English
Hungarian
Ügyszám:
.
1036/E/2007
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 100/2007. (XII. 6.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/824
.
A döntés kelte: Budapest, 12/04/2007
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban       megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    megállapítására    irányuló    indítvány
      tárgyában   —   dr.  Bragyova  András  és  dr.   Holló   András
      alkotmánybírók párhuzamos indokolásával és dr. Trócsányi László
      különvéleményével — meghozta a következő
                                     
                               határozatot:
                                     
      Az  Alkotmánybíróság megállapítja: a jogállamiság részét képező
      jogbiztonság,  valamint a népszavazáshoz  való  jog  alkotmányi
      rendelkezéseit      sértő      mulasztásban       megnyilvánuló
      alkotmányellenesség áll fenn, mivel a törvényalkotó az országos
      népszavazásról  és  népi  kezdeményezésről  szóló   1998.   évi
      III.  törvényben nem szabályozta az országos népszavazás  során
      az  aláírásgyűjtő ív hitelesítését végző szerv eljárását  abban
      az  esetben, ha az aláírásgyűjtő ív hitelesítését megelőzően  —
      ugyanazon   tartalmú  kérdésben  —  újabb  aláírásgyűjtő   ívek
      mintapéldánya   kerül   benyújtásra   (versengő    népszavazási
      kezdeményezések esetköre).

      Az   Alkotmánybíróság   felhívja  az  Országgyűlést,   hogy   a
      mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet 2008.  március
      31-ig szüntesse meg.

      Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.
                                       
        Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: indítványozó,
        illetve  OVB)  indítványt terjesztett az Alkotmánybíróság  elé,
        amelyben   azt   kérte,   hogy   az   Alkotmánybíróság   —   az
        Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
        továbbiakban:  Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján  —  állapítsa
        meg,    hogy   a   törvényalkotó   mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenes  helyzetet idézett  elő  annak  következtében,
        hogy  az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
        1998.   évi  III.  törvényben  (a  továbbiakban:  Nsztv.)   nem
        szabályozta teljes körűen az országos népszavazás aláírásgyűjtő
        ívének hitelesítését végző szerv eljárását.

        Az  indítványozó  az alkotmányellenes mulasztást  abban  látta,
        hogy   nézete  szerint  a  törvényalkotó  az  Nsztv.-ben   „nem
        szabályozta  teljeskörűen, hogy a hitelesítést  végző  szervnek
        hogyan kell eljárnia az Nsztv. 12. §-ában szabályozott hasonló,
        de az ott szabályozott védelmet nem élvező esetkörökben.”

        Az   Alkotmánybíróság  57/2004.  (XII.  14.)  AB  határozatában
        foglaltakra hivatkozással az indítványozó kifejtette,  hogy  az
        Nsztv.  12.  §-a  a hitelesített aláírásgyűjtő ívekre,  illetve
        kérdésekre   vonatkozik,   ebből  következően   nem   tartalmaz
        rendelkezést  a „hitelesítési eljárásban folyamatban  lévő,  de
        jogerőre    nem    emelkedett   kezdeményezések    elbírálására
        vonatkozóan.”

        Az   indítványozó   utalt   arra,  hogy   az   Alkotmánybíróság
        hivatkozott határozatában kifejtette, hogy az aláírásgyűjtő  ív
        hitelesítése akkor tekinthető befejezettnek, amikor az Országos
        Választási  Iroda  vezetője  —  a választási  eljárásról  szóló
        1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 118. § (1) bekezdése
        alapján  —  hitelesítő záradékkal látja el az aláírásgyűjtő  ív
        mintapéldányát.   A   Ve.  hivatkozott  törvényi   rendelkezése
        értelmében a záradékolásra a Ve. 130. § (1) bekezdése  szerinti
        jogorvoslati határidő eredménytelen elteltét követő napon,  míg
        jogorvoslat  esetén az Alkotmánybíróság hitelesítő  határozatot
        helybenhagyó  döntésének a Magyar Közlönyben  való  közzététele
        napján kerülhet sor.

        Mindezekből     az     indítványozó    szerint     egyértelműen
        megállapítható,  hogy az említett időpontokat  megelőzően  „nem
        beszélhetünk hitelesített aláírásgyűjtő ívről”.

        Az  indítványozó álláspontja szerint sem az Alkotmány,  sem  az
        Nsztv.  nem  hatalmazza fel a hitelesítést  végző  jogalkalmazó
        szervet arra, hogy „a jogerős hitelesítést megelőzően érkezett,
        azonos  tartalmú  kezdeményezések  esetében”  az  egyik  kérdés
        hitelesítéséig bármely időrendiségre vagy egyéb más körülményre
        hivatkozással megtagadja egy másik kérdés hitelesítését.

        Az   indítványozó  érvelése  szerint  az  Nsztv.   szabályozási
        hiányossága miatt „akár szó szerint megegyező kérdéseket is  be
        lehet  adni,  akár többször is”, illetve „az azonos  tárgykörre
        vonatkozó,  de  eltérő  megfogalmazásban  és  céllal   feltett,
        egyaránt   eredményes  népszavazással  lezárult   kezdeményezés
        esetében  a  törvényhozó számára nehezen  megállapítható,  hogy
        milyen tartalmú döntést hozzon.”

        Az  indítványozó  a  törvényhozói mulasztással  összefüggően  a
        jogbiztonság   [Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdés]   valamint   a
        népszavazáshoz  való politikai jog —, mint  az  állampolgárokat
        megillető alkotmányos alapjog — sérelmét állította.
                                       
                                      II.

         1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
         „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.
         (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a
        népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
        közvetlenül gyakorolja.”
         „70.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel
        rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt megillet  az  a
        jog,  hogy az országgyűlési képviselők választásán választó  és
        választható  legyen, valamint országos népszavazásban  és  népi
        kezdeményezésben részt vegyen.”

         2. Az Nsztv. indítvánnyal érintett rendelkezése:
         „12.  §  Ha  az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő
        ívet,  illetőleg  a  kérdést hitelesítette, ugyanazon  tartalmú
        kérdésben   nem   nyújtható   be   aláírásgyűjtő   ívek   újabb
        mintapéldánya   (2.  §),  illetőleg  népszavazás  elrendelésére
        irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
         a) a népszavazás megtartásáig, vagy
         b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
         c)  az  aláírásgyűjtő  ívek  benyújtására  rendelkezésre  álló
        határidő eredménytelen elteltéig.”

         3. A Ve. indítvánnyal érintett rendelkezései:
         „118.  §  (1)  A  130.  § (1) bekezdése szerinti  jogorvoslati
        határidő   eredménytelen  elteltét  követő  napon,  jogorvoslat
        esetén  az Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot helybenhagyó
        döntésének  a  Magyar  Közlönyben való  közzététele  napján  az
        Országos  Választási  Iroda  vezetője  hitelesítési  záradékkal
        látja el az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát. Az aláírásgyűjtést
        a hitelesítési záradékkal ellátott aláírásgyűjtő ív másolatával
        lehet megkezdeni.”
         „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
        aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
        kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
        követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
        címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.”
                                       
                                     III.

         Az indítvány megalapozott.

         1. Az Alkotmánybíróság már számos korábbi határozatában
        foglalkozott az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
        jogállamiság, ennek részeként a jogbiztonság alkotmányi
        rendelkezésének alkotmányos tartalmával.
         Az  Alkotmánybíróság  legutóbb,  az  Nsztv.-vel  összefüggő  —
        mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmányellenesség  vizsgálatára
        irányuló  — indítványok tárgyában meghozott, 27/2007. (V.  17.)
        AB   határozatának   indokolásában  az  országos   népszavazást
        szabályozó   törvényi  rendelkezéseknek   és   a   jogbiztonság
        alkotmányi rendelkezésének az alkotmányos kapcsolatát vizsgálva
        rámutatott:
         „Az  Alkotmánybíróság  a  9/1992. (I.  30.)  AB  határozatában
        kifejtette,   hogy   a   jogállamiság   alapvető   ismérve    a
        jogbiztonság,  amely  nemcsak »az egyes normák  egyértelműségét
        követeli   meg,   de   az   egyes  jogintézmények   működésének
        kiszámíthatóságát is« (ABH 1992, 59, 65.).
         A  jogintézmények  kiszámítható működésének a  jogbiztonságból
        fakadó   jogállami   követelményét  az   Alkotmánybíróság   más
        határozataiban   is  megerősítette  [47/2003.   (X.   27.)   AB
        határozat,  ABH  2003,  525,  535.;  33/2005.  (IX.   29.)   AB
        határozat, ABH 2005, 352, 358.].
         Az    Alkotmánybíróság   azt   is   hangsúlyozta,   hogy:   »a
        jogállamiság  egyik alapvető követelménye, hogy a közhatalommal
        rendelkező szervek a jog által meghatározott szervezeti keretek
        között, a jog által megállapított működési rendben, a jog által
        a   polgárok   számára   megismerhető  és  kiszámítható   módon
        szabályozott   korlátok  között  fejtik   ki   tevékenységüket«
        [4/1999. (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 61.].
         Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   a   jogbiztonság
        alkotmányi   rendelkezése   megköveteli,   hogy   a   közvetlen
        hatalomgyakorlás kiemelkedően fontos Alkotmányban  szabályozott
        jogintézményének
        —  az  országos  népszavazásnak —  a  működése  előre  látható,
        kiszámítható  és  biztonságos legyen. (…)  Az  Alkotmánybíróság
        álláspontja     szerint    sem    az    országos    népszavazás
        kezdeményezésére  jogosult választópolgárok,  sem  az  országos
        ügydöntő népszavazáson meghozott döntés végrehajtásáért felelős
        Országgyűlés  oldalán  nem merülhet fel  olyan  bizonytalansági
        tényező,  amely  veszélyeztetheti az  alkotmányos  jogintézmény
        előre  látható,  kiszámítható  és  biztonságos  működését.”(ABK
        2007. május, 387, 391.)
         
         2. Az Alkotmánybíróságnak az indítvány alapján abban az
        alkotmányossági kérdésben kellett állást foglalni, hogy az
        indítványozó által jelzett szabályozási hiány (mulasztás)
        fennáll-e, illetve annak fennállása esetén megállapítható-e —
        az abból előálló — indítványozó által állított
        alkotmányellenesség.
         
         2.1.    Az   Alkotmánybíróság   elsőként   az   indítványozott
        hatáskörben  történő eljárására — a mulasztásban  megnyilvánuló
        alkotmányellenesség   megállapítására  —   vonatkozó   törvényi
        szabályozást és az ahhoz kapcsolódó gyakorlatát tekintette át.
         Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
        alkotmányellenesség  megállapítására  vonatkozó  hatáskörét  az
        Abtv. 49. §-a szabályozza.
         Az   Abtv.   49.  §-a  értelmében  mulasztásban  megnyilvánuló
        alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet  sor,  ha  a
        jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból eredő jogalkotói
        feladatát elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett
        elő.
         Az  említett  törvényi  rendelkezés alkalmazása  során  a  két
        feltételnek  —  a  mulasztásnak és az ennek folytán  előidézett
        alkotmányellenes   helyzetnek  —  együttesen   kell   fennállni
        [1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667, 669.].
         Az  Alkotmánybíróság irányadó gyakorlata szerint  a  jogalkotó
        szerv    jogalkotási   kötelezettségét   konkrét    jogszabályi
        felhatalmazás  hiányában is köteles teljesíteni, amennyiben  az
        alkotmányellenes helyzet — a jogi szabályozás  iránti  igény  —
        annak  következtében állt elő, hogy az állam  jogszabályi  úton
        beavatkozott   bizonyos   életviszonyokba,   és   ezáltal    az
        állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta  alkotmányos  jogai
        érvényesítésének  a  lehetőségétől  [22/1990.   (X.   16.)   AB
        határozat, ABH 1990, 83, 86.].
         Az   Alkotmánybíróság  akkor  is  mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenességet   állapít  meg,   ha   valamely   alapjog
        érvényesüléséhez  szükséges  jogszabályi  garanciák  hiányoznak
        [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 231.].
         Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
        alkotmánysértést  nemcsak  akkor  állapít  meg,  ha  az   adott
        tárgykörre vonatkozóan egyáltalán nincs szabály [35/1992.  (VI.
        10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor is, ha  az
        adott szabályozási koncepción belül az Alkotmányból levezethető
        tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995. (III.  31.)
        AB  határozat,  ABH  1995, 108, 113.;  29/1997.  (IV.  29.)  AB
        határozat, ABH 1997, 122, 128.].
         A   szabályozás   hiányos  tartalmából  eredő   alkotmánysértő
        mulasztás  megállapítása  esetében  is  a  mulasztás   vagy   a
        kifejezett  jogszabályi  felhatalmazáson  nyugvó,  vagy   ennek
        hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést igénylő jogalkotói
        kötelezettség  elmulasztásán  kell,  hogy  alapuljon   [4/1999.
        (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 57.].
         
         2.2.   Az   indítványozó  azt  kifogásolta,  hogy  az   Nsztv.
        szabályozása nem teljes körű (hiányos), mivel nem szabályozza a
        hitelesítő   szerv  eljárását  a  hitelesítési  eljárás   során
        „életszerűen”  felmerülő  azon  tényállás  esetén,  amikor   az
        országos  népszavazás aláírásgyűjtő ívének, illetve a kérdésnek
        a   hitelesítését   megelőzően  ugyanazon  tartalmú   kérdésben
        aláírásgyűjtő  ívek  újabb mintapéldányai, illetve  népszavazás
        elrendelésére    irányuló   újabb   kezdeményezések    kerülnek
        benyújtásra a hitelesítő szervhez.
         A  hiányzó eljárási szabály — az indítványozó szerint —  azért
        sérti  a  jogállamiság  részét képező  jogbiztonság  alkotmányi
        rendelkezését,  mert  egyrészt súlyos jogbizonytalanságot  idéz
        elő   a   jogalkalmazásban,  másrészt   „kétségessé   teszi   a
        törvényhozói egyértelműséget”.
         Utóbbi   azért   teszi   kiszámíthatatlanná   az   alkotmányos
        jogintézmény   működését,  mert  a  szabályozás  hiánya   miatt
        előállhat  az, hogy ugyanazon tárgyra vonatkozó ám ellentétesen
        megfogalmazott kérdésekben több ügydöntő országos népszavazásra
        kerül  sor  és  ezek  eredményei  kiszámíthatatlanná  teszik  a
        törvényhozás  számára  azt,  hogy az  eredményes  népszavazások
        alapján milyen tartalmú döntést kell hozni.
         
         2.3.  Az Alkotmánybíróság — áttekintve az Nsztv. szabályozását
        —   az   indítványozó   által  kifogásolt  szabályozási   hiány
        tekintetében az alábbiakat állapította meg.
         Az   Nsztv.   indítványozó  által   felhívott   12.   §-a   az
        aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg  a kérdés  OVB  részéről  történő
        hitelesítéséhez  kapcsolja  azt  a  tiltó  rendelkezést,   hogy
        ugyanazon  tartalmú  kérdésben nem nyújtható  be  aláírásgyűjtő
        ívek  újabb  mintapéldánya (Nsztv. 2. §), illetőleg népszavazás
        elrendelésére  irányuló újabb kezdeményezés (Nsztv.  9.  §)  az
        említett törvényi rendelkezésben foglalt határidőkön belül.
         Az  Alkotmánybíróság — az indítványozó által is hivatkozott  —
        57/2004.  (XII.  14.)  AB határozatában az  Nsztv.  12.  §-ában
        foglalt „hitelesítés” fogalmát és a hitelesítés záró időpontját
        az   alábbiak   szerint   értelmezte:  „[a]z   Alkotmánybíróság
        megállapította,   hogy   az  Nsztv.  hivatkozott   rendelkezése
        egyértelműen csak a hitelesített aláírásgyűjtő ívekre,  illetve
        kérdésre vonatkozik.
         Az    aláírásgyűjtő    ív   hitelesítése   akkor    tekinthető
        befejezettnek,  ha  az Országos Választási  Iroda  vezetője  az
        Nsztv.   [helyesen:   Ve.]  118.  §   (1)   bekezdése   alapján
        hitelesítési   záradékkal  látja   el   az   aláírásgyűjtő   ív
        mintapéldányát,   ugyanis  csak  ez  után   kerülhet   sor   az
        aláírásgyűjtés megkezdésére.” (ABH 2004, 809, 815.)
         A   Ve.  118.  §  (1)  bekezdése  értelmében  a  Ve.  130.   §
        (1)  bekezdése  szerinti  jogorvoslati  határidő  eredménytelen
        elteltét   követő   napon,   —   jogorvoslat   esetén   —    az
        Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot helybenhagyó döntésének
        a  Magyar  Közlönyben való közzététele napján kerülhet  sor  az
        Országos  Választási  Iroda vezetője  részéről  a  hitelesítési
        záradék aláírásgyűjtő ív mintapéldányára történő rávezetésére.
         A  Ve.  118.  § (1) bekezdésének utolsó fordulata  alapján  az
        aláírásgyűjtést    a    hitelesítési    záradékkal     ellátott
        aláírásgyűjtő ív másolatával lehet megkezdeni.
         Az   Alkotmánybíróság  a  fentiekben  foglaltak,  valamint  az
        Nsztv.   és  a  Ve.  rendelkezéseinek  az  áttekintése  alapján
        megállapította,   hogy   az   indítványozó   által   kifogásolt
        szabályozási  hiány  fennáll,  az  Nsztv.  nem  szabályozza   a
        hitelesítő  szerv eljárását abban az esetben,  ha  az  országos
        népszavazás   aláírásgyűjtő  ívének,  illetve  a  kérdésnek   a
        hitelesítését megelőzően ugyanazon tartalmú kérdésben  nyújtják
        be  aláírásgyűjtő  ívek újabb mintapéldányait  (Nsztv.  2.  §),
        illetőleg nyújtanak be népszavazás elrendelésére irányuló újabb
        kezdeményezéseket (Nsztv. 9. §).
         
         3.  A  hiányzó  eljárási  szabály  azt  eredményezi,  hogy   a
        hitelesítő szerv az országos népszavazás aláírásgyűjtő  ívének,
        illetve   a  kérdésnek  a  hitelesítését  megelőzően  ugyanazon
        tartalmú  kérdésben  benyújtott  aláírásgyűjtő  ívek,   illetve
        népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezések esetében nem
        tagadhatja  meg — sem az időrendiségre, sem más törvényben  nem
        szabályozott  körülményre tekintettel —  az  aláírásgyűjtő  ív,
        illetve   kérdés  hitelesítését  (a  továbbiakban:   „versengő”
        népszavazási kezdeményezések esete).
         
         Az  országos népszavazás kezdeményezésére irányuló  „versengő”
        népszavazási  kezdeményezések hitelesítése olyan  helyzetet  is
        előidézhet, hogy az ugyanazon tárgyra vonatkozó ám ellentétesen
        megfogalmazott kezdeményezések tárgyában eredményesen lezajlott
        ügydöntő  országos  népszavazások alapján az  Országgyűlés  nem
        tudja   végrehajtani  a  rá  nézve  kötelező  érvényű  ügydöntő
        országos népszavazásokon meghozott döntéseket.
         
         Az   indítványozó  által  kifogásolt  szabályozási   hiány   a
        hitelesítést    végző    jogalkalmazó    szerv    számára    is
        jogbizonytalanságot teremt, mivel nem egyértelmű,  hogy  milyen
        eljárási   szabályt  (eljárási  alapelvet)  kell   követnie   a
        „versengő”  országos  népszavazási  kezdeményezések  elbírálása
        során.
         
         Ha  a  hitelesítést végző szerv — eltérő törvényi  rendelkezés
        hiányában   —   a   „versengő”   népszavazási   kezdeményezések
        mindegyikében  hitelesíti az aláírásgyűjtő ív  mintapéldányait,
        illetve  a  kérdéseket  és  valamennyi  hitelesített  kérdésben
        eredményes  ügydöntő  országos  népszavazásra  kerül   sor,   a
        hitelesítő szerv törvényes eljárása maga idézi/idézheti  elő  a
        döntések    végrehajtásáért    felelős    törvényhozó     szerv
        döntésképtelenségét   azáltal,  hogy   tartalmilag   ellentétes
        döntések végrehajtása hárul/hárulhat a törvényhozóra.
         
         Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítványozó  által
        kifogásolt szabályozási hiány — a fent kifejtettek alapján — az
        országos népszavazás Alkotmányban szabályozott jogintézményének
        az  előre  látható, kiszámítható és biztonságos  működését  oly
        mértékben   veszélyezteti,  hogy  az  a  vizsgált  esetben   az
        Alkotmány  2.  §  (1) bekezdésében foglalt jogállamiság  részét
        képező  jogbiztonság  alkotmányi  rendelkezésének  a  sérelmére
        vezet.
         
         Az   Alkotmánybíróság  e  helyütt  ismételten   megerősíti   a
        27/2007. (V. 17.) AB határozatának indokolásában kifejtett azon
        álláspontját, hogy a jogbiztonság megköveteli, hogy a közvetlen
        hatalomgyakorlás kiemelkedően fontos, Alkotmányban szabályozott
        jogintézményének  — az országos népszavazásnak  —  a  működése,
        előre  látható, kiszámítható és biztonságos legyen  (ABK  2007.
        május,   387,   391.).   A  jogbiztonságból   fakadó   említett
        követelményeknek   egyaránt  érvényesülni  kell   az   országos
        népszavazásra irányuló eljárásban részt vevő hitelesítő  szerv,
        illetve az ügydöntő országos népszavazási döntés végrehajtására
        kötelezett törvényhozó szerv eljárásában.
         
         Alkotmányosan  nem  megengedhetők (a  jogbiztonság  alkotmányi
        rendelkezését sértik) az olyan szabályozási hiányok, amelyek az
        Nsztv.-ben szabályozott hitelesítési eljárásban nem rendezik  a
        hitelesítést  végző jogalkalmazó szerv eljárását  a  „versengő”
        népszavazási  kezdeményezések esetében, illetve megakadályozzák
        (kiszámíthatatlanná    teszik)   a   „versengő”    népszavazási
        kezdeményezések alapján megtartott eredményes ügydöntő országos
        népszavazásokon    meghozott   döntések   törvényhozó    általi
        végrehajtását.
         
         Az  Alkotmánybíróság  az 52/1997. (X.  14.)  AB  határozatában
        megállapította: „[a] népszavazáshoz való jog, mint  alanyi  jog
        kiterjed    a    népszavazás   kezdeményezésére,   támogatására
        (beleértve  az  aláírást  és aláírások  gyűjtését),  illetve  a
        szavazásban való részvételre.
         
         Eme   alanyi   jog   korlátait  csak   az   Alkotmány   8.   §
        (2) bekezdésének megfelelő törvény állapíthatja meg, mint ahogy
        ennek alapján döntött az Alkotmánybíróság már a 987/B/1990/3 AB
        ügyben. (ABH 1991, 529.)
         
         Az  Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint azonban minden
        alapjog  magában  foglalja az alanyi védelmi igény  mellett  az
        állam  objektív  kötelességét is a  joggyakorlás  feltételeinek
        biztosítására.  [64/1991. (XII. 17.) AB  határozat,  ABH  1991,
        297,  302., illetve a 30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992,
        167, 171.]
         
         Ez   az   intézményvédelem  különösen  fontos  az   olyan,   a
        népszuverenitás gyakorlására szolgáló intézmény esetében,  mint
        a népszavazás.
         
         Az  intézményvédelem alkotmányos követelménye (mércéje) nem  a
        szükségesség  és  az  arányosság, hanem a mindenkori  intézmény
        alkotmányos feladatai megvalósításához igazodik [lásd  a  média
        különböző fajtáival szembeni alkotmányossági követelményeket  a
        37/1992.  (VI.  10.) AB határozatban, ABH 1992,  227.].”.  (ABH
        1997, 331, 344.)
         
         Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint, — figyelemmel a fent
        hivatkozott  határozat  indokolásában  kifejtettekre  is  —   a
        vizsgált  ügyben  a törvényalkotó mulasztása  a  népszavazáshoz
        való alkotmányos alapjog [Alkotmány 2. § (2) bekezdés és 70.  §
        (1)  bekezdés]  sérelmét  is előidézi annyiban,  amennyiben  az
        állam   (törvényalkotó)  nem  tett  teljes  körűen   eleget   a
        joggyakorlás  feltételeinek a biztosítására vonatkozó  objektív
        kötelezettségének.
         
         Az   Alkotmánybíróság   megítélése  szerint   a   joggyakorlás
        feltételeinek a biztosítása körébe tartozik az ahhoz  szükséges
        teljes körű szabályozás törvényalkotó általi kialakítása is.
         
         A   jelen  ügyben  a  törvényalkotó  mulasztása  a  „versengő”
        népszavazási kezdeményezések esetében kiszámíthatatlanná  teszi
        az   országos  népszavazást  kezdeményezők  számára  azt,  hogy
        népszavazási  kezdeményezésük  eljut-e/eljuthat-e  az  országos
        népszavazás megtartásáig.
         
         A     törvényalkotó    mulasztása    (az     ebből     előálló
        jogbizonytalanság) tehát a népszavazást kezdeményezők  akaratán
        kívül   álló   olyan   objektív  körülmény,  amely   alapjaiban
        veszélyeztetheti  az  alkotmányos jog  lényegi  tartalmának  az
        érvényesülését,    azt    hogy   a   „versengő”    népszavazási
        kezdeményezések   esetén  a  népszavazások  a  kezdeményezéstől
        eljuthassanak  a megtartásig, illetve, hogy az azokban  foglalt
        döntések a törvényhozó részéről végrehajthatók legyenek.
         
         A  kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság a  rendelkező
        részben   foglaltak   szerint   határozott,   azzal,   hogy   a
        törvényalkotó   számára   határidőt   tűzött   a   mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetésére.
         
         Az  Alkotmánybíróság  megjegyzi,  hogy  indokoltnak  látja  az
        Nsztv.  hitelesítési  eljárást  szabályozó  rendelkezéseinek  a
        törvényalkotó általi teljes körű felülvizsgálatát az  indítvány
        által felvetett alkotmányossági kérdés kapcsán annak érdekében,
        hogy  az  ügydöntő és véleménynyilvánító országos népszavazások
        valamint  a  népi  kezdeményezések esetében is  a  jogbiztonság
        követelményének  megfelelően egyértelmű eljárási  rendelkezések
        szabályozzák   a  hitelesítő  szerv  eljárását   a   „versengő”
        népszavazási,   illetve   népi   kezdeményezések   hitelesítése
        tekintetében.
         
         E  körben  a törvényalkotónak egyértelműen meg kell  határozni
        azt  is, hogy mi tekinthető azonos tartalmú kérdésnek, és mi  a
        hitelesítő  szerv  eljárása során követendő szabály  az  azonos
        tárgyú,  ám  ellentétesen megfogalmazott kérdések  hitelesítése
        esetén. A törvényalkotó részéről egyértelmű szabályozást  kíván
        az is, hogy az OVB által már hitelesített kérdés a hitelesítést
        követően visszavonható-e, vagy sem, illetve, hogy van-e  és  ha
        igen,  úgy  mi  a  jogkövetkezménye  annak,  ha  az  OVB  által
        hitelesített  kérdés  alapján aláírásgyűjtésre  a  kezdeményező
        döntése alapján nem kerül sor. Nem szabályozott továbbá  az  az
        esetkör  sem,  amikor  olyan kérdésben kezdeményeznek  országos
        népszavazást, amely nyilvánvalóan „komolytalan”, a  népszavazás
        jogintézményének   alkotmányos  céljával   és   rendeltetésével
        ellentétes.
         
         Az  Alkotmánybíróság  megjegyzi továbbá,  hogy  figyelemmel  a
        27/2007.   (V.   17.)  AB  határozatában   valamint   a   jelen
        határozatában   megállapított  alkotmányellenes   mulasztásokra
        indokoltnak  látja  a  népszavazás alkotmányos  jogintézményére
        vonatkozó hatályos joganyag teljes körű felülvizsgálatát, annak
        érdekében,  hogy  a  népszavazáshoz  való  alkotmányos  alapjog
        érvényesülését biztosítani hivatott szabályozás  teljes  körűen
        és  a  jogállamiság (jogbiztonság) alkotmányos  követelményének
        megfelelően biztosítsa az alkotmányos alapjog érvényesülését.
         
         Az  Alkotmánybíróság  a  határozat Magyar  Közlönyben  történő
        közzétételét  a  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
        megállapítására tekintettel rendelte el.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            az Alkotmánybíróság elnöke,
                               előadó alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Lenkovics Barnabás      Dr. Lévay Miklós
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Paczolay Péter      Dr. Trócsányi László
                   alkotmánybíró                   alkotmánybíró
          Dr. Bragyova András alkotmánybíró párhuzamos indokolása

           Egyetértek az alkotmányellenes mulasztás megállapításával,  de
          megállapítását  az Alkotmány 28/B. § (2) bekezdésére  alapoztam
          volna.
           
           1.  A  Magyar  Köztársaság  alkotmányos  berendezkedésében   a
          népszavazás  (és  a  népi kezdeményezés)  szerepe  az,  hogy  a
          választópolgárok   —   a   rendszeres   időközönként   tartandó
          országgyűlési  választásokon  túl,  amellyel  meghatározzák  az
          Országgyűlés   összetételét,  és   ezzel   tevékenységének   fő
          irányvonalát a következő választásokig — esetenként közvetlenül
          is  részt  vehessenek  a törvényhozó hatalom  gyakorlásában.  A
          népszavazás történhet az Országgyűlés önálló döntése alapján és
          kezdeményezheti a választópolgárok egy jelentős kisebbsége  is.
          Mindkét  esetben  a népszavazás alkotmányos funkciója,  hogy  a
          választópolgárok  számára  lehetővé tegye  a  közreműködést  az
          Országgyűlés  által  meghozandó alapvető, a politikai  közösség
          egészét   érintő,   illetve   az   állam   sorsát   befolyásoló
          döntésekben.   A   népszavazás  alkotmányos   szerepe   így   a
          képviseleti   demokrácia  kiegészítése   és   megerősítése:   a
          népszavazás   a   választópolgárok   és   az   őket   képviselő
          Országgyűlés  közötti  együttműködés  és  párbeszéd  eszköze  a
          politikai közösség tagjait érintő alapvető kérdésekről.
          A  népszavazás ebből következően a magyar alkotmányos  rendben,
          amely  az Alkotmány preambuluma szerint „parlamenti demokrácia”
          a  képviseleti demokrácia intézménye, s így nem használható  az
          alkotmányos  demokrácia,  és így az  alkotmányos  berendezkedés
          lényegével ellentétes vagy vele összeegyeztethetetlen  célokra.
          Ennek  biztosítéka elsősorban, hogy az Alkotmány  módosításáról
          csak  az  Országgyűlés  rendelhet el  megerősítő  népszavazást.
          [25/1999.  (VI.  7.)  AB határozat, ABH  1999,  251,  260.]  Az
          alkotmányozó   hatalom  [Alkotmány  2.  §  (2)  bekezdés]   nem
          gyakorolható kizárólag népszavazás útján.
           
           2.  Az alkotmányellenes mulasztás fő indoka szerintem, hogy  a
          törvényhozó  nem szabályozta kimerítően, tehát minden  kérdésre
          kiterjedően,  az Alkotmány egészével (ideértve  alapelveit  is)
          összhangban a népszavazás intézményét. Az alkotmányos mulasztás
          megállapításának minden feltétele fennáll.
           A  népszavazás intézményére vonatkozó szabályokat  részben  az
          Alkotmány   28.  §  –  28/E.  §-a  és  az  Nsztv.  tartalmazza.
          Véleményem szerint jelen esetben a törvényhozó alkotmányellenes
          mulasztása   az   Alkotmány  28/B  §  (2)   bekezdése   alapján
          állapítható   meg,   amely  kimondja,   hogy   „[a]z   országos
          népszavazásról   és   népi   kezdeményezésről   szóló   törvény
          elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
          kétharmadának   szavazata  szükséges”.   Az   Alkotmány   ezzel
          felhatalmazást   ad  a  törvényhozónak,  hogy   a   népszavazás
          valamennyi,   az   Alkotmányban   nem   szabályozott   kérdését
          törvényben  szabályozza. Az Alkotmány 28/B. § (2)  bekezdésében
          foglalt   felhatalmazás  tehát  széleskörű,  kiterjed  mindazon
          szabályokra,  amelyek  a  népszavazás  alkotmányos   intézménye
          működéséhez   —   az   Alkotmányban   foglaltakkal   együtt   —
          szükségesek. Az Alkotmányban adott törvényhozási felhatalmazást
          az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  —  ha  azok   az   Alkotmány
          kiegészítéséhez,   vagy   az  Alkotmány   egyes   rendelkezései
          érvényesüléséhez     szükségesek    —    egyben     alkotmányos
          kötelezettségnek is tekinti. [lsd.: 1621/E/1992. AB  határozat,
          ABH 1993, 765, 766.]
          Mindezek   alapján  az  Alkotmánybíróságnak  az  egész   Nsztv.
          tekintetében   kellett  volna  megállapítania  mulasztást,   és
          egyúttal  kötelezni a törvényhozót a népszavazás  intézményének
          újraszabályozására.   A  határozatban  felsorolt   hiányosságok
          ugyanis  összességükben a teljes szabályozás, tehát  az  Nsztv.
          egészének     alkotmányellenességét     idézték     elő.     Az
          alkotmányellenességet a népszavazás, mint alkotmányos intézmény
          rendes működéséhez elengedhetetlenül szükséges szabályok hiánya
          idézte elő.
          A törvényben az alkotmányellenes, ami nincs benne, ez indokolta
          volna  a  törvény  egészét  érintő  alkotmányellenes  mulasztás
          megállapítását.

          Budapest, 2007. december 4.
                                                      Dr. Bragyova András
                                                            alkotmánybíró

          Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása

           Egyetértek  a határozat rendelkező részével és azzal  az  elvi
          megjegyzéssel, hogy az Alkotmánybíróság korábbi  [27/2007.  (V.
          17.)  AB  határozat]  és  a  jelen határozatában  megállapított
          alkotmánysértő mulasztások megszüntetésén túlmenően indokoltnak
          látszik    a    népszavazás,   mint    alkotmányos    intézmény
          szabályozásának   („a   hatályos   joganyagnak”)   „teljeskörű”
          felülvizsgálata. A határozatban felhozott példák a  szabályozás
          egyéb  hiányosságai,  amelyet  a  határozat  (hivatalból)   nem
          minősített alkotmánysértést eredményező mulasztásnak,  meggyőző
          érvek  az  Nsztv. átfogó felülvizsgálata mellett. Az  Alkotmány
          28/B.  §-ában  adott felhatalmazáson alapuló  felülvizsgálat  a
          törvényalkotó   —  alkotmányos  keretek  között   garantált   —
          szabadságába  tartozik. Ez azt is jelenti, hogy a  jogorvoslati
          pozícióban    eljáró    Alkotmánybíróságnak    jogalkalmazóként
          megfogalmazott törvényértelmezései — tehát nem alkotmányvédelmi
          szerepkörében  kifejtett  alkotmányértelmezései  —  a  joganyag
          felülvizsgálata  során befolyásolhatják ugyan a törvényalkotót,
          de attól eltérő szabályozást is megfogalmazhat.

           Álláspontom  szerint  a törvényalkotó számára  a  határozatban
          megfogalmazott  ajánlásoknak erre a szempontra  is  ki  kellett
          volna térnie. A határozat hivatkozott az indítványozó által  is
          felhívott 57/2004. (XI. 14.) AB határozatra, mint az Nsztv. 12.
          §-ának irányadó értelmezésére.
          Annak  az alkotmánysértést eredményező szabályozási hiánynak  a
          pótlása  során — amely el kívánja kerülni, hogy a  hitelesítést
          megelőzően ugyanazon tartalmú kérdésben meginduljon,  illetőleg
          párhuzamosan  folyjon a hitelesítési eljárás, — feltehetően  el
          kell  térni  az  Alkotmánybíróság hivatkozott  határozatában  a
          hitelesítés fogalmára („záró időpontjára”) adott értelmezéstől.
          (A   hitelesítendő  kérdés  védelmének  és  az   aláírásgyűjtés
          megkezdésének kezdő pontja nem szükségszerűen egybeeső eljárási
          mozzanatok.)
           A  törvényalkotónak  e tekintetben is meglévő  szabadságára  a
          határozatban utalni kellett volna.

          Budapest, 2007. december 4.
                                                         Dr. Holló András
                                                            alkotmánybíró
            Dr. Trócsányi László alkotmánybíró különvéleménye

             Nem  értek egyet sem a határozat rendelkező részével,  sem  az
            indokolással,  mivel az indítványt el kellett  volna  utasítani
            tekintettel     arra,    hogy    mulasztásban     megnyilvánuló
            alkotmányellenesség nem áll fent.
             
             1.  Az  Alkotmánybíróság  korábbi  határozataiban  részletesen
            kidolgozta azokat a szempontokat, amelyek alapján az Abtv.  49.
            §-a   szerinti   mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmánysértés
            megállapítható. Az Abtv. 49. §-ában szabályozott  két  feltétel
            konjunktív,  a  jogszabályban előírt jogalkotási  kötelezettség
            elmulasztása   és  az  ebből  eredő  alkotmányellenes   helyzet
            együttesen  kell  jelentkezzen. Bármely  feltétel  hiányában  a
            mulasztásos alkotmánysértés nem állapítható meg. Megállapítható
            a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor is, ha a
            jogi szabályozás iránti igény annak nyomán állott elő, hogy  az
            állam  jogszabályi úton beavatkozott bizonyos  életviszonyokba,
            és   ezáltal   az  állampolgárok  egy  csoportját  megfosztotta
            alkotmányos  joguk  érvényesítésének gyakorlati  lehetőségétől.
            [22/1990.   (X.   16.)  AB  határozat,  ABH  1990,   83,   86.;
            1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667, 669.]
             Amennyiben   valamely   alapjog   érvényesítéséhez   szükséges
            jogszabályi    garanciák   hiányoznak,   szintén   mulasztásban
            megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapításának  van  helye.
            [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 231.] Az Abtv.
            49.  §-ában leírt helyzet akkor is megállapítható, ha van ugyan
            szabály  az adott szabályozási tárgykörre vonatkozóan,  azonban
            az  Alkotmányból  levezethető  normát  a  meglévő  szabály  nem
            tartalmazza [22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH  1995,  108,
            113.;  29/1997.  (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997,  122,  128.;
            15/1998.  (V.  8.)  AB határozat, ABH 1998, 132,  138-139.].  A
            szabályozás hiányos tartalmából eredő alkotmánysértő  mulasztás
            megállapítása  is  a  mulasztás vagy a  kifejezett  jogszabályi
            felhatalmazáson  nyugvó,  vagy  ennek  hiányában,  a  feltétlen
            jogszabályi    rendezést   igénylő   jogalkotói   kötelezettség
            elmulasztásán  kell,  hogy alapuljon  [4/1999.  (III.  31.)  AB
            határozat, ABH 1999, 52, 57.].
             Mulasztásban  megnyilvánuló alkotmánysértés tehát mindenképpen
            csak akkor állapítható meg, ha
            —  a fentiekben írt valamely okból — a szabályozás olyan hiánya
            állapítható  meg, amely eléri az alkotmánysértés  szintjét.  Az
            Alkotmánybíróságnak kötelessége ilyenkor a lehető  legalaposabb
            vizsgálatot  lefolytatni,  annak  érdekében,  hogy  a   meglévő
            szabályozási   koncepción   belül  ’megtalálja’   a   szabályt,
            alkotmányos     követelményeket     fogalmazzon     meg.     Az
            Alkotmánybíróság  nem  utalhatja minden, nem  teljesen  világos
            szabály  esetében  a  jogalkotóra azt a  kötelezettséget,  hogy
            hozzon  új,  jobban  megfogalmazott szabályt.  Alapos  tartalmi
            vizsgálatnak  kell  elsőként alávetni a kérdéses  életviszonyra
            vonatkozó  szabályrendszert. Amennyiben  az  ilyen  vizsgálatot
            követően  az  állapítható meg, hogy az adott helyzetre  valóban
            nincsen szabály, és a szabály hiányából következő helyzet eléri
            az    alkotmánysértő   szintet,   kimondható   a   mulasztásban
            megnyilvánuló  alkotmányellenesség.  A  testületnek  a   teljes
            szabályozási koncepciót és normarendszert kell vizsgálnia,  nem
            csak   a  konkrét,  az  életviszonyra  direkt  módon  vonatkozó
            normákat.  Az egész jogrendszert egységében szemlélve szükséges
            elemezni    a    szabály   megtalálásához,    vagy    hiányának
            megállapításához [v.ö. például 40/2007. (VI. 20.) AB határozat,
            ABK 2007. június, 539, 549.].
             A   jelen  esetben,  mivel  a  szabályozási  koncepción  belül
            megtalálható  az  adott  életviszonyra  vonatkozó  szabály,   a
            mulasztás megállapítása véleményem szerint indokolatlan volt.
             
             2. A fentiekben kifejtetteket figyelembe véve, megítélésem
            szerint az Alkotmánybíróság a versengő népszavazási
            kezdeményezésekre vonatkozó szabályt kutatva több szempontból
            is vizsgálódhatott volna.
             
             2.1.  Álláspontom szerint a versengő kérdések  kezeléséhez  az
            Alkotmánybíróság  által  korábban  kimunkált  és   rendszeresen
            alkalmazott   egyértelműségi  tesztet  tovább   kellett   volna
            fejleszteni, különös tekintettel arra, hogy a testület 26/2007.
            (IV.  25.) AB határozatában már kifejezetten utalt az  ebbe  az
            irányba    történő    elmozdulásra.   Kimondta    ugyanis    az
            Alkotmánybíróság,  hogy  „[a]z  egyértelműség   követelményének
            lényege,  hogy  a  népszavazási kérdésnek döntésre  alkalmasnak
            kell   lennie,   aminek  a  jogalkotói  és  a   választópolgári
            egyértelműség feltétlenül szükséges, de nem egyetlen feltétele.
            A      népszavazás      alkotmányos      funkciójával      való
            összeegyeztethetőséget  az  Alkotmánybíróság   a   népszavazási
            kérdés egyértelműsége részének tekinti és esetenként vizsgálja.
            (…)  Az egyértelműség részének tekinti az Alkotmánybíróság  azt
            is, hogy a népszavazási kérdésben foglalt döntési kötelezettség
            ne       legyen      kivitelezhetetlen,      végrehajthatatlan,
            következményeiben kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a
            jövőben    az    egyes   népszavazási   kérdések    alkotmányos
            megengedhetőségéről   szóló   döntéseiben   e   szempontot   is
            figyelembe  fogja  venni.”  (ABK  2007.  április,  332,   334.)
            Napjainkban   a   népszavazási  színtéren   új   helyzet   van,
            ’népszavazási   dömpinggel’  áll   szemben   az   OVB   és   az
            Alkotmánybíróság. Ezért kiemelt figyelmet kell arra  fordítani,
            hogy  az egymás után, rövid időközön belül, azonos tárgykörben,
            azonos,    hasonló   vagy   éppenséggel   ellentétes   tartalmú
            kérdésekben  benyújtott kezdeményezések mind  jogalkotói,  mind
            választópolgári szinten nagy veszélyt jelentenek az Nsztv.  13.
            §-ában  foglalt egyértelműségi követelményre. Nem kerülhető  el
            megítélésem  szerint  az,  hogy a versengő  kérdéseket  együtt,
            egymásra tekintettel vizsgálják az illetékes fórumok, és  ebből
            következően  az  egyértelműség tesztjét ki kell terjeszteni  az
            együtt  vizsgált egyértelműségre. Bár valamely kérdés önmagában
            egyértelmű  lehet, egy vele egy időben vizsgálandó, ellentétes,
            vagy   azonos   tartalmú   kérdéssel   együttesen   nézve   már
            elképzelhető,  hogy  az egyértelműség törvényi  követelményének
            nem tesz eleget, és ebből következően ilyen esetekben az összes
            kérdés együtt nem hitelesíthető.
             
             2.2.  Az  együttes  vizsgálat  követelményéből  következően  a
            versengő   népszavazási  kezdeményezések   esetében   kiemelten
            figyelemmel  kell  lenni az Nsztv. 12. §-ából fakadó  megelőzés
            elvére.   Amennyiben  ugyanis  a  kérdéseket   elbíráló   fórum
            megállapítja,  hogy azok kizárják egymást a jogalkotói  és/vagy
            választópolgári  együttes  egyértelműségi  teszten,   el   kell
            dönteni  azt,  hogy a két vagy több versengő  (amúgy  önmagában
            hitelesíthető) kérdés közül melyik kerüljön hitelesítésre.
             Az  Nsztv.  12.  §-a  szerint  „[h]a  az  Országos  Választási
            Bizottság   az   aláírásgyűjtő  ívet,   illetőleg   a   kérdést
            hitelesítette,  ugyanazon tartalmú kérdésben nem  nyújtható  be
            aláírásgyűjtő  ívek újabb mintapéldánya, illetőleg  népszavazás
            elrendelésére  irányuló újabb kezdeményezés  a)  a  népszavazás
            megtartásáig, vagy b) a kezdeményezés elutasításáig,  illetőleg
            c)   az  aláírásgyűjtő  ívek  benyújtására  rendelkezésre  álló
            határidő eredménytelen elteltéig.”
             A   jogszabályban  említett  „hitelesítés”  egy  pillanat.  Az
            Alkotmánybíróság 57/2004. (XII. 14.) AB határozatában kifejtett
            álláspontja  szerint az Nsztv. 12. §-ában említett  hitelesítés
            az   a  pillanat,  amikor  az  Országos  Választási  Iroda   (a
            továbbiakban: OVI) hitelesítési záradékkal látja el az OVB,  és
            adott esetben jogorvoslati szakaszban az Alkotmánybíróság által
            is  elbírált  aláírásgyűjtő ív mintapéldányát (ABH  2004,  809,
            815.).  Véleményem szerint az Alkotmánybíróságnak felül kellene
            vizsgálnia   ezt   a  korábbi  határozatát,   mint   ahogy   az
            Alkotmánybíróság indokolt esetben máskor is eltért már  korábbi
            precedensétől,  legutoljára a 27/2007.  (V.  17.)  határozatban
            (ABK 2007. május, 387, 393.).
             Megítélésem  szerint  a  jogszabály egyértelműen  meghatározza
            azt,  hogy  melyik  a  hitelesítés  pillanata:  az,  amikor  az
            „Országos  Választási Bizottság hitelesítette” a mintapéldányt.
            Sem  az Nsztv. 12. §-a, sem a törvény más paragrafusa nem enged
            arra  következtetni, hogy a hitelesítés az  az  időpont  lenne,
            amikor az OVI kiadja a záradékot.
             Álláspontom   szerint   világosan   el   kell   különíteni   a
            hitelesítés   pillanatát  (az  Nsztv.  12.  §-ában  hivatkozott
            időpillanatot)  és  az  aláírásgyűjtő  ív,  valamint   az   azt
            hitelesítő   határozat  további  sorsát.  Az   OVB   hitelesítő
            határozata  ellen  a  Ve. 130. §-a alapján  jogorvoslatnak  van
            helye,  a  118.  § (1) bekezdése szerint pedig  a  jogorvoslati
            határidő  eredménytelen lejárta után, vagy a  pozitív  tartalmú
            jogorvoslati határozat közzétételét követően az OVI  záradékkal
            látja  el az OVB által már hitelesített aláírásgyűjtő  ívet.  A
            hitelesítő  határozat  jogerőre emelkedése  nem  esik  egybe  a
            határozat meghozatalával — a hitelesítés pillanatával —, és nem
            is  azonosítható  azzal.  Még kevésbé azonosítható  a  jogerőre
            emelkedést  adminisztratív úton tanúsító záradék elhelyezésének
            pillanata a hitelesítéssel magával.
             Ezek   az   utólagos  események  nem  változtatnak   azon   az
            időpillanaton,  amikor  az  Nsztv.  12.  §-a  értelmében   vett
            hitelesítés    megtörtént,    az    adott    és    egyértelműen
            meghatározható.
             
             2.3.  A többségi határozat az indokolásban rámutat arra,  hogy
            nincsen  szabály arra vonatkozóan sem, „amikor olyan  kérdésben
            kezdeményeznek   országos  népszavazást,  amely   nyilvánvalóan
            »komolytalan«, a népszavazás intézményének alkotmányos céljával
            és rendeltetésével ellentétes”. Említi a határozat azt is, hogy
            nem   került   szabályozásra  az  az  eset   sem,   amikor   az
            aláírásgyűjtési  ív  hitelesítését  követően  a   kezdeményezők
            döntése alapján nem kerül sor aláírásgyűjtésre.
             Álláspontom  szerint  nem feltétlenül  szükséges  a  felvetett
            problémaköröknek    a   meglévőnél   részletesebb    jogalkotói
            szabályozása,  tekintettel arra, hogy a Ve. 3. §  d)  pontjának
            vizsgálatával ezek a kérdések megoldhatók.
             Az Alkotmánybíróság és az OVB napjainkban, — ahogy fentebb is
            utaltam rá, — új helyzettel szembesül az országos népszavazási
            kezdeményezésekkel kapcsolatban. Ilyen sürgetően még nem merült
            fel a rendeltetésellenes joggyakorlás problematikája, különös
            tekintettel arra, hogy a rendszerváltás óta mindösszesen öt
            népszavazás megtartására került sor. Ezidáig nem próbálták
            tömegesen, társadalmi céljával ellentétesen használni ezt az
            intézményt, így nem is került sor ezzel kapcsolatos
            alkotmányossági követelmény kidolgozására. Mindazonáltal az új
            helyzet véleményem szerint megköveteli azt, hogy a testület
            foglalkozzon ezzel a problémakörrel is, és alkotmányos
            követelményeket munkáljon ki ezen a területen.
             Tekintettel  arra,  hogy  az OVB által  országos  népszavazási
            ügyekben  lefolytatott hitelesítési eljárás egyfajta választási
            eljárás,  ugyanúgy vonatkozik rá a Ve., és így annak  3.  §  d)
            pontja, mint az egyéb választási eljárásokra [v.ö. Ve. 2. §  e)
            pont]. A rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó vizsgálat és
            az  ez  alapján  való  döntés egyáltalán nem  példa  nélküli  a
            választási  eljárásokkal  kapcsolatos  jogorvoslati   eljárások
            történetében. Az OVB határozata ellen (kivéve a Ve. 130. §-ában
            szabályozott    esetet)   a   Legfelsőbb    Bírósághoz    lehet
            felülvizsgálati kérelemmel fordulni [Ve. 83.  §  (7)  bek.].  A
            Legfelsőbb  Bíróság  az  OVB döntéseit  jogorvoslati  fórumként
            látja  el,  az eset körülményeit figyelembe véve,  a  vonatkozó
            jogszabályok alapján bírálja felül az alsóbb szintű döntést.  A
            kifogást  tevők  igen  gyakran  hivatkoznak  a  Ve.  3.  §.  d)
            pontjában  foglaltak sérelmére, és a Legfelsőbb Bíróság  rendre
            megvizsgálja  az ezen az alapon benyújtott kérelmeket  is  (pl.
            BH2004. 299, BH2006. 230, BH2006. 232).
             
             Az   országos   népszavazásokkal  kapcsolatos   esetekben   az
            Alkotmánybíróság  kettős  funkciót tölt  be.  Egyfelől  jogvédő
            szerepkörében    a    népszavazásra   vonatkozó    jogszabályok
            alkotmányellenességét  vizsgálja,  másfelől  a  Ve.  130.   §-a
            alapján  jogorvoslati  fórum az OVB hitelesítéssel  kapcsolatos
            határozatai   tekintetében.  Ezekben   az   esetekben   mindkét
            feladatát  gyakorolnia  kell,  egyik  funkció  sem  kerülhet  a
            másikhoz   képest   alárendelt  szerepbe.  Az  Alkotmánybíróság
            fentiekben jellemzett feladata nagyon hasonló ebben a körben  a
            Legfelsőbb  Bíróság  funkciójához: az  OVB  választási  eljárás
            során    hozott   határozatát   kell   jogorvoslati   fórumként
            felülbírálnia,   különbség   pusztán   a   támadott   határozat
            tartalmában     van.     Így    az    országos     népszavazási
            kezdeményezésekkel  kapcsolatos döntéseiben  mind  az  OVB-nek,
            mind   az   Alkotmánybíróságnak,  mint  az   OVB   jogorvoslati
            fórumának, érvényre kell juttatnia
            eljárása  során  a  Ve.  3. § d) pontjában  foglaltakat.  Ez  a
            követelmény  következik az Alkotmánybíróság által  korábban,  a
            32/2001.  (VII. 11.) AB határozatban (ABH 2001, 287,  294-295.)
            és  a  26/2007.  (IV. 25.) AB határozatban (ABK 2007.  április,
            332, 334.) rögzített elvekből is.

            Budapest, 2007. december 4.
                                                       Dr. Trócsányi László
                                                              alkotmánybíró
              .
              English:
              English:
              .
              Petition filed:
              .
              Subject of the case:
              .
              The case of competing referendum initiatives
              Number of the Decision:
              .
              100/2007. (XII. 6.)
              Date of the decision:
              .
              12/04/2007
              .
              .
              Full text:
              en_0100_2007.pdfen_0100_2007.pdf