Hungarian
Ügyszám:
.
286/C/2003
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 15/2004. (V. 14.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/269
.
A döntés kelte: Budapest, 05/11/2004
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   nemzetközi    szerződésbe
    ütközésének  vizsgálatára irányuló indítvány  tárgyában  –  dr.
    Holló   András,  dr.  Kiss  László  és  dr.  Kukorelli   István
    alkotmánybírák különvéleményével – meghozta a következő

                             határozatot:

    1.   Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy   a   szociális
    igazgatásról  és szociális ellátásokról szóló  1993.  évi  III.
    törvény  121.  § (3) bekezdése nemzetközi szerződésbe  ütközik,
    ezért azt megsemmisíti.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a szociális igazgatásról és  szociális
    ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 126. § (3)  bekezdése
    nemzetközi    szerződésbe   ütközésének   megállapítására    és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az   Alkotmánybíróságnál   három  országgyűlési   képviselő   a
      szociális  igazgatásról és szociális ellátásokról  szóló  1993.
      évi  III.  törvény (a továbbiakban: Szt.) 121. § (3) bekezdése,
      illetve 126. § (3) bekezdése nemzetközi szerződésbe ütközésének
      vizsgálatát   és   megsemmisítését   kezdeményezte.   Az   Szt.
      kifogásolt  rendelkezéseit az egyes szociális tárgyú  törvények
      módosításáról  szóló  2003. évi IV.  törvény  (a  továbbiakban:
      Sztmód.2.)  33.  § (2) bekezdése, valamint 35. §-a  állapította
      meg.
      Az indítványozók az Szt. 121. § (3) bekezdését, illetve 126.  §
      (3)  bekezdését  azért kifogásolták, mert álláspontjuk  szerint
      azok ellentétesek a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék
      között  a  Katolikus  Egyház  magyarországi  közszolgálati   és
      hitéleti  tevékenységének  finanszírozásáról,  valamint  néhány
      vagyoni    természetű    kérdésről    1997.    június    20-án,
      Vatikánvárosban    aláírt   Megállapodás    (a    továbbiakban:
      Megállapodás),   mint  nemzetközi  szerződés   tartalmával.   A
      Megállapodás   kihirdetéséről  az  1999.   évi   LXX.   törvény
      rendelkezik.

      Az   indítványozók   az   Szt.  kifogásolt   rendelkezéseit   a
      Megállapodás  III. Fejezetére hivatkozva kérték megsemmisíteni,
      mely   az  egyházi  intézményfenntartónak  az  állami,  illetve
      önkormányzati  fenntartóval azonos  szintű,  a  közszolgáltatás
      igénybevételén alapuló támogatását garantálja. Az indítványozók
      szerint  ezzel  a  szabállyal ellentétesek az  Szt.  kifogásolt
      rendelkezései,  mert az utóbbiak olyan helyzetet eredményeznek,
      melyben   nem   érvényesül  alanyi  jogként  a  Megállapodásban
      rögzített  azonos szintű támogatás, hiszen ehhez a Megállapodás
      III. Fejezetével ellentétben további feltételek teljesítésére –
      ellátási szerződés kötésére – is szükség van.

                                    II.

      1. Az Alkotmány érintett rendelkezése:

      „7.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  jogrendszere  elfogadja  a
      nemzetközi  jog  általánosan  elismert  szabályait,  biztosítja
      továbbá  a  nemzetközi  jogi kötelezettségek  és  a  belső  jog
      összhangját.”

      2. A Megállapodás érintett rendelkezése:

                                   „III.
                                     
      Az  Egyház további állami támogatásra jogosult, melynek  alapja
      az    állampolgárok   azon   döntése,   ahogyan   az    egyházi
      közszolgáltatásokat   igénybe  veszik.  E   támogatásnak   kell
      biztosítania  az  egyházi  intézményfenntartónak   az   állami,
      illetve  önkormányzati fenntartóval azonos szintű  támogatását,
      összhangban   az  1990.  évi  IV.  törvénnyel.   (E   támogatás
      kiszámításának  módját  a Megállapodást kiegészítő  Jegyzőkönyv
      tartalmazza.)”

      3. Az Szt. indítvánnyal érintett rendelkezései:

      „121. § (3) Amennyiben a települési önkormányzat az 59-65/E. §-
      okban megjelölt alapellátási feladatokat nem látja el, vagy nem
      teljes  mértékben látja el, úgy ellátási szerződés megkötésével
      köteles gondoskodni az alapellátási feladatokról.”

      „126.  §  (3)  Az  e  törvény  59-65/E.  §-aiban  meghatározott
      alapellátási  feladatok biztosítása érdekében  kötött  ellátási
      szerződés alapján az önkormányzat köteles a nem állami, illetve
      egyházi  fenntartó részére az általuk biztosított  szolgáltatás
      térítési   díjjal   csökkentett  költségének   összegét   elérő
      ellenértéket     biztosítani.    Az    ellátási    szerződésben
      megállapított  ellenértéket  az  önkormányzat  –  részben  vagy
      egészben – a külön jogszabályban meghatározott normatív  állami
      támogatás összegéből teljesíti.”

                                   III.

      Az indítvány részben megalapozott.

      1.    Az    indítvány    kapcsán   az    Alkotmánybíróság    az
      Alkotmánybíróságról   szóló   1989.    évi    XXXII.    törvény
      (továbbiakban:   Abtv.)   1.  §  c)   pontjában   meghatározott
      hatáskörében  járt  el. Az Abtv. 1. § c) pontja  értelmében  az
      Alkotmánybíróság  hatáskörébe tartozik a jogszabály  nemzetközi
      szerződésbe  ütközésének vizsgálata. Az Abtv. 1.  §  c)  pontja
      szerinti vizsgálatra irányuló indítványnak az Abtv. 21.  §  (3)
      bekezdésében   meghatározott  szervtől  vagy  személytől   kell
      származnia.   Az  Alkotmánybíróság  megállapította,   hogy   az
      indítvány ennek a feltételnek megfelelt.

      2.  Az  indítványozók azt állították, hogy az  Szt.  kifogásolt
      rendelkezései  ellentétesek  a  Megállapodás  III.   Fejezetébe
      foglaltakkal.

      2.1. A Megállapodás III. Fejezete szerint a Katolikus Egyház (a
      továbbiakban:  Egyház)  állami  támogatásra  jogosult,  melynek
      alapja  az  állampolgárok  azon  döntése,  ahogyan  az  egyházi
      közszolgáltatásokat igénybe veszik. Ennek értelmében az egyházi
      közszolgáltatások igénybevételével az Egyház  jogosulttá  válik
      az  állami  támogatásra. A Megállapodás tehát az Egyház  állami
      támogatásra való jogosultságát kizárólag az állampolgár  szabad
      döntésére  bízza:  az  állampolgár  szabadon  dönt  az  egyházi
      közszolgáltatás     igénybevételéről,     a     közszolgáltatás
      igénybevétele  alapján  pedig  jár  az  Egyháznak   az   állami
      támogatás.  A  Megállapodás az egyház állami  támogatásra  való
      jogosultságát  a  közszolgáltatás  –  jogszabályok  szerinti  –
      teljesítésén,   valamint  az  egyházi   közszolgáltatásnak   az
      állampolgár szabad, egyéni elhatározásán alapuló igénybevételén
      túlmenő, további feltételek teljesítésétől nem teszi függővé.

      A  Megállapodás  III.  Fejezete a továbbiakban  meghatározza  a
      közszolgáltatásért járó állami támogatás mértékét is,  mely  az
      egyházi  intézményfenntartónak az állami, illetve önkormányzati
      fenntartóval azonos szintű támogatását biztosítja.

      2.2. Az 1997. június 20-án aláírt Megállapodást az Országgyűlés
      1999.   július  5-én  hirdette  ki,  azonban  a  Megállapodásba
      foglaltakat – a kihirdető törvény szerint – 1998. április 3-tól
      kell alkalmazni. Az Országgyűlés a Megállapodás III. Fejezetébe
      foglaltak  végrehajtásáról azonnal nem intézkedett. A szociális
      igazgatásról  és szociális ellátásokról szóló  1993.  évi  III.
      törvény  módosításáról  szóló  2001.  évi  LXXIX.  törvény   (a
      továbbiakban:   Sztmód.1.)  54.  §-a  az  Szt.   126.   §   (3)
      bekezdéseként  – 2003. január 1-jei hatállyal – határozta  meg:
      „Azok  az  egyházi fenntartók, amelyek a Kormánnyal a szociális
      feladatok   ellátására  is  kiterjedő  megállapodást  kötöttek,
      személyes  gondoskodást nyújtó alapellátási tevékenységük  után
      külön   jogszabályban   meghatározott  támogatásra   tarthatnak
      igényt. A Magyar Katolikus Egyház a támogatás igénybevételére a
      Magyar  Köztársaság és az Apostoli Szentszék  között  létrejött
      megállapodás alapján jogosult.”

      Az   Sztmód.1.-nek   a   Megállapodás  végrehajtását   szolgáló
      rendelkezését  az  Sztmód.2. megváltoztatta. Az  Sztmód.2.-t  a
      köztársasági   elnök  aláírás  előtt,  2002.   december   23-án
      megfontolás végett visszaküldte az Országgyűlésnek,  amely  azt
      változatlan    tartalommal   ismét   elfogadta.    A    törvény
      újratárgyalását  és  elfogadását követően  az  Sztmód.2.  2003.
      február 15-én lépett hatályba. Az Sztmód.2. 33. § (2) bekezdése
      az  Szt.  121.  §  (3)  bekezdésének  helyébe  új  rendelkezést
      iktatott   be,  amely  úgy  rendelkezett,  hogy  amennyiben   a
      települési  önkormányzat a szociális „alapellátási  feladatokat
      nem  látja el, vagy nem teljes mértékben látja el, úgy ellátási
      szerződés  megkötésével  köteles  gondoskodni  az  alapellátási
      feladatokról”. Ezen túlmenően az Sztmód.2. 35. §-a az Szt. 126.
      §  (3)  bekezdéseként rögzítette, hogy települési  önkormányzat
      „az   alapellátási   feladatok  biztosítása  érdekében   kötött
      ellátási  szerződés alapján (…) köteles a nem  állami,  illetve
      egyházi  fenntartó részére az általuk biztosított  szolgáltatás
      térítési   díjjal   csökkentett  költségének   összegét   elérő
      ellenértéket  biztosítani”. Az Sztmód.2.  által  beiktatott  új
      rendelkezések tehát már nem tartalmazzák a Megállapodásra  való
      utalást.

      2.3.  Az  Sztmód.2.  alapján módosított Szt.  az  Egyház  által
      nyújtott   közszolgáltatásért  járó  állami  támogatást   –   a
      Megállapodásban  foglaltakhoz képest  –  további  két  feltétel
      teljesítésétől  teszi függővé. Egyrészt  az  Szt.  121.  §  (3)
      bekezdése szerint a települési önkormányzat csak akkor  kötheti
      meg  az  egyházi  intézményfenntartóval  az  állami  támogatást
      biztosító ellátási szerződést, ha a települési önkormányzat  az
      alapellátási feladatait nem látja el, vagy nem teljes mértékben
      látja  el. Másrészt az Szt. 126. § (3) bekezdése határozza  meg
      azt,  hogy az egyházi intézményfenntartó az általa biztosított,
      a  helyi  önkormányzat  alapellátási feladatai  körébe  tartozó
      szolgáltatás  állami  támogatását csak a helyi  önkormányzattal
      kötött ellátási szerződés alapján igényelheti.

      2.3.1.  Az  Szt. 121. § (3) bekezdése csak azzal a  feltétellel
      teszi   lehetővé   az  állami  támogatást  biztosító   ellátási
      szerződés   megkötését,   ha  a  települési   önkormányzat   az
      alapellátási  feladatokat nem, vagy nem teljes mértékben  látja
      el.   Amennyiben  a  települési  önkormányzat  az  alapellátási
      feladatokat  ellátja, akkor nem köthet ellátási  szerződést  az
      egyházi  intézményfenntartóval. Az ellátási szerződés megkötése
      nélkül  az  egyházi  intézményfenntartó akkor  sem  kap  állami
      támogatást,   ha   az  általa  nyújtott  közszolgáltatásra   az
      állampolgárok  részéről  igény van, vagyis  az  állampolgár  az
      egyházi  közszolgáltatás igénybevétele mellett dönt. Amennyiben
      tehát  a  települési önkormányzat az alapellátási  feladatokról
      saját  maga  gondoskodik, akkor az állampolgároknak az  egyházi
      közszolgáltatás   igénybevételére   vonatkozó    döntése    nem
      érvényesülhet. Ez sérti a Megállapodás III. Fejezetét, mert  az
      az  állampolgár  szabad  egyéni  döntésétől  teszi  függővé  az
      egyházi  közszolgáltatás  igénybevételét,  illetve  az  egyházi
      közszolgáltatás igénybevételén alapuló állami támogatást.

      A   Megállapodás  III.  Fejezete  szerint  az   Egyház   állami
      támogatásra  jogosult,  amelynek  alapja  az  állampolgár  azon
      döntése, ahogyan az egyházi közszolgáltatásokat igénybe veszik.
      A  Megállapodás rendelkezése tehát rögzíti, hogy az állam –  az
      egyházi  közszolgáltatás állampolgári  igénybevétele  esetén  –
      köteles   biztosítani   az   Egyház   állami   támogatását.   A
      Megállapodás  szerint  az állami támogatásra  való  jogosultság
      meghatározásánál  az  állampolgár van  döntési  helyzetben:  az
      állampolgár  döntése alapozza meg az Egyház állami  támogatásra
      való   jogosultságát.  A  települési  önkormányzat   ezért   az
      állampolgár  döntése alapján köteles ellátási szerződést  kötni
      az  egyházi  intézményfenntartóval. Az állampolgár  döntését  a
      települési önkormányzat nem korlátozhatja, még azon  az  alapon
      sem, hogy a közfeladatot az önkormányzat saját maga is el tudja
      látni.  Ha ugyanis az állampolgár úgy döntött, hogy az  egyházi
      intézményfenntartó szolgáltatását veszi igénybe, akkor e döntés
      alapján az egyházi intézményfenntartónak a Megállapodás szerint
      jár  az  állami  támogatás. A Megállapodás szerint  az  egyházi
      intézményfenntartó állami támogatása független  attól,  hogy  a
      települési önkormányzat el tudja-e látni a feladatát, vagy sem.
      A    Megállapodás   nem   teszi   a   települési   önkormányzat
      tevékenységétől  függővé  az egyházi intézményfenntartó  állami
      támogatását,    mert   az   Egyháznak   az   általa    nyújtott
      közszolgáltatásért  az állami támogatás  minden  olyan  esetben
      jár,   amikor  az  egyházi  közszolgáltatást  az  állampolgárok
      igénybe veszik. Ebből következően az egyházi közszolgáltatásért
      járó   állami  támogatásnak  a  települési  önkormányzat  által
      nyújtott  közszolgáltatástól való függővé tétele ellentétes  az
      egyházi     közszolgáltatásnak    az     állampolgár     szabad
      elhatározásától    függő,    Megállapodás    szerinti    állami
      támogatásával.   A  Megállapodás  III.  Fejezete   ugyanis   az
      állampolgár   döntésétől  teszi  függővé  a   közszolgáltatást,
      illetve  az állami támogatásra való jogosultságot. Ez a döntési
      jog  sérül  azáltal,  hogy az Szt. 121. §  (3)  bekezdése  –  a
      Megállapodással ellentétben – a települési önkormányzatot hozza
      döntési helyzetbe.

      Mindezek  alapján  megállapítható, hogy  az  Szt.  121.  §  (3)
      bekezdése nemzetközi szerződésbe ütközik.

      Az  Alkotmánybíróság 53/1993. (X. 13.) AB határozata – majd ezt
      követve  a  2/1994. (I. 14.) AB határozata, illetve a  36/1996.
      (IX. 4.) AB határozata is – rámutatott:
      „Az  Alkotmány 7. § (1) bekezdése azt is jelenti, hogy a Magyar
      Köztársaság  az Alkotmány rendelkezésénél fogva  részt  vesz  a
      nemzetek közösségében; ez a részvétel tehát a belső jog részére
      alkotmányi parancs.” [53/1993. (X. 13.) AB határozat, ABH 1993,
      323,  327.]  Ebből  pedig  azt  a következtetést  vonta  le  az
      Alkotmánybíróság,  hogy  az  Alkotmány  7.  §   (1)   bekezdése
      kifejezett  rendelkezésénél fogva  a  nemzetközi  jog  bizonyos
      szabályai,  a  „vállalt” nemzetközi kötelezettségek  kötelezően
      érvényesülnek. [ABH 1993, 323, 327.] Ebből következik tehát az,
      hogy  „[a] nemzetközi jog eltérő tartalmú, kifejezett és kogens
      szabályával  szemben  a  nemzeti jog nem  érvényesülhet”.  [ABH
      1993, 323, 334.]

      Az Abtv. 45. § (1) bekezdése értelmében, ha az Alkotmánybíróság
      megállapítja,   hogy   a   nemzetközi   szerződést    kihirdető
      jogszabállyal azonos vagy annál alacsonyabb szintű  jogszabályi
      rendelkezés   a   nemzetközi  szerződésbe  ütközik,   akkor   a
      nemzetközi    szerződésbe   ütköző   jogszabályi   rendelkezést
      megsemmisíti.  A jelen esetben a nemzetközi szerződésbe  ütköző
      jogszabályi  rendelkezés  a  nemzetközi  szerződést   kihirdető
      jogszabállyal  azonos  szintű,  ezért  az  Alkotmánybíróság   a
      nemzetközi szerződésbe ütköző jogszabályi rendelkezést, az Szt.
      121. § (3) bekezdését megsemmisítette.

      2.3.2.  Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megállapította, hogy  az
      Szt.  126. § (3) bekezdése, amely az állami támogatást ellátási
      szerződés  megkötésével biztosítja, önmagában nem ellentétes  a
      Megállapodás III. Fejezetében foglaltakkal. A Megállapodás III.
      Fejezete ugyanis nem zárja ki az egyházi közszolgáltatás állami
      támogatásának ellátási szerződés alapján történő igénylését.  A
      szerződés    megkötése   azonban   nem   válhat   az    egyházi
      közszolgáltatás állami támogatásának feltételévé; az csak  jogi
      kerete,  következménye  lehet az állami, illetve  önkormányzati
      közfeladat   átvállalása   alapján   járó   állami    támogatás
      igénylésének.  Az egyházi közszolgáltatás állami  támogatásának
      alapja ugyanis az állampolgár szabad elhatározása.

      Az  Alkotmánybíróság ugyanakkor rámutat arra, hogy  az  állami,
      illetve önkormányzati szociális feladat átvállalásának ellátási
      szerződés  útján történő állami támogatásához hasonló  esetben,
      közoktatási feladat átvállalásával kapcsolatban, a Megállapodás
      aláírását   megelőzően,  a  22/1997.  (IV.  25.)  AB  határozat
      alkotmányos  követelményként állapította meg,  hogy  „az  állam
      vagy  a  helyi  önkormányzat az egyházi  jogi  személyek  által
      fenntartott  közoktatási  intézmények  működéséhez  a   hasonló
      állami   és   önkormányzati  intézményekével   azonos   mértékű
      költségvetési támogatáson kívül olyan arányú kiegészítő  anyagi
      támogatást  nyújtson,  amilyen  arányban  ezek  az  intézmények
      állami vagy önkormányzati feladatokat vállaltak át”. [ABH 1997,
      107.]   Az  idézett  határozat  továbbá  arra  is  felhívta   a
      figyelmet,  hogy „a helyi önkormányzatnak vagy a művelődési  és
      közoktatási   miniszternek  az  egyházi  iskola  fenntartójával
      közoktatási  megállapodást kell kötnie és ennek  keretében  (…)
      olyan  arányú  (…)  anyagi támogatást kell  biztosítania,  mint
      amilyen  arányban  ez  az intézmény állami  vagy  önkormányzati
      feladatot  vállalt át”. [22/1997. (IV. 25.) AB  határozat,  ABH
      1997,  107,  115.]  Az  Alkotmánybíróság  tehát  a  közoktatási
      feladat   átvállalásával  kapcsolatban  az  Alkotmány   alapján
      rögzítette,  hogy  az állami, illetve önkormányzati  közfeladat
      átvállalásáért  az  egyházi  jogi személy  fenntartónak  azonos
      mértékű  állami  támogatás  jár.  Amennyiben  pedig  az  állami
      támogatás biztosításához szerződés kötése szükséges,  akkor  az
      állami  támogatást biztosító szerződést az egyházi jogi személy
      fenntartóval meg kell kötni.

      A  fentiekre  tekintettel az Szt. 126. §  (3)  bekezdése,  mely
      szerint  a  nem  állami, illetve egyházi  fenntartó  az  általa
      biztosított, a helyi önkormányzat alapellátási feladatai körébe
      tartozó szolgáltatás állami támogatását a helyi önkormányzattal
      kötött ellátási szerződés alapján igényelheti, nem ellentétes a
      Megállapodás  III.  Fejezetével, s ezért az  Szt.  126.  §  (3)
      bekezdése nemzetközi szerződésbe ütközésének megállapítására és
      megsemmisítésére   irányuló  indítványt   az   Alkotmánybíróság
      elutasította.

      A  határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41.
      §-án és 45. § (2) bekezdésén alapul.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
            alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                       
            Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
        Dr. Holló András alkotmánybíró különvéleménye

        1.   Nem  értek  egyet  a  határozat  rendelkező  részének   1.
        pontjával.   Az  Alkotmánybíróságnak  az  Szt.   121.   §   (3)
        bekezdésének  megsemmisítése  helyett  az  Abtv.  47.   §   (1)
        bekezdése        alapján       mulasztásban       megnyilvánuló
        alkotmányellenességet kellett volna megállapítania.

        2.   Álláspontom   szerint  az  indítványozók  által   állított
        nemzetközi  egyezményt sértő jogi helyzet nem az  indítványozók
        által    megjelölt    és   megsemmisíteni   kért    jogszabályi
        rendelkezések következménye.

        A  vitatott  szabályok egyike sem mondja ki,  hogy  az  egyházi
        fenntartó a szociális alapellátáshoz állami hozzájárulást  csak
        akkor kaphat, ha ellátási szerződést köt az önkormányzattal.
        Az  Szt.  121. § (3) bekezdése arról rendelkezik,  hogy  ha  az
        önkormányzat  nem tesz eleget az Szt. 59.-65/E.  §-ai  szerinti
        szociális   alapellátásban   kötelező   feladatainak,   köteles
        ellátási szerződést kötni. Ez a szabály az önkormányzat számára
        állapít  meg kötelezettséget arra, hogy ha saját intézményeivel
        nem  biztosítja az alapellátást, akkor ellátási szerződés útján
        gondoskodjék  az  alapellátási  feladatok  ellátásáról.  Ez   a
        szabály  nem  zárja  ki  azt,  hogy  az  önkormányzat  ellátási
        szerződést  kössön az e rendelkezésben szabályozott  feltételek
        hiányában  is,  és nem tartalmaz rendelkezést arra  nézve  sem,
        hogy   az  egyházi  fenntartó  csak  akkor  igényelhet   állami
        támogatást, ha vele az önkormányzat ellátási szerződést kötött.
        Az  Szt.-nek  ez a szabálya az önkormányzatot terhelő  ellátási
        felelősség   érvényesülésének   garanciája   és    nem    pedig
        finanszírozási szabály.

        Az  Szt.  126.  §  (3)  bekezdése  viszont  már  finanszírozási
        szabály,  amely szerint ha az önkormányzat ellátási  szerződést
        kötött,   köteles  –  részben  vagy  egészben  –  átengedni   a
        szolgáltatásra  eső állami normatívát. Ebből  a  rendelkezésből
        sem  olvasható  ki  azonban az, hogy  a  szociális  alapellátás
        körében  a  katolikus  egyházi fenntartó  csak  akkor  kaphatna
        állami   hozzájárulást,   ha   ellátási   szerződést   köt   az
        önkormányzattal.

        Az    egyházak    által   fenntartott   szociális   intézmények
        finanszírozásáról egyrészt a szociális törvény más szabályai is
        rendelkeznek,   másrészt  más  jogszabályok   is   tartalmaznak
        finanszírozási szabályokat. Ezek együttes értelmezésével  lehet
        eljutni   az   indítványozók  által  felvetett  alkotmányossági
        problémához.

        Az egyházi fenntartó által működtetett szociális ellátásra és e
        tevékenység finanszírozására vonatkozó szabályokat a  következő
        törvényi rendelkezések tartalmaznak:
        a)  Az  Szt.  58.  §  (3)  bekezdése a  szociális  alapellátási
        feladatoknak a nem állami fenntartók által történő  ellátásával
        kapcsolatban   kimondja,   hogy   az   Szt.-ben   meghatározott
        alapellátási    feladatokat   az   ellátási    kötelezettséggel
        rendelkező  önkormányzattal  kötött  szerződés  alapján,   vagy
        anélkül  a nem állami, illetve egyházi fenntartó is elláthatja.
        Az  58/A.  §-ában pedig úgy rendelkezik, hogy külön  törvényben
        szabályozott   normatív   állami  hozzájárulásra   jogosult   a
        személyes gondoskodást nyújtó közfeladatot ellátó egyházi  jogi
        személy.

        b)  A  lelkiismereti és vallásszabadságról szóló 1990. évi  IV.
        törvény  19. §-ának (1) bekezdése szerint az állam  az  egyházi
        jogi  személy szociális intézményei működéséhez – külön törvény
        rendelkezései szerint – normatív módon meghatározott, a hasonló
        állami  intézményekkel azonos mértékű költségvetési  támogatást
        nyújt,  illetőleg a támogatás az ilyen ellátásokra elkülönített
        pénzeszközökből történik.

        c)  Az  egyházak  hitéleti  és közcélú  tevékenységének  anyagi
        feltételeiről  szóló 1997. évi CXXIV. törvény 5. §-a  kimondja,
        hogy  az  egyházi  intézményfenntartók szociális  tevékenységek
        finanszírozása   az   állami  és  önkormányzati   intézményekre
        vonatkozó általános szabályok alapján, azokkal azonos mértékben
        történik. Az egyházi fenntartóknak az ilyen intézmények után  a
        hasonló  állami és helyi önkormányzati intézményekkel  azonosan
        járó  normatív  és egyéb állami hozzájárulásának  jogcímeit  és
        fedezetét,  illetőleg  arányait az éves  költségvetési  törvény
        tartalmazza. A 6. § értelmében az egyházak további  támogatásra
        jogosultak   (kiegészítő   támogatás),   amelynek   alapja   az
        állampolgárok  azon  döntése, ahogyan  az  adott  egyház  által
        fenntartott intézmények szolgáltatásait igénybe veszik. Ez a  §
        kimondja  azt is, hogy ezt a kiegészítő támogatást is  az  éves
        költségvetési  törvény állapítja meg. Egyúttal a (3)  bekezdése
        meghatározza a számítás módját is.

        d)  Az  éves költségvetési törvény – ez idén a 2003. évi  CXVI.
        törvény (a továbbiakban: Kötv.) – negyedik fejezete rendelkezik
        az  egyházak és a társadalmi önszerveződések támogatásáról –  a
        34.  §  (1)  bekezdés  g)  pontja  és  (4)  bekezdése  a  helyi
        önkormányzatok  normatív hozzájárulásait  szabályozó  3.  számú
        mellékletére  hivatkozással szabályozza az  egyházi  fenntartók
        normatív és kiegészítő támogatásra jogosultságát.

        A  Kötv.  vonatkozó  szabályai alapján megállapítható,  hogy  a
        költségvetés  –  az  Szt.  65/C. §-ában  szabályozott  támogató
        szolgálat kivételével – az önkormányzatokkal azonos jogcímen és
        feltételek  mellett normatív állami hozzájárulást alapvetően  a
        szakosított  ellátás keretében biztosít az  egyházi  fenntartók
        számára,  és  a kiegészítő támogatás mértékét is a  szakosított
        ellátásokra  vonatkozóan  megállapított  normatívák   arányában
        állapítja meg.

        Azaz az egyház-finanszírozási törvény a nemzetközi szerződésben
        foglaltaknak megfelelően szabályozza az egyházak (és nemcsak  a
        katolikus egyház) szociális tevékenységének finanszírozását.
        A  Szt.  nem  tartalmaz az egyezménnyel kifejezetten ellentétes
        szabályokat. Kimondja, hogy a nem állami fenntartók (köztük  az
        egyházi  fenntartó  is)  az  önkormányzattal  kötött  szerződés
        alapján,  de  anélkül  is  elláthatnak  az  alapellátás  körébe
        tartozó  feladatokat. Az ellátási szerződést nem finanszírozási
        szabályként,    hanem    az    önkormányzat    feladat-ellátási
        kötelezettségének  biztosítékaként rendezi. A  normatív  állami
        hozzájárulásra jogosultak között felsorolja az egyházakat is.
        A  Kötv.  nem gondoskodik az egyházi fenntartók által  nyújtott
        szociális   alapellátás   körébe   tartozó   ellátások   állami
        támogatásáról.

        Az indítványokban ismertetett, a katolikus egyházi fenntartókra
        nézve  hátrányos  és  kétségtelenül a  nemzetközi  szerződéssel
        ellentétes  helyzet  nem az indítványozók által  megsemmisíteni
        kért  rendelkezésnek a következménye, hanem annak az eredménye,
        hogy  a  jogalkotó  a szociális alapellátások tekintetében  nem
        teremtette  meg a Megállapodás érvényesüléséhez szükséges  jogi
        garanciákat.  A garanciális rendelkezések hiánya vezetett  oda,
        hogy  az  egyházi fenntartók is csak úgy tudnak  hozzájutni  az
        állami  támogatáshoz, ha az önkormányzatok ellátási  szerződést
        kötnek velük.
        Nem az a szabály ellentétes a nemzetközi szerződéssel, hogy  az
        önkormányzat,  ha  nem  látja el a feladatát  köteles  ellátási
        szerződést   kötni.  A  Megállapodással  az  a   jogi   helyzet
        ellentétes,  hogy  a  hatályos  magyar  jogi  szabályozás   nem
        garantálja   a   katolikus  egyházi  fenntartó  számára,   hogy
        hozzájusson – az állam által a Megállapodásban vállalt – állami
        támogatáshoz.

        Mindezeket  figyelembe  véve  álláspontom  szerint  a  vitatott
        rendelkezés megsemmisítése nem indokolt, s a hatályos jognak  a
        nemzetközi  szerződéssel való ellentéte ezáltal nem is  oldható
        meg.
        Az  Abtv. 47. §-a alapján, ha az Alkotmánybíróság megállapítja,
        hogy  a  jogalkotó  szerv  a nemzetközi  szerződésből  származó
        jogalkotói  feladatát  elmulasztotta,  a  mulasztást   elkövető
        szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
        teljesítésére. Az Alkotmánybíróság e hatáskörének  gyakorlására
        az Abtv. 21. § (7) bekezdése alapján kifejezetten erre irányuló
        indítvány hiányában, hivatalból is jogosult.

        Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróságnak az Szt.  121.
        §  (3)  bekezdésének megsemmisítése helyett, az Abtv.  47.  §-a
        alapján,   mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenességet
        kellett volna megállapítania.

        Budapest, 2004. május 11.
                                                       Dr. Holló András
                                                          alkotmánybíró
        A különvéleményben írtakhoz csatlakozunk:

            Dr. Kiss László                   Dr. Kukorelli István
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          15/2004. (V. 14.)
          Date of the decision:
          .
          05/11/2004
          .
          .