| A döntés szövege:                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
 Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
 utólagos  megállapítása   iránt  előterjesztett   egyesített
 indítványok tárgyában meghozta a következő
 
 határozatot:
 
 Az Alkotmánybíróság a társadalmi szervezetek kezelői jogának
 megszüntetéséről szóló  1990. évi  LXX.  törvény  1.  §  (1)
 bekezdése alkotmányellenességének  megállapítására  irányuló
 indítványokat  és   e  törvényi  rendelkezés  megsemmisítése
 iránti kérelmeket elutasítja.
 
 Az  Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
 közzéteszi.
                          Indokolás
 I.
 
 1. Az  indítványokkal támadott  törvény 1.  § (1)  bekezdése
 szerint a  társadalmi  szervezeteknek  az  állami  tulajdonú
 ingatlanokra  vonatkozó   kezelői  joga   -  a   6.  §   (1)
 bekezdésében  foglalt   rendelkezés  alapján   -  a  törvény
 hatálybalépésével kártalanítás nélkül megszűnik.
 
 2. Az  indítványokban  megfogalmazott  álláspont  szerint  e
 törvényi    rendelkezés     alkotmányellenes,    ezért    az
 indítványozók   kérték    annak   visszamenőleges    hatályú
 megsemmisítését.
 
 Kifogásolták, hogy  a törvény nincs összhangban az Alkotmány
 13. §-ával,  amely mindenki számára biztosítja a tulajdonhoz
 való jogot.  Azzal érveltek,  hogy az  1987. évi  I. törvény
 hatálybalépéséig az  állami földtulajdon átruházása nem volt
 lehetséges.  Azok   a  szervezetek,   melyek   az   államtól
 ingatlanra vonatkozó  tulajdonjogot kivántak szerezni - akár
 ellenérték fejében  - csak  kezelői  jogot  szerezhettek.  A
 9/1969. (II.  9.)  Korm.  rendelet  6.  §-a  ugyanakkor  úgy
 rendelkezett,  hogy   a  kezelő   a  tulajdonos   jogait  és
 kötelességeit  gyakorolja.  A  kezelői  jog  tartalma  ezért
 nézetük szerint  "teljes egészében" megegyezik a tulajdonjog
 tartalmával,  különösen   azokban  az  esetekben,  amikor  a
 vagyontárgy  korábbi   kezelőjétől  írásos  megállapodással,
 ellenérték    fejében     és    földhivatali     bejelentési
 kötelezettséggel szerezte  meg  az  új  jogosult  a  kezelői
 jogot.
 
 3. Az  igazságügyminiszter álláspontja szerint az ingatlanra
 vonatkozó  kezelői  jog  nem  olyan  alapvető  jog,  amelyet
 megilletne az  Alkotmány  13.  §-a  alapján  az  alkotmányos
 védelem. Az Alkotmányban ez a jog nevesítetten nem szerepel,
 a  tulajdonjog   alkotmányos  védelmét   pedig   nem   lehet
 kiterjesztően      értelmezni.       Észrevételeiben      az
 igazságügyminiszter utalt  továbbá arra is, hogy természetes
 személy   nem   szerezhetett   kezelői   jogot,   ugyanakkor
 piacgazdaságban a  kezelői jog kategóriája értelmezhetetlen.
 Végül  hivatkozott   arra,  hogy   a  törvény  a  társadalmi
 szervezetek szerzett  jogait önkényesen nem vonja el, csupán
 polgári  jogi   alapokra  kivánja   helyzeni  a   társadalmi
 szervezetek ingatlanhasználatát, és az új jogi rendezésig az
 ingyenes  ingatlanhasználatot  a  társadalmi  szervezeteknek
 változatlanul biztosítja.
 
 4. Az  Alkotmány 9.  § (1)  bekezdése  szerint  Magyarország
 gazdasága olyan  piacgazdaság, amelyben  a köztulajdon  és a
 magántulajdon egyenjogú  és egyenlő  védelemben részesül. Az
 Alkotmány 13.  § (1) bekezdése biztosítja a tulajdonhoz való
 jogot,  a   (2)  bekezdés  pedig  kimondja,  hogy  tulajdont
 kisajátítani  csak   kivételesen  és   közérdekből,  teljes,
 feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.
 
 Az indítványokkal érintett, idézett alkotmányi rendelkezések
 mellett  az   Alkotmánybíróság  figyelemmel   volt  még   az
 indítványok  elbírálása   során  az   Alkotmány  2.   §  (1)
 bekezdésének -  általánosságban megfogalmazott  -  jogállami
 deklarációjára, továbbá  az Alkotmány  8. § (2) bekezdésében
 írt arra  a rendelkezésre, amely szerint az alapvető jogokra
 és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja
 meg, alapvető  jog lényeges  tartalmát azonban  törvény  sem
 korlátozhatja.
 
 II.
 
 1.  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  kialakításánál  abból
 indult ki,  hogy az indítványokkal támadott normatartalommal
 használt  "kezelői   jog"  kategóriája   a  korábbi   magyar
 jogrendszer terméke.
 
 A rendszerváltást  megelőző jogrendben  a tulajdoni felfogás
 tekintetében, bár  különböző időszakokban  eltérő módon,  de
 mégis a  meghatározó a társadalmi tulajdon, ezen belül pedig
 az  állami   tulajdon  szerepe   volt;  az  állami  tulajdon
 magyarázatát pedig elsősorban nem a polgári jogi intézmények
 keretében keresték, hanem abban a közhatalmi elemek túlsúlya
 dominált.  A   régi  Alkotmány   és  az   irányadó  törvényi
 rendelkezések   az   állami   tulajdon   "egységességét   és
 oszthatatlanságát" tételezték.
 
 Az állami tulajdon domináló szerepén nyugvó gazdaság döntően
 az  állami  vállalatok  (és  egyéb  gazdálkodó  szervezetek)
 gazdálkodási   tevékenységére   épült,   a   fő   gazdálkodó
 szervezetek az  állami vállalatok  voltak. Ezek, mint önálló
 jogalanyisággal   felruházott    szervezetek,    az    állam
 tulajdonával az  ún.  "kezelői  jog"  alapján  és  keretében
 gazdálkodtak.  Az  állami  tulajdon  "oszthatatlansága"  nem
 tette  lehetővé  a  társadalmi  szervezetek  tulajdonjogának
 formális elismerését sem.
 
 2. Az  állami tulajdon  oszthatatlanságán és  a  struktúrált
 tulajdoni   felfogáson   nyugvó,   fogalmilag   tisztázatlan
 "kezelői jog" kategóriája az 1989. évi alkotmányrevízió után
 alkotmányosan is  definiálhatatlanná  és  értelmezhetetlenné
 vált.  Az   Alkotmány  megszüntette   az   állami   tulajdon
 primátusát,  9.   §  (1)   bekezdése  a  köztulajdont  és  a
 magántulajdont egyenrangú  minőséggel ruházta fel, a kezelői
 jogot  pedig   nevesített  jogként  kifejezetten  nem  vonta
 alkotmányos védelem alá.
 
 Mindazonáltal  a   "kezelői  jog"   -  keletkezési  idejétől
 függetlenül -  számos létező  jogviszony  forrása,  sőt,  az
 indítványokkal  támadott   törvényi   rendelkezés   szerint,
 törvényi szabályozás tárgya is. Ezért az Alkotmánybíróságnak
 az alkotmányossági  vizsgálat során a régi jog e továbbra is
 érvényben  levő   intézményét  -   az  alkotmányos  jogokkal
 összefüggésben - értelmeznie és minősítenie kell.
 
 3. A  "kezelői jog" tartalmában nem azonos a tulajdonjoggal,
 mert a  kezelői jog jogosultja a tulajdonos állammal szemben
 egyáltalában  nem  áll  dologi  jogi  pozícióban.  Különböző
 időszakokban   különböző    intenzitással   ugyan,    de   a
 tulajdonjogviszonyon belül  mindig  az  állam  szerepe  állt
 előtérben:  az   államnak  teljes  tulajdonosi  rendelkezési
 hatalma volt  a kezelésbe  adott tulajdoni tárgy felett. Ezt
 fejezte  ki   az  állami  tulajdon  alkotmányosan  deklarált
 egysége és oszthatatlansága; az állam bármikor visszavehette
 tulajdonát    a     kezelőktől    és    azt    feloszthatta,
 átcsoportosíthatta   stb.   közöttük.   Az   oszthatatlanság
 kritériuma  a   tulajdonjogra  és   nem  a  "kezelői  jogra"
 vonatkozott.
 
 Ugyanakkor a  "kezelői  jog"  címzettje  nem  tulajdonosként
 tulajdonosi jogokat  gyakorolt. A "kezelői jog" sajátosságai
 engedelmesen  követték   a  régi   gazdaságirányítási   rend
 változásait: a  jogintézmény  tartalma  évtizedről-évtizedre
 átalakult,  terjedelme  pedig  az  egyszerű  birtokjogtól  a
 "majdnem igazi" tulajdonjogig terjedt.
 
 Az állami  tulajdon  oszthatatlanságának  és  a  struktúrált
 tulajdoni  felfogásnak   eszerint  két  meghatározó  elemet,
 vonatkozást  kell   tulajdonítani:  éspedig  az  államnak  a
 tulajdon tárgya  feletti gazdasági  (tulajdonosi)  hatalmát,
 valamint a  "kezelői  jogot"  gyakorló  állami  (társadalmi)
 szerveknek a jogosítványát az önálló tulajdonosi fellépésre.
 A  két  mozzanat  az  állami  tulajdon  egységén  belül  jól
 elkülöníthető: az  egyik, az  ún. belső  jogviszony, azaz az
 állam, illetőleg  gazdaságirányító  szervei  és  a  tulajdon
 tárgyát kezelő  szervek közötti  kapcsolat; a  másik, az ún.
 külső jogviszony,  amely a  kezelői jogot  testesíti meg,  s
 amelyben az  állami  tulajdon  kezelője  harmadik  személyek
 irányában tulajdonosként  viselkedik.  A  gazdaságirányítási
 rendszer  változásával   a  külső   kapcsolat  egyre  inkább
 megközelítette a polgári jogi tulajdont, az állammal szemben
 azonban  a   kezelő  legfeljebb   az  állam  tulajdonjogából
 derivált kötelmi  pozícióban  volt,  azaz  egy  -  többnyire
 tisztázatlan  vagy   jogilag  csak   részben  tisztázott  és
 szabályozott -  sui generis  jogviszony egyik  alanya, aki a
 jogviszony másik  pólusán elhelyezkedő  államtól  ingyenesen
 (egyes esetekben visszterhesen) vagyonértékű jogosítványokat
 szerzett. E  vagyonértékű jogok megnyilvánulása volt, hogy a
 kezelő   a    harmadik    személyekkel    fennálló,    külső
 jogviszonyokban dologi jogi pozícióba került. Ez a pozíciója
 azonban a  tulajdonos állam  tulajdonjogán alapult  és abból
 származott.
 
 Mindebből következik,  hogy az  Alkotmánybíróság álláspontja
 szerint a  "kezelői jog"  nem azonosítható a tulajdonjoggal,
 hanem az  a tulajdonjognak  a korábbi  magyar jogrendszerben
 kialakult   olyan    mutációja,   amelyben   a   tulajdonosi
 jogosítványok    magán    a    tulajdonjogviszonyon    belül
 átrendeződnek belső  (kötelmi)  és  külső  (dologi)  jellegű
 jogviszonyok jogosultságaivá és kötelezettségeivé.
 
 4. Nem  azonosítható a  kezelői jog  a tulajdonjog  valamely
 részjogosítványával sem,  mert a kezelői jog jogosultja csak
 a  tulajdonos   állam  által  nem  gyakorolt  "maradékjogok"
 tekintetében válik alanyi jogosulttá. Ezek a "maradékjogok",
 amelyek vagyonértékű  jogokat testesítenek ugyan meg, mindig
 csak  a   tulajdonos  által   átruházott  terjedelemben   és
 tartalommal állnak  fenn, a  jogi szabályozások  és  konkrét
 jogviszonyok  -  történetileg  és  egyedileg  is  változó  -
 sokféleségének megfelelően.  A tulajdonjoggal összefüggésben
 fennálló   kettősség    a   tulajdonosi    részjogosítványok
 tekintetében is  érvényes: a  kezelő dologi  jogi  pozíciója
 csak a jogviszony külső vonatkozásaiban jelenik meg; a belső
 jogviszonyban a kezelő általában csak kötelmi jogosult.
 
 5. Az  Alkotmány idézett rendelkezései a köztulajdon védelme
 körében az állami tulajdont is oltalmazzák, az állam számára
 is biztosítják  a tulajdonhoz  való  jogot.  Az  a  törvényi
 rendezés,   amely    tartalmilag   ennek    az   alkotmányos
 jogosultságnak egy határozott megnyilvánulása, kifejeződése,
 nem  alkotmányellenes.   A  támadott   törvény   ugyanis   a
 tulajdonos állammal  szemben szünteti  meg a  kezelői jogot,
 márpedig a  kezelői jog  jogosultját a tulajdonossal szemben
 alkotmányos tulajdonjogi  védelem nem  illeti meg.  Az állam
 tulajdonosi  szabadságából   következik,  hogy   az   állami
 tulajdon   intézményét,    belső   struktúráját   joga   van
 törvényhozói úton  is átalakítani.  Mivel a  kezelő "kezelői
 jogát"  minden   esetben  az  államtól,  mint  tulajdonostól
 származtatja, s  mivel a  kezelő a  belső  jogviszonyban  az
 állammal szemben  tulajdonosi jogokat  soha nem gyakorolhat,
 az állam  dologi  jogi  pozíciójából  fakad  a  kezelői  jog
 visszavonására,  megszüntetésére   vonatkozó   jogosultsága.
 Ezért a  "kezelői  jog"  törvény  általi  megszüntetése  nem
 minősül alkotmányellenesnek.
 
 6. A  támadott törvényi  rendelkezés  a  jogállamiság  és  a
 piacgazdaság       alkotmányos        intézményrendszereiben
 meghatározhatatlan   jogosultságot   szüntet   meg   anélkül
 azonban, hogy  a jogosultság  alanyait jogfosztottá tenné. A
 törvény  a   jogintézményt  pusztán  polgári  jogi  alapokra
 helyezi és  ezzel  az  alkotmányosan  is  értelmezhetővé  és
 kezelhetővé válik. A társadalmi szervezetek használati jogát
 a törvényi  rendezés nem érinti, ez pedig, mint vagyonértékű
 jog, alkotmányos védelem alatt áll.
 
 Az  Alkotmány   és  az   alkotmányos  jogrendszer  megfelelő
 védelemben részesíti  az Alkotmányban  meg nem jelenő, egyéb
 nevesített jogokat  is. A  vagyoni jogok alkotmányos védelme
 az Alkotmánynak  a tulajdonjogot  oltalmazó rendelkezéseiből
 (Alkotmány  9.   §  (1)   bekezdés,  13.   §  (1)  bekezdés)
 következik.
 
 Az Alkotmánybíróság  elvi  éllel  mutat  rá  arra,  hogy  az
 Alkotmány 13.  § (1)  bekezdése nemcsak a tulajdonjog, hanem
 az  azzal   összefüggő  minden   vagyoni  jog  biztosítására
 vonatkozik.  Az   Alkotmány  9.  §  (1)  bekezdése  ezért  a
 tulajdonvédelem körében  az egyéb  vagyoni jogok védelmét is
 biztosítja. A  jogösszehasonlítás is  azt mutatja, hogy több
 külföldi    alkotmánybíróság     gyakorlata    a     vagyoni
 jogosultságokat az alkotmányos tulajdonvédelem körébe vonja.
 Az  Alkotmánybíróság   ezzel  is  összhangban  az  Alkotmány
 tulajdonvédelemmel    kapcsolatos    rendelkezéseit    olyan
 alapjognak tekinti, amelyet mind az Alkotmánybíróság, mind a
 bíróságok az egyéb dologi jellegű vagyoni jogok védelmére is
 alkalmazhatnak.
 
 A használat  joga korlátolt és idegen dologbeli jog, amely a
 tulajdonostól nyert  abszolút  (dologi)  hatályú  és  önálló
 léttel bíró  jogosultság,  anélkül,  hogy  ez  az  önállóság
 érintené a  tulajdonjoghoz való  kapcsolódását. A  használat
 joga tehát  a tulajdonjog önállósult részjogosítványa, amely
 tartalmát  tekintve   a  tulajdonjog  olyan  "szelvényjoga",
 amelynek vagyoni értéke van.
 
 Mivel az  indítványokkal kifogásolt  törvényi rendelkezés  a
 társadalmi szervezeteknek  ezt, az alkotmányosan oltalmazott
 használati jogát  nem szünteti  meg, nem vonja el, a törvény
 Alkotmányban védett  jog sérelmét nem valósítja meg. Nem áll
 fenn alkotmányos  sérelem azáltal  sem, hogy  a kezelői  jog
 megszüntetése   a    sérelmezett   törvényi   rendelkezéssel
 kártalanítás  nélkül   történt.  A   kifejtettek  szerint  a
 használati jog áll alkotmányos védelem alatt, így csak ennek
 a jognak  a korlátozása  vagy elvonása  az, ami  -  elvileg,
 többek között  a szerzés  visszterhességétől  is  függően  -
 kártalanításra érdemes.  Annak  eldöntése  azonban,  hogy  a
 kártalanításnak  mennyiben   állnak  fenn   az   alkotmányos
 feltételei,  nem   e  törvény  alkotmányossági  vizsgálatára
 tartozó kérdés.
 
 Az  Alkotmánybíróság   ezért  az   alaptalan   indítványokat
 elutasította.
 
 Az   Alkotmánybíróság    a   határozatban   kifejtett   elvi
 állásfoglalás miatt  rendelte el  a  határozatnak  a  Magyar
 Közlönyben való közzétételét.
                      Dr. Sólyom László.az Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Ádám Antal              Dr. Herczegh Géza
 alkotmánybíró               alkotmánybíró
 
 Dr. Kilényi Géza
 alkotmánybíró
 
 Dr. Lábady Tamás
 előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Schmidt Péter            Dr. Szabó András
 alkotmánybíró                alkotmánybíró
 
 Dr. Tersztyánszky Ödön           Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
 |