A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
tárgyában — dr. Bragyova András és dr. Holló András
alkotmánybírók párhuzamos indokolásával és dr. Trócsányi László
különvéleményével — meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja: a jogállamiság részét képező
jogbiztonság, valamint a népszavazáshoz való jog alkotmányi
rendelkezéseit sértő mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség áll fenn, mivel a törvényalkotó az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi
III. törvényben nem szabályozta az országos népszavazás során
az aláírásgyűjtő ív hitelesítését végző szerv eljárását abban
az esetben, ha az aláírásgyűjtő ív hitelesítését megelőzően —
ugyanazon tartalmú kérdésben — újabb aláírásgyűjtő ívek
mintapéldánya kerül benyújtásra (versengő népszavazási
kezdeményezések esetköre).
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet 2008. március
31-ig szüntesse meg.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: indítványozó,
illetve OVB) indítványt terjesztett az Alkotmánybíróság elé,
amelyben azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság — az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján — állapítsa
meg, hogy a törvényalkotó mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenes helyzetet idézett elő annak következtében,
hogy az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
1998. évi III. törvényben (a továbbiakban: Nsztv.) nem
szabályozta teljes körűen az országos népszavazás aláírásgyűjtő
ívének hitelesítését végző szerv eljárását.
Az indítványozó az alkotmányellenes mulasztást abban látta,
hogy nézete szerint a törvényalkotó az Nsztv.-ben „nem
szabályozta teljeskörűen, hogy a hitelesítést végző szervnek
hogyan kell eljárnia az Nsztv. 12. §-ában szabályozott hasonló,
de az ott szabályozott védelmet nem élvező esetkörökben.”
Az Alkotmánybíróság 57/2004. (XII. 14.) AB határozatában
foglaltakra hivatkozással az indítványozó kifejtette, hogy az
Nsztv. 12. §-a a hitelesített aláírásgyűjtő ívekre, illetve
kérdésekre vonatkozik, ebből következően nem tartalmaz
rendelkezést a „hitelesítési eljárásban folyamatban lévő, de
jogerőre nem emelkedett kezdeményezések elbírálására
vonatkozóan.”
Az indítványozó utalt arra, hogy az Alkotmánybíróság
hivatkozott határozatában kifejtette, hogy az aláírásgyűjtő ív
hitelesítése akkor tekinthető befejezettnek, amikor az Országos
Választási Iroda vezetője — a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 118. § (1) bekezdése
alapján — hitelesítő záradékkal látja el az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát. A Ve. hivatkozott törvényi rendelkezése
értelmében a záradékolásra a Ve. 130. § (1) bekezdése szerinti
jogorvoslati határidő eredménytelen elteltét követő napon, míg
jogorvoslat esetén az Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot
helybenhagyó döntésének a Magyar Közlönyben való közzététele
napján kerülhet sor.
Mindezekből az indítványozó szerint egyértelműen
megállapítható, hogy az említett időpontokat megelőzően „nem
beszélhetünk hitelesített aláírásgyűjtő ívről”.
Az indítványozó álláspontja szerint sem az Alkotmány, sem az
Nsztv. nem hatalmazza fel a hitelesítést végző jogalkalmazó
szervet arra, hogy „a jogerős hitelesítést megelőzően érkezett,
azonos tartalmú kezdeményezések esetében” az egyik kérdés
hitelesítéséig bármely időrendiségre vagy egyéb más körülményre
hivatkozással megtagadja egy másik kérdés hitelesítését.
Az indítványozó érvelése szerint az Nsztv. szabályozási
hiányossága miatt „akár szó szerint megegyező kérdéseket is be
lehet adni, akár többször is”, illetve „az azonos tárgykörre
vonatkozó, de eltérő megfogalmazásban és céllal feltett,
egyaránt eredményes népszavazással lezárult kezdeményezés
esetében a törvényhozó számára nehezen megállapítható, hogy
milyen tartalmú döntést hozzon.”
Az indítványozó a törvényhozói mulasztással összefüggően a
jogbiztonság [Alkotmány 2. § (1) bekezdés] valamint a
népszavazáshoz való politikai jog —, mint az állampolgárokat
megillető alkotmányos alapjog — sérelmét állította.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a
jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és
választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.”
2. Az Nsztv. indítvánnyal érintett rendelkezése:
„12. § Ha az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő
ívet, illetőleg a kérdést hitelesítette, ugyanazon tartalmú
kérdésben nem nyújtható be aláírásgyűjtő ívek újabb
mintapéldánya (2. §), illetőleg népszavazás elrendelésére
irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
a) a népszavazás megtartásáig, vagy
b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
c) az aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre álló
határidő eredménytelen elteltéig.”
3. A Ve. indítvánnyal érintett rendelkezései:
„118. § (1) A 130. § (1) bekezdése szerinti jogorvoslati
határidő eredménytelen elteltét követő napon, jogorvoslat
esetén az Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot helybenhagyó
döntésének a Magyar Közlönyben való közzététele napján az
Országos Választási Iroda vezetője hitelesítési záradékkal
látja el az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát. Az aláírásgyűjtést
a hitelesítési záradékkal ellátott aláírásgyűjtő ív másolatával
lehet megkezdeni.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság már számos korábbi határozatában
foglalkozott az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiság, ennek részeként a jogbiztonság alkotmányi
rendelkezésének alkotmányos tartalmával.
Az Alkotmánybíróság legutóbb, az Nsztv.-vel összefüggő —
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatára
irányuló — indítványok tárgyában meghozott, 27/2007. (V. 17.)
AB határozatának indokolásában az országos népszavazást
szabályozó törvényi rendelkezéseknek és a jogbiztonság
alkotmányi rendelkezésének az alkotmányos kapcsolatát vizsgálva
rámutatott:
„Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatában
kifejtette, hogy a jogállamiság alapvető ismérve a
jogbiztonság, amely nemcsak »az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének
kiszámíthatóságát is« (ABH 1992, 59, 65.).
A jogintézmények kiszámítható működésének a jogbiztonságból
fakadó jogállami követelményét az Alkotmánybíróság más
határozataiban is megerősítette [47/2003. (X. 27.) AB
határozat, ABH 2003, 525, 535.; 33/2005. (IX. 29.) AB
határozat, ABH 2005, 352, 358.].
Az Alkotmánybíróság azt is hangsúlyozta, hogy: »a
jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a közhatalommal
rendelkező szervek a jog által meghatározott szervezeti keretek
között, a jog által megállapított működési rendben, a jog által
a polgárok számára megismerhető és kiszámítható módon
szabályozott korlátok között fejtik ki tevékenységüket«
[4/1999. (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 61.].
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a jogbiztonság
alkotmányi rendelkezése megköveteli, hogy a közvetlen
hatalomgyakorlás kiemelkedően fontos Alkotmányban szabályozott
jogintézményének
— az országos népszavazásnak — a működése előre látható,
kiszámítható és biztonságos legyen. (…) Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint sem az országos népszavazás
kezdeményezésére jogosult választópolgárok, sem az országos
ügydöntő népszavazáson meghozott döntés végrehajtásáért felelős
Országgyűlés oldalán nem merülhet fel olyan bizonytalansági
tényező, amely veszélyeztetheti az alkotmányos jogintézmény
előre látható, kiszámítható és biztonságos működését.”(ABK
2007. május, 387, 391.)
2. Az Alkotmánybíróságnak az indítvány alapján abban az
alkotmányossági kérdésben kellett állást foglalni, hogy az
indítványozó által jelzett szabályozási hiány (mulasztás)
fennáll-e, illetve annak fennállása esetén megállapítható-e —
az abból előálló — indítványozó által állított
alkotmányellenesség.
2.1. Az Alkotmánybíróság elsőként az indítványozott
hatáskörben történő eljárására — a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására — vonatkozó törvényi
szabályozást és az ahhoz kapcsolódó gyakorlatát tekintette át.
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására vonatkozó hatáskörét az
Abtv. 49. §-a szabályozza.
Az Abtv. 49. §-a értelmében mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet sor, ha a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból eredő jogalkotói
feladatát elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett
elő.
Az említett törvényi rendelkezés alkalmazása során a két
feltételnek — a mulasztásnak és az ennek folytán előidézett
alkotmányellenes helyzetnek — együttesen kell fennállni
[1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667, 669.].
Az Alkotmánybíróság irányadó gyakorlata szerint a jogalkotó
szerv jogalkotási kötelezettségét konkrét jogszabályi
felhatalmazás hiányában is köteles teljesíteni, amennyiben az
alkotmányellenes helyzet — a jogi szabályozás iránti igény —
annak következtében állt elő, hogy az állam jogszabályi úton
beavatkozott bizonyos életviszonyokba, és ezáltal az
állampolgárok egy csoportját megfosztotta alkotmányos jogai
érvényesítésének a lehetőségétől [22/1990. (X. 16.) AB
határozat, ABH 1990, 83, 86.].
Az Alkotmánybíróság akkor is mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapít meg, ha valamely alapjog
érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák hiányoznak
[37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 231.].
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmánysértést nemcsak akkor állapít meg, ha az adott
tárgykörre vonatkozóan egyáltalán nincs szabály [35/1992. (VI.
10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor is, ha az
adott szabályozási koncepción belül az Alkotmányból levezethető
tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995. (III. 31.)
AB határozat, ABH 1995, 108, 113.; 29/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 122, 128.].
A szabályozás hiányos tartalmából eredő alkotmánysértő
mulasztás megállapítása esetében is a mulasztás vagy a
kifejezett jogszabályi felhatalmazáson nyugvó, vagy ennek
hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést igénylő jogalkotói
kötelezettség elmulasztásán kell, hogy alapuljon [4/1999.
(III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 57.].
2.2. Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az Nsztv.
szabályozása nem teljes körű (hiányos), mivel nem szabályozza a
hitelesítő szerv eljárását a hitelesítési eljárás során
„életszerűen” felmerülő azon tényállás esetén, amikor az
országos népszavazás aláírásgyűjtő ívének, illetve a kérdésnek
a hitelesítését megelőzően ugyanazon tartalmú kérdésben
aláírásgyűjtő ívek újabb mintapéldányai, illetve népszavazás
elrendelésére irányuló újabb kezdeményezések kerülnek
benyújtásra a hitelesítő szervhez.
A hiányzó eljárási szabály — az indítványozó szerint — azért
sérti a jogállamiság részét képező jogbiztonság alkotmányi
rendelkezését, mert egyrészt súlyos jogbizonytalanságot idéz
elő a jogalkalmazásban, másrészt „kétségessé teszi a
törvényhozói egyértelműséget”.
Utóbbi azért teszi kiszámíthatatlanná az alkotmányos
jogintézmény működését, mert a szabályozás hiánya miatt
előállhat az, hogy ugyanazon tárgyra vonatkozó ám ellentétesen
megfogalmazott kérdésekben több ügydöntő országos népszavazásra
kerül sor és ezek eredményei kiszámíthatatlanná teszik a
törvényhozás számára azt, hogy az eredményes népszavazások
alapján milyen tartalmú döntést kell hozni.
2.3. Az Alkotmánybíróság — áttekintve az Nsztv. szabályozását
— az indítványozó által kifogásolt szabályozási hiány
tekintetében az alábbiakat állapította meg.
Az Nsztv. indítványozó által felhívott 12. §-a az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a kérdés OVB részéről történő
hitelesítéséhez kapcsolja azt a tiltó rendelkezést, hogy
ugyanazon tartalmú kérdésben nem nyújtható be aláírásgyűjtő
ívek újabb mintapéldánya (Nsztv. 2. §), illetőleg népszavazás
elrendelésére irányuló újabb kezdeményezés (Nsztv. 9. §) az
említett törvényi rendelkezésben foglalt határidőkön belül.
Az Alkotmánybíróság — az indítványozó által is hivatkozott —
57/2004. (XII. 14.) AB határozatában az Nsztv. 12. §-ában
foglalt „hitelesítés” fogalmát és a hitelesítés záró időpontját
az alábbiak szerint értelmezte: „[a]z Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az Nsztv. hivatkozott rendelkezése
egyértelműen csak a hitelesített aláírásgyűjtő ívekre, illetve
kérdésre vonatkozik.
Az aláírásgyűjtő ív hitelesítése akkor tekinthető
befejezettnek, ha az Országos Választási Iroda vezetője az
Nsztv. [helyesen: Ve.] 118. § (1) bekezdése alapján
hitelesítési záradékkal látja el az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát, ugyanis csak ez után kerülhet sor az
aláírásgyűjtés megkezdésére.” (ABH 2004, 809, 815.)
A Ve. 118. § (1) bekezdése értelmében a Ve. 130. §
(1) bekezdése szerinti jogorvoslati határidő eredménytelen
elteltét követő napon, — jogorvoslat esetén — az
Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot helybenhagyó döntésének
a Magyar Közlönyben való közzététele napján kerülhet sor az
Országos Választási Iroda vezetője részéről a hitelesítési
záradék aláírásgyűjtő ív mintapéldányára történő rávezetésére.
A Ve. 118. § (1) bekezdésének utolsó fordulata alapján az
aláírásgyűjtést a hitelesítési záradékkal ellátott
aláírásgyűjtő ív másolatával lehet megkezdeni.
Az Alkotmánybíróság a fentiekben foglaltak, valamint az
Nsztv. és a Ve. rendelkezéseinek az áttekintése alapján
megállapította, hogy az indítványozó által kifogásolt
szabályozási hiány fennáll, az Nsztv. nem szabályozza a
hitelesítő szerv eljárását abban az esetben, ha az országos
népszavazás aláírásgyűjtő ívének, illetve a kérdésnek a
hitelesítését megelőzően ugyanazon tartalmú kérdésben nyújtják
be aláírásgyűjtő ívek újabb mintapéldányait (Nsztv. 2. §),
illetőleg nyújtanak be népszavazás elrendelésére irányuló újabb
kezdeményezéseket (Nsztv. 9. §).
3. A hiányzó eljárási szabály azt eredményezi, hogy a
hitelesítő szerv az országos népszavazás aláírásgyűjtő ívének,
illetve a kérdésnek a hitelesítését megelőzően ugyanazon
tartalmú kérdésben benyújtott aláírásgyűjtő ívek, illetve
népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezések esetében nem
tagadhatja meg — sem az időrendiségre, sem más törvényben nem
szabályozott körülményre tekintettel — az aláírásgyűjtő ív,
illetve kérdés hitelesítését (a továbbiakban: „versengő”
népszavazási kezdeményezések esete).
Az országos népszavazás kezdeményezésére irányuló „versengő”
népszavazási kezdeményezések hitelesítése olyan helyzetet is
előidézhet, hogy az ugyanazon tárgyra vonatkozó ám ellentétesen
megfogalmazott kezdeményezések tárgyában eredményesen lezajlott
ügydöntő országos népszavazások alapján az Országgyűlés nem
tudja végrehajtani a rá nézve kötelező érvényű ügydöntő
országos népszavazásokon meghozott döntéseket.
Az indítványozó által kifogásolt szabályozási hiány a
hitelesítést végző jogalkalmazó szerv számára is
jogbizonytalanságot teremt, mivel nem egyértelmű, hogy milyen
eljárási szabályt (eljárási alapelvet) kell követnie a
„versengő” országos népszavazási kezdeményezések elbírálása
során.
Ha a hitelesítést végző szerv — eltérő törvényi rendelkezés
hiányában — a „versengő” népszavazási kezdeményezések
mindegyikében hitelesíti az aláírásgyűjtő ív mintapéldányait,
illetve a kérdéseket és valamennyi hitelesített kérdésben
eredményes ügydöntő országos népszavazásra kerül sor, a
hitelesítő szerv törvényes eljárása maga idézi/idézheti elő a
döntések végrehajtásáért felelős törvényhozó szerv
döntésképtelenségét azáltal, hogy tartalmilag ellentétes
döntések végrehajtása hárul/hárulhat a törvényhozóra.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítványozó által
kifogásolt szabályozási hiány — a fent kifejtettek alapján — az
országos népszavazás Alkotmányban szabályozott jogintézményének
az előre látható, kiszámítható és biztonságos működését oly
mértékben veszélyezteti, hogy az a vizsgált esetben az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság részét
képező jogbiztonság alkotmányi rendelkezésének a sérelmére
vezet.
Az Alkotmánybíróság e helyütt ismételten megerősíti a
27/2007. (V. 17.) AB határozatának indokolásában kifejtett azon
álláspontját, hogy a jogbiztonság megköveteli, hogy a közvetlen
hatalomgyakorlás kiemelkedően fontos, Alkotmányban szabályozott
jogintézményének — az országos népszavazásnak — a működése,
előre látható, kiszámítható és biztonságos legyen (ABK 2007.
május, 387, 391.). A jogbiztonságból fakadó említett
követelményeknek egyaránt érvényesülni kell az országos
népszavazásra irányuló eljárásban részt vevő hitelesítő szerv,
illetve az ügydöntő országos népszavazási döntés végrehajtására
kötelezett törvényhozó szerv eljárásában.
Alkotmányosan nem megengedhetők (a jogbiztonság alkotmányi
rendelkezését sértik) az olyan szabályozási hiányok, amelyek az
Nsztv.-ben szabályozott hitelesítési eljárásban nem rendezik a
hitelesítést végző jogalkalmazó szerv eljárását a „versengő”
népszavazási kezdeményezések esetében, illetve megakadályozzák
(kiszámíthatatlanná teszik) a „versengő” népszavazási
kezdeményezések alapján megtartott eredményes ügydöntő országos
népszavazásokon meghozott döntések törvényhozó általi
végrehajtását.
Az Alkotmánybíróság az 52/1997. (X. 14.) AB határozatában
megállapította: „[a] népszavazáshoz való jog, mint alanyi jog
kiterjed a népszavazás kezdeményezésére, támogatására
(beleértve az aláírást és aláírások gyűjtését), illetve a
szavazásban való részvételre.
Eme alanyi jog korlátait csak az Alkotmány 8. §
(2) bekezdésének megfelelő törvény állapíthatja meg, mint ahogy
ennek alapján döntött az Alkotmánybíróság már a 987/B/1990/3 AB
ügyben. (ABH 1991, 529.)
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint azonban minden
alapjog magában foglalja az alanyi védelmi igény mellett az
állam objektív kötelességét is a joggyakorlás feltételeinek
biztosítására. [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991,
297, 302., illetve a 30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992,
167, 171.]
Ez az intézményvédelem különösen fontos az olyan, a
népszuverenitás gyakorlására szolgáló intézmény esetében, mint
a népszavazás.
Az intézményvédelem alkotmányos követelménye (mércéje) nem a
szükségesség és az arányosság, hanem a mindenkori intézmény
alkotmányos feladatai megvalósításához igazodik [lásd a média
különböző fajtáival szembeni alkotmányossági követelményeket a
37/1992. (VI. 10.) AB határozatban, ABH 1992, 227.].”. (ABH
1997, 331, 344.)
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint, — figyelemmel a fent
hivatkozott határozat indokolásában kifejtettekre is — a
vizsgált ügyben a törvényalkotó mulasztása a népszavazáshoz
való alkotmányos alapjog [Alkotmány 2. § (2) bekezdés és 70. §
(1) bekezdés] sérelmét is előidézi annyiban, amennyiben az
állam (törvényalkotó) nem tett teljes körűen eleget a
joggyakorlás feltételeinek a biztosítására vonatkozó objektív
kötelezettségének.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a joggyakorlás
feltételeinek a biztosítása körébe tartozik az ahhoz szükséges
teljes körű szabályozás törvényalkotó általi kialakítása is.
A jelen ügyben a törvényalkotó mulasztása a „versengő”
népszavazási kezdeményezések esetében kiszámíthatatlanná teszi
az országos népszavazást kezdeményezők számára azt, hogy
népszavazási kezdeményezésük eljut-e/eljuthat-e az országos
népszavazás megtartásáig.
A törvényalkotó mulasztása (az ebből előálló
jogbizonytalanság) tehát a népszavazást kezdeményezők akaratán
kívül álló olyan objektív körülmény, amely alapjaiban
veszélyeztetheti az alkotmányos jog lényegi tartalmának az
érvényesülését, azt hogy a „versengő” népszavazási
kezdeményezések esetén a népszavazások a kezdeményezéstől
eljuthassanak a megtartásig, illetve, hogy az azokban foglalt
döntések a törvényhozó részéről végrehajthatók legyenek.
A kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság a rendelkező
részben foglaltak szerint határozott, azzal, hogy a
törvényalkotó számára határidőt tűzött a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetésére.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy indokoltnak látja az
Nsztv. hitelesítési eljárást szabályozó rendelkezéseinek a
törvényalkotó általi teljes körű felülvizsgálatát az indítvány
által felvetett alkotmányossági kérdés kapcsán annak érdekében,
hogy az ügydöntő és véleménynyilvánító országos népszavazások
valamint a népi kezdeményezések esetében is a jogbiztonság
követelményének megfelelően egyértelmű eljárási rendelkezések
szabályozzák a hitelesítő szerv eljárását a „versengő”
népszavazási, illetve népi kezdeményezések hitelesítése
tekintetében.
E körben a törvényalkotónak egyértelműen meg kell határozni
azt is, hogy mi tekinthető azonos tartalmú kérdésnek, és mi a
hitelesítő szerv eljárása során követendő szabály az azonos
tárgyú, ám ellentétesen megfogalmazott kérdések hitelesítése
esetén. A törvényalkotó részéről egyértelmű szabályozást kíván
az is, hogy az OVB által már hitelesített kérdés a hitelesítést
követően visszavonható-e, vagy sem, illetve, hogy van-e és ha
igen, úgy mi a jogkövetkezménye annak, ha az OVB által
hitelesített kérdés alapján aláírásgyűjtésre a kezdeményező
döntése alapján nem kerül sor. Nem szabályozott továbbá az az
esetkör sem, amikor olyan kérdésben kezdeményeznek országos
népszavazást, amely nyilvánvalóan „komolytalan”, a népszavazás
jogintézményének alkotmányos céljával és rendeltetésével
ellentétes.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi továbbá, hogy figyelemmel a
27/2007. (V. 17.) AB határozatában valamint a jelen
határozatában megállapított alkotmányellenes mulasztásokra
indokoltnak látja a népszavazás alkotmányos jogintézményére
vonatkozó hatályos joganyag teljes körű felülvizsgálatát, annak
érdekében, hogy a népszavazáshoz való alkotmányos alapjog
érvényesülését biztosítani hivatott szabályozás teljes körűen
és a jogállamiság (jogbiztonság) alkotmányos követelményének
megfelelően biztosítsa az alkotmányos alapjog érvényesülését.
Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben történő
közzétételét a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke,
előadó alkotmánybíró
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek az alkotmányellenes mulasztás megállapításával, de
megállapítását az Alkotmány 28/B. § (2) bekezdésére alapoztam
volna.
1. A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedésében a
népszavazás (és a népi kezdeményezés) szerepe az, hogy a
választópolgárok — a rendszeres időközönként tartandó
országgyűlési választásokon túl, amellyel meghatározzák az
Országgyűlés összetételét, és ezzel tevékenységének fő
irányvonalát a következő választásokig — esetenként közvetlenül
is részt vehessenek a törvényhozó hatalom gyakorlásában. A
népszavazás történhet az Országgyűlés önálló döntése alapján és
kezdeményezheti a választópolgárok egy jelentős kisebbsége is.
Mindkét esetben a népszavazás alkotmányos funkciója, hogy a
választópolgárok számára lehetővé tegye a közreműködést az
Országgyűlés által meghozandó alapvető, a politikai közösség
egészét érintő, illetve az állam sorsát befolyásoló
döntésekben. A népszavazás alkotmányos szerepe így a
képviseleti demokrácia kiegészítése és megerősítése: a
népszavazás a választópolgárok és az őket képviselő
Országgyűlés közötti együttműködés és párbeszéd eszköze a
politikai közösség tagjait érintő alapvető kérdésekről.
A népszavazás ebből következően a magyar alkotmányos rendben,
amely az Alkotmány preambuluma szerint „parlamenti demokrácia”
a képviseleti demokrácia intézménye, s így nem használható az
alkotmányos demokrácia, és így az alkotmányos berendezkedés
lényegével ellentétes vagy vele összeegyeztethetetlen célokra.
Ennek biztosítéka elsősorban, hogy az Alkotmány módosításáról
csak az Országgyűlés rendelhet el megerősítő népszavazást.
[25/1999. (VI. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 260.] Az
alkotmányozó hatalom [Alkotmány 2. § (2) bekezdés] nem
gyakorolható kizárólag népszavazás útján.
2. Az alkotmányellenes mulasztás fő indoka szerintem, hogy a
törvényhozó nem szabályozta kimerítően, tehát minden kérdésre
kiterjedően, az Alkotmány egészével (ideértve alapelveit is)
összhangban a népszavazás intézményét. Az alkotmányos mulasztás
megállapításának minden feltétele fennáll.
A népszavazás intézményére vonatkozó szabályokat részben az
Alkotmány 28. § – 28/E. §-a és az Nsztv. tartalmazza.
Véleményem szerint jelen esetben a törvényhozó alkotmányellenes
mulasztása az Alkotmány 28/B § (2) bekezdése alapján
állapítható meg, amely kimondja, hogy „[a]z országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges”. Az Alkotmány ezzel
felhatalmazást ad a törvényhozónak, hogy a népszavazás
valamennyi, az Alkotmányban nem szabályozott kérdését
törvényben szabályozza. Az Alkotmány 28/B. § (2) bekezdésében
foglalt felhatalmazás tehát széleskörű, kiterjed mindazon
szabályokra, amelyek a népszavazás alkotmányos intézménye
működéséhez — az Alkotmányban foglaltakkal együtt —
szükségesek. Az Alkotmányban adott törvényhozási felhatalmazást
az Alkotmánybíróság gyakorlata — ha azok az Alkotmány
kiegészítéséhez, vagy az Alkotmány egyes rendelkezései
érvényesüléséhez szükségesek — egyben alkotmányos
kötelezettségnek is tekinti. [lsd.: 1621/E/1992. AB határozat,
ABH 1993, 765, 766.]
Mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak az egész Nsztv.
tekintetében kellett volna megállapítania mulasztást, és
egyúttal kötelezni a törvényhozót a népszavazás intézményének
újraszabályozására. A határozatban felsorolt hiányosságok
ugyanis összességükben a teljes szabályozás, tehát az Nsztv.
egészének alkotmányellenességét idézték elő. Az
alkotmányellenességet a népszavazás, mint alkotmányos intézmény
rendes működéséhez elengedhetetlenül szükséges szabályok hiánya
idézte elő.
A törvényben az alkotmányellenes, ami nincs benne, ez indokolta
volna a törvény egészét érintő alkotmányellenes mulasztás
megállapítását.
Budapest, 2007. december 4.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részével és azzal az elvi
megjegyzéssel, hogy az Alkotmánybíróság korábbi [27/2007. (V.
17.) AB határozat] és a jelen határozatában megállapított
alkotmánysértő mulasztások megszüntetésén túlmenően indokoltnak
látszik a népszavazás, mint alkotmányos intézmény
szabályozásának („a hatályos joganyagnak”) „teljeskörű”
felülvizsgálata. A határozatban felhozott példák a szabályozás
egyéb hiányosságai, amelyet a határozat (hivatalból) nem
minősített alkotmánysértést eredményező mulasztásnak, meggyőző
érvek az Nsztv. átfogó felülvizsgálata mellett. Az Alkotmány
28/B. §-ában adott felhatalmazáson alapuló felülvizsgálat a
törvényalkotó — alkotmányos keretek között garantált —
szabadságába tartozik. Ez azt is jelenti, hogy a jogorvoslati
pozícióban eljáró Alkotmánybíróságnak jogalkalmazóként
megfogalmazott törvényértelmezései — tehát nem alkotmányvédelmi
szerepkörében kifejtett alkotmányértelmezései — a joganyag
felülvizsgálata során befolyásolhatják ugyan a törvényalkotót,
de attól eltérő szabályozást is megfogalmazhat.
Álláspontom szerint a törvényalkotó számára a határozatban
megfogalmazott ajánlásoknak erre a szempontra is ki kellett
volna térnie. A határozat hivatkozott az indítványozó által is
felhívott 57/2004. (XI. 14.) AB határozatra, mint az Nsztv. 12.
§-ának irányadó értelmezésére.
Annak az alkotmánysértést eredményező szabályozási hiánynak a
pótlása során — amely el kívánja kerülni, hogy a hitelesítést
megelőzően ugyanazon tartalmú kérdésben meginduljon, illetőleg
párhuzamosan folyjon a hitelesítési eljárás, — feltehetően el
kell térni az Alkotmánybíróság hivatkozott határozatában a
hitelesítés fogalmára („záró időpontjára”) adott értelmezéstől.
(A hitelesítendő kérdés védelmének és az aláírásgyűjtés
megkezdésének kezdő pontja nem szükségszerűen egybeeső eljárási
mozzanatok.)
A törvényalkotónak e tekintetben is meglévő szabadságára a
határozatban utalni kellett volna.
Budapest, 2007. december 4.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet sem a határozat rendelkező részével, sem az
indokolással, mivel az indítványt el kellett volna utasítani
tekintettel arra, hogy mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség nem áll fent.
1. Az Alkotmánybíróság korábbi határozataiban részletesen
kidolgozta azokat a szempontokat, amelyek alapján az Abtv. 49.
§-a szerinti mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés
megállapítható. Az Abtv. 49. §-ában szabályozott két feltétel
konjunktív, a jogszabályban előírt jogalkotási kötelezettség
elmulasztása és az ebből eredő alkotmányellenes helyzet
együttesen kell jelentkezzen. Bármely feltétel hiányában a
mulasztásos alkotmánysértés nem állapítható meg. Megállapítható
a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor is, ha a
jogi szabályozás iránti igény annak nyomán állott elő, hogy az
állam jogszabályi úton beavatkozott bizonyos életviszonyokba,
és ezáltal az állampolgárok egy csoportját megfosztotta
alkotmányos joguk érvényesítésének gyakorlati lehetőségétől.
[22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.;
1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667, 669.]
Amennyiben valamely alapjog érvényesítéséhez szükséges
jogszabályi garanciák hiányoznak, szintén mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapításának van helye.
[37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 231.] Az Abtv.
49. §-ában leírt helyzet akkor is megállapítható, ha van ugyan
szabály az adott szabályozási tárgykörre vonatkozóan, azonban
az Alkotmányból levezethető normát a meglévő szabály nem
tartalmazza [22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995, 108,
113.; 29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122, 128.;
15/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH 1998, 132, 138-139.]. A
szabályozás hiányos tartalmából eredő alkotmánysértő mulasztás
megállapítása is a mulasztás vagy a kifejezett jogszabályi
felhatalmazáson nyugvó, vagy ennek hiányában, a feltétlen
jogszabályi rendezést igénylő jogalkotói kötelezettség
elmulasztásán kell, hogy alapuljon [4/1999. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1999, 52, 57.].
Mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés tehát mindenképpen
csak akkor állapítható meg, ha
— a fentiekben írt valamely okból — a szabályozás olyan hiánya
állapítható meg, amely eléri az alkotmánysértés szintjét. Az
Alkotmánybíróságnak kötelessége ilyenkor a lehető legalaposabb
vizsgálatot lefolytatni, annak érdekében, hogy a meglévő
szabályozási koncepción belül ’megtalálja’ a szabályt,
alkotmányos követelményeket fogalmazzon meg. Az
Alkotmánybíróság nem utalhatja minden, nem teljesen világos
szabály esetében a jogalkotóra azt a kötelezettséget, hogy
hozzon új, jobban megfogalmazott szabályt. Alapos tartalmi
vizsgálatnak kell elsőként alávetni a kérdéses életviszonyra
vonatkozó szabályrendszert. Amennyiben az ilyen vizsgálatot
követően az állapítható meg, hogy az adott helyzetre valóban
nincsen szabály, és a szabály hiányából következő helyzet eléri
az alkotmánysértő szintet, kimondható a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség. A testületnek a teljes
szabályozási koncepciót és normarendszert kell vizsgálnia, nem
csak a konkrét, az életviszonyra direkt módon vonatkozó
normákat. Az egész jogrendszert egységében szemlélve szükséges
elemezni a szabály megtalálásához, vagy hiányának
megállapításához [v.ö. például 40/2007. (VI. 20.) AB határozat,
ABK 2007. június, 539, 549.].
A jelen esetben, mivel a szabályozási koncepción belül
megtalálható az adott életviszonyra vonatkozó szabály, a
mulasztás megállapítása véleményem szerint indokolatlan volt.
2. A fentiekben kifejtetteket figyelembe véve, megítélésem
szerint az Alkotmánybíróság a versengő népszavazási
kezdeményezésekre vonatkozó szabályt kutatva több szempontból
is vizsgálódhatott volna.
2.1. Álláspontom szerint a versengő kérdések kezeléséhez az
Alkotmánybíróság által korábban kimunkált és rendszeresen
alkalmazott egyértelműségi tesztet tovább kellett volna
fejleszteni, különös tekintettel arra, hogy a testület 26/2007.
(IV. 25.) AB határozatában már kifejezetten utalt az ebbe az
irányba történő elmozdulásra. Kimondta ugyanis az
Alkotmánybíróság, hogy „[a]z egyértelműség követelményének
lényege, hogy a népszavazási kérdésnek döntésre alkalmasnak
kell lennie, aminek a jogalkotói és a választópolgári
egyértelműség feltétlenül szükséges, de nem egyetlen feltétele.
A népszavazás alkotmányos funkciójával való
összeegyeztethetőséget az Alkotmánybíróság a népszavazási
kérdés egyértelműsége részének tekinti és esetenként vizsgálja.
(…) Az egyértelműség részének tekinti az Alkotmánybíróság azt
is, hogy a népszavazási kérdésben foglalt döntési kötelezettség
ne legyen kivitelezhetetlen, végrehajthatatlan,
következményeiben kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a
jövőben az egyes népszavazási kérdések alkotmányos
megengedhetőségéről szóló döntéseiben e szempontot is
figyelembe fogja venni.” (ABK 2007. április, 332, 334.)
Napjainkban a népszavazási színtéren új helyzet van,
’népszavazási dömpinggel’ áll szemben az OVB és az
Alkotmánybíróság. Ezért kiemelt figyelmet kell arra fordítani,
hogy az egymás után, rövid időközön belül, azonos tárgykörben,
azonos, hasonló vagy éppenséggel ellentétes tartalmú
kérdésekben benyújtott kezdeményezések mind jogalkotói, mind
választópolgári szinten nagy veszélyt jelentenek az Nsztv. 13.
§-ában foglalt egyértelműségi követelményre. Nem kerülhető el
megítélésem szerint az, hogy a versengő kérdéseket együtt,
egymásra tekintettel vizsgálják az illetékes fórumok, és ebből
következően az egyértelműség tesztjét ki kell terjeszteni az
együtt vizsgált egyértelműségre. Bár valamely kérdés önmagában
egyértelmű lehet, egy vele egy időben vizsgálandó, ellentétes,
vagy azonos tartalmú kérdéssel együttesen nézve már
elképzelhető, hogy az egyértelműség törvényi követelményének
nem tesz eleget, és ebből következően ilyen esetekben az összes
kérdés együtt nem hitelesíthető.
2.2. Az együttes vizsgálat követelményéből következően a
versengő népszavazási kezdeményezések esetében kiemelten
figyelemmel kell lenni az Nsztv. 12. §-ából fakadó megelőzés
elvére. Amennyiben ugyanis a kérdéseket elbíráló fórum
megállapítja, hogy azok kizárják egymást a jogalkotói és/vagy
választópolgári együttes egyértelműségi teszten, el kell
dönteni azt, hogy a két vagy több versengő (amúgy önmagában
hitelesíthető) kérdés közül melyik kerüljön hitelesítésre.
Az Nsztv. 12. §-a szerint „[h]a az Országos Választási
Bizottság az aláírásgyűjtő ívet, illetőleg a kérdést
hitelesítette, ugyanazon tartalmú kérdésben nem nyújtható be
aláírásgyűjtő ívek újabb mintapéldánya, illetőleg népszavazás
elrendelésére irányuló újabb kezdeményezés a) a népszavazás
megtartásáig, vagy b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
c) az aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre álló
határidő eredménytelen elteltéig.”
A jogszabályban említett „hitelesítés” egy pillanat. Az
Alkotmánybíróság 57/2004. (XII. 14.) AB határozatában kifejtett
álláspontja szerint az Nsztv. 12. §-ában említett hitelesítés
az a pillanat, amikor az Országos Választási Iroda (a
továbbiakban: OVI) hitelesítési záradékkal látja el az OVB, és
adott esetben jogorvoslati szakaszban az Alkotmánybíróság által
is elbírált aláírásgyűjtő ív mintapéldányát (ABH 2004, 809,
815.). Véleményem szerint az Alkotmánybíróságnak felül kellene
vizsgálnia ezt a korábbi határozatát, mint ahogy az
Alkotmánybíróság indokolt esetben máskor is eltért már korábbi
precedensétől, legutoljára a 27/2007. (V. 17.) határozatban
(ABK 2007. május, 387, 393.).
Megítélésem szerint a jogszabály egyértelműen meghatározza
azt, hogy melyik a hitelesítés pillanata: az, amikor az
„Országos Választási Bizottság hitelesítette” a mintapéldányt.
Sem az Nsztv. 12. §-a, sem a törvény más paragrafusa nem enged
arra következtetni, hogy a hitelesítés az az időpont lenne,
amikor az OVI kiadja a záradékot.
Álláspontom szerint világosan el kell különíteni a
hitelesítés pillanatát (az Nsztv. 12. §-ában hivatkozott
időpillanatot) és az aláírásgyűjtő ív, valamint az azt
hitelesítő határozat további sorsát. Az OVB hitelesítő
határozata ellen a Ve. 130. §-a alapján jogorvoslatnak van
helye, a 118. § (1) bekezdése szerint pedig a jogorvoslati
határidő eredménytelen lejárta után, vagy a pozitív tartalmú
jogorvoslati határozat közzétételét követően az OVI záradékkal
látja el az OVB által már hitelesített aláírásgyűjtő ívet. A
hitelesítő határozat jogerőre emelkedése nem esik egybe a
határozat meghozatalával — a hitelesítés pillanatával —, és nem
is azonosítható azzal. Még kevésbé azonosítható a jogerőre
emelkedést adminisztratív úton tanúsító záradék elhelyezésének
pillanata a hitelesítéssel magával.
Ezek az utólagos események nem változtatnak azon az
időpillanaton, amikor az Nsztv. 12. §-a értelmében vett
hitelesítés megtörtént, az adott és egyértelműen
meghatározható.
2.3. A többségi határozat az indokolásban rámutat arra, hogy
nincsen szabály arra vonatkozóan sem, „amikor olyan kérdésben
kezdeményeznek országos népszavazást, amely nyilvánvalóan
»komolytalan«, a népszavazás intézményének alkotmányos céljával
és rendeltetésével ellentétes”. Említi a határozat azt is, hogy
nem került szabályozásra az az eset sem, amikor az
aláírásgyűjtési ív hitelesítését követően a kezdeményezők
döntése alapján nem kerül sor aláírásgyűjtésre.
Álláspontom szerint nem feltétlenül szükséges a felvetett
problémaköröknek a meglévőnél részletesebb jogalkotói
szabályozása, tekintettel arra, hogy a Ve. 3. § d) pontjának
vizsgálatával ezek a kérdések megoldhatók.
Az Alkotmánybíróság és az OVB napjainkban, — ahogy fentebb is
utaltam rá, — új helyzettel szembesül az országos népszavazási
kezdeményezésekkel kapcsolatban. Ilyen sürgetően még nem merült
fel a rendeltetésellenes joggyakorlás problematikája, különös
tekintettel arra, hogy a rendszerváltás óta mindösszesen öt
népszavazás megtartására került sor. Ezidáig nem próbálták
tömegesen, társadalmi céljával ellentétesen használni ezt az
intézményt, így nem is került sor ezzel kapcsolatos
alkotmányossági követelmény kidolgozására. Mindazonáltal az új
helyzet véleményem szerint megköveteli azt, hogy a testület
foglalkozzon ezzel a problémakörrel is, és alkotmányos
követelményeket munkáljon ki ezen a területen.
Tekintettel arra, hogy az OVB által országos népszavazási
ügyekben lefolytatott hitelesítési eljárás egyfajta választási
eljárás, ugyanúgy vonatkozik rá a Ve., és így annak 3. § d)
pontja, mint az egyéb választási eljárásokra [v.ö. Ve. 2. § e)
pont]. A rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó vizsgálat és
az ez alapján való döntés egyáltalán nem példa nélküli a
választási eljárásokkal kapcsolatos jogorvoslati eljárások
történetében. Az OVB határozata ellen (kivéve a Ve. 130. §-ában
szabályozott esetet) a Legfelsőbb Bírósághoz lehet
felülvizsgálati kérelemmel fordulni [Ve. 83. § (7) bek.]. A
Legfelsőbb Bíróság az OVB döntéseit jogorvoslati fórumként
látja el, az eset körülményeit figyelembe véve, a vonatkozó
jogszabályok alapján bírálja felül az alsóbb szintű döntést. A
kifogást tevők igen gyakran hivatkoznak a Ve. 3. §. d)
pontjában foglaltak sérelmére, és a Legfelsőbb Bíróság rendre
megvizsgálja az ezen az alapon benyújtott kérelmeket is (pl.
BH2004. 299, BH2006. 230, BH2006. 232).
Az országos népszavazásokkal kapcsolatos esetekben az
Alkotmánybíróság kettős funkciót tölt be. Egyfelől jogvédő
szerepkörében a népszavazásra vonatkozó jogszabályok
alkotmányellenességét vizsgálja, másfelől a Ve. 130. §-a
alapján jogorvoslati fórum az OVB hitelesítéssel kapcsolatos
határozatai tekintetében. Ezekben az esetekben mindkét
feladatát gyakorolnia kell, egyik funkció sem kerülhet a
másikhoz képest alárendelt szerepbe. Az Alkotmánybíróság
fentiekben jellemzett feladata nagyon hasonló ebben a körben a
Legfelsőbb Bíróság funkciójához: az OVB választási eljárás
során hozott határozatát kell jogorvoslati fórumként
felülbírálnia, különbség pusztán a támadott határozat
tartalmában van. Így az országos népszavazási
kezdeményezésekkel kapcsolatos döntéseiben mind az OVB-nek,
mind az Alkotmánybíróságnak, mint az OVB jogorvoslati
fórumának, érvényre kell juttatnia
eljárása során a Ve. 3. § d) pontjában foglaltakat. Ez a
követelmény következik az Alkotmánybíróság által korábban, a
32/2001. (VII. 11.) AB határozatban (ABH 2001, 287, 294-295.)
és a 26/2007. (IV. 25.) AB határozatban (ABK 2007. április,
332, 334.) rögzített elvekből is.
Budapest, 2007. december 4.
Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró
. |