciónak, vagyis  az olyan "élő jognak", amely a tanút
      a bíróság  előtti egyenlőség  alkotmányos követelményének  a
      betartása nélkül  alperesként kezeli, kényszerítő oka nincs,
      az ilyen  törvényi rendezés nem elkerülhetetlenül szükséges,
      aránytalan alapjogi korlátozás, ezért alkotmányellenes.

      10. A fent írt körülményekre figyelemmel az Alkotmánybíróság
      a Pp.  300. §-ának támadott rendelkezését a bármely érdekelt
      orvosi  vizsgálatba   történő   bevonhatósága   tekintetében
      alkotmányellenesnek találta,  ezért azt  megsemmisítette.  A
      megsemmisítés időpontja  tekintetében az  Alkotmánybíróság -
      élve az  Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi XXXII. törvény
      ( a továbbiakban  :    Abtv.   )  43.  §  (4)  bekezdésében
      biztosított jogával - figyelemmel volt arra, hogy a "bármely
      érdekelt" körébe  nemcsak a  tanú tartozik, de e kategóriába
      esik -  külön törvényi  nevesítés hiányában  - az  anya  is,
      továbbá bizonyos  esetekben  az  egyenesági  rokon,  akiknek
      vérvételre  (  egyéb  orvosi  vizsgálatra  )  kötelezése  az
      alperes     apaságának      megállapítása      szempontjából
      elengedhetetlen (  vagy egyébként szükséges ) , akik azonban
      a Pp.  294. §-a,  illetőleg 295.  §  (3)  bekezdése  alapján
      beavatkozóként  bármelyik   félhez  csatlakozhatnak,  így  a
      felekhez hasonló jogi státuszuk a törvény által biztosított,
      az ő tekintetükben tehát a támadott norma alkalmazása - mint
      elkerülhetetlen  és   arányos  alapjogi   korlátozás  -  nem
      alkotmányellenes. A  törvényhozónak kell tehát kiküszöbölnie
      a   sérelmezett    rendelkezés   alkotmányellenességét,   az
      alkotmányos törvényi  konstrukció megteremtéséig  azonban  a
      jogbiztonság elve  megkívánja az  alkotmányellenesnek  ítélt
      szabály hatályban tartását.

      A polgári  peres eljárásban  hozott, a  vérvizsgálat ( egyéb
      orvosi  beavatkozás  )  tűrésére  kötelező  bírósági  döntés
      végrehajtásának felfüggesztésére  az Alkotmánybíróságnak  az
      Abtv. 1.  §-a  alapján,  sem  egyéb  törvényi  rendelkezések
      folytán   hatásköre    nincs.    Hatáskör    hiányában    az
      Alkotmánybíróság  ezért   a  bírói   döntés  végrehajtásának
      felfüggesztésére vonatkozó indítványt visszautasította.

      Az Alkotmánybíróság  határozatának a  Magyar Közlönyben való
      közzétételét az Abtv. 41. §- alapján rendelte el.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal         Dr. Kilényi Géza
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                               alkotmánybíró

              Dr. Szabó András         Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró
        Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró különvéleménye

        1.
        Az Alkotmánybíróságnak  - az  Abtv. 20.  §-ára és  22. § (2)
        bekezdésére figyelemmel  -  az  indítvány  alapján  abban  a
        kérdésben kellett  állást foglalnia, hogy alkotmányellenes-e
        az   a    szabály,   amely    szerint    az    apasági    és
        származásmegállapítási  egyéb  perekben  a  bíróság  bármely
        érdekelt személyt  ( tanúként megidézettet is ) az egyébként
        tanúkra   előírt    kényszerítő    eszközökkel    kötelezhet
        orvosszakértői    vizsgálat,     illetve    az     elrendelt
        vércsoportvizsgálathoz szükséges vér vételének tűrésére.

        A származási  perekben jelentős  egyéni és  társadalmi érdek
        fűződik ahhoz,  hogy a gyermek a vérszerinti apával kerüljön
        jogilag is  rendezett szülő-gyermeki  kapcsolatba,  ezért  a
        bíróságoknak   a    tényállás   megnyugtató    felderítésére
        hivatalból is  törekedniük kell  ( BH 1992. 765.  ) . Ez áll
        összhangban  "a  gyermek  mindenek  felett  álló  érdekének"
        kötelező figyelembevételével is ( ABH 1993. 515. , ABH 1994.
        106.  ) .

        A Csjt.  38. §  (2) bekezdése  szerint a  bíróság a  gyermek
        apjának nyilvánítja azt a férfit, aki az anyával a fogamzási
        időben nemileg  érintkezett, és  az összes  körülmény gondos
        mérlegelése alapján alaposan következtethető, hogy a gyermek
        ebből az érintkezésből származik. A nemi érintkezés tényének
        megállapításán  túl   tehát  azok   a   ténykörülmények   is
        lényegesek, amelyek  a  származásra  való  következtetést  -
        pozitív vagy negatív irányban - megalapozhatják.

        A  Pp.  163.  §  (1)  bekezdése  szerint  a  bíróság  a  per
        eldöntéséhez   szükséges    tények   megállapítása    végett
        bizonyítást rendel  el. A  Pp. 6.  § (1)  bekezdése  szerint
        pedig amennyiben  törvény másként nem rendelkezik, a bíróság
        a  polgári  perben  alakszerű  bizonyítási  szabályokhoz,  a
        bizonyítás   meghatározott   módjához   vagy   meghatározott
        bizonyítási eszközök alkalmazásához nincs kötve, és szabadon
        felhasználhatja a  felek előadásait,  valamint felhasználhat
        minden egyéb  bizonyítékot, amely  a tényállás  kiderítésére
        alkalmas ( tanúvallomás, szemle, szakvélemény stb.  ) .

        2.
        A bizonyítást  lefolytató bíróság jogosult eldönteni, hogy a
        per eldöntéséhez  szükséges tényállás felderítése végett kit
        kötelez   tanúkénti    megjelenésre    és    vallomástételre
        ( okiratbemutatásra ). A  bíróság dönt  a tanúhoz  intézhető
        kérdésekről. A tanú, a mentesség tételesen felsorolt esetein
        kívül, jogszerűen nem tagadhatja meg a vallomást; akkor sem,
        ha az  - a magát bűncselekménnyel való vádolás esetét kivéve
        - számára hátrányos következményekkel járhat.

        Szemle elrendelése esetén a bíróság a szemletárgy birtokosát
        a  tárgy,   illetve  ha   személy   közvetlen   megfigyelése
        szükséges, a  személyi tulajdonság  bemutatására kötelezi; a
        tanúkra irányadó  szankciókkal, sőt  -  szükség  esetében  -
        karhatalom igénybevételével is ( Pp. 188-189. § ) .

        A  tanúval  és  a  szemletárgy  birtokosával  szemben  tehát
        kényszerítő  eszközök   (  pénzbírság,   elővezetés   )   is
        alkalmazhatók,  ha  kötelezettségüknek  önként  nem  tesznek
        eleget.

        Ha   a   perben   jelentős   tény   vagy   egyéb   körülmény
        megállapításához   vagy   megítéléséhez   olyan   különleges
        szakértelem szükséges, amellyel a bíróság nem rendelkezik, a
        bíróság szakértőt rendel ki ( Pp. 177. § (1) bek.  ) . Mivel
        a származhatással  kapcsolatos személyi tulajdonságok szemle
        útján általában  nem értékelhetők,  a  szakértői  bizonyítás
        különösen is nagy jelentőségű és általában mellőzhetetlen.

        A  bíróság   nemcsak  a  származásmegállapítási,  hanem  más
        perekben   is  szabadon  elrendelheti  bárki  orvosszakértői
        ( élettani,  vércsoporttulajdonság- )  vizsgálatát.   A  Pp.
        azonban    nem     szabályoz     általános     közreműködési
        kötelezettséget   a   szakértői   eljárásban,   hanem   csak
        meghatározott pertípusnál - éppen a származási perekben - ad
        lehetőséget arra,  hogy a  bíróság a  szakértői vizsgálatban
        érdekelt   személyt   kötelezze,   kényszerítő   eszközökkel
        szorítsa a vizsgálatban való közreműködésre.

         (  Figyelmet érdemel,  hogy  a  büntető  eljárás  szabályai
        szerint a  terhelt, a  sértett és  a tanú  - a  műtétet és a
        műtétnek minősülő  vizsgálati eljárást  kivéve -  köteles  a
        szakértői  vizsgálatnak   magát  alávetni   és  kényszerítés
        illetőleg bírságolás  terhével  tűrni,  hogy  a  szakértő  a
        véleményadáshoz  elengedhetetlenül   szükséges   vizsgálatot
        elvégezze [ Be. 73. § ] .  )

        3.
        A személynek  Alkotmányban  biztosított joga van ahhoz, hogy
        ( az ő ) jogait és  kötelességeit  a  bíróság  igazságos  és
        nyilvános tárgyaláson bírálja el ( Alkotmány 57. § (1) bek.).

        Előfordul, hogy valamely perben a per eldöntéséhez szükséges
        bizonyítás   során   felmerülnek   olyan   tények,   amelyek
        kívülállókkal ( pl. tanú, szemletárgy birtokosa, a szakértői
        vizsgálattal  érintett  személy  )  kapcsolatban  a  jövőben
        indítható polgári,  büntető vagy  fegyelmi eljárás  alapjául
        szolgálhatnak.

        Ebből  azonban   nem  következik,  hogy  ilyen  esetekben  a
        bizonyítási eljárásban nem félként közreműködésre kötelezett
        személlyel "szemben" folytatna a bíróság eljárást.

        A  bíróság  (  tárgyi  és  személyi  )   döntési   korlátait
        (keresethez, vádhoz  kötöttség) nem érinti az, hogy az adott
        per eldöntéséhez  szükséges tények  megállapítása során  más
        eljárásra okot  adható körülmények  is  feltárulhatnak.  Nem
        következik az  Alkotmányból, hogy  a bizonyítási  eljárásban
        részvételre kötelezett  személynek pusztán  ebből az okból a
        fél jogaihoz  hasonló jogokat  kellene  biztosítani.  Sem  a
        szakértői vizsgálat,  sem más bizonyítás végrehajtásához nem
        szükséges, hogy  az a személy, akitől bizonyíték nyerhető, a
        perben félként vagy beavatkozóként vegyen részt.

        4.
        A Pp. 300. §-a nem a vértulajdonság-vizsgálat elrendelésének
        lehetőségét    szabályozza,     hanem    a     foganatosítás
        kikényszerítésére tartalmaz különös rendelkezést.

        A bírói gyakorlat szerint is a vérvételre kötelezésnek a Pp.
        szakértői  vizsgálatra   vonatkozó  általános  szabályai  és
        speciális 300. §-a alapján - hasonlóan más külföldi eljárási
        kódexekhez (  pl. a  német ZPO  § 372 a ) - olyan személlyel
        szemben  is   helye  van,   aki  a   perben   félként   vagy
        beavatkozóként   nem    szerepel.    A    kényszerintézkedés
        tekintetében  a  "bármely  érdekelt"  fogalma  alá  tartozik
        minden olyan  személy, akinek vizsgálatát a per eldöntéséhez
        szükséges tények megállapítása illetőleg megítélése végett a
        bíróság  szükségesnek  látta  és  elrendelte.    (  A  német
        eljárási törvény, ha a származás megállapításához szükséges,
        bármely  személy  elővezetésének  elrendelését  is  lehetővé
        teszi; a  Pp. 300. §-a az elővezetést a kényszerítő eszközök
        köréből kizárja.  )

        Az  Orvostani   Igazságügyi  Intézet   3.   sz.   módosított
        módszertani levele szerint a vércsoportrendszerek ( ezeket a
        módszertani levél  18 pontban foglalja össze ) vizsgálatát -
        a  rendelkezésre  álló  lehetőségek  szerint  -  addig  kell
        folytatni, amíg  apaságkizárást  nem  érnek  el.  Amennyiben
        valamelyik vércsoportrendszer  vizsgálata alapján  az apaság
        kizárt, a  további vizsgálattól  el lehet  tekinteni,  ha  a
        kizárás biztossága tekintetében semmi kétség nincsen. Az ún.
        HLA rendszer  alkalmazása során  pedig  1000  biológiai  nem
        apából 999-nek  az apasága kizárható ( lásd : a határozatban
        hivatkozott Csjt-kommentár 480. old.  ) .

        A vizsgálatban  - többek  között - érdekelt lehet a gyermek,
        az anya,  az apa,  az anya  volt férje,  a vélelmezett  apa,
        továbbá az a férfi, aki az apaságát állítja; az a nő, akit a
        gyermek az anyjaként jelöl meg, vagy aki azt állítja, hogy ő
        a gyermek  anyja; valamint  az a  férfi is,  aki  a  gyermek
        apjaként számításba  jöhet. A  vizsgálatban érdekelt lehet e
        személyek felmenője  vagy  éppen  leszármazója  is.  Ezek  a
        személyek a  származás megállapítása iránti konkrét perekben
        különféle eljárási  pozícióban (  ügyfél, tanú, beavatkozó )
        is szerepelhetnek attól függően, hogy a pert melyik jogosult
        és ki ellen indíthatta vagy indította meg.

        Utalni kell  arra is,  hogy a  Pp-nek  az  indítványban  nem
        támadott  301.   §-a  szerint   apasági   és   a   származás
        megállapítása iránti egyéb perekben előzetes bizonyításnak a
        Pp. 207.  §-ában meghatározott  előfeltételek  hiányában  is
        helye van.  Ez -  többek  között  -  azt  jelenti,  hogy  az
        érdekelt fél  kérelmére helye  van bizonyításnak  akár a per
        megindítása  előtt   is.  Bár   a  bíróságnak   az  előzetes
        bizonyítás elrendelése  tárgyában az  ellenfél meghallgatása
        után kell  határoznia, sürgős  esetben  azonban  enélkül  is
        határozhat ( Pp. 207-209. § ) .

        5.
        Álláspontom szerint  a vizsgált esetben nem alkotmányellenes
        a  szakértő   eljárásában  való   közreműködésre   kötelezés
        jogszabályi lehetősége.  Ettől  különálló  és  a  kifogásolt
        jogszabály alkotmányossága szempontjából közömbös kérdés az,
        hogy ha  az ún.  "két- vagy  többférfis" ügyben  a szakértői
        vélemény a  perben félként  nem szereplő  férfi apaságát nem
        zárja  ki,  akkor  (  ezt  követően  )  ennek  a  személynek
        Alkotmányban biztosított  joga van-e  ahhoz, hogy számára az
        eljárási törvény - esetleg a felperes akaratától függetlenül
        is -  más  eljárási  pozíciót  (  fél,  beavatkozó  stb.   )
        biztosítson és  evégből  a  hatályos  eljárásjogi  szabályok
        módosítása, bővítése lenne indokolt.

        Mindezekre  figyelemmel   az  indítványt  el  kellett  volna
        utasítani.

        Budapest, 1995. december 18.
                                              Dr. Tersztyánszky Ödön
                                                   alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          75/1995. (XII. 21.)
          Date of the decision:
          .
          12/18/1995
          .
          .