A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítványok,
valamint bírói kezdeményezés alapján, továbbá – hivatalból
eljárva – mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
vizsgálata tárgyában – Dr. Trócsányi László alkotmánybíró
különvéleményével – meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva – megállapítja,
hogy az Alkotmány 57. § (1) bekezdését sértő, mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet keletkezett azáltal,
hogy az Országgyűlés a rádiózásról és a televíziózásról szóló
1996. évi I. törvényben nem szabályozta, hogy az Országos Rádió
és Televízió Testület milyen szempontok alapján határozza meg a
műsorszolgáltatási díj mértékét.
Az Alkotmánybíróság ezért felhívja az Országgyűlést, hogy
szabályozási kötelezettségének 2008. december 31-ig tegyen
eleget.
2. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 41. § (1) bekezdés m) pontja és a
113. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványokat és bírói
kezdeményezéseket elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 41. § (1) bekezdés m) pontja és a
113. § (2) bekezdése nemzetközi szerződésbe ütközésének
vizsgálatára irányuló indítványt visszautasítja.
4. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 41. § (1) bekezdés m) pontja alapján
az Országos Rádió és Televízió Testület által kiadott
határozatok alkotmányossági vizsgálatára irányuló indítványokat
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó kérelmet nyújtott be a rádiózásról és a
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a továbbiakban:
Médiatörvény) 41. § (1) bekezdés m) pontjának, illetve e
rendelkezésre hivatkozással meghozott 262/1997. (XI. 6.) ORTT
határozat és az ezt módosító 464/2002. (III. 7.) ORTT határozat
alkotmányossági vizsgálata tárgyában. A Médiatörvény 41. § (1)
bekezdése határozza meg az Országos Rádió és Televízió Testület
(a továbbiakban: ORTT) feladatait. Ennek keretében az ORTT
megállapítja és közzéteszi a műsorelosztással, valamint a
műholdas terjesztéssel történő műsorszolgáltatás díjának
mértékét (mértékeit). Az indítványozó véleménye szerint sérti a
jogállamiság részét képező jogbiztonságot, hogy a Médiatörvény
nem tartalmazza a díjmegállapításnál figyelembe veendő
szempontokat, a díjmeghatározás bármikor, bármilyen tartalommal
megváltoztatható. Törvényi korlát nélküli diszkrecionális
döntéssel akár olyan mértékű műsorszolgáltatási díj is
előírható ORTT határozatban, ami lehetetlenné teszi a
médiapiacon való jelenlétet, s ezáltal sérül a sajtószabadság.
Az ORTT nemcsak a díj meghatározására jogosult (ami az
indítványozó szerint normaalkotás), hanem saját maga hajtja
végre határozatát, ami szintén ellentétben áll a
jogállamisággal. Az indítványozó végül utalt arra, hogy bár a
díjtáblázat által meghatározott műsorszolgáltatási díjat
meghatározó egyedi döntés ellen bírósághoz lehet fordulni, de
magát a díjtáblázatot nem lehet bíróság előtt vitatni, s ez
pedig a jogorvoslathoz való jogot és a bírósághoz fordulás
jogát sérti.
A Médiatörvény 113. § (2) bekezdése szerint „ha a bejelentés
tudomásulvételét a Testület hatvan napon belül nem tagadta meg,
a bejelentést nyilvántartásba vettnek kell tekinteni azzal,
hogy a műsorszolgáltatási díj mértékét e határidőn belül a
jogosulttal közölni kell”. Az indítványozó kifejtette, hogy
műsorszolgáltatási díj fizetése a szerződéses műsorszolgáltatók
esetén még érthető, hiszen állami frekvenciát használnak, a
nyertes pályázatot követően műsorszolgáltatási szerződést
kötnek, a műsorszolgáltatási díj ezért ennek mintegy az
ellenértéke. A csupán bejelentéshez és regisztrációhoz kötött
műsorszolgáltatók esetén azonban a műsorszolgáltatási díj nem
lehet ellenérték (csak adó, vagy adó jellegű fizetési
kötelezettség), de a Médiatörvényből az sem derül ki, hogy az
így létrejött jogviszony polgári jogi vagy közjogi jogviszony
(szemben a szerződéses kapcsolattal – a műsorszolgáltatási
szerződéssel –, amely egyértelműen magánjogi jellegű, véli az
indítványozó). Az indítványozó kifejtette végül, hogy a
műholdas és a vezetékes műsorszolgáltatókra a Médiatörvény 41.
§ (1) bekezdés m) pontja alapján előírt műsorszolgáltatási díj
igazgatási szolgáltatási díjnak sem tekinthető, mivel akkor
annak az igazgatási tevékenység költségeihez kellene igazodnia.
A jogviszonyok keveredése a jogbiztonságot sérti.
A fentiek alapján az indítványozó a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontjának, illetve e rendelkezésre hivatkozással
meghozott 262/1997. (XI. 6.) ORTT határozat és az ezt módosító
464/2002. (III. 7.) ORTT határozatnak az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével 57. § (1) és (5) bekezdésével, és a 61. § (1) és
(2) bekezdésével való ellentéte megállapítását kérte.
Az indítványozó később ún. „kiegészítő iratot” nyújtott be,
amelyben kiterjesztette indítványát a Médiatörvény 113. § (2)
bekezdése vizsgálatára és megsemmisítésére is. A kiegészítő
indítvány kérelmet tartalmazott az emberi jogok és alapvető
szabadságok védelméről szóló, Rómában 1950. november 4-én kelt
Egyezmény (a továbbiakban: Emberi Jogok Európai Egyezménye;
kihirdette az 1993. évi XXXI. törvény) 10. cikkével való
összhang vizsgálatára is.
2. Az ORTT az 1. pontban ismertetett ügy indítványozója ellen,
műsorszolgáltatási díj megfizetése iránti pert indított. A
perben eljáró Fővárosi Ítélőtábla a 9.Pf.21.656/2006/4-I. szám
alatt – az eljárás felfüggesztése mellett – az
Alkotmánybírósághoz fordult, s kérte a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontjának, valamint a Médiatörvény 113. § (2)
bekezdése alkotmányossági vizsgálatát, e rendelkezések
megsemmisítését, valamint a konkrét ügyben történő alkalmazási
tilalom kimondását. Az indítványozó bíróság – lényegében az 1.
pontban ismertetett indítványozói érveléssel összhangban – az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és 57. § (1) és (5)
bekezdésének a sérelmére hivatkozott. Új érvként kifejtette,
hogy a jogorvoslathoz való jog azért is sérül, mivel „a
fizetési kötelezettségre vonatkozó feltételrendszer jogi
szabályozása hiányában a bíróság (…) nincs olyan helyzetben,
hogy a műsorszolgáltatási díjjal összefüggő bármely jogvitában
az eljárásra irányadó szabályoknak megfelelő érdemi határozatot
hozzon”.
3. Az 1. pontban foglalt kérelemmel azonos tartalmú indítványt
(és „kiegészítő iratot”) nyújtott be egy másik indítványozó. Az
ORTT ezen ügy indítványozója ellen is pert indított a
műsorszolgáltatási díj megfizetése iránt. A perben eljáró
Fővárosi Ítélőtábla ebben – a 9.Pf.21.285/2005/7-I. számú –
ügyben is felfüggesztette az eljárását, s korábbi – a 2.
pontban jelzett – beadványában szereplő azonos érvek alapján az
Alkotmánybírósághoz fordult. A Fővárosi Ítélőtábla ebben az
ügyben is kezdeményezte a Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m)
pontjának, valamint a Médiatörvény 113. § (2) bekezdése
alkotmányossági vizsgálatát, e rendelkezések megsemmisítését,
illetve a jelölt ügyben való alkalmazási tilalom kimondását.
4. Az Alkotmánybíróság a négy indítványt tárgyuk azonosságára
tekintettel az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és
annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065. – a
továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette,
s egy eljárásban bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány vonatkozó szabályai szerint:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(…)
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.”
2. A Médiatörvény figyelembe veendő szabályai értelmében:
„41. § (1) A Testület feladatai:
(…)
m) megállapítja a műsorelosztással, valamint a műholdas
terjesztéssel történő műsorszolgáltatás díjának mértékét
(mértékeit), és ezt közzéteszi;”
„A műsorszolgáltatási szerződés alapvető tartalma
90. § (1) A műsorszolgáltatási szerződés a Testület és a
pályázati eljárásban kiválasztott műsorszolgáltató között jön
létre. Műsorszolgáltatási szerződést földfelszíni rendszerű
műsorszórás útján megvalósuló, illetve a Kormány rendelkezési
jogába tartozó (általa bérelt) műholdas, valamint rádiótávközlő
eszközzel végzett műsorszolgáltatás esetén kell kötni.
(2) A műsorszolgáltató a pályázatában vállalt időtartamban és
adásidőben az adásidő-beosztás szerint, saját megkülönböztető
azonosítási jelét használva, a vállalt műsorstruktúrának
megfelelő műsor sugárzására jogosult és köteles, az általa
üzemben tartott saját hálózaton, berendezésekkel, eszközökkel
vagy távközlési szolgáltató (műsorszóró) szolgáltatás
közreműködésével. A saját eszközökkel történő műsorszóró,
szétosztó tevékenységekre a távközlési szolgáltatási engedélyt
nem, de a külön jogszabályokban meghatározott egyéb
engedélyeket be kell szerezni.
(3) A jogosult ellenszolgáltatásként negyedévenként előre
műsorszolgáltatási díjat fizet. A műsorszolgáltatási jog
elnyerésekor a díjat fél évre előre kell megfizetni. A
díjfizetés késedelme esetén a Testület a szerződést tizenöt
napos határidővel felmondhatja.
(4) A (3) bekezdésben foglaltak megszegése a törvény súlyos
megsértésének minősül.
(5) A szerződésszegés miatt kiköthető kötbér esetenként nem
haladhatja meg az éves műsorszolgáltatási díj ötven százalékát.
(6) A nem nyereségérdekelt műsorszolgáltató nem köteles
műsorszolgáltatási díjat fizetni. A nem nyereségérdekeltség
feltételeinek való megfelelést a Testület állapítja meg. A
feltételek teljesítéséről a műsorszolgáltató minden év végén a
Testület által megállapított időpontban beszámol.”
„A vezetékes és a műholdas műsorszolgáltatás
113. § (1) Az a műsorszolgáltató, aki műsorának terjesztését
kizárólag műsorelosztó rendszer segítségével végzi,
műsorszolgáltató tevékenységének megkezdése előtt legalább
harminc nappal köteles a Testületnek bejelenteni a 96. § (1)-
(3) bekezdése szerinti adatokat.
(2) Ha a bejelentés tudomásulvételét a Testület hatvan napon
belül nem tagadta meg, a bejelentést nyilvántartásba vettnek
kell tekinteni azzal, hogy a műsorszolgáltatási díj mértékét e
határidőn belül a jogosulttal közölni kell.
(3) A bejelentés tudomásulvételét meg kell tagadni, ha a
bejelentő egyébként nem lehetne műsorszolgáltatási szerződés
jogosultja.
(4) Törölni kell a nyilvántartásból a műsorszolgáltatót, ha
a) a nyilvántartásba vétel megtagadásának volna helye,
b) az üzemben tartó bejelentette a műsorszolgáltatás
elosztásának megszüntetését, vagy tizenkét hónapon belül
legfeljebb összesen hatvan napon át folytatta,
c) a törvény II. fejezetében foglalt kötelezettségét
ismételten súlyosan megszegte.
(5) E § rendelkezéseit kell alkalmazni abban az esetben is,
ha a műsorszolgáltatás nem a Kormány rendelkezési joga alá
tartozó műhold igénybevételével történik.”
III.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését az
alábbiakra alapozta:
1. A Médiatörvényben szabályozott műsorszolgáltatási
díjfizetési kötelezettség megállapítása a műsorszolgáltató
státusza alapján változik. A Médiatörvény 22. § (4) bekezdése
szerint „a közszolgálati műsorszolgáltató és a közműsor-
szolgáltató mentesül a műsorszolgáltatási díj fizetésének
kötelezettsége alól”. Eltérő megítélés alá tartozik a
földfelszíni rendszerű műsorszórás útján megvalósuló, illetve a
Kormány rendelkezési jogába tartozó (általa bérelt) műholdas,
valamint rádiótávközlő eszközzel végzett műsorszolgáltatás.
Ebben az esetben a Médiatörvény 90. § (1) bekezdése szerint
műsorszolgáltatási szerződést kell kötni, amely az ORTT és a
pályázati eljárásban kiválasztott műsorszolgáltató között jön
létre. A Médiatörvény 90. § (3) bekezdése szerint „a jogosult
ellenszolgáltatásként negyedévenként előre műsorszolgáltatási
díjat fizet. A műsorszolgáltatási jog elnyerésekor a díjat fél
évre előre kell megfizetni. A díjfizetés késedelme esetén a
Testület a szerződést tizenöt napos határidővel felmondhatja.”
Ebben az esetben tehát a műsorszolgáltatási díjat a
műsorszolgáltatási szerződés határozza meg.
A fentieken – azaz a műsorszolgáltatási díj alól mentesülő
közszolgálati műsorszolgáltatón, illetve a műsorszolgáltatási
díjat műsorszolgáltatási szerződés alapján fizető szolgáltatón
– kívül a Médiatörvény 113. §-a a vezetékes és műholdas
műsorszolgáltatás cím alatt szabályozza a bejelentéshez és
nyilvántartásba vételhez kötött szolgáltatók műsorszolgáltatási
díjfizetési kötelezettségét. A 113. § (2) bekezdés kimondja,
hogy ha a bejelentés tudomásulvételét a Testület hatvan napon
belül nem tagadta meg, a bejelentést nyilvántartásba vettnek
kell tekinteni azzal, hogy a műsorszolgáltatási díj mértékét e
határidőn belül a jogosulttal közölni kell. A Médiatörvény 113.
§ (5) bekezdése szerint ezeket a rendelkezéseit kell alkalmazni
abban az esetben is, ha a műsorszolgáltatás nem a Kormány
rendelkezési joga alá tartozó műhold igénybevételével történik.
Az indítványok a bejelentéshez kötött műsorszolgáltatók
műsorszolgáltatási díjfizetését sérelmezik.
2. Valamennyi indítványozó felvetette a jogbiztonság sérelmét
a tekintetben, hogy nem dönthető el: a műsorszolgáltatási díj
fizetése közjogi vagy magánjogi jellegű jogviszonyt keletkeztet-
e. Közjogi jogviszony esetén adónak, adó jellegű fizetési
kötelezettségnek, esetleg igazgatási szolgáltatás díjának
lehetne tekintetni a műsorszolgáltatási díjat, utóbbi esetben
magánjogi szerződés alapján létrejött – kialkudott –
ellenszolgáltatásnak. Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági
probléma eldöntéséhez elsőként a műsorszolgáltatási díj
természetét (célját, jellegét) vizsgálta meg.
A Médiatörvény alapján megállapítható, hogy a
műsorszolgáltatási díj alapvetően a nyereségérdekelt
műsorszolgáltatáshoz kapcsolódik. Ezzel összefüggésben teremt a
díjfizetés alól kivételt a Médiatörvény 22. § (4) bekezdése a
közszolgálati műsorszolgáltató és a közműsor-szolgáltatás
tekintetében. A szerződés alapján történő műsorszolgáltatás
körében is fennáll a kivétel, a 90. § (6) bekezdése kimondja,
hogy a nem nyereségérdekelt műsorszolgáltató sem köteles
műsorszolgáltatási díjat fizetni. A műsorszolgáltatási díjnak a
nyereségérdekeltséggel összefüggő voltát erősíti a Médiatörvény
108. § (4) bekezdése is, amely kimondja, hogy a közműsor-
szolgáltatónak, ha nem kizárólag közszolgálati műsorának
teljesítése céljából kapcsolódik hálózatba, műsorszolgáltatási
díjat kell fizetnie. Megállapítható, hogy a Médiatörvényben a
műsorszolgáltatási díj alapvetően egységes jogintézmény: a
törvény a műsorszolgáltatási díj vonatkozásában nem tesz
lényeges különbséget a szerint, hogy a díjfizetés miképpen
keletkezik: szerződéssel, vagy nyilvántartásba vétellel. A
különbségtétel a nyereségérdekeltség és a közszolgálatiság
mentén található, nem pedig a jogviszony közjogi vagy magánjogi
jellege mentén. Alkotmányossági szempontból ezért önmagában
közömbös, hogy a műsorszolgáltatási díjfizetés közjogi vagy
magánjogi (esetleg mindkét elemet ötvöző) jogviszonyt hoz-e
létre.
Megállapítható tehát, hogy a műsorszolgáltatási díj célja,
felhasználási módja – a különböző módon megállapított díjak
esetén is – hasonló, függetlenül a közjogi vagy magánjogi
jogviszonyt keletkeztető problémától. Az Alkotmánybíróság a
Médiatörvény egyéb rendelkezései vizsgálata során a 46/2007.
(VI. 27.) AB határozatában (a továbbiakban: Abh.) már
rámutatott: „Önmagában az a tény, hogy egy jogszabályban a
különböző jogágakhoz kapcsolódó jogintézmények keverednek, nem
alkotmánysértő. Emiatt az Alkotmánybíróság nem nyilvánította az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközőnek a szokásos polgári
jogi szankciónak nem tekinthető, de bizonyos mértékig polgári
jogi szankció szerepét betöltő közérdekű célra fordítható
bírság intézményét sem a válaszadás jogával kapcsolatos
döntésében [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, ABH 2001, 484,
505.]. A műsorszolgáltatási szerződés megkötésére és a
műsorszolgáltatók szankcionálására vonatkozó szabályozásban a
polgári és a közigazgatási jog elemeinek együttes alkalmazása
alkotmányosan nem elfogadhatatlan.” (ABK 2007, június, 574,
585.)
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság elutasította azokat az
indítványokat, amelyek a Médiatörvény 41. § (1) bekezd m)
pontjába és 113. § (2) bekezdésbe foglalt rendelkezések
megsemmisítését azért kezdeményezték, mert azok alapján nem
dönthető el a műsorszolgáltatási díj fizetésével keletkezett
jogviszony természete, s ezáltal az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésébe foglalt jogállamiság és jogbiztonság sérül.
3. Az Alkotmánybíróság nem állapított meg alkotmánysértést
önmagában amiatt sem, hogy a Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m)
pontja felhatalmazza az ORTT-t a műholdas terjesztéssel történő
műsorszolgáltatás esetén a műsorszolgáltatási díj mértékének
meghatározására, közzétételére, illetve, hogy a 113. § (2)
bekezdés előírja e díj közlését a műsorszolgáltatóval.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette: „Az ORTT az
Alkotmány 61. § (2) bekezdésében biztosított sajtószabadságból
következően egy a döntéseit önállóan hozó, kizárólag az
Országgyűlésnek felelős intézmény [Médiatörvény 32. § (1)
bekezdés]. A Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról
szóló 2006. évi LVII. törvény 1. § (3) bekezdés b) pontja
szerint az ORTT autonóm államigazgatási szerv. Az ORTT
működésének költségeit nem a központi költségvetés, hanem a
Műsorszolgáltatási Alap fedezi. Az ORTT »egy sajátos állami
szervtípus« [1/2005. (II. 4.) AB határozat, ABH 2005, 64, 36-
37.].” (ABK 2007. június 574, 577.] Az Alkotmánybíróság
megítélése szerint az ORTT e speciális jogállására, továbbá a
műsorszolgáltatási díj újraelosztó funkciójára is tekintettel
nem sérti az Alkotmány 2. §-ában foglalt jogállamiságot, hogy
az ORTT a Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m) pontja alapján
meghatározhatja a műsorszolgáltatási díj mértékét, s az sem,
hogy a 113. § (2) bekezdés értelmében ezt a nyilvántartásba
vett műsorszolgáltatóval közli.
Az indítványozók szerint a bejelentéshez kötött
műsorszolgáltatási díjfizetési kötelezettség az Alkotmány 61. §-
ába foglalt sajtószabadság sérelmével jár. Az alapjog-
korlátozás alkotmányosságát az Alkotmánybíróság az Alkotmány 8.
§ (2) bekezdése alapján kidolgozott szükségességi-arányossági
követelmények alapján ítéli meg. Az Alkotmánybíróság a 30/1992.
(V. 25.) AB határozatában kifejtette, hogy „[a]z állam akkor
nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető
jog és szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb
alkotmányos érték védelme más módon nem érhető el. Az alapjog
korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő,
hogy az másik alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb
alkotmányos cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy
megfeleljen az arányosság követelményeinek: az elérni kívánt
cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem
súlya megfelelő arányban legyen egymással. A törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas
legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok nélkül,
önkényesen történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni
kívánt célhoz képest aránytalan.” (ABH 1992, 167, 171.)
Az Alkotmánybíróság a sajtószabadságot több határozatában
több szempontból vizsgálta. Az elektronikus médiával
kapcsolatos első döntésében már rámutatott arra, hogy a
véleménynyilvánítási és tájékozódási szabadság szolgálata a
sajtószabadságra vonatkozó sajátosságokon túl további
feltételeket követel meg a rádióval és televízióval
kapcsolatban [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, 1992, 227,
230.]. Ezek a sajátosságok alapvetően az elektronikus média
működtetésének technikai lehetőségeiből erednek (pl. a
frekvenciák véges volta, a műholdas sugárzás vagy épp a
digitális műsorterjesztés jellemzői stb.), amelyek az írott
sajtóhoz képest – a sajtószabadság jogának érvényesülésén belül
– sajátos, csak az elektronikus médiára irányadó feltételek
előírásával is járhatnak. Maga az Alkotmány 61. § (4) bekezdése
is külön szól a közszolgálati illetve a kereskedelmi rádiót és
televíziót érintő önálló törvényi szabályozásról. Így egy-egy
jogintézmény, amely az elektronikus sajtót érintően
alkotmányossági szempontból – az Alkotmány 61. §-a szerinti
sajtószabadságot érintően – elfogadható, nem biztos, hogy az
írott sajtó vonatkozásában is ugyanígy minősül. A jelen ügyben
vizsgált műsorszolgáltatási díj a rádióra és a televízióra
vonatkozó szabályozás rendszerébe tartozik, értékelése is csak
e rendszer sajátosságait figyelembe véve történhet.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontjába és a 113. § (2) bekezdésbe foglalt
műsorszolgáltatási díjfizetési kötelezettség nem sérti a
sajtószabadságot. A médiaszabályozás Alkotmányból eredő
követelménye a plurális tájékoztatás kialakítása, a
médiaegyensúly megteremtése. Ez pozitív állami intézkedéseket
kíván. Az államnak az Alkotmány 61. §-ából és a 8. § (1)
bekezdéséből fakadó intézményvédelmi kötelezettsége áll fenn az
elektronikus sajtót érintő tájékoztatási struktúra
tekintetében: adott esetben szükségessé válhat olyan
szabályozás, ami – a sajtószabadságot nem sértve – az anyagi
eszközök meghatározásáról, felhasználásáról rendelkezik az
elektronikus média piacán. Ilyen a jelen ügyben vizsgált
műsorszolgáltatási díj is. Az elektronikus média kínálatában –
ahogy az az Alkotmány 61. § (4) bekezdésében szó szerint is
szerepel – „közszolgálati” és „kereskedelmi” televíziók és
rádiók (műsorok) vannak jelen. A Médiatörvény a közszolgálati
műsorszolgáltatókat érintően számos olyan korlátozást tartalmaz
[pl. a 24. § (1) bekezdés, amely kimondja, hogy a közszolgálati
műsorszolgáltatónál a reklám időtartama egyetlen műsorórában
sem haladhatja meg a hat percet; stb.], amely az anyagi
lehetőséghez való hozzáférést tekintve kedvezőtlenebb, mint a
kereskedelmi adók vonatkozásában. Fentebb bemutatásra került,
hogy a műsorszolgáltatási díjfizetési kötelezettség
kifejezetten a nyereségérdekelt műsorszolgáltatáshoz kötődik, a
közszolgálati műsorszolgáltatást nem terheli (ha a
nyereségérdekelt műsorszolgáltató közműsort szolgáltat, akkor
annak arányában őt sem). A műsorszolgáltatási díj a
Műsorszolgáltatási Alap (a továbbiakban: Alap) útján
megvalósuló újraelosztás révén az elektronikus médián belül
kiegyensúlyozó szerepet tölt be: a Médiatörvény 77. § (3)
bekezdése értelmében az Alap forrásai közé tartozik a
műsorszolgáltatási díj, annak egy részét – többek között – a
78. § (1) és (2) bekezdés szerint a nem nyereségérdekelt
műsorszolgáltatók, valamint a közműsor-szolgáltatók
visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatására, továbbá
a műsorszolgáltatók magyarországi gyártású, közszolgálati
műsorszámai készítésének visszatérítendő vagy vissza nem
térítendő támogatására kell fordítani. (Ezáltal a
műsorszolgáltatási díj még a műsorszolgáltatási szerződés
esetén sem kizárólag az állami tulajdonú frekvencia
használatának ellenértéke.) Mindezeket figyelembe véve a
vizsgált törvényi szabályok eredményeként a közszolgálatiság
preferálása alkotmányos cél, ezáltal a sajtószabadság szükséges
és arányos korlátozásának minősül. A műsorszolgáltatási díj
médiapiacon betöltött szerepére tekintettel ezen okból csak
szélső esetben (az alapjog ellehetetlenülését eredményező
mértéke esetében) merülhet fel a sajtószabadság
alkotmányellenes korlátozása. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróság a Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m) pontja és
a 113. § (2) bekezdése megsemmisítésére irányuló, az Alkotmány
61. §-ára alapított indítványt elutasította.
Az indítványozók az Alkotmány 57. § (5) bekezdésbe foglalt
jogorvoslati jog sérelmét is felvetették a Médiatörvény 41. §
(1) bekezdés m) pontjával és a 113. § (2) bekezdésével
kapcsolatban. A Médiatörvényt módosította a 2002. évi XX.
törvény. E törvény 22. §-a értelmében a Médiatörvény VI.
fejezet 13. cím, azaz a 113. § alapján eljárva az ORTT
közigazgatási ügyben eljáró szervnek minősül, ezáltal az ORTT
határozatával – mégpedig a nyilvántartásbavételi eljárás során
a műsorszolgáltatási díj mértékének közlésével szemben –
biztosította a bírói utat. Érinti a jogorvoslat kérdését a
műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007.
évi LXXIV. törvény, valamint a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény módosításáról szóló 2007. évi CLIV.
törvény (a továbbiakban: Médiatörvény mód.) 8. § (1) bekezdése
is. E rendelkezés kimondja, hogy nemcsak a Médiatörvény VI.
fejezet 13. címe (a nyilvántartásba vételi eljárás során közölt
műsorszolgáltatási díj) alkalmazásában, hanem a 90. § (3)
bekezdésében (azaz a szerződés alapján megállapítandó
műsorszolgáltatási díjjal összefüggésben) és a
műsorszolgáltatási szerződésben rögzített jogkövetkezmények
érvényesítése során az ORTT „kizárólag közigazgatási ügyben
eljáró szervként járhat el, eljárására a közigazgatási hatósági
eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényt
kell alkalmazni.” Ebben az összefüggésben tehát az Alkotmány
57. § (5) bekezdésébe foglalt jogorvoslathoz való jog sérelme
sem állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság a fenti indokok szerint – bírói
kezdeményezés alapján és utólagos absztrakt normakontroll
hatáskörben eljárva – elutasította a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontja és 113. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványokat.
Mivel az Alkotmánybíróság elutasította az utólagos absztrakt
normakontrollra és a bírói kezdeményezés alapján indult konkrét
normakontrollra vonatkozó indítványokat egyben elutasította e
rendelkezéseknek konkrét ügyekben – a Fővárosi Ítélőtábla előtt
lévő 9.Pf.21.656/2006/4-I. számú és a 9.Pf.21.285/2005/7-I.
számú ügyben – történő alkalmazása kizárására irányuló
indítványokat is.
IV.
1. Az Alkotmánybíróság – figyelembe véve az indítványoknak
azon kitételét, miszerint a Médiatörvény a műsorszolgáltatási
díj mértéke megállapításának szempontjait nem tartalmazza – úgy
döntött, hogy az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) 21. § (7) bekezdése alapján
hivatalból folytat eljárást az Abtv. 49. §-ában foglalt
hatáskörében.
Az Abtv. 49. §-a szerint a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet sor, ha a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta, és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata értelmében a jogalkotó szerv jogalkotási
kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is
köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet – a jogi
szabályozás iránti igény – annak nyomán állott elő, hogy az
állam jogszabályi úton avatkozott bizonyos életviszonyokba, és
ezáltal az állampolgárok egy csoportját megfosztotta
alkotmányos jogai érvényesítésének lehetőségétől [22/1990. (X.
16.) AB határozat ABH 1990, 83, 86.]. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg
akkor is, ha alapjog érvényesüléséhez szükséges jogszabályi
garanciák hiányoznak [37/1992. (VI. 10.) AB határozat ABH 1992,
227, 231.].
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést
nemcsak akkor állapít meg, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI. 10.) AB határozat ABH
1992, 204.], hanem akkor is, ha az adott szabályozási
koncepción belül az Alkotmányból levezethető tartalmú
jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995. (III. 31.) AB
határozat ABH 1995, 108, 113.; 29/1997. (IV. 29.) AB határozat
ABH 1997, 122, 128.].
Az Alkotmánybíróság áttekintette a Médiatörvénynek a
műsorszolgáltatási díjra vonatkozó szabályait. Mint ahogy
föntebb is kifejtésre került, a Médiatörvény tartalmazza, hogy
a műsorszolgáltatási díjat ki állapíthatja meg, tartalmazza a
mentességek körét, megállapítható a törvényből a díj célja, és
a felhasználásra vonatkozó szabályok is. Ugyanakkor nincs
kifejezett rendelkezés arról, hogy amikor az ORTT a
Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m) pontjába foglalt
lehetőségével élve megállapítja a műsorszolgáltatási díj
mértékét, milyen szempontokat köteles figyelembe venni, nincs
szabály arra sem, hogy a díjat milyen keretek között
állapíthatja meg és milyen szempontok alapján történik annak
módosítása. Az Alkotmánybíróság már az Abh.-ban is többször
hangsúlyozta, hogy a médiaszabályozás a sajtószabadságot
közvetlenül érinti, ezért „garanciális jelentőségű, hogy a
médiahatóság döntéshozatali eljárása áttekinthető és követhető
legyen” (ABK 2007. június, 574, 580.). Az ORTT a Médiatörvény
113. § (2) bekezdésbe foglalt díj közlésekor [és a Médiatörvény
mód. 8. §-ának következtében a műsorszolgáltatási szerződéshez
kapcsolódó 90. § (3) bekezdés során is] közigazgatási ügyben
eljáró szervnek minősül.
Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése a bírósághoz fordulás jogát
fogalmazza meg. E szerint „A Magyar Köztársaságban a bíróság
előtt mindenki egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az
ellene emelt bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és
kötelességeit a törvény által felállított független és
pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja
el.” Az Alkotmány 50. § (2) bekezdés pedig kimondja, hogy „a
bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok törvényességét”.
Ezeket a feladatait a bíróság csak megfelelő törvényi támpontok
alapján tudja ellátni, olyan szabályok révén, amelyek
meghatározzák, hogy a felülvizsgálandó közigazgatási döntés
törvényességének elbírálásánál milyen szempontokat kell
figyelembe venni (ehhez pedig jelen ügyben elengedhetetlen,
hogy legyenek szabályok a műsorszolgáltatási díj kiszámításának
módjára). A bírói mérlegelés törvényi szabályainak hiánya miatt
ugyanis kiüresedik az Alkotmány 57. § (1) bekezdésébe foglalt
bírósághoz fordulás joga. Az Alkotmánybíróság a 39/1997. (VII.
1.) AB határozat rendelkező részében megállapította: „A
közigazgatási határozatok törvényessége bírósági ellenőrzésének
szabályozásánál alkotmányos követelmény, hogy a bíróság a perbe
vitt jogokat és kötelezettségeket az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelelően érdemben
elbírálhassa. A közigazgatási döntési jogkört meghatározó
szabálynak megfelelő szempontot vagy mércét kell tartalmaznia,
amely alapján a döntés jogszerűségét a bíróság
felülvizsgálhatja.” (ABH 1997, 263.) A vonatkozó indokolás
pedig – többek között – kifejtette: „A közigazgatási perben a
bíróság nincs a közigazgatási határozatban megállapított
tényálláshoz kötve, és a jogszerűség szempontjából
felülbírálhatja a közigazgatási szerv mérlegelését is. Az így
felfogott érdemi elbírálással nem áll ellentétben, hogy a
bíróság a határozatot hozó hatóságot új eljárásra utasítja.
Azok a jogszabályok, amelyek kizárják vagy korlátozzák azt,
hogy a bíróság a közigazgatási határozatot felülvizsgálva a
fentiek szerint érdemben elbírálja a jogvitát, ellentétesek az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésével. Ebből az okból nem csupán az
a jogszabály lehet alkotmányellenes, amely kifejezetten kizárja
a jogkérdésen túlmenő bírói felülvizsgálatot, vagy annak a
közigazgatási mérlegeléssel szemben olyan kevés teret hagy,
hogy az ügy megfelelő alkotmányos garanciák közötti érdemi
„elbírálásáról” nem beszélhetünk, hanem az olyan jogszabály is,
amely az igazgatásnak korlátlan mérlegelési jogot adván
semmilyen jogszerűségi mércét nem tartalmaz a bírói döntés
számára sem.” (ABH 1997, 263, 272.)
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint jelen esetben épp ez a
helyzet állt elő. A Médiatörvény a műsorszolgáltatási díj
mértékének meghatározása (megváltoztatása) során az ORTT-nek
olyan széles mérlegelési jogot adott, amelyből következően a
bírói döntés számára semmilyen jogszerűségi mérce nem áll
rendelkezésre. A bíróság csak akkor tudja betölteni az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésében meghatározott feladatát, ha a
törvény meghatározza azokat a szabályokat, amelyeket az ORTT
köteles figyelembe venni a műsorszolgáltatási díj mértékének
meghatározása során. Ellenkező esetben a bírósági
felülvizsgálat kiüresedik.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet keletkezett
azáltal, hogy az Országgyűlés a Médiatörvényben nem
szabályozta, hogy az ORTT a 41. § (1) bekezdés m) pontjába
foglalt jogával élve milyen szempontok alapján határozza meg a
műsorszolgáltatási díj mértékét, azaz nem szabályozta a
műsorszolgáltatási díj megállapításának módját, módosításának
feltételeit. A műsorszolgáltatási díj megállapításán túli
szempont a közszolgálati műsorok arányainak, vagy a magyar
nyelven gyártott műsorok jelenlétének figyelembe-vétele, hiszen
az arányok (százalékok) is az általános díj mértéke alapján
kerülnek meghatározásra, ami nem változtat azon a tényen, hogy
az általános műsorszolgáltatási díj mértékének megállapítására
nincs törvényi szabály. Az Alkotmánybíróság tehát nem az
indítványozók által támadott törvényi rendelkezések
alkotmányellenességét állapította meg, hanem az ahhoz
kapcsolódó garanciák hiánya miatt előállt alkotmányellenes
helyzetet. Az alkotmányellenes helyzet az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésének sérelme, azaz a bírósághoz fordulás jogához
kapcsolódó garanciák hiánya alapján áll fenn.
Az Abtv. 49. § (1) bekezdése értelmében ha az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
akkor a mulasztást elkövető szervet – határidő megjelölésével –
felhívja feladatának teljesítésére. Alkotmánybíróság ezért
felhívja az Országgyűlést, hogy szabályozási kötelezettségének
2008. december 31-ig tegyen eleget. Az Alkotmánybíróság az
Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből eredő jogbiztonságra
tekintettel kellő időt kívánt biztosítani a jogalkotónak az
Alkotmánnyal összhangban lévő szabályok meghozatalára.
2. Az indítványozók kiegészítő beadványaikban az Emberi Jogok
Európai Egyezménye 10. cikkében foglalt véleménynyilvánítási
szabadsággal is ellentétesnek tartották a Médiatörvény 41. §
(1) bekezdés m) pontját, és 113. § (2) bekezdését. Az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § c) pontja az Alkotmánybíróságnak
külön hatáskört biztosít jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze nemzetközi szerződésbe ütközésének
vizsgálatára. Ezt a vizsgálatot azonban az Abtv. értelmében nem
kezdeményezheti bárki. Az Abtv. 21. § (3) bekezdése szerint e
hatáskörben indítványozásra jogosult: a) az Országgyűlés, annak
állandó bizottsága vagy bármely országgyűlési képviselő, b) a
köztársasági elnök, c) a Kormány vagy annak tagja, d) az Állami
Számvevőszék elnöke, e) a Legfelsőbb Bíróság elnöke, f) a
legfőbb ügyész. Az indítványozó nem tartozik az Abtv.-ben
felsorolt indítványozásra jogosultak közé. Az Ügyrend 29. § c)
pontja szerint az Alkotmánybíróság az indítványt
visszautasítja, ha megállapítható, hogy az eljárás
indítványozására az indítványozónak nincs jogosultsága, ezért
az Alkotmánybíróság a nemzetközi szerződésbe ütközés
vizsgálatára irányuló indítványokat visszautasította.
3. Több indítványozó is felvetette, hogy az ORTT-nek a
Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m) pontja alapján hozott
határozatai valójában jogi normák, s mint ilyenek
alkotmányossági vizsgálat alá vonhatók. Ez alapján kérték
megsemmisíteni a 262/1997. (XI. 6.) ORTT határozatot és az ezt
módosító 464/2002. (III. 7.) ORTT határozatot.
Az Alkotmánybíróság a föntiekben – korábbi döntéseire utalva –
megállapította, hogy az ORTT „egy sajátos állami szervtípus”. A
Médiatörvény 32. § (1) bekezdése szerint az ORTT az
Országgyűlés felügyelete alatt álló, önálló jogi személy; a
Médiatörvény 31. § (1) bekezdése pedig az ORTT feladatainak
általános meghatározása között említi a műsorszolgáltatók
piacra lépésének elősegítését, a tájékoztatási monopóliumok
létrejöttének megakadályozását, a műsorszolgáltatók
függetlenségének védelmét. Az Alkotmánybíróság megítélése
szerint az ORTT sajátos jogi státuszából is ered, hogy a
Médiatörvény felhatalmazza a műsorszolgáltatási díj mértékének
megállapítására, ebből azonban még nem következik, hogy az erre
vonatkozó döntését jogi normának kell tekinteni. A Médiatörvény
41. § (1) bekezdés m) pontja az ORTT feladatai közé sorolja a
műsorszolgáltatási díj meghatározását is. A műsorszolgáltatási
díjat megállapító ORTT határozatok különböző műsorszolgáltatási
„díjképleteket” tartalmaznak. Figyelembe veszik, hogy országos,
vagy körzeti műsorszolgáltatókról van-e szó, ezeken belül
különböző szempontokat (az ellátható lakosság köre, a műsoridő,
a versenyhelyzet stb.) érvényesítenek, illetve a „díjképlet”
tartalmazza a Médiatörvényben kifejezésre jutó azon tényezőt,
hogy a közszolgálati műsorszámok, illetve a magyar nyelven
gyártott műsorok arányához képest a műsorszolgáltatási díj
csökken. Az Alkotmánybíróság jelen határozatában mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított meg a
tekintetben, hogy a műsorszolgáltatási díj mértékének
meghatározásakor az ORTT megfelelő törvényi korlát nélkül jár
el, az összegszerűség (azaz a kiindulópont) tekintetében épp
úgy nincs törvényi szabály, mint a módosítás, megváltoztatás
vonatkozásában, ezért az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a
szempontrendszer egészét (a mérték megállapításának pontos
módját) törvénynek kell meghatároznia. Ugyanakkor az is
megállapítható, hogy a Médiatörvény 41. § (1) bekezdés m)
pontja alapján meghozott határozat (a különböző típusú
műsorszolgáltatókra megállapított díjképlet) nem tekinthető
normatív tartalmú döntésnek, mivel abban az ORTT – mintegy a
műsorszolgáltatási díj-megállapítási eljárás további szakaszára
irányadóan – számítási módokat határoz meg. Mindez kifelé, a
különböző műsorszolgáltatók felé kötelezővé akkor válik, ha a
Médiatörvény 113. § (2) bekezdése szerint az ORTT közli a
műsorszolgáltatási díjat (vagy – szerződéses műsorszolgáltató
esetén – a Médiatörvény 90. § (3) bekezdés alapján az
megállapításra kerül.) Az ORTT-nek a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontja szerint kiadható határozata egyedi
közigazgatási döntés: meghatározza a műsorszolgáltatás díjának
mértékét.
Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, az Abtv. 1. § b) pontja alapján pedig az
Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének utólagos
vizsgálata tartozik. E rendelkezések alapján nincs hatásköre az
Alkotmánybíróságnak az – indítványozók által kért – 262/1997.
(XI. 6.) ORTT határozat és az ezt módosító 464/2002. (III. 7.)
ORTT határozat felülvizsgálatára. Az Ügyrend 29. § b) pontja
értelmében az Alkotmánybíróság az indítványt visszautasítja, ha
megállapítható, hogy az eljárásra nincs hatásköre. Erre
tekintettel a jelölt ORTT határozatok alkotmányossági
vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítványokat az
Alkotmánybíróság visszautasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a határozat rendelkező részének 1. és 2.
pontjával, valamint az ezen pontokkal kapcsolatos indokolással.
Álláspontom szerint az indítványoknak e részeikben helyt
kellett volna adni, és a Médiatörvény 41. § (1) bekezdésének m)
pontját, valamint 113. § (2) bekezdését meg kellett volna
semmisíteni, figyelemmel arra, hogy a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdésének m) pontja sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését,
113. § (2) bekezdése pedig az Alkotmány 57. § (1) bekezdésébe
ütközik.
1. Az indítványozók sérelmezték, hogy az ORTT a Médiatörvény
41. § (1) bekezdés m) pontja alapján „a törvényben
meghatározott feltételrendszer nélküli díjmegállapítás
bármikor, bármilyen tartalommal megváltoztatható”. Ez
álláspontjuk szerint sérti a „jogállamiság részét képező
jogbiztonságot.”
Az Alkotmánybíróság 4/1999. (III. 31.) AB határozatában
kifejtette, hogy „[a]z Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint: »a
Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.« Az
Alkotmánybíróság több korábbi döntésében hangsúlyozta: a
jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a közhatalommal
rendelkező szervek a jog által meghatározott szervezeti keretek
között, a jog által megállapított működési rendben, a jog által
a polgárok számára megismerhető és kiszámítható módon
szabályozott korlátok között fejtik ki tevékenységüket.
[56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991, 454, 456.] Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában e jogállamiságból fakadó
alkotmányos követelményt következetesen érvényesítette a
közhatalommal rendelkező szervek működésére vonatkozóan (…)
[pl. 8/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 51.; 36/1992.
(VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 207.].” (ABH 1999, 52, 61.)
Az ORTT a kérdéses műsorszolgáltatási díj mértékét saját
diszkrecionális jogkörében határozza meg, sem a döntés
tartalmára, sem a meghozatal módjára nézve a törvény nem
tartalmaz további előírást. Az ORTT-nek a műsorszolgáltatási
díj mértékét meghatározó döntése és eljárása nem minősíthető a
jog által megállapított működési rendben történő, kiszámítható
tevékenységnek. Mindezek miatt álláspontom szerint a
Médiatörvény 41. § (1) bekezdésének m) pontja az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésébe ütközik. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróságnak ezt a jogszabályhelyet meg kellett volna
semmisítenie.
2. Véleményem szerint a Médiatörvény 113. § (2) bekezdése a
41. § (1) bekezdés m) pontjával együtt értelmezve
alkotmányellenes, az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében foglalt
bírósághoz fordulás jogát sérti.
A Médiatörvény 113. § (2) bekezdése alapján hozott, az egyes
műsorszolgáltatók által fizetendő műsorszolgáltatási díj
konkrét összegét közlő határozat — 2002. október 15. napja óta
hatályos 136. § (1) bekezdése értelmében — közigazgatási
határozatnak minősül, és azt bíróság előtt közigazgatási perben
meg lehet támadni. A Médiatörvény 113. § (2) bekezdése alapján
hozott határozatot az ORTT kizárólag ugyanezen törvény 41. §
(1) bekezdés m) pontjának keretei között alkotja meg, semmilyen
más törvényi szabály, megkötés nem vonatkozik a
műsorszolgáltatási díj mértékének meghatározására. A 41. § (1)
bekezdés m) pontja alapján azonban éppen maga az ORTT alkotja
meg azokat a kereteket, amelyeken belül a 113. § (2) bekezdése
szerint közölt műsorszolgáltatási díjösszegeket kikalkulálja.
Az ORTT tehát szinte teljes mértékben „szabad kezet kapva”, a
saját maga által kidolgozott irányvonalak mentén hozza meg
közigazgatási határozatnak minősülő döntéseit.
Az Alkotmánybíróság 39/1997. (VII. 1.) AB határozatában a
közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának
intézményét és a bírósághoz fordulás jogát együtt értelmezve
rámutatott arra, hogy „az eljárási garanciák teljesedéséhez
önmagában a bírói út megléte nem elegendő; az Alkotmány által
megkövetelt hatékony jogvédelem megléte attól függ, hogy a
bíróság mit vizsgálhat felül. (…). A közigazgatási határozatok
törvényességének bírói ellenőrzése tehát alkotmányosan nem
korlátozódhat a formális jogszerűség vizsgálatára. (…) Azok a
jogszabályok, amelyek kizárják vagy korlátozzák azt, hogy a
bíróság a közigazgatási határozatot felülvizsgálva a fentiek
szerint érdemben elbírálja a jogvitát, ellentétesek az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésével. Ebből az okból nem csupán az
a jogszabály lehet alkotmányellenes, amely kifejezetten kizárja
a jogkérdésen túlmenő bírói felülvizsgálatot, vagy annak a
közigazgatási mérlegeléssel szemben olyan kevés teret hagy,
hogy az ügy megfelelő alkotmányos garanciák közötti érdemi
»elbírálásáról« nem beszélhetünk, hanem az olyan jogszabály is,
amely az igazgatásnak korlátlan mérlegelési jogot adván
semmilyen jogszerűségi mércét nem tartalmaz a bírói döntés
számára sem.” (ABH 1997, 263, 272.)
Álláspontom szerint a kizárólag a Médiatörvény 41. § (1)
bekezdés m) pontjában foglalt „biankó” felhatalmazás alapján az
ORTT által kidolgozott műsorszolgáltatási díjtábla keretei
között a 113. § (2) bekezdése értelmében meghozott határozat
olyan széles körű mérlegelési jogot — lényegében
diszkrecionális jogkört — ad az ORTT-nek, amely kiüresíti a
bírósághoz fordulás jogát, ellehetetleníti az érdemi bírói
felülvizsgálatot, és így a 113. § (2) bekezdése az Alkotmány
57. § (1) bekezdésében foglalt alapjog sérelmét eredményezi.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak véleményem szerint a
Médiatörvény 113. § (2) bekezdését az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésének sérelme miatt meg kellett volna semmisítenie.
Budapest, 2008. április 7.
Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró
. |