A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására, illetőleg jogszabály
nemzetközi szerződésbe ütközésének utólagos vizsgálatára
irányuló indítványok alapján – dr. Bagi István és dr. Kovács
Péter alkotmánybírák párhuzamos indokolásával és dr. Bihari
Mihály alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a szerencsejáték szervezéséről szóló
1991. évi XXXIV. törvény 2. § (7) bekezdésével és a gazdasági
reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény 6. §
(5) bekezdésével összefüggésben a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a szerencsejáték szervezéséről szóló
1991. évi XXXIV. törvény 2. § (7) bekezdésével és a gazdasági
reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény 6. §
(5) bekezdésével összefüggésben nemzetközi szerződésbe ütközés
hivatalbóli vizsgálatára irányuló indítványt visszautasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó beadványában a szerencsejáték szervezéséről
szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Szsztv.) 2. §
(7) bekezdésével és a gazdasági reklámtevékenységről szóló
1997. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Reklám tv.) 6. § (5)
bekezdésével összefüggésben fordult az Alkotmánybírósághoz.
Álláspontja szerint nemzetközi szerződésből, a Belga Királyság,
a Dán Királyság, a Németországi Szövetségi Köztársaság, a Görög
Köztársaság, a Spanyol Királyság, a Francia Köztársaság,
Írország, az Olasz Köztársaság, a Luxemburgi Nagyhercegség, a
Holland Királyság, az Osztrák Köztársaság, a Portugál
Köztársaság, a Finn Köztársaság, a Svéd Királyság, Nagy-
Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága (az Európai
Unió tagállamai) és a Cseh Köztársaság, az Észt Köztársaság, a
Ciprusi Köztársaság, a Lett Köztársaság, a Litván Köztársaság,
a Magyar Köztársaság, a Máltai Köztársaság, a Lengyel
Köztársaság, a Szlovén Köztársaság és a Szlovák Köztársaság
között, a Cseh Köztársaságnak, az Észt Köztársaságnak, a
Ciprusi Köztársaságnak, a Lett Köztársaságnak, a Litván
Köztársaságnak, a Magyar Köztársaságnak, a Máltai
Köztársaságnak, a Lengyel Köztársaságnak, a Szlovén
Köztársaságnak és a Szlovák Köztársaságnak az Európai Unióhoz
történő csatlakozásáról szóló szerződés kihirdetéséről szóló
2004. évi XXX. törvénnyel (a továbbiakban: csatlakozási
szerződés) kihirdetett, az Európai Közösség Alapító Szerződése
(a továbbiakban: EK- szerződés) 10. cikkéből „a tagállamokra
háramló kötelezettség”-ét sértette meg az Országgyűlés. A
törvényhozó ugyanis „2004. május 1. napját … követően is
fenntartotta, illetve … megszigorította” a külföldön szervezett
szerencsejáték magyarországi értékesítésére és a hozzá
kapcsolódó reklámra vonatkozó szabályozást. Az indítványozó
kifejtette, hogy a „magyar tagállami szabályozás”, amely az EK-
szerződésnek a 49. cikkében deklarált szolgáltatásnyújtások
szabadságát is korlátozza, ellentétes az Alkotmány 2. §
(2) bekezdésével – az indítvány tartalmát tekintve a 2. § (1)
bekezdésével – és 2/A. § (1) bekezdésével. A magyar szabályozás
nemzetközi szerződésbe ütközésének alátámasztására az
indítványozó hivatkozott több, az Európai Közösségek Bírósága
által hozott ítéletre.
Az indítványozó kifejezett kérelme elsődlegesen jogalkotói
feladat elmulasztásában megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására és megszüntetésére irányult. Másodlagos
indítványként azt kezdeményezte, hogy az „Alkotmánybíróság …
hivatalból eljárva állapítsa meg” a támadott rendelkezések
nemzetközi szerződésbe ütközését és az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 45. §
(1) bekezdése alapján semmisítse meg.
II.
1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„2/A. § (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban
tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés
alapján – az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket
(a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből fakadó
jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges
mértékig – egyes, Alkotmányból eredő hatásköreit a többi
tagállammal közösen gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás
megvalósulhat önállóan, az Európai Unió intézményei útján is.”
2. Az Szsztv. érintett rendelkezése:
„2. § (7) Nem folytatható külföldön szervezett
szerencsejátékban történő részvételre Magyarországon
értékesítési, szervező, közvetítő tevékenység, valamint
külföldi szerencsejátékhoz kapcsolódó reklám vagy
propagandatevékenység. A reklámtilalom megsértéséért a
reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője is
felelős.”
3. A Reklám tv. érintett rendelkezése:
„6. § (5) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely külföldön
szervezett szerencsejátékhoz vagy ajándéksorsoláshoz
kapcsolódik.”
III.
Az indítványozó a közösségi jogból következő jogalkotói feladat
elmulasztásával összefüggésben az Alkotmány 2. § (1) és 2/A. §
(1) bekezdéseinek sérelmét állította. Ezért az Alkotmánybíróság
az indítványt érdemben vizsgálta.
Az indítvány részben megalapozatlan, részben érdemi elbírálásra
alkalmatlan.
1. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése értelmében mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet az Alkotmánybíróság akkor
állapít meg, ha a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság
következetesen érvényesített álláspontja, hogy a jogalkotói
mulasztásnak és az alkotmányellenes helyzetnek együttesen kell
fennállnia [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.;
37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.]. A
jogalkotói feladat elmulasztása önmagában nem feltétlenül
jelent alkotmányellenességet [14/1996. (IV. 24.) AB határozat,
ABH 1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat, ABH 1998, 967,
968-969.; 1080/D/1997. AB határozat, ABH 1998, 1045, 1046.;
10/2001. (IV. 12.) AB határozat, 2001, 123, 131.]. A
mulasztásból következő alkotmányellenes helyzetet pedig
mindenkor csak konkrét vizsgálat eredményeként lehet
megállapítani [35/2004. (X. 6.) AB határozat, ABH 2004, 504,
508.].
A mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség egyik esete,
ha a jogalkotó nem megfelelő tartalommal szabályozott és
ezáltal keletkezett alkotmányellenes helyzet [15/1998. (V. 8.)
AB határozat, ABH 1998, 132, 138.; 4/1999. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1999, 52, 63.]. Mivel az indítványozó a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet arra
alapította, hogy a 2005. november 1-jétől hatályos, a
szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény
módosításáról szóló 2005. évi LXXXIV. törvénnyel módosított
Szsztv. és Reklám tv. támadott rendelkezései – tartalmuk
szerint – nem felelnek meg az EK-szerződésnek, ezért az
Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta meg, hogy az
indítványozó által megjelölt alkotmányi rendelkezések alapján
megállapítható-e olyan jogalkotási kötelezettség, amelyet a
jogalkotó elmulasztott és ezzel alkotmányellenes helyzetet
idézett elő.
1.1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott
jogállamiságból következő jogbiztonság számos követelményt
támaszt a jogalkotással szemben, így – többek között – annak
biztosítását, hogy a jog egésze is világos, egyértelmű,
működését tekintve kiszámítható és előrelátható legyen [9/1992.
(I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65.]. Az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint „meghatározott életviszonyok, illetőleg
tényállások ellentétes – vagy az értelmezéstől függően
ellentétes – … rendezése önmagában nem jelent
alkotmányellenességet. Az ilyen rendezés alkotmányellenessé
csak akkor válik, ha az egyben az Alkotmány valamely
rendelkezésének a sérelmével is együtt jár, vagyis, ha az
ellentétes tartalmú szabályozás anyagi alkotmányellenességhez
vezet, tehát például ha a rendelkezések valamelyike meg nem
engedett diszkriminációt, egyéb alkotmányellenes helyzet
megteremtését, vagy alkotmányos alapjog korlátozását
eredményezi” [35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH 1991, 175,
176.].
Az indítványozó beadványában – az Alkotmány 2. § (1) és a 2/A.
§ (1) bekezdésein kívül – nem jelölt meg olyan alkotmányos
rendelkezést, amellyel a kifogásolt szabályozás, amely a
külföldön szervezett szerencsejáték magyarországi értékesítését
(szervezését, közvetítését) és reklámozását tiltja, ellentétben
állna. Az Alkotmánybíróság szerint anyagi alkotmányellenesség
hiányában, pusztán az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből nem
állapítható meg alkotmányellenes helyzetet eredményező
jogalkotói feladat elmulasztása.
1.2. Az Alkotmány 2/A. §-ában foglalt, ún. csatlakozási
klauzula a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióban való
tagállami részvétele feltételeit és kereteit, valamint a
közösségi jognak a magyar jogforrási rendszerbeli helyét
határozza meg. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza: az Alkotmány e
rendelkezéséből konkrét jogalkotói kötelezettség nem származik.
Mivel a jelen ügyben az Alkotmánybíróság sem az Alkotmány 2. §
(1) bekezdése, sem a 2/A. § (1) bekezdése alapján nem tartotta
megállapíthatónak az indítványozó által hiányolt konkrét
jogalkotási kötelezettség elmulasztásában megnyilvánuló
alkotmányellenességet, ezért az erre irányuló indítványt
elutasította.
2. Az indítványozó az Alkotmánybíróság hivatalbóli eljárását is
indítványozta. Az Alkotmánybíróság a 4/1997. (I. 22.) AB
határozatában mutatott rá arra, hogy az „eljárás hivatalbóli
kezdeményezése az Alkotmánybíróság kivételes hatásköre” és az
Abtv. „21. § (7) bekezdése alapján az 1. § c) és e) pontja
szerinti eljárásokra vonatkozik. Eszerint az Alkotmánybíróság
hivatalból indíthat eljárást jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze nemzetközi szerződésbe ütközésének
vizsgálatára és a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megszüntetésére. Az Alkotmánybíróság
hivatalbóli eljárási jogosultságának kötelező volta viszont sem
az Alkotmány 2. §-ából, sem a 7. §-ából, sem 32/A. §-ából nem
vezethető le, egyik alkotmánybírósági eljárás vonatkozásában
sem” (ABH 1997, 41, 47.). Az Alkotmánybíróság azt is
hangsúlyozta, hogy az „Abtv. 44. §-ában foglalt hivatalbóli
eljárás kezdeményezése fogalmilag kizárt” (440/D/2001. AB
határozat, ABH 2005, 999, 1002.).
Az Alkotmánybíróság ezért a nemzetközi szerződésbe ütközés
hivatalbóli vizsgálatára irányuló indítványt – függetlenül
attól, hogy szerződési eredetük dacára, az Európai Unió alapító
és módosító szerződéseit nem nemzetközi szerződésként kívánja
kezelni – az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata 29. § c) pontja
alapján (ABH 2003, 2065.) visszautasította.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Balogh Elemér
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A határozat indokolását az alábbiakkal egészíteném ki.
1. Az Alkotmánybíróság a 4/1997. (I. 22.) AB határozatában
értelmezte összefoglalóan a nemzetközi szerződésekkel
kapcsolatos hatáskörét. Itt mondta ki elvi éllel, hogy
„utólagos alkotmányossági vizsgálat tárgya lehet a nemzetközi
szerződést kihirdető jogszabály” és az „alkotmányossági
vizsgálat a szerződést kihirdető jogszabály részévé vált
nemzetközi szerződés alkotmányellenességének a vizsgálatára is
kiterjedhet”. Ugyanott rámutatott az Alkotmánybíróság arra is,
hogy az „Alkotmánybíróság határozata folytán a jogalkotónak ...
meg kell teremtenie a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek
és a belső jog összhangját” (ABH 1997, 41.). Emlékeztetek arra,
hogy a nemzetközi jog és a belső jog viszonyrendszerében a
4/1997. (I. 22.) AB határozat óta a törvényi koordináták –
többek között a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos
eljárásról szóló 1982. évi 27. törvényerejű rendeletnek a
7/2005 (III. 31.) AB határozatban (ABH 2005, 83.) megtörtént
alkotmányellenessé nyilvánításával és a nemzetközi
szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L.
törvény elfogadásával jelentősen megváltoztak, ráadásul a
4/1997 (I. 22.) AB határozat elfogadása óta az Alkotmány éppen
ebben a kérdésben, az Európai Uniós tagfelvétel alkotmányos
követelményeire tekintettel maga is megváltozott, mivel
kiegészült a 2/A. § (1) bekezdésével. Így azonban immár nem
lehet megkerülni a kérdést, hogy az európajog (közösségi jog)
viszonylatában az Alkotmány 7. § (1) bekezdését vagy a 2/A. §
(1) bekezdését tekinti-e az Alkotmánybíróság irányadónak.
2. Az Alkotmánynak – az Európai Unióhoz történő csatlakozásra
való felkészülés során – a 2/A. § (1) bekezdéssel történt
kiegészítését követően ugyanakkor a jogalkotó nem módosította
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvényt: ezért
az Alkotmánybíróság a jelen ügyben azzal a kérdéssel
szembesült, hogy ilyen körülmények között hatáskörrel
rendelkezik-e az indítvány elbírálására, tekintettel azonban
arra is, hogy az európajog (közösségi jog) az Európai Unióban
sui generis természettel bír: a közösségi alapító és módosító
szerződések (az ún. eredeti jog) illetve az intézményi
rendeletek, irányelvek, egyéb normák és aktusok (az ún.
másodlagos vagy levezetett jog) az egységes – következésképpen
egységesen is kezelendő – az európajog (közösségi jog) alkotó
elemeit képezik. Szerződési eredetük dacára az európajog
(közösségi jog) normái sokkal közelebb állnak a belső joghoz,
mint a nemzetközi joghoz: ez különösen a primátus és a
közvetlen alkalmazhatóság sajátosságai révén történő
érvényesülésben nyilvánul meg.
3. Az Európai Unió intézményeiben és tagállamaiban az elmúlt
évtizedekben többször is komoly alkotmányjogi és közösségi jogi
vitákat váltott ki az a kérdés, hogy az alkotmánybíróságok a
fenti sajátosságok és összefüggések figyelembevételével
érvényesíthetik-e alkotmányvédő funkciójukat. Ezek a viták
mindenekelőtt az ún. közösségi alapjogvédelem és az ún.
demokratikus deficit címszó alatt váltak ismertté, és végső
soron hozzájárultak ahhoz, hogy a közösségi jog maga is
jelentős metamorfózison ment keresztül, a tagállamok és az
Európai Unió szervei eljutottak az Alapjogi Charta elfogadásáig
és más, igen jelentős intézményi reformokig. Ebben a
folyamatban az Európai Közösségek Bírósága maga is igen fontos
szerepet játszott. Mindennek nyomán az európai
alkotmánybíróságok egymáshoz hasonló megközelítést tettek
magukévá, s közülük gyakran hivatkoznak a német
alkotmánybíróság, a francia alkotmánytanács megközelítésére. Az
indítványt illetően ugyanarra a végkövetkeztetésre egy másik,
már több európai alkotmánybíróság által bejárt úton is
eljuthatunk, úgy, hogy elvi éllel és a többi alkotmánybíróság
által is vallott önkorlátozás szellemében kerül megvonásra az a
szűk kör, amelyen belül az európajog (közösségi jog)
vonatkozásában az alkotmánybíráskodás elvi lehetőségét elismeri
illetve fenntartja.
4. A jelen ügyben az indítványozó a mulasztást egy sui generis
nemzetközi szerződés, a Magyarországon is számos elemét
illetően közvetlen hatállyal bíró EK-szerződés tekintetében
állította. Mivel az európajog (közösségi jog) hiteles
értelmezése és alkalmazása az Európai Közösségek Bíróságának
hatáskörébe tartozik, elvi éllel megállapítható, hogy kizárólag
alkotmányos jog közvetlen veszélyeztetettsége alapozhatja meg
annak vizsgálatát, hogy a jogalkotó nem sértette-e meg az ún.
eredeti jogból, illetve az ún. másodlagos jogból fakadó
kötelezettségét. Mivel az európai integrációban az Európai
Közösségek Bírósága rendelkezik az európajogi (közösségi jogi)
szabályok hiteles értelmezésének jogosítványával, az
Alkotmánybíróság túllépne természetes hatáskörén, ha azt
kutatná, nem adható-e olyan értelmezés az európajogi (közösségi
jogi) kötelezettségeknek, hogy annak alapján az állam által
elkövetett európajogi (közösségi jogi) normasértés
megállapítása az Alkotmánybíróság hatáskörébe kerüljön.
Nézetem szerint az Alkotmánybíróságnak a fenti összefüggésekre
is ki kellett volna térnie határozatában.
Budapest, 2006. június 16.
Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom:
Dr. Bagi István
alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a határozat rendelkező részének 1. pontjával,
mely érdemben bírálja el az indítványozó kérelmét. Álláspontom
szerint az indítványt vissza kellett volna utasítani.
Az indítvány érdemi tartalma szerint az indítványozók a
szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény,
valamint a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi
LVIII. törvény egyes rendelkezéseivel kapcsolatosan
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
kérték az Alkotmánybíróságtól. Az indítványozók állítása
szerint a jogalkotó mulasztása az Európai Gazdasági Közösséget
létrehozó Római Szerződés (a továbbiakban: Római Szerződés) 10.
cikkét sérti. Az indítványozók szerint a Római Szerződés
sérelme az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének, illetve a 2/A. §
(1) bekezdésének sérelmét is okozta. Az indítvány tehát
elsődlegesen annak megállapítására irányult, hogy a támadott
törvényi rendelkezések nem felelnek meg a Római Szerződés
rendelkezéseinek.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § c) pontja szerint „a jogszabály,
valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze nemzetközi
szerződésbe ütközésének vizsgálata” az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik. Az Abtv. 47. §-a szerint a nemzetközi
szerződésbe ütközés alkotmánybírósági vizsgálata kiterjed a
nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladat
elmulasztásának vizsgálatára is. Az Abtv. 21. § (3) bekezdése
értelmében az Abtv. „1. § c) pontja szerinti eljárást csak
meghatározott szervek, illetve személyek kezdeményezhetik.
Az indítványozók által megjelölt Római Szerződés nemzetközi
szerződés. Az ebből származó jogalkotói feladatok elmulasztását
kérték megállapítani az indítványozók. Azonban az Abtv.
hivatkozott rendelkezései szerint az indítványozók a nemzetközi
szerződésbe ütközés megállapítására irányuló eljárás
kezdeményezésére nem jogosultak.
Az Abtv. alapján az Alkotmánybíróság köteles az indítványozásra
való jogosultságot vizsgálni, s a nem jogosulttól származó
indítványt visszautasítani. Az Alkotmánybíróság a nem
jogosulttól származó indítvány érdemi elbírálásával törvényt
sért. Ezért a nem jogosulttól származó indítvány érdemi
elbírálásával nem értek egyet.
Budapest, 2006. június 16.
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró
. |