A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítása iránt előterjesztett egyesített
indítványok tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a társadalmi szervezetek kezelői jogának
megszüntetéséről szóló 1990. évi LXX. törvény 1. § (1)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására irányuló
indítványokat és e törvényi rendelkezés megsemmisítése
iránti kérelmeket elutasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványokkal támadott törvény 1. § (1) bekezdése
szerint a társadalmi szervezeteknek az állami tulajdonú
ingatlanokra vonatkozó kezelői joga - a 6. § (1)
bekezdésében foglalt rendelkezés alapján - a törvény
hatálybalépésével kártalanítás nélkül megszűnik.
2. Az indítványokban megfogalmazott álláspont szerint e
törvényi rendelkezés alkotmányellenes, ezért az
indítványozók kérték annak visszamenőleges hatályú
megsemmisítését.
Kifogásolták, hogy a törvény nincs összhangban az Alkotmány
13. §-ával, amely mindenki számára biztosítja a tulajdonhoz
való jogot. Azzal érveltek, hogy az 1987. évi I. törvény
hatálybalépéséig az állami földtulajdon átruházása nem volt
lehetséges. Azok a szervezetek, melyek az államtól
ingatlanra vonatkozó tulajdonjogot kivántak szerezni - akár
ellenérték fejében - csak kezelői jogot szerezhettek. A
9/1969. (II. 9.) Korm. rendelet 6. §-a ugyanakkor úgy
rendelkezett, hogy a kezelő a tulajdonos jogait és
kötelességeit gyakorolja. A kezelői jog tartalma ezért
nézetük szerint "teljes egészében" megegyezik a tulajdonjog
tartalmával, különösen azokban az esetekben, amikor a
vagyontárgy korábbi kezelőjétől írásos megállapodással,
ellenérték fejében és földhivatali bejelentési
kötelezettséggel szerezte meg az új jogosult a kezelői
jogot.
3. Az igazságügyminiszter álláspontja szerint az ingatlanra
vonatkozó kezelői jog nem olyan alapvető jog, amelyet
megilletne az Alkotmány 13. §-a alapján az alkotmányos
védelem. Az Alkotmányban ez a jog nevesítetten nem szerepel,
a tulajdonjog alkotmányos védelmét pedig nem lehet
kiterjesztően értelmezni. Észrevételeiben az
igazságügyminiszter utalt továbbá arra is, hogy természetes
személy nem szerezhetett kezelői jogot, ugyanakkor
piacgazdaságban a kezelői jog kategóriája értelmezhetetlen.
Végül hivatkozott arra, hogy a törvény a társadalmi
szervezetek szerzett jogait önkényesen nem vonja el, csupán
polgári jogi alapokra kivánja helyzeni a társadalmi
szervezetek ingatlanhasználatát, és az új jogi rendezésig az
ingyenes ingatlanhasználatot a társadalmi szervezeteknek
változatlanul biztosítja.
4. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország
gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. Az
Alkotmány 13. § (1) bekezdése biztosítja a tulajdonhoz való
jogot, a (2) bekezdés pedig kimondja, hogy tulajdont
kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, teljes,
feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.
Az indítványokkal érintett, idézett alkotmányi rendelkezések
mellett az Alkotmánybíróság figyelemmel volt még az
indítványok elbírálása során az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének - általánosságban megfogalmazott - jogállami
deklarációjára, továbbá az Alkotmány 8. § (2) bekezdésében
írt arra a rendelkezésre, amely szerint az alapvető jogokra
és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja
meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban törvény sem
korlátozhatja.
II.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja kialakításánál abból
indult ki, hogy az indítványokkal támadott normatartalommal
használt "kezelői jog" kategóriája a korábbi magyar
jogrendszer terméke.
A rendszerváltást megelőző jogrendben a tulajdoni felfogás
tekintetében, bár különböző időszakokban eltérő módon, de
mégis a meghatározó a társadalmi tulajdon, ezen belül pedig
az állami tulajdon szerepe volt; az állami tulajdon
magyarázatát pedig elsősorban nem a polgári jogi intézmények
keretében keresték, hanem abban a közhatalmi elemek túlsúlya
dominált. A régi Alkotmány és az irányadó törvényi
rendelkezések az állami tulajdon "egységességét és
oszthatatlanságát" tételezték.
Az állami tulajdon domináló szerepén nyugvó gazdaság döntően
az állami vállalatok (és egyéb gazdálkodó szervezetek)
gazdálkodási tevékenységére épült, a fő gazdálkodó
szervezetek az állami vállalatok voltak. Ezek, mint önálló
jogalanyisággal felruházott szervezetek, az állam
tulajdonával az ún. "kezelői jog" alapján és keretében
gazdálkodtak. Az állami tulajdon "oszthatatlansága" nem
tette lehetővé a társadalmi szervezetek tulajdonjogának
formális elismerését sem.
2. Az állami tulajdon oszthatatlanságán és a struktúrált
tulajdoni felfogáson nyugvó, fogalmilag tisztázatlan
"kezelői jog" kategóriája az 1989. évi alkotmányrevízió után
alkotmányosan is definiálhatatlanná és értelmezhetetlenné
vált. Az Alkotmány megszüntette az állami tulajdon
primátusát, 9. § (1) bekezdése a köztulajdont és a
magántulajdont egyenrangú minőséggel ruházta fel, a kezelői
jogot pedig nevesített jogként kifejezetten nem vonta
alkotmányos védelem alá.
Mindazonáltal a "kezelői jog" - keletkezési idejétől
függetlenül - számos létező jogviszony forrása, sőt, az
indítványokkal támadott törvényi rendelkezés szerint,
törvényi szabályozás tárgya is. Ezért az Alkotmánybíróságnak
az alkotmányossági vizsgálat során a régi jog e továbbra is
érvényben levő intézményét - az alkotmányos jogokkal
összefüggésben - értelmeznie és minősítenie kell.
3. A "kezelői jog" tartalmában nem azonos a tulajdonjoggal,
mert a kezelői jog jogosultja a tulajdonos állammal szemben
egyáltalában nem áll dologi jogi pozícióban. Különböző
időszakokban különböző intenzitással ugyan, de a
tulajdonjogviszonyon belül mindig az állam szerepe állt
előtérben: az államnak teljes tulajdonosi rendelkezési
hatalma volt a kezelésbe adott tulajdoni tárgy felett. Ezt
fejezte ki az állami tulajdon alkotmányosan deklarált
egysége és oszthatatlansága; az állam bármikor visszavehette
tulajdonát a kezelőktől és azt feloszthatta,
átcsoportosíthatta stb. közöttük. Az oszthatatlanság
kritériuma a tulajdonjogra és nem a "kezelői jogra"
vonatkozott.
Ugyanakkor a "kezelői jog" címzettje nem tulajdonosként
tulajdonosi jogokat gyakorolt. A "kezelői jog" sajátosságai
engedelmesen követték a régi gazdaságirányítási rend
változásait: a jogintézmény tartalma évtizedről-évtizedre
átalakult, terjedelme pedig az egyszerű birtokjogtól a
"majdnem igazi" tulajdonjogig terjedt.
Az állami tulajdon oszthatatlanságának és a struktúrált
tulajdoni felfogásnak eszerint két meghatározó elemet,
vonatkozást kell tulajdonítani: éspedig az államnak a
tulajdon tárgya feletti gazdasági (tulajdonosi) hatalmát,
valamint a "kezelői jogot" gyakorló állami (társadalmi)
szerveknek a jogosítványát az önálló tulajdonosi fellépésre.
A két mozzanat az állami tulajdon egységén belül jól
elkülöníthető: az egyik, az ún. belső jogviszony, azaz az
állam, illetőleg gazdaságirányító szervei és a tulajdon
tárgyát kezelő szervek közötti kapcsolat; a másik, az ún.
külső jogviszony, amely a kezelői jogot testesíti meg, s
amelyben az állami tulajdon kezelője harmadik személyek
irányában tulajdonosként viselkedik. A gazdaságirányítási
rendszer változásával a külső kapcsolat egyre inkább
megközelítette a polgári jogi tulajdont, az állammal szemben
azonban a kezelő legfeljebb az állam tulajdonjogából
derivált kötelmi pozícióban volt, azaz egy - többnyire
tisztázatlan vagy jogilag csak részben tisztázott és
szabályozott - sui generis jogviszony egyik alanya, aki a
jogviszony másik pólusán elhelyezkedő államtól ingyenesen
(egyes esetekben visszterhesen) vagyonértékű jogosítványokat
szerzett. E vagyonértékű jogok megnyilvánulása volt, hogy a
kezelő a harmadik személyekkel fennálló, külső
jogviszonyokban dologi jogi pozícióba került. Ez a pozíciója
azonban a tulajdonos állam tulajdonjogán alapult és abból
származott.
Mindebből következik, hogy az Alkotmánybíróság álláspontja
szerint a "kezelői jog" nem azonosítható a tulajdonjoggal,
hanem az a tulajdonjognak a korábbi magyar jogrendszerben
kialakult olyan mutációja, amelyben a tulajdonosi
jogosítványok magán a tulajdonjogviszonyon belül
átrendeződnek belső (kötelmi) és külső (dologi) jellegű
jogviszonyok jogosultságaivá és kötelezettségeivé.
4. Nem azonosítható a kezelői jog a tulajdonjog valamely
részjogosítványával sem, mert a kezelői jog jogosultja csak
a tulajdonos állam által nem gyakorolt "maradékjogok"
tekintetében válik alanyi jogosulttá. Ezek a "maradékjogok",
amelyek vagyonértékű jogokat testesítenek ugyan meg, mindig
csak a tulajdonos által átruházott terjedelemben és
tartalommal állnak fenn, a jogi szabályozások és konkrét
jogviszonyok - történetileg és egyedileg is változó -
sokféleségének megfelelően. A tulajdonjoggal összefüggésben
fennálló kettősség a tulajdonosi részjogosítványok
tekintetében is érvényes: a kezelő dologi jogi pozíciója
csak a jogviszony külső vonatkozásaiban jelenik meg; a belső
jogviszonyban a kezelő általában csak kötelmi jogosult.
5. Az Alkotmány idézett rendelkezései a köztulajdon védelme
körében az állami tulajdont is oltalmazzák, az állam számára
is biztosítják a tulajdonhoz való jogot. Az a törvényi
rendezés, amely tartalmilag ennek az alkotmányos
jogosultságnak egy határozott megnyilvánulása, kifejeződése,
nem alkotmányellenes. A támadott törvény ugyanis a
tulajdonos állammal szemben szünteti meg a kezelői jogot,
márpedig a kezelői jog jogosultját a tulajdonossal szemben
alkotmányos tulajdonjogi védelem nem illeti meg. Az állam
tulajdonosi szabadságából következik, hogy az állami
tulajdon intézményét, belső struktúráját joga van
törvényhozói úton is átalakítani. Mivel a kezelő "kezelői
jogát" minden esetben az államtól, mint tulajdonostól
származtatja, s mivel a kezelő a belső jogviszonyban az
állammal szemben tulajdonosi jogokat soha nem gyakorolhat,
az állam dologi jogi pozíciójából fakad a kezelői jog
visszavonására, megszüntetésére vonatkozó jogosultsága.
Ezért a "kezelői jog" törvény általi megszüntetése nem
minősül alkotmányellenesnek.
6. A támadott törvényi rendelkezés a jogállamiság és a
piacgazdaság alkotmányos intézményrendszereiben
meghatározhatatlan jogosultságot szüntet meg anélkül
azonban, hogy a jogosultság alanyait jogfosztottá tenné. A
törvény a jogintézményt pusztán polgári jogi alapokra
helyezi és ezzel az alkotmányosan is értelmezhetővé és
kezelhetővé válik. A társadalmi szervezetek használati jogát
a törvényi rendezés nem érinti, ez pedig, mint vagyonértékű
jog, alkotmányos védelem alatt áll.
Az Alkotmány és az alkotmányos jogrendszer megfelelő
védelemben részesíti az Alkotmányban meg nem jelenő, egyéb
nevesített jogokat is. A vagyoni jogok alkotmányos védelme
az Alkotmánynak a tulajdonjogot oltalmazó rendelkezéseiből
(Alkotmány 9. § (1) bekezdés, 13. § (1) bekezdés)
következik.
Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy az
Alkotmány 13. § (1) bekezdése nemcsak a tulajdonjog, hanem
az azzal összefüggő minden vagyoni jog biztosítására
vonatkozik. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése ezért a
tulajdonvédelem körében az egyéb vagyoni jogok védelmét is
biztosítja. A jogösszehasonlítás is azt mutatja, hogy több
külföldi alkotmánybíróság gyakorlata a vagyoni
jogosultságokat az alkotmányos tulajdonvédelem körébe vonja.
Az Alkotmánybíróság ezzel is összhangban az Alkotmány
tulajdonvédelemmel kapcsolatos rendelkezéseit olyan
alapjognak tekinti, amelyet mind az Alkotmánybíróság, mind a
bíróságok az egyéb dologi jellegű vagyoni jogok védelmére is
alkalmazhatnak.
A használat joga korlátolt és idegen dologbeli jog, amely a
tulajdonostól nyert abszolút (dologi) hatályú és önálló
léttel bíró jogosultság, anélkül, hogy ez az önállóság
érintené a tulajdonjoghoz való kapcsolódását. A használat
joga tehát a tulajdonjog önállósult részjogosítványa, amely
tartalmát tekintve a tulajdonjog olyan "szelvényjoga",
amelynek vagyoni értéke van.
Mivel az indítványokkal kifogásolt törvényi rendelkezés a
társadalmi szervezeteknek ezt, az alkotmányosan oltalmazott
használati jogát nem szünteti meg, nem vonja el, a törvény
Alkotmányban védett jog sérelmét nem valósítja meg. Nem áll
fenn alkotmányos sérelem azáltal sem, hogy a kezelői jog
megszüntetése a sérelmezett törvényi rendelkezéssel
kártalanítás nélkül történt. A kifejtettek szerint a
használati jog áll alkotmányos védelem alatt, így csak ennek
a jognak a korlátozása vagy elvonása az, ami - elvileg,
többek között a szerzés visszterhességétől is függően -
kártalanításra érdemes. Annak eldöntése azonban, hogy a
kártalanításnak mennyiben állnak fenn az alkotmányos
feltételei, nem e törvény alkotmányossági vizsgálatára
tartozó kérdés.
Az Alkotmánybíróság ezért az alaptalan indítványokat
elutasította.
Az Alkotmánybíróság a határozatban kifejtett elvi
állásfoglalás miatt rendelte el a határozatnak a Magyar
Közlönyben való közzétételét.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |