A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság az Ikrény Község Önkormányzatának a helyi építési szabályzatról szóló 15/2000. (XII. 22.) Kr. rendelete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja, és az indítványt átteszi a Kúriára.
I n d o k o l á s
[1] Az indítványozó alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybíróságnál.
[2] A panasz előterjesztője 2011. december 28-án nyújtott be indítványt jogszabályi rendelkezések alkotmányellenességének utólagos vizsgálata tárgyában. Az Alkotmánybíróság XX/1420-1/2012. számú végzésére hivatkozással, 2012. március 30-án érkezett indítványában az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszként megújította korábbi beadványát és indítványozta Ikrény Község Önkormányzatának a helyi építési szabályzatról szóló 15/2000. (XII. 22.) Kr. rendelete (a továbbiakban: Ör.) Ikrény belterület 178/107 és 178/108 helyrajzi számú ingatlanokra vonatkozó rendelkezései alaptörvény-ellenességének megállapítását és az Ör. 2001. január 1. napjáig visszamenőleges hatállyal történő megsemmisítését. Előadta, hogy az Ör. szerint a tárgyi ingatlanok a sajátos használat szerint falusias lakóterület FL övezetbe tartoznak és az Ör.-rel szabályozott szabályozási terv mellékleteként csatolt tervlap szerint a kialakítható legkisebb telekméret 5000 m2, míg az azonos lakóterület besorolású szomszédos ingatlanok esetében mindenütt 1000 m2. Álláspontja szerint a tulajdonában álló ingatlanok besorolásával az Ör. sérti az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OTÉK) 7. § (2) bekezdését és az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésébe, a XIII. cikk (1) bekezdésébe és a XV. cikk (2) bekezdésébe ütközik.
[3] Az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 56. § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság az ügyrendjében meghatározottak szerinti tanácsban eljárva dönt az alkotmányjogi panasz befogadásáról.
[4] Az alkotmányjogi panasz nem fogadható be, mert az alkotmányjogi panasz nem tesz eleget az Abtv. 37. § (1) bekezdésének, nem csak Alaptörvénybe ütközés, hanem más jogszabályba ütközés kérdése is felmerül az ügyben, és ezért az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 37. § (1) bekezdése alapján nincs hatásköre az indítványt elbírálni. Ilyen esetekben az indítványt át kell tenni az eljárásra hatáskörrel rendelkező Kúriára, mivel az Alaptörvény 25. cikk (2) bekezdés c) pontja értelmében a bíróság dönt az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközéséről és megsemmisítéséről. Ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadását az Ügyrend 30. § (2) f)pontja alapján visszautasította és az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 31. § (1) bekezdés b) pontja alapján a panasznak az eljárásra hatáskörrel rendelkező Kúriára történő áttételéről rendelkezett.
Dr. Holló András s. k.,
tanácsvezető alkotmánybíró
. |
Dr. Balsai István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
előadó alkotmánybíró | Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter s. k.,
alkotmánybíró |
. |