English
Hungarian
Ügyszám:
.
4/B/2005
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 22/2005. (VI. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2005/246
.
A döntés kelte: Budapest, 06/14/2005
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az        Alkotmánybíróság       jogszabályi        rendelkezés
      alkotmányellenességének   utólagos    vizsgálatára,    valamint
      mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmányellenesség  vizsgálatára
      irányuló eljárásban meghozta a következő

                               határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány 71.  §
      (1)   bekezdésébe   foglalt  egyenlő  választójog   alapelvéből
      következő    alkotmányos   követelmény,    hogy    az    egyéni
      választókerületekben a választásra jogosultak  száma  a  lehető
      legkisebb  mértékben  térjen  el egymástól,  továbbá  az  egyes
      területi   választókerületenként  megszerezhető   országgyűlési
      képviselői  mandátumok száma szorosan igazodjon  a  választásra
      jogosultak számához.

      2.  Az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva – megállapítja: az
      Országgyűlés     jogalkotói     feladatának     elmulasztásával
      alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő  azáltal,  hogy   nem
      teremtette   meg  maradéktalanul  az  Alkotmány   71.   §   (1)
      bekezdésébe  foglalt egyenlő választójog alapelvéből  következő
      követelmények     érvényesülését     biztosító      jogszabályi
      feltételeket.

      Az  Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
      feladatának – az országgyűlési képviselők Alkotmány 20.  §  (1)
      bekezdése  alapján  megtartandó választását  követően  –  2007.
      június 30-ig tegyen eleget.

      3.    Az    Alkotmánybíróság   az   országgyűlési    képviselők
      választásáról   szóló  1989.  évi  XXXIV.  törvény   2.   számú
      melléklete,  valamint  az  országgyűlési  egyéni  és   területi
      választókerületek megállapításáról szóló 2/1990.  (I.  11.)  MT
      rendelet melléklete alkotmányellenességének megállapítására  és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        1.   Az   indítványozó  álláspontja  szerint  az  országgyűlési
        képviselők  választásáról szóló 1989.  évi  XXXIV.  törvény  (a
        továbbiakban:   Vjt.)   2.   számú  melléklete,   valamint   az
        országgyűlési     egyéni    és    területi    választókerületek
        megállapításáról  szóló  2/1990.  (I.  11.)  MT   rendelet   (a
        továbbiakban:  Vr.)  melléklete ellentétes az  Alkotmánynak  az
        egyenlő választójog elvét megfogalmazó rendelkezésével  [71.  §
        (1)  bekezdés].  Az  alkotmányellenesség okát  az  indítványozó
        abban   látja,  hogy  a  Vjt.  „nem  rendelkezik  az  esetleges
        demográfiai változások miatt szükségessé váló, annak  megfelelő
        választókerületi   határok  és  területi  választókerületenként
        megszerezhető mandátumok számának módosításáról.” Mivel a  Vjt.
        és  a  Vr.  megalkotása óta az ország egyes területein jelentős
        népesség-átcsoportosulás  történt,   megváltozott   az   egyéni
        választókerületekben névjegyzékbe vett választópolgárok  száma.
        Az  indítványozó a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó  és
        Választási  Hivatal adatai alapján arra a következtetésre  jut,
        hogy  egyes választókerületek választópolgárainak száma közötti
        különbség  ma  már meghaladja a kétszeres eltérést.  Így  –  az
        indítványozó  szerint  –  a választójog  „nemcsak  matematikai,
        hanem jogi értelemben sem nevezhető egyenlőnek”, s ez sérti  az
        egyenlő    választójog   elvét.   Mindezekre   hivatkozva    az
        indítványozó  kezdeményezte a támadott jogszabályi  mellékletek
        alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.

        2. Az Alkotmány 20. § (1) bekezdése:
        „Az   országgyűlési  képviselők  általános  választását  –   az
        Országgyűlés  feloszlása  vagy  feloszlatása  miatti  választás
        kivételével  –  az  előző  Országgyűlés  megválasztását  követő
        negyedik év április vagy május hónapjában kell megtartani.”

        Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése:
        „Az    országgyűlési   képviselőket,   az   Európai   Parlament
        képviselőit,  a  helyi önkormányzati képviselőket,  valamint  a
        polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
        általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
        szavazással választják.”

        A Vjt. 52. § így rendelkezik:
        „E törvény mellékletei állapítják meg:
        a) h.k.
        b)  a  megyékben  és  a fővárosban az egyéni  választókerületek
        számát   és   területi  választókerületenként  a  megszerezhető
        mandátumok számát;
        c)    a    területi   lista   állításához   szükséges    egyéni
        választókerületi jelölések számát;
        d)    a    szavazatösszesítés   és   a   választás    eredménye
        megállapításának számítási módját;”

        A Vjt. 50. § (2) kimondja:
        „Felhatalmazást kap a Minisztertanács arra, hogy az egyéni és a
        területi  választókerületek sorszámát, székhelyét és  területét
        megállapítsa.”

        A Vr. 1. §-a így rendelkezik:
        „Az  országgyűlési  képviselők választásáról  szóló  1989.  évi
        XXXIV.  törvény 50. §-a (2) bekezdésének felhatalmazása alapján
        a   Minisztertanács   az  országgyűlési  egyéni   és   területi
        választókerületek sorszámát, székhelyét és területét a rendelet
        melléklete szerint állapítja meg.”

                                      II.

        Az   Alkotmánybíróság  először  azt  vizsgálta  meg,  hogy   az
        Alkotmány   71.  §  (1)  bekezdésében  megfogalmazott   egyenlő
        választójog    elvéből    következik-e,    hogy    az     egyes
        választókerületek választói névjegyzékében nyilvántartásba vett
        választópolgárok    száma   megegyezzen.    Ehhez    kapcsolódó
        alkotmányossági    kérdés,    hogy    az     egyes     területi
        választókerületenként  megszerezhető  országgyűlési  képviselői
        mandátumok   számának   pontos   arányban   kell-e   állnia   a
        névjegyzékbe vett választópolgárok számával.

        1.  Az  Alkotmány  71.  § (1) bekezdésében  nevesített  egyenlő
        választójog  speciális  egyenlőségi  szabálynak  tekinthető   a
        hátrányos  megkülönböztetés tilalmáról rendelkező 70/A.  §  (1)
        bekezdéséhez  képest.  Az  Alkotmánybíróság  a  70/A.   §   (1)
        bekezdését  olyan  általános  egyenlőségi  szabálynak  tekinti,
        amely  szerint a jognak az egyes személyeket egyenlő  méltóságú
        személyként kell kezelnie, szempontjaikat egyenlő mércével kell
        mérnie.  Így a hátrányos megkülönböztetés tilalma az  Alkotmány
        54.   §   (1)   bekezdésén  alapuló  egyenlő  emberi   méltóság
        alkotmányos alapelvét juttatja kifejezésre. [9/1990. (IV.  25.)
        AB  határozat, ABH 1990, 46.; 61/1992. (XI. 20.) AB  határozat,
        ABH 1992, 280-281.]

        Az  alkotmányos  demokráciákban az „egy ember –  egy  szavazat”
        elve   alapján  vált  valóra  a  politikai  közösség  tagjainak
        önkormányzása, amely megvalósítja az egyenlő részvétel jogát  a
        demokratikus      eljárásban.     A     politikai      közösség
        választójogosultsággal   rendelkező   tagjainak    egyenlőségét
        (egyenlő  értékességét)  fejezi ki,  hogy  a  népszuverenitáson
        alapuló  döntéshozatal résztvevői azonos jogokkal rendelkeznek,
        és   minden   választópolgár  szavazata  ugyanannyira   számít.
        Nyilvánvaló   mindemellett,  hogy  a   képviselő-választás,   a
        népszuverenitáson   alapuló   döntéshozatal   a   demokráciában
        alapvető intézmény. Az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe  foglalt
        egyenlő  választójog ezért szoros kapcsolatban áll a 2.  §  (1)
        bekezdésében rögzített demokratikus jogállamiság elvével.

        A  választójog  egyenlőségének elve  mindazonáltal  túlmutat  a
        választópolgárok    egyenlőségén,   mivel   az    országgyűlési
        képviselők  a  politikai  közösség  minden  tagját  képviselik.
        Egyebek mellett ezt fejezi ki az Alkotmány 20. § (2) bekezdése:
        „Az  országgyűlési képviselők tevékenységüket a  köz  érdekében
        végzik.”    Ilyen   értelemben   az   egyenlő   képviselet    a
        választójoggal   nem  rendelkezőkre  (Alkotmány   70.   §)   is
        vonatkozik. Az Alkotmánybíróság abból indult ki, hogy a  teljes
        lakosságon belül a választójoggal rendelkezők aránya nem  mutat
        érdemi  eltérést  az ország különböző területein,  ezért  jelen
        határozatban  a  választójog  egyenlőségét  a  választópolgárok
        tekintetében   értelmezte.   (Amennyiben   egyes    területeken
        kimutatható ilyen eltérés, akkor nem csak a választópolgárokat,
        hanem valamennyi ott lakó személyt számításba kell venni.)

        Az  Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe foglalt egyenlő választójog
        elvéből  fakadó  alkotmányossági követelmények érvényesülésének
        mikéntjét   jelentősen   befolyásolja   a   törvényhozó   által
        létrehozott választási rendszer. A magyar Alkotmány ugyanis nem
        írja    elő    meghatározott   választási   rendszer   törvényi
        intézményesítését.  Az  Alkotmánybíróság korábbi  megállapítása
        szerint „[a]z Alkotmány – a 71. §-ában meghatározott választási
        alapelveken kívül – nem tartalmaz rendelkezéseket a választójog
        gyakorlásának módjára nézve. Ebből következően az  Országgyűlés
        széles  döntési szabadsággal rendelkezik a választási  rendszer
        megválasztása, a választási eljárás szabályainak  megállapítása
        során.  A törvényhozó szabadon határozza meg a választókerületi
        rendszereket,  a jelöltállítás, a szavazás és a mandátumszerzés
        rendjét.   Az   Országgyűlés  ezt  a  döntési   szabadságát   a
        választójogi szabályok megalkotása során is, csak az  Alkotmány
        keretei  között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat
        meghozni,   hogy   azok   az  Alkotmány   rendelkezéseivel   ne
        ütközzenek,    Alkotmányban   szabályozott    alapvető    jogot
        alkotmányellenes  módon  ne  korlátozzanak.”   [63/B/1995.   AB
        határozat, ABH 1996, 509, 513.; 31/2000. (X. 20.) AB határozat,
        ABH 2000, 210, 212-213.]

        A  Magyarországon  bevezetett vegyes  országgyűlési  választási
        rendszer   egyaránt  tartalmazza  a  többségi  és  az   arányos
        választási   rendszerekre  jellemző  elemeket  is.   Képviselői
        mandátumhoz  lehet  jutni  a többségi  elv  alapján  az  egyéni
        választókerületekben,   az   arányosságot    követő    területi
        választókerületben   (megyei,  fővárosi  lista),   valamint   a
        töredékszavazatok kompenzálására szolgáló országos listáról  is
        (amelyre a választópolgárok közvetlenül nem szavaznak).

        2.  A  választási rendszer kialakításának alkotmányos  kereteit
        elsősorban   az   Alkotmány  71.  §  (1)  bekezdésébe   foglalt
        választási alapelvek – közöttük az egyenlő választójog  elve  –
        jelölik  ki.  Az Alkotmánybíróság a 809/B/1998. AB határozatban
        általános    érvénnyel   állapította   meg:   „A    választójog
        egyenlőségének  alkotmányos  elve két  követelményt  támaszt  a
        választási   törvény   megalkotójával   szemben:   egyrészt   a
        választójog  a  választópolgárok  szempontjából  azonos  értékű
        legyen, másrészt a szavazatok lehetőleg azonos súlyúak legyenek
        egy-egy képviselő megválasztásánál.” (ABH 2000, 783, 784.)

        A  választójog  egyenlő  értékűsége azt  jelenti,  hogy  minden
        választópolgár  azonos  számú  szavazattal  rendelkezik,  és  a
        szavazatszámlálásnál   minden  szavazat   ugyanannyit   ér.   E
        tekintetben  az  Alkotmány  71.  §  (1)  bekezdése  a  plurális
        választójogot  zárja ki, amely kedvezményezett  választópolgári
        csoportok   számára   több   vagy  eltérő   értékű   szavazatot
        biztosítana a választások során. Az Alkotmánybíróság megítélése
        szerint  ez  a követelmény abszolút: az Alkotmányból  következő
        „egy  ember  egy szavazat” elvének érvényesülése e  tekintetben
        semmilyen   indokból  nem  korlátozható.  (A   mai   választási
        rendszerben   ez   a  követelmény  értelemszerűen   külön-külön
        vonatkozik  az  egyéni jelöltre és a területi  listára  történő
        szavazásra.)

        Az   Alkotmánybíróság  a  szavazatok  súlyával   összefüggésben
        megállapította: „A választójog egyenlősége nem jelenti  és  nem
        is   jelentheti  a  választáskor  kifejezett  politikai  akarat
        csorbítatlanul   egyenlő  érvényesülését.  Bár   az   Alkotmány
        kinyilvánítja  a  választójog  egyenlőségét,  az   állampolgári
        politikai   akarat  képviselők  útján  való,   azaz   közvetett
        érvényesülése  természetszerűleg  aránytalanságot  eredményez.”
        [3/1991. (II. 7.) AB határozat, ABH 1991, 15, 17-18.]

        A  6/1991.  (II. 28.) AB határozatban a testület  hangsúlyozta,
        hogy  „a  választópolgároknak  az  Alkotmány  71.  §-ának   (1)
        bekezdésében  biztosított jogát kiemelkedően  fontos  politikai
        jognak  tekinti”, mert „a választópolgárok kizárólag  az  aktív
        választójog  négyévenkénti gyakorlása  révén  tudnak  befolyást
        gyakorolni  a  legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti  szerv
        összetételére.”  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  „-
        éppen azért, mert különösen fontos állampolgári jogról van  szó
        –   akár   az   egyenlőség,  akár  az  általánosság   bármiféle
        korlátozása  csak igen jelentős elvi indokból fogadható  el  és
        egyeztethető össze az Alkotmánnyal.” (ABH 1991, 19, 20.)

        Mindezeket   figyelembe   véve  az  Alkotmánybíróság   2000-ben
        kimondta:   „Az   egyéni  választókerületek   eltérő   nagysága
        (választási földrajz), illetőleg az egy mandátum megszerzéséhez
        szükséges  konkrét  szavazatok  száma  (választási  matematika)
        miatt  a  választások után, a választási eredmények ismeretében
        természetesen nem lehet abszolút értelemben vett  egyenlőség  a
        szavazatok súlyában.” (809/B/1998. AB határozat, ABH 2000, 783,
        784.)   A   33/2000.  (X.  20.)  AB  határozat  a   választójog
        egyenlőségének  elve  alapján  azt  fogalmazta  meg,  hogy   „a
        választójognak a választópolgár szempontjából egyenértékűnek és
        a  szavazatoknak  közel azonos súlyúaknak kell  lenniük.”  (ABH
        2000, 221, 226.)

        3.1.  A  mai országgyűlési választási rendszerben az  Alkotmány
        71.  §  (1) bekezdéséből következő, a választójog egyenlőségére
        vonatkozó követelmények az egyéni választókerületi jelöltre  és
        a  területi  listára  vonatkozó szavazás esetén  is  irányadók.
        (Figyelembe   véve  a  választási  rendszer   egyes   elemeinek
        sajátosságait.)    A   szavazatok   egyenértékűségét    mindkét
        szavazással   összefüggésben   olyan   eljárási   jogosultságok
        biztosítják,    amelyek   minden   választópolgárt    egyenlően
        megilletnek.  Ide tartoznak – egyebek mellett – a jelölésre,  a
        szavazás   rendjére,   valamint  a  jogorvoslatokra   vonatkozó
        szabályok. Tartalmi értelemben a szavazatok egyenértékűek, mert
        minden  választópolgárnak – az egyenlő emberi méltóság  elvének
        megfelelően  –  egy, a többi választópolgáréval  azonos  értékű
        szavazata  van  mind az egyéni jelölt, mind  a  területi  lista
        esetében.

        3.2.  Másként  ítélendő meg a szavazatok eljárási  és  tartalmi
        értelemben  vett  egyenlősége  a szavazatok  súlyára  vonatkozó
        alkotmányossági  elvárás esetében. A kiindulópont  itt  is  az,
        hogy   a   jogszabályoknak  kifejezésre   kell   juttatniuk   a
        választópolgárok   egyenlőségét:  a   szabályozás   nem   tehet
        indokolatlan  különbséget a választópolgárok  egyes  csoportjai
        között,  például  lakóhelyük, illetve –  közvetve  –  politikai
        nézeteik, nemzeti vagy etnikai hovatartozásuk miatt. Ez alapján
        a  szavazatoknak akkor lehet közel egyenlő súlya, ha  lehetőség
        van  arra,  hogy  egyenlő számú szavazó  döntése  eredményezzen
        mandátumot.  Az Alkotmány 71. § (1) bekezdéséből következően  a
        körzethatárok    és    a   listákról   szerezhető    mandátumok
        meghatározásának sem célja, sem eredménye nem  lehet  az,  hogy
        egyes  választói csoportokhoz tartozó személyek  indokolatlanul
        hátrányosabb helyzetbe kerülnek másokhoz képest.

        A  tartalmi  egyenlőség szempontjából annak nincs  jelentősége,
        hogy  az országgyűlési képviselőválasztás során konkrétan  hány
        szavazat   eredményez  mandátumot.  A  többségi   rendszerekben
        ugyanis   a   megegyező   nagyságú   választókerületekben    is
        elkerülhetetlenül eltérő számú szavazat eredményez  mandátumot,
        tekintettel  arra,  hogy  az  egyes  kerületekben  eltérhet   a
        versengő  jelöltek  (pártok) száma és támogatottsága,  valamint
        kerületenként  különböző a szavazásban ténylegesen  részt  vevő
        választópolgárok  száma. Következésképpen a  „lehetőleg  azonos
        súlyú”,   illetőleg   „a   közel   azonos   súlyú”   szavazatok
        követelménye    nem   vonatkozhat   a   szavazásban    részvevő
        választópolgárok  –  egyéni  jelöltre  és  területi  listára  –
        ténylegesen   leadott  szavazataira  és  azok  egymáshoz   való
        viszonyára.   A   választási  részvétel,   a   választópolgárok
        aktivitása miatti eltérések és a ténylegesen leadott szavazatok
        megoszlása nincs kihatással az Alkotmány 71. § (1) bekezdéséből
        következő egyenlő választójog elvének érvényesülésére.

        Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az Alkotmány 71. §  (1)
        bekezdése  alapján  nem követelhető meg  az  sem,  hogy  a  mai
        magyarországi választási rendszerben az egyes választókerületek
        választói  névjegyzékében nyilvántartásba vett választópolgárok
        száma pontosan megegyezzen. Ehhez hasonlóan az sem várható  el,
        hogy  az  egyes  területi  választókerületenként  megszerezhető
        országgyűlési  képviselői  mandátumok  száma  pontos   arányban
        álljon  a  névjegyzékbe vett választópolgárok számával.  Mindez
        csak  a szabályozás adott időpontjában lenne elképzelhető, mert
        a   18.   életév  betöltése  (a  választójog  megszerzése),   a
        halálozások,  a lakóhelyváltozások és más körülmények  miatt  a
        névjegyzékekben  szereplő választópolgárok  száma  folyamatosan
        változik.

        3.3.  A  választójog  egyenlőségéből  származó  alkotmányossági
        követelmények  tartalmának meghatározásakor az Alkotmánybíróság
        figyelembe   vette  az  Európa  Tanács  Velence   Bizottságának
        190/2002. számú véleményét, amelyben a Code of Good Practice in
        Electoral  Matters a közös európai választójogi  örökség  egyik
        meghatározó  elemének  minősíti a választójog  egyenlőségét.  A
        dokumentum  szerint az egyenlőség magában foglalja a mandátumok
        választókerületek      közötti     egyenletes      elosztásának
        követelményét, amely a következőket tartalmazza:
        –  a  képviselői  helyek elosztása kiegyensúlyozottan,  világos
        szempontok  szerint  kell megtörténjen, a következő  lehetséges
        kritériumok   figyelembe   vételével:   népesség,   a   nemzeti
        kisebbségek számaránya, a regisztrált választópolgárok száma, a
        választójogukkal várhatóan élők aránya;
        –  földrajzi,  közigazgatási, valamint történelmi  határvonalak
        számításba vehetők;
        –   az   egy  képviselői  helyre  jutó  választópolgárok  száma
        tekintetében  a  választókerületenkénti eltérés nem  haladhatja
        meg  a  10  %-ot, és semmiképpen sem lépheti túl a 15  %-ot.  E
        szabályoktól csak kivételes körülmények esetén engedhető meg az
        eltérés  (adott  területen élő kisebbségek érdekeinek  védelme,
        szórványosan lakott terület egységének védelme érdekében);
        –  a  képviselői  helyek  elosztásának  rendszerét  legkevesebb
        tízévenként újra kell vizsgálni, lehetőleg választásokon kívüli
        időszakokban;
        –  a  választókerületek  határvonalainak  újbóli  meghatározása
        esetén   a   következő   szempontoknak   kell   érvényesülniük:
        elfogulatlanság,  a  nemzeti  kisebbségek  hátrányos  helyzetbe
        kerülése  lehetőségének  kizárása,  egy  többségében  független
        személyekből  álló  bizottság  véleményének  meghallgatása.  (A
        bizottságnak   lehetőség  szerint  legyen  földrajzi,   illetve
        szociológiai   szakember  tagja,  a  pártok  legyenek   egyenlő
        arányban   képviselve,  illetve  szükség   esetén   a   nemzeti
        kisebbségek is.)

        4.1.   Mindezeket   figyelembe  véve  az  Alkotmánybíróság   az
        Alkotmány 71. § (1) bekezdését értelmezve úgy ítélte meg,  hogy
        a  választójog  egyenlőségének elve  megköveteli  a  képviselői
        helyek  választókerületek  közötti  egyenletes  elosztását.  Az
        Alkotmánybíróság   –   a  jogalkotónak  szóló   –   alkotmányos
        követelményként    fogalmazta    meg,    hogy     az     egyéni
        választókerületekben a választásra jogosultak  száma  a  lehető
        legkisebb  mértékben  és  csak megfelelő  alkotmányos  indokkal
        térjen el egymástól. A lehető legkisebb mértékű eltérésre  kell
        törekednie  a  jogalkotónak a területi listákról  megszerezhető
        mandátumok meghatározásakor is. Ez azt jelenti, hogy  az  egyes
        területi   választókerületenként  megszerezhető   országgyűlési
        képviselői  mandátumok  számának  szorosan  igazodnia  kell   a
        névjegyzékbe vett választópolgárok számához. (Mivel a  területi
        listákról  nem  a  többségi, hanem az arányossági  elv  alapján
        lehet   mandátumhoz   jutni,   a   területi   választókerületek
        nagyságának, a jegyzékbe vett választópolgárok számának csak az
        adott  területen  megszerezhető mandátumokhoz  viszonyítva  van
        jelentősége.)  Tehát,  amennyire  lehetséges,  a   jogalkotónak
        törekednie  kell  arra,  hogy az egyenlő  képviselet  elvei  az
        egyéni  választókerületek  és  a területi  listák  esetében  is
        érvényre jussanak.

        4.2.   A  választójog  egyenlőségéből  származó,  a  szavazatok
        súlyára   vonatkozó  alkotmányossági  követelmények   maximális
        teljesítésétől  a  jogalkotó csak megfelelő  alkotmányos  indok
        esetén  térhet  el. Minél jelentősebb az eltérés a  választásra
        jogosultak száma, illetve – a területi listás rendszerben  –  a
        választókerületenként  megszerezhető mandátumok  száma  között,
        annál   erősebb   alkotmányos  indok   szükséges   az   eltérés
        igazolásához.  Megfelelő indok lehet  –  egyebek  mellett  –  a
        földrajzi  viszonyok,  a  közigazgatási  határok,  valamint   a
        nemzeti,  illetve etnikai kisebbségek számarányának  figyelembe
        vétele.    Ugyanakkor    még   a   statisztikailag    egyébként
        elhanyagolható különbségek is alkotmányellenesek  lehetnek,  ha
        azok    a   választókerületek   határaival   való   manipuláció
        eredményeként   jönnek   létre.   Történetileg   a    választás
        eredményének   előzetes  befolyásolását  célzó  ilyen   jellegű
        változtatásokra  (gerrymandering) a leggyakrabban  a  politikai
        erőviszonyok  mesterséges átalakítása,  illetve  a  kisebbségek
        politikai részvételének megnehezítése érdekében került sor.

        4.3.  Nyilvánvaló,  hogy létezhet olyan rendkívüli  eltérés  az
        egyes  választókerületek, illetve területi listák között, amely
        vnmagában véve, azaz függetlenül az eltérés indokától, sérti az
        Alkotmány 71. § (1) bekezdését. Az Alkotmánybíróság úgy  ítélte
        meg,  hogy  minden  körülmények között  ellentétes  az  egyenlő
        választójog  elvével,  ha  az  egyéni  választókerületekben   a
        jegyzékbe vett választópolgárok száma közötti kétszeres eltérés
        mutatható  ki. A kétszeres eltérést tartalmazó szabályozás  nem
        az    egyenlő    választójog   első   elemét,   a    szavazatok
        egyenértékűségét befolyásolja, mert az ország  más-más  részein
        (különböző     választókerületekben)    élő    minden     egyes
        választópolgár  azonos  számú  szavazattal  rendelkezik,  és  a
        szavazatszámlálásnál minden szavazat ugyanannyit ér. Ugyanakkor
        a  kétszeres  eltérés olyan különbséget eredményez  az  egyenlő
        választójog   második   eleme,  a  választópolgárok   különböző
        közösségeihez  tartozó  személyek szavazatainak  súlya  között,
        hogy  az  ellentétes  az  alkotmányos  általános  [54.  §   (1)
        bekezdés;  70/A.  §  (1)  bekezdés] és  speciális  [71.  §  (1)
        bekezdés] egyenlőségi szabályaival. Ilyen esetben a választásra
        jogosultak száma közötti eltérés olyan nagy mértékű,  hogy  azt
        semmiféle indok nem teheti alkotmányosan elfogadhatóvá.

        A  kétszeresnél kisebb, konkrét szabályozásbeli eltérések külön
        –   jelen   ügyben  nem  vizsgált  –  alkotmányossági   kérdést
        jelentenek.  Az  Alkotmánybíróság így a jelen határozatban  nem
        foglalt  állást  arról,  hogy pontosan milyen  mértékű  eltérés
        esetén  lehet  mérlegelni az eltérés indokát.  (A  szakirodalmi
        vizsgálatok  kiterjednek a legkisebb és a legnagyobb  kerületek
        közötti különbségen túl az egyes kerületeknek az átlagtól  való
        eltérésére is.)

        4.4.   Az   egyes  választókerületekben  nyilvántartásba   vett
        választópolgárok számának folyamatos változása, s  különösen  a
        belső  migráció  azt  indokolja, hogy a jogalkotó  időről-időre
        vizsgálja felül az egyéni választókerületek határait,  valamint
        az  egyes területi listákról megszerezhető mandátumok arányait.
        Ugyanakkor  a határok túl gyakori változtatása veszélyeztetheti
        a választási rendszer stabilitását, és – különösen, ha arra nem
        sokkal  a  választásokat megelőzően kerül sor –  felkeltheti  a
        politikai erőviszonyok megengedhetetlen módosításának gyanúját.

                                     III.

        Az   Alkotmánybíróság   az   indítvány   alapján   a   támadott
        szabályozást  összevetette az Alkotmány 71. § (1)  bekezdésében
        foglalt   –  a  jelen  határozat  indokolásának  II.  pontjában
        kifejtett – egyenlő választójog elvével.

        1.  A Vjt. 2. számú melléklete egyfelől azt határozza meg, hogy
        az    egyes   megyékben   (és   a   fővárosban)   hány   egyéni
        választókerület van (az összesen 176-ból). Másrészt a melléklet
        tartalmazza    a    területi   választókerületekben    összesen
        megszerezhető  152  mandátum  megyénkénti  eloszlását.  A   Vr.
        melléklete     az    országgyűlési    egyéni    és     területi
        választókerületek sorszámát, székhelyét és területét  állapítja
        meg.     Az     indítványozó    mindkét    melléklet     egésze
        alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
        kezdeményezte.

        Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint a vizsgált jogszabályi
        mellékletek  az Alkotmány 71. § (1) bekezdésének végrehajtására
        szolgáló   rendelkezések.   Az  egyenlő   választójog   elvének
        érvényesülése  függ  a  Vjt. 2. számú mellékletének  és  a  Vr.
        mellékletének    tartalmától.   Az   egyéni   választókerületek
        megyénkénti megoszlása (Vjt. 2. számú melléklete) és  az  egyes
        választókerületek  területének  körülírása   (Vr.   melléklete)
        alapvetően   befolyásolja   az   egyéni   jelöltekre   leadható
        szavazatok     súlyát.    A    területi    választókerületekben
        megszerezhető mandátumok megyénkénti elosztása (Vjt.  2.  számú
        melléklete) pedig a területi listás szavazatok súlyát határozza
        meg. Emiatt a hatályos szabályozásban alapvetően a vizsgált két
        mellékleten múlik, hogy teljesül-e az Alkotmánybíróság által  a
        jelen  határozat  indokolásának  II.  pontjában  kifejtett  két
        alkotmányossági  követelmény: az egyéni választókerületekben  a
        választásra  jogosultak száma a lehető legkisebb  mértékben  és
        csak  megfelelő  alkotmányos indokkal térhet el  egymástól;  az
        egyes      területi     választókerületenként     megszerezhető
        országgyűlési képviselői mandátumok számának szorosan igazodnia
        kell a választásra jogosultak számához. Az ettől való eltérésre
        csak megfelelő alkotmányos indok esetén kerülhet sor.

        2.  Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint  a  Vjt.  2.  számú
        melléklete  és  a  Vr.  melléklete nem nyilvánítható  egészében
        alkotmányellenessé, és ebből következően nem  semmisíthető  meg
        azon  az  alapon,  hogy  bizonyos  egyéni  választókerületekben
        jegyzékbe vett választópolgárok száma között kétszeres  eltérés
        mutatható   ki.   Ezt   az  indítványozói   kezdeményezést   az
        Alkotmánybíróság egyrészt azért utasította el, mert a  támadott
        mellékletek  tartalmának csak egy része  áll  összefüggésben  a
        felvetett   alkotmányossági  kifogással.  (A  Vjt.   2.   számú
        mellékletének  az  a  része, amely az egyéni  választókerületek
        számának  megyénkénti  megoszlásáról rendelkezik,  valamint  az
        egyes  egyéni választókerületek területének körülírása, amelyet
        a  Vr.  melléklete  tartalmaz.)  Az  Alkotmánybíróság  utólagos
        normakontroll  keretében  nem vetheti össze  valamennyi  egyéni
        választókerületben  jegyzékbe  vett  választópolgárok  számának
        egymáshoz való viszonyát, illetve a választókerületek átlagától
        való   eltérését.   Önmagában   a   túlzott   eltérést   mutató
        választókerületekre  vonatkozó konkrét  rendelkezések  utólagos
        alkotmányossági  vizsgálata és megsemmisítése sem  járható  út,
        mert  a  választási  rendszer egy-egy ilyen elemének  kiemelése
        közvetlenül  kihat  a  rendszer egészének működésére.  Kivételt
        jelenthet  például,  ha  a  jogalkotó a  választási  rendszerre
        vonatkozó  jogszabályokat, illetve azok mellékleteit módosítja,
        és  az  alkotmányossági felülvizsgálat az esetleg még  hatályba
        sem  lépett  módosításokat érinti. Az indítványozó azonban  két
        jogszabályi melléklet teljes megsemmisítését kezdeményezte, ami
        az  Alkotmánybíróság  álláspontja szerint  ellehetetleníteni  a
        választási rendszer működtetését.

        Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Vjt. 2. számú melléklete
        és  a Vr. melléklete alkotmányellenességének megállapítására és
        megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
                                       
                                      IV.

        1.  Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény  (a
        továbbiakban:  Abtv.)  49.  § (1) bekezdése  kimondja:  „Ha  az
        Alkotmánybíróság  hivatalból, illetőleg bárki indítványára  azt
        állapítja   meg,   hogy   a  jogalkotó  szerv   a   jogszabályi
        felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
        ezzel  alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
        szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
        teljesítésére.” Az Abtv. 21. § (7) bekezdése – a 49. §  idézett
        (1)  bekezdésével  megegyezően  –  úgy  rendelkezik,  hogy   az
        Alkotmánybíróság    hivatalból   is    indíthat    mulasztásban
        megnyilvánuló    alkotmányellenesség   vizsgálatára    irányuló
        eljárást.

        Jelen   ügyben  az  indítványozó  az  utólagos  normakontrollra
        irányuló  indítványa keretében kifogásolta, hogy  a  Vjt.  „nem
        rendelkezik   az   esetleges   demográfiai   változások   miatt
        szükségessé váló, annak megfelelő választókerületi  határok  és
        területi    választókerületenként   megszerezhető    mandátumok
        számának  módosításáról.”  Ezt a  kifogást,  valamint  a  jelen
        határozat   indokolásának   II.   pontjában   kifejtett    elvi
        szempontokat figyelembe véve, az Alkotmánybíróság az Abtv.  49.
        §  (1)  bekezdése alapján – hivatalból eljárva –  megvizsgálta,
        hogy  a  választási  rendszerre  vonatkozó  jogszabályok  kellő
        garanciát  nyújtanak-e  az  Alkotmány  71.  §  (1)  bekezdésébe
        foglalt  egyenlő  választójog elvéből következő,  a  szavazatok
        közel      azonos     súlyára     vonatkozó     alkotmányossági
        követelményeknek.

        Az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint  az  Abtv.  49.  §  (1)
        bekezdésének  alkalmazására akkor kerülhet sor,  ha  együttesen
        fennáll  két  feltétel:  a jogalkotó  mulasztása  és  az  ennek
        folytán előidézett alkotmányellenes helyzet. [22/1990. (X. 16.)
        AB  határozat,  ABH 1990, 83, 86.; 1395/E/1996.  AB  határozat,
        ABH,  1998,  667,  669.; 35/1999. (XI. 26.) AB  határozat,  ABH
        1999,  310,  317.; 49/2001. (XI. 22.) AB határozat,  ABH  2002,
        351, 355.]

        Az  Alkotmánybíróság nemcsak akkor állapít meg alkotmányellenes
        mulasztást,  ha  az  adott  tárgykörre  vonatkozóan   semmilyen
        jogszabály  nincs,  hanem akkor is, ha az adott  kérdésben  van
        ugyan  szabályozás, de az Alkotmány által megkívánt jogszabályi
        rendelkezés  hiányzik. Az Alkotmánybíróság számos határozatában
        hangsúlyozta,   hogy   abban  az  esetben   is   sor   kerülhet
        alkotmányellenes mulasztás megállapítására, ha a  jogalkotó  az
        Alkotmányból,  illetve egyéb jogszabályból származó  jogalkotói
        feladatát  teljesítette, ennek során azonban olyan szabályozási
        hiányosságok következtek be, amelyek alkotmányellenes helyzetet
        idéztek elő. [22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995,  108,
        113.;  29/1997.  (IV. 29.) AB határozat, ABH  1997,  122,  128;
        15/1998.  (V.  8.) AB határozat, ABH 1998, 132, 138.;  22/1999.
        (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999, 176, 196, 201.; 49/2001. (XI.
        22.) AB határozat, ABH 2001, 351, 355.]

        2.1.   Az   Alkotmány  71.  §  (3)  bekezdése   kimondja:   „Az
        országgyűlési  képviselők,  az  Európai  Parlament  képviselői,
        továbbá  a  helyi önkormányzati képviselők és a  polgármesterek
        választásáról    külön    törvények    rendelkeznek,    amelyek
        elfogadásához    a    jelenlevő    országgyűlési     képviselők
        kétharmadának szavazata szükséges.”

        Az    Alkotmánybíróság   a   63/B/1995.   számú    határozatban
        hangsúlyozta, hogy a választójog olyan „alapvető jog, amely  az
        állampolgároknak   az   állami   hatalom   gyakorlásában   való
        részvételét hivatott biztosítani és amelynek érvényesülése  azt
        a  követelményt támasztja az állammal szemben, hogy  biztosítsa
        gyakorlásának feltételeit és jogszabály – az Alkotmány 8. § (2)
        bekezdésben foglalt előírásnak megfelelően törvény –  határozza
        meg  gyakorlásának módját, rendjét, valamint garanciáit.”  (ABH
        1996, 509, 513.)

        A  szavazatok  súlyára vonatkozó alkotmányossági  követelmények
        tartalmával összefüggésben a Ve. fogalmaz meg előírásokat.
        A Ve. 9. §-a kimondja:
        „(1)   A   választókerületeket  úgy  kell   kialakítani,   hogy
        választókerületenként  a  lakosság száma  megközelítően  azonos
        legyen.
        (2) A választókerületek kialakításánál figyelemmel kell lenni a
        nemzetiségi,  vallási,  történelmi, földrajzi  és  egyéb  helyi
        sajátosságokra is.”

        A  Ve. „Választókerületek, szavazókörök” cím alatti 88. §-a így
        rendelkezik:
        „A választókerületek kialakításának elvei:
        a)  az  egyéni választókerület a főváros, megye területén belül
        van,
        b)   a   települési  önkormányzat  egész  területe  az   egyéni
        választókerületen   belül   van;   a   fővárosban   az   egyéni
        választókerület  két  vagy több fővárosi kerületi  önkormányzat
        területére is kiterjedhet; a fővárosi kerület és a megyei  jogú
        város két vagy több egyéni választókerületre is osztható,
        c)  az  egyéni választókerület székhelye – lehetőség szerint  –
        városban van,
        d) a város és vonzáskörzete egy választókerületet is alkothat,
        e) a területi választókerület a főváros, illetőleg a megye
        területével azonos.”

        A  Vjt. Az 50. § (2) bekezdése kimondja: „Felhatalmazást kap  a
        Minisztertanács   arra,   hogy  az   egyéni   és   a   területi
        választókerületek    sorszámát,   székhelyét    és    területét
        megállapítsa.”   Ezzel   tartalmilag   megegyező   felhatalmazó
        rendelkezés szerepel a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
        törvény (a továbbiakban: Ve.) 152. §-ában: „Felhatalmazást  kap
        a   Kormány,   hogy   az  országgyűlési  egyéni   és   területi
        választókerületek    sorszámát,   székhelyét    és    területét
        megállapítsa.”  A  Vjt.  52. § b)-c)  pontjai  szerint  a  Vjt.
        mellékletei állapítják meg – egyebek mellett – „a megyékben  és
        a  fővárosban  az egyéni választókerületek számát  és  területi
        választókerületenként a megszerezhető mandátumok számát”.

        2.2.  Az  egyéni és a területi választókerületek kialakításával
        kapcsolatban tehát a Ve. és a Vjt. tartalmaz rendelkezéseket. A
        hatályos  szabályozás  szerint a választókerületek  területének
        meghatározása  a Kormány hatáskörébe tartozik,  míg  az  egyéni
        választókerületek  megyei megoszlásáról és a területi  listáról
        megszerezhető  mandátumok  számáról  az  Országgyűlés  jogosult
        dönteni.

        Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az egyéni és a területi
        választókerületek  kialakítására vonatkozó szabályok  rendkívül
        hiányosak. A Ve. 9. §-a, amely szerint választókerületenként  a
        lakosság   számának   megközelítően  azonosnak   kell   lennie,
        lényegében  csak a jelen határozat indokolásának II.  pontjában
        kifejtett  absztrakt  alkotmányossági követelménynek  megfelelő
        előírást  tartalmazza.  Korábban a  Vjt.  „A  választókerületek
        kialakításának elvei” című, 1. számú melléklete egyebek mellett
        úgy rendelkezett, hogy: „Az egyéni választókerületek lakosainak
        száma  megközelítőleg 60 ezer.” Az 1. számú mellékletet  a  Ve.
        155.  §  a) pontja hatályon kívül helyezte. (Hatálytalan  1997.
        XI.  6-tól.) Ma sem a Ve., sem más törvény nem határozza meg  a
        választókerületek     területének    módosításánál     irányadó
        szempontokat. Tisztázatlan, hogy a Kormánynak mit lehet és  mit
        kell  mérlegelnie, amikor a változtatásról dönt. Nincs törvényi
        szabály,  amely  a megengedett eltérés mértékéről  rendelkezne,
        akár  az  egyes  kerületek  választópolgárainak  száma  közötti
        különbségek,  akár  az  egyes  kerületeknek  az  átlagtól  való
        eltérése   (és   az   esetleges  kivételek)   meghatározásával.
        Hiányoznak   azok   a  törvényi  garanciák  is,   amelyek   azt
        biztosítanák,  hogy a Kormány döntéshozatalhoz vezető  eljárása
        megfeleljen    a    kiegyensúlyozottság   és    elfogulatlanság
        követelményeinek.

        Az    Alkotmánybíróság    a   törvényi    szabályozás    súlyos
        hiányosságának   tekinti,   hogy  nincs   előírás   az   egyéni
        választókerületek  területének és a területi listákhoz  tartozó
        mandátumok  számának  időszakos  felülvizsgálatára.  Az  elmúlt
        tizenöt  évben  nem  is  került sor az  alkotmányos  átalakulás
        idején rögzített kerülethatárok és listás mandátumszámok átfogó
        felülvizsgálatára.  A  Vr.  módosítása  általában  csak   akkor
        történt  meg, ha azt közigazgatási változás szükségessé  tette.
        (Például, ha valamelyik település az egyik megyéből kiválva egy
        másikhoz    csatlakozott.)   Mindemellett    törvényben    kell
        meghatározni,   hogy   közvetlenül  a  választásokat   megelőző
        időszakban  milyen kivételes esetekben módosíthatók  az  egyéni
        választókerületi   határok.  Tehát   a   törvényhozásnak   kell
        rendelkeznie  az időszakos felülvizsgálatot végző intézményről,
        a   felülvizsgálat  idejéről,  valamint  a  választások  előtti
        beavatkozási korlátozásról.

        A  törvényhozás  a  választókerületekre  vonatkozó  szabályozás
        kialakításakor  a  választójoggal  rendelkezők  számához  és  a
        teljes   lakosságszámhoz  is  igazíthatja  a  mandátumszámokat.
        Azonban  tekintettel kell lenni arra, hogy  a  jelen  határozat
        indokolásának  II.  pontjában kifejtettek  szerint  az  egyenlő
        képviselet  a  választójoggal nem rendelkezőkre is  vonatkozik.
        Ezért   a   választójoggal  rendelkezők  számához  viszonyított
        mandátumszám  csak  akkor  felel  meg  az  Alkotmánynak,  ha  a
        választójoggal  rendelkezők  és a teljes  lakosság  aránya  nem
        mutat  érdemi  eltérést  az ország egyes területein.  Ellenkező
        esetben  nem  csak a választópolgárokat, hanem  valamennyi  ott
        lakó  személyt számításba kell venni. A választópolgárok  száma
        és a lakosságszám arányait az Alkotmánybíróság jelen ügyben nem
        vizsgálta.

        2.3.  Az  Alkotmánybíróság utólagos normakontroll  keretében  –
        indítvány hiányában – nem foglalt állást a hatályos szabályozás
        jogforrási    szintjéről.    A    mulasztásban    megnyilvánuló
        alkotmányellenesség  vizsgálatakor az Alkotmánybíróság  azonban
        figyelembe  vette,  hogy a mai rendszerben a  választókerületek
        területe   függ   az  állam  közigazgatási  tagozódásától.   Az
        Alkotmány  41.  § kimondja: „(1) A Magyar Köztársaság  területe
        fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik.  (2)  A
        főváros   kerületekre   tagozódik.   A   városokban   kerületek
        alakíthatók.”  Az  Alkotmány 19.  §  (3)  bekezdés  l)  pontja,
        valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény
        (a  továbbiakban:  Ötv.) 93. § (4) bekezdése alapján  a  megyék
        összevonásáról,          szétválasztásáról,          határainak
        megváltoztatásáról,  elnevezéséről és  székhelyéről,  a  megyei
        jogú  várossá  nyilvánításról, valamint  a  fővárosi  kerületek
        kialakításáról az Országgyűlés dönt. Ugyanakkor az Ötv.  94.  §
        b)  pontja  szerint  a  városi cím adományozásáról,  továbbá  a
        község    alakításáról,   egyesítéséről,   a    községegyesítés
        megszüntetéséről, a város, község elnevezéséről –  az  érintett
        önkormányzatok  kezdeményezésére – a köztársasági  elnök  dönt.
        Mivel  a községek, városok létrehozatala, egyesítése stb. kihat
        az  egyéni  választókerületekre, ezért – a hatályos szabályozás
        szerint   –  a  változtatások  általában  a  Vr.  mellékletének
        módosítását indokolják.

        Az  Alkotmányból  nem  következik, hogy a  községek  alakítása,
        egyesítése,  illetve  a  városi  cím  adományozása  (amelyekkel
        összefüggésben    az    Országgyűlésnek    nincs     hatásköre)
        szükségképpen a választási rendszert meghatározó –  kétharmados
        –  törvények  módosításának kényszerét vonja maga után.  Ha  az
        időről időre előforduló közigazgatási változásokat késedelmesen
        vagy  egyáltalán nem követné a választási törvények módosítása,
        akkor   a   választások  kivihetetlenné   válnának.   Ezért   a
        szabályozás  rugalmasságának biztosítását  az  Alkotmánybíróság
        lényeges szempontnak tekinti.

        Mindazonáltal alkotmányossági szempontból jelentős  veszélyeket
        hordoz magában, ha a Kormány megfelelő törvényi korlátok nélkül
        határozhatja meg a választókerületek területét. Amint  arra  az
        Alkotmánybíróság  jelen határozat indokolásának  II.  pontjában
        utalt,  a  választókerületek  határaival  való  manipuláció,  a
        választás  eredményének  a  politikai erőviszonyok  mesterséges
        átalakítását  célzó  előzetes befolyásolása minden  körülmények
        között  ellentétes  az  Alkotmány 71. §  (1)  bekezdésével.  Az
        Alkotmányból  az  következik, hogy törvényi szinten  jelenjenek
        meg    azok   a   lényeges   garanciák,   amelyek   megfelelően
        körülhatárolják  a Kormány, valamint a későbbi  –  esetleg  nem
        kétharmados  többséghez kötött – törvényhozás  mozgásterét,  és
        biztosítják  az  Alkotmány  71. §  (1)  bekezdéséből  következő
        egyenlő választójog elvének érvényesülését.

        3.   Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   a   törvényi
        szabályozás  ismertetett hiányosságai az Alkotmány  71.  §  (1)
        bekezdésében  rögzített egyenlő választójog  alapelve  és  azon
        belül    a   szavazatok   súlyára   vonatkozó   alkotmányossági
        követelmények  sérelmével járnak. Amint azt az Alkotmánybíróság
        a  jelen határozat indokolásának II. pontjában hangsúlyozta,  a
        választójogi  szabályozás nem tehet indokolatlan különbséget  a
        választópolgárok egyes csoportjai között. Másfelől közelítve: a
        körzethatárok    és    a   listákról   szerezhető    mandátumok
        meghatározásának sem célja, sem eredménye nem  lehet  az,  hogy
        egyes  választói csoportokhoz tartozó személyek  indokolatlanul
        hátrányosabb helyzetbe kerülnek másokhoz képest.

        Mivel  a  jelenlegi  törvényi szabályozás  nem  tartalmazza  az
        Alkotmány  71.  §  (1) bekezdésének érvényesüléséhez  szükséges
        garanciákat,    az    Alkotmánybíróság    hivatalból    eljárva
        megállapította:   az   Országgyűlés   jogalkotói    feladatának
        elmulasztásával alkotmányellenes helyzetet idézett elő azáltal,
        hogy  nem teremtette meg maradéktalanul az Alkotmány 71. §  (1)
        bekezdésébe  foglalt egyenlő választójog alapelvéből  következő
        alkotmányossági    követelmények    érvényesülését    biztosító
        jogszabályi feltételeket.

        4.    Az    Alkotmánybíróság   a   mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenesség  megállapításával egyidejűleg  felhívta  az
        Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2007.  június  30-ig
        tegyen   eleget.   A  határidő  megállapításánál   a   testület
        tekintettel   volt   arra,  hogy  alkotmányossági   szempontból
        rendkívül  aggályos,  ha a választásokat  közvetlenül  megelőző
        időszakban  kerül sor a törvénymódosításra és annak megfelelően
        az egyéni választókerületek területének és a területi listákról
        megszerezhető mandátumok számának átfogó felülvizsgálatára.

        Az  Alkotmány  20. § (1) bekezdése kimondja: „Az  országgyűlési
        képviselők  általános választását – az Országgyűlés  feloszlása
        vagy  feloszlatása  miatti választás  kivételével  –  az  előző
        Országgyűlés  megválasztását követő negyedik  év  április  vagy
        május hónapjában kell megtartani.” Ez alapján a következő – nem
        rendkívüli – országgyűlési képviselő-választásra 2006.  április
        vagy   május   hónapban  kerülhet  sor.  Így   a   mulasztásban
        megnyilvánuló     alkotmányellenesség     megszüntetése      az
        országgyűlési képviselők Alkotmány 20. § (1) bekezdése  alapján
        megtartandó  választását  követően megalakuló  új  Országgyűlés
        kötelessége lesz.

        Megjegyzi  az  Alkotmánybíróság,  hogy  határozata  nem  érinti
        azoknak    az    országgyűlési   képviselő-választásoknak    az
        alkotmányosságát,   amelyeket  a  jelen   határozatban   előírt
        törvénymódosítást,   valamint   az   egyéni   választókerületek
        területének  és  a területi listákról megszerezhető  mandátumok
        számának   átfogó  felülvizsgálatát  megelőzően  tartottak.   A
        választási rendszert meghatározó jogszabályoknak hosszú  távon,
        stabilan  kell biztosítaniuk az Alkotmány 71. §-ában  felsorolt
        választási elvek érvényesülését. Ennek kialakítására, a hiányzó
        rendelkezések pótlására a választásokat követően kerülhet  sor.
        Az Alkotmánybíróság továbbá megjegyzi, hogy jelen határozatával
        az      országgyűlési     képviselő-választásokra     vonatkozó
        szabályozással   összefüggésben  állapított  meg   mulasztásban
        megnyilvánuló    alkotmányellenességet,    de    a    határozat
        indokolásának   II.   részében   kifejtett   elvi    szempontok
        értelemszerűen  irányadók az Alkotmány 71. §  (1)  bekezdésében
        nevesített többi választás esetében is.

        5.  Az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény, valamint  a
        mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
        tekintettel  elrendelte  a  határozat  Magyar  Közlönyben  való
        közzétételét.
                                 Dr. Holló András
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                Dr. Bagi István                  Dr. Bihari Mihály
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Erdei Árpád                Dr. Harmathy Attila
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Kiss László               Dr. Kukorelli István
                alkotmánybíró                 előadó alkotmánybíró
                                         
                        Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                   alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Certain parts of Act XXXIV of 1989 on the election of Members of Parliament and Decree 2/1990 on the demarcation of specific voting districts
          Number of the Decision:
          .
          22/2005. (VI. 17.)
          Date of the decision:
          .
          06/14/2005
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2005-2-002?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0022_2005.pdfen_0022_2005.pdf