Hungarian
Ügyszám:
.
684/B/2001
Előadó alkotmánybíró: Strausz János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 684/B/2001. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/1545
.
A döntés kelte: Budapest, 12/07/2004
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabályok  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                            határozatot:

    Az    Alkotmánybíróság   a   büntetések    és    intézkedések
    végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejű rendelet 44-
    45.  §-ai,  117.  §  (1) bekezdésének b) pontja,  valamint  a
    szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának
    szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet 102. §-a és
    104.    §-a   alkotmányellenességének   megállapítására    és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
                                Indokolás

                                   I.

      Az indítványozó kiegészített indítványában a büntetések és az
      intézkedések  végrehajtásáról szóló 1979.  évi  11.  tvr.  (a
      továbbiakban Bvtvr.) 44-45. §-ai, 117. § (1) bekezdésének  b)
      pontja,   valamint   a  szabadságvesztés   és   az   előzetes
      letartóztatás  végrehajtásának  szabályairól  szóló   6/1996.
      (VII. 12.) IM rendelet (a továbbiakban: R.) 102. §-a és  104.
      §-a alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
      kérte.

      Az    indítványozó    álláspontja   szerint    az    előzetes
      letartóztatásban   lévő   terheltek,   illetve   a    jogerős
      szabadságvesztésre   elítéltek  munkavégzési   kötelezettsége
      elsősorban   sérti  az  Alkotmány  70/B.  §  (1)  bekezdését,
      másodsorban az Alkotmány 54. § (1) és (2) bekezdését, mert az
      előzetes  letartóztatásban lévő, valamint  szabadságvesztésre
      elítélt   személyek   akaratuk   ellenére   semmiféle   munka
      elvégzésére,  még zárkájuk takarítására sem kötelezhetők.  Ez
      ugyanis kényszermunka lenne, amit mind az Alkotmány,  mind  a
      nemzetközi jog tilalmaz.

      Az  Alkotmánybíróság az indítványt megküldte  az  igazságügy-
      miniszternek észrevételezés végett.

                                   II.

      Az  indítvány elbírálása során az Alkotmánybíróság az  alábbi
      jogszabályokat vizsgálta:

      Alkotmány:
      „54.   §   (1)   A  Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
      veleszületett  joga van az élethez és az emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
      (2)   Senkit  nem  lehet  kínzásnak,  kegyetlen,  embertelen,
      megalázó  elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és  különösen
      tilos  emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy  tudományos
      kísérletet végezni.”
      „70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
      munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.”

      Az  Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI. ülésszakán, New Yorkban
      1966.  december  16-án elfogadott Polgári és Politikai  Jogok
      Nemzetközi Egyezségokmánya kihirdetéséről szóló 1976. évi  8.
      törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Egyezségokmány):
      „8. Cikk
      1.  Senkit  sem lehet rabszolgaságban tartani; a rabszolgaság
      és a rabszolga-kereskedelem minden formájában tilos.
      2. Senkit sem lehet szolgaságban tartani.
      3.   a)  Senkit  sem  lehet  kényszer-  vagy  kötelező  munka
      végzésére kötelezni;
      b)   ennek  a  bekezdésnek  az  a)  pontját  nem  lehet   úgy
      értelmezni,  hogy  az azokban az országokban,  ahol  valamely
      bűncselekmény   miatti  büntetésként  kényszermunkával   járó
      szabadságvesztést lehet kiszabni, megakadályozná az illetékes
      bíróság  által hozott ilyen ítélettel elrendelt kényszermunka
      végrehajtását;
      c) e bekezdés szempontjából a „kényszer- vagy kötelező munka”
      kifejezés nem foglalja magában:
      (i)  azt  a  b) pontban nem említett munkát vagy szolgálatot,
      amely rendszeresen megkövetelhető a törvényes bírói határozat
      alapján  letartóztatásban  levő vagy  az  ilyen  határozattal
      feltételesen szabadlábra helyezett személytől;
      (ii) a katonai jellegű szolgálatot és olyan országokban, ahol
      a katonai szolgálat lelkiismereti okokból történő megtagadása
      lehetővé  van  téve, a köz javára végzett olyan  szolgálatot,
      amelyet a törvény a katonai szolgálatot lelkiismereti okokból
      megtagadó személyektől megkövetel;
      (iii)   a   közösség   életét  vagy   jólétét   veszélyeztető
      szükséghelyzet  vagy  természeti  csapás  esetében  megkívánt
      szolgálatot;
      (iv)  minden  olyan munkát vagy szolgálatot, amely  a  rendes
      polgári kötelezettségek része.”

      Az  emberi  jogok  és  az alapvető szabadságjogok  védelméről
      szóló,  Rómában,  1950. november 4-én kelt  Egyezmény  és  az
      ahhoz  tartozó  nyolc  kiegészítő jegyzőkönyv  kihirdetéséről
      szóló 1993. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Egyezmény):
      „4. Cikk – Rabszolgaság és kényszermunka tilalma
      1.   Senkit   sem  lehet  rabszolgaságban  vagy  szolgaságban
      tartani.
      2.  Senkit sem lehet kényszer- vagy kötelező munkára  igénybe
      venni.
      3.  E  Cikk  szempontjából a „kényszer- vagy kötelező  munka”
      kifejezés nem foglalja magában:
      a)   azt   a   munkát,   amelyet  az   Egyezmény   5.   Cikke
      rendelkezéseinek    megfelelően    eszközölt    letartóztatás
      folyamán,  vagy  az  ilyen letartóztatás  történt  feltételes
      szabadlábra helyezés idején általában megkövetelnek;
      b)   a  katonai  jellegű  szolgálatot,  illetőleg  a  katonai
      szolgálatot   lelkiismereti   okokból   megtagadó   személyek
      esetében  olyan  országokban,  amelyekben  ezt  elismerik,  a
      kötelező katonai szolgálat helyett megkívánt szolgálatot;
      c)  a  közösség  létét vagy jólétét fenyegető  szükségállapot
      vagy természeti csapás esetén előírt szolgálatot;
      d)  a  rendes  állampolgári  kötelezettségek  körébe  tartozó
      munkát vagy szolgálatot.”

      Bvtvr.:
      „44.  §  (1)  Az  elítéltek munkáltatása  a  szabadságvesztés
      végrehajtásának  fontos része. Célja az, hogy  elősegítse  az
      elítélt  testi és szellemi erejének fenntartását, lehetőséget
      adjon a szakmai gyakorlottság megszerzésére és fejlesztésére,
      és   ezáltal   megkönnyítse,  hogy  a  szabadulása   után   a
      társadalomba beilleszkedjék.
      (2) Az elítéltet a büntetésvégrehajtási intézet adottságainak
      megfelelően     kell    társadalmilag    hasznos     munkával
      foglalkoztatni.
      (3)  A  munka kijelölésénél figyelembe kell venni az  elítélt
      testi  és  szellemi képességeit, lehetőség szerint a  szakmai
      képzettségét és érdeklődését is.
      45.  § (1) Az elítéltnek a munkavégzéssel kapcsolatos jogaira
      és  kötelezettségeire a munkajog általános  rendelkezései  az
      irányadók,   a  büntetésvégrehajtás  sajátosságaiból   fakadó
      eltérésekkel.
      (2)   Gondoskodni   kell   az   egészséges   és   biztonságos
      munkavégzésről.
      (3)    Az   elítélt   munkaideje   megegyezik   a   munkajogi
      rendelkezésekben megállapított munkaidővel.
      (4)  Az  elítéltet  munkájáért az  általános  bérezési  elvek
      figyelembevételével  kell díjazni. Ha az elítélt  munkavégzés
      helyett  tanulmányokat  folytat, ennek idejére  jogszabályban
      meghatározott mértékű pénzbeli térítésre jogosult.
      (5)   Ha   a   büntetés-végrehajtási  intézet  az   elítéltet
      átmenetileg   nem  tudja  munkával  foglalkoztatni,   és   az
      elítéltnek nincs letétben levő pénze, a büntetés-végrehajtási
      intézet   gondoskodik   az  elítélt   legfontosabb   személyi
      szükségleteire fordítható összegről.
      (6)  Az  elítéltet  egyévi  munkavégzés  után  húsz  munkanap
      fizetett szabadság illeti meg.”
      „117. § (1) Az előzetesen letartóztatott köteles
      [a) ...]
      b)   a  büntetésvégrehajtási  intézet  tisztán  tartását   és
      ellátását  szolgáló  munkában díjazás nélkül,  alkalomszerűen
      részt venni.”

      R.:
      „102.  § (1) Nem minősül munkáltatásnak az elítéltnek  a  Bv.
      tvr.  33. §-a (1) bekezdésének e) pontja alapján, az  intézet
      tisztán   tartásában  és  ellátásában  való  díjazás  nélküli
      kötelező részvétele.
      (2)  A  díjazás nélküli munkavégzés ideje a napi  négy  órát,
      havonta  összesen  a huszonnégy órát nem  haladhatja  meg.  A
      munkavégzést  megelőzően  az elítélt munkavégző  képességéről
      orvosi  nyilatkozatot kell beszerezni. Az  intézet  orvosa  a
      díjazás  nélküli munkavégzés idejét az elítélt  egészségi  és
      fizikai állapotára vagy életkorára tekintettel csökkentheti.
      (3)  A  díjazás  nélküli  munkavégzés  idejére  az  elítéltet
      szükség  szerint  el kell látni munkaruhával  és  lábbelivel,
      szakmai   és   munkavédelmi  oktatásban   kell   részesíteni,
      balesetét a munkabalesetre vonatkozó jogszabály szerint  kell
      elbírálni.
      (4)    A    díjazás   nélküli   munkavégzésről   az   intézet
      nyilvántartást vezet.”
      „104. § (1) Az elítélt munkába állításáról – a munkakör és  a
      munkáltató megjelölésével – a befogadási bizottság dönt.
      (2) Mentesül az elítélt a munkavégzési kötelezettség alól:
      a) amíg állampolgári kötelezettségét teljesíti;
      b)  közeli hozzátartozója súlyos betegsége vagy halála esetén
      legalább  két  munkanapon át, ha a parancsnok  a  látogatást,
      illetve a temetésen való részvételt engedélyezte;
      c) ha keresőképtelen beteg;
      d)  a kötelező orvosi vizsgálat teljes időtartamára, valamint
      a  véradás  miatt  távol  töltött időre,  de  legfeljebb  egy
      munkanapra;
      e)   ha  elháríthatatlan  ok  miatt  nem  tud  a  munkahelyén
      megjelenni;
      f) a munkáltató engedélye alapján.
      (3)    A    munkavégzési   kötelezettség   alóli   mentesülés
      szempontjából elháríthatatlan oknak minősül az intézetnek  az
      elítélt  jogai  érvényesítésével, illetve  a  kötelezettségei
      teljesítésével kapcsolatos, valamint a fogvatartás  rendjének
      és biztonságának a fenntartása érdekében tett intézkedése.”

                                  III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy   a
      támadott  rendelkezések beleütköznek-e az Alkotmány  70/B.  §
      (1)   bekezdésébe,  nevezetesen  hogy  az  elítéltek  és   az
      előzetesen  fogvatartottak vonatkozásában  van-e  alkotmányos
      lehetőség a kötelező munkavégzés előírására.

      1.1.  Az Alkotmánybíróság 21/1994. (IV. 16.) AB határozatában
      kifejtette  a  munkához  és  a  foglalkozáshoz  való  alapjog
      természetére és korlátozhatóságára vonatkozó álláspontját. Az
      Alkotmánybíróság e határozatában elhatárolta a munkához  való
      jog  „alanyi”  és „szociális” oldalát. Előbbit a  foglalkozás
      szabad megválasztása és gyakorlása alapjogával azonosítja, és
      az állami beavatkozásokkal, korlátozásokkal szemben részesíti
      a  szabadságjogokhoz hasonló védelemben. A munkához való  jog
      szociális oldala az állam azon kötelezettségét alapozza  meg,
      hogy   megfelelő   foglalkozáspolitikával   rendelkezzen    –
      munkahelyteremtéssel,  szociális  hálóval   -,   azaz   aktív
      cselekvést vár el az államtól. (ABH 1994, 117, 120-121.)

      A  munkához  való  jog, mint alanyi jog  pozitív  tartalma  a
      munka,  a  foglalkozás,  a  vállalkozás  megválasztásának  és
      gyakorlásának a szabadságát jelenti. Az Alkotmánybíróság  már
      több  határozatában is kimondta, hogy egy pozitív alkotmányos
      alapjog magába foglalja az arra vonatkozó alapjogot is,  hogy
      a  személy ezzel a jogával egyáltalán ne éljen. Az alapjog az
      Alkotmány által garantált szabadságjogot jelent arra is, hogy
      az  állam lehetővé teszi és biztosítja a joggyakorlástól való
      tartózkodást,  azaz  senkit  se  kényszeríthet   arra,   hogy
      alapjogával  éljen  is. [Pl: 1282/B/1993.  AB  határozat  ABH
      1994, 675, 679.]
      A  munka  és  a  foglalkozás szabad  megválasztásához  fűződő
      alapjog   is  magába  foglalja  annak  negatív  oldalát   is:
      alapjogot   arra,   hogy   senki  nem  kényszeríthető   olyan
      munkáltatóval  munkaviszonyba,  akivel  munkaszerződést   nem
      kötött   és  nem  is  kíván  kötni,  akinél  munkát   végezni
      egyáltalán nem akar. [500/B/1994. AB határozat ABH 1995, 699,
      701.]
      Mindezekből  következik,  hogy a  munkához  való  jog  magába
      foglalja  azt a jogot, hogy mindenki szabadon dönthet  arról,
      akar-e  munkát  végezni, vagy sem. Ez  a  jog  azonban  –  az
      Alkotmány  8.  §  (2) bekezdésére figyelemmel  –  nem  jelent
      korlátozhatatlan   alanyi  jogot  a  munka,   a   foglalkozás
      megválasztására,   gyakorlására,  és  ugyanígy   nem   jelent
      korlátozhatatlan alanyi jogot arra sem, hogy valaki munkát ne
      végezzen.

      Az  Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint az alapvető  jogokra
      és  kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja
      meg,   alapvető   jog   lényeges   tartalmát   azonban    nem
      korlátozhatja.
      Az  Alkotmánybíróság  a  30/1992. (V. 26.)  AB  határozatában
      megállapította,  hogy „[az] állam akkor  nyúlhat  az  alapjog
      korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és szabadság
      védelme  vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos  érték
      védelme  más  módon nem érhető el. Az alapjog  korlátozásának
      alkotmányosságához  tehát önmagában  nem  elegendő,  hogy  az
      másik  alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb  alkotmányos
      cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy megfeleljen  az
      arányosság  követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága
      és  az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő
      arányban  legyen egymással. A törvényhozó a korlátozás  során
      köteles  az  adott cél elérésére alkalmas legenyhébb  eszközt
      alkalmazni.  Alkotmányellenes a jog tartalmának  korlátozása,
      ha  az kényszerítő ok nélkül, önkényesen történik, vagy ha  a
      korlátozás  súlya az elérni kívánt célhoz képest aránytalan.”
      (ABH 1992, 167, 171.)

      Az  Alkotmánybíróság  több határozatában  fogalmazta  meg  az
      államnak  a  büntetőhatalomból adódó  alkotmányos  jogait  és
      kötelezettségeit.  A  büntetőhatalom  az   állam   közhatalmi
      jogosítványa   a   bűncselekmény  elkövetőinek   felelősségre
      vonására.  A  bűncselekmények  a  társadalom  jogi  rendjének
      sérelmét jelentik és a büntetés jogát az állam gyakorolja.  A
      büntetőjogi  felelősségre  vonás az  államnak  nemcsak  joga,
      hanem  alkotmányos  kötelessége is. [49/1998.  (XI.  27.)  AB
      határozat,  ABH  1998,  372,  376.;  5/1999.  (III.  31.)  AB
      határozat,  ABH  1999,  75,  83.;  19/1999.  (VI.   25.)   AB
      határozat,  ABH 1999, 150, 157.] A büntetőhatalom  gyakorlása
      szükségképpen  érinti  az  egyének  alkotmányos   alapjogait.
      [40/1993. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1993, 288.; 715/D/1994.
      AB   határozat,  ABH  1997,  584.;  49/1998.  (XI.  27.)   AB
      határozat,  ABH  1998, 372, legutóbb:  14/2004.  (V.  7.)  AB
      határozat, ABK 2004. május, 363.]

      A   fogvatartotti  alanyi  kört  megillető   alapvető   jogok
      rendszerét  átfogó jelleggel az Alkotmánybíróság  a  13/2001.
      (V.   14.)   AB   határozatában   összegezte.   A   határozat
      megállapításai szerint: „[a] büntetés-végrehajtás alkotmányos
      kereteinek  szélső értékeit egyrészről az emberi méltósághoz,
      a  személyi biztonsághoz való jog, másrészről a kínzásnak,  a
      kegyetlen,  embertelen, megalázó bánásmódnak  és  büntetésnek
      tilalma jelöli ki. Ezen belül a jogállamiságból, valamint  az
      alapvető  jogok lényeges tartalmának korlátozására  vonatkozó
      alkotmányos tilalomból vezethető le, hogy a büntetések és  az
      intézkedések  végrehajtása címén az  állam  milyen  mértékben
      avatkozhat  az  egyén  életébe, korlátozhatja  alapjogait  és
      szabadságát. Az alkotmányos alapjogok között vannak  olyanok,
      amelyeket a fogvatartás végrehajtása egyáltalán nem érinthet.
      Ilyen  pl. az élethez, és az emberi méltósághoz való  jog.  A
      fogvatartás   lényegéből  következően   kizárt   a   személyi
      szabadság,  a  szabad  mozgás és a tartózkodási  hely  szabad
      megválasztásának joga. A végrehajtás által nem érintett és  a
      végrehajtás  lényege miatt szükségképpen kizárt jogok  között
      helyezhetők  el  a fogvatartás során továbbélő,  de  módosuló
      alapjogok.” [ABH 200l, 177, 193.]
      Az  Alkotmánybíróság rámutatott arra is,  hogy  a  „büntetés-
      végrehajtási  szervezet az államnak a társadalommal  szembeni
      alkotmányos  kötelezettségét teljesíti a  szabadságelvonással
      járó    büntetések    és    intézkedések   (szabadságvesztés,
      kényszergyógykezelés,    kényszergyógyítás),    valamint    a
      büntetőeljárási kényszerintézkedések (előzetes letartóztatás,
      ideiglenes  kényszergyógykezelés), illetve az  elzárás  és  a
      külföldiek  esetében  alkalmazható  idegenrendészeti   őrizet
      ellátásával.  Az Alkotmányban egyébként külön nem  nevesített
      büntetés-végrehajtási szervezetnek mind a társadalommal, mind
      pedig a fogvatatottakkal szemben feladatai és kötelezettségei
      vannak.  A  büntetés-végrehajtási  szervezet  felelőssége   a
      társadalom  belső rendjének és biztonságának  fenntartása,  a
      büntetések és az intézkedések sajátosságainak megvalósítása.”
      [13/2001. (V. 14.) AB határozat, ABH 2001, 177, 195.]

      1.2. A munkához és a foglalkozás szabad megválasztásához való
      alapjog   érvényesülése  nem  kizárt,   hanem   nagymértékben
      korlátozott  az elítéltek esetében. A korlátozás kiterjed  az
      alapjog pozitív és negatív oldalára egyaránt: az elítélt  nem
      választhat   tetszése  szerinti  foglalkozást,   nem   állhat
      tetszése  szerinti  munkaviszonyban, ugyanígy  korlátozott  a
      munkavégzés elutasításának, megtagadásának a joga is, mivel a
      fogvatartottakat   nevelő,  preventív  célzatú   munkavégzési
      kötelezettség  terheli.  Az elítélt ugyanakkor  meghatározott
      esetekben    –   az   élethez,   egészséghez   való    joggal
      összefüggésben  –  mentesül  e  kötelezettség  alól,  illetve
      létezik  a  munkához  való  jog negatív  oldalának  lényeges,
      korlátozhatatlan  tartalma: a munkavégzési kötelezettség  nem
      sértheti  az  elítéltnek az élethez, emberi méltósághoz  való
      jogát,  a  kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód tilalmát,
      mely  sérthetetlen  formában  él tovább  a  szabadságvesztés-
      büntetés tartama alatt is.
      A   fogvatartás   alatt   végzett  munkát   a   Bvtvr.   mind
      kötelezettségként,  mind  jogként  részletesen   szabályozza.
      Egyrészt  az elítélt köteles a szabadságvesztést a  büntetés-
      végrehajtási szervek által meghatározott helyen tölteni  [33.
      §  (1)  bekezdés a) pontja], a büntetés-végrehajtás  rendjét,
      biztonsági és higiéniai követelményeit megtartani,  a  kapott
      utasításokat  teljesíteni [33. § (1) bekezdés c)  pontja],  a
      kijelölt   munkát   szakismereteinek   és   a   képességeinek
      megfelelően, fegyelmezetten elvégezni [33. § (1) bekezdésének
      d)  pontja],  a büntetés-végrehajtási intézet tisztántartását
      és ellátását szolgáló munkában díjazás nélkül, alkalomszerűen
      – a külön jogszabályban meghatározott mértékben – részt venni
      [33. § (1) bekezdésének e) pontja].
      Ugyanakkor az elítélt jogaként fogalmazza meg a Bvtvr. 36. §-
      a  (1)  bekezdésének d) és l) pontja a társadalmilag  hasznos
      munka   végzéséhez,  a  munka  mennyiségének  és  minőségének
      megfelelő  jövedelemhez,  a  munkavédelemhez,  a  pihenéshez,
      szabadidőhöz,   valamint  a  45.  §-ának  (6)   bekezdése   a
      rendszeresen  végzett munka után fizetett  szabadsághoz  való
      jogot.

      A  Bvtvr. 45. §-ának (1) bekezdése általános érvénnyel mondja
      ki,  hogy az elítéltnek a munkavégzéssel kapcsolatos  jogaira
      és  kötelezettségeire a munkajog általános  rendelkezései  az
      irányadók  –  a  büntetés-végrehajtás sajátosságaiból  fakadó
      eltérésekkel. A hivatkozott eltéréseket és részletszabályokat
      az   R.  103-134.  §-ai  tartalmazzák.  A  jogalkotó  azonban
      szükségesnek látta törvényi szinten – a Bvtvr. 45.  §-ában  –
      rögzíteni   azokat  az  alapelveket,  amelyektől  nem   lehet
      eltérni.  Az érintett rendelkezések szerint gondoskodni  kell
      az  egészséges  és  biztonságos  munkavégzésről,  az  elítélt
      munkaideje  megegyezik a munkajogi szabályokban megállapított
      munkaidővel, az elítélt munkáját az általános bérezési  elvek
      figyelembevételével  kell  díjazni.  A  büntetés  végrehajtás
      során   végzett  munka  díjazására  vonatkozó  előírások   az
      Alkotmánybíróság 176/B/1990/9. AB határozata (ABH 1990,  219,
      220.)  és a 461/B/1990/2. AB határozata (ABH 1990, 233, 234.)
      szerint   összhangban  állnak  az  Alkotmány  70/B.   §   (2)
      bekezdésének  az egyenlő munkáért egyenlő bérhez  való  jogot
      kimondó rendelkezésével.

      A  Bvtvr.  44. §-ának (3) bekezdése biztosítja a munkavégzési
      kötelezettségen  belül az egyéniesítés lehetőségét,  előírva,
      hogy  a  munka kijelölésénél figyelembe kell venni az elítélt
      testi  és  szellemi képességeit, lehetőség szerint a  szakmai
      képzettségét és érdeklődését is.

      A   Bvtvr.   nemcsak   a  munkavégzés  részletes   szabályait
      tartalmazza, hanem kifejezetten rendelkezik annak céljáról és
      a  büntetés-végrehajtás  ezzel  kapcsolatos  feladatairól.  A
      Bvtvr.  38.  §-ának (1) bekezdése általános jelleggel  mondja
      ki:   a   szabadságvesztés  végrehajtásának  feladata,   hogy
      fenntartsa     az     elítélt     önbecsülését,     fejlessze
      felelősségérzetét, és ezzel elősegítse, hogy  felkészüljön  a
      szabadulás  utáni, a társadalom elvárásának megfelelő  önálló
      iletre.  Ezen  feladat  megfelelő szintű  ellátása  érdekében
      rendelkezik  a  jogalkotó a (2) bekezdésben arról,  hogy  fel
      kell  használni  a  szükséges gyógyító, oktató,  erkölcsi  és
      szellemi   erőforrásokat,  biztosítani  kell   a   rendszeres
      munkavégzés feltételeit.

      A   Bvtvr.  44.  §-ának  (1)  bekezdésében  határozza  meg  a
      munkavégzéssel kapcsolatban megfogalmazott és  elérni  kívánt
      célokat.    Eszerint    az    elítéltek    munkáltatása     a
      szabadságvesztés végrehajtásának fontos része. Célja az, hogy
      elősegítse   az   elítélt   testi   és   szellemi    erejének
      fenntartását,   lehetőséget  adjon  a  szakmai  gyakorlottság
      megszerzésére és fejlesztésére, és ezáltal megkönnyítse, hogy
      szabadulása után a társadalomba beilleszkedjék.

      A  vonatkozó jogszabályi rendelkezések túlnyomórészt éppen az
      elítélt  érdekeit szem előtt tartva írják elő a  munkavégzési
      kötelezettséget.  Az  elítélt  testi  és  szellemi   erejének
      fenntartása,   a   szakmai   gyakorlottság   megszerzése   és
      fejlesztése,  és  ezáltal a szabadulás  után  a  társadalomba
      történő   beilleszkedésének  megkönnyítése  mind  fontos,   a
      korlátozás  szükségességét alátámasztó  alkotmányos  érdeknek
      tekinthető.  A munkához való jog korlátozásának  arányosságát
      ugyanakkor a jogszabály több rendelkezése – így az  általános
      bérezési  elvek figyelembe vétele, a munkaidőnek a  munkajogi
      szabályok   szerinti   megállapítása,   az   egészséges    és
      biztonságos   munkavégzés  feltételeinek   megteremtése,   az
      egyéniesítés   biztosítása,   a   meghatározott   mentesülési
      lehetőségek pontos és egyértelmű törvényi szabályozása  –  is
      garantálja. Az elérni kívánt cél vitathatatlan fontossága  és
      az  ennek  érdekében okozott alapjogsérelem  súlya  megfelelő
      arányban állnak egymással.

      Mindezekre figyelemmel nem ellentétes az Alkotmány  70/B.  §-
      ában  megfogalmazott munkához való joggal az  a  szabályozás,
      amely  elsődlegesen  nevelő célzatból,  a  társadalomba  való
      beilleszkedés elősegítése érdekében törekszik arra,  hogy  az
      elítélteket  foglalkoztassa, díjazás ellenében  munkavégzésre
      kötelezze.  Az  érintett rendelkezések  korlátozzák  ugyan  a
      munkához   való  alapjogot,  de  a  korlátozás  alkotmányosan
      indokolható  célból,  csak a szükséges és  arányos  mértékben
      történik. Mindezek következtében az Alkotmánybíróság a Bvtvr.
      44.  §-a,  45.  §-a és az R. 102. §-a alkotmányellenességének
      megállapítására vonatkozó indítványt elutasította.

      1.3.  A  Bvtvr. 33. §-a (1) bekezdésének e) pontja értelmében
      az elítélt, 117. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján pedig
      az  előzetesen letartóztatott köteles a büntetés-végrehajtási
      intézet   tisztántartását  és  ellátását  szolgáló   munkában
      díjazás   nélkül,   alkalomszerűen  –   külön   jogszabályban
      meghatározott mértékben – részt venni.

      Az  Egyezmény 4. Cikke 2. bekezdése szerint senkit sem  lehet
      kényszer- vagy kötelező munkára igénybe venni. A 3.  bekezdés
      a) pontja szerint a „kényszer- vagy kötelező munka” kifejezés
      nem  foglalja  magában azt a munkát, amelyet az Egyezmény  5.
      Cikke rendelkezéseinek megfelelően eszközölt letartóztatás  –
      ideértve  a  szabadságvesztést is – folyamán  vagy  az  ilyen
      letartóztatás  alól  történt feltételes szabadlábra  helyezés
      idejében megkövetelnek.

      Az  Egyezségokmány 8. Cikkének 3. pontja alapján  senkit  nem
      lehet kényszer- vagy kötelező munka végzésére kötelezni  –  a
      bekezdés  szempontjából  azonban a „kényszer-  vagy  kötelező
      munka”  kifejezés  nem foglalja magában  azt  a  munkát  vagy
      szolgálatot,  amely rendszeresen megkövetelhető  a  törvényes
      bírói  határozat alapján letartóztatásban lévő –  ideértve  a
      szabadságvesztést   is   -,  vagy   az   ilyen   határozattal
      feltételesen szabadlábra helyezett személytől.

      Az  R.  102.  §-ának  (1)  bekezdése értelmében  nem  minősül
      munkáltatásnak az elítéltnek a Bvtvr. 33. § (1) bekezdése  e)
      pontja  alapján  az intézet tisztántartásában és  ellátásában
      történő  kötelező, díjazás nélküli részvétele. Az R.  102.  §
      (2)-(4)   bekezdéseiben  meghatározza   a   díjazás   nélküli
      munkavégzés korlátait és határait. A díjazás nélküli munka  a
      napi  négy  órát nem haladhatja meg és havonta legfeljebb  24
      órát   tehet   ki;  a  munkavégzést  megelőzően  az   elítélt
      munkavégző képességéről orvosi nyilatkozatot kell beszerezni;
      az  elítélt  érdekeinek figyelembe vételét  biztosítja  az  a
      rendelkezés  is,  mely szerint az intézet  orvosa  a  díjazás
      nélküli  munkavégzés idejét az elítélt egészségi  és  fizikai
      állapotára   vagy  életkorára  tekintettel  csökkentheti.   A
      munkavédelmi szabályok betartását, az elítélt testi épségének
      megóvását  biztosítják  azok a szabályok,  melyek  szerint  e
      munkavégzéshez  is  el kell látni az elítéltet  munkaruhával,
      illetőleg  szakmai, munkavédelmi oktatásban kell részesíteni;
      balesetét a munkabalesetre vonatkozó jogszabály szerint  kell
      elbírálni.   A   visszaélések  megelőzése  és  az   elítéltek
      érdekeinek  védelmi céljából a díjazás nélküli munkavégzésről
      nyilvántartást kell vezetni.

      Mindezekre  figyelemmel az Alkotmánybíróság  azt  állapította
      meg,  hogy  nem  sérti  az Alkotmány  70/B.  §-ában  szereplő
      munkához   való   jogot   az   elítéltek   és   az   előzetes
      letartóztatásban  fogvatartottak  kötelező,  díjazás  nélküli
      részvétele az intézet tisztán tartásában és ellátásában, mert
      az  szükséges  és elvárható. Az intézet tisztántartásában  és
      ellátásában  való  részvétel nem  jelent  aránytalan  mértékű
      alapjogkorlátozást, és nem tekinthető kényszermunkának sem.
      Ezért  az Alkotmánybíróság a 117. § (1) bekezdése b)  pontja,
      valamint    az    R.    102.    §-a   alkotmányellenességének
      megállapítására  és megsemmisítésére irányuló  indítványt  is
      elutasította.

      2.  Az  indítványozó álláspontja szerint az elítéltek díjazás
      ellenében  történő, illetve az elítéltek és a  fogvatartottak
      díjazás   nélküli   munkavégzésének  jelenlegi   szabályozása
      ellentétes   az   Alkotmány  54.   §   (1)-(2)   bekezdésében
      foglaltakkal.
         Az  Alkotmány  54.  §  (1) bekezdése értelmében  a  Magyar
         Köztársaságban minden embernek veleszületett joga  van  az
         emberi  méltósághoz, amelytől senkit sem lehet  önkényesen
         megfosztani.  Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV.  23.)  AB
         határozatában  (ABH  1990, 42, 44-45.)  majd  az  57/1991.
         (XI.  8.)  AB  határozatában kifejtette, hogy  „az  emberi
         méltósághoz  való  jogot  az ún.  'általános  személyiségi
         jog'  egyik megfogalmazásának tekinti. Leszögezte, hogy  a
         modern    alkotmányok,   illetve   az    alkotmánybírósági
         gyakorlat   az  általános  személyiségi  jogot   különféle
         aspektusaival  nevezik  meg:  pl.  a  személyiség   szabad
         kibontakoztatásához   való   jogként,   az   önrendelkezés
         szabadságához    való   jogként,   általános    cselekvési
         szabadságként,  avagy a magánszférához  való  jogként.  Az
         általános   személyiségi   jog   'anyajog',   azaz   olyan
         szubszidiárius  alapjog,  amely  az  egyén  autonómiájának
         védelmére  szolgál, ha az adott tényállásra  a  nevesített
         alapjogok  egyike  sem alkalmazható.  Az  Alkotmánybíróság
         álláspontja   szerint  az  'általános  személyiségi   jog'
         részét  képezi az önazonossághoz és önrendelkezéshez  való
         jog is.” (ABH 1991, 272, 279.)
      Az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az emberi méltósághoz
      való jog csak az emberi státusz meghatározójaként, az élethez
      való  joggal fennálló egységében abszolút és korlátozhatatlan
      [64/1991.  (XII.  17.) AB határozat, ABH  1991,  308,  312.].
      Anyajog  mivoltából levezetett egyes részjogai (mint  pl.  az
      önrendelkezéshez  és  a  személy  testi  integritásához  való
      jogok)  azonban  az  Alkotmány 8.  §  (2)  bekezdése  szerint
      bármely  más  alapjoghoz  hasonlóan korlátozhatók.  [75/1995.
      (XII. 21.) AB határozat, ABH 1995, 376, 383.]
      Az  elítéltek és fogvatartottak munkavégzésének  előírása  az
      előző   pontban  foglaltakra  is  figyelemmel   nem   minősül
      „kényszermunkának”.  Sem a díjazás ellenében  végzett  munka,
      sem  az  intézet tisztántartásában, ellátásában  részvétel  a
      szabályozott  módon  nem  sérti az  emberi  méltósághoz  való
      jogot,  nem  jelent kínzást, kegyetlen, embertelen,  megalázó
      bánásmódot.   A  támadott  rendelkezések  az   elítéltek   és
      fogvatartottak önrendelkezési jogát nem korlátozzák az elérni
      kívánt célhoz képest aránytalan mértékben. A Bvtvr. és az  R.
      szabályai  megfelelő  garanciát  biztosítanak  a  munkavégzés
      idejére, módjára. Tehát a támadott rendelkezések az Alkotmány
      54. § (1) bekezdését nem sértik, ezért az Alkotmánybíróság az
      indítványt e vonatkozásban is elutasította.
                              Dr. Holló András
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
           Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
           előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        684/B/2001
        Date of the decision:
        .
        12/07/2004
        .
        .