A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezés
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára, valamint
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatára
irányuló eljárásban meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány 71. §
(1) bekezdésébe foglalt egyenlő választójog alapelvéből
következő alkotmányos követelmény, hogy az egyéni
választókerületekben a választásra jogosultak száma a lehető
legkisebb mértékben térjen el egymástól, továbbá az egyes
területi választókerületenként megszerezhető országgyűlési
képviselői mandátumok száma szorosan igazodjon a választásra
jogosultak számához.
2. Az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva – megállapítja: az
Országgyűlés jogalkotói feladatának elmulasztásával
alkotmányellenes helyzetet idézett elő azáltal, hogy nem
teremtette meg maradéktalanul az Alkotmány 71. § (1)
bekezdésébe foglalt egyenlő választójog alapelvéből következő
követelmények érvényesülését biztosító jogszabályi
feltételeket.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
feladatának – az országgyűlési képviselők Alkotmány 20. § (1)
bekezdése alapján megtartandó választását követően – 2007.
június 30-ig tegyen eleget.
3. Az Alkotmánybíróság az országgyűlési képviselők
választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény 2. számú
melléklete, valamint az országgyűlési egyéni és területi
választókerületek megállapításáról szóló 2/1990. (I. 11.) MT
rendelet melléklete alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó álláspontja szerint az országgyűlési
képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (a
továbbiakban: Vjt.) 2. számú melléklete, valamint az
országgyűlési egyéni és területi választókerületek
megállapításáról szóló 2/1990. (I. 11.) MT rendelet (a
továbbiakban: Vr.) melléklete ellentétes az Alkotmánynak az
egyenlő választójog elvét megfogalmazó rendelkezésével [71. §
(1) bekezdés]. Az alkotmányellenesség okát az indítványozó
abban látja, hogy a Vjt. „nem rendelkezik az esetleges
demográfiai változások miatt szükségessé váló, annak megfelelő
választókerületi határok és területi választókerületenként
megszerezhető mandátumok számának módosításáról.” Mivel a Vjt.
és a Vr. megalkotása óta az ország egyes területein jelentős
népesség-átcsoportosulás történt, megváltozott az egyéni
választókerületekben névjegyzékbe vett választópolgárok száma.
Az indítványozó a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és
Választási Hivatal adatai alapján arra a következtetésre jut,
hogy egyes választókerületek választópolgárainak száma közötti
különbség ma már meghaladja a kétszeres eltérést. Így – az
indítványozó szerint – a választójog „nemcsak matematikai,
hanem jogi értelemben sem nevezhető egyenlőnek”, s ez sérti az
egyenlő választójog elvét. Mindezekre hivatkozva az
indítványozó kezdeményezte a támadott jogszabályi mellékletek
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.
2. Az Alkotmány 20. § (1) bekezdése:
„Az országgyűlési képviselők általános választását – az
Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása miatti választás
kivételével – az előző Országgyűlés megválasztását követő
negyedik év április vagy május hónapjában kell megtartani.”
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése:
„Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket, valamint a
polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos
szavazással választják.”
A Vjt. 52. § így rendelkezik:
„E törvény mellékletei állapítják meg:
a) h.k.
b) a megyékben és a fővárosban az egyéni választókerületek
számát és területi választókerületenként a megszerezhető
mandátumok számát;
c) a területi lista állításához szükséges egyéni
választókerületi jelölések számát;
d) a szavazatösszesítés és a választás eredménye
megállapításának számítási módját;”
A Vjt. 50. § (2) kimondja:
„Felhatalmazást kap a Minisztertanács arra, hogy az egyéni és a
területi választókerületek sorszámát, székhelyét és területét
megállapítsa.”
A Vr. 1. §-a így rendelkezik:
„Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi
XXXIV. törvény 50. §-a (2) bekezdésének felhatalmazása alapján
a Minisztertanács az országgyűlési egyéni és területi
választókerületek sorszámát, székhelyét és területét a rendelet
melléklete szerint állapítja meg.”
II.
Az Alkotmánybíróság először azt vizsgálta meg, hogy az
Alkotmány 71. § (1) bekezdésében megfogalmazott egyenlő
választójog elvéből következik-e, hogy az egyes
választókerületek választói névjegyzékében nyilvántartásba vett
választópolgárok száma megegyezzen. Ehhez kapcsolódó
alkotmányossági kérdés, hogy az egyes területi
választókerületenként megszerezhető országgyűlési képviselői
mandátumok számának pontos arányban kell-e állnia a
névjegyzékbe vett választópolgárok számával.
1. Az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében nevesített egyenlő
választójog speciális egyenlőségi szabálynak tekinthető a
hátrányos megkülönböztetés tilalmáról rendelkező 70/A. § (1)
bekezdéséhez képest. Az Alkotmánybíróság a 70/A. § (1)
bekezdését olyan általános egyenlőségi szabálynak tekinti,
amely szerint a jognak az egyes személyeket egyenlő méltóságú
személyként kell kezelnie, szempontjaikat egyenlő mércével kell
mérnie. Így a hátrányos megkülönböztetés tilalma az Alkotmány
54. § (1) bekezdésén alapuló egyenlő emberi méltóság
alkotmányos alapelvét juttatja kifejezésre. [9/1990. (IV. 25.)
AB határozat, ABH 1990, 46.; 61/1992. (XI. 20.) AB határozat,
ABH 1992, 280-281.]
Az alkotmányos demokráciákban az „egy ember – egy szavazat”
elve alapján vált valóra a politikai közösség tagjainak
önkormányzása, amely megvalósítja az egyenlő részvétel jogát a
demokratikus eljárásban. A politikai közösség
választójogosultsággal rendelkező tagjainak egyenlőségét
(egyenlő értékességét) fejezi ki, hogy a népszuverenitáson
alapuló döntéshozatal résztvevői azonos jogokkal rendelkeznek,
és minden választópolgár szavazata ugyanannyira számít.
Nyilvánvaló mindemellett, hogy a képviselő-választás, a
népszuverenitáson alapuló döntéshozatal a demokráciában
alapvető intézmény. Az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe foglalt
egyenlő választójog ezért szoros kapcsolatban áll a 2. § (1)
bekezdésében rögzített demokratikus jogállamiság elvével.
A választójog egyenlőségének elve mindazonáltal túlmutat a
választópolgárok egyenlőségén, mivel az országgyűlési
képviselők a politikai közösség minden tagját képviselik.
Egyebek mellett ezt fejezi ki az Alkotmány 20. § (2) bekezdése:
„Az országgyűlési képviselők tevékenységüket a köz érdekében
végzik.” Ilyen értelemben az egyenlő képviselet a
választójoggal nem rendelkezőkre (Alkotmány 70. §) is
vonatkozik. Az Alkotmánybíróság abból indult ki, hogy a teljes
lakosságon belül a választójoggal rendelkezők aránya nem mutat
érdemi eltérést az ország különböző területein, ezért jelen
határozatban a választójog egyenlőségét a választópolgárok
tekintetében értelmezte. (Amennyiben egyes területeken
kimutatható ilyen eltérés, akkor nem csak a választópolgárokat,
hanem valamennyi ott lakó személyt számításba kell venni.)
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe foglalt egyenlő választójog
elvéből fakadó alkotmányossági követelmények érvényesülésének
mikéntjét jelentősen befolyásolja a törvényhozó által
létrehozott választási rendszer. A magyar Alkotmány ugyanis nem
írja elő meghatározott választási rendszer törvényi
intézményesítését. Az Alkotmánybíróság korábbi megállapítása
szerint „[a]z Alkotmány – a 71. §-ában meghatározott választási
alapelveken kívül – nem tartalmaz rendelkezéseket a választójog
gyakorlásának módjára nézve. Ebből következően az Országgyűlés
széles döntési szabadsággal rendelkezik a választási rendszer
megválasztása, a választási eljárás szabályainak megállapítása
során. A törvényhozó szabadon határozza meg a választókerületi
rendszereket, a jelöltállítás, a szavazás és a mandátumszerzés
rendjét. Az Országgyűlés ezt a döntési szabadságát a
választójogi szabályok megalkotása során is, csak az Alkotmány
keretei között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat
meghozni, hogy azok az Alkotmány rendelkezéseivel ne
ütközzenek, Alkotmányban szabályozott alapvető jogot
alkotmányellenes módon ne korlátozzanak.” [63/B/1995. AB
határozat, ABH 1996, 509, 513.; 31/2000. (X. 20.) AB határozat,
ABH 2000, 210, 212-213.]
A Magyarországon bevezetett vegyes országgyűlési választási
rendszer egyaránt tartalmazza a többségi és az arányos
választási rendszerekre jellemző elemeket is. Képviselői
mandátumhoz lehet jutni a többségi elv alapján az egyéni
választókerületekben, az arányosságot követő területi
választókerületben (megyei, fővárosi lista), valamint a
töredékszavazatok kompenzálására szolgáló országos listáról is
(amelyre a választópolgárok közvetlenül nem szavaznak).
2. A választási rendszer kialakításának alkotmányos kereteit
elsősorban az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe foglalt
választási alapelvek – közöttük az egyenlő választójog elve –
jelölik ki. Az Alkotmánybíróság a 809/B/1998. AB határozatban
általános érvénnyel állapította meg: „A választójog
egyenlőségének alkotmányos elve két követelményt támaszt a
választási törvény megalkotójával szemben: egyrészt a
választójog a választópolgárok szempontjából azonos értékű
legyen, másrészt a szavazatok lehetőleg azonos súlyúak legyenek
egy-egy képviselő megválasztásánál.” (ABH 2000, 783, 784.)
A választójog egyenlő értékűsége azt jelenti, hogy minden
választópolgár azonos számú szavazattal rendelkezik, és a
szavazatszámlálásnál minden szavazat ugyanannyit ér. E
tekintetben az Alkotmány 71. § (1) bekezdése a plurális
választójogot zárja ki, amely kedvezményezett választópolgári
csoportok számára több vagy eltérő értékű szavazatot
biztosítana a választások során. Az Alkotmánybíróság megítélése
szerint ez a követelmény abszolút: az Alkotmányból következő
„egy ember egy szavazat” elvének érvényesülése e tekintetben
semmilyen indokból nem korlátozható. (A mai választási
rendszerben ez a követelmény értelemszerűen külön-külön
vonatkozik az egyéni jelöltre és a területi listára történő
szavazásra.)
Az Alkotmánybíróság a szavazatok súlyával összefüggésben
megállapította: „A választójog egyenlősége nem jelenti és nem
is jelentheti a választáskor kifejezett politikai akarat
csorbítatlanul egyenlő érvényesülését. Bár az Alkotmány
kinyilvánítja a választójog egyenlőségét, az állampolgári
politikai akarat képviselők útján való, azaz közvetett
érvényesülése természetszerűleg aránytalanságot eredményez.”
[3/1991. (II. 7.) AB határozat, ABH 1991, 15, 17-18.]
A 6/1991. (II. 28.) AB határozatban a testület hangsúlyozta,
hogy „a választópolgároknak az Alkotmány 71. §-ának (1)
bekezdésében biztosított jogát kiemelkedően fontos politikai
jognak tekinti”, mert „a választópolgárok kizárólag az aktív
választójog négyévenkénti gyakorlása révén tudnak befolyást
gyakorolni a legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szerv
összetételére.” Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint „-
éppen azért, mert különösen fontos állampolgári jogról van szó
– akár az egyenlőség, akár az általánosság bármiféle
korlátozása csak igen jelentős elvi indokból fogadható el és
egyeztethető össze az Alkotmánnyal.” (ABH 1991, 19, 20.)
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság 2000-ben
kimondta: „Az egyéni választókerületek eltérő nagysága
(választási földrajz), illetőleg az egy mandátum megszerzéséhez
szükséges konkrét szavazatok száma (választási matematika)
miatt a választások után, a választási eredmények ismeretében
természetesen nem lehet abszolút értelemben vett egyenlőség a
szavazatok súlyában.” (809/B/1998. AB határozat, ABH 2000, 783,
784.) A 33/2000. (X. 20.) AB határozat a választójog
egyenlőségének elve alapján azt fogalmazta meg, hogy „a
választójognak a választópolgár szempontjából egyenértékűnek és
a szavazatoknak közel azonos súlyúaknak kell lenniük.” (ABH
2000, 221, 226.)
3.1. A mai országgyűlési választási rendszerben az Alkotmány
71. § (1) bekezdéséből következő, a választójog egyenlőségére
vonatkozó követelmények az egyéni választókerületi jelöltre és
a területi listára vonatkozó szavazás esetén is irányadók.
(Figyelembe véve a választási rendszer egyes elemeinek
sajátosságait.) A szavazatok egyenértékűségét mindkét
szavazással összefüggésben olyan eljárási jogosultságok
biztosítják, amelyek minden választópolgárt egyenlően
megilletnek. Ide tartoznak – egyebek mellett – a jelölésre, a
szavazás rendjére, valamint a jogorvoslatokra vonatkozó
szabályok. Tartalmi értelemben a szavazatok egyenértékűek, mert
minden választópolgárnak – az egyenlő emberi méltóság elvének
megfelelően – egy, a többi választópolgáréval azonos értékű
szavazata van mind az egyéni jelölt, mind a területi lista
esetében.
3.2. Másként ítélendő meg a szavazatok eljárási és tartalmi
értelemben vett egyenlősége a szavazatok súlyára vonatkozó
alkotmányossági elvárás esetében. A kiindulópont itt is az,
hogy a jogszabályoknak kifejezésre kell juttatniuk a
választópolgárok egyenlőségét: a szabályozás nem tehet
indokolatlan különbséget a választópolgárok egyes csoportjai
között, például lakóhelyük, illetve – közvetve – politikai
nézeteik, nemzeti vagy etnikai hovatartozásuk miatt. Ez alapján
a szavazatoknak akkor lehet közel egyenlő súlya, ha lehetőség
van arra, hogy egyenlő számú szavazó döntése eredményezzen
mandátumot. Az Alkotmány 71. § (1) bekezdéséből következően a
körzethatárok és a listákról szerezhető mandátumok
meghatározásának sem célja, sem eredménye nem lehet az, hogy
egyes választói csoportokhoz tartozó személyek indokolatlanul
hátrányosabb helyzetbe kerülnek másokhoz képest.
A tartalmi egyenlőség szempontjából annak nincs jelentősége,
hogy az országgyűlési képviselőválasztás során konkrétan hány
szavazat eredményez mandátumot. A többségi rendszerekben
ugyanis a megegyező nagyságú választókerületekben is
elkerülhetetlenül eltérő számú szavazat eredményez mandátumot,
tekintettel arra, hogy az egyes kerületekben eltérhet a
versengő jelöltek (pártok) száma és támogatottsága, valamint
kerületenként különböző a szavazásban ténylegesen részt vevő
választópolgárok száma. Következésképpen a „lehetőleg azonos
súlyú”, illetőleg „a közel azonos súlyú” szavazatok
követelménye nem vonatkozhat a szavazásban részvevő
választópolgárok – egyéni jelöltre és területi listára –
ténylegesen leadott szavazataira és azok egymáshoz való
viszonyára. A választási részvétel, a választópolgárok
aktivitása miatti eltérések és a ténylegesen leadott szavazatok
megoszlása nincs kihatással az Alkotmány 71. § (1) bekezdéséből
következő egyenlő választójog elvének érvényesülésére.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Alkotmány 71. § (1)
bekezdése alapján nem követelhető meg az sem, hogy a mai
magyarországi választási rendszerben az egyes választókerületek
választói névjegyzékében nyilvántartásba vett választópolgárok
száma pontosan megegyezzen. Ehhez hasonlóan az sem várható el,
hogy az egyes területi választókerületenként megszerezhető
országgyűlési képviselői mandátumok száma pontos arányban
álljon a névjegyzékbe vett választópolgárok számával. Mindez
csak a szabályozás adott időpontjában lenne elképzelhető, mert
a 18. életév betöltése (a választójog megszerzése), a
halálozások, a lakóhelyváltozások és más körülmények miatt a
névjegyzékekben szereplő választópolgárok száma folyamatosan
változik.
3.3. A választójog egyenlőségéből származó alkotmányossági
követelmények tartalmának meghatározásakor az Alkotmánybíróság
figyelembe vette az Európa Tanács Velence Bizottságának
190/2002. számú véleményét, amelyben a Code of Good Practice in
Electoral Matters a közös európai választójogi örökség egyik
meghatározó elemének minősíti a választójog egyenlőségét. A
dokumentum szerint az egyenlőség magában foglalja a mandátumok
választókerületek közötti egyenletes elosztásának
követelményét, amely a következőket tartalmazza:
– a képviselői helyek elosztása kiegyensúlyozottan, világos
szempontok szerint kell megtörténjen, a következő lehetséges
kritériumok figyelembe vételével: népesség, a nemzeti
kisebbségek számaránya, a regisztrált választópolgárok száma, a
választójogukkal várhatóan élők aránya;
– földrajzi, közigazgatási, valamint történelmi határvonalak
számításba vehetők;
– az egy képviselői helyre jutó választópolgárok száma
tekintetében a választókerületenkénti eltérés nem haladhatja
meg a 10 %-ot, és semmiképpen sem lépheti túl a 15 %-ot. E
szabályoktól csak kivételes körülmények esetén engedhető meg az
eltérés (adott területen élő kisebbségek érdekeinek védelme,
szórványosan lakott terület egységének védelme érdekében);
– a képviselői helyek elosztásának rendszerét legkevesebb
tízévenként újra kell vizsgálni, lehetőleg választásokon kívüli
időszakokban;
– a választókerületek határvonalainak újbóli meghatározása
esetén a következő szempontoknak kell érvényesülniük:
elfogulatlanság, a nemzeti kisebbségek hátrányos helyzetbe
kerülése lehetőségének kizárása, egy többségében független
személyekből álló bizottság véleményének meghallgatása. (A
bizottságnak lehetőség szerint legyen földrajzi, illetve
szociológiai szakember tagja, a pártok legyenek egyenlő
arányban képviselve, illetve szükség esetén a nemzeti
kisebbségek is.)
4.1. Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság az
Alkotmány 71. § (1) bekezdését értelmezve úgy ítélte meg, hogy
a választójog egyenlőségének elve megköveteli a képviselői
helyek választókerületek közötti egyenletes elosztását. Az
Alkotmánybíróság – a jogalkotónak szóló – alkotmányos
követelményként fogalmazta meg, hogy az egyéni
választókerületekben a választásra jogosultak száma a lehető
legkisebb mértékben és csak megfelelő alkotmányos indokkal
térjen el egymástól. A lehető legkisebb mértékű eltérésre kell
törekednie a jogalkotónak a területi listákról megszerezhető
mandátumok meghatározásakor is. Ez azt jelenti, hogy az egyes
területi választókerületenként megszerezhető országgyűlési
képviselői mandátumok számának szorosan igazodnia kell a
névjegyzékbe vett választópolgárok számához. (Mivel a területi
listákról nem a többségi, hanem az arányossági elv alapján
lehet mandátumhoz jutni, a területi választókerületek
nagyságának, a jegyzékbe vett választópolgárok számának csak az
adott területen megszerezhető mandátumokhoz viszonyítva van
jelentősége.) Tehát, amennyire lehetséges, a jogalkotónak
törekednie kell arra, hogy az egyenlő képviselet elvei az
egyéni választókerületek és a területi listák esetében is
érvényre jussanak.
4.2. A választójog egyenlőségéből származó, a szavazatok
súlyára vonatkozó alkotmányossági követelmények maximális
teljesítésétől a jogalkotó csak megfelelő alkotmányos indok
esetén térhet el. Minél jelentősebb az eltérés a választásra
jogosultak száma, illetve – a területi listás rendszerben – a
választókerületenként megszerezhető mandátumok száma között,
annál erősebb alkotmányos indok szükséges az eltérés
igazolásához. Megfelelő indok lehet – egyebek mellett – a
földrajzi viszonyok, a közigazgatási határok, valamint a
nemzeti, illetve etnikai kisebbségek számarányának figyelembe
vétele. Ugyanakkor még a statisztikailag egyébként
elhanyagolható különbségek is alkotmányellenesek lehetnek, ha
azok a választókerületek határaival való manipuláció
eredményeként jönnek létre. Történetileg a választás
eredményének előzetes befolyásolását célzó ilyen jellegű
változtatásokra (gerrymandering) a leggyakrabban a politikai
erőviszonyok mesterséges átalakítása, illetve a kisebbségek
politikai részvételének megnehezítése érdekében került sor.
4.3. Nyilvánvaló, hogy létezhet olyan rendkívüli eltérés az
egyes választókerületek, illetve területi listák között, amely
vnmagában véve, azaz függetlenül az eltérés indokától, sérti az
Alkotmány 71. § (1) bekezdését. Az Alkotmánybíróság úgy ítélte
meg, hogy minden körülmények között ellentétes az egyenlő
választójog elvével, ha az egyéni választókerületekben a
jegyzékbe vett választópolgárok száma közötti kétszeres eltérés
mutatható ki. A kétszeres eltérést tartalmazó szabályozás nem
az egyenlő választójog első elemét, a szavazatok
egyenértékűségét befolyásolja, mert az ország más-más részein
(különböző választókerületekben) élő minden egyes
választópolgár azonos számú szavazattal rendelkezik, és a
szavazatszámlálásnál minden szavazat ugyanannyit ér. Ugyanakkor
a kétszeres eltérés olyan különbséget eredményez az egyenlő
választójog második eleme, a választópolgárok különböző
közösségeihez tartozó személyek szavazatainak súlya között,
hogy az ellentétes az alkotmányos általános [54. § (1)
bekezdés; 70/A. § (1) bekezdés] és speciális [71. § (1)
bekezdés] egyenlőségi szabályaival. Ilyen esetben a választásra
jogosultak száma közötti eltérés olyan nagy mértékű, hogy azt
semmiféle indok nem teheti alkotmányosan elfogadhatóvá.
A kétszeresnél kisebb, konkrét szabályozásbeli eltérések külön
– jelen ügyben nem vizsgált – alkotmányossági kérdést
jelentenek. Az Alkotmánybíróság így a jelen határozatban nem
foglalt állást arról, hogy pontosan milyen mértékű eltérés
esetén lehet mérlegelni az eltérés indokát. (A szakirodalmi
vizsgálatok kiterjednek a legkisebb és a legnagyobb kerületek
közötti különbségen túl az egyes kerületeknek az átlagtól való
eltérésére is.)
4.4. Az egyes választókerületekben nyilvántartásba vett
választópolgárok számának folyamatos változása, s különösen a
belső migráció azt indokolja, hogy a jogalkotó időről-időre
vizsgálja felül az egyéni választókerületek határait, valamint
az egyes területi listákról megszerezhető mandátumok arányait.
Ugyanakkor a határok túl gyakori változtatása veszélyeztetheti
a választási rendszer stabilitását, és – különösen, ha arra nem
sokkal a választásokat megelőzően kerül sor – felkeltheti a
politikai erőviszonyok megengedhetetlen módosításának gyanúját.
III.
Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján a támadott
szabályozást összevetette az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében
foglalt – a jelen határozat indokolásának II. pontjában
kifejtett – egyenlő választójog elvével.
1. A Vjt. 2. számú melléklete egyfelől azt határozza meg, hogy
az egyes megyékben (és a fővárosban) hány egyéni
választókerület van (az összesen 176-ból). Másrészt a melléklet
tartalmazza a területi választókerületekben összesen
megszerezhető 152 mandátum megyénkénti eloszlását. A Vr.
melléklete az országgyűlési egyéni és területi
választókerületek sorszámát, székhelyét és területét állapítja
meg. Az indítványozó mindkét melléklet egésze
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kezdeményezte.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a vizsgált jogszabályi
mellékletek az Alkotmány 71. § (1) bekezdésének végrehajtására
szolgáló rendelkezések. Az egyenlő választójog elvének
érvényesülése függ a Vjt. 2. számú mellékletének és a Vr.
mellékletének tartalmától. Az egyéni választókerületek
megyénkénti megoszlása (Vjt. 2. számú melléklete) és az egyes
választókerületek területének körülírása (Vr. melléklete)
alapvetően befolyásolja az egyéni jelöltekre leadható
szavazatok súlyát. A területi választókerületekben
megszerezhető mandátumok megyénkénti elosztása (Vjt. 2. számú
melléklete) pedig a területi listás szavazatok súlyát határozza
meg. Emiatt a hatályos szabályozásban alapvetően a vizsgált két
mellékleten múlik, hogy teljesül-e az Alkotmánybíróság által a
jelen határozat indokolásának II. pontjában kifejtett két
alkotmányossági követelmény: az egyéni választókerületekben a
választásra jogosultak száma a lehető legkisebb mértékben és
csak megfelelő alkotmányos indokkal térhet el egymástól; az
egyes területi választókerületenként megszerezhető
országgyűlési képviselői mandátumok számának szorosan igazodnia
kell a választásra jogosultak számához. Az ettől való eltérésre
csak megfelelő alkotmányos indok esetén kerülhet sor.
2. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a Vjt. 2. számú
melléklete és a Vr. melléklete nem nyilvánítható egészében
alkotmányellenessé, és ebből következően nem semmisíthető meg
azon az alapon, hogy bizonyos egyéni választókerületekben
jegyzékbe vett választópolgárok száma között kétszeres eltérés
mutatható ki. Ezt az indítványozói kezdeményezést az
Alkotmánybíróság egyrészt azért utasította el, mert a támadott
mellékletek tartalmának csak egy része áll összefüggésben a
felvetett alkotmányossági kifogással. (A Vjt. 2. számú
mellékletének az a része, amely az egyéni választókerületek
számának megyénkénti megoszlásáról rendelkezik, valamint az
egyes egyéni választókerületek területének körülírása, amelyet
a Vr. melléklete tartalmaz.) Az Alkotmánybíróság utólagos
normakontroll keretében nem vetheti össze valamennyi egyéni
választókerületben jegyzékbe vett választópolgárok számának
egymáshoz való viszonyát, illetve a választókerületek átlagától
való eltérését. Önmagában a túlzott eltérést mutató
választókerületekre vonatkozó konkrét rendelkezések utólagos
alkotmányossági vizsgálata és megsemmisítése sem járható út,
mert a választási rendszer egy-egy ilyen elemének kiemelése
közvetlenül kihat a rendszer egészének működésére. Kivételt
jelenthet például, ha a jogalkotó a választási rendszerre
vonatkozó jogszabályokat, illetve azok mellékleteit módosítja,
és az alkotmányossági felülvizsgálat az esetleg még hatályba
sem lépett módosításokat érinti. Az indítványozó azonban két
jogszabályi melléklet teljes megsemmisítését kezdeményezte, ami
az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ellehetetleníteni a
választási rendszer működtetését.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Vjt. 2. számú melléklete
és a Vr. melléklete alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
IV.
1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése kimondja: „Ha az
Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki indítványára azt
állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
szervet – határidő megjelölésével – felhívja feladatának
teljesítésére.” Az Abtv. 21. § (7) bekezdése – a 49. § idézett
(1) bekezdésével megegyezően – úgy rendelkezik, hogy az
Alkotmánybíróság hivatalból is indíthat mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatára irányuló
eljárást.
Jelen ügyben az indítványozó az utólagos normakontrollra
irányuló indítványa keretében kifogásolta, hogy a Vjt. „nem
rendelkezik az esetleges demográfiai változások miatt
szükségessé váló, annak megfelelő választókerületi határok és
területi választókerületenként megszerezhető mandátumok
számának módosításáról.” Ezt a kifogást, valamint a jelen
határozat indokolásának II. pontjában kifejtett elvi
szempontokat figyelembe véve, az Alkotmánybíróság az Abtv. 49.
§ (1) bekezdése alapján – hivatalból eljárva – megvizsgálta,
hogy a választási rendszerre vonatkozó jogszabályok kellő
garanciát nyújtanak-e az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe
foglalt egyenlő választójog elvéből következő, a szavazatok
közel azonos súlyára vonatkozó alkotmányossági
követelményeknek.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Abtv. 49. § (1)
bekezdésének alkalmazására akkor kerülhet sor, ha együttesen
fennáll két feltétel: a jogalkotó mulasztása és az ennek
folytán előidézett alkotmányellenes helyzet. [22/1990. (X. 16.)
AB határozat, ABH 1990, 83, 86.; 1395/E/1996. AB határozat,
ABH, 1998, 667, 669.; 35/1999. (XI. 26.) AB határozat, ABH
1999, 310, 317.; 49/2001. (XI. 22.) AB határozat, ABH 2002,
351, 355.]
Az Alkotmánybíróság nemcsak akkor állapít meg alkotmányellenes
mulasztást, ha az adott tárgykörre vonatkozóan semmilyen
jogszabály nincs, hanem akkor is, ha az adott kérdésben van
ugyan szabályozás, de az Alkotmány által megkívánt jogszabályi
rendelkezés hiányzik. Az Alkotmánybíróság számos határozatában
hangsúlyozta, hogy abban az esetben is sor kerülhet
alkotmányellenes mulasztás megállapítására, ha a jogalkotó az
Alkotmányból, illetve egyéb jogszabályból származó jogalkotói
feladatát teljesítette, ennek során azonban olyan szabályozási
hiányosságok következtek be, amelyek alkotmányellenes helyzetet
idéztek elő. [22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995, 108,
113.; 29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122, 128;
15/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH 1998, 132, 138.; 22/1999.
(VI. 30.) AB határozat, ABH 1999, 176, 196, 201.; 49/2001. (XI.
22.) AB határozat, ABH 2001, 351, 355.]
2.1. Az Alkotmány 71. § (3) bekezdése kimondja: „Az
országgyűlési képviselők, az Európai Parlament képviselői,
továbbá a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek
választásáról külön törvények rendelkeznek, amelyek
elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
Az Alkotmánybíróság a 63/B/1995. számú határozatban
hangsúlyozta, hogy a választójog olyan „alapvető jog, amely az
állampolgároknak az állami hatalom gyakorlásában való
részvételét hivatott biztosítani és amelynek érvényesülése azt
a követelményt támasztja az állammal szemben, hogy biztosítsa
gyakorlásának feltételeit és jogszabály – az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésben foglalt előírásnak megfelelően törvény – határozza
meg gyakorlásának módját, rendjét, valamint garanciáit.” (ABH
1996, 509, 513.)
A szavazatok súlyára vonatkozó alkotmányossági követelmények
tartalmával összefüggésben a Ve. fogalmaz meg előírásokat.
A Ve. 9. §-a kimondja:
„(1) A választókerületeket úgy kell kialakítani, hogy
választókerületenként a lakosság száma megközelítően azonos
legyen.
(2) A választókerületek kialakításánál figyelemmel kell lenni a
nemzetiségi, vallási, történelmi, földrajzi és egyéb helyi
sajátosságokra is.”
A Ve. „Választókerületek, szavazókörök” cím alatti 88. §-a így
rendelkezik:
„A választókerületek kialakításának elvei:
a) az egyéni választókerület a főváros, megye területén belül
van,
b) a települési önkormányzat egész területe az egyéni
választókerületen belül van; a fővárosban az egyéni
választókerület két vagy több fővárosi kerületi önkormányzat
területére is kiterjedhet; a fővárosi kerület és a megyei jogú
város két vagy több egyéni választókerületre is osztható,
c) az egyéni választókerület székhelye – lehetőség szerint –
városban van,
d) a város és vonzáskörzete egy választókerületet is alkothat,
e) a területi választókerület a főváros, illetőleg a megye
területével azonos.”
A Vjt. Az 50. § (2) bekezdése kimondja: „Felhatalmazást kap a
Minisztertanács arra, hogy az egyéni és a területi
választókerületek sorszámát, székhelyét és területét
megállapítsa.” Ezzel tartalmilag megegyező felhatalmazó
rendelkezés szerepel a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 152. §-ában: „Felhatalmazást kap
a Kormány, hogy az országgyűlési egyéni és területi
választókerületek sorszámát, székhelyét és területét
megállapítsa.” A Vjt. 52. § b)-c) pontjai szerint a Vjt.
mellékletei állapítják meg – egyebek mellett – „a megyékben és
a fővárosban az egyéni választókerületek számát és területi
választókerületenként a megszerezhető mandátumok számát”.
2.2. Az egyéni és a területi választókerületek kialakításával
kapcsolatban tehát a Ve. és a Vjt. tartalmaz rendelkezéseket. A
hatályos szabályozás szerint a választókerületek területének
meghatározása a Kormány hatáskörébe tartozik, míg az egyéni
választókerületek megyei megoszlásáról és a területi listáról
megszerezhető mandátumok számáról az Országgyűlés jogosult
dönteni.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az egyéni és a területi
választókerületek kialakítására vonatkozó szabályok rendkívül
hiányosak. A Ve. 9. §-a, amely szerint választókerületenként a
lakosság számának megközelítően azonosnak kell lennie,
lényegében csak a jelen határozat indokolásának II. pontjában
kifejtett absztrakt alkotmányossági követelménynek megfelelő
előírást tartalmazza. Korábban a Vjt. „A választókerületek
kialakításának elvei” című, 1. számú melléklete egyebek mellett
úgy rendelkezett, hogy: „Az egyéni választókerületek lakosainak
száma megközelítőleg 60 ezer.” Az 1. számú mellékletet a Ve.
155. § a) pontja hatályon kívül helyezte. (Hatálytalan 1997.
XI. 6-tól.) Ma sem a Ve., sem más törvény nem határozza meg a
választókerületek területének módosításánál irányadó
szempontokat. Tisztázatlan, hogy a Kormánynak mit lehet és mit
kell mérlegelnie, amikor a változtatásról dönt. Nincs törvényi
szabály, amely a megengedett eltérés mértékéről rendelkezne,
akár az egyes kerületek választópolgárainak száma közötti
különbségek, akár az egyes kerületeknek az átlagtól való
eltérése (és az esetleges kivételek) meghatározásával.
Hiányoznak azok a törvényi garanciák is, amelyek azt
biztosítanák, hogy a Kormány döntéshozatalhoz vezető eljárása
megfeleljen a kiegyensúlyozottság és elfogulatlanság
követelményeinek.
Az Alkotmánybíróság a törvényi szabályozás súlyos
hiányosságának tekinti, hogy nincs előírás az egyéni
választókerületek területének és a területi listákhoz tartozó
mandátumok számának időszakos felülvizsgálatára. Az elmúlt
tizenöt évben nem is került sor az alkotmányos átalakulás
idején rögzített kerülethatárok és listás mandátumszámok átfogó
felülvizsgálatára. A Vr. módosítása általában csak akkor
történt meg, ha azt közigazgatási változás szükségessé tette.
(Például, ha valamelyik település az egyik megyéből kiválva egy
másikhoz csatlakozott.) Mindemellett törvényben kell
meghatározni, hogy közvetlenül a választásokat megelőző
időszakban milyen kivételes esetekben módosíthatók az egyéni
választókerületi határok. Tehát a törvényhozásnak kell
rendelkeznie az időszakos felülvizsgálatot végző intézményről,
a felülvizsgálat idejéről, valamint a választások előtti
beavatkozási korlátozásról.
A törvényhozás a választókerületekre vonatkozó szabályozás
kialakításakor a választójoggal rendelkezők számához és a
teljes lakosságszámhoz is igazíthatja a mandátumszámokat.
Azonban tekintettel kell lenni arra, hogy a jelen határozat
indokolásának II. pontjában kifejtettek szerint az egyenlő
képviselet a választójoggal nem rendelkezőkre is vonatkozik.
Ezért a választójoggal rendelkezők számához viszonyított
mandátumszám csak akkor felel meg az Alkotmánynak, ha a
választójoggal rendelkezők és a teljes lakosság aránya nem
mutat érdemi eltérést az ország egyes területein. Ellenkező
esetben nem csak a választópolgárokat, hanem valamennyi ott
lakó személyt számításba kell venni. A választópolgárok száma
és a lakosságszám arányait az Alkotmánybíróság jelen ügyben nem
vizsgálta.
2.3. Az Alkotmánybíróság utólagos normakontroll keretében –
indítvány hiányában – nem foglalt állást a hatályos szabályozás
jogforrási szintjéről. A mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálatakor az Alkotmánybíróság azonban
figyelembe vette, hogy a mai rendszerben a választókerületek
területe függ az állam közigazgatási tagozódásától. Az
Alkotmány 41. § kimondja: „(1) A Magyar Köztársaság területe
fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik. (2) A
főváros kerületekre tagozódik. A városokban kerületek
alakíthatók.” Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés l) pontja,
valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény
(a továbbiakban: Ötv.) 93. § (4) bekezdése alapján a megyék
összevonásáról, szétválasztásáról, határainak
megváltoztatásáról, elnevezéséről és székhelyéről, a megyei
jogú várossá nyilvánításról, valamint a fővárosi kerületek
kialakításáról az Országgyűlés dönt. Ugyanakkor az Ötv. 94. §
b) pontja szerint a városi cím adományozásáról, továbbá a
község alakításáról, egyesítéséről, a községegyesítés
megszüntetéséről, a város, község elnevezéséről – az érintett
önkormányzatok kezdeményezésére – a köztársasági elnök dönt.
Mivel a községek, városok létrehozatala, egyesítése stb. kihat
az egyéni választókerületekre, ezért – a hatályos szabályozás
szerint – a változtatások általában a Vr. mellékletének
módosítását indokolják.
Az Alkotmányból nem következik, hogy a községek alakítása,
egyesítése, illetve a városi cím adományozása (amelyekkel
összefüggésben az Országgyűlésnek nincs hatásköre)
szükségképpen a választási rendszert meghatározó – kétharmados
– törvények módosításának kényszerét vonja maga után. Ha az
időről időre előforduló közigazgatási változásokat késedelmesen
vagy egyáltalán nem követné a választási törvények módosítása,
akkor a választások kivihetetlenné válnának. Ezért a
szabályozás rugalmasságának biztosítását az Alkotmánybíróság
lényeges szempontnak tekinti.
Mindazonáltal alkotmányossági szempontból jelentős veszélyeket
hordoz magában, ha a Kormány megfelelő törvényi korlátok nélkül
határozhatja meg a választókerületek területét. Amint arra az
Alkotmánybíróság jelen határozat indokolásának II. pontjában
utalt, a választókerületek határaival való manipuláció, a
választás eredményének a politikai erőviszonyok mesterséges
átalakítását célzó előzetes befolyásolása minden körülmények
között ellentétes az Alkotmány 71. § (1) bekezdésével. Az
Alkotmányból az következik, hogy törvényi szinten jelenjenek
meg azok a lényeges garanciák, amelyek megfelelően
körülhatárolják a Kormány, valamint a későbbi – esetleg nem
kétharmados többséghez kötött – törvényhozás mozgásterét, és
biztosítják az Alkotmány 71. § (1) bekezdéséből következő
egyenlő választójog elvének érvényesülését.
3. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a törvényi
szabályozás ismertetett hiányosságai az Alkotmány 71. § (1)
bekezdésében rögzített egyenlő választójog alapelve és azon
belül a szavazatok súlyára vonatkozó alkotmányossági
követelmények sérelmével járnak. Amint azt az Alkotmánybíróság
a jelen határozat indokolásának II. pontjában hangsúlyozta, a
választójogi szabályozás nem tehet indokolatlan különbséget a
választópolgárok egyes csoportjai között. Másfelől közelítve: a
körzethatárok és a listákról szerezhető mandátumok
meghatározásának sem célja, sem eredménye nem lehet az, hogy
egyes választói csoportokhoz tartozó személyek indokolatlanul
hátrányosabb helyzetbe kerülnek másokhoz képest.
Mivel a jelenlegi törvényi szabályozás nem tartalmazza az
Alkotmány 71. § (1) bekezdésének érvényesüléséhez szükséges
garanciákat, az Alkotmánybíróság hivatalból eljárva
megállapította: az Országgyűlés jogalkotói feladatának
elmulasztásával alkotmányellenes helyzetet idézett elő azáltal,
hogy nem teremtette meg maradéktalanul az Alkotmány 71. § (1)
bekezdésébe foglalt egyenlő választójog alapelvéből következő
alkotmányossági követelmények érvényesülését biztosító
jogszabályi feltételeket.
4. Az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapításával egyidejűleg felhívta az
Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2007. június 30-ig
tegyen eleget. A határidő megállapításánál a testület
tekintettel volt arra, hogy alkotmányossági szempontból
rendkívül aggályos, ha a választásokat közvetlenül megelőző
időszakban kerül sor a törvénymódosításra és annak megfelelően
az egyéni választókerületek területének és a területi listákról
megszerezhető mandátumok számának átfogó felülvizsgálatára.
Az Alkotmány 20. § (1) bekezdése kimondja: „Az országgyűlési
képviselők általános választását – az Országgyűlés feloszlása
vagy feloszlatása miatti választás kivételével – az előző
Országgyűlés megválasztását követő negyedik év április vagy
május hónapjában kell megtartani.” Ez alapján a következő – nem
rendkívüli – országgyűlési képviselő-választásra 2006. április
vagy május hónapban kerülhet sor. Így a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetése az
országgyűlési képviselők Alkotmány 20. § (1) bekezdése alapján
megtartandó választását követően megalakuló új Országgyűlés
kötelessége lesz.
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy határozata nem érinti
azoknak az országgyűlési képviselő-választásoknak az
alkotmányosságát, amelyeket a jelen határozatban előírt
törvénymódosítást, valamint az egyéni választókerületek
területének és a területi listákról megszerezhető mandátumok
számának átfogó felülvizsgálatát megelőzően tartottak. A
választási rendszert meghatározó jogszabályoknak hosszú távon,
stabilan kell biztosítaniuk az Alkotmány 71. §-ában felsorolt
választási elvek érvényesülését. Ennek kialakítására, a hiányzó
rendelkezések pótlására a választásokat követően kerülhet sor.
Az Alkotmánybíróság továbbá megjegyzi, hogy jelen határozatával
az országgyűlési képviselő-választásokra vonatkozó
szabályozással összefüggésben állapított meg mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet, de a határozat
indokolásának II. részében kifejtett elvi szempontok
értelemszerűen irányadók az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében
nevesített többi választás esetében is.
5. Az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény, valamint a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
tekintettel elrendelte a határozat Magyar Közlönyben való
közzétételét.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |