A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a szociális és családügyi miniszter által
méltányossági jogkörben megállapítható egyszeri szociális
segélyről szóló 63/2001. (IV. 13.) Korm. rendelet 4. § (3)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítása, valamint e
rendelkezésnek a Fővárosi Bíróság 22.K.32.487/2002. szám alatt
folyamatban volt perben való alkalmazásának kizárására
előterjesztett alkotmányjogi panaszt elutasítja.
Indokolás
Az indítványozó az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítványában
alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. Kérte a szociális és
családügyi miniszter által méltányossági jogkörben
megállapítható egyszeri szociális segélyről szóló 63/2001. (IV.
13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 4. § (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását valamint e
rendelkezésnek a Fővárosi Bíróság 22.K.32.487/2002./6. számú
jogerős ítéletével elbírált ügyben való alkalmazása kizárását.
Az alkotmányjogi panasz szerint az indítványozó egyszeri
rendkívüli segély megállapítása iránt 2002. január 31-én
előterjesztett kérelmét az egészségügyi, szociális és
családügyi miniszter 2002. augusztus 7-én kelt 39768-2/2002-
3008. számú határozatával elutasította. A határozat indokolása
szerint a kérelmező egy éven belül már részesült egyszeri
szociális segélyben, a R. 4. § (3) bekezdése szerint a
kérelmező számára egyszeri szociális segély évente egy
alkalommal állapítható meg.
Az indítványozó felperesként ezen határozat bírósági
felülvizsgálatát kérte, mely perben a Fővárosi Bíróság 22.
K.32. 487/2002/6. számú jogerős ítéletével a felperes
közigazgatási határozat felülvizsgálata iránti keresetét
elutasította.
Az indítványozó szerint a R. 4. § (3) bekezdésének azon
rendelkezése, mely szerint: „egyszeri szociális segély évente
egy alkalommal állapítható meg”, „nem határozta meg
félreérthetetlenül, hogy az egy évet mitől kell számítani. Pl.
a kérelem benyújtása, elbírálása, esetleg naptári év.” Ezért
nézete szerint a R. 4. § (3) bekezdése nem egyértelmű és nem
világos, több szempontból is eltérően értelmezhető, ami az
indítványozó álláspontja szerint sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében foglalt jogbiztonság elvét, továbbá az Alkotmány
35. § (2) bekezdésébe, valamint a jogalkotásról szóló 1987. évi
XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. § (2) bekezdésébe
ütközik.
II.
Az alkotmányjogi panasszal érintett jogszabályi rendelkezések:
1. Az Alkotmány rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„35. § (2) A Kormány a maga feladatkörében rendeleteket bocsát
ki, és határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök írja alá. A
Kormány rendelete és határozata törvénnyel nem lehet
ellentétes. A Kormány rendeleteit a hivatalos lapban ki kell
hirdetni.”
2. A Jat. rendelkezései szerint:
„18. § (2) A jogszabályokat a magyar nyelv szabályainak
megfelelően, világosan és közérthetően kell megszövegezni.”
3. A R.-nek a kérelem Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztériumhoz történő benyújtásakor hatályban volt, támadott
rendelkezése szerint:
„4. § (3) A kérelmező számára egyszeri szociális segély
évente egy alkalommal állapítható meg. Egy éven belül
előterjesztett újabb kérelem alapján a miniszter különös
méltánylást érdemlő esetben engedélyezheti újabb egyszeri
szociális segély kifizetését.”
III.
Az alkotmányjogi panasz nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy a R.
egészét a szociális és családügyi miniszter által méltányossági
jogkörben megállapítható egyszeri szociális segélyről szóló
63/2001. (IV. 13.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezéséről
és a folyamatban lévő ügyek intézéséről szóló 166/2002. (VIII.
2.) Korm. rendelet 1. §-a 2002. augusztus 5-ével hatályon kívül
helyezte.
Az Alkotmánybíróság hatáskörébe főszabályként csak hatályos
jogszabályok alkotmányellenességének utólagos vizsgálata
tartozik. „Az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett
jogszabály alkotmányellenességét nem vizsgálja, hacsak nem
annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés.” (335/D/1990. AB
végzés, ABH 1990, 261, 262.)
Az Alkotmánybíróság nem hatályos jogszabály alkotmányosságát
csak a konkrét normakontroll két esetében, az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése szerinti bírói
kezdeményezés, és a 48. §-a szerinti alkotmányjogi panasz
eseteiben vizsgálja (807/B/1994. AB végzés, ABH 1998, 1112.,
298/B/1993. AB végzés, ABH 1999, 818.).
2. Az indítványozó a R. 4. § (3) bekezdésének vizsgálatát
alkotmányjogi panasz keretében terjesztette elő. Ezért az
Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az alkotmányjogi
panasz előterjesztésének törvényi feltételei fennállnak-e.
Az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be,
és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg
más jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. A (2)
bekezdés értelmében az alkotmányjogi panaszt a jogerős
határozat kézbesítésétől számított 60 napon belül lehet az
Alkotmánybírósághoz írásban benyújtani. Az Alkotmánybíróság
következetes gyakorlata szerint az Abtv. 48. §-ának (1) és (2)
bekezdésében foglaltakat együttesen kell értelmezni és
figyelembe venni [23/1991. (V. 18.) AB végzés, ABH 1991, 361-
362., 41/1998. (X. 2.) AB határozat, ABH 1998, 306, 309.].
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány az
alkotmányjogi panasz benyújtásához szükséges feltételeknek
megfelel. Az indítványozó a jogerős ítéletet 2003. január 22-én
vette kézhez. Az Alkotmányjogi panaszt a benyújtására nyitva
álló határidő 59. napján, 2003. március 22-én adta postára. Az
Alkotmánybíróság ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben
bírálta el.
3. Az Alkotmányjogi panasz szerint a R. 4. § (3) bekezdésének
rendelkezése többféleképpen volt értelmezhető, ezért általa
sérült az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság
elve, továbbá a Jat. 18. § (2) bekezdése.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában értelmezte a
jogállamiság, s annak szerves összetevőjét képező jogbiztonság
elvét. Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatában
megállapította, hogy: „A jogállam nélkülözhetetlen eleme a
jogbiztonság. A jogbiztonság az állam – s elsősorban a
jogalkotó – kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a jog
egésze, egyes részterületei és az egyes jogszabályok is
világosak, egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak és
előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis a
jogbiztonság nem csupán az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének
kiszámíthatóságát is. Ezért alapvetőek a jogbiztonság
szempontjából az eljárási garanciák.” (ABH 1992, 59, 65.) A
11/1992. (III. 5.) AB határozatában az Alkotmánybíróság
kifejtette, hogy „[a] jogbiztonság megköveteli a jogszabályok
olyan világos és egyértelmű fogalmazását, hogy mindenki, akit
érint, tisztában lehessen a jogi helyzettel, ahhoz igazíthassa
döntését és magatartását, s számolni tudjon a
jogkövetkezményekkel. Ideértendő az is, hogy ki lehessen
számítani a jogszabály szerint eljáró más jogalanyok és állami
szervek magatartását.” (ABH 1992, 77, 91-92.)
A kérelem beadásakor hatályban volt R. 4. § (3) bekezdése
lehetőséget teremtett arra, hogy a szociális és családügyi
miniszter méltányossági jogkörben a kérelmező számára évente
egy alkalommal egyszeri szociális segélyt állapítson meg. Az
alkotmányjogi panasszal érintett rendelkezés szerint egy éven
belül előterjesztett újabb kérelem alapján a miniszter különös
méltánylást érdemlő esetben újabb egyszeri szociális segély
kifizetését engedélyezhette.
A fenti, egyszeri szociális segély megállapítása iránti eljárás
az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.
évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 3. §-ának (3)
bekezdésében megfogalmazott államigazgatási ügy, figyelemmel
annak 3. § (6) bekezdése c) pontjában foglaltakra.
Ennek megfelelően az alkotmányjogi panasszal kifogásolt
Szociális és Családügyi Minisztérium eljárására is
alkalmazandóak voltak az Áe. általános rendelkezései, így – az
alkotmányjogi panasz szempontjából érintett, jelentőséggel bíró
– az eljárás megindítására vonatkozó Áe. 13. § (1) bekezdésében
foglaltak, [nevezetesen: „Az államigazgatási eljárás az ügyfél
kérelmére, bejelentésére, nyilatkozatára (a továbbiakban:
kérelem) vagy hivatalból indul meg.(…)”], továbbá az Áe. 16. §-
ának kérelemre vonatkozó szabályai, valamint az Áe. határidő
számítására vonatkozó rendelkezései (különösen az Áe. 16. § (1)-
(3) bekezdésének rendelkezései).
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi
panasszal kifogásolt ügyében eljáró egészségügyi, szociális és
családügyi miniszter, mint államigazgatási szerv határozatában,
és a Fővárosi Bíróság jogerős ítéletében a R. 4. § (3)
bekezdését helyesen, az Áe. érintett rendelkezéseivel
összhangban úgy értelmezték, hogy az egy évet a kérelem
benyújtásától kell számítani.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a R.
4. § (3) bekezdésével összefüggésben nem áll fenn az
indítványozó által állított jogbiztonság sérelme, s az nem
sérti a Jat. 18. § (2) bekezdésének rendelkezéseit sem.
Ugyanakkor az Alkotmánybíróság ismételten hangsúlyozni kívánja
azon töretlen álláspontját, miszerint a jogszabály értelmezési
kérdéseket általában jogalkalmazói értelmezéssel, vagy
jogalkotási úton kell feloldani, az Alkotmánybíróságnak sem
jogalkotási, sem önálló jogszabály értelmezési eljárásra
hatásköre nincs. [Pl. 35/1991. (VI. 21.) AB határozat, ABH
1991, 175, 176.]
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi
panaszt ebben a részében elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a R. 4. § (3)
bekezdésében foglalt szabályozás és az Alkotmány 35. § (2)
bekezdésének rendelkezései között nem állapítható meg
alkotmányjogilag értékelhető összefüggés, ezért az
alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybíróság ebben a
vonatkozásában is elutasította.
Dr. Bagi István Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró
. |