Hungarian
Ügyszám:
.
284/H/2006
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 46/2006. (X. 5.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/567
.
A döntés kelte: Budapest, 10/02/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

         Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
    országos   népi   kezdeményezésre  irányuló  aláírásgyűjtő   ív
    mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
    hozott  határozat ellen benyújtott kifogás alapján – Dr. Bihari
    Mihály  alkotmánybíró párhuzamos indokolásával és Dr.  Bragyova
    András alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  64/2006.
    (II.   23.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az   Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      A   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény   (a
      továbbiakban:  Ve.)  130.  §  (1)  bekezdése  alapján  kifogást
      nyújtottak  be  az  Alkotmánybírósághoz az Országos  Választási
      Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)  64/2006.  (II.   23.)   OVB
      határozata ellen, amelyben az OVB határozatának megsemmisítését
      és az OVB új eljárásra utasítását kérik.
      Az   OVB   vitatott  határozatában  megtagadta  annak  a   népi
      kezdeményezésre  irányuló aláírásgyűjtő ív  mintapéldányának  a
      hitelesítését, amelyen a következő kérdés szerepel:
      „Egyetértek   azzal,  hogy  Magyarországon,   az   autópályákon
      töröljék el a maximális sebesség korlátozását.”
      Az   OVB   a   határozatát  arra  alapította,  hogy  a   közúti
      közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdésének
      a)  pontjában  foglalt felhatalmazás alapján az egyes  járművek
      közlekedésben  használt  maximális  sebességét  a   Kormány   a
      28/2001.  (II.  15.)  Korm. rendelettel  módosított,  a  közúti
      közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM  együttes
      rendelet  26. §–ában állapítja meg. Az OVB álláspontja  szerint
      ennek  alapján megállapítható, hogy a kezdeményezésben említett
      sebességhatár  eltörlésének  kérdése  –  a  törvényben  foglalt
      felhatalmazás  visszavonásáig – a Kormány  hatáskörébe  tartozó
      feladat.
      Az  Alkotmány  28/B.  §  (1) bekezdése  szerint  országos  népi
      kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés
      lehet.  A hatályos jogszabályok alapján azonban a sebességhatár
      eltörlése  nem  az  Országgyűlés hatáskörébe  tartozó  feladat,
      ezért  az  országos  népi kezdeményezés aláírásgyűjtő  íve  nem
      hitelesíthető.
      Az OVB határozata a Magyar Közlöny 2006. évi 24. számában 2006.
      február  28–án  jelent  meg.  A  kifogást  a  Ve.  130.  §  (1)
      bekezdésében  előírt  módon és határidőn belül,  2006.  március
      9–én nyújtották be az OVB–hez.
      A  kifogásban  kifejtett álláspont szerint nem megalapozott  az
      OVB   határozatnak   az  a  megállapítása,   mely   szerint   a
      sebességkorlátozás    eltörlése    a    hatályos    jogszabályi
      rendelkezések    szerint   nem   tartozik    az    Országgyűlés
      feladatkörébe.  Sem  az  Alkotmány, sem a  jogalkotásról  szóló
      1987.  évi XI. törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést,  amely
      oly   módon   különítené  el  az  Országgyűlés  és  a   Kormány
      jogalkotási kompetenciáját, amelynek alapján kizárt lenne, hogy
      az Országgyűlés törvényt alkosson bármilyen kérdésben, „azaz  a
      Kormány   rendeletalkotási  hatásköre   törvénnyel   ne   lenne
      elvonható”.
      A  kifogás  benyújtója szerint a törvényalkotás az Országgyűlés
      hatáskörébe   tartozó   kérdés,  a   felhatalmazás   megadására
      vonatkozó  rendelkezéssel  együtt.  A  Kormánynak  a  törvények
      végrehajtására   vonatkozó   külön   törvény    alapján    való
      felhatalmazása   nem   érinti  az  Országgyűlésnek   az   egész
      kérdéskörre  fennálló törvényalkotási hatáskörét.  Ennél  fogva
      nem   helytálló  az  OVB  álláspontja,  mely  szerint  a   népi
      kezdeményezés    tárgyában    megfogalmazott    kérdésben    az
      Országgyűlés  hatásköre nem áll fenn. Így erre  alapozottan  az
      aláírásgyűjtő  ív mintapéldányának hitelesítését  nem  lehetett
      volna  megtagadni.  Ezért  a  kifogás  arra  irányul,  hogy  az
      Alkotmánybíróság semmisítse meg az OVB határozatát és  utasítsa
      új eljárásra az OVB–t.
                                     
                                    II.

      A  kifogás  elbírálása  során  az  Alkotmánybíróság  az  alábbi
      jogszabályi rendelkezések alapján hozta meg döntését:
      1) Az Alkotmánynak a kifogásban érintett rendelkezései:
       „19.  §  (1)  A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi  és
      népképviseleti szerve az Országgyűlés.
       (2)   Az   Országgyűlés  a  népszuverenitásból  eredő   jogait
      gyakorolva   biztosítja  a  társadalom   alkotmányos   rendjét,
      meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
       (3) E jogkörében az Országgyűlés
       a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
       b) törvényeket alkot; (…)”
       „25. § (2) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti meg.”
          „35.  §  (2)  A  Kormány a maga feladatkörében rendeleteket
      bocsát  ki, és határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök  írja
      alá.  A  Kormány rendelete és határozata törvénnyel  nem  lehet
      ellentétes.  A Kormány rendeleteit a hivatalos lapban  ki  kell
      hirdetni.”

          „28/B.  §  (1)  Országos népszavazás és népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”

          „28/D.  §  Országos  népi kezdeményezést  legalább  50  000
      választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
      irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
      Országgyűlés   tűzze   a   napirendjére.   Az   országos   népi
      kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles
      megtárgyalni.”

      2)  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről  szóló
      1998.  évi  III.  törvénynek (a továbbiakban:  Nsztv.)  a  népi
      kezdeményezésre vonatkozó szabályai:
          „17.  §  A  népi kezdeményezésnek pontosan és  egyértelműen
      tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.
          18.  §  Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja  meg
      az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       c)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.
          19.  §  A népi kezdeményezést – az aláírásgyűjtésnek a  Ve.
      118/A.  §–a szerinti szünetelése kivételével – az aláírásgyűjtő
      ív   hitelesítését  követő  két  hónapon  belül  egyszer  lehet
      benyújtani  az  Országos  Választási  Bizottság  elnökéhez.   A
      pótlólag  benyújtott,  a  kezdeményezést  kiegészítő  aláírások
      érvénytelenek.
          20.  §  A népi kezdeményezésről a 6. § szerinti bejelentést
      követő három hónapon belül dönteni kell.”

          3) A Ve.–nek az országos népi kezdeményezésre irányuló
           aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
          „131.  § Az országos népi kezdeményezés során a 117–121.  §
      és  a  130.  §  (1)  és  (3) bekezdésének  rendelkezéseit  kell
      megfelelően alkalmazni.”
          „117.  § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
          (2)  Az  Országos Választási Bizottságnak az  aláírásgyűjtő
      ív,  illetőleg  a  konkrét  kérdés hitelesítésével  kapcsolatos
      határozatát  nyolc napon belül a Magyar Közlönyben  közzé  kell
      tenni.”
            „130.  §  (1)  Az  Országos  Választási  Bizottságnak  az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (…)
          (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
      Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy    azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,  illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
                                     
                                   III.

      Az    Alkotmánybíróság   hatáskörét   a   jelen    ügyben    az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §–a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati   természetű.   Az   Alkotmánybíróság    az    OVB
      határozatában,  valamint  a kifogásban  foglaltak  alapján  azt
      vizsgálja,  hogy  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítésének
      megtagadása  során az Alkotmánynak és az irányadó  törvényeknek
      megfelelően  járt–e el [63/2002. (XII. 3.)  AB  határozat,  ABH
      2002,  342,  344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
      eljárva   is   alkotmányos  jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el [25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.].

      Az  Alkotmánybíróság  eljárása  során  megállapította,  hogy  a
      kifogás alapos.

      Az  Alkotmány 28/B. §–a alapján az országos népszavazás és népi
      kezdeményezés  tárgya  lehet  –  az  Alkotmány  28/C.   §   (5)
      bekezdésében  meghatározottak  kivételével  –  az  Országgyűlés
      hatáskörébe tartozó kérdés.
      Az   Nsztv.   18.   §–a,  az  Alkotmánnyal  összefüggésben,   a
      hitelesítés  megtagadásának egyik feltételeként az Országgyűlés
      hatáskörébe nem tartozó kérdést emeli ki. E szerint az  OVB  az
      országos   népi   kezdeményezésre  irányuló  aláírásgyűjtő   ív
      mintapéldányának hitelesítését az Nsztv. 18. §–a alapján, akkor
      tagadhatja  meg,  ha  a  kérdés nem  tartozik  az  országgyűlés
      hatáskörébe,  ha  a  kérdés  megfogalmazása  nem  felel  meg  a
      törvényi  szabályoknak, illetőleg ha az  aláírásgyűjtő  ív  nem
      felel    meg   a   választási   eljárási   törvényben   foglalt
      előírásoknak.
      Az    Országgyűlés   hatáskörének   terjedelmére   (tartalmára)
      vonatkozóan  nyilvánvalóan  irányadók  az  Alkotmány  felhívott
      rendelkezései.
                                     
      A  kifogás alapján az Alkotmánybíróságnak abban kellett  állást
      foglalnia,  hogy  a  népi  kezdeményezésre  irányuló  kérdésben
      rendelkezik–e   hatáskörrel   az   Országgyűlés,   nevezetesen:
      kizárja–e  az Országgyűlés törvényalkotó hatáskörét az  a  jogi
      helyzet,  mely  szerint a sebességkorlátozás  szabályozására  a
      hatályos  jogban  törvényi  felhatalmazás  alapján  a   Kormány
      rendelkezik hatáskörrel.

      E   kérdésben  az  Alkotmánybíróság  eddigi  gyakorlatában  nem
      fogalmazódott meg egyértelmű álláspont. Az Alkotmánybíróság  az
      53/2001.  (XI. 29.) AB határozatában úgy foglalt állást,  „hogy
      (…)   az   Országgyűlés  Alkotmányban  biztosított   jogalkotói
      hatásköre  teljes,  és mind a Kormány, mind  a  Kormány  tagjai
      irányába   nyitott.   Önmagában  az,  hogy  jelenleg   valamely
      jogviszonyt nem törvényi, hanem rendeleti szinten szabályoznak,
      nem zárja ki azt, hogy később az Országgyűlés törvényt alkosson
      abban  a  tárgyban.  (…) Időről időre az Országgyűlés  jogköre,
      hogy   eldöntse,   mely  kérdéseket  kíván  –  figyelemmel   az
      alkotmányi  rendelkezésekre  – törvényi  úton  szabályozni,  és
      melyek   azok   a   tárgykörök,  amelyekben  rendeleti   szintű
      szabályozás elegendő, és ennek érdekében jogalkotásra  irányuló
      felhatalmazást  ad  a  jogalkotói hatáskörrel  rendelkezőknek”.
      (ABH 2001, 414, 417.)
      Ettől  eltérő  álláspont tükröződik az 59/2004. (XII.  14.)  AB
      határozatban.  Ebben  a  határozatában  az  Alkotmánybíróság  a
      minimál–nyugdíj     emelésével     kapcsolatos      népszavazás
      kezdeményezésére   irányuló  aláírásgyűjtő  ív   hitelesítésére
      irányuló eljárásban megsemmisítette az OVB–nek az aláírásgyűjtő
      ívet és az azon szereplő kérdést hitelesítő határozatát, és  új
      eljárást    rendelt   el   az   ügyben.   Az   Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő  kérdésben
      nincs  helye  népszavazásnak, ezt a megállapítását két  indokra
      alapította. Egyrészt megállapította, hogy a népszavazásra szánt
      kérdés  közvetlenül érinti a költségvetést,  így  az  Alkotmány
      28/C.  §  (5) bekezdés a) pontja alapján e tárgyban  nem  lehet
      népszavazást  tartani. Másrészt azért sem ítélte  népszavazásra
      bocsáthatónak   a   kérdést,   mert   a   társadalombiztosítási
      nyugellátásról  szóló  1997.  évi  LXXXI.  törvény  62.  §  (7)
      bekezdése   a   Kormányt   hatalmazta   fel   arra,   hogy    a
      nyugellátásokkal   kapcsolatban  a   törvényben   megállapított
      szabályokon túlmenően kiegészítő intézkedéseket tegyen,  így  a
      szabályozás  a  Kormány  és  nem  az  Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozott,    népszavazásnak   pedig   csak   az   Országgyűlés
      hatáskörébe tartozó ügyben van helye. (ABH 2004, 834, 838.)  Ez
      utóbbi  megállapítás  ellentmond az Alkotmánybíróság  által  az
      53/2001. (XI. 29.) AB határozatban kifejtett álláspontnak.
      Az  Országgyűlés  és a Kormány jogalkotó hatáskörére  vonatkozó
      alkotmányi  szabályok értelmezése alapján  az  Alkotmánybíróság
      úgy  ítélte  meg,  hogy az 53/2001. (XI. 29.)  AB  határozatban
      kifejtett  álláspontot  tekinti ezen  ügy  eldöntése,  valamint
      további gyakorlata szempontjából precedens értékűnek.

      A  törvényhozó  hatalom és a végrehajtó hatalom  szervei  által
      gyakorolt  jogalkotói  hatáskör  terjedelmét,  egymáshoz   való
      viszonyát  az  államhatalmi ágak megosztásának az  Alkotmányban
      szabályozott  rendje határozza meg. Az alkotmányok rendelkeznek
      a törvényi és a rendeleti jogalkotás viszonyáról, így arról is,
      hogy  a  jogalkotás teljessége a törvényhozó hatalmat  gyakorló
      parlamentet illeti–e meg, vagy a végrehajtó hatalom szervei  is
      rendelkeznek–e   el   nem   vonható,   kizárólagos   jogalkotói
      hatáskörrel.  Ennek megfelelően a magyar jogrendszerben  is  az
      Alkotmány  szabályozza,  hogy  az  állam  mely  szerveinek  van
      jogalkotó  hatásköre, ugyancsak az Alkotmány határozza  meg  az
      egyes jogalkotó szervek jogalkotási hatáskörének terjedelmét és
      a jogforrások egymáshoz való viszonyát is.
      Az  Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontja, valamint 25. §  (2)
      bekezdése  alapján a törvényhozás joga az Országgyűlést  illeti
      meg.  Az  Alkotmány  19.  §–ában  foglaltaknak  megfelelően   a
      törvényhozás    az   Országgyűlésnek,   mint    a    legfelsőbb
      népképviseleti  szervnek,  a  népszuverenitásból  eredő   joga.
      Törvényt kizárólag az Országgyűlés alkothat és az Alkotmány 35.
      §  (2)  bekezdése, 37. § (3) bekezdése, valamint  44/A.  §  (2)
      bekezdésében  foglaltaknak  megfelelően  törvénnyel  ellentétes
      rendelkezést  más jogszabály nem tartalmazhat. Az  Alkotmányban
      az    Országgyűlésnek   adott   törvényalkotási   felhatalmazás
      univerzális,   nem   állít   fel   korlátokat   a    törvényben
      szabályozható    jogalkotási   tárgyak   tekintetében.    Ennek
      megfelelően az Országgyűlés jogalkotó hatásköre – az  Alkotmány
      keretei között – teljes, és korlátlan. Az Országgyűlés jogosult
      törvényt  alkotni  minden jogi szabályozást igénylő  társadalmi
      viszony  rendezésére, jogalkotó hatáskörének egyetlen  korlátja
      van,  nevezetesen az, hogy az Országgyűlés által hozott törvény
      nem lehet ellentétes az Alkotmánnyal.
        A  Kormány  jogalkotó  hatáskörét  az  Alkotmány  35.  §  (2)
      bekezdése  szabályozza, amely kimondja, hogy a Kormány  a  maga
      feladatkörében jogosult rendeletet alkotni. A Kormány  alkothat
      rendeletet   törvény   felhatalmazása   alapján    a    törvény
      végrehajtására, de feladatkörében rendelkezik eredeti jogalkotó
      hatáskörrel  is,  szabályozhat törvény által  nem  szabályozott
      társadalmi  viszonyokat is. A Kormány rendeletalkotó  hatásköre
      azonban   –   ellentétben   az   Országgyűlés   törvényalkotási
      jogkörével  –  az  Alkotmány által erőteljesen korlátozott.  Az
      Alkotmány  megállapít  olyan szabályozási tárgyakat,  amelyeket
      csak  törvényben  lehet szabályozni (kizárólagos  törvényhozási
      tárgyak),  amelyekben a Kormány nem jogosult  rendeletalkotásra
      és  a 35. § (2) bekezdésében kimondja, hogy a Kormány rendelete
      nem  lehet  ellentétes  a törvénnyel. A  Kormány  az  Alkotmány
      alapján  nem rendelkezik az Országgyűlés által el nem  vonható,
      kizárólagos  jogalkotási hatáskörrel, függetlenül  attól,  hogy
      feladatkörében, eredeti jogalkotó hatáskörében,  vagy  törvényi
      felhatalmazás  alapján alkot rendeletet. Az Országgyűlés  –  az
      Alkotmány   keretei   között  –  bármely   társadalmi   viszony
      szabályozását törvényalkotási hatáskörébe vonhatja.  A  törvény
      és  a  rendeleti  szintű szabályozás viszonyában  a  jogforrási
      hierarchia  elve  érvényesül, ami azt jeleni,  hogy  törvény  a
      kormányrendeletet  hatályon  kívül  helyezheti,   módosíthatja,
      illetőleg ha a kormányrendelet ellentétbe kerül a törvénnyel, a
      Kormány  köteles  a  törvényellenesség  megszüntetésre.   Ennek
      megfelelően   a   Kormánynak   törvényben   adott   jogalkotási
      felhatalmazás  nem  biztosít  a  Kormány  számára   kizárólagos
      jogalkotási  jogkört. Az Országgyűlés a felhatalmazás  hatályon
      kívül   helyezésével,  korlátozásával  bármikor   törvényhozási
      hatáskörbe  vonhatja  a  Kormány számára  delegált  jogalkotási
      jogkört.  Így  az  a  tény,  hogy a  hatályos  jogban  törvényi
      felhatalmazás  alapján a Kormány jogosult  valamely  társadalmi
      viszony  jogszabályi rendezésére, nem zárja ki az  Országgyűlés
      hatáskörét  arra,  hogy törvényt alkosson az  adott  társadalmi
      viszony szabályozására.

      Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  az
      OVB  nem  jogszerűen  döntött akkor, amikor arra  hivatkozással
      tagadta  meg  a népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányán megfogalmazott kérdés hitelesítését, hogy az nem
      tartozik az Országgyűlés hatáskörébe.
      Ezért  a 64/2006. (II. 23.) OVB határozatot megsemmisítette  és
      az OVB–t új eljárásra utasította.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                Dr. Erdei Árpád            Dr. Harmathy Attila
                alkotmánybíró              lőadó alkotmánybíró
                                       
                Dr. Holló András                Dr. Kiss László
                előadó alkotmánybíró              alkotmánybíró
                                       
                Dr. Kovács Péter           Dr. Kukorelli István
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró
        Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró párhuzamos indokolása

        A  határozat  rendelkező részével egyetértek.  Az  indokoláshoz
        kapcsolódóan  –  az abban kifejtetteken túl  –  a  következőket
        tartom fontosnak kiemelni.

        Az  Alkotmány  kizárólag  az  Országgyűlést  (országos)  és  az
        önkormányzatot  (helyi) kötelező népszavazásról rendelkezik.  A
        Kormányt  nem  lehet népszavazással jogalkotásra kötelezni.  Az
        országos  népszavazás  címzettje  mindig  az  Országgyűlés,  az
        eredményes  népszavazás alapján az Országgyűlésnek  kell  jogot
        alkotnia,  módosítania, vagy tartózkodni  a  jogalkotástól.  Az
        országos   népszavazás  lehetséges  tárgyköreit  az   Alkotmány
        28/B. § (1) bekezdése tartalmazza, a jelen indítvány kapcsán az
        Alkotmánybíróság tulajdonképpen ezt az alkotmányi  rendelkezést
        értelmezte.

        Az  Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése alapján mind a népszavazás,
        mind  a  népi kezdeményezés tárgya „az Országgyűlés hatáskörébe
        tartozó  kérdés  lehet”. A népszavazás  esetében  az  Alkotmány
        további   korlátokat  is  felállít  [az   Alkotmány   28/C.   §
        (5)  bekezdésébe foglalt „tiltott tárgykörök”,  valamint  –  az
        Alkotmány  44.  § (1) bekezdése alapján – a helyi önkormányzást
        megvalósító  helyi  népszavazásokon  eldöntendő  kérdések].  Az
        Alkotmánybíróság – alkotmányértelmezés során, először a 2/1993.
        (I.  22.) AB határozatában, ABH 1993, 33., legutóbb az 50/2001.
        (XI.  29.)  AB határozatában, ABH 2001, 359.] – újabb  korlátot
        jelölt   meg:   kötelezendően  elrendelendő   népszavazás   nem
        irányulhat alkotmánymódosításra.
        Ebből a következően az Alkotmányban is szabályozott jogszabályi
        hierarchia [Alkotmány 35. § (2) bekezdése, 37. § (3) bekezdése,
        44/A.  §  (2)  bekezdése] szempontjából  tekintve  az  országos
        népszavazás   lehetséges  tárgykörei   „felfelé”   zártak.   Az
        Alkotmánybíróság  áttekintette  azt  is,  hogy  a   jogszabályi
        hierarchiában a törvénynél alacsonyabb szintű jogszabályok felé
        is zárt–e a rendszer vagy sem. Az elemzés tárgya tehát az volt,
        hogy  a  népszavazási kérdés tárgya csak az Országgyűlés  által
        már  törvényben  szabályozott  tárgykör  lehet–e,  vagy  az   a
        tárgykör  is,  amelyet  ugyan  ténylegesen  nem  szabályoz   az
        Országgyűlés, de potenciálisan szabályozhatna?

        Az  indítvány elbírálása szempontjából a jogalkotási tárgykörök
        az alábbiak szerint csoportosíthatóak:
        1. a törvények által aktuálisan szabályozott tárgykörök;
        2. a jogszabály által aktuálisan nem szabályozott kérdések (non
        ius), ezen belül:
        a)  az  Alkotmány, illetve a jogalkotásról szóló 1987. évi  XI.
        törvény    (a    továbbiakban:   Jat.)   alapján    kizárólagos
        törvényhozási tárgykörbe tartozó kérdések,
        b) a kizárólagos törvényhozási tárgykörbe nem tartozó kérdések;
        3.  törvénynél alacsonyabb szintű jogszabályokban  szabályozott
        kérdések, ezen belül:
        a) a törvényi felhatalmazás alapján, illetve
        b)  az  önálló  hatáskörben,  saját  feladatkörben  kibocsátott
        jogszabály (pl. kormányrendelet).

        Ezen  felosztás  alapján – elméletben –  több,  az  alábbiakban
        részletezett értelmezési modell állítható fel, illetve felfogás
        létezhet:

        a)  tekintettel arra, hogy az Alkotmány alapján az Országgyűlés
        szabályozási   tárgyköre  elvileg  korlátlan  (bármely   kérdés
        szabályozását   saját  hatáskörébe  vonhatja),  a   törvényhozó
        hatalom  potenciálisan kiterjed minden szabályozási tárgykörre,
        ezért  az  országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgyköre
        is  bármi  lehet  (ide  nem  értve természetesen  a  fentiekben
        ismertetett népszavazási korlátokat). Ez esetben tehát  minden,
        az  1–3.  pontokban  és  azok alpontjaiban  leírt  szabályozási
        tárgykörbe    tartozó   kérdésben   kezdeményezhető    országos
        népszavazás (ez a legtágabb értelmezési keret).

        b)  A  további modellek és magyarázatok abból a feltételezésből
        indulnak  ki,  hogy – a kizárólagos törvényhozási tárgykörökhöz
        hasonlóan   –  vannak  más  –  törvénynél  alacsonyabb   szintű
        jogszabályok  által  „lefoglalt”  szabályozási  tárgykörök.   A
        legszűkebb értelmezés szerint a népszavazási kérdés tárgya csak
        az  aktuálisan  törvényben  szabályozott,  vagy  az  Alkotmány,
        illetve  a  Jat.  alapján kizárólagos törvényhozási  tárgykörbe
        tartozó kérdés lehet [1. és 2. a) alpont].

        c)  Tágabb  értelmezés szerint – mivel az Országgyűlés  bármely
        kérdés   szabályozását  hatáskörébe  vonhatja   –   népszavazás
        tárgyköre   lehet   minden  törvényben  szabályozott,   illetve
        jogszabályban  aktuálisan nem szabályozott  kérdés  (1.  és  2.
        pont),  az alacsonyabb szintű jogszabályban szabályozott kérdés
        azonban  nem, mivel ennek a kérdésnek a szabályozását az  adott
        jogszabály már „lefoglalta”.

        d)  A  „lefoglalt”  szabályozási kérdések  tekintetében  ismert
        olyan álláspont, mely szerint azokban az esetekben, amikor  nem
        maga  az  Országgyűlés döntött a szabályozás  szubdelegálásáról
        (így  pl.  amikor a Kormány saját feladatkörében  bocsátott  ki
        rendeletet), az Országgyűlés szabályozhat az adott tárgykörben.
        Ha  azonban  a  törvénynél alacsonyabb szintű szabályozásra  az
        Országgyűlés  adott  felhatalmazást,  akkor  –  saját   döntése
        alapján  – az adott tárgykör a továbbiakban már nem tartozik  a
        szabályozási   hatáskörébe,  így  e  kérdésben   nem   tartható
        népszavazás.   E  kérdések  mögött  ugyanis  az  a   kifejezett
        törvényhozói  akarat  áll, hogy a törvényalkotó  nem  kíván  az
        adott  (részlet)kérdéssel foglalkozni,  annak  rendezését  más,
        alacsonyabb szintű jogalkotó szervre bízza. [Népszavazás tárgya
        tehát  az  1., 2. pont és a 3. pont a)alpontja szerinti  kérdés
        lehet. Lásd 59/2004. (XII. 14.) AB határozat, ABH 2004, 834.]

        e)  Végül  elképzelhető  olyan értelmezési  keret  is,  melynek
        értelmében  nem  tartható népszavazás  azokban  a  kérdésekben,
        amelyekben  a Kormány saját feladatkörében alkotott rendeletet.
        Ennek  indoka egyfajta értelmezés szerint az lehetne,  hogy  az
        Alkotmány  35.  §  (2) bekezdése kizárólag  a  Kormány  számára
        tartja fenn, hogy saját feladatkörében rendeletet alkosson. Más
        megközelítés  alapján,  bár  a  Kormány  által  az   elsődleges
        jogalkotói hatáskörében hozott jogszabály mögött nincs  tudatos
        törvényalkotói  akarat, ám mivel azt az  Országgyűlés  bármikor
        saját  szabályozási tárgykörébe vonhatná, addig, amíg  ezt  nem
        teszi,   hallgatólagosan  elfogadja  a  törvénynél  alacsonyabb
        szintű  szabályozottságot.  Mivel  a  szubdelegált  hatáskörben
        alkotott  jogszabályok  esetében  az  Országgyűlés  döntött   a
        szubdelegációról,    ezért    ezt    a    döntését     bármikor
        megváltoztathatja; e kérdésben tartható népszavazás.  [Ebbe  az
        értelmezési  modellbe  tehát  az  1.,  2.  pont  és   3.   pont
        b) alpontja tartozik bele.]

        Összegezésül  megállapítható tehát,  hogy  az  Alkotmánybíróság
        jelen  határozatában  arra  az álláspontra  helyezkedett,  hogy
        mivel  az  Országgyűlés  törvényalkotó hatásköre  gyakorlatilag
        korlátlan,   azért  nemcsak  az  aktuálisan  törvényekben   már
        szabályozott,  hanem  a potenciálisan törvényhozási  tárgykörbe
        tartozó  kérdésekben is kezdeményezhető népszavazás  (legtágabb
        értelmezési  keret).  Ez  alapján az Országgyűlés  szabályozási
        tárgyköre  teljes mértékben egybeesik a népszavazás  lehetséges
        tárgyköreivel,  ez utóbbinak csak alkotmányos  korlátai  vannak
        (így   a   „tiltott   tárgykörök”,  a  helyi   népszavazásoknak
        fenntartott  kérdések, valamint a „burkolt”  alkotmánymódosítás
        tilalma).
        A csak potenciálisan az Országgyűlés törvényhozási hatáskörökbe
        tartozó    kérdésekre   irányuló   népszavazások   esetén    az
        Országgyűlést  kettős,  egy  formai  és  egy  tartalmi  jellegű
        (jogalkotási)  kötelezettség  terheli.  Formai  kötelezettsége,
        hogy  saját  törvényalkotói hatáskörébe vonja az  adott  kérdés
        szabályozását,   és   ezen  túlmenően  az   új   szabályozásnak
        tartalmilag  is  meg kell felelnie az eredményes népszavazással
        eldöntött   kérdésnek.  A  népszavazási   akaratnak   megfelelő
        országgyűlési  döntés felváltja, hatályon  kívül  helyezi  vagy
        módosítja  a  Kormány által akár eredeti hatáskörében,  akár  a
        szubdelegációból  folyó kötelezettsége vagy lehetősége  alapján
        korábban alkotott jogszabályt.

        Budapest, 2006. október 2.
                                                      Dr. Bihari Mihály
                                                          alkotmánybíró
          Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye

          A  többségi  határozattal nem értek egyet:  véleményem  szerint
          jobb   döntés  lett  volna  az  Országos  Választási  Bizottság
          határozatának helybenhagyása, mivel az autópályákon megengedett
          legnagyobb  sebesség  meghatározása jelenleg,  a  hatályos  jog
          alapján „nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés”.

          Indokaim a következők:

          1.  Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése szerint „az Országgyűlés
          hatáskörébe  tartozó  kérdésekben”  megengedett  a  népszavazás
          illetve  népi kezdeményezés. Az eldöntendő alkotmányértelmezési
          kérdés   tehát   az,  pontosan  mit  jelent  az   „Országgyűlés
          hatáskörébe   tartozó   kérdés”   terminus.   Valóban    azonos
          jelentésű–e,  mint  a többségi határozat állítja,  „minden,  az
          Országgyűlés  hatáskörébe  egyáltalán  tartozható   kérdéssel”?
          Álláspontom  szerint nem. Az „Országgyűlés hatáskörébe  tartozó
          kérdés”  az  aláírásgyűjtő  ív  hitelesítésekor  hatályos   jog
          szerint  az  Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést  jelenti.
          Ugyanis  a  kérdést a közúti közlekedésről szóló 1988.  évi  I.
          törvény   48.   §   (3)   bekezdésének  a)  pontjában   foglalt
          felhatalmazás alapján az egyes járművek közlekedésben  használt
          maximális  sebességét  a  Kormány a 28/2001.  (II.  15.)  Korm.
          rendelettel módosított, a közúti közlekedés szabályairól  szóló
          az  1/1975 (II. 5). KPM–BM együttes rendelet (azaz a KRESZ) 26.
          §–a szabályozza.

          Az  Alkotmány  25.  §  (2)  bekezdése  a  „törvényhozás  jogát”
          (vagyis: hatáskörét) kizárólag az Országgyűlésnek tartja  fenn.
          Ebből  következik,  hogy törvényt más  nem  alkothat  —  még  a
          népszavazás sem. Másfelől ez a szabály tiltja a törvényalkotási
          hatáskör átruházását (de nem a felhatalmazott jogalkotást).  Az
          Országgyűlés törvényhozási hatásköre két részből áll:  egyrészt
          a   kötelező   törvényhozási   tárgyakból:   ezeket   csak   az
          Országgyűlés  szabályozhatja és csak törvényben. A  kizárólagos
          törvényhozási   tárgyak  az  Alkotmány   több   rendelkezéséből
          ismerhetők  meg.  Ilyen mindenekelőtt az  Alkotmány  8.  §  (2)
          bekezdése,   az   Alkotmányban  több  helyütt   felsorolt   ún.
          kétharmados  törvények,  továbbá  az  Alkotmány   19.   §   (3)
          bekezdésében   foglalt   tárgyak   egy   része,   különösen   a
          költségvetési törvény.

          A  törvényhozó hatáskör másik csoportját a szabad  (fakultatív)
          törvényhozási  tárgyak  alkotják: az  Országgyűlés  maga  dönt,
          alkot–e törvényt. Ezek a tárgyak csak feltételesen tartoznak az
          Országgyűlés hatáskörébe, ugyanis eldöntheti, hogy  a  kötelező
          tárgyak  körén  kívül  eső  tárgyakat  kívánja–e  —  és  milyen
          részletesen  — a törvényben szabályozni. Ha azonban  a  tárgyat
          egyszer   már  törvényben  szabályozta,  akkor  ez  a  tárgykör
          ellenkező  döntésig  az  Országgyűlés  kizárólagos  hatáskörébe
          tartozik, de csak annyiban, amennyiben az Alkotmány 19.  §  (3)
          bekezdés   b)  pontjában  meghatározott  hatáskörében  törvényt
          alkotott.  A  törvényalkotási  hatáskör  csak  akkor  lesz   az
          Országgyűlés hatásköre, amikor azzal él: ameddig nem élt  vele,
          —    alkotmányos   tilalom   hiányában   és   az   Alkotmányban
          meghatározott korlátok között [35. § (2) bekezdés] — a  Kormány
          is jogosult jogalkotásra.
          A  többségi határozattól a véleményem döntően abban különbözik,
          hogy    szerintem   az   Országgyűlés   fakultatív    (szabadon
          gyakorolható)   törvényalkotási  hatásköre   feltételes:   csak
          annyiban  tartozik az Országgyűlés hatáskörébe  a  szabályozott
          tárgy,  amennyiben  az  Országgyűlés e  hatáskörét  ténylegesen
          gyakorolta.  Mindaddig,  amíg  ezt  nem  tette,  más  jogalkotó
          szervek  —  elsősorban  a  Kormány — alkotmányosan  hatáskörébe
          vonhatja   a   jogalkotást.  Ezen  nem   változtat,   hogy   az
          Országgyűlés  később  alkotott törvénnyel  létrehozhatja  saját
          hatáskörét,  ugyanis a korábbi alacsonyabb  szintű  szabályozás
          addigi érvényességét ez nem érinti. Ez azonban csak akkor lehet
          így,  ha  a  Kormánynak (vagy felhatalmazása alapján miniszter)
          rendelet megalkotásakor alkotmányos hatásköre volt a jogszabály
          kibocsátására.

          Hasonlóan,  ha  az  Országgyűlés  törvénnyel  a  Kormányt  vagy
          minisztert  felhatalmazta jogalkotásra, akkor a  felhatalmazott
          jogalkotással   szabályozott  kérdés  —   mindaddig,   amíg   a
          felhatalmazó  törvény  hatályban van  —  nem  „az  Országgyűlés
          hatáskörébe   tartozó   kérdés”,  így   nem   is   lehet   népi
          kezdeményezés   vagy   népszavazás   tárgya.   A   jogalkotásra
          felhatalmazás  természetesen csak az Országgyűlés törvényhozási
          hatáskörének   abban   a  részében  lehetséges,   amelyben   az
          Országgyűlés  dönthet  arról, hogy törvényben  szabályoz–e  egy
          kérdést  vagy  felhatalmazással átruházza  az  állam  jogalkotó
          hatáskörét  a  Kormányra  vagy egyes  miniszterekre.  Tehát  az
          Alkotmány    szabályai   szerint   kizárólagos    törvényhozási
          tárgykörökbe tartozó tárgyak nem tartoznak ebbe a körbe.
          Egyébként   a   többségi   határozat   is   megállapítja:    az
          Alkotmánybíróság  két  hasonló  kérdéssel  foglalkozó   korábbi
          határozata  különböző álláspontot foglalt el a  most  eldöntött
          kérdésben.  Magam  az 59/2004. (XII. 14.) határozatban  foglalt
          döntést  tartom helyesebbnek, erősebb és meggyőzőbb alkotmányos
          érvekkel  alátámasztottnak. Ez a határozat — egyebek mellett  —
          azért  nem  ítélte népszavazásra bocsáthatónak a kérdést,  mert
          annak szabályozására a Kormányt törvény hatalmazta fel, így  az
          nem  minősítette az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésnek.
          (ABH  2004,  834, 838. — Minimál–nyugdíjról szóló  népszavazási
          kérdés)

          2.   Az  általam  képviselt  felfogást  erősíti  a  képviseleti
          demokrácia  elsődlegessége,  amely  az  Alkotmány  2.   §   (1)
          bekezdésén  és  az  Alkotmánybíróság  ezt  értelmező,  többször
          megerősített   álláspontján  alapul  [2/1993.   (I.   22.)   AB
          határozat,  ABH 1993, 33, 36.; 22/1993. (IV. 2.) AB  határozat,
          ABH 1993, 182, 185.; 30/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998,
          220,  234.;  50/2001. (XI. 29.) AB határozat,  ABH  2001,  359,
          364–365.].   A   képviseleti  demokrácia   —   a   „képviseleti
          hatalomgyakorlás” — elsődlegessége ugyanis megkívánja,  hogy  a
          legfontosabb jogszabályok az Országgyűlés által megvitatott  és
          elfogadott  törvények  legyenek. Ezen a népszavazás  —  és  még
          kevésbé,  mint  ebben  az esetben a népi  kezdeményezés  —  sem
          változtat:  az  eredményes népszavazás is csak az Országgyűlést
          kötelezi  törvény  meghozatalára.  A  magyar  jogrendszerben  a
          népszavazási  döntés („néphatározat”) nem jogforrás,  azaz  nem
          jogalkotó   tény:   az   érvényes  és  eredményes   népszavazás
          alkotmányos kötelezettséget hoz létre az Országgyűlés számára a
          törvényalkotásra  (vagy más döntésre, ha a  népszavazás  tárgya
          nem  törvény). A népi kezdeményezés esetében persze ez a kérdés
          sem merülhet fel. A kérdés mégis fontos, mert a népszavazás  és
          a   népi   kezdeményezés  tárgya  egyaránt   „az   Országgyűlés
          hatáskörébe tartozó kérdés” lehet.

          A képviseleti elvből az is következik, hogy az Országgyűlés — a
          politikai   képviselet  szerve  —  elsődlegesen   meghatározza,
          természetesen  az  Alkotmány keretei között, hogy  gyakorolja–e
          egyes  nem  kötelezően gyakorlandó alkotmányos  hatásköreit.  A
          közvetlen  demokrácia  intézményei abban a  körben  működhetnek
          közre  a  törvényalkotásban, amelyet  az  Országgyűlés  a  maga
          számára  fenntartott. Ennek elvetése kényszerítően a  közvetlen
          demokrácia  elsődlegességének elismeréséhez vezetne:  ez  pedig
          nem  az  Alkotmány  és  az  Alkotmánybíróság  álláspontja.   Az
          Országgyűlés fakultatív törvényalkotási hatásköre — mint ezt  a
          többségi határozat helyesen megállapítja — tárgyilag korlátlan:
          amiről  egyáltalán jogi norma alkotható, arról az  Országgyűlés
          törvényt alkothat. (Ez a korlátlanság tartalmilag már  nem  áll
          fenn  —  de  ez most nem is kérdés.) Ebben a körben azonban  az
          Országgyűlés hatáskörének elsődlegessége mellett más  jogalkotó
          szervnek is van az Alkotmányon alapuló jogalkotási hatásköre: a
          két hatáskör közül csak egyik gyakorolható egy időpontban — így
          az  egyik gyakorlása (egy adott pillanatban) kizárja a másikét.
          A   képviseleti   elvvel   mindenképpen   összefér,   hogy   az
          Országgyűlés  fakultatív hatáskörei egy részének  gyakorlásáról
          lemondjon  és  más jogalkotót (a Kormányt vagy  annak  tagjait)
          törvényben  hatalmazza fel jogalkotásra. Nem mondhatjuk  ezért,
          hogy „az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés” az, amiről az
          Országgyűlés  maga rendelkezett úgy, hogy a  Kormány  vagy  egy
          miniszter hatáskörébe tartozzék.

          A  törvényhozási hatáskör tárgyi korlátlansága annyiban  is  az
          előbb  képviselt álláspont mellett szól, hogy kizárja — amit  a
          többségi   határozat   éppen  nem  —,   hogy   a   törvényhozás
          szempontjából  kis  jelentőségű,  ma  rendeletben  szabályozott
          kérdésről,  mondjuk a lábbeli címkézéséről  vagy  a  jeltolmács
          képzésről is (ha van elegendő érdeklődő) népszavazást  lehessen
          tartani.

          3.  Az  Alkotmány  19.  § (3) bekezdés  b)  pontja  szerint  az
          Országgyűlés törvényeket alkot és a 25. § (2) bekezdése szerint
          ez  a  hatáskör  nem  ruházható át. Ezért az  Országgyűlés  nem
          „átruházza”  törvényalkotási hatáskörét, hanem felhatalmazza  a
          Kormányt,  vagy az egyes minisztereket arra, hogy  a  törvények
          végrehajtására  rendeleteket alkossanak.  A  rendeletalkotás  a
          Kormány  önálló  alkotmányos hatásköre  —  és  mint  ilyen  nem
          tartozik az Országgyűlés hatáskörébe —, hiszen az Alkotmány 35.
          §  (1)  bekezdés  b) pontja szerint a törvények végrehajtása  a
          Kormány   feladata,  mely  kérdésben  —  mint  a  feladatkörébe
          tartozóban   —  az  Alkotmány  35.  §  (2)  bekezdése   szerint
          rendeletalkotási joga van.

          A rendeletalkotási jog (hatáskör) fennállásának feltétele, hogy
          legyen  végrehajtandó  törvény, de ha az Országgyűlés  alkotott
          ilyent  — különösen, ha végrehajtásra felhatalmazta a Kormányt,
          a  minisztereket —, akkor a rendeletalkotási hatáskör  (amíg  a
          törvény  hatályban van) az Alkotmány alapján a Kormány, illetve
          a miniszter és nem az Országgyűlés hatásköre.

          Másrészt  a  törvény végrehajtása a Kormány önálló  alkotmányos
          hatásköre,  akkor  is,  ha  a törvény  végrehajtása  jogszabály
          alkotásában    áll.    Parlamentáris–képviseleti    kormányzati
          rendszerben  —  az  Alkotmány preambuluma  szerint  „parlamenti
          demokráciában”  —  a  kormány  hatáskörei  önálló   alkotmányos
          hatáskörök, amelyeket az Országgyűlés sem vonhat el. Ezek  közé
          tartozik  a  törvények  végrehajtásának feladat–  és  hatásköre
          [Alkotmány  35.  §  (1) bekezdés b) pontja]. A  törvényeket  az
          Országgyűlés alkotja, de végrehajtásuk a Kormány „feladatköre”,
          amelyben  az  Alkotmány szerint rendeleteket  és  határozatokat
          alkot.  Az  Országgyűlés valóban meghatározhatja  törvényben  a
          végrehajtandó  normákat, de különösen ha — mint ez  szokásos  —
          kifejezetten  felhatalmazza  a  Kormányt  a  végrehajtásra,   a
          végrehajtási  szabályok  megalkotása már  nem  az  Országgyűlés
          hatásköre.  Az  Országgyűlés  valóban  maga  dönt  arról,  hogy
          mennyire részletesen szabályoz egyes törvényekben, és arról is,
          ad–e  és  mennyiben  felhatalmazást rendeletalkotásra,  esetleg
          megtiltja  a  rendeleti  jogalkotást. A  törvény  által  nyitva
          hagyott  kérdések  —  a törvényben adott felhatalmazás  alapján
          kétségtelenül   —   a   Kormány  rendeletalkotási   hatáskörébe
          tartoznak.  A Kormány rendeletalkotási hatásköre vagy  törvényi
          felhatalmazáson    alapuló    vagy    eredeti:    a    törvényi
          felhatalmazáson alapuló hatáskör azonban az Alkotmány alapján a
          Kormány és nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés.

          Budapest, 2006. október 2.
                                                      Dr. Bragyova András
                                                            alkotmánybíró
            .
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            .
            Number of the Decision:
            .
            46/2006. (X. 5.)
            Date of the decision:
            .
            10/02/2006
            .
            .