Hungarian
Ügyszám:
.
1049/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Kovács Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 61/2008. (IV. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/546
.
A döntés kelte: Budapest, 04/28/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Bizottságnak
    országos népszavazás aláírásgyűjtő ív mintapéldányának, illetve
    az  azon  szereplő  kérdés hitelesítésével kapcsolatban  hozott
    határozata  ellen  benyújtott  kifogás  tárgyában  meghozta   a
    következő

                             határozatot:

    Az    Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    300/2007. (VIII. 23.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Országos Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)  a
      300/2007. (VIII. 23.) OVB határozatával megtagadta egy országos
      népszavazás    aláírásgyűjtő    ívének    hitelesítését.     Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: „Akarja-e  Ön,
      hogy  a  Magyar  Köztársaság  ne ismerje  el  az  Európai  Unió
      tagországainak állam- és kormányfői 2007. júniusi  találkozóján
      hozott    megállapodás   szerinti   EU   alapszerződés   Magyar
      Köztársaságra  vonatkozó, kötelező érvényű  hatályát?”  Az  OVB
      határozatának indokolása szerint az aláírásgyűjtő íven szereplő
      kérdés  a  választópolgárok számára félrevezető és megtévesztő,
      mivel  az  Európai Tanács brüsszeli ülésén, 2007. június  23-án
      mindössze  egy kormányközi konferencia összehívásáról született
      döntés,  melynek  résztvevőit megbízták, hogy  2007  év  végéig
      készítsék   el  az  intézményi  reformról  szóló  új  szerződés
      tervezetét.  Az OVB azt is megállapította, hogy az említett,  a
      jövőben   megkötésre   kerülő  szerződés  kötelező   hatályának
      elismeréséről országos népszavazás — az Alkotmány 28/C.  §  (5)
      bekezdés  b) pontjában foglalt tilalom miatt — nem tartható.  A
      300/2007. (VIII. 23.) OVB határozat a Magyar Közlöny 2007.  évi
      113.  számában, 2007. augusztus 29-én jelent meg. A  választási
      eljárásról  szóló  1997. évi C. törvény (a  továbbiakban:  Ve.)
      130.  §  (1) bekezdése szerint az OVB-nek az aláírásgyűjtő  ív,
      illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével kapcsolatos  döntése
      elleni  kifogást a határozat közzétételét követő tizenöt  napon
      belül lehet benyújtani. A határozat ellen 2007. augusztus 29-én
      a kezdeményező nyújtott be kifogást.

      2.   A   kifogás  benyújtójának  álláspontja  szerint  az   OVB
      határozatának   indokolása  több  szempontból  sem   helytálló.
      Egyrészt  mivel  „nem  mindössze egy önálló  jogszakmai  munkát
      végző  kormányközi konferencia összehívásáról született döntés,
      hanem egy szerződés pontos szövegének kidolgozásáról, amelyet a
      július  23-án  megkezdődött  kormányközi  konferencia  a  2007.
      június  23-án hozott fő irányelvek — tehát politikai  döntés  —
      alapján   és   értelmében  végez”.  Másrészt   a   kezdeményező
      hivatkozott   az  Alkotmánybíróság  58/2004.  (XII.   14.)   AB
      határozatában   (ABH   2004,   822.)   kifejtettekre,   melynek
      értelmében  lehetséges népszavazás tartása arról  a  kérdésről,
      hogy   az   Országgyűlés  megerősítsen-e  valamely   nemzetközi
      szerződést,  vagy sem. Így véleménye szerint nem  helytálló  az
      OVB  azon  álláspontja,  hogy a népszavazásra  feltenni  kívánt
      kérdés az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése b) pontjába ütközik.

                                    II.

      Az érintett jogszabályok:

      1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
      „28/B.  § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
      az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.
      (…)
      „28/C. §
      (…)
      (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
      (…)
      b)  hatályos  nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
      illetve    az   e   kötelezettségeket   tartalmazó    törvények
      tartalmáról,”.

      2.  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről  szóló
      1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)  érintett
      rendelkezései:
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      (…)
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a  kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      (…)
      13.  §  (1)  A népszavazásra feltett konkrét kérdést  úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

      3. A Ve. érintett rendelkezései:
      „117.  §  (1)  Az Országos Választási Bizottság  a  jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
      (…)
      130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő
      ív,  illetőleg  a  konkrét  kérdés hitelesítésével  kapcsolatos
      döntése elleni kifogást a határozat közzétételét követő tizenöt
      napon  belül  lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz  címezve  —  az
      Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (…)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.   A   jelen   ügyben  az  Alkotmánybíróság   hatáskörét   az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza   meg.  Az  Alkotmánybíróság  eljárása   jogorvoslati
      eljárás,  ezért  az  Alkotmánybíróság  a  kifogásban  foglaltak
      alapján  azt  vizsgálja,  hogy  az  OVB  az  aláírásgyűjtő   ív
      hitelesítésének  megtagadása  során  az  Alkotmánynak   és   az
      irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.)
      AB  határozat,  ABH  2002, 342, 344.].  Az  Alkotmánybíróság  e
      hatáskörében    eljárva   is   alkotmányos   jogállásával    és
      rendeltetésével     összhangban     látja     el      feladatát
      [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].

      2.   Az  Alkotmánybíróság  először  azt  az  OVB  megállapítást
      vizsgálta,  hogy a kérdés az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  b)
      pontjában foglalt tilalomba ütközik.
       A  kifogás  benyújtója az 58/2004. (XII. 14.)  AB  határozatra
      hivatkozott, miszerint a „Magyar Köztársaság alkotmányos rendje
      szerint  (…) lehetséges népszavazás tartása arról a  kérdésről,
      hogy   az   Országgyűlés  megerősítsen-e  valamely   nemzetközi
      szerződést   (…)   vagy  sem”  (ABH  2004,   822,   828.).   Az
      Alkotmánybíróság az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése b)  pontját
      számos  határozatában  értelmezte.  Az  1/2006.  (I.  30.)   AB
      határozatában (a továbbiakban: Abh.) hangsúlyozta, hogy  ha  az
      Országgyűlés  megerősít  egy nemzetközi  szerződést,  vagyis  a
      Magyar  Köztársaság elismeri a szerződésnek a — Bécsi Egyezmény
      szerinti   —   kötelező   hatályát,  akkor   nemzetközi   síkon
      megtörténik   tehát   az   a   kötelezettségvállalás,   melynek
      hatályosulása  a  nemzetközi jog általános,  illetve  az  adott
      szerződés  szabályai  alapján történik.  „Az  állam  által  már
      megerősített,  de hatályba még nem lépett nemzetközi  szerződés
      »tárgyát  és célját« is védelemben részesíti a Bécsi Egyezmény:
      a   18.   Cikk   b)  pontja  alapján  az  állam   a   szerződés
      hatálybalépéséig     is    tartózkodni     köteles     mindazon
      cselekményektől, amelyek ezeket meghiúsítanák” (ABH  2006,  39,
      45-46).
       Az  Alkotmánybíróság a kifogás elbírálása során nem  hagyhatta
      figyelmen kívül az időközben bekövetkezett változásokat. Az OVB
      határozatát  követően  az Országgyűlés  megalkotta  az  Európai
      Unióról  szóló  szerződés  és az Európai  Közösséget  létrehozó
      szerződés     módosításáról    szóló    lisszaboni    szerződés
      kihirdetéséről  szóló  2007.  évi CLXVIII.  törvényt,  amellyel
      felhatalmazást adott a 2007. december 13-án aláírt, az  Európai
      Unióról  szóló  szerződés  és az Európai  Közösséget  létrehozó
      szerződés   módosításáról   szóló   lisszaboni   szerződés   (a
      továbbiakban:   Lisszaboni   Szerződés)   kötelező   hatályának
      elismerésére.   Ez   meg   is   történt.   Ahogyan   arra    az
      Alkotmánybíróság az Abh.-ban már rámutatott: az Országgyűlés  a
      kötelező  hatály  elismerésének kérdésében ismételten  már  nem
      dönthet.  „Amint a kötelező hatály elismerése nemzetközi  síkon
      megtörtént,  annak  felmondására (így pl. a  szerződésből  való
      kilépésre)   már   egyéb,  szigorú  szabályok  vonatkoznak,   a
      továbbiakban nem tekinthető tehát a döntés a szerződés kötelező
      hatályának elismerése kérdésében való döntésnek” (ABH 2006, 39,
      47.).  Az  Alkotmánybíróság  az  Abh.-ban  kifejtette  azt   az
      álláspontját is, hogy ilyen esetekben „a probléma nem az,  hogy
      a  népszavazási kezdeményezés ellentétes az Alkotmány  28/C.  §
      (5)  bekezdésének  b) pontjával, mivel nemzetközi  szerződésből
      fakadó  kötelezettségekre irányul, és így  az  Alkotmány  által
      tiltott  népszavazási tárgykörbe tartozik,  hanem  az,  hogy  a
      nemzetközi szerződés megerősítéséről (hatályának elismeréséről)
      szóló  döntés olyan egyszeri döntés, amelyre az Országgyűlésnek
      az  adott  szerződés vonatkozásában a megerősítés  esetén  csak
      egyszer, annak meghozataláig van hatásköre. (…) A megerősítés a
      nemzetközi  szerződés kötelező hatálya elismerése  folyamatának
      befejezését és lezárását jelenti. A megerősítés tekintetében  —
      a    konkrét   nemzetközi   szerződés   vonatkozásában   —   az
      Országgyűlésnek  ezután  már nincs hatásköre”  (ABH  2006,  39,
      47.).
       Mindezek alapján az Alkotmánybíróság ebben az esetben  is  azt
      állapította meg, hogy a kifogás elbírálásának időpontjában  már
      hiányzik  az  Alkotmány 28/B. § (1) bekezdésében  foglalt  azon
      feltétel, hogy a népszavazás tárgya az Országgyűlés hatáskörébe
      tartozó   kérdés   lehet.  A  kötelező   hatály   elismerésének
      megtörténtét   követően   a   nemzetközi   szerződés   kötelező
      hatályának elismerése vagy el nem ismerése tárgyában a hatályos
      magyar jogszabályok szerint nem tartható népszavazás. Mivel  az
      Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kérdésben nem  tartható
      népszavazás,  ezért  a  kérdés  egyértelműségének   vizsgálatát
      mellőzte.

       3.  Az  Alkotmánybíróság  az  Európai  Unió  alapvető  normáit
      illetően az elmúlt években több elvi élű megállapítást tett. Az
      1053/E/2005.   AB   határozatában  arra   mutatott   rá,   hogy
      „szerződési  eredetük  dacára,  az  Európai  Unió  alapító   és
      módosító  szerződéseit  nem  nemzetközi  szerződésként  kívánja
      kezelni”  (ABH  2006,  1824, 1828.).  Ezt  követően  egy  másik
      határozatában pedig azt hangsúlyozta, hogy az „Alkotmánybíróság
      az   1053/E/2005.  AB  határozatában  megállapította,  hogy  az
      Európai   Közösségek   alapító  és  módosító   szerződései   az
      Alkotmánybíróság  hatáskörének  szempontjából  nem   nemzetközi
      szerződések  (ABK 2006. június 498, 500.), e szerződések,  mint
      elsődleges   jogforrások  és  az  Irányelv,   mint   másodlagos
      jogforrás közösségi jogként a belső jog részei, mivel a  Magyar
      Köztársaság  2004.  május 1-jétől az  Európai  Unió  tagja.  Az
      Alkotmánybíróság hatáskörének szempontjából a közösségi jog nem
      minősül  az  Alkotmány  7.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott
      nemzetközi jognak” [72/2006 (XII. 15.) AB határozat, ABH  2006,
      819, 861.].
       Az Alkotmánybíróság ezeket az elvi élű megjegyzéseit azokra  a
      szerződésekre vonatkoztatta, amelyek a közösségi jogrendszerben
      e  határozatai  meghozatalakor már hatályosak voltak.  A  jelen
      eset  azonban  ettől különbözik, hiszen a Lisszaboni  Szerződés
      még nem hatályos nemzetközi szerződés.
       Ahogyan  az  Alkotmánybíróság már  a  32/2008.  (III.  12)  AB
      határozatában (MK 2008, 40. szám, 1954.; 1963. o.) is idézte, a
      Lisszaboni  Szerződés  6. cikk (2) bekezdése  úgy  rendelkezik,
      hogy  „E  szerződés  2009. január 1-jén lép hatályba,  feltéve,
      hogy  valamennyi megerősítő okiratot letétbe helyezték, illetve
      ennek hiányában az azt követő hónap első napján, hogy az utolsó
      aláíró állam is letétbe helyezte megerősítő okiratát”.
       Addig,  amíg  a  hatálybalépéshez  a  magában  a  szerződésben
      megkövetelt feltételek nem teljesülnek, az Alkotmánybíróság  az
      Európai  Közösségek  alapító  és  módosító  szerződései,   mint
      elsődleges  jogforrások  módosítására  irányuló,  de  még   nem
      hatályosult  újabb szerződést csak a nemzetközi jogi  eredetére
      figyelemmel  tudja  értékelni,  ezért  vonatkoztathatja  rá  az
      Alkotmánynak és az Abtv.-nek a nemzetközi szerződéseket  érintő
      szabályait.
       Mindezek       alapján       az       Alkotmánybíróság       a
      300/2007. (VIII. 23.) OVB határozatot, az abban foglalt kérdést
      tartalmazó  aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadását  —  a
      jelen határozat indokolása szerint — helybenhagyta.

      Az   Alkotmánybíróság   a   határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Balogh Elemér     Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Holló András          Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Kovács Péter     Dr. Kukorelli István
                   előadó alkotmánybíró        alkotmánybíró

                   Dr. Lenkovics Barnabás   Dr. Lévay Miklós
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Paczolay Péter   Dr. Trócsányi László
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        61/2008. (IV. 29.)
        Date of the decision:
        .
        04/28/2008
        .
        .