A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi
panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi
XXII. törvény 86. és 87. §-ai alkotmányellenességének
megállapítására és e rendelkezések megsemmisítésére irányuló
indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság Legfelsőbb
Bíróságának Munkaügyi Kollégiuma 154. számú állásfoglalása
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat, alkotmányjogi panaszt, továbbá az
ezzel összefüggésben előterjesztett egyéb kérelmeket
visszautasítja.
Indokolás
I.
1. A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény
( a továbbiakban : Mt. ) indítvánnyal támadott 86. és 87.
§-a a munkaviszony megszűnésének és megszüntethetőségének
eseteit szabályozza. Az Mt. 86. § szerint a munkaviszony a
törvény erejénél fogva megszűnik a munkavállaló halálával, a
munkáltató jogutód nélküli megszűnésével és a határozott idő
lejártával. A 87. § (1) bekezdése alapján a munkaviszony
megszüntethető a munkáltató és a munkavállaló közös
megegyezésével, rendes felmondással, rendkívüli felmondással
és azonnali hatállyal a próbaidő alatt. A (2) bekezdés
szerint a munkaviszony megszüntetésére irányuló
megállapodást, illetve nyilatkozatokat írásba kell foglalni.
A (3) bekezdés pedig úgy rendelkezik, hogy az (1) - (2)
bekezdésben foglalt rendelkezésektől érvényesen eltérni nem
lehet.
Az indítványozó sérelmezi, hogy a vonatkozó rendelkezések
nem tartalmaznak szabályt a munkáltató személyében
jogutódlással bekövetkező változás esetére. Megfelelő
törvényi rendelkezés hiányában a Legfelsőbb Bíróság
Munkaügyi Kollégiumának 154. számú állásfoglalása mondja ki,
hogy a munkaviszonyt a munkáltató személyében bekövetkezett
jogutódlás nem érinti. Ehhez képest a jogelőddel létesített
munkaviszony a jogutóddal változatlanul fennáll, és
különösen a felmondási idő és a végkielégítés szempontjából
az e munkaviszonyban töltött időket együttesen kell
számításba venni.
Az indítványozó kifogásolja, hogy a Legfelsőbb Bíróság
idézett állásfoglalása nyomán megszilárduló jogalkalmazási
gyakorlat mint "élő jog" ellentétes az Alkotmánynak a munka
és a foglalkozás szabad megválasztását biztosító 70/B. § (1)
bekezdésével, mert a munkavállalót akarata ellenére arra
kényszeríti, hogy olyan munkáltatónak végezzen munkát,
akivel korábban munkaszerződést nem kötött, vagy pedig
munkaviszonyát saját maga kényszerül felmondani, holott a
munkáltató oldalán merül fel a felmondás okául szolgáló
körülmény.
Az indítványozó sérelmezi továbbá, hogy a hivatkozott
rendelkezések illetve a kollégiumi állásfoglalás az új
munkáltatót kényszeríti, hogy olyan kötelezettségekért is
helyt álljon, amelyek a korábbi munkáltató érdekkörében
merültek fel, míg a volt korábbi munkáltató indokolatlanul
mentesül a munkaviszony megszüntetésének kötelezettsége és
az ehhez kapcsolódó anyagi következmények ( felmondási és
felmentési idő, végkielégítés stb. ) alól. Ez a szabályozás
sérti az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdését, mely kimondja,
hogy a Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.
Az indítványozó annak megállapítását kérte, hogy az Mt. 86-
87. §-ai az állandó és egységes jogalkalmazási gyakorlatban
alkotmányellenesen élnek, ezért indítványozta az Mt.
kifogásolt rendelkezéseinek a megsemmisítését.
2. Egy további indítványozó a Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi
Kollégiuma 154. számú állásfoglalásának alkotmányossági
felülvizsgálatát kérte. Indítványozta annak megállapítását,
hogy az állásfoglalás egyrészt sérti a foglalkozás szabad
megválasztásához fűződő alkotmányos jogot, másrészt az
tévesen értelmezi az Mt. 209. §-át, amikor e rendelkezést
olyan jogviszonyokra is kiterjeszti, amelyekre az a törvény
helyes értelme szerint nem alkalmazható. Az indítványozó
kérelme arra is vonatkozott, hogy az Alkotmánybíróság hívja
fel a törvényhozó figyelmét az állásfoglalással érintett
jogviszonyok tárgyában a megfelelő jogalkotásra, és a
Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiumát az állásfoglalás
felülvizsgálatára, továbbá az Alkotmány hivatkozott
rendelkezéseivel való összhang megteremtésére.
3. A Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiuma 154. számú
állásfoglalásával összefüggésben egy indítványozó
alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. Ebben indítványozta
az állásfoglalás alkotmányossági felülvizsgálatát,
alkotmányellenessége megállapítását és annak kimondását,
hogy az állásfoglalás a Legfelsőbb Bíróság
Mfv.I.10.439/1993. számú ítéletével elbírált konkrét ügyében
nem alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és
együttesen bírálta el.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat megalapozatlannak
találta.
1. Az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához. A munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához fűződő alapjog pedig
magába foglalja annak negatív oldalát is : alapjogot arra,
hogy senki nem kényszeríthető olyan munkáltatóval
munkaviszonyba, akivel munkaszerződést nem kötött és nem is
kíván kötni, akinél munkát végezni egyáltalában nem akar. Az
alapvető jogok negatív oldalával az Alkotmánybíróság már
több korábbi határozatában foglalkozott. Az 1282/B/1993. AB
határozatában ( ABK 1994, június, 321. ) például kimondta,
hogy egy pozitív alkotmányos alapjog magába foglalja az arra
vonatkozó alapjogot is, hogy a személy ezzel a jogával
egyáltalában ne éljen.
Az alkotmányos szabadságjogoknak általában van negatív
oldala : az alapjog az Alkotmány által garantált
szabadságjogot jelent arra is, hogy az állam lehetővé teszi
és biztosítja a joggyakorlástól való tartózkodást, azaz
senkit se kényszeríthet arra, hogy alapjogával éljen is.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a támadott
rendelkezések nem állnak ellentétben a vonatkozó alapjogok
ilyen értelmezésével és felfogásával. Az Mt. 86. és 87. §-
ában foglalt rendelkezések és az Alkotmány 70/B. § (1)
bekezdésének szabálya között az indítványok szerinti
tartalmi összefüggés nem áll fenn. E támadott rendelkezések
a munkaviszony ex lege megszűnésének és a szerződési
szabadságon nyugvó megszüntethetőségének esetköreit
szabályozzák; nincs olyan tartalmuk, melynél fogva a
munkavállaló köteles volna olyan munkaviszonyt fenntartani,
amelyet nem akar. A munkafeltételekben beálló változás
esetén is a munkavállaló az Mt. 87. § (1) bekezdés b) pontja
alapján munkaviszonyát rendes felmondással megszüntetheti.
Az Mt. 89. § (1) bekezdése szerint ugyanis a határozatlan
idejű munkaviszonyt a munkavállaló bármikor felmondhatja.
Ettől a szabálytól érvényesen eltérni sem lehet, azaz e
rendelkezés megfelelő törvényi garanciája az Alkotmány 70/B.
§ (1) bekezdésében biztosított alapjog negatív oldalának :
a törvény alapján senki nem kényszeríthető arra, hogy
akarata ellenére a munkaviszonyt fenntartsa vagy tovább
dolgozzon.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ugyanúgy a munka és
a foglalkozás szabad megválasztásához való jog törvényi
garanciáit szolgálják azok a szabályok, amelyek nem teszik
lehetővé, hogy a munkáltató személyében bekövetkező változás
a munkaviszony automatikus megszűnését eredményezze,
illetőleg az a munkáltató részéről történő munkaviszony
megszüntetésének oka lehessen. Az indítványozóknak az az
érve, hogy jogutódlással a munkáltató felmondási
kötelezettségének kellene beállnia, mert ez biztosítaná a
munkavállalók részére a munkaviszony megszüntetésével járó
kedvezményeket ( felmentési idő, végkielégítés stb. ) , nem
alkotmányos érv. Egyrészt azért, mert ezekre a
kedvezményekre nincs a munkavállalóknak alkotmányos joga,
másrészt azért, mert az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdéséből
jogutódlás esetére a munkáltató felmondási kötelezettsége
nem következik. Ha a munkavállaló a jogutód munkáltatóval
munkaviszonyát nem kívánja fenntartani, alkotmányos
alapjogának negatív formájával szabadon élhet;
munkaviszonyát felmondással megszüntetheti, nem illetik
azonban meg azok a kedvezmények, amelyek munkáltatói
felmondás esetén a számára járnak. Ezzel azonban semmiféle
alkotmányos jog nem sérül.
2. Az indítványozók álláspontja szerint az Mt. kifogásolt
rendelkezései, továbbá az azok tartalmát adó, a Legfelsőbb
Bíróság Munkaügyi Kollégiumának állásfoglalása nyomán
kialakult állandó és egységes jogalkalmazási gyakorlat, mint
"élő jog", ellentétes az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésével
is, amely rendelkezés szerint a Magyar Köztársaság a
jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőségek
kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.
A rendelkezések között azonban alkotmányjogilag releváns
összefüggés nincs. A munkáltató személyében bekövetkező
jogutódlás esetén az új munkáltató a régi munkáltató jogi
helyzetébe lép. Rendelkezik tehát mindazon jogokkal és
terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a korábbi
munkáltatót illették, illetőleg terhelték.
A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás tehát jogok
és kötelezettségek átszállását jelenti. Éppen ebből
következik a munkáltató és a munkavállaló közötti
munkaviszony folytonossága is. Ennek azonban a jog- és
esélyegyenlőség alkotmányos elvével értékelhető kapcsolata
nincs, ezért ezen az alapon se állapítható meg a sérelmezett
rendelkezések alkotmányellenessége. Erre figyelemmel az
Alkotmánybíróság az indítványokat elutasította.
3. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1.
§ b) pontja értelmében az Alkotmánybíróság hatáskörébe a
jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszközei
alkotmányosságának utólagos vizsgálata tartozik. A
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény határozza meg a
jogszabályok fajtáit és az állami irányítás egyéb jogi
eszközeit. A Legfelsőbb Bíróság kollégiumi állásfoglalása
nem minősül sem jogszabálynak, sem az állami irányítás egyéb
jogi eszközének.
Ezért az Alkotmánybíróság a Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi
Kollégiuma 154. számú állásfoglalásának alkotmányossági
vizsgálatára vonatkozó indítványokat - ideértve az
állásfoglalást sérelmező alkotmányjogi panaszt is - hatáskör
hiányában visszautasította. Az Alkotmánybíróságnak arra
sincs hatásköre, hogy a jogalkotó figyelmét a jogszabály, a
Legfelsőbb Bíróság figyelmét pedig az állásfoglalás
korrekciójára felhívja, ezért az erre irányuló kérelmeket is
visszautasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |