A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára, valamint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok
tárgyában meghozta a következő
határozatot :
1. a/ Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a jogtanácsosi
tevékenységről szóló 1983. évi 3. törvényerejű rendelet 4. §
második mondata alkotmányellenes, ezért e rendelkezést
megsemmisíti.
A törvényerejű rendelet 4. §-a a következő szöveggel marad
hatályban : "4. § A jogtanácsos annál a bíróságnál, vagy
ügyészségnél, amelynél korábban bíró, vagy ügyész volt, e
foglalkozásának megszűnésétől számított két éven belül jogi
képviselőként nem járhat el. "
b/ Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az ügyvédségről
szóló 1983. évi 4. törvényerejű rendelet 7. § első
mondatának "vagy hatóságnál, " és " vagy más érdemi
ügyintéző volt" szövegrésze, továbbá a 7. § második mondata
alkotmányellenes, ezért e rendelkezéseket megsemmisíti.
A törvényerejű rendelet 7. §-a a következő szöveggel marad
hatályban : "7. § Az ügyvéd annál a bíróságnál,
ügyészségnél, amelynél az ügyvédi kamarai tagsága előtt
bíró, ügyész volt, két éven át nem járhat el. "
c/ Az Alkotmánybíróság az alkotmányellenesség
megállapítására irányuló további indítványokat elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása tárgyában előterjesztett
indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a kifogásolt rendelkezések konkrét
ügyben történő alkalmazásának megtiltására vonatkozó
kérelmet visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A jogtanácsosi tevékenységről szóló 1983. évi 3.
törvényerejű rendelet ( a továbbiakban : Jtvr. ) 4. §-a
szerint : "A jogtanácsos annál a bíróságnál, vagy
ügyészségnél, amelynél korábban bíró, vagy ügyész volt, e
foglalkozásának megszűnésétől számított két éven belül jogi
képviselőként nem járhat el. E korlátozás alól az
igazságügy-miniszter, illetőleg a legfőbb ügyész felmentést
adhat. "
Hasonlóan rendelkezik az ügyvédségről szóló módosított 1983.
évi 4. törvényerejű rendelet ( a továbbiakban : Ütvr. ) 7.
§-a is : "Az ügyvéd annál a bíróságnál, ügyészségnél vagy
hatóságnál, amelynél az ügyvédi kamarai tagsága előtt bíró,
ügyész vagy más érdemi ügyintéző volt, két éven át nem
járhat el. Ez alól az igazságügy-miniszter felmentést adhat.
"
2. Az indítványozók szerint a hivatkozott rendelkezések több
alkotmányos alapjogot korlátoznak.
2. 1 Véleményük szerint a Jtvr. és Ütvr. rendelkezései a
bírák és ügyészek "röghözkötöttségét" eredményezik, mivel
lehetetlenné teszik számukra a szabad pályamódosítást.
Sérelmet szenved tehát a foglalkozás szabad megválasztásához
való jog ( Alkotmány 70/B § (1) bek. ) .
2.2 Hivatkoznak az indítványozók az Alkotmány 9. § (2)
bekezdésében foglalt vállalkozáshoz való jognak és a
gazdasági verseny szabadságának sérelmére is. Álláspontjuk
szerint ugyanis a Jtvr. -ben és Ütvr. -ben szereplő
szabályok korlátozzák a jogtanácsosi és ügyvédi tevékenység
vállalkozás keretében történő gyakorlását. A jogi képviselet
részleges és átmeneti tilalma pedig az egyenlő feltételeken
alapuló szabad versenyt is jelentősen gátolja.
2.3 Az indítványozók szerint a korlátozó szabályok
diszkriminatívak, mivel nehezítik az ügyvédi és jogtanácsosi
pálya választását és hátrányos helyzetet teremtenek a jogi
képviselet ellátásánál. Mindez az Alkotmány 70/A § (1) és
(2) bekezdésében foglalt hátrányos megkülönböztetés
tilalmába ütközik.
2.4 Az indítványok szerint a jogi képviselet korlátozása
ellentétes az Alkotmány 64. §-ával is. Az érvelés szerint
sem az ügyvéd, sem a jogtanácsos nem fosztható meg attól a
jogtól, hogy "egyedül vagy másokkal együttesen írásban
kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv
elé. "
2.5 A kifogásolt szabályok alkotmányellenessége egyes
indítványok szerint abban is megmutatkozik, hogy végső fokon
a jogkereső közönség védelemhez ( védőhöz ) való jogát
korlátozza ( Alkotmány 57. § (3) bek. ) .
2.6 Az indítványok nagy nyomatékkal hivatkoznak a bírói
függetlenség elvére ( Alkotmány 50. § (3) bekezdés ) . Úgy
látják ugyanis, hogy a jogalkotó azért állított fel
korlátozó szabályokat, mert eleve feltételezi a bírákról,
hogy befolyásolhatók.
2.7 Két indítványozó kérte a Jtvr. 4. §-ában és az Ütvr. 7.
§-ában foglalt felhatalmazás alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését. A két jogszabály
felhatalmazza az igazságügy-minisztert, illetve a legfőbb
ügyészt, hogy a kizáró szabály alkalmazása alól felmentést
adjon. A diszkrecionális jogkör gyakorlásánál a jogszabályok
megkötést nem tartalmaznak és így a jogkör ellenőrzésére
semmilyen lehetőség nincsen.
2.8 Az indítványozók a jogalkotó részéről mulasztással
előidézett alkotmányellenességet is felfedezni vélnek és
annak megállapítását kérik az Alkotmánybíróságtól, hogy a
törvényalkotó elmulasztotta alapjogvédelmi kötelességének
teljesítését ( Alkotmány 8. § (2) bek. ) .
2.9 Az egyik indítványozó alkotmányjogi panaszt terjesztett
elő. Kérte, hogy az Alkotmánybíróság az Ütvr. és Jtvr.
sérelmezett rendelkezéseinek alkalmazását zárja ki a Pesti
Központi Kerületi Bíróság ( PKKB ) Gazdasági Csoportja előtt
folyamatban levő 3. G. 300. 564/1995. és a 17. G. 303.
164/1994. számú ügyekben.
II.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. 1 Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Jtvr. -ben és
az Ütvr. -ben foglalt részleges és időleges jogi képviselet
korlátozása olyan szabály, amelynek célja a bírói
függetlenség védelme, valamint annak az alkotmányos
alapjognak a biztosítása, hogy bárki ügyében független és
pártatlan bíróság igazságos ítéletet hozzon ( Alkotmány 50.
§ (3) bek. és 57. § (1) bek. ) . Az Európai Emberi Jogi
Egyezmény 6. cikke hasonlóan rendelkezik és pártatlan,
független bíróság tisztességes eljárásának követelményét
írja elő. Az Alkotmánybíróság a bírák függetlenségéről és a
bírói hatalomról több határozatában foglalt állást. "A bírói
hatalom - amely elválik a törvényhozó és végrehajtó
hatalomtól - az állami hatalomnak az a megnyilvánulása,
amely az erre rendelt szervezet útján a vitássá tett vagy
megsértett jogról - törvényben szabályozott eljárás során
kötelező erővel dönt. " ( 59/1991. (X. 31.) sz. AB
határozat, ABH 1991. 267. o. ) A bírói hatalomhoz
kapcsolódó, az eljárási törvényben szabályozott közhatalmi
tevékenység az igazságszolgáltatás.
Az igazságszolgáltatásban való részvétel az ügyészség
alkotmányos kötelessége. Az Alkotmány 51. § (1) bekezdése
szerint az ügyészség gondoskodik az állampolgárok jogainak
védelméről és a bűncselekmények üldözéséről. A bűnüldözés
révén és a vádképviselet útján az ügyészség önálló
nevesített jogosítványokkal ( vádképviselet és vádelv )
résztvevője az igazságszolgáltatásnak. Az Alkotmány 51. §
(2) bekezdése szerint az ügyészség "képviseli a vádat a
bírósági eljárásban. " A büntető eljárás központi része a
bírói eljárás ugyan, de az ítélő szakasz előkészítése is
része az igazságszolgáltatásnak, mint közhatalmi
tevékenységnek. Ennek a törvényben szabályozott eljárásnak
alkotmányos alapelve a védelem jogának érvényesülése és
érvényesítése is. A védő szerepére és eljárásjogi
helyzetére, különösen pedig a védő, a jogi képviselő sajátos
jogállására vonatkozóan az Alkotmánybíróság a 22/1994.
(IV.16.) AB határozatában ( ABH 1994. 130-131. o. ) a
következőket állapította meg : "Az ügyvédi foglalkozás
elsősorban az igazságszolgáltatáshoz és jogalkalmazáshoz
kapcsolódó tevékenység. Az igazságszolgáltatásban védőként,
vagy jogi képviselőként való közreműködés alkotmányos
követelmény, és az eljárási törvények kötelező előírása. Az
ügyvéd ( a jogi képviselő ) eljárásjogi státusát és
helyzetét törvény szabályozza, eljárásbeli jogait és
kötelességeit ugyancsak törvény írja elő. Az ügyvéd
tevékenységét és feladatait tehát nem lehet önmagában
megítélni és önmagában szabályozni, hanem csak annak az
eljárásjogi rendszernek függvényében, amelyben tevékenysége,
feladata magának a rendszernek egésze, és amely rendszerből,
a rendszer munkamegosztásából következik a foglalkozás
sajátképpenisége. A foglalkozás sajátossága tehát az
igazságszolgáltatás és jogalkalmazás rendszeréből folyik
azon túl, hogy az igazságszolgáltatáshoz és jogalkalmazáshoz
kapcsolódik. Az ügyvédi foglalkozásgyakorlás szabályai
közjogi tartalmú, illetve vonatkozású normák. "
A pártatlanság, az elfogulatlan és tisztességes eljárás
alkotmányos követelmény. Ennek eljárásjogi biztosítékai
többek között az ún. eljárási kizárási szabályok ( Pp. 13-
21. §-ok és Be. 35-43. § ) . Ezek a szabályok az adott
eljárásjogi funkcióval összeférhetetlen esetekre
vonatkoznak. Ezekhez a kizárási szabályokhoz társulnak az
indítványokban támadott további szabályok. Ez utóbbiak olyan
hivatal- és foglalkozásváltási esetekre vonatkoznak, amelyek
eljárásjogi státusváltással, eljárási szerepváltással
függenek össze.
A kifogásolt szabályok nem teszik lehetővé, hogy volt bíró
vagy ügyész ügyvédként vagy jogtanácsosként foglalkozásának
megszűnésétől számított két éven belül jogi képviselőként
eljárjon, de csak annál a bíróságnál vagy ügyészségnél, ahol
megelőzően ügyész vagy bíró volt. Ez a jogkorlátozás
alkotmányos indokon nyugszik : a bíróságok befolyástól
mentes eljárását hivatott elősegíteni és annak megelőzését,
hogy az igazságszolgáltatás pártatlanságát és az eljárás
tisztességét bárki megkérdőjelezhesse. Az Alkotmánybíróság a
67/1995. (XII. 7.) AB határozatában már megállapította :
"El kell kerülni minden olyan helyzetet, amely jogos
kétséget kelt a bíró pártatlansága tekintetében". ( ABH
1995. 347. ) Az előírások az egyes eljárásokban lehetségesen
előforduló kétértelmű helyzetek megelőzését szolgálják,
mivel a peres felekben esetleg felmerülő kétségeket is
alkalmasak eloszlatni.
1.2 Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a pártatlan
igazságszolgáltatáshoz való jog érvényesülésének alkotmányos
indokával nem függ össze a "volt hatósági érdemi ügyintéző"
képviseleti jogának korlátozása annál a hatóságnál, ahol
szolgálatot teljesített. Nincs tehát alkotmányos indok a
kizárásra, mivel nem érinti a védendő alkotmányos alapjogot.
1.3 Nem helytálló az indítványozók érvelése abban a
tekintetben, hogy a hivatkozott szabályok alkotmányellenesen
korlátozzák a foglalkozás szabad megválasztásának alapjogát
( Alkotmány 70/B § (1) bek. ) .
Az Alkotmánybíróság a 21/1994. (IV. 16.) AB határozatában
részletesen kifejtette a foglalkozáshoz való alapjog
természetére és korlátozhatóságára vonatkozó álláspontját.
Eszerint ez az alapjog a szabadságjogokhoz hasonló
védelemben részesül az állami beavatkozások és korlátozások
ellen. A korlátozások alkotmányossága azonban más-más mérce
alapján minősíthető aszerint, hogy a foglalkozás gyakorlását
vagy annak szabad megválasztását korlátozza-e az állam. A
foglalkozáshoz való jogot az veszélyezteti a legsúlyosabban,
ha az illető tevékenységtől az érintett el van zárva, azt
nem választhatja. A vizsgált esetben a szabályok egyáltalán
nem érintik a foglalkozás szabad megválasztását, hiszen ezek
éppen az ügyvédként és jogtanácsosként való működést
rendezik. Érintik viszont a foglalkozás gyakorlását, ezen
belül is a képviseleti jogot. Az Alkotmánybíróság említett
határozatában a foglalkozás gyakorlás korlátozásának
alkotmányos mércéjét a szakmai és célszerűségi
indokoltságban állapította meg és utalt arra, hogy itt
alapjogi problémát csak a határesetek okoznak. Az
Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kizárási szabályok
szakmailag indokoltak és célszerűek, de a szigorúbb
alkotmányossági mércével mérve is megállják helyüket. A
pártatlan bíráskodáshoz való jog tekintetében a korlátozás
szükséges és arányos.
A vállalkozás alapjogának korlátozásával kapcsolatos
indítványozói érvelésre ugyanaz vonatkozik, mint amit a
foglalkozás szabad megválasztására és gyakorlására
vonatkozóan az Alkotmánybíróság leszögezett.
1.4 Alaptalan az indítványozók hivatkozása a verseny
szabadságának alkotmányellenes korlátozására. Az
Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a gazdasági
verseny szabadsága nem alapjog, hanem "a piacgazdaság
működésének olyan feltétele, amelynek meglétét és működését
biztosítani az Alkotmány 9. § (1) bekezdése értelmében az
államnak feladata. A szabad versenynek azonban külön
alkotmányossági mércéje nincs. " ( 21/1994. (IV. 16.) AB
hat. ABH 1994. 120. o. ) A kifogásolt szabályok nem a
piacgazdaság működésével kapcsolatos szabad versenyre
vonatkoznak és így nincs közöttük alkotmányossági
összefüggés.
1.5 Téves az indítványozók hivatkozása az Alkotmány 64. §-
ára is. Ez a jog ugyanis, mint ún. petíciós jog, nem áll
alkotmányos összefüggésben az ügyvédek és jogtanácsosok jogi
képviseletre való jogával és foglalkozásuk gyakorlásával. A
petíciós jog nem ügyvédi és nem jogtanácsosi jog és így nem
függ össze a védelemhez való joggal.
1.6 Az indítványozók megalapozottan támadják a Jtvr. és
Ütvr. rendelkezéseit, amelyek diszkréciós jogkörben
felmentést engedélyeznek a szabályok alól. A személyes
belátáson nyugvó jogkör megadása végső fokon az államhatalmi
ágak elválasztásának elvébe ütközik és azért
alkotmányellenes, mivel e jogkör gyakorlása beavatkozást
jelent a bírói hatalmi ág és a hozzá kapcsolódó, az
igazságszolgáltatásban közreműködők tevékenységébe.
Az Alkotmánybíróság a 22/1994. (IV. 16.) AB határozatában
leszögezte : "Az ügyvédi foglalkozás gyakorlásának
tevékenységformái normatívan előírtak és formalizáltak... Az
ügyvédi hivatás megkülönböztető jegye, hogy szellemi
szabadfoglalkozásként olyan magántevékenység, amely a
közhatalmi szervek működési körében garanciális okokból
hangsúlyozottan magántevékenységként különül el a
közhatalomtól... a szervezett közhatalommal szemben
magántevékenységként intézményes tekintélyt, intézményes
jogvédelmet, intézményes ellensúlyt" biztosít. Ehhez képest
a foglalkozás jogosítványaiba történő végrehajtó hatalmi
beavatkozás ( igazságügyminiszter ) alkotmányellenes.
Alkotmányellenes az is, hogy az igazságszolgáltatás
résztvevőjeként ( legfőbb ügyész ) a másik résztvevő
státusára kiható döntést hozzon.
1.7 Az egyik indítványozó megalapozatlanul hivatkozik arra,
hogy mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet
kellene megállapítani többek között azért is, mert az
Országgyűlés elmulasztotta alapjogvédelmi kötelezettségét.
Az Országgyűlés nem marasztalható el mulasztásban, hiszen a
kifogásolt szabályok nem teremtettek alkotmányellenes
helyzetet. Ellenkezőleg : valamely alkotmányos alapjog
védelme érdekében, alkotmányos indokkal, szükséges és
arányos mértékben korlátoztak jogokat. A mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet pedig csak akkor lehetne
egyébként is megállapítani, ha "a jogalkotó szerv a
jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta és ezzel alkotmányellenességet idézett elő".
( Abtv. 49. § (1) bek. ) A jelen esetben azonban a
jogalkotót ilyen külön kötelezettség nem terhelte.
1.8 Az egyik indítványozó kérését, amely arra irányult, hogy
a kifogásolt szabályok alkalmazását két folyamatban levő
ügyben zárja ki, az Alkotmánybíróság érdemben nem vizsgálta.
A kérelem ugyanis nem tekinthető az Abtv. 48. § (1)
bekezdésében meghatározott alkotmányjogi panasznak és így az
Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre az ügyben eljárni. Ezért
az Alkotmánybíróság hatáskör hiánya miatt a kérelmet
visszautasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |