A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata tárgyában - dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró különvéleményével - meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 300. §-ában
foglalt rendelkezés alkotmányellenes, ezért azt 1996.
december 31-i hatállyal megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság a bírói határozat végrehajtásának
felfüggesztésére vonatkozó indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény ( a továbbiakban : Pp. ) 300. §-ában
foglalt rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását
és megsemmisítését alkotmányjogi panasz keretében
indítványozta. Egyúttal kérte, hogy az Alkotmánybíróság a
sérelmezett rendelkezés és a Pp. 185. §-a együttes
alkalmazását elrendelő bírósági határozatot függessze fel az
apaság megállapítása iránt indult és másodfokon a Somogy
Megyei Bíróságon I. Pf. 20. 221/1992. szám alatt folyamatban
levő eljárásban.
Az indítvány alapjául szolgáló perben a bíróság az
indítványozót - mint a feleken kívülálló érdekeltet (tanút)
0- vércsoportvizsgálat elvégzéséhez szükséges vér vételének
tűrésére kötelezte a Pp. 300. §-ának és 185. §-ának együttes
alkalmazásával kilátásba helyezett jogkövetkezmények
terhével. Az indítványozó az elrendelt bizonyítást a bíróság
előtt kifogásolta, a bíróság azonban arról tájékoztatta,
"hogy a Pp. 300. § értelmében a vércsoportvizsgálat vagy más
orvosszakértői vizsgálat elvégzéséhez szükséges vér
vételének tűrésére a bíróság bármelyik érdekeltet
kötelezheti. Az állandó bírói gyakorlat a Polgári
Perrendtartás ezen rendelkezését olymódon értelmezi, hogy a
perben meghallgatott tanú is kötelezhető a vértulajdonság-
vizsgálat tűrésére".
2. A Pp. 300. §-a szerint, ha a bíróság
vércsoportvizsgálatot vagy más orvosszakértői ( élettani )
vizsgálatot rendel el, a vizsgálat, illetőleg a vizsgálathoz
szükséges vér vételének tűrésére bármelyik érdekeltet
kötelezheti. Ha az érdekelt a kijelölt szakértőnél
(orvosnál) vizsgálat vagy vérvétel céljából nem jelenik meg,
illetőleg a vizsgálatot vagy a vérvételt nem engedi meg,
vele szemben a 185. § rendelkezéseit kell megfelelően
alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy elővezetésnek helye
nincs. A 300. § utolsó mondata a kiskorú gyermek törvényes
képviselőjével kapcsolatban tartalmaz rendelkezést. A Pp.
185. §-a a tanúkkal és a szakértőkkel szembeni kényszerítő
eszközökről és azok alkalmazási feltételeiről rendelkezik.
Az indítványozó szerint e szabályoknak a perben félként nem
szereplő, kívülálló érdektelen tanúként eljárt harmadik
személyekre való alkalmazása sérti a személyiségi jogok
védelmének alkotmányos tételét és ellentétes a
jogorvoslathoz való jogosultság alkotmányi rendelkezésével.
Mivel a Pp. 300. §-a a vérvizsgálat elrendelését és az azzal
kapcsolatos kényszerítő eszközök alkalmazását a perben nem
álló személyekre nézve is lehetővé teszi, a törvényi szabály
ellentétben áll az Alkotmány 54. §-ával és az Alkotmány 57.
§ (5) bekezdésében foglaltakkal is.
3. Az állandó és következetes bírói ítélkezés szerint a Pp.
300. §-ában írt "érdekelt" nem csupán a gyermek, az anya,
illetőleg az apaként perbevont férfi lehet, hanem az a
személy is, aki a gyermek apjaként számításba jöhet, noha az
adott apasági perben csupán tanúként kerül kihallgatásra ( A
családjogi törvény magyarázata, KJKK Budapest, 1988. 505. )
. A bírósági gyakorlat értelmében tehát vérvételre ( egyéb
orvosi vizsgálatra ) kötelezésnek a Pp. 300. §-a alapján
olyan személlyel szemben is helye van, aki a perben félként
nem szerepel. Így a vizsgálatok lefolytatására kötelezhető
az anya és a gyermek, valamint az apaként állított férfin
kívül az olyan tanú is, aki a gyermek apjaként számításba
jöhet, mert apaságára a perben adat merült fel ( Polgári
eljárásjog. Kommentár a gyakorlat számára, HVG-ORAC
Budapest, 1994. D. 61. ) Ezt a gyakorlatot fejezi ki többek
között a Legfelsőbb Bíróság P. törv. II. 20. 810/1981. számú
határozata, amely elvi éllel mondta ki, hogy az ügyben az
anya életvitelével összefüggésben a vércsoportvizsgálatokat
azokra a perben nem álló személyekre is ki kellett volna
terjeszteni, akiktől a gyermek a rendelkezésre álló
peradatok alapján ugyancsak származhatott. Ha ugyanis
ezekkel a perben félként nem szereplő személyekkel szemben a
gyermek tőlük való származása kizárható, az a perbevont
férfi apaságának megállapítása mellett szólhat. Ugyanilyen
tartalommal mondta ki a Legfelsőbb Bíróság P. törv. II. 21.
586/1979. számú határozatában, hogy a bíróságnak - a kiskorú
felperesnek az alperestől való származása tekintetében
felmerült aggályai miatt - a vér- és szérumcsoport
vizsgálatot azokra a személyekre is ki kellett volna
terjesztenie, akiktől a kiskorú felperes - a rendelkezésre
álló peradatok alapján - ugyancsak származhatott. E perben
nem álló személyek ( tanúk ) tekintetében a kizáró
vércsoport-vizsgálati eredmények ugyanis támogató
bizonyítékok lehetnek az alperes apasága megállapításának.
Ezért az eljárt bíróságoknak a hatályon kívül helyezés utáni
megismételt eljárásban az orvosszakértői vizsgálatokat
azoknak a tanúknak a vonatkozásában is le kell folytatniuk,
akiknek az apasága a kiskorú felperes tekintetében szóba
jöhet.
Az állandó bírói gyakorlat tehát a Pp. 300. §-ában
meghatározott "érdekelt" személyi körének megvonása
tekintetében az indítványban ezzel összefüggésben
előadottakkal, illetőleg az indítvány alapjául szolgáló
perben kifejtett bírói állásponttal megegyezik, vagyis a
jogalkalmazás a törvény értelmezése során érdekeltnek
tekinti a tanút is, ha a tanúként meghallgatott személy
apasága valamely peradat alapján lehetségesnek tűnik.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt a jogszabály
alkotmányellenességének megállapítása tekintetében
megalapozottnak találta.
1. A Pp. 295. §-a szerint az apaság megállapítására irányuló
keresetet az apa ellen, az apának pedig a gyermek ellen kell
megindítania. Az apaság vélelmének megdöntése iránti
keresetet pedig a gyermeknek az apa ellen, az apának a
gyermek ellen, más jogosultnak pedig a gyermek és az apa
ellen kell előterjesztenie; a keresetet - a gyermek által
indított kereset kivételével - az anya ellen is meg kell
indítani, kivéve, ha ez halála folytán nem lehetséges. A Pp.
295. § (2) bekezdése a továbbiakban arról rendelkezik, hogy
mikor kell a keresetet az anya korábbi férje ellen is
előterjeszteni, a (3) bekezdés pedig azokat az eseteket
szabályozza, amikor a keresetet a bíróság által kirendelt
ügygondnok ellen kell megindítani. A Pp. 294. §-a az anya
beavatkozási jogáról, a 297. § pedig arról rendelkezik, hogy
az anyát a keresetlevél egy példányának a megküldésével a
perről és beavatkozási jogáról akkor is értesíteni kell, ha
nem peres fél.
A polgári perrendtartás szerint tehát az apaság
megállapítása iránti keresetet egyszerre több férfi ellen
akkor sem lehet megindítani, ha ezek apasága egyaránt szóba
jöhet. Az apaság vélelmének megdöntése iránti pernek pedig a
vérszerinti apának állított személy nem peres fele, ő ilyen
per kezdeményezésére nem jogosult, alperesként való
perbeállítására törvényes lehetőség nincs. Ezért az apaság
megállapítására irányuló perben azt a személyt, akinek az
apasága a perben felmerült adatok szerint az alperes mellett
még lehetséges, a bíróság tanúként hallgatja meg. Hasonlóan
az apaság vélelmének megdöntése iránti perben tanúként
szerepel az a személy, akinek vérszerinti apaságát a
vélelmezett apával szemben állítják.
2. A polgári eljárásban a tanú az a személy, aki mint
személyi bizonyítási eszköz a bizonyítandó tényekről
rendelkezik tudomással és azokról tesz vallomást a bíróság
előtt ( Pp. 167. § ) . A tanú vallomása mint bizonyíték
( Pp. 166. §. (1) bekezdése ) a tanú tudomáskijelentését
tartalmazza azokról a tényekről, amelyek az eljárás
szempontjából relevánsak.
A tanú tehát a peres felektől különböző személy, mert senki
sem lehet tanú a saját perében ( "nemo testis auditur in re
sua" ) . Ez a tétel a polgári eljárásban a bizonyítási jog
egyik axiómája.
A tanúnak mint bizonyítási eszköznek a polgári eljárásban
további lényegi eleme, hogy a tanú megtörtént tényekről
számol be a bíróság előtt. Vagyis a tanúbizonyítás tárgya
csak olyan tény, körülmény lehet, amelyről a tanúnak
tudomása van. A tanú mint személyi jellegű bizonyítási
eszköz éppen tudomáskijelentése által válik az eljárásban
bizonyító ténnyé, azaz a tanú a Pp. 167. és következő §-ai
alapján vallomása által minősül perbeli bizonyítéknak. Ezen
kívül a tanú csak a birtokában levő okirat rendelkezésre
bocsátására köteles ( Pp. 174. § ) . A tanúzási
kötelezettség tehát vallomástételre ( okiratbemutatásra )
irányul, a Pp-nek a tanúzási képességgel és a tanú
kihallgatásával kapcsolatos szabályai szerint a tanú
kizárólagosan vallomása, azaz tudomáskijelentése
(okiratbemutatása) által minősül bizonyítási eszköznek, a
bizonyítandó tények tekintetében pedig egyedül vallomása ( a
birtokában levő okirat ) tekinthető bizonyítéknak.
3. Mivel a tanú a peres felektől különböző személy, a
tanúnak mint bizonyítási eszköznek a perbeli jogállása a
peres felekétől alapvetően különbözik. A tanút a fél jogai
nem illetik meg.
A polgári perben a peres feleket, éspedig mind a felperes
önként vállalt perbeli szerepében, mind az alperes
rákényszerített pozíciójában, olyan alapvető és garanciális
természetű perbeli jogosultságok illetik meg, amely
jogosultságokkal a tanú mint bizonyítási eszköz
értelemszerűleg nem rendelkezik. A félnek joga van a perben
meghatalmazott jogi képviselővel eljárni (Pp. 66. és 67. §),
a tanúnak ilyen joga nincs. A peres feleknek kézbesíteni
kell a per alapját képező keresetlevelet ( Pp. 125. § ) , a
tanú a keresetlevél megismerésére alanyi jogot nem élvez. A
félnek joga van személyesen vagy jogi képviselője útján
részt venni a per valamennyi tárgyalásán ( Pp. 135. § ) ,
jogosult a tárgyaláson kérelmet és ellenkérelmet, egyéb
nyilatkozatot és bizonyítási indítványt ( Pp. 138, 139, 141.
§ ) előterjeszteni, a bizonyítási eljárásra észrevételeket
tenni ( Pp. 205. § ) , az első fokú határozat ellen
fellebbezéssel élni ( Pp. 233. § ) stb. , mindezek a
jogosultságok azonban a tanút nem illetik meg. A tanúnak
nincs az iratokba betekintési joga, kihallgatása előtt a
tárgyaláson és a bizonyítási eljárásnál nem lehet jelen
( Pp. 172. § ) .
A feleket megillető jogosultságok a peres felek
egyenjogúságának elvén nyugszanak. Az egyenjogúság elvének
legfontosabb polgári eljárási vetülete az eljárás
kontradiktórius, vagyis kétoldalú meghallgatási
kötelezettségen nyugvó elve. A fél - az eljárásnak akár
egyik, akár másik pólusát testesíti is meg - így nem tárgya
az eljárásnak, hanem befolyásoló közreműködője, szemben a
tanúval, aki a perben bizonyítandó tényekre nézve szolgáltat
tanúvallomásával ( okiratbemutatásával ) bizonyítékot. A
tanút jogosultságok csak a tanúvallomás megtagadásával
kapcsolatban ( Pp. 169-171. §-ok ) , illetőleg a vele
szemben alkalmazott kényszerintézkedések elleni jogorvoslati
jogok körében ( Pp. 185. § ) , továbbá a tanúdíjjal
kapcsolatban ( Pp. 186. § ) illetik meg, viszont tanúzási
kötelezettsége csak megjelenési kötelezettségét,
vallomástételi kötelezettségét továbbá okiratfelmutatási
kötelezettségét foglalja magában.
4. Az Alkotmánybíróság az 57/1991. ( XI. 8. ) AB
határozatában ( ABH 1991, 272. ) kimondta, hogy ha egy
jogszabálynak a gyakorlatban érvényesülő normatartalma
megállapítható, az alkotmányossági vizsgálatnak abból kell
kiindulnia, hogy a jogszabálynak az állandó és egységes
jogalkalmazási gyakorlat milyen értelmet és tartalmat
tulajdonít. Az Alkotmánybíróságnak tehát az érvényesülő, a
hatályosuló és megvalósuló normát, azaz az "élő jogot" kell
az Alkotmány rendelkezéseivel összevetnie.
Az állandó és egységes jogalkalmazási gyakorlat szerint a
Pp. 300. §-ában meghatározott "bármelyik érdekelt" az anya
és a gyermek, valamint az apaként állított férfin kívül az
olyan tanú is lehet, aki a gyermek apjaként számításba
jöhet, mert apaságára a perben adat merült fel. Így a
bíróság - minthogy az apasági és származás megállapítási
egyéb per csak egy apaként szóbajöhető férfi ellen indítható
[ Pp. 295. § (1) bekezdés ] , és mivel e perben a
beavatkozás joga is korlátozott [ Pp. 279. § (2) bekezdés és
293. § (1) bekezdés ] - a bizonyítási eljárást a tanúként
szereplő, de apaként lehetséges személlyel szemben is
lefolytatja. Vagyis a tanúval szemben úgy jár el, mintha a
tanú is alperes volna.
Bár a Pp-nek a tanúbizonyításra vonatkozó általános
szabályai a tanút csak vallomástételre és okiratbemutatásra
kötelezik, a tanúnak általában az igazságszolgáltatásban
való közreműködési kötelezettsége folytán, önmagában nem
volna alkotmányosan kifogásolható a tanú vérvizsgálatra
kötelezése, ha erre a más személyek között folyó perben csak
a közöttük fennálló jogvita elbírálása érdekében lenne
szükség. Az apasági és származás megállapítása iránti egyéb
perekben azonban a bíróság azért kötelezi a tanút orvosi
vizsgálat tűrésére, mert az ő apasága is szóba jöhet, vagyis
a tanú apaságának lehetősége vagy kizártsága kérdésében
szerez be a bíróság bizonyítékot. Így a mások közötti perben
a bizonyítási eljárás a tanú lehetséges apasága kérdésében
(is) folyik, anélkül azonban, hogy a tanú a fél (az alperes)
jogállásába kerülne. Az a törvényi rendelkezés, amely
lehetővé teszi, hogy a bíróság a tanúval szemben is úgy
járjon el, mintha alperes volna, anélkül, hogy a tanút az
alperes ( beavatkozó ) jogai megilletnék, alkotmányellenes,
mert sérti a tanúként szereplő személy önrendelkezési jogát
és cselekvési autonómiáját [Alkotmány 54. § (1) bekezdése],
a jogbiztonság és a bíróság előtti egyenlőség alkotmányos
követelményeit [Alkotmány 2. § (1) és 57. § (1) bekezdései],
továbbá az Emberi Jogok és az Alapvető Szabadságok
Védelméről szóló Római Egyezmény ( a továbbiakban :
Egyezmény ) 6. és 13. cikkét.
5. Az Alkotmánybíróság a 8/1990. ( IV. 23. ) AB határozata
( ABH 1990, 44. ) óta az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
meghatározott és minden ember veleszületett jogaként
deklarált emberi méltósághoz való jogot az ún. "általános
személyiségi jog" egyik megfogalmazásának tekinti. Az
általános személyiségi jog különböző megfogalmazásokban,
éspedig a személyiség szabad kibontakozásához való jogként,
az önrendelkezés szabadságához való jogként, avagy a
magánszférához való jogként stb. szerepel az
Alkotmánybíróság gyakorlatában.
Az emberi méltósághoz való jog tehát magában foglalja az
önrendelkezés szabadságához való alkotmányos alapjogot
csakúgy mint a személy testi integritásához fűződő alapjogot
is, így ezek korlátozása kizárólag az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésében foglalt rendelkezés keretei között történhet
meg. Eszerint a Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja
meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban törvény sem
korlátozhatja.
Az eljárásjogi értelemben vett fél rendelkezési joga az
alkotmányos önrendelkezési jog egyik aspektusa, polgári
eljárásjogi vonatkozása, amely az egyén autonómiáját érinti,
illetőleg azzal kapcsolatos. A jogvitában érdekelt
személynek alkotmányos joga van arra, hogy ügyében a bíróság
eljárási garanciákat nyújtó keretek között járjon el és
döntsön.
Az apaként szóbajöhető személynek, ha lehetséges apaságát
állítják, alkotmányos joga van tehát arra, hogy a perben
félként ( alperesként, esetleg beavatkozóként ) részt
vegyen, mielőtt a bíróság vele kapcsolatban bizonyítási
cselekményeket foganatosít. Ez önrendelkezési jogából és
cselekvési autonómiájából következik. Ha tehát a bíróság
akaratától függetlenül, sőt annak ellenére, a fél (alperes)
pozíciójához fűződő eljárási garanciák nélkül folytat le
vele szemben bizonyítási eljárást, az sérti az Alkotmány 54.
§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezéssel védett
önrendelkezési alapjogát [ 1/1994. ( I. 7. ) AB határozat,
ABH 1994, 35-37. ] .
A vérvételre - egyéb orvosi vizsgálatra - kötelezés
kényszerű beavatkozást jelent továbbá a tanú általános
személyiségi joga részét alkotó testi integritásához fűződő
alapjogába. A támadott rendelkezésnek a perbeli tanúkra is
kiterjesztett alkalmazása az apasági perekben ezen az alapon
is ellentétes az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével.
6. Polgári eljárásjogunk a fél fogalmát általában
processzuális értelemben használja. Eszerint a felek közül
az aki a pert kezdeményezi, aki jogának vagy jogi érdekének
per útján való érvényesítését kéri, aki tehát az eljárást
megindítja : a felperes. Az a személy pedig akivel szemben
az eljárás megindul, aki a felperes követelésével szemben
védekezik, vagyis az ellenérdekű fél : az alperes. Amíg a
felperesi szerep önként vállalt perbeli pozíció, addig az
alperesi szerep rákényszerített. Az alperesi pozíció tehát
ex lege bekövetkezik, ahhoz az alperes részéről semmiféle
nyilatkozatra vagy egyéb közreműködésre, perbebocsátkozásra
nincs szükség. A keresetlevél kézbesítésével alperessé váló
személy azonban azonnal a fél pozíciójába kerül, vagyis
ettől a pillanattól fogva az ellenérdekű féllel az Alkotmány
57. § (1) bekezdése alapján egyenlő jogállásúvá válik. Az
Alkotmány jogot biztosít a perbeli egyenlőségen alapuló
eljárás lefolytatására. Ezt az alkotmányos jogot a perbeli
pozíciók egyenjogúságának, mellérendeltségének és a
kétoldalú meghallgatás elvének az eljárási garanciái
konkretizálják, vagyis mindazok az eljárási jogosultságok,
amelyeket az Alkotmánybíróság a "félegyenlőség" körében
fentebb részletezett. Mivel a tanú a peres felektől
különböző személy, akit a fél jogai nem illetnek meg, a
féllel szembeni eljárási cselekmények kiterjesztése az
apasági perben a tanúra, sérti a bíróság előtti egyenlőség
alkotmányi rendelkezését [ Alkotmány 57. § (1) bekezdés ] ,
és ezért is alkotmányellenes.
7. Az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Egyezmény 6.
cikk 1. pontjában foglalt, a polgári jogi jogok és
kötelezettségek tárgyában való tisztességes eljáráshoz
fűződő jog a strasbourgi szervek szerint a 6. cikk 3.
pontjában kizárólag a büntető ügyek vonatkozásában deklarált
garanciális jogokat is magába foglalja ( Mo. 10. 938/84,
Dec. 9. 12. 86, B. R. 50, p. 98. ) . Így az Egyezmény 6.
cikk 1. pontjával ellentétben áll, hogy az apaként szóba
jöhető tanút az eljárásban ugyanazok a garanciális jogok
[ ügyfélegyenlőség ( equality of arms ) , részvételi jog az
eljárásban, iratbetekintési jog, jogi képviselet stb. ] nem
illetik meg, mint amely jogok a peres felek jogállásához
kapcsolódnak.
Még nyilvánvalóbb a támadott törvényi rendelkezés és az
Egyezmény 13. cikke közötti összhang hiánya. A strasbourgi
szervek gyakorlata szerint a 13. cikk megsértésének
megállapítása szempontjából szükséges, de egyben elegendő,
hogy a kérelmezőnek érdemi ügye ( arguable claim ) legyen,
vagyis az Egyezményben garantált valamely joga megsértésének
a lehetősége fennálljon ( No. 10427/83, Dec. 12. 4. 86, D.
R. 47, p. 85 ) . Figyelemmel arra, hogy a perben tanúként
résztvevő személynek a polgári perrendtartás a fél
jogállását nem biztosítja, így az Egyezmény 6. cikkében
foglalt és megfelelő eljárási garanciákkal körülvett
tisztességes eljáráshoz alanyi jogosultsága nincs, a bíróság
a támadott jogszabály alapján, vele szemben mégis úgy jár
el, mintha alperes volna, a sérelmezett rendelkezés az
Egyezménynek a jogorvoslati jog biztosítását előíró 13.
cikkébe is ütközik.
8. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a jogállam
legfontosabb eleme a jogbiztonság [ 9/1992. (I. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 65. ] . A jogbiztonság az állam - s
elsősorban a jogalkotó - kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy nemcsak a jog egésze, de annak egyes
részterületei és az egyes jogszabályok is világosak,
egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak és
előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis a
jogbiztonság nem csupán az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének a
kiszámíthatóságát is. Ezért alapvetőek a jogbiztonság
alkotmányos követelménye szempontjából az eljárásjogi
garanciák. Csakis formalizált eljárási szabályok
megkövetelésével és betartásával működhetnek alkotmányosan a
jogintézmények.
Az alanyi jogok és kötelezettségek érvényesítésére szolgáló
eljárási garanciák tehát a jogbiztonság alkotmányos elvéből
következnek. Megfelelő eljárási garanciák nélkül működő
eljárásban a jogbiztonság szenved sérelmet. A polgári peres
eljárásban a fél és a tőle különböző tanú pontos eljárásjogi
meghatározottsága, jogaik és kötelezettségeik garanciális
biztosítása a jogállamiság részeként alkotmányos
követelmény. Mivel mind a fél, mind a tanú ismérveit az
eljárásjog meghatározza, az a jogszabályi rendelkezés, amely
alkalmas arra, hogy a tanúval szemben is olyan eljárási
cselekmények történjenek, mintha a tanú alperes volna,
ellentétes a jogállamhoz tartozó jogbiztonság
követelményével.
A jogbiztonság elve ugyanis megköveteli, hogy a polgári
perben résztvevők jogaikat és kötelezettségeiket az eljárás
garanciális szabályai között gyakorolják. A tanú, aki
vallomása ( tudomáskijelentése ) , illetőleg a birtokában
levő okirat rendelkezésre bocsátása által részese a
bizonyítási eljárásnak, és akinek alkotmányos
kötelezettsége, hogy a mások közötti perben segítse az
igazság kiderítését és az igazságszolgáltatás működését, a
fél jogállásához fűződő eljárási biztosítékok nélkül
alkotmányosan nem tehető a bizonyítás tárgyává. A
sérelmezett törvényi rendelkezés folytán viszont a
bizonyítás a tanú szóba jöhető apaságának a kérdésében
folyik, vagyis a bíróság a tanút alperesként kezeli, éspedig
anélkül, hogy az alperes jogállásában lenne. Ezért a
kifogásolt rendelkezés sérti a jogbiztonság követelményét,
így az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamisággal is ellentétes.
9. Az emberi méltósághoz való jog csak az emberi státusz
meghatározójaként, az élethez való joggal fennálló
egységében abszolút és korlátozhatatlan [64/1991. ( XII.17.)
AB határozat, ABH 1991, 308, 312. ] . Anyajog
mivoltából levezetett egyes részjogai ( mint pl. az
önrendelkezéshez és a személy testi integritásához való
jogok ) azonban az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint
bármely más alapjoghoz hasonlóan korlátozhatók. Csak a
lényeges tartalom tekintetében korlátozhatatlanok az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésében, illetőleg (5) bekezdésében
biztosított alapjogok is.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az állam
akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik
alapvető jog vagy szabadság védelme vagy érvényesülése,
illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető
el. Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát
önmagában nem elegendő, hogy az másik alapjog vagy szabadság
védelme vagy egyéb alkotmányos cél elérése érdekében
történik, hanem szükséges, hogy a korlátozás megfeleljen az
arányosság követelményeinek : az elérni kívánt cél
fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem
súlya megfelelő arányban legyenek egymással. A törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas
legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok nélkül
történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni kívánt célhoz
képest aránytalan [ 30/1992. ( V. 25. ) AB határozat, ABH
1992, 167, 171. ] .
Az Alkotmánybíróság 57/1991. ( XI. 8. ) AB határozatában
megállapította, hogy az önazonossághoz és önrendelkezéshez
való alkotmányos alapjog azt is magában foglalja, hogy
mindenkinek alkotmányos joga vérségi származását kideríteni,
vérségi jogállását felkutatni ( ABH 1991, 279. ) . A tanút
megillető alkotmányos alapjogok korlátozásának tehát
alkotmányos indoka a gyermek identitásához való alapjog
érvényesítése. Az alapjogi korlátozás további indokát
tartalmazza az Alkotmány 50. §-ának (1) bekezdésében írt
rendelkezés, amely szerint a Magyar Köztársaság bíróságai
védik és biztosítják - egyebek között - az állampolgárok
jogait és törvényes érdekeit. A bíróságok alkotmányos
jogvédelmi funkciójának gyakorlásához elengedhetetlen a
tanúzásra képes és alkalmas személyeknek az
igazságszolgáltatásban való közreműködése, adott esetben
alkotmányos alapjogaiknak a korlátozása árán is. A gyermek
vérségi származásának, családi jogállásának az
összefüggésében ezt hangsúlyozza - egyebek között - a
Legfelsőbb Bíróság a Bírósági Határozatok 1993. évi 233.
szám alatt közzétett határozatában. Eszerint az apasági és
származás megállapítása iránti perekben fontos egyéni és
társadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy a gyermek a vérszerinti
apával jogilag is rendezett kapcsolatba kerüljön. Ennek
megfelelően a származás ( apaság ) megállapítása csak
kellően bizonyított tényeken, természettudományos
vizsgálatok eredményén alapulhat. A bíróságoknak ezért
hivatalból is kötelessége, hogy a perre vonatkozó valamennyi
bizonyítékot feltárják és a bizonyítási eljárás során akár
hivatalból elrendelt szakértői vizsgálatok elvégeztetését
foganatosítsák. Ha tehát az elrendelt vércsoportvizsgálaton
vagy más orvosszakértői vizsgálaton a vizsgálatra kötelezett
nem jelenik meg, vele szemben a bíróságnak a Pp. 300. §-a
értelmében a Pp. 185. §-a szerinti kényszerintézkedéseket
kell megfelelően alkalmazni.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban ezek az
Alkotmányon alapuló jogok és alkotmányos célkitűzések nem
elkerülhetetlen, szükséges és arányos korlátai azoknak az
alkotmányos alapjogoknak, amelyek a polgári eljárásban
tanúként szereplő személyeket a kifejtettek szerint
megilletik. A bíróság a támadott eljárásjogi rendelkezés
alapján azért jár el úgy a tanúval szemben, mintha a tanú is
alperes volna, mert a Pp. 295. §-a nem teszi lehetővé a tanú
alpereskénti perbeállítását, a Pp. 279. § (2) bekezdése,
továbbá 293. § (1) bekezdése pedig beavatkozási jogát is
kizárja. Így a bíróság - az igazság kiderítése és a gyermek
apjával való vérségi kapcsolatának jogilag is rendezett
mielőbbi tisztázása érdekében - kényszerűen a tanút is a
"bármelyik érdekelt" körébe vonja és az ő apaságának
megállapíthatósága kérdésében is bizonyítást foganatosít,
amely - a fentiek szerint - alkotmányos alapjogok
korlátozásával jár. Ez az alapjogi korlátozás azonban
elkerülhető volna a tanúval szembeni keresetkiterjesztés
törvényi lehetőségével, azaz alperesi pertársasággal, a
kényszerű beavatkozás intézményesítésével, vagyis a Pp. 295.
§-ának, esetleg a Pp. beavatkozásra vonatkozó szabályainak a
megfelelő módosításával és a "bármelyik érdekelt" helyett a
Pp. 300. §-ába a kötelezettek kimerítő felsorolásával. A
törvényhozónak elvileg tehát olyan eljárásjogi intézmények
állnak rendelkezésére az alapjogi korlátozás elkerülésére,
mint a perbevonás, a keresethalmazat, a perbehívás és
elfogadásának kötelezővé tétele. A törvényhozó szabadsága -
és felelőssége - megtalálni azokat az Alkotmánnyal
összhangban álló törvényi rendelkezéseket, amelyek a gyermek
alkotmányos jogait megfelelően védik, a bíróságok jogvédelmi
funkcióját kellően szolgálják, ugyanakkor nem járnak
szükségtelen és aránytalan alapjogi korlátozással a perben
félként részt nem vevő személyek tekintetében. Mivel az
"alperesség" a polgári perben kényszerű jogállás, az elvileg
az apaként szóba jöhető tanúkra akadálytalanul
kiterjeszthető. A "bármely érdekelt" szabályozási
konstrukciónak, vagyis az olyan "élő jognak", amely a tanút
a bíróság előtti egyenlőség alkotmányos követelményének a
betartása nélkül alperesként kezeli, kényszerítő oka nincs,
az ilyen törvényi rendezés nem elkerülhetetlenül szükséges,
aránytalan alapjogi korlátozás, ezért alkotmányellenes.
10. A fent írt körülményekre figyelemmel az Alkotmánybíróság
a Pp. 300. §-ának támadott rendelkezését a bármely érdekelt
orvosi vizsgálatba történő bevonhatósága tekintetében
alkotmányellenesnek találta, ezért azt megsemmisítette. A
megsemmisítés időpontja tekintetében az Alkotmánybíróság -
élve az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
( a továbbiakban : Abtv. ) 43. § (4) bekezdésében
biztosított jogával - figyelemmel volt arra, hogy a "bármely
érdekelt" körébe nemcsak a tanú tartozik, de e kategóriába
esik - külön törvényi nevesítés hiányában - az anya is,
továbbá bizonyos esetekben az egyenesági rokon, akiknek
vérvételre ( egyéb orvosi vizsgálatra ) kötelezése az
alperes apaságának megállapítása szempontjából
elengedhetetlen ( vagy egyébként szükséges ) , akik azonban
a Pp. 294. §-a, illetőleg 295. § (3) bekezdése alapján
beavatkozóként bármelyik félhez csatlakozhatnak, így a
felekhez hasonló jogi státuszuk a törvény által biztosított,
az ő tekintetükben tehát a támadott norma alkalmazása - mint
elkerülhetetlen és arányos alapjogi korlátozás - nem
alkotmányellenes. A törvényhozónak kell tehát kiküszöbölnie
a sérelmezett rendelkezés alkotmányellenességét, az
alkotmányos törvényi konstrukció megteremtéséig azonban a
jogbiztonság elve megkívánja az alkotmányellenesnek ítélt
szabály hatályban tartását.
A polgári peres eljárásban hozott, a vérvizsgálat ( egyéb
orvosi beavatkozás ) tűrésére kötelező bírósági döntés
végrehajtásának felfüggesztésére az Alkotmánybíróságnak az
Abtv. 1. §-a alapján, sem egyéb törvényi rendelkezések
folytán hatásköre nincs. Hatáskör hiányában az
Alkotmánybíróság ezért a bírói döntés végrehajtásának
felfüggesztésére vonatkozó indítványt visszautasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 41. §- alapján rendelte el.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró különvéleménye
1.
Az Alkotmánybíróságnak - az Abtv. 20. §-ára és 22. § (2)
bekezdésére figyelemmel - az indítvány alapján abban a
kérdésben kellett állást foglalnia, hogy alkotmányellenes-e
az a szabály, amely szerint az apasági és
származásmegállapítási egyéb perekben a bíróság bármely
érdekelt személyt ( tanúként megidézettet is ) az egyébként
tanúkra előírt kényszerítő eszközökkel kötelezhet
orvosszakértői vizsgálat, illetve az elrendelt
vércsoportvizsgálathoz szükséges vér vételének tűrésére.
A származási perekben jelentős egyéni és társadalmi érdek
fűződik ahhoz, hogy a gyermek a vérszerinti apával kerüljön
jogilag is rendezett szülő-gyermeki kapcsolatba, ezért a
bíróságoknak a tényállás megnyugtató felderítésére
hivatalból is törekedniük kell ( BH 1992. 765. ) . Ez áll
összhangban "a gyermek mindenek felett álló érdekének"
kötelező figyelembevételével is ( ABH 1993. 515. , ABH 1994.
106. ) .
A Csjt. 38. § (2) bekezdése szerint a bíróság a gyermek
apjának nyilvánítja azt a férfit, aki az anyával a fogamzási
időben nemileg érintkezett, és az összes körülmény gondos
mérlegelése alapján alaposan következtethető, hogy a gyermek
ebből az érintkezésből származik. A nemi érintkezés tényének
megállapításán túl tehát azok a ténykörülmények is
lényegesek, amelyek a származásra való következtetést -
pozitív vagy negatív irányban - megalapozhatják.
A Pp. 163. § (1) bekezdése szerint a bíróság a per
eldöntéséhez szükséges tények megállapítása végett
bizonyítást rendel el. A Pp. 6. § (1) bekezdése szerint
pedig amennyiben törvény másként nem rendelkezik, a bíróság
a polgári perben alakszerű bizonyítási szabályokhoz, a
bizonyítás meghatározott módjához vagy meghatározott
bizonyítási eszközök alkalmazásához nincs kötve, és szabadon
felhasználhatja a felek előadásait, valamint felhasználhat
minden egyéb bizonyítékot, amely a tényállás kiderítésére
alkalmas ( tanúvallomás, szemle, szakvélemény stb. ) .
2.
A bizonyítást lefolytató bíróság jogosult eldönteni, hogy a
per eldöntéséhez szükséges tényállás felderítése végett kit
kötelez tanúkénti megjelenésre és vallomástételre
( okiratbemutatásra ). A bíróság dönt a tanúhoz intézhető
kérdésekről. A tanú, a mentesség tételesen felsorolt esetein
kívül, jogszerűen nem tagadhatja meg a vallomást; akkor sem,
ha az - a magát bűncselekménnyel való vádolás esetét kivéve
- számára hátrányos következményekkel járhat.
Szemle elrendelése esetén a bíróság a szemletárgy birtokosát
a tárgy, illetve ha személy közvetlen megfigyelése
szükséges, a személyi tulajdonság bemutatására kötelezi; a
tanúkra irányadó szankciókkal, sőt - szükség esetében -
karhatalom igénybevételével is ( Pp. 188-189. § ) .
A tanúval és a szemletárgy birtokosával szemben tehát
kényszerítő eszközök ( pénzbírság, elővezetés ) is
alkalmazhatók, ha kötelezettségüknek önként nem tesznek
eleget.
Ha a perben jelentős tény vagy egyéb körülmény
megállapításához vagy megítéléséhez olyan különleges
szakértelem szükséges, amellyel a bíróság nem rendelkezik, a
bíróság szakértőt rendel ki ( Pp. 177. § (1) bek. ) . Mivel
a származhatással kapcsolatos személyi tulajdonságok szemle
útján általában nem értékelhetők, a szakértői bizonyítás
különösen is nagy jelentőségű és általában mellőzhetetlen.
A bíróság nemcsak a származásmegállapítási, hanem más
perekben is szabadon elrendelheti bárki orvosszakértői
( élettani, vércsoporttulajdonság- ) vizsgálatát. A Pp.
azonban nem szabályoz általános közreműködési
kötelezettséget a szakértői eljárásban, hanem csak
meghatározott pertípusnál - éppen a származási perekben - ad
lehetőséget arra, hogy a bíróság a szakértői vizsgálatban
érdekelt személyt kötelezze, kényszerítő eszközökkel
szorítsa a vizsgálatban való közreműködésre.
( Figyelmet érdemel, hogy a büntető eljárás szabályai
szerint a terhelt, a sértett és a tanú - a műtétet és a
műtétnek minősülő vizsgálati eljárást kivéve - köteles a
szakértői vizsgálatnak magát alávetni és kényszerítés
illetőleg bírságolás terhével tűrni, hogy a szakértő a
véleményadáshoz elengedhetetlenül szükséges vizsgálatot
elvégezze [ Be. 73. § ] . )
3.
A személynek Alkotmányban biztosított joga van ahhoz, hogy
( az ő ) jogait és kötelességeit a bíróság igazságos és
nyilvános tárgyaláson bírálja el ( Alkotmány 57. § (1) bek.).
Előfordul, hogy valamely perben a per eldöntéséhez szükséges
bizonyítás során felmerülnek olyan tények, amelyek
kívülállókkal ( pl. tanú, szemletárgy birtokosa, a szakértői
vizsgálattal érintett személy ) kapcsolatban a jövőben
indítható polgári, büntető vagy fegyelmi eljárás alapjául
szolgálhatnak.
Ebből azonban nem következik, hogy ilyen esetekben a
bizonyítási eljárásban nem félként közreműködésre kötelezett
személlyel "szemben" folytatna a bíróság eljárást.
A bíróság ( tárgyi és személyi ) döntési korlátait
(keresethez, vádhoz kötöttség) nem érinti az, hogy az adott
per eldöntéséhez szükséges tények megállapítása során más
eljárásra okot adható körülmények is feltárulhatnak. Nem
következik az Alkotmányból, hogy a bizonyítási eljárásban
részvételre kötelezett személynek pusztán ebből az okból a
fél jogaihoz hasonló jogokat kellene biztosítani. Sem a
szakértői vizsgálat, sem más bizonyítás végrehajtásához nem
szükséges, hogy az a személy, akitől bizonyíték nyerhető, a
perben félként vagy beavatkozóként vegyen részt.
4.
A Pp. 300. §-a nem a vértulajdonság-vizsgálat elrendelésének
lehetőségét szabályozza, hanem a foganatosítás
kikényszerítésére tartalmaz különös rendelkezést.
A bírói gyakorlat szerint is a vérvételre kötelezésnek a Pp.
szakértői vizsgálatra vonatkozó általános szabályai és
speciális 300. §-a alapján - hasonlóan más külföldi eljárási
kódexekhez ( pl. a német ZPO § 372 a ) - olyan személlyel
szemben is helye van, aki a perben félként vagy
beavatkozóként nem szerepel. A kényszerintézkedés
tekintetében a "bármely érdekelt" fogalma alá tartozik
minden olyan személy, akinek vizsgálatát a per eldöntéséhez
szükséges tények megállapítása illetőleg megítélése végett a
bíróság szükségesnek látta és elrendelte. ( A német
eljárási törvény, ha a származás megállapításához szükséges,
bármely személy elővezetésének elrendelését is lehetővé
teszi; a Pp. 300. §-a az elővezetést a kényszerítő eszközök
köréből kizárja. )
Az Orvostani Igazságügyi Intézet 3. sz. módosított
módszertani levele szerint a vércsoportrendszerek ( ezeket a
módszertani levél 18 pontban foglalja össze ) vizsgálatát -
a rendelkezésre álló lehetőségek szerint - addig kell
folytatni, amíg apaságkizárást nem érnek el. Amennyiben
valamelyik vércsoportrendszer vizsgálata alapján az apaság
kizárt, a további vizsgálattól el lehet tekinteni, ha a
kizárás biztossága tekintetében semmi kétség nincsen. Az ún.
HLA rendszer alkalmazása során pedig 1000 biológiai nem
apából 999-nek az apasága kizárható ( lásd : a határozatban
hivatkozott Csjt-kommentár 480. old. ) .
A vizsgálatban - többek között - érdekelt lehet a gyermek,
az anya, az apa, az anya volt férje, a vélelmezett apa,
továbbá az a férfi, aki az apaságát állítja; az a nő, akit a
gyermek az anyjaként jelöl meg, vagy aki azt állítja, hogy ő
a gyermek anyja; valamint az a férfi is, aki a gyermek
apjaként számításba jöhet. A vizsgálatban érdekelt lehet e
személyek felmenője vagy éppen leszármazója is. Ezek a
személyek a származás megállapítása iránti konkrét perekben
különféle eljárási pozícióban ( ügyfél, tanú, beavatkozó )
is szerepelhetnek attól függően, hogy a pert melyik jogosult
és ki ellen indíthatta vagy indította meg.
Utalni kell arra is, hogy a Pp-nek az indítványban nem
támadott 301. §-a szerint apasági és a származás
megállapítása iránti egyéb perekben előzetes bizonyításnak a
Pp. 207. §-ában meghatározott előfeltételek hiányában is
helye van. Ez - többek között - azt jelenti, hogy az
érdekelt fél kérelmére helye van bizonyításnak akár a per
megindítása előtt is. Bár a bíróságnak az előzetes
bizonyítás elrendelése tárgyában az ellenfél meghallgatása
után kell határoznia, sürgős esetben azonban enélkül is
határozhat ( Pp. 207-209. § ) .
5.
Álláspontom szerint a vizsgált esetben nem alkotmányellenes
a szakértő eljárásában való közreműködésre kötelezés
jogszabályi lehetősége. Ettől különálló és a kifogásolt
jogszabály alkotmányossága szempontjából közömbös kérdés az,
hogy ha az ún. "két- vagy többférfis" ügyben a szakértői
vélemény a perben félként nem szereplő férfi apaságát nem
zárja ki, akkor ( ezt követően ) ennek a személynek
Alkotmányban biztosított joga van-e ahhoz, hogy számára az
eljárási törvény - esetleg a felperes akaratától függetlenül
is - más eljárási pozíciót ( fél, beavatkozó stb. )
biztosítson és evégből a hatályos eljárásjogi szabályok
módosítása, bővítése lenne indokolt.
Mindezekre figyelemmel az indítványt el kellett volna
utasítani.
Budapest, 1995. december 18.
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
. |