A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a büntetések és intézkedések
végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejű rendelet 44-
45. §-ai, 117. § (1) bekezdésének b) pontja, valamint a
szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának
szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet 102. §-a és
104. §-a alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó kiegészített indítványában a büntetések és az
intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. (a
továbbiakban Bvtvr.) 44-45. §-ai, 117. § (1) bekezdésének b)
pontja, valamint a szabadságvesztés és az előzetes
letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996.
(VII. 12.) IM rendelet (a továbbiakban: R.) 102. §-a és 104.
§-a alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérte.
Az indítványozó álláspontja szerint az előzetes
letartóztatásban lévő terheltek, illetve a jogerős
szabadságvesztésre elítéltek munkavégzési kötelezettsége
elsősorban sérti az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdését,
másodsorban az Alkotmány 54. § (1) és (2) bekezdését, mert az
előzetes letartóztatásban lévő, valamint szabadságvesztésre
elítélt személyek akaratuk ellenére semmiféle munka
elvégzésére, még zárkájuk takarítására sem kötelezhetők. Ez
ugyanis kényszermunka lenne, amit mind az Alkotmány, mind a
nemzetközi jog tilalmaz.
Az Alkotmánybíróság az indítványt megküldte az igazságügy-
miniszternek észrevételezés végett.
II.
Az indítvány elbírálása során az Alkotmánybíróság az alábbi
jogszabályokat vizsgálta:
Alkotmány:
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen,
megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen
tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos
kísérletet végezni.”
„70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.”
Az Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI. ülésszakán, New Yorkban
1966. december 16-án elfogadott Polgári és Politikai Jogok
Nemzetközi Egyezségokmánya kihirdetéséről szóló 1976. évi 8.
törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Egyezségokmány):
„8. Cikk
1. Senkit sem lehet rabszolgaságban tartani; a rabszolgaság
és a rabszolga-kereskedelem minden formájában tilos.
2. Senkit sem lehet szolgaságban tartani.
3. a) Senkit sem lehet kényszer- vagy kötelező munka
végzésére kötelezni;
b) ennek a bekezdésnek az a) pontját nem lehet úgy
értelmezni, hogy az azokban az országokban, ahol valamely
bűncselekmény miatti büntetésként kényszermunkával járó
szabadságvesztést lehet kiszabni, megakadályozná az illetékes
bíróság által hozott ilyen ítélettel elrendelt kényszermunka
végrehajtását;
c) e bekezdés szempontjából a „kényszer- vagy kötelező munka”
kifejezés nem foglalja magában:
(i) azt a b) pontban nem említett munkát vagy szolgálatot,
amely rendszeresen megkövetelhető a törvényes bírói határozat
alapján letartóztatásban levő vagy az ilyen határozattal
feltételesen szabadlábra helyezett személytől;
(ii) a katonai jellegű szolgálatot és olyan országokban, ahol
a katonai szolgálat lelkiismereti okokból történő megtagadása
lehetővé van téve, a köz javára végzett olyan szolgálatot,
amelyet a törvény a katonai szolgálatot lelkiismereti okokból
megtagadó személyektől megkövetel;
(iii) a közösség életét vagy jólétét veszélyeztető
szükséghelyzet vagy természeti csapás esetében megkívánt
szolgálatot;
(iv) minden olyan munkát vagy szolgálatot, amely a rendes
polgári kötelezettségek része.”
Az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok védelméről
szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az
ahhoz tartozó nyolc kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről
szóló 1993. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Egyezmény):
„4. Cikk – Rabszolgaság és kényszermunka tilalma
1. Senkit sem lehet rabszolgaságban vagy szolgaságban
tartani.
2. Senkit sem lehet kényszer- vagy kötelező munkára igénybe
venni.
3. E Cikk szempontjából a „kényszer- vagy kötelező munka”
kifejezés nem foglalja magában:
a) azt a munkát, amelyet az Egyezmény 5. Cikke
rendelkezéseinek megfelelően eszközölt letartóztatás
folyamán, vagy az ilyen letartóztatás történt feltételes
szabadlábra helyezés idején általában megkövetelnek;
b) a katonai jellegű szolgálatot, illetőleg a katonai
szolgálatot lelkiismereti okokból megtagadó személyek
esetében olyan országokban, amelyekben ezt elismerik, a
kötelező katonai szolgálat helyett megkívánt szolgálatot;
c) a közösség létét vagy jólétét fenyegető szükségállapot
vagy természeti csapás esetén előírt szolgálatot;
d) a rendes állampolgári kötelezettségek körébe tartozó
munkát vagy szolgálatot.”
Bvtvr.:
„44. § (1) Az elítéltek munkáltatása a szabadságvesztés
végrehajtásának fontos része. Célja az, hogy elősegítse az
elítélt testi és szellemi erejének fenntartását, lehetőséget
adjon a szakmai gyakorlottság megszerzésére és fejlesztésére,
és ezáltal megkönnyítse, hogy a szabadulása után a
társadalomba beilleszkedjék.
(2) Az elítéltet a büntetésvégrehajtási intézet adottságainak
megfelelően kell társadalmilag hasznos munkával
foglalkoztatni.
(3) A munka kijelölésénél figyelembe kell venni az elítélt
testi és szellemi képességeit, lehetőség szerint a szakmai
képzettségét és érdeklődését is.
45. § (1) Az elítéltnek a munkavégzéssel kapcsolatos jogaira
és kötelezettségeire a munkajog általános rendelkezései az
irányadók, a büntetésvégrehajtás sajátosságaiból fakadó
eltérésekkel.
(2) Gondoskodni kell az egészséges és biztonságos
munkavégzésről.
(3) Az elítélt munkaideje megegyezik a munkajogi
rendelkezésekben megállapított munkaidővel.
(4) Az elítéltet munkájáért az általános bérezési elvek
figyelembevételével kell díjazni. Ha az elítélt munkavégzés
helyett tanulmányokat folytat, ennek idejére jogszabályban
meghatározott mértékű pénzbeli térítésre jogosult.
(5) Ha a büntetés-végrehajtási intézet az elítéltet
átmenetileg nem tudja munkával foglalkoztatni, és az
elítéltnek nincs letétben levő pénze, a büntetés-végrehajtási
intézet gondoskodik az elítélt legfontosabb személyi
szükségleteire fordítható összegről.
(6) Az elítéltet egyévi munkavégzés után húsz munkanap
fizetett szabadság illeti meg.”
„117. § (1) Az előzetesen letartóztatott köteles
[a) ...]
b) a büntetésvégrehajtási intézet tisztán tartását és
ellátását szolgáló munkában díjazás nélkül, alkalomszerűen
részt venni.”
R.:
„102. § (1) Nem minősül munkáltatásnak az elítéltnek a Bv.
tvr. 33. §-a (1) bekezdésének e) pontja alapján, az intézet
tisztán tartásában és ellátásában való díjazás nélküli
kötelező részvétele.
(2) A díjazás nélküli munkavégzés ideje a napi négy órát,
havonta összesen a huszonnégy órát nem haladhatja meg. A
munkavégzést megelőzően az elítélt munkavégző képességéről
orvosi nyilatkozatot kell beszerezni. Az intézet orvosa a
díjazás nélküli munkavégzés idejét az elítélt egészségi és
fizikai állapotára vagy életkorára tekintettel csökkentheti.
(3) A díjazás nélküli munkavégzés idejére az elítéltet
szükség szerint el kell látni munkaruhával és lábbelivel,
szakmai és munkavédelmi oktatásban kell részesíteni,
balesetét a munkabalesetre vonatkozó jogszabály szerint kell
elbírálni.
(4) A díjazás nélküli munkavégzésről az intézet
nyilvántartást vezet.”
„104. § (1) Az elítélt munkába állításáról – a munkakör és a
munkáltató megjelölésével – a befogadási bizottság dönt.
(2) Mentesül az elítélt a munkavégzési kötelezettség alól:
a) amíg állampolgári kötelezettségét teljesíti;
b) közeli hozzátartozója súlyos betegsége vagy halála esetén
legalább két munkanapon át, ha a parancsnok a látogatást,
illetve a temetésen való részvételt engedélyezte;
c) ha keresőképtelen beteg;
d) a kötelező orvosi vizsgálat teljes időtartamára, valamint
a véradás miatt távol töltött időre, de legfeljebb egy
munkanapra;
e) ha elháríthatatlan ok miatt nem tud a munkahelyén
megjelenni;
f) a munkáltató engedélye alapján.
(3) A munkavégzési kötelezettség alóli mentesülés
szempontjából elháríthatatlan oknak minősül az intézetnek az
elítélt jogai érvényesítésével, illetve a kötelezettségei
teljesítésével kapcsolatos, valamint a fogvatartás rendjének
és biztonságának a fenntartása érdekében tett intézkedése.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a
támadott rendelkezések beleütköznek-e az Alkotmány 70/B. §
(1) bekezdésébe, nevezetesen hogy az elítéltek és az
előzetesen fogvatartottak vonatkozásában van-e alkotmányos
lehetőség a kötelező munkavégzés előírására.
1.1. Az Alkotmánybíróság 21/1994. (IV. 16.) AB határozatában
kifejtette a munkához és a foglalkozáshoz való alapjog
természetére és korlátozhatóságára vonatkozó álláspontját. Az
Alkotmánybíróság e határozatában elhatárolta a munkához való
jog „alanyi” és „szociális” oldalát. Előbbit a foglalkozás
szabad megválasztása és gyakorlása alapjogával azonosítja, és
az állami beavatkozásokkal, korlátozásokkal szemben részesíti
a szabadságjogokhoz hasonló védelemben. A munkához való jog
szociális oldala az állam azon kötelezettségét alapozza meg,
hogy megfelelő foglalkozáspolitikával rendelkezzen –
munkahelyteremtéssel, szociális hálóval -, azaz aktív
cselekvést vár el az államtól. (ABH 1994, 117, 120-121.)
A munkához való jog, mint alanyi jog pozitív tartalma a
munka, a foglalkozás, a vállalkozás megválasztásának és
gyakorlásának a szabadságát jelenti. Az Alkotmánybíróság már
több határozatában is kimondta, hogy egy pozitív alkotmányos
alapjog magába foglalja az arra vonatkozó alapjogot is, hogy
a személy ezzel a jogával egyáltalán ne éljen. Az alapjog az
Alkotmány által garantált szabadságjogot jelent arra is, hogy
az állam lehetővé teszi és biztosítja a joggyakorlástól való
tartózkodást, azaz senkit se kényszeríthet arra, hogy
alapjogával éljen is. [Pl: 1282/B/1993. AB határozat ABH
1994, 675, 679.]
A munka és a foglalkozás szabad megválasztásához fűződő
alapjog is magába foglalja annak negatív oldalát is:
alapjogot arra, hogy senki nem kényszeríthető olyan
munkáltatóval munkaviszonyba, akivel munkaszerződést nem
kötött és nem is kíván kötni, akinél munkát végezni
egyáltalán nem akar. [500/B/1994. AB határozat ABH 1995, 699,
701.]
Mindezekből következik, hogy a munkához való jog magába
foglalja azt a jogot, hogy mindenki szabadon dönthet arról,
akar-e munkát végezni, vagy sem. Ez a jog azonban – az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésére figyelemmel – nem jelent
korlátozhatatlan alanyi jogot a munka, a foglalkozás
megválasztására, gyakorlására, és ugyanígy nem jelent
korlátozhatatlan alanyi jogot arra sem, hogy valaki munkát ne
végezzen.
Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint az alapvető jogokra
és kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja
meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem
korlátozhatja.
Az Alkotmánybíróság a 30/1992. (V. 26.) AB határozatában
megállapította, hogy „[az] állam akkor nyúlhat az alapjog
korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és szabadság
védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos érték
védelme más módon nem érhető el. Az alapjog korlátozásának
alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő, hogy az
másik alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb alkotmányos
cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy megfeleljen az
arányosság követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága
és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő
arányban legyen egymással. A törvényhozó a korlátozás során
köteles az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközt
alkalmazni. Alkotmányellenes a jog tartalmának korlátozása,
ha az kényszerítő ok nélkül, önkényesen történik, vagy ha a
korlátozás súlya az elérni kívánt célhoz képest aránytalan.”
(ABH 1992, 167, 171.)
Az Alkotmánybíróság több határozatában fogalmazta meg az
államnak a büntetőhatalomból adódó alkotmányos jogait és
kötelezettségeit. A büntetőhatalom az állam közhatalmi
jogosítványa a bűncselekmény elkövetőinek felelősségre
vonására. A bűncselekmények a társadalom jogi rendjének
sérelmét jelentik és a büntetés jogát az állam gyakorolja. A
büntetőjogi felelősségre vonás az államnak nemcsak joga,
hanem alkotmányos kötelessége is. [49/1998. (XI. 27.) AB
határozat, ABH 1998, 372, 376.; 5/1999. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1999, 75, 83.; 19/1999. (VI. 25.) AB
határozat, ABH 1999, 150, 157.] A büntetőhatalom gyakorlása
szükségképpen érinti az egyének alkotmányos alapjogait.
[40/1993. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1993, 288.; 715/D/1994.
AB határozat, ABH 1997, 584.; 49/1998. (XI. 27.) AB
határozat, ABH 1998, 372, legutóbb: 14/2004. (V. 7.) AB
határozat, ABK 2004. május, 363.]
A fogvatartotti alanyi kört megillető alapvető jogok
rendszerét átfogó jelleggel az Alkotmánybíróság a 13/2001.
(V. 14.) AB határozatában összegezte. A határozat
megállapításai szerint: „[a] büntetés-végrehajtás alkotmányos
kereteinek szélső értékeit egyrészről az emberi méltósághoz,
a személyi biztonsághoz való jog, másrészről a kínzásnak, a
kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmódnak és büntetésnek
tilalma jelöli ki. Ezen belül a jogállamiságból, valamint az
alapvető jogok lényeges tartalmának korlátozására vonatkozó
alkotmányos tilalomból vezethető le, hogy a büntetések és az
intézkedések végrehajtása címén az állam milyen mértékben
avatkozhat az egyén életébe, korlátozhatja alapjogait és
szabadságát. Az alkotmányos alapjogok között vannak olyanok,
amelyeket a fogvatartás végrehajtása egyáltalán nem érinthet.
Ilyen pl. az élethez, és az emberi méltósághoz való jog. A
fogvatartás lényegéből következően kizárt a személyi
szabadság, a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad
megválasztásának joga. A végrehajtás által nem érintett és a
végrehajtás lényege miatt szükségképpen kizárt jogok között
helyezhetők el a fogvatartás során továbbélő, de módosuló
alapjogok.” [ABH 200l, 177, 193.]
Az Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy a „büntetés-
végrehajtási szervezet az államnak a társadalommal szembeni
alkotmányos kötelezettségét teljesíti a szabadságelvonással
járó büntetések és intézkedések (szabadságvesztés,
kényszergyógykezelés, kényszergyógyítás), valamint a
büntetőeljárási kényszerintézkedések (előzetes letartóztatás,
ideiglenes kényszergyógykezelés), illetve az elzárás és a
külföldiek esetében alkalmazható idegenrendészeti őrizet
ellátásával. Az Alkotmányban egyébként külön nem nevesített
büntetés-végrehajtási szervezetnek mind a társadalommal, mind
pedig a fogvatatottakkal szemben feladatai és kötelezettségei
vannak. A büntetés-végrehajtási szervezet felelőssége a
társadalom belső rendjének és biztonságának fenntartása, a
büntetések és az intézkedések sajátosságainak megvalósítása.”
[13/2001. (V. 14.) AB határozat, ABH 2001, 177, 195.]
1.2. A munkához és a foglalkozás szabad megválasztásához való
alapjog érvényesülése nem kizárt, hanem nagymértékben
korlátozott az elítéltek esetében. A korlátozás kiterjed az
alapjog pozitív és negatív oldalára egyaránt: az elítélt nem
választhat tetszése szerinti foglalkozást, nem állhat
tetszése szerinti munkaviszonyban, ugyanígy korlátozott a
munkavégzés elutasításának, megtagadásának a joga is, mivel a
fogvatartottakat nevelő, preventív célzatú munkavégzési
kötelezettség terheli. Az elítélt ugyanakkor meghatározott
esetekben – az élethez, egészséghez való joggal
összefüggésben – mentesül e kötelezettség alól, illetve
létezik a munkához való jog negatív oldalának lényeges,
korlátozhatatlan tartalma: a munkavégzési kötelezettség nem
sértheti az elítéltnek az élethez, emberi méltósághoz való
jogát, a kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód tilalmát,
mely sérthetetlen formában él tovább a szabadságvesztés-
büntetés tartama alatt is.
A fogvatartás alatt végzett munkát a Bvtvr. mind
kötelezettségként, mind jogként részletesen szabályozza.
Egyrészt az elítélt köteles a szabadságvesztést a büntetés-
végrehajtási szervek által meghatározott helyen tölteni [33.
§ (1) bekezdés a) pontja], a büntetés-végrehajtás rendjét,
biztonsági és higiéniai követelményeit megtartani, a kapott
utasításokat teljesíteni [33. § (1) bekezdés c) pontja], a
kijelölt munkát szakismereteinek és a képességeinek
megfelelően, fegyelmezetten elvégezni [33. § (1) bekezdésének
d) pontja], a büntetés-végrehajtási intézet tisztántartását
és ellátását szolgáló munkában díjazás nélkül, alkalomszerűen
– a külön jogszabályban meghatározott mértékben – részt venni
[33. § (1) bekezdésének e) pontja].
Ugyanakkor az elítélt jogaként fogalmazza meg a Bvtvr. 36. §-
a (1) bekezdésének d) és l) pontja a társadalmilag hasznos
munka végzéséhez, a munka mennyiségének és minőségének
megfelelő jövedelemhez, a munkavédelemhez, a pihenéshez,
szabadidőhöz, valamint a 45. §-ának (6) bekezdése a
rendszeresen végzett munka után fizetett szabadsághoz való
jogot.
A Bvtvr. 45. §-ának (1) bekezdése általános érvénnyel mondja
ki, hogy az elítéltnek a munkavégzéssel kapcsolatos jogaira
és kötelezettségeire a munkajog általános rendelkezései az
irányadók – a büntetés-végrehajtás sajátosságaiból fakadó
eltérésekkel. A hivatkozott eltéréseket és részletszabályokat
az R. 103-134. §-ai tartalmazzák. A jogalkotó azonban
szükségesnek látta törvényi szinten – a Bvtvr. 45. §-ában –
rögzíteni azokat az alapelveket, amelyektől nem lehet
eltérni. Az érintett rendelkezések szerint gondoskodni kell
az egészséges és biztonságos munkavégzésről, az elítélt
munkaideje megegyezik a munkajogi szabályokban megállapított
munkaidővel, az elítélt munkáját az általános bérezési elvek
figyelembevételével kell díjazni. A büntetés végrehajtás
során végzett munka díjazására vonatkozó előírások az
Alkotmánybíróság 176/B/1990/9. AB határozata (ABH 1990, 219,
220.) és a 461/B/1990/2. AB határozata (ABH 1990, 233, 234.)
szerint összhangban állnak az Alkotmány 70/B. § (2)
bekezdésének az egyenlő munkáért egyenlő bérhez való jogot
kimondó rendelkezésével.
A Bvtvr. 44. §-ának (3) bekezdése biztosítja a munkavégzési
kötelezettségen belül az egyéniesítés lehetőségét, előírva,
hogy a munka kijelölésénél figyelembe kell venni az elítélt
testi és szellemi képességeit, lehetőség szerint a szakmai
képzettségét és érdeklődését is.
A Bvtvr. nemcsak a munkavégzés részletes szabályait
tartalmazza, hanem kifejezetten rendelkezik annak céljáról és
a büntetés-végrehajtás ezzel kapcsolatos feladatairól. A
Bvtvr. 38. §-ának (1) bekezdése általános jelleggel mondja
ki: a szabadságvesztés végrehajtásának feladata, hogy
fenntartsa az elítélt önbecsülését, fejlessze
felelősségérzetét, és ezzel elősegítse, hogy felkészüljön a
szabadulás utáni, a társadalom elvárásának megfelelő önálló
iletre. Ezen feladat megfelelő szintű ellátása érdekében
rendelkezik a jogalkotó a (2) bekezdésben arról, hogy fel
kell használni a szükséges gyógyító, oktató, erkölcsi és
szellemi erőforrásokat, biztosítani kell a rendszeres
munkavégzés feltételeit.
A Bvtvr. 44. §-ának (1) bekezdésében határozza meg a
munkavégzéssel kapcsolatban megfogalmazott és elérni kívánt
célokat. Eszerint az elítéltek munkáltatása a
szabadságvesztés végrehajtásának fontos része. Célja az, hogy
elősegítse az elítélt testi és szellemi erejének
fenntartását, lehetőséget adjon a szakmai gyakorlottság
megszerzésére és fejlesztésére, és ezáltal megkönnyítse, hogy
szabadulása után a társadalomba beilleszkedjék.
A vonatkozó jogszabályi rendelkezések túlnyomórészt éppen az
elítélt érdekeit szem előtt tartva írják elő a munkavégzési
kötelezettséget. Az elítélt testi és szellemi erejének
fenntartása, a szakmai gyakorlottság megszerzése és
fejlesztése, és ezáltal a szabadulás után a társadalomba
történő beilleszkedésének megkönnyítése mind fontos, a
korlátozás szükségességét alátámasztó alkotmányos érdeknek
tekinthető. A munkához való jog korlátozásának arányosságát
ugyanakkor a jogszabály több rendelkezése – így az általános
bérezési elvek figyelembe vétele, a munkaidőnek a munkajogi
szabályok szerinti megállapítása, az egészséges és
biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtése, az
egyéniesítés biztosítása, a meghatározott mentesülési
lehetőségek pontos és egyértelmű törvényi szabályozása – is
garantálja. Az elérni kívánt cél vitathatatlan fontossága és
az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő
arányban állnak egymással.
Mindezekre figyelemmel nem ellentétes az Alkotmány 70/B. §-
ában megfogalmazott munkához való joggal az a szabályozás,
amely elsődlegesen nevelő célzatból, a társadalomba való
beilleszkedés elősegítése érdekében törekszik arra, hogy az
elítélteket foglalkoztassa, díjazás ellenében munkavégzésre
kötelezze. Az érintett rendelkezések korlátozzák ugyan a
munkához való alapjogot, de a korlátozás alkotmányosan
indokolható célból, csak a szükséges és arányos mértékben
történik. Mindezek következtében az Alkotmánybíróság a Bvtvr.
44. §-a, 45. §-a és az R. 102. §-a alkotmányellenességének
megállapítására vonatkozó indítványt elutasította.
1.3. A Bvtvr. 33. §-a (1) bekezdésének e) pontja értelmében
az elítélt, 117. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján pedig
az előzetesen letartóztatott köteles a büntetés-végrehajtási
intézet tisztántartását és ellátását szolgáló munkában
díjazás nélkül, alkalomszerűen – külön jogszabályban
meghatározott mértékben – részt venni.
Az Egyezmény 4. Cikke 2. bekezdése szerint senkit sem lehet
kényszer- vagy kötelező munkára igénybe venni. A 3. bekezdés
a) pontja szerint a „kényszer- vagy kötelező munka” kifejezés
nem foglalja magában azt a munkát, amelyet az Egyezmény 5.
Cikke rendelkezéseinek megfelelően eszközölt letartóztatás –
ideértve a szabadságvesztést is – folyamán vagy az ilyen
letartóztatás alól történt feltételes szabadlábra helyezés
idejében megkövetelnek.
Az Egyezségokmány 8. Cikkének 3. pontja alapján senkit nem
lehet kényszer- vagy kötelező munka végzésére kötelezni – a
bekezdés szempontjából azonban a „kényszer- vagy kötelező
munka” kifejezés nem foglalja magában azt a munkát vagy
szolgálatot, amely rendszeresen megkövetelhető a törvényes
bírói határozat alapján letartóztatásban lévő – ideértve a
szabadságvesztést is -, vagy az ilyen határozattal
feltételesen szabadlábra helyezett személytől.
Az R. 102. §-ának (1) bekezdése értelmében nem minősül
munkáltatásnak az elítéltnek a Bvtvr. 33. § (1) bekezdése e)
pontja alapján az intézet tisztántartásában és ellátásában
történő kötelező, díjazás nélküli részvétele. Az R. 102. §
(2)-(4) bekezdéseiben meghatározza a díjazás nélküli
munkavégzés korlátait és határait. A díjazás nélküli munka a
napi négy órát nem haladhatja meg és havonta legfeljebb 24
órát tehet ki; a munkavégzést megelőzően az elítélt
munkavégző képességéről orvosi nyilatkozatot kell beszerezni;
az elítélt érdekeinek figyelembe vételét biztosítja az a
rendelkezés is, mely szerint az intézet orvosa a díjazás
nélküli munkavégzés idejét az elítélt egészségi és fizikai
állapotára vagy életkorára tekintettel csökkentheti. A
munkavédelmi szabályok betartását, az elítélt testi épségének
megóvását biztosítják azok a szabályok, melyek szerint e
munkavégzéshez is el kell látni az elítéltet munkaruhával,
illetőleg szakmai, munkavédelmi oktatásban kell részesíteni;
balesetét a munkabalesetre vonatkozó jogszabály szerint kell
elbírálni. A visszaélések megelőzése és az elítéltek
érdekeinek védelmi céljából a díjazás nélküli munkavégzésről
nyilvántartást kell vezetni.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság azt állapította
meg, hogy nem sérti az Alkotmány 70/B. §-ában szereplő
munkához való jogot az elítéltek és az előzetes
letartóztatásban fogvatartottak kötelező, díjazás nélküli
részvétele az intézet tisztán tartásában és ellátásában, mert
az szükséges és elvárható. Az intézet tisztántartásában és
ellátásában való részvétel nem jelent aránytalan mértékű
alapjogkorlátozást, és nem tekinthető kényszermunkának sem.
Ezért az Alkotmánybíróság a 117. § (1) bekezdése b) pontja,
valamint az R. 102. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt is
elutasította.
2. Az indítványozó álláspontja szerint az elítéltek díjazás
ellenében történő, illetve az elítéltek és a fogvatartottak
díjazás nélküli munkavégzésének jelenlegi szabályozása
ellentétes az Alkotmány 54. § (1)-(2) bekezdésében
foglaltakkal.
Az Alkotmány 54. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az
emberi méltósághoz, amelytől senkit sem lehet önkényesen
megfosztani. Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV. 23.) AB
határozatában (ABH 1990, 42, 44-45.) majd az 57/1991.
(XI. 8.) AB határozatában kifejtette, hogy „az emberi
méltósághoz való jogot az ún. 'általános személyiségi
jog' egyik megfogalmazásának tekinti. Leszögezte, hogy a
modern alkotmányok, illetve az alkotmánybírósági
gyakorlat az általános személyiségi jogot különféle
aspektusaival nevezik meg: pl. a személyiség szabad
kibontakoztatásához való jogként, az önrendelkezés
szabadságához való jogként, általános cselekvési
szabadságként, avagy a magánszférához való jogként. Az
általános személyiségi jog 'anyajog', azaz olyan
szubszidiárius alapjog, amely az egyén autonómiájának
védelmére szolgál, ha az adott tényállásra a nevesített
alapjogok egyike sem alkalmazható. Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint az 'általános személyiségi jog'
részét képezi az önazonossághoz és önrendelkezéshez való
jog is.” (ABH 1991, 272, 279.)
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az emberi méltósághoz
való jog csak az emberi státusz meghatározójaként, az élethez
való joggal fennálló egységében abszolút és korlátozhatatlan
[64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 308, 312.].
Anyajog mivoltából levezetett egyes részjogai (mint pl. az
önrendelkezéshez és a személy testi integritásához való
jogok) azonban az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint
bármely más alapjoghoz hasonlóan korlátozhatók. [75/1995.
(XII. 21.) AB határozat, ABH 1995, 376, 383.]
Az elítéltek és fogvatartottak munkavégzésének előírása az
előző pontban foglaltakra is figyelemmel nem minősül
„kényszermunkának”. Sem a díjazás ellenében végzett munka,
sem az intézet tisztántartásában, ellátásában részvétel a
szabályozott módon nem sérti az emberi méltósághoz való
jogot, nem jelent kínzást, kegyetlen, embertelen, megalázó
bánásmódot. A támadott rendelkezések az elítéltek és
fogvatartottak önrendelkezési jogát nem korlátozzák az elérni
kívánt célhoz képest aránytalan mértékben. A Bvtvr. és az R.
szabályai megfelelő garanciát biztosítanak a munkavégzés
idejére, módjára. Tehát a támadott rendelkezések az Alkotmány
54. § (1) bekezdését nem sértik, ezért az Alkotmánybíróság az
indítványt e vonatkozásban is elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
. |