A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
hozott határozat ellen benyújtott kifogás alapján – Dr. Bihari
Mihály alkotmánybíró párhuzamos indokolásával és Dr. Bragyova
András alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 64/2006.
(II. 23.) OVB határozatát megsemmisíti, és az Országos
Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogást
nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban: OVB) 64/2006. (II. 23.) OVB
határozata ellen, amelyben az OVB határozatának megsemmisítését
és az OVB új eljárásra utasítását kérik.
Az OVB vitatott határozatában megtagadta annak a népi
kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának a
hitelesítését, amelyen a következő kérdés szerepel:
„Egyetértek azzal, hogy Magyarországon, az autópályákon
töröljék el a maximális sebesség korlátozását.”
Az OVB a határozatát arra alapította, hogy a közúti
közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdésének
a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján az egyes járművek
közlekedésben használt maximális sebességét a Kormány a
28/2001. (II. 15.) Korm. rendelettel módosított, a közúti
közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes
rendelet 26. §–ában állapítja meg. Az OVB álláspontja szerint
ennek alapján megállapítható, hogy a kezdeményezésben említett
sebességhatár eltörlésének kérdése – a törvényben foglalt
felhatalmazás visszavonásáig – a Kormány hatáskörébe tartozó
feladat.
Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése szerint országos népi
kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés
lehet. A hatályos jogszabályok alapján azonban a sebességhatár
eltörlése nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó feladat,
ezért az országos népi kezdeményezés aláírásgyűjtő íve nem
hitelesíthető.
Az OVB határozata a Magyar Közlöny 2006. évi 24. számában 2006.
február 28–án jelent meg. A kifogást a Ve. 130. § (1)
bekezdésében előírt módon és határidőn belül, 2006. március
9–én nyújtották be az OVB–hez.
A kifogásban kifejtett álláspont szerint nem megalapozott az
OVB határozatnak az a megállapítása, mely szerint a
sebességkorlátozás eltörlése a hatályos jogszabályi
rendelkezések szerint nem tartozik az Országgyűlés
feladatkörébe. Sem az Alkotmány, sem a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely
oly módon különítené el az Országgyűlés és a Kormány
jogalkotási kompetenciáját, amelynek alapján kizárt lenne, hogy
az Országgyűlés törvényt alkosson bármilyen kérdésben, „azaz a
Kormány rendeletalkotási hatásköre törvénnyel ne lenne
elvonható”.
A kifogás benyújtója szerint a törvényalkotás az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdés, a felhatalmazás megadására
vonatkozó rendelkezéssel együtt. A Kormánynak a törvények
végrehajtására vonatkozó külön törvény alapján való
felhatalmazása nem érinti az Országgyűlésnek az egész
kérdéskörre fennálló törvényalkotási hatáskörét. Ennél fogva
nem helytálló az OVB álláspontja, mely szerint a népi
kezdeményezés tárgyában megfogalmazott kérdésben az
Országgyűlés hatásköre nem áll fenn. Így erre alapozottan az
aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését nem lehetett
volna megtagadni. Ezért a kifogás arra irányul, hogy az
Alkotmánybíróság semmisítse meg az OVB határozatát és utasítsa
új eljárásra az OVB–t.
II.
A kifogás elbírálása során az Alkotmánybíróság az alábbi
jogszabályi rendelkezések alapján hozta meg döntését:
1) Az Alkotmánynak a kifogásban érintett rendelkezései:
„19. § (1) A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi és
népképviseleti szerve az Országgyűlés.
(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot; (…)”
„25. § (2) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti meg.”
„35. § (2) A Kormány a maga feladatkörében rendeleteket
bocsát ki, és határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök írja
alá. A Kormány rendelete és határozata törvénnyel nem lehet
ellentétes. A Kormány rendeleteit a hivatalos lapban ki kell
hirdetni.”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/D. § Országos népi kezdeményezést legalább 50 000
választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
Országgyűlés tűzze a napirendjére. Az országos népi
kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles
megtárgyalni.”
2) Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
1998. évi III. törvénynek (a továbbiakban: Nsztv.) a népi
kezdeményezésre vonatkozó szabályai:
„17. § A népi kezdeményezésnek pontosan és egyértelműen
tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.
18. § Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja meg
az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
c) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.
19. § A népi kezdeményezést – az aláírásgyűjtésnek a Ve.
118/A. §–a szerinti szünetelése kivételével – az aláírásgyűjtő
ív hitelesítését követő két hónapon belül egyszer lehet
benyújtani az Országos Választási Bizottság elnökéhez. A
pótlólag benyújtott, a kezdeményezést kiegészítő aláírások
érvénytelenek.
20. § A népi kezdeményezésről a 6. § szerinti bejelentést
követő három hónapon belül dönteni kell.”
3) A Ve.–nek az országos népi kezdeményezésre irányuló
aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
„131. § Az országos népi kezdeményezés során a 117–121. §
és a 130. § (1) és (3) bekezdésének rendelkezéseit kell
megfelelően alkalmazni.”
„117. § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
(2) Az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő
ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével kapcsolatos
határozatát nyolc napon belül a Magyar Közlönyben közzé kell
tenni.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(…)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontja alapján a Ve. 130. §–a
határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
jogorvoslati természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB
határozatában, valamint a kifogásban foglaltak alapján azt
vizsgálja, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének
megtagadása során az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt–e el [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH
2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
eljárva is alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 251, 256.].
Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy a
kifogás alapos.
Az Alkotmány 28/B. §–a alapján az országos népszavazás és népi
kezdeményezés tárgya lehet – az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésében meghatározottak kivételével – az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdés.
Az Nsztv. 18. §–a, az Alkotmánnyal összefüggésben, a
hitelesítés megtagadásának egyik feltételeként az Országgyűlés
hatáskörébe nem tartozó kérdést emeli ki. E szerint az OVB az
országos népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldányának hitelesítését az Nsztv. 18. §–a alapján, akkor
tagadhatja meg, ha a kérdés nem tartozik az országgyűlés
hatáskörébe, ha a kérdés megfogalmazása nem felel meg a
törvényi szabályoknak, illetőleg ha az aláírásgyűjtő ív nem
felel meg a választási eljárási törvényben foglalt
előírásoknak.
Az Országgyűlés hatáskörének terjedelmére (tartalmára)
vonatkozóan nyilvánvalóan irányadók az Alkotmány felhívott
rendelkezései.
A kifogás alapján az Alkotmánybíróságnak abban kellett állást
foglalnia, hogy a népi kezdeményezésre irányuló kérdésben
rendelkezik–e hatáskörrel az Országgyűlés, nevezetesen:
kizárja–e az Országgyűlés törvényalkotó hatáskörét az a jogi
helyzet, mely szerint a sebességkorlátozás szabályozására a
hatályos jogban törvényi felhatalmazás alapján a Kormány
rendelkezik hatáskörrel.
E kérdésben az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában nem
fogalmazódott meg egyértelmű álláspont. Az Alkotmánybíróság az
53/2001. (XI. 29.) AB határozatában úgy foglalt állást, „hogy
(…) az Országgyűlés Alkotmányban biztosított jogalkotói
hatásköre teljes, és mind a Kormány, mind a Kormány tagjai
irányába nyitott. Önmagában az, hogy jelenleg valamely
jogviszonyt nem törvényi, hanem rendeleti szinten szabályoznak,
nem zárja ki azt, hogy később az Országgyűlés törvényt alkosson
abban a tárgyban. (…) Időről időre az Országgyűlés jogköre,
hogy eldöntse, mely kérdéseket kíván – figyelemmel az
alkotmányi rendelkezésekre – törvényi úton szabályozni, és
melyek azok a tárgykörök, amelyekben rendeleti szintű
szabályozás elegendő, és ennek érdekében jogalkotásra irányuló
felhatalmazást ad a jogalkotói hatáskörrel rendelkezőknek”.
(ABH 2001, 414, 417.)
Ettől eltérő álláspont tükröződik az 59/2004. (XII. 14.) AB
határozatban. Ebben a határozatában az Alkotmánybíróság a
minimál–nyugdíj emelésével kapcsolatos népszavazás
kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív hitelesítésére
irányuló eljárásban megsemmisítette az OVB–nek az aláírásgyűjtő
ívet és az azon szereplő kérdést hitelesítő határozatát, és új
eljárást rendelt el az ügyben. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdésben
nincs helye népszavazásnak, ezt a megállapítását két indokra
alapította. Egyrészt megállapította, hogy a népszavazásra szánt
kérdés közvetlenül érinti a költségvetést, így az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdés a) pontja alapján e tárgyban nem lehet
népszavazást tartani. Másrészt azért sem ítélte népszavazásra
bocsáthatónak a kérdést, mert a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. § (7)
bekezdése a Kormányt hatalmazta fel arra, hogy a
nyugellátásokkal kapcsolatban a törvényben megállapított
szabályokon túlmenően kiegészítő intézkedéseket tegyen, így a
szabályozás a Kormány és nem az Országgyűlés hatáskörébe
tartozott, népszavazásnak pedig csak az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó ügyben van helye. (ABH 2004, 834, 838.) Ez
utóbbi megállapítás ellentmond az Alkotmánybíróság által az
53/2001. (XI. 29.) AB határozatban kifejtett álláspontnak.
Az Országgyűlés és a Kormány jogalkotó hatáskörére vonatkozó
alkotmányi szabályok értelmezése alapján az Alkotmánybíróság
úgy ítélte meg, hogy az 53/2001. (XI. 29.) AB határozatban
kifejtett álláspontot tekinti ezen ügy eldöntése, valamint
további gyakorlata szempontjából precedens értékűnek.
A törvényhozó hatalom és a végrehajtó hatalom szervei által
gyakorolt jogalkotói hatáskör terjedelmét, egymáshoz való
viszonyát az államhatalmi ágak megosztásának az Alkotmányban
szabályozott rendje határozza meg. Az alkotmányok rendelkeznek
a törvényi és a rendeleti jogalkotás viszonyáról, így arról is,
hogy a jogalkotás teljessége a törvényhozó hatalmat gyakorló
parlamentet illeti–e meg, vagy a végrehajtó hatalom szervei is
rendelkeznek–e el nem vonható, kizárólagos jogalkotói
hatáskörrel. Ennek megfelelően a magyar jogrendszerben is az
Alkotmány szabályozza, hogy az állam mely szerveinek van
jogalkotó hatásköre, ugyancsak az Alkotmány határozza meg az
egyes jogalkotó szervek jogalkotási hatáskörének terjedelmét és
a jogforrások egymáshoz való viszonyát is.
Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontja, valamint 25. § (2)
bekezdése alapján a törvényhozás joga az Országgyűlést illeti
meg. Az Alkotmány 19. §–ában foglaltaknak megfelelően a
törvényhozás az Országgyűlésnek, mint a legfelsőbb
népképviseleti szervnek, a népszuverenitásból eredő joga.
Törvényt kizárólag az Országgyűlés alkothat és az Alkotmány 35.
§ (2) bekezdése, 37. § (3) bekezdése, valamint 44/A. § (2)
bekezdésében foglaltaknak megfelelően törvénnyel ellentétes
rendelkezést más jogszabály nem tartalmazhat. Az Alkotmányban
az Országgyűlésnek adott törvényalkotási felhatalmazás
univerzális, nem állít fel korlátokat a törvényben
szabályozható jogalkotási tárgyak tekintetében. Ennek
megfelelően az Országgyűlés jogalkotó hatásköre – az Alkotmány
keretei között – teljes, és korlátlan. Az Országgyűlés jogosult
törvényt alkotni minden jogi szabályozást igénylő társadalmi
viszony rendezésére, jogalkotó hatáskörének egyetlen korlátja
van, nevezetesen az, hogy az Országgyűlés által hozott törvény
nem lehet ellentétes az Alkotmánnyal.
A Kormány jogalkotó hatáskörét az Alkotmány 35. § (2)
bekezdése szabályozza, amely kimondja, hogy a Kormány a maga
feladatkörében jogosult rendeletet alkotni. A Kormány alkothat
rendeletet törvény felhatalmazása alapján a törvény
végrehajtására, de feladatkörében rendelkezik eredeti jogalkotó
hatáskörrel is, szabályozhat törvény által nem szabályozott
társadalmi viszonyokat is. A Kormány rendeletalkotó hatásköre
azonban – ellentétben az Országgyűlés törvényalkotási
jogkörével – az Alkotmány által erőteljesen korlátozott. Az
Alkotmány megállapít olyan szabályozási tárgyakat, amelyeket
csak törvényben lehet szabályozni (kizárólagos törvényhozási
tárgyak), amelyekben a Kormány nem jogosult rendeletalkotásra
és a 35. § (2) bekezdésében kimondja, hogy a Kormány rendelete
nem lehet ellentétes a törvénnyel. A Kormány az Alkotmány
alapján nem rendelkezik az Országgyűlés által el nem vonható,
kizárólagos jogalkotási hatáskörrel, függetlenül attól, hogy
feladatkörében, eredeti jogalkotó hatáskörében, vagy törvényi
felhatalmazás alapján alkot rendeletet. Az Országgyűlés – az
Alkotmány keretei között – bármely társadalmi viszony
szabályozását törvényalkotási hatáskörébe vonhatja. A törvény
és a rendeleti szintű szabályozás viszonyában a jogforrási
hierarchia elve érvényesül, ami azt jeleni, hogy törvény a
kormányrendeletet hatályon kívül helyezheti, módosíthatja,
illetőleg ha a kormányrendelet ellentétbe kerül a törvénnyel, a
Kormány köteles a törvényellenesség megszüntetésre. Ennek
megfelelően a Kormánynak törvényben adott jogalkotási
felhatalmazás nem biztosít a Kormány számára kizárólagos
jogalkotási jogkört. Az Országgyűlés a felhatalmazás hatályon
kívül helyezésével, korlátozásával bármikor törvényhozási
hatáskörbe vonhatja a Kormány számára delegált jogalkotási
jogkört. Így az a tény, hogy a hatályos jogban törvényi
felhatalmazás alapján a Kormány jogosult valamely társadalmi
viszony jogszabályi rendezésére, nem zárja ki az Országgyűlés
hatáskörét arra, hogy törvényt alkosson az adott társadalmi
viszony szabályozására.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
OVB nem jogszerűen döntött akkor, amikor arra hivatkozással
tagadta meg a népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldányán megfogalmazott kérdés hitelesítését, hogy az nem
tartozik az Országgyűlés hatáskörébe.
Ezért a 64/2006. (II. 23.) OVB határozatot megsemmisítette és
az OVB–t új eljárásra utasította.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró lőadó alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A határozat rendelkező részével egyetértek. Az indokoláshoz
kapcsolódóan – az abban kifejtetteken túl – a következőket
tartom fontosnak kiemelni.
Az Alkotmány kizárólag az Országgyűlést (országos) és az
önkormányzatot (helyi) kötelező népszavazásról rendelkezik. A
Kormányt nem lehet népszavazással jogalkotásra kötelezni. Az
országos népszavazás címzettje mindig az Országgyűlés, az
eredményes népszavazás alapján az Országgyűlésnek kell jogot
alkotnia, módosítania, vagy tartózkodni a jogalkotástól. Az
országos népszavazás lehetséges tárgyköreit az Alkotmány
28/B. § (1) bekezdése tartalmazza, a jelen indítvány kapcsán az
Alkotmánybíróság tulajdonképpen ezt az alkotmányi rendelkezést
értelmezte.
Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése alapján mind a népszavazás,
mind a népi kezdeményezés tárgya „az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó kérdés lehet”. A népszavazás esetében az Alkotmány
további korlátokat is felállít [az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésébe foglalt „tiltott tárgykörök”, valamint – az
Alkotmány 44. § (1) bekezdése alapján – a helyi önkormányzást
megvalósító helyi népszavazásokon eldöntendő kérdések]. Az
Alkotmánybíróság – alkotmányértelmezés során, először a 2/1993.
(I. 22.) AB határozatában, ABH 1993, 33., legutóbb az 50/2001.
(XI. 29.) AB határozatában, ABH 2001, 359.] – újabb korlátot
jelölt meg: kötelezendően elrendelendő népszavazás nem
irányulhat alkotmánymódosításra.
Ebből a következően az Alkotmányban is szabályozott jogszabályi
hierarchia [Alkotmány 35. § (2) bekezdése, 37. § (3) bekezdése,
44/A. § (2) bekezdése] szempontjából tekintve az országos
népszavazás lehetséges tárgykörei „felfelé” zártak. Az
Alkotmánybíróság áttekintette azt is, hogy a jogszabályi
hierarchiában a törvénynél alacsonyabb szintű jogszabályok felé
is zárt–e a rendszer vagy sem. Az elemzés tárgya tehát az volt,
hogy a népszavazási kérdés tárgya csak az Országgyűlés által
már törvényben szabályozott tárgykör lehet–e, vagy az a
tárgykör is, amelyet ugyan ténylegesen nem szabályoz az
Országgyűlés, de potenciálisan szabályozhatna?
Az indítvány elbírálása szempontjából a jogalkotási tárgykörök
az alábbiak szerint csoportosíthatóak:
1. a törvények által aktuálisan szabályozott tárgykörök;
2. a jogszabály által aktuálisan nem szabályozott kérdések (non
ius), ezen belül:
a) az Alkotmány, illetve a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) alapján kizárólagos
törvényhozási tárgykörbe tartozó kérdések,
b) a kizárólagos törvényhozási tárgykörbe nem tartozó kérdések;
3. törvénynél alacsonyabb szintű jogszabályokban szabályozott
kérdések, ezen belül:
a) a törvényi felhatalmazás alapján, illetve
b) az önálló hatáskörben, saját feladatkörben kibocsátott
jogszabály (pl. kormányrendelet).
Ezen felosztás alapján – elméletben – több, az alábbiakban
részletezett értelmezési modell állítható fel, illetve felfogás
létezhet:
a) tekintettel arra, hogy az Alkotmány alapján az Országgyűlés
szabályozási tárgyköre elvileg korlátlan (bármely kérdés
szabályozását saját hatáskörébe vonhatja), a törvényhozó
hatalom potenciálisan kiterjed minden szabályozási tárgykörre,
ezért az országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgyköre
is bármi lehet (ide nem értve természetesen a fentiekben
ismertetett népszavazási korlátokat). Ez esetben tehát minden,
az 1–3. pontokban és azok alpontjaiban leírt szabályozási
tárgykörbe tartozó kérdésben kezdeményezhető országos
népszavazás (ez a legtágabb értelmezési keret).
b) A további modellek és magyarázatok abból a feltételezésből
indulnak ki, hogy – a kizárólagos törvényhozási tárgykörökhöz
hasonlóan – vannak más – törvénynél alacsonyabb szintű
jogszabályok által „lefoglalt” szabályozási tárgykörök. A
legszűkebb értelmezés szerint a népszavazási kérdés tárgya csak
az aktuálisan törvényben szabályozott, vagy az Alkotmány,
illetve a Jat. alapján kizárólagos törvényhozási tárgykörbe
tartozó kérdés lehet [1. és 2. a) alpont].
c) Tágabb értelmezés szerint – mivel az Országgyűlés bármely
kérdés szabályozását hatáskörébe vonhatja – népszavazás
tárgyköre lehet minden törvényben szabályozott, illetve
jogszabályban aktuálisan nem szabályozott kérdés (1. és 2.
pont), az alacsonyabb szintű jogszabályban szabályozott kérdés
azonban nem, mivel ennek a kérdésnek a szabályozását az adott
jogszabály már „lefoglalta”.
d) A „lefoglalt” szabályozási kérdések tekintetében ismert
olyan álláspont, mely szerint azokban az esetekben, amikor nem
maga az Országgyűlés döntött a szabályozás szubdelegálásáról
(így pl. amikor a Kormány saját feladatkörében bocsátott ki
rendeletet), az Országgyűlés szabályozhat az adott tárgykörben.
Ha azonban a törvénynél alacsonyabb szintű szabályozásra az
Országgyűlés adott felhatalmazást, akkor – saját döntése
alapján – az adott tárgykör a továbbiakban már nem tartozik a
szabályozási hatáskörébe, így e kérdésben nem tartható
népszavazás. E kérdések mögött ugyanis az a kifejezett
törvényhozói akarat áll, hogy a törvényalkotó nem kíván az
adott (részlet)kérdéssel foglalkozni, annak rendezését más,
alacsonyabb szintű jogalkotó szervre bízza. [Népszavazás tárgya
tehát az 1., 2. pont és a 3. pont a)alpontja szerinti kérdés
lehet. Lásd 59/2004. (XII. 14.) AB határozat, ABH 2004, 834.]
e) Végül elképzelhető olyan értelmezési keret is, melynek
értelmében nem tartható népszavazás azokban a kérdésekben,
amelyekben a Kormány saját feladatkörében alkotott rendeletet.
Ennek indoka egyfajta értelmezés szerint az lehetne, hogy az
Alkotmány 35. § (2) bekezdése kizárólag a Kormány számára
tartja fenn, hogy saját feladatkörében rendeletet alkosson. Más
megközelítés alapján, bár a Kormány által az elsődleges
jogalkotói hatáskörében hozott jogszabály mögött nincs tudatos
törvényalkotói akarat, ám mivel azt az Országgyűlés bármikor
saját szabályozási tárgykörébe vonhatná, addig, amíg ezt nem
teszi, hallgatólagosan elfogadja a törvénynél alacsonyabb
szintű szabályozottságot. Mivel a szubdelegált hatáskörben
alkotott jogszabályok esetében az Országgyűlés döntött a
szubdelegációról, ezért ezt a döntését bármikor
megváltoztathatja; e kérdésben tartható népszavazás. [Ebbe az
értelmezési modellbe tehát az 1., 2. pont és 3. pont
b) alpontja tartozik bele.]
Összegezésül megállapítható tehát, hogy az Alkotmánybíróság
jelen határozatában arra az álláspontra helyezkedett, hogy
mivel az Országgyűlés törvényalkotó hatásköre gyakorlatilag
korlátlan, azért nemcsak az aktuálisan törvényekben már
szabályozott, hanem a potenciálisan törvényhozási tárgykörbe
tartozó kérdésekben is kezdeményezhető népszavazás (legtágabb
értelmezési keret). Ez alapján az Országgyűlés szabályozási
tárgyköre teljes mértékben egybeesik a népszavazás lehetséges
tárgyköreivel, ez utóbbinak csak alkotmányos korlátai vannak
(így a „tiltott tárgykörök”, a helyi népszavazásoknak
fenntartott kérdések, valamint a „burkolt” alkotmánymódosítás
tilalma).
A csak potenciálisan az Országgyűlés törvényhozási hatáskörökbe
tartozó kérdésekre irányuló népszavazások esetén az
Országgyűlést kettős, egy formai és egy tartalmi jellegű
(jogalkotási) kötelezettség terheli. Formai kötelezettsége,
hogy saját törvényalkotói hatáskörébe vonja az adott kérdés
szabályozását, és ezen túlmenően az új szabályozásnak
tartalmilag is meg kell felelnie az eredményes népszavazással
eldöntött kérdésnek. A népszavazási akaratnak megfelelő
országgyűlési döntés felváltja, hatályon kívül helyezi vagy
módosítja a Kormány által akár eredeti hatáskörében, akár a
szubdelegációból folyó kötelezettsége vagy lehetősége alapján
korábban alkotott jogszabályt.
Budapest, 2006. október 2.
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye
A többségi határozattal nem értek egyet: véleményem szerint
jobb döntés lett volna az Országos Választási Bizottság
határozatának helybenhagyása, mivel az autópályákon megengedett
legnagyobb sebesség meghatározása jelenleg, a hatályos jog
alapján „nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés”.
Indokaim a következők:
1. Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése szerint „az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdésekben” megengedett a népszavazás
illetve népi kezdeményezés. Az eldöntendő alkotmányértelmezési
kérdés tehát az, pontosan mit jelent az „Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdés” terminus. Valóban azonos
jelentésű–e, mint a többségi határozat állítja, „minden, az
Országgyűlés hatáskörébe egyáltalán tartozható kérdéssel”?
Álláspontom szerint nem. Az „Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdés” az aláírásgyűjtő ív hitelesítésekor hatályos jog
szerint az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést jelenti.
Ugyanis a kérdést a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I.
törvény 48. § (3) bekezdésének a) pontjában foglalt
felhatalmazás alapján az egyes járművek közlekedésben használt
maximális sebességét a Kormány a 28/2001. (II. 15.) Korm.
rendelettel módosított, a közúti közlekedés szabályairól szóló
az 1/1975 (II. 5). KPM–BM együttes rendelet (azaz a KRESZ) 26.
§–a szabályozza.
Az Alkotmány 25. § (2) bekezdése a „törvényhozás jogát”
(vagyis: hatáskörét) kizárólag az Országgyűlésnek tartja fenn.
Ebből következik, hogy törvényt más nem alkothat — még a
népszavazás sem. Másfelől ez a szabály tiltja a törvényalkotási
hatáskör átruházását (de nem a felhatalmazott jogalkotást). Az
Országgyűlés törvényhozási hatásköre két részből áll: egyrészt
a kötelező törvényhozási tárgyakból: ezeket csak az
Országgyűlés szabályozhatja és csak törvényben. A kizárólagos
törvényhozási tárgyak az Alkotmány több rendelkezéséből
ismerhetők meg. Ilyen mindenekelőtt az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése, az Alkotmányban több helyütt felsorolt ún.
kétharmados törvények, továbbá az Alkotmány 19. § (3)
bekezdésében foglalt tárgyak egy része, különösen a
költségvetési törvény.
A törvényhozó hatáskör másik csoportját a szabad (fakultatív)
törvényhozási tárgyak alkotják: az Országgyűlés maga dönt,
alkot–e törvényt. Ezek a tárgyak csak feltételesen tartoznak az
Országgyűlés hatáskörébe, ugyanis eldöntheti, hogy a kötelező
tárgyak körén kívül eső tárgyakat kívánja–e — és milyen
részletesen — a törvényben szabályozni. Ha azonban a tárgyat
egyszer már törvényben szabályozta, akkor ez a tárgykör
ellenkező döntésig az Országgyűlés kizárólagos hatáskörébe
tartozik, de csak annyiban, amennyiben az Alkotmány 19. § (3)
bekezdés b) pontjában meghatározott hatáskörében törvényt
alkotott. A törvényalkotási hatáskör csak akkor lesz az
Országgyűlés hatásköre, amikor azzal él: ameddig nem élt vele,
— alkotmányos tilalom hiányában és az Alkotmányban
meghatározott korlátok között [35. § (2) bekezdés] — a Kormány
is jogosult jogalkotásra.
A többségi határozattól a véleményem döntően abban különbözik,
hogy szerintem az Országgyűlés fakultatív (szabadon
gyakorolható) törvényalkotási hatásköre feltételes: csak
annyiban tartozik az Országgyűlés hatáskörébe a szabályozott
tárgy, amennyiben az Országgyűlés e hatáskörét ténylegesen
gyakorolta. Mindaddig, amíg ezt nem tette, más jogalkotó
szervek — elsősorban a Kormány — alkotmányosan hatáskörébe
vonhatja a jogalkotást. Ezen nem változtat, hogy az
Országgyűlés később alkotott törvénnyel létrehozhatja saját
hatáskörét, ugyanis a korábbi alacsonyabb szintű szabályozás
addigi érvényességét ez nem érinti. Ez azonban csak akkor lehet
így, ha a Kormánynak (vagy felhatalmazása alapján miniszter)
rendelet megalkotásakor alkotmányos hatásköre volt a jogszabály
kibocsátására.
Hasonlóan, ha az Országgyűlés törvénnyel a Kormányt vagy
minisztert felhatalmazta jogalkotásra, akkor a felhatalmazott
jogalkotással szabályozott kérdés — mindaddig, amíg a
felhatalmazó törvény hatályban van — nem „az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdés”, így nem is lehet népi
kezdeményezés vagy népszavazás tárgya. A jogalkotásra
felhatalmazás természetesen csak az Országgyűlés törvényhozási
hatáskörének abban a részében lehetséges, amelyben az
Országgyűlés dönthet arról, hogy törvényben szabályoz–e egy
kérdést vagy felhatalmazással átruházza az állam jogalkotó
hatáskörét a Kormányra vagy egyes miniszterekre. Tehát az
Alkotmány szabályai szerint kizárólagos törvényhozási
tárgykörökbe tartozó tárgyak nem tartoznak ebbe a körbe.
Egyébként a többségi határozat is megállapítja: az
Alkotmánybíróság két hasonló kérdéssel foglalkozó korábbi
határozata különböző álláspontot foglalt el a most eldöntött
kérdésben. Magam az 59/2004. (XII. 14.) határozatban foglalt
döntést tartom helyesebbnek, erősebb és meggyőzőbb alkotmányos
érvekkel alátámasztottnak. Ez a határozat — egyebek mellett —
azért nem ítélte népszavazásra bocsáthatónak a kérdést, mert
annak szabályozására a Kormányt törvény hatalmazta fel, így az
nem minősítette az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésnek.
(ABH 2004, 834, 838. — Minimál–nyugdíjról szóló népszavazási
kérdés)
2. Az általam képviselt felfogást erősíti a képviseleti
demokrácia elsődlegessége, amely az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésén és az Alkotmánybíróság ezt értelmező, többször
megerősített álláspontján alapul [2/1993. (I. 22.) AB
határozat, ABH 1993, 33, 36.; 22/1993. (IV. 2.) AB határozat,
ABH 1993, 182, 185.; 30/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998,
220, 234.; 50/2001. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 359,
364–365.]. A képviseleti demokrácia — a „képviseleti
hatalomgyakorlás” — elsődlegessége ugyanis megkívánja, hogy a
legfontosabb jogszabályok az Országgyűlés által megvitatott és
elfogadott törvények legyenek. Ezen a népszavazás — és még
kevésbé, mint ebben az esetben a népi kezdeményezés — sem
változtat: az eredményes népszavazás is csak az Országgyűlést
kötelezi törvény meghozatalára. A magyar jogrendszerben a
népszavazási döntés („néphatározat”) nem jogforrás, azaz nem
jogalkotó tény: az érvényes és eredményes népszavazás
alkotmányos kötelezettséget hoz létre az Országgyűlés számára a
törvényalkotásra (vagy más döntésre, ha a népszavazás tárgya
nem törvény). A népi kezdeményezés esetében persze ez a kérdés
sem merülhet fel. A kérdés mégis fontos, mert a népszavazás és
a népi kezdeményezés tárgya egyaránt „az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó kérdés” lehet.
A képviseleti elvből az is következik, hogy az Országgyűlés — a
politikai képviselet szerve — elsődlegesen meghatározza,
természetesen az Alkotmány keretei között, hogy gyakorolja–e
egyes nem kötelezően gyakorlandó alkotmányos hatásköreit. A
közvetlen demokrácia intézményei abban a körben működhetnek
közre a törvényalkotásban, amelyet az Országgyűlés a maga
számára fenntartott. Ennek elvetése kényszerítően a közvetlen
demokrácia elsődlegességének elismeréséhez vezetne: ez pedig
nem az Alkotmány és az Alkotmánybíróság álláspontja. Az
Országgyűlés fakultatív törvényalkotási hatásköre — mint ezt a
többségi határozat helyesen megállapítja — tárgyilag korlátlan:
amiről egyáltalán jogi norma alkotható, arról az Országgyűlés
törvényt alkothat. (Ez a korlátlanság tartalmilag már nem áll
fenn — de ez most nem is kérdés.) Ebben a körben azonban az
Országgyűlés hatáskörének elsődlegessége mellett más jogalkotó
szervnek is van az Alkotmányon alapuló jogalkotási hatásköre: a
két hatáskör közül csak egyik gyakorolható egy időpontban — így
az egyik gyakorlása (egy adott pillanatban) kizárja a másikét.
A képviseleti elvvel mindenképpen összefér, hogy az
Országgyűlés fakultatív hatáskörei egy részének gyakorlásáról
lemondjon és más jogalkotót (a Kormányt vagy annak tagjait)
törvényben hatalmazza fel jogalkotásra. Nem mondhatjuk ezért,
hogy „az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés” az, amiről az
Országgyűlés maga rendelkezett úgy, hogy a Kormány vagy egy
miniszter hatáskörébe tartozzék.
A törvényhozási hatáskör tárgyi korlátlansága annyiban is az
előbb képviselt álláspont mellett szól, hogy kizárja — amit a
többségi határozat éppen nem —, hogy a törvényhozás
szempontjából kis jelentőségű, ma rendeletben szabályozott
kérdésről, mondjuk a lábbeli címkézéséről vagy a jeltolmács
képzésről is (ha van elegendő érdeklődő) népszavazást lehessen
tartani.
3. Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontja szerint az
Országgyűlés törvényeket alkot és a 25. § (2) bekezdése szerint
ez a hatáskör nem ruházható át. Ezért az Országgyűlés nem
„átruházza” törvényalkotási hatáskörét, hanem felhatalmazza a
Kormányt, vagy az egyes minisztereket arra, hogy a törvények
végrehajtására rendeleteket alkossanak. A rendeletalkotás a
Kormány önálló alkotmányos hatásköre — és mint ilyen nem
tartozik az Országgyűlés hatáskörébe —, hiszen az Alkotmány 35.
§ (1) bekezdés b) pontja szerint a törvények végrehajtása a
Kormány feladata, mely kérdésben — mint a feladatkörébe
tartozóban — az Alkotmány 35. § (2) bekezdése szerint
rendeletalkotási joga van.
A rendeletalkotási jog (hatáskör) fennállásának feltétele, hogy
legyen végrehajtandó törvény, de ha az Országgyűlés alkotott
ilyent — különösen, ha végrehajtásra felhatalmazta a Kormányt,
a minisztereket —, akkor a rendeletalkotási hatáskör (amíg a
törvény hatályban van) az Alkotmány alapján a Kormány, illetve
a miniszter és nem az Országgyűlés hatásköre.
Másrészt a törvény végrehajtása a Kormány önálló alkotmányos
hatásköre, akkor is, ha a törvény végrehajtása jogszabály
alkotásában áll. Parlamentáris–képviseleti kormányzati
rendszerben — az Alkotmány preambuluma szerint „parlamenti
demokráciában” — a kormány hatáskörei önálló alkotmányos
hatáskörök, amelyeket az Országgyűlés sem vonhat el. Ezek közé
tartozik a törvények végrehajtásának feladat– és hatásköre
[Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontja]. A törvényeket az
Országgyűlés alkotja, de végrehajtásuk a Kormány „feladatköre”,
amelyben az Alkotmány szerint rendeleteket és határozatokat
alkot. Az Országgyűlés valóban meghatározhatja törvényben a
végrehajtandó normákat, de különösen ha — mint ez szokásos —
kifejezetten felhatalmazza a Kormányt a végrehajtásra, a
végrehajtási szabályok megalkotása már nem az Országgyűlés
hatásköre. Az Országgyűlés valóban maga dönt arról, hogy
mennyire részletesen szabályoz egyes törvényekben, és arról is,
ad–e és mennyiben felhatalmazást rendeletalkotásra, esetleg
megtiltja a rendeleti jogalkotást. A törvény által nyitva
hagyott kérdések — a törvényben adott felhatalmazás alapján
kétségtelenül — a Kormány rendeletalkotási hatáskörébe
tartoznak. A Kormány rendeletalkotási hatásköre vagy törvényi
felhatalmazáson alapuló vagy eredeti: a törvényi
felhatalmazáson alapuló hatáskör azonban az Alkotmány alapján a
Kormány és nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés.
Budapest, 2006. október 2.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
. |