English
Hungarian
Ügyszám:
.
317/B/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 47/2006. (X. 5.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/581
.
A döntés kelte: Budapest, 10/03/2006
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára irányuló indítványok alapján, valamint  –  részben
      hivatalból     eljárva     –     mulasztásban     megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megszüntetése tárgyában – dr. Kovács  Péter
      alkotmánybíró  párhuzamos  indokolásával  valamint  dr.  Bihari
      Mihály,    dr.    Bragyova   András   és   dr.   Kiss    László
      alkotmánybíróknak    a   határozat   3.   pontjára    vonatkozó
      különvéleményével – meghozta a következő

                               határozatot:

      1.   Az   Alkotmánybíróság  hivatalból  megállapítja,  hogy   a
      választási  eljárásról szóló 1997. évi C.  törvény  89.  §  (1)
      bekezdésében foglalt igazolás jogintézménye szabályozásakor  az
      Országgyűlés     jogalkotói     feladatának     elmulasztásával
      alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő   azzal,   hogy   nem
      teremtette   meg  maradéktalanul  az  Alkotmány   71.   §   (1)
      bekezdésébe  foglalt egyenlő választójog alapelvéből  következő
      követelmények     érvényesülését     biztosító      jogszabályi
      feltételeket.

      Az  Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
      feladatának 2007. június 30–ig tegyen eleget.

      Az  Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
      törvény   89.  §  (1)  bekezdésével  kapcsolatban  mulasztásban
      megnyilvánuló   alkotmányellenesség  megszüntetésére   irányuló
      indítványt egyebekben elutasítja.

      2.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.   törvény   89.   §  (1)  bekezdése  alkotmányellenességének
      megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló   indítványt
      elutasítja.

      3.   Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy  a   választási
      eljárásról  szóló  1997.  évi  C. törvénynek  az  országgyűlési
      képviselők  választásán történő végrehajtásáról szóló  60/2005.
      (XII.  21.)  BM rendelet 1. számú melléklete IV. 30.  pontjának
      második mondata alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.

      A  megsemmisített rendelkezés a határozat közzétételének napján
      veszti hatályát.

      A  rendelet  1.  számú  melléklete IV.  30.  pontja  az  alábbi
      szöveggel marad hatályban:
      „30.  Az  igazolás és a 35. pont szerinti érvényes igazolványok
      egyidejű bemutatását követően kell felvenni a névjegyzékre  azt
      a  választópolgárt, aki a lakóhelyétől távol történő szavazásra
      igazolással rendelkezik (egyidejűleg az igazolást el kell venni
      és a választópolgárt F jegyzékre is fel kell venni).”

      4.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C. törvény 66. § (1) bekezdése, 66. § (2) bekezdés b) pontja és
      104.    §–a    alkotmányellenességének    megállapítására    és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

      5.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.  törvénynek az országgyűlési képviselők választásán  történő
      végrehajtásáról szóló 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet 1.  számú
      melléklete      IV.     30.     pontjának     első      mondata
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasítja.

      6.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.   törvény  16.  §  (2)  bekezdés  c)  pontja  és  111.   §–a
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló indítványt visszautasítja.

      7.   Az   Alkotmánybíróság  az  igazolással  szavazásról  szóló
      12/2006.  (IV.  6.)  OVB  állásfoglalás alkotmányellenességének
      megállapítására    és   megsemmisítésére   irányuló    eljárást
      megszünteti.

      Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzé
      teszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        1.   Egy  indítványozó  módosított  beadványában  a  választási
        eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 66.
        § (1) bekezdése és 89. § (1) bekezdése, a választási eljárásról
        szóló  1997.  évi  C.  törvénynek az  országgyűlési  képviselők
        választásán történő végrehajtásáról szóló 60/2005.  (XII.  21.)
        BM  rendelet (a továbbiakban: R.) 1. számú melléklete  IV.  30.
        pontja valamint az igazolással szavazásról szóló 12/2006.  (IV.
        6.)    OVB   állásfoglalás   alkotmányellenessége   vizsgálatát
        kezdeményezte.

        Érvelése  szerint  ezek  a szabályok az  Alkotmány  71.  §  (1)
        bekezdésben foglalt azon rendelkezést sértik, amely  szerint  a
        választópolgárok   az   országgyűlési   képviselőket    egyenlő
        választójog alapján választják. Az egyenlő választójog  ugyanis
        azt   jelenti,  hogy  minden  választópolgárnak  joga  van   és
        szabadságában  áll egy képviselő sikeres megválasztásában,  egy
        szavazattal  közreműködni.  A  támadott  rendelkezések  alapján
        visszaélésre   van   lehetőség  akkor,  ha   a   választópolgár
        igazolással  szavaz  az első fordulóban  és  a  választás  első
        fordulója  eredményes. Ilyen esetben elvileg akár a lakóhelyén,
        akár  igazolással egy másik olyan választókerületben,  ahol  az
        első  forduló eredménytelen volt, újabb jelölt megválasztásában
        vehet részt, kizáró szabály hiányában.

        Az indítványozó szerint a választópolgárok egyenlő választójoga
        egyúttal   az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   rögzített
        demokratikus jogállamiságnak is feltétele és következménye,  az
        egyenlőség sérelme ezt az elvet is sérti.

        2.  Egy  másik indítványozó az R. 1. számú melléklete  IV.  30.
        pontjának  második mondata alkotmányellenességének  vizsgálatát
        kezdeményezte.

        Érvelése  szerint  az  a mondat, amely szerint  „Ugyanígy  kell
        eljárni,  ha  a  választópolgár  abban  a  szavazókörben  kíván
        szavazni,  amelynek  névjegyzékéből az igazolás  kiadása  miatt
        törölték.”,  ellentétes az Alkotmány 7. § (2) és a  37.  §  (3)
        bekezdésével, a 2. § (1) bekezdésével és a 71.  §  (1)  és  (3)
        bekezdésével, sérti az választójog egyenlőségének elvét.

        Utalt arra, hogy az R. a választási eljárásról szóló 1997.  évi
        C.   törvény   (a   továbbiakban:  Ve.)   számos,   garanciális
        rendelkezésével is ellentétes. Véleménye szerint a  Ve.  89.  §
        (2)–(5)   bekezdéséből  az  következik,  hogy  nincs   törvényi
        lehetőség az R. támadott szabályai szerinti eljárásra.

        Javasolta a jogszabály megsemmisítését.

        3.  Érkezett az Alkotmánybírósághoz olyan beadvány is, amelyben
        a  Ve. 89. §–a és 104. §–a, valamint – ezekkel összefüggésben –
        a  Ve.  16.  §  (2) bekezdés c) pontja, 66. § (2)  bekezdés  b)
        pontja   és  111.  §–a  alkotmányellenességének  megállapítását
        kezdeményezték.  Hivatkoztak az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdése,
        70.  §  (1)–(4) bekezdése és 71. § (1) bekezdése sérelmére,  az
        alábbiakban kifejtettek szerint.

        Az   indítványozó   azzal  érvelt,   hogy   „a   Ve.   hatályos
        szabályozása”  nem  felel  meg  a 338/B/2002.  AB  határozatban
        szereplő ama követelménynek, amely szerint igazolással  történő
        szavazás  esetében a jogállamiság követelményének megfelelő,  a
        visszaélések lehetőségét kizáró, garanciális jellegű  szabályok
        megalkotása    és   érvényesítése   indokolt   a    választások
        tisztaságának védelme érdekében.

        Az  indítványozó  úgy véli, hogy a Ve. 66. §  (2)  bekezdés  b)
        pontja   értelmezhető  úgy,  hogy  a  választópolgár   mind   a
        lakóhelyén,   mind   pedig  az  igazolásban  szerepelő   helyen
        leadhatja  szavazatát,  ha korábban a lakóhelyétől  távol  való
        szavazáshoz   igazolást   kért.  Ez   szerinte   ellentétes   a
        választójog  egyenlőségének és általánosságának  elvével,  mert
        kétszeres szavazást tesz lehetővé, jóllehet ezt az R. 1.  számú
        melléklete    30.   pontja   kizárni   igyekszik.    Habár    a
        belügyminiszter  vélhetően  a választási  csalás,  a  kétszeres
        szavazás  magakadályozása érdekében alkotta meg az R. 1.  számú
        mellékletének   30.   pontját,  a  rendelet   alapvető   joggal
        közvetlenül összefüggő kérdést szabályoz, ezért az Alkotmány 8.
        §  (2) bekezdésére tekintettel alkotmányellenes és ellentétes a
        Ve. 66. § (2) bekezdés b) pontjával is.

        Arra  is  hivatkozik, hogy az igazolás jogintézménye nem  felel
        meg   annak,  a  6/1991.  (II.  28.)  AB  határozatban  foglalt
        követelménynek, amely szerint a magyarországi állandó  lakással
        rendelkező,  de  a  választás napján  lakóhelyétől  távol  levő
        választópolgárt  –  a Magyar Köztársaság felségterületén  belül
        bárhol is gyakorolja szavazójogát – az országgyűlési képviselők
        általános  választásánál  olyan helyzetbe  kell  hozni,  mintha
        állandó  lakóhelyén adná le szavazatát, azaz nem fosztható  meg
        attól  a  jogtól,  hogy az állandó lakóhelye szerinti  területi
        választókerület,  valamint  egyéni  választókerület  jelöltjére
        egyaránt  szavazhasson.  A lakóhelyétől  távol,  de  az  ország
        területén   tartózkodó   választópolgár   számára   arra   kell
        lehetőséget  biztosítani az Alkotmány 70.  §–a  és  71.  §–ából
        következően,  hogy  a  lakóhelye szerinti  egyéni  és  területi
        választókerület    jelöltjeire    szavazhasson.    Egy    másik
        indítványozó, hasonló érvelés alapján, a Ve. 66. § (2) bekezdés
        b)    pontja    alkotmányellenességének   vizsgálatát    kérte.
        Beadványában  utalt  arra  is,  hogy  az  Alkotmány  70/A.  §–a
        sérelmét jelenti az, hogy a szavazás napján külföldön tatózkodó
        választópolgár  a  saját lakóhelye szerinti  jelöltekre,  ezzel
        szemben  a  lakóhelyétől  távol, de  Magyarországon  tartózkodó
        személy  a  tartózkodási helye szerinti  jelöltekre  szavazhat.
        Ezzel  kapcsolatban  kezdeményezte  mulasztásban  megnyilvánuló
        alkotmányellenesség megállapítását is.

        Az egyik beadvány tartalmaz olyan érvelést is, amely szerint, a
        kifejtetteken  túl,  a  Ve. 104. §–a  azért  is  ellentétes  az
        Alkotmány  71.  § (1) bekezdésével, mert a helyi  önkormányzati
        képviselők  és  polgármesterek választásának  napján  a  Magyar
        Köztársaság   területén,  de  lakóhelyétől   távol   tartózkodó
        választópolgárok nem adhatják le szavazatukat.

        Az  Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és azokat egy
        eljárásban bírálta el.

                                      II.

        1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései

        „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam. (...)
        7. § (...)
        (2)   A   jogalkotás  rendjét  törvény  szabályozza,   amelynek
        elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
        kétharmadának szavazata szükséges. (...)
        37. § (...)
        (3)  A  Kormány tagjai feladatuk ellátása körében  rendeleteket
        adhatnak   ki.   Ezek  azonban  törvénnyel   vagy   a   Kormány
        rendeletével  és  határozatával nem  lehetnek  ellentétesek.  A
        rendeleteket a hivatalos lapban ki kell hirdetni. (...)
        70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
        minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a jog, hogy  az
        országgyűlési  képviselők választásán választó  és  választható
        legyen,    valamint    országos    népszavazásban    és    népi
        kezdeményezésben részt vegyen.
        (2)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel  rendelkező
        minden  nagykorú  magyar állampolgárt és az  Európai  Unió  más
        tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
        rendelkező  nagykorú állampolgárát megilleti az a jog,  hogy  a
        helyi  önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán
        választható  és – amennyiben a választás, illetve a népszavazás
        napján  a  Magyar Köztársaság területén tartózkodik –  választó
        legyen,  valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
        részt   vegyen.  Polgármesterré  és  fővárosi  főpolgármesterré
        magyar állampolgár választható.
        (3)    A    Magyar    Köztársaságban    minden    menekültként,
        bevándoroltként   vagy   letelepedettként   elismert   nagykorú
        személyt   megillet  az  a  jog,  hogy  a  helyi  önkormányzati
        képviselők  és  a  polgármesterek választásán  –  amennyiben  a
        választás,  illetve  a népszavazás napján a Magyar  Köztársaság
        területén  tartózkodik  –  választó legyen,  valamint  a  helyi
        népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.
        (4)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel  rendelkező
        minden  nagykorú  magyar állampolgárt és az  Európai  Unió  más
        tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
        rendelkező  nagykorú állampolgárát megillet az a jog,  hogy  az
        európai  parlamenti választáson választható és választó legyen.
        (...)
        71.  §  (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
        képviselőit,  a  helyi önkormányzati képviselőket,  valamint  a
        polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
        általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
        szavazással választják. (...)
        (3)   Az   országgyűlési  képviselők,  az   Európai   Parlament
        képviselői,  továbbá  a  helyi önkormányzati  képviselők  és  a
        polgármesterek  választásáról  külön  törvények   rendelkeznek,
        amelyek  elfogadásához  a  jelenlévő  országgyűlési  képviselők
        kétharmadának szavazata szükséges.”

        2. A Ve. a következőképpen rendelkezik:

        „16. § (...)
        (2) A helyi választási iroda vezetője haladéktalanul értesíti a
        korábbi   lakcím  szerint  illetékes  helyi  választási   iroda
        vezetőjét  a  névjegyzékből való törlés  érdekében.  A  korábbi
        lakcím   szerint  illetékes  helyi  választási  iroda  vezetője
        hivatalból  tájékoztatja az új lakcím szerint  illetékes  helyi
        választási iroda vezetőjét arról, hogy a polgár (…)
        c) a 89. § vagy a 104. § szerinti igazolást kapott, vagy (…)
        e)  sem  a  névjegyzékben, sem a választójoggal nem  rendelkező
        nagykorú   polgárok  nyilvántartásában,  sem  a  külképviseleti
        névjegyzékben nem szerepelt. (…)
        66.  §  (1) A szavazóhelyiségben az a választópolgár szavazhat,
        aki a névjegyzékben szerepel, illetőleg akit a szavazatszámláló
        bizottság a névjegyzékbe felvesz.
        (2)  A  szavazatszámláló bizottság – a  személyazonosság  és  a
        lakcím   megállapítására   alkalmas   igazolvány   alapján    –
        megállapítja a szavazni kívánó személyazonosságát és azt,  hogy
        szerepel–e   a  névjegyzékben.  A  szavazatszámláló   bizottság
        felveszi a névjegyzékbe azt a választópolgárt, aki (...)
        b)  igazolja, hogy lakcíme a szavazókör területén van, feltéve,
        hogy  nem  szerepel  a  választójoggal nem rendelkező  nagykorú
        polgárok nyilvántartásában. (...)
        89. § (1) Az a választópolgár, aki a szavazás napján lakcímétől
        távol, de Magyarország területén tartózkodik, a lakcíme szerint
        illetékes  helyi választási iroda vezetőjétől kért  igazolással
        azon település helyi választási irodájának vezetőjétől – vagy a
        szavazás  napján  szavazatszámláló bizottságától  –  kérheti  a
        névjegyzékbe   való   felvételét,  ahol   a   szavazás   napján
        tartózkodik.  Az  igazolás  alapján  a  választópolgár  azon  a
        magyarországi településen szavazhat, ahol tartózkodik. (...)
        104.  §  (1)  Ha a választópolgár a lakóhelyén túl tartózkodási
        hellyel  is  rendelkezik, a lakóhelye szerint  illetékes  helyi
        választási  iroda vezetőjétől kért igazolással  a  tartózkodási
        helye  szerint  illetékes helyi választási iroda vezetőjétől  –
        vagy  a  szavazás  napján  a  szavazatszámláló  bizottságtól  –
        kérheti  a névjegyzékbe való felvételét. Az igazolás alapján  a
        választópolgár a tartózkodási helyén szavazhat.
        (2)  Az igazolás kiadásakor a lakóhely szerint illetékes  helyi
        választási iroda vezetője a választópolgárt egyidejűleg törli a
        névjegyzékből.  Az igazolásban – a választópolgár  nyilatkozata
        alapján  –  meg  kell  jelölni a tartózkodási  helyet,  ahol  a
        választópolgár szavazni kíván, és azt a névjegyzéken  fel  kell
        tüntetni.  Az igazolás átvételét a választópolgár, illetőleg  e
        célra  szóló meghatalmazás alapján az általa megbízott  személy
        az aláírásával elismeri.
        (3)  Az  igazolás  és  a személyazonosság igazolására  alkalmas
        igazolvány alapján a tartózkodási hely szerint illetékes  helyi
        választási  iroda vezetője vagy a szavazatszámláló bizottság  a
        választópolgárt külön nyilvántartásba veszi. Az igazolást és  a
        külön  nyilvántartást  a  választási  iratok  között  meg  kell
        őrizni.
        (4)  Igazolást  legkésőbb a szavazást  megelőző  második  napon
        lehet  kiadni. Igazolást személyesen vagy meghatalmazott  útján
        lehet  kérni. Az igazolás ajánlott levélben is kérhető, feltéve
        hogy  az  az  illetékes helyi választási irodához  legkésőbb  a
        szavazást  megelőző 5. napon megérkezik. A  levélben  meg  kell
        jelölni  a tartózkodási helyet, ahol a választópolgár  szavazni
        kíván.  A  levélben kért igazolást a választópolgár számára  az
        általa megjelölt címre tértivevénnyel kell megküldeni.
        (5)  Az igazolás kiadásához az igazolást kérő a nevét, személyi
        azonosítóját és lakcímét köteles közölni. (...)
        111. § A szavazatszámláló bizottság felveszi a névjegyzékbe azt
        a  választópolgárt,  aki  a 104. § szerinti  igazolást  átadta.
        (...)
        153.   §   (1)  Felhatalmazást  kap  a  belügyminiszter,   hogy
        rendeletben állapítsa meg:
        a)  a  névjegyzék  és  választójoggal nem  rendelkező  nagykorú
        polgárok  nyilvántartása,  valamint a  választókerületek  és  a
        szavazókörök kialakítása előkészítésének rendjét,
        b) a választási eljárás határidőit és határnapjait,
        c)  a  választási irodák feladatait és tagjainak  képzését;  az
        országos,    területi,   helyi   választási   irodák    közötti
        hatáskörmegosztást,
        d)     a    választásokkal    összefüggő    állami    feladatok
        számítástechnikai,        szavazatösszesítési         rendjének
        megszervezését, technikai lebonyolítását,
        e)   az  értesítő,  az  ajánlószelvény,  az  aláírásgyűjtő   ív
        mintáját,  a  választási  jegyzőkönyvek,  adatlapok  és   egyéb
        nyomtatványok mintáit, példányszámát és továbbításának rendjét,
        f)  a  választási  eredmény  országosan  összesített  adatainak
        körét,
        g) a választási költségek normatíváit, tételeit, elszámolási és
        belső ellenőrzési rendjét.”

        3. Az R. támadott szabálya szerint:

        „30.  Az  igazolás és a 35. pont szerinti érvényes igazolványok
        egyidejű bemutatását követően kell felvenni a névjegyzékre  azt
        a  választópolgárt, aki a lakóhelyétől távol történő szavazásra
        igazolással rendelkezik (egyidejűleg az igazolást el kell venni
        és  a  választópolgárt F jegyzékre is fel kell venni). Ugyanígy
        kell  eljárni, ha a választópolgár abban a szavazókörben  kíván
        szavazni,  amelynek  névjegyzékéből az igazolás  kiadása  miatt
        törölték.”

                                     III.

        Az indítványok részben megalapozottak.

        1.   Az   Alkotmánybíróság   a  338/B/2002.   AB   határozatban
        foglalkozott  az  igazolással  szavazás  egyes  alkotmányossági
        kérdéseivel.   A  határozat  értelmében  a  választójog   akkor
        érvényesül az általánosság elvének megfelelően, ha a  jogalkotó
        lehetőséget ad arra, hogy előzetes igazolás alapján a  szavazás
        napján  nem  a lakóhelyükön tartózkodó magyar állampolgárok  is
        részt   vehessenek  a  választásokon.  A  határozat  ugyanakkor
        hangsúlyozza,  hogy az Alkotmánybíróság megítélése  szerint  is
        indokolt   az   igazolással   történő   szavazás   esetében   a
        jogállamiság    követelményének   megfelelő,   a   visszaélések
        lehetőségét  kizáró, garanciális jellegű szabályok  megalkotása
        és érvényesítése a választások tisztaságának védelme érdekében.
        A  határozat  szerint  „a választás tisztaságának  megóvása,  a
        választási    csalás   megakadályozása,    a    jóhiszemű    és
        rendeltetésszerű   joggyakorlás   alapelveire   (Ve.   3.    §)
        figyelemmel   a  Ve.  89.  §–a  konkretizálja  a   jogállamiság
        követelményének  megfelelő  eljárási  garanciákat.  Így  többek
        között  a  visszaélések  megelőzését  szolgálja  az,  hogy   az
        igazolás kiadásával egyidejűleg a választópolgárt törölni  kell
        a  lakcím  szerinti  névjegyzékből,  valamint  az  is,  hogy  a
        tartózkodási    helyen   szavazó   választópolgárokról    külön
        nyilvántartás készül.”
        A  határozat  utal arra, hogy lényeges törvényi garancia,  hogy
        igazolás  alapján  gyakorolt választójoggal  csak  akkor  lehet
        ilni,  ha  legkésőbb  az első fordulót megelőző  második  napon
        kérte   a   választópolgár   a   tartózkodási   hely   szerinti
        névjegyzékbe való felvételét. (ABH 2003, 1504, 1507.).

        A  határozat  a  Ve. 89. §–át a támadó, az Alkotmány  57.  §–a,
        70/A.  §–a,  2.  §–a, az Alkotmány 8. §–a és 54.  §–a  sérelmét
        állító  indítványt elutasította. Megállapította, hogy miután  a
        jogalkotó  az  első fordulót megelőzően minden választópolgárra
        nézve    azonos   feltételek   mellett   tette   lehetővé    az
        átjelentkezést  és  a  második  fordulót  megelőzően  ugyancsak
        valamennyi   választópolgárra   nézve   egységes   szabályozást
        alkalmaz a Ve., a jogegyenlőség sérelme nem állapítható meg;  a
        Ve.  89. §–a és az Alkotmány emberi méltóságról rendelkező  54.
        §–a,  továbbá  a  bíróság előtti egyenlőséget és  a  bírósághoz
        fordulás   jogát   megfogalmazó  57.  §–a  között   pedig   nem
        állapítható meg értékelhető alkotmányjogi összefüggés.

        Az  "ítélt dolog" az alkotmánybírósági eljárásban azt  jelenti,
        hogy  ugyanazon  jogszabályi rendelkezésre  vonatkozóan  azonos
        okból  vagy összefüggésben ismételten előterjesztett  indítvány
        elbírált  kérdésnek minősül, mert az érdemi döntéssel  elbírált
        ügyben   hozott  határozat  az  Alkotmánybíróságot   is   köti.
        [1620/B/1991.  AB  végzés, ABH 1991, 972, 973.;  35/1997.  (VI.
        11.)  AB  határozat, ABH 1997, 200.]. Mindebből azonban  az  is
        következik,  hogy amennyiben az újabb indítványt más  okból,  a
        rendelkezésnek   más  alkotmányossági  összefüggésére   történő
        hivatkozással  vagy tartalmilag más rendelkezés  megjelölésével
        terjesztik  elő, az Alkotmánybíróság az újabb indítvány  érdemi
        vizsgálatába bocsátkozik.

        Az  az  indítvány,  amely a jogállamiság  sérelmére  hivatkozva
        abból  az  okból támadja a Ve. 89. §–át, hogy az nem  tartalmaz
        elég  garanciális jellegű szabályt a választások  tisztaságának
        megóvása érdekében, tartalmilag ugyanazt kifogásolja, mint amit
        az  Alkotmánybíróság a 338/B/2002. AB határozatban  (ABH  2003,
        1504.) már elbírált.

        Jóllehet  a  jelen ügyben részben más alkotmányi  rendelkezések
        sérelmére hivatkoznak, a 338/B/2002. AB határozat indokolása és
        határozathoz   fűzött   párhuzamos   indokolás,   valamint    a
        különvélemények összevetéséből azt a következtetést is le lehet
        vonni,  hogy az Alkotmánybíróság tartalmilag már állást foglalt
        abban  a  kérdésben  is, hogy a Ve. 89.  §–a  eleget  tesz–e  a
        6/1991.  (II.  28.)  AB  határozatból  (ABH  1991,  19.)  eredő
        követelménynek,  miszerint a választópolgár nem  fosztható  meg
        attól  a  jogtól,  hogy az állandó lakóhelye szerinti  területi
        választókerület,  valamint  egyéni  választókerület  jelöltjére
        egyaránt szavazhasson.

        Más  megfogalmazásban ez azt jelenti, hogy a Ve. 89.  §–a  –  a
        338/B/2002.  AB határozatban kifejtettekből következően  –  nem
        áll   ellentétben  az  Alkotmánynak  az  anyagi   választójogra
        vonatkozó  70. § (1)–(4) bekezdésével. Az Alkotmánynak  ezek  a
        szabályai arról szólnak, hogy kiket illet meg az a jog, hogy  a
        választásokon választó és választható legyen, valamint országos
        népszavazásban  és  népi kezdeményezésben részt  vegyen.  Ettől
        különálló  kérdés,  hogy a választópolgárok  hogyan  és  milyen
        választási     rendszerben    választják    a     képviselőket,
        polgármestereket. Az Alkotmány 70. § (1)–(4)  bekezdéséből  nem
        következik kényszerűen az a követelmény, hogy a lakóhelyétől  a
        szavazás  napján  távol tartózkodó választópolgár  a  lakóhelye
        szerinti  az  egyéni választókerületi jelöltre szavazhasson.  A
        jogalkotóra  tartozik annak eldöntése, hogy a  Ve.  89.  §  (1)
        bekezdésében szabályozottak szerint vagy más megoldással  teszi
        lehetővé  a  lakóhelyétől  a szavazás napján  távol  tartózkodó
        választópolgár számára a szavazást. Az Alkotmány 70. §  (1)–(4)
        bekezdésével  ugyanakkor nem állna ellentétben  az  sem,  ha  –
        eltérően   a  hatályos  szabályozástól  –  a  szavazás   napján
        lakóhelyüktől  távol tartózkodó választópolgárok  a  lakóhelyük
        szerinti    területi    választókerület,    valamint     egyéni
        választókerület   jelöltjére  szavazhatnának.   A   választójog
        egyenlőségének   az   Alkotmány   71.   §   (1)    bekezdésében
        megfogalmazott elvével is – miként arra a 6/1991. (II. 28.)  AB
        határozat  (ABH 1991, 19, 20.) rámutatott – összhangban  állna,
        ha  a magyarországi állandó lakással rendelkező, de a választás
        napján  lakóhelyétől  távol  levő választópolgárt  –  a  Magyar
        Köztársaság   felségterületén  belül   bárhol   is   gyakorolja
        szavazójogát   –   az   országgyűlési   képviselők    általános
        választásánál olyan helyzetbe hoznák, mintha állandó lakóhelyén
        adná le szavazatát, azaz nem fosztanák meg attól a jogtól, hogy
        az   állandó   lakóhelye  szerinti  területi   választókerület,
        valamint    egyéni    választókerület    jelöltjére    egyaránt
        szavazhasson. A szóba jöhető technikai megoldások közül annak a
        kiválasztása,   amely   a  legnagyobb   garanciát   nyújtja   a
        választások  tisztaságára  nézve,  egyszersmind  biztosítja   a
        szavazás  általánosságát, egyenlőségét  és  titkosságát  is,  a
        törvényalkotóra  tartozik, ezért e kérdéssel – mint  hatáskörén
        kívül  esővel – az Alkotmánybíróság nem foglalkozott.  Mindezek
        alapján   a   mulasztásban  megnyilvánuló   alkotmányellenesség
        megszüntetésére   irányuló   indítványt   az   Alkotmánybíróság
        elutasította.

        Ugyanakkor   két   indítványozó  az   indítványt   a   korábban
        elbíráltaktól   eltérő  más  okból,  a  Ve.  89.   §–ának   más
        alkotmányossági    összefüggéseire    történő     hivatkozással
        terjesztette  elő.  A jelen ügyben az az egyik  alkotmányossági
        kérdés,   hogy   az   igazolással  történő  szavazás   törvényi
        rendelkezései a választójog általánossága mellett a választójog
        egyenlősége követelményét is kielégítik–e, tekintettel  arra  a
        körülményre, hogy a választások második fordulójában  is  lehet
        igazolással  szavazni,  az  első fordulóra  irányadó  szabályok
        szerint.

        2.  Az  Alkotmánybíróság  korábbi megállapítása  szerint  „[a]z
        Alkotmány  –  a 71. §–ában meghatározott választási alapelveken
        kívül   –   nem   tartalmaz   rendelkezéseket   a   választójog
        gyakorlásának módjára nézve. Ebből következően az  Országgyűlés
        széles  döntési szabadsággal rendelkezik a választási  rendszer
        megválasztása, a választási eljárás szabályainak  megállapítása
        során.  A törvényhozó szabadon határozza meg a választókerületi
        rendszereket,  a jelöltállítás, a szavazás és a mandátumszerzés
        rendjét.   Az   Országgyűlés  ezt  a  döntési   szabadságát   a
        választójogi szabályok megalkotása során is, csak az  Alkotmány
        keretei  között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat
        meghozni,   hogy   azok   az  Alkotmány   rendelkezéseivel   ne
        ütközzenek,    Alkotmányban   szabályozott    alapvető    jogot
        alkotmányellenes  módon  ne  korlátozzanak.”   [63/B/1995.   AB
        határozat, ABH 1996, 509, 513.; 31/2000. (X. 20.) AB határozat,
        ABH 2000, 210, 212–213.]

        Az  Alkotmánybíróság  a  809/B/1998. AB határozatban  általános
        érvénnyel   állapította  meg:  „A  választójog   egyenlőségének
        alkotmányos elve két követelményt támaszt a választási  törvény
        megalkotójával    szemben:    egyrészt    a    választójog    a
        választópolgárok szempontjából azonos értékű legyen, másrészt a
        szavazatok lehetőleg azonos súlyúak legyenek egy–egy  képviselő
        megválasztásánál.” (ABH 2000, 783, 784.)

        A  22/2005.  (VI. 17.) AB határozatban kifejtettek  (ABK  2005.
        június,  363, 364–365) szerint a választójog egyenlő értékűsége
        azt   jelenti,   hogy   minden  választópolgár   azonos   számú
        szavazattal  rendelkezik,  és  a  szavazatszámlálásnál   minden
        szavazat ugyanannyit ér. E tekintetben az Alkotmány 71.  §  (1)
        bekezdése   a   plurális   választójogot   zárja   ki,    amely
        kedvezményezett  választópolgári csoportok  számára  több  vagy
        eltérő  értékű szavazatot biztosítana a választások  során.  Az
        Alkotmánybíróság megítélése szerint ez a követelmény  abszolút:
        az  Alkotmányból  következő „egy ember  egy  szavazat”  elvének
        érvényesülése    e   tekintetben   semmilyen    indokból    nem
        korlátozható.  (A mai választási rendszerben ez  a  követelmény
        értelemszerűen külön–külön vonatkozik az egyéni jelöltre  és  a
        területi listára történő szavazásra.)

        A  6/1991.  (II. 28.) AB határozatban a testület  hangsúlyozta,
        hogy  „a  választópolgároknak  az  Alkotmány  71.  §–ának   (1)
        bekezdésében  biztosított jogát kiemelkedően  fontos  politikai
        jognak  tekinti”, mert „a választópolgárok kizárólag  az  aktív
        választójog  négyévenkénti gyakorlása  révén  tudnak  befolyást
        gyakorolni  a  legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti  szerv
        összetételére.”  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  „–
        éppen azért, mert különösen fontos állampolgári jogról van  szó
        –   akár   az   egyenlőség,  akár  az  általánosság   bármiféle
        korlátozása  csak igen jelentős elvi indokból fogadható  el  és
        egyeztethető össze az Alkotmánnyal.” (ABH 1991, 19, 20.)

        A   választási   rendszer  hatályos  szabályai  értelmében   az
        országgyűlési  képviselők száma összesen  háromszáznyolcvanhat.
        Százhetvenhat       országgyűlési       képviselőt       egyéni
        választókerületben,    százötvenkettőt     megyei,     fővárosi
        választókerületben     listán    választanak.     Az     egyéni
        választókerületben az első választási fordulóban  az  a  jelölt
        lesz   országgyűlési  képviselő,  aki  megkapta   az   érvényes
        szavazatoknak több mint a felét, feltéve, hogy a  szavazáson  a
        választókerület választópolgárainak több mint a fele szavazott.
        A  választópolgár egy jelöltre szavazhat. Ha az első választási
        fordulóban  a választókerület választópolgárainak több  mint  a
        fele  szavazott ugyan, de egy jelölt sem kapta meg az  érvényes
        szavazatoknak  több mint a felét (a továbbiakban: eredménytelen
        választási forduló), a második választási fordulót kell tartani
        (az  országgyűlési  képviselők választásáról  szóló  1989.  évi
        XXXIV. törvény 4. és 7. §–a).

        A Ve. 89. § (1) bekezdésének vizsgált szabályai értelmében az a
        választópolgár,   aki  a  szavazás  napján   lakcímétől   távol
        tartózkodik,   igazolással  azon  település  helyi   választási
        irodájának    vezetőjétől   –   vagy    a    szavazás    napján
        szavazatszámláló  bizottságától – kérheti a  névjegyzékbe  való
        felvételét, ahol a szavazás napján tartózkodik.
        A  Ve. 89. § (5) bekezdése értelmében az igazolás kiadásához az
        igazolást kérő a nevét, személyi azonosítóját, lakcímét,  annak
        a  településnek  a  nevét, ahol a szavazás napján  tartózkodik,
        továbbá  azt  köteles  közölni, hogy az igazolást  az  első,  a
        második vagy mindkét fordulóra kéri.

        Ha  a  lakóhelytől távol való szavazásra jogosító  igazolást  a
        második  vagy  mindkét  fordulóra  kérték,  a  Ve.  89.  §  (1)
        bekezdésének az igazolással szavazást viszonylag széles  körben
        lehetővé  tévő  rendelkezései  következtében  előállhat  az   a
        helyzet,  hogy  a választópolgár akkor is szavazhat  a  második
        fordulóban,  ha  azon a településen, ahol  az  első  fordulóban
        szavazhatott,  a  szavazás érvényes és eredményes  volt.  Ilyen
        esetben  az  érintett választópolgár újabb szavazatával,  újabb
        választókerületben befolyásolhatja a szavazás  eredményét,  míg
        azok,  akik  nem  éltek  igazolással,  egyetlen  egyéni  jelölt
        megválasztásában vehetnek részt.

        Ez   a  helyzet  ellentétes  a  választójog  egyenlőségének  az
        Alkotmány 71. § (1) bekezdésében foglalt elvével.

        Az alkotmányellenes helyzet nem szüntethető meg a Ve. 89. § (1)
        bekezdése      alkotmányellenessé      nyilvánításával       és
        megsemmisítésével.   Az   igazolás  sajátos   jogintézménye   a
        választójog  általánosságának megfelelően  a  választás  napján
        lakcímétől    távol    tartózkodó,   az    Alkotmány    alapján
        választójogosultsággal  rendelkező  állampolgárok  számára   az
        aktív   választójoguk   gyakorlásának  módját   és   garanciáit
        szabályozza.  Ez  így  van  még  akkor  is,  ha  a  89.  §  (1)
        bekezdésében  szabályozott jogintézmény – a Ve.  hiányosságánál
        fogva   –   nem   teremt  megfelelő  egyensúlyt  a  választójog
        általánossága  és  egyenlősége  érvényesülését   illetően.   Az
        alkotmányellenes  helyzet  többféleképpen  megszüntethető,   az
        Alkotmánybíróságnak   hatásköre   van    a    Ve.    89.    §–a
        megsemmisítésére,      de      mulasztásban       megnyilvánuló
        alkotmányellenesség  megállapítására  is.  A  Ve.  89.  §   (1)
        bekezdése megsemmisítése az Alkotmánybíróság megítélése szerint
        a  választójog  általánossága elvének nagyobb sérelmét  okozná,
        mint   a   amilyen  sérelmet  az  egyenlőség  elve  szenved   a
        gyakorlatban  alkalmazható,  bár hiányos  jogszabály  hatályban
        tartása révén.
        Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező  részben
        foglaltak    szerint    a    Ve.   89.    §    (1)    bekezdése
        alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
        irányuló   indítványt  elutasította.  Ugyanakkor  –  hivatalból
        eljárva  –  megállapította, hogy a Ve. 89. §  (1)  bekezdésében
        foglalt  igazolás jogintézménye szabályozásakor az Országgyűlés
        jogalkotói    feladatának   elmulasztásával    alkotmányellenes
        helyzetet idézett elő.

        Az     Alkotmánybíróság     a    mulasztásban     megnyilvánuló
        alkotmányellenesség   megállapítására  vonatkozó   hatáskörével
        összefüggésben  a  49/2001.  (XI.  22.)  AB  határozatában   az
        alábbiakra mutatott rá:
        Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
        továbbiakban:  Abtv.)  49.  § (1)  bekezdése  kimondja:  Ha  az
        Alkotmánybíróság   hivatalból  vagy  bárki   indítványára   azt
        állapítja   meg,   hogy   a  jogalkotó  szerv   a   jogszabályi
        felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
        ezzel  alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
        szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
        teljesítésére.  Az  Alkotmánybíróság  következetes   gyakorlata
        szerint  az  Abtv.  49. § (1) bekezdésének alkalmazására  akkor
        kerülhet  sor, ha együttesen fennáll két feltétel: a  jogalkotó
        mulasztása  és  az  ennek  folytán előidézett  alkotmányellenes
        helyzet.  [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990,  83,  86.;
        1395/E/1996.  AB határozat, ABH 1998, 667, 669.; 35/1999.  (XI.
        26.)  AB határozat, ABH 1999, 310, 317.; 6/2001. (III. 14.)  AB
        határozat, ABK 2001. március, 115, 120.]
        Az  Alkotmánybíróság nemcsak akkor állapít meg alkotmányellenes
        mulasztást,  ha  az  adott  tárgykörre  vonatkozóan   semmilyen
        jogszabály  nincs,  hanem akkor is, ha az adott  kérdésben  van
        ugyan  szabályozás, de az Alkotmány által megkívánt jogszabályi
        rendelkezés    hiányzik.   Az   Alkotmánybíróság    már    több
        határozatában  hangsúlyozta,  hogy  abban  az  esetben  is  sor
        kerülhet  alkotmányellenes  mulasztás  megállapítására,  ha   a
        jogalkotó az Alkotmányból, illetve egyéb jogszabályból származó
        jogalkotói  feladatát teljesítette, ennek során  azonban  olyan
        szabályozási    hiányosságok    következtek     be,     amelyek
        alkotmányellenes helyzetet idéztek elő. [22/1995. (III. 31.) AB
        határozat,  ABH  1995,  108,  113.;  29/1997.  (IV.   29.)   AB
        határozat,  ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
        ABH 1998, 132, 138.; 22/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999,
        176, 196, 201.] (ABH 2001, 351, 355.)
        Az  Alkotmánybíróság a kifejtettek alapján az  Abtv.  1.  §  e)
        pontjában  foglalt  hatáskörében eljárva,  hivatalból  indított
        eljárásban  azt  állapította  meg,  hogy  a  Ve.  89.   §   (1)
        bekezdésében foglalt igazolás jogintézménye szabályozásakor  az
        Országgyűlés     jogalkotói     feladatának     elmulasztásával
        alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő   azzal,   hogy   nem
        teremtette   meg  maradéktalanul  az  Alkotmány   71.   §   (1)
        bekezdésébe  foglalt egyenlő választójog alapelvéből  következő
        követelmények     érvényesülését     biztosító      jogszabályi
        feltételeket.

        3.  A  Ve. 89. § (1) bekezdésének első mondata úgy rendelkezik,
        hogy  az  a  választópolgár, aki a szavazás  napján  lakcímétől
        távol, de Magyarország területén tartózkodik, a lakcíme szerint
        illetékes  helyi választási iroda vezetőjétől kért  igazolással
        azon település helyi választási irodájának vezetőjétől – vagy a
        szavazás  napján  szavazatszámláló bizottságától  –  kérheti  a
        névjegyzékbe   való   felvételét,  ahol   a   szavazás   napján
        tartózkodik.

        A  Ve. 89. § (1) bekezdésének második mondata kimondja, hogy az
        igazolás   alapján  a  választópolgár  azon   a   magyarországi
        településen szavazhat, ahol tartózkodik.
        A  89.  § (2) bekezdése szerint az igazolás kiadásakor a lakcím
        szerint   illetékes   helyi   választási   iroda   vezetője   a
        választópolgárt egyidejűleg törli a névjegyzékből.

        A  Ve.  nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely lehetővé tenné,
        hogy  a  Ve.  említett szabályaitól eltérjenek, és  a  lakóhely
        szerinti   szavazókörben  a  névjegyzékre   felvegyék   azt   a
        választópolgárt,  akit  az igazolás kiadása  miatt  töröltek  a
        névjegyzékből.

        Az  R. 1. számú melléklete IV. pontja, amely a névjegyzéknek  a
        szavazás  napján  való vezetése szabályait tartalmazza,  a  29.
        pontjában kifejezetten kimondja, hogy az a választópolgár,  aki
        arra  hivatkozik,  hogy lakóhelye a szavazókör  területén  van,
        akkor  vehető  fel  a  névjegyzékre, ha  személyazonosságát  és
        lakcímét  igazolja, feltéve, hogy a névjegyzékből korábban  nem
        törölték.
        Az   R.  említett  rendelkezésével  azonosat  tartalmazott   „A
        választási    eljárásról   szóló   1997.   évi    C.    törvény
        végrehajtásáról  az  országgyűlési képviselő–választásokon”című
        9/1998.  (II.  20.)  BM rendeletnek – a  1/2002.  (I.  16.)  BM
        rendelet  15.  §–ával megállapított – 1. számú melléklete  III.
        10. bb) pontja.

        Az  R. 1. számú melléklete IV. 30. pontjának második mondatával
        azonos   szabályt  viszont  azok  a  rendeletek,  amelyeket   a
        belügyminiszter  a Ve. 153. §–a (1) bekezdésének  a)  pontjában
        foglalt felhatalmazás alapján adott ki, 2004. október 29–ig nem
        tartalmaztak.  Ekkor  lépett hatályba a  választási  eljárásról
        szóló  1997.  évi  C.  törvénynek a 2006.  január  1–je  előtti
        időpontra         kitűzött        időközi         országgyűlési
        képviselő–választásokon történő végrehajtásáról szóló  65/2004.
        (X. 29.) BM rendelet.

        A   Ve.  153.  §  (1)  bekezdése  részletesen  meghatározza   a
        belügyminiszternek   a   törvény  végrehajtásával   kapcsolatos
        rendeletalkotási  jogkörét, de ebben nem szerepel  az,  hogy  a
        belügyminiszter    jogosult   volna    a    választójogosultság
        nyilvántartása  körében  a  Ve. 89–89/B.  §–aiban  foglaltaktól
        eltérni.     Hasonlóan     értelmezte     a     belügyminiszter
        rendeletalkotási  jogkörét a 70/2002. (XII. 17.)  AB  határozat
        (ABH 2002, 409.).

        Az  R.  1.  számú melléklete IV. 30. pontjának második  mondata
        értelmében   a   választópolgár  az  eredménytelen   választási
        fordulót  követően, az eredmények ismeretében dönthet  abban  a
        kérdésben,  hogy  az igazolás szerinti helyen, vagy  lakóhelyén
        szavaz a második választási fordulóban.
        Ez  sérti  azt, a 338/B/2002 AB határozatban (ABH 2003,  1504.)
        lényeges garanciának tekintett törvényi szabályt, amely szerint
        igazolás  alapján  gyakorolt választójoggal  csak  akkor  lehet
        élni,  ha  legkésőbb  az első fordulót megelőző  második  napon
        kérte   a   választópolgár   a   tartózkodási   hely   szerinti
        névjegyzékbe   való  felvételét.  A  határozat   megállapította
        továbbá,  hogy  a  választások  tisztaságát  sértené,   ha   az
        eredmények ismeretében a két forduló között is lehetőség  volna
        arra,  hogy  a választópolgár igazolás alapján másutt  adja  le
        szavazatát, mint az első fordulóban.

        Az  R–nek  az  a  szabálya, amely a lakóhelyétől távol  történő
        szavazásra igazolással rendelkező választópolgárok névjegyzékbe
        vételére  irányadó  szabályt  kiterjeszti  a  névjegyzékből  az
        igazolás  kiadása  miatt törölt választópolgárnak  ugyanebbe  a
        névjegyzékbe  való  felvételére,  a  Ve.  idézett,  89.  §  (2)
        bekezdése  rendelkezéseibe  ütközik,  és  ezért  ellentétes  az
        Alkotmány 37. § (3) bekezdésével.

        4.  Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint, ha  az
        indítvánnyal   támadott  jogszabályt  vagy  annak   részét   az
        Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és  ezért
        azt   megsemmisíti,  akkor  a  további  alkotmányi  rendelkezés
        esetleges   sérelmét   –   a  már  megsemmisített   jogszabályi
        rendelkezéssel  összefüggésben – érdemben nem  vizsgálja.  [pl.
        44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.]

        Az  Alkotmánybíróság ezért nem vizsgálta, hogy az  R.  vizsgált
        rendelkezése  ellentétes–e az Alkotmány 2. § (1)  bekezdésével,
        7. § (2) bekezdésével és a 71. § (3) bekezdésével.

        5.  A  Ve.  65–71. §–ai a szavazás módját illetően tartalmaznak
        szabályozást.  A  Ve. 66. § (1) bekezdése a  szavazóhelyiségben
        való  szavazásról  szól, amikor kimondja: „a szavazóhelyiségben
        az  a  választópolgár szavazhat, aki a névjegyzékben  szerepel,
        illetőleg  akit  a  szavazatszámláló bizottság  a  névjegyzékbe
        felvesz.”

        Ez  a  szabály nincs összefüggésben és így ellentétben  sem  az
        Alkotmány  71.  §  (1) bekezdésével és 2. §  (1)  bekezdésével,
        ezért  a  Ve.  66.  §  (1)  bekezdését  támadó  indítványt   az
        Alkotmánybíróság elutasította.

        6.  A  Ve.  66. § (2) bekezdés b) pontja nem értelmezhető  úgy,
        hogy  a  választópolgár  mind  a  lakóhelyén,  mind  pedig   az
        igazolásban szereplő helyen leadhatja szavazatát, ha korábban a
        lakóhelyétől távol való szavazáshoz igazolást kért.

        A  Ve.  ugyane  szakaszának (3) bekezdése  mondja  ki,  hogy  a
        szavazatszámláló     bizottság     visszautasítja     azt     a
        választópolgárt,  aki  – törvényi feltételek  hiányában  –  nem
        vehető   fel  a  névjegyzékbe.  Az  igazolással  való  szavazás
        törvényi  szabályai  előírják, hogy az  igazolás  kiadásakor  a
        lakcím  szerint  illetékes helyi választási  iroda  vezetője  a
        választópolgárt  törli  a  névjegyzékből   [Ve.   89.   §   (2)
        bekezdése].  A Ve. 89. § (1) bekezdése értelmében, az  igazolás
        alapján,  a  választópolgár  azon a  magyarországi  településen
        szavazhat, ahol tartózkodik.

        E  szabályok  összevetéséből az következik,  hogy  az  igazolás
        kiadása   miatt  a  lakóhelye  szerinti  névjegyzékből   törölt
        választópolgár  a  Ve.  66. § (2) bekezdés  b)  pontja  alapján
        ugyanitt  nem vehető fel a névjegyzékbe a szavazás napján.  Ezt
        az  értelmezést erősíti az R. 1. számú melléklete  29.  pontja,
        amely  szerint  az a választópolgár, aki arra hivatkozik,  hogy
        lakóhelye  a  szavazókör  területén van,  akkor  vehető  fel  a
        névjegyzékre,  ha  személyazonosságát  és  lakcímét   igazolja,
        feltéve, hogy a névjegyzékből korábban nem törölték.

        Az  Alkotmánybíróság ezért a Ve. 66. § (2) bekezdés b)  pontját
        az  Alkotmány  71.  §  (1) bekezdése  és  2.  §  (1)  bekezdése
        sérelmére hivatkozva támadó indítványt elutasította.

        Az  R.  1.  számú  melléklete 30. pontja  első  mondatának  ama
        előírása,   amely  szerint  a  névejegyzékbe  való  felvétellel
        egyidejűleg  az  igazolást  el kell venni,  a  névjegyzéknek  a
        szavazás  napján  történő vezetésére vonatkozó olyan  technikai
        szabály,  amely  az Alkotmány 8. § (2) bekezdése alkalmazásában
        nem igényel törvényi rendezést.

        Az  Alkotmánybíróság ezért az R. 1. számú melléklete 30. pontja
        első mondatát támadó indítványt elutasította.

        7.  A  Ve.  66.  §  (2) bekezdés b) pontja  nem  ellentétes  az
        Alkotmány  70/A.  §  (1) bekezdésével. Nem  a  Ve.  66.  §  (2)
        bekezdéséből, hanem a Ve. más szabályaiból következik az,  hogy
        a  szavazás napján külföldön tartózkodó választópolgár a  saját
        lakóhelye szerinti jelöltre, listákra adhatja le szavazatát.

        8.  A  Ve.  104.  §–a arról szól, hogy a választópolgár,  ha  a
        lakóhelyén  túl  tartózkodási hellyel is rendelkezik,  igazolás
        alapján  a  tartózkodási helyén szavazhat a helyi önkormányzati
        képviselők és polgármesterek választásán.

        A  Ve. 100. §–a értelmében a Ve. I–X. fejezete rendelkezéseit –
        a  külképviseleti névjegyzékkel és a külképviseleti szavazással
        kapcsolatos  rendelkezések kivételével – a helyi  önkormányzati
        képviselők és polgármesterek választásán a Ve. XII. fejezetében
        foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

        A  Ve.  104.  §–a  a választójogosultak nyilvántartása  körében
        tartalmaz  szabályokat, ebben a körben eltér a Ve. 89.  §–ától,
        amely  szintén a választójogosultak nyilvántartásáról szól,  az
        országgyűlési képviselők választásakor.

        A  Ve.  104.  §–a  kizárja, hogy önkormányzati választásokon  a
        lakcímétől vagy tartózkodási helyétől távol lévő személy azon a
        településen szavazzon, ahol tartózkodik.

        Az   önkormányzati  választások  az  országgyűlési   képviselők
        választásától eltérnek. Az Alkotmány 42. §–a értelmében a helyi
        önkormányzás  joga a község, a város, a főváros  és  kerületei,
        valamint a megye választópolgárainak közösségét illeti  meg;  a
        helyi  önkormányzás a választópolgárok közösségét érintő  helyi
        közügyek önálló, demokratikus intézése, a helyi közhatalomnak a
        lakosság   érdekében  való  gyakorlása.  A  Ve.   104.   §–ának
        vizsgálatakor  nemcsak  a  választójog általánosságának  elvére
        kell figyelemmel lenni, hanem az Alkotmánynak erre a szabályára
        is.

        Az  Alkotmány  71.  §  (3) bekezdése szerint  az  országgyűlési
        képviselők,  az Európai Parlament képviselői, továbbá  a  helyi
        önkormányzati  képviselők  és  a  polgármesterek  választásáról
        külön törvények rendelkeznek, amelyek elfogadásához a jelenlévő
        országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

        A helyi önkormányzati választásokat illetően ez a külön törvény
        a    helyi    önkormányzati   képviselők   és    polgármesterek
        választásáról  szóló 1990. évi LXIV. törvény  (a  továbbiakban:
        Tv.). A Tv. 1. §–a szól az Alkotmány 42. §–ában és 70. § (2) és
        (3)  bekezdésében meghatározott választójogról. A Tv. 1. §  (2)
        bekezdése kimondja, hogy a választópolgár lakóhelyén vagy –  ha
        lakóhelye  mellett  legkésőbb  a választás  kitűzését  megelőző
        napig   tartózkodási   helyet  is  létesített   –   bejelentett
        tartózkodási helyén választhat.

        A  Ve.  104.  §–a  a Tv–nek ezt a szabályát hajtja  végre;  nem
        korlátozza  a  választójogot  az  állandó  lakóhelyen   történő
        szavazásra,   mint   tette  ezt  az  országgyűlési   képviselők
        választásáról  szóló  1989.  évi  XXXIV.  törvény  40.  §   (3)
        bekezdése,  amelyet az Alkotmánybíróság 6/1991.  (II.  28.)  AB
        határozata emiatt semmmisített meg.

        A  Ve.  104. §–a ezért nem ellentétes az Alkotmány  71.  §  (1)
        bekezdésével,   a   Ve.  e  szabályát  támadó   indítványt   az
        Alkotmánybíróság elutasította.

        9.  Az egyik indítványozó a Ve. 16. § (2) bekezdése és 111. §–a
        alkotmányellenességének vizsgálatát a Ve. 89. §–a és  104.  §–a
        vizsgálatával összefüggésben kezdeményezte, de az indítvány nem
        tartalmazza,  hogy a Ve. 16. § (2) bekezdés c) pontja  és  111.
        §–a az Alkotmány felhívott rendelkezéseit milyen okból sérti.

        Az  Alkotmánybíróság ezért ezt az indítványt  visszautasította,
        az    Alkotmánybíróság   ideiglenes   ügyrendjéről   és   annak
        közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
        foglalt  3/2001.  (XII.  3.)  Tü.  határozat  (a  továbbiakban:
        Ügyrend) 29. § d) pontja (ABH 2003, 2075.) alapján.

        10.  Az  igazolással szavazásról szóló 12/2006.  (IV.  6.)  OVB
        állásfoglalás   alkotmányellenességének   megállapítására    és
        megsemmisítésére    irányuló   eljárást   az   Alkotmánybíróság
        megszüntette.

        A  szóban lévő állásfoglalás a Ve. 66. §–a, 89. §–a és az R. 1.
        számú  melléklete  IV. 30. pontjának alkalmazásával  összefüggő
        kérdésekről  szól. Az R. 1. számú melléklete IV. 30.  pontjának
        második    mondata   alkotmányellenessé   nyilvánításával    az
        állásfoglalás vizsgálata okafogyottá vált, ezért az Ügyrend  31
        §  a)  pontja alapján az Alkotmánybíróság az eljárást  ebben  a
        részében megszüntette.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                  Dr. Balogh Elemér          Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                         
                  Dr. Erdei Árpád            Dr. Harmathy Attila
                  alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                         
                  Dr. Holló András               Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                         
                  Dr. Kovács Péter          Dr. Kukorelli István
                  alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                         
                                Dr. Paczolay Péter
                               előadó alkotmánybíró
          Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos indoklása

          A  korábbi  alkotmánybírósági határozatok által  kijelölt  úton
          haladva  meghozott határozat indoklását – a  magam  részéről  –
          azzal  egészítem  ki, hogy emlékeztetek arra: az  országgyűlési
          választások  választójogi  szabályainak  meghatározatásakor   a
          jogalkotónak  figyelemmel  kell  lennie  az  ezen  a  területen
          vállalt nemzetközi jogi kötelezettségeire is.

          Az európai követelményekkel való összhangra az Alkotmánybíróság
          már    korábban    is   rámutatott,   amikor   megjegyezte    a
          22/2005.(VI.17.)  AB  határozatban is,  hogy  „  A  választójog
          egyenlőségéből    származó    alkotmányossági     követelmények
          tartalmának  meghatározásakor  az  Alkotmánybíróság  figyelembe
          vette  az  Európa Tanács Velence Bizottságának 190/2002.  számú
          véleményét,  amelyben  a  Code of Good  Practice  in  Electoral
          Matters  a közös európai választójogi örökség egyik meghatározó
          elemének minősíti a választójog egyenlőségét.” (ABH 2005,  246,
          251–252.)

          Mivel  ez  a testület e dokumentum elfogadása óta, a gyakorlati
          tapasztalatok  alapján  számos újabb határozatot  fogadott  el,
          fontos  ezeket áttekintően figyelembe venni, amikor a jogalkotó
          a   saját   mozgásszabadságával  él.  Ezek   közül   külön   is
          hangsúlyozni  kell az alábbiakat: A. Jelentés a  távszavazásnak
          és  az elektronikus szavazásnak az Európa Tanács standardjaival
          való összeegyeztethetőségéről (Rapport sur la compatibilité  du
          vote  ŕ distance et du vote électronique avec les standards  du
          Conseil  de l’Europe: CDL–AD(2004)012); B. Jelentés a politikai
          pártok  választási részvételéről (Rapport sur la  participation
          des  partis  politiques  aux  élections:  CDL–AD(2006)025);  C:
          Jelentés   a  parlamenti  választásokon  való  részvételi   jog
          korlátainak   eltörléséről  (Report   on   the   Abolition   of
          Restrictions  on  the  Right  to  Vote  in  General  Elections:
          CDL–AD(2005)011);  D.  Értelmező  nyilatkozat   a   választójog
          stabilitásáról (Déclaration interprétative sur la stabilité  du
          droit électoral: CDL–AD(2005)043); E. Jelentés a választójogról
          és  a  választások lebonyolításáról Európában (Rapport  sur  le
          droit  électoral et l’administration des élections  en  Europe:
          CDL–AD(2006)018); stb.

          Az   Európai   Biztonsági  és  Együttműködési  Szervezetnek   a
          választási  kérdésekre és az emberi jogok védelmére szakosított
          intézménye,  az ODIHR (OSCE Office for Democratic  Institutions
          and  Human  Rights)  is számos dokumentumban  dolgozta  fel  az
          európai    választási    szabályokat   és    ezek    gyakorlati
          érvényesülését.     E     monitoring–gyakorlat     szintetizáló
          összefoglalását   az   ODIHR   ún.   választási   irányelveiben
          (Guidelines  for  Reviewing a Legal  Framework  for  Elections,
          2001) adta meg.

          Ezeknek  a  dokumentumoknak  a jelen határozat  problematikáját
          illetően   különösen  azokat  a  téziseit   tartom   figyelemre
          méltónak,    amelyek    a    rendszer    átláthatóságának    és
          megbízhatóságának  garanciális kidolgozottságát  várják  el.  A
          garanciák  túlnyomó  része természetesen  ma  is  teljesül,  de
          vannak  olyanok,  ahol a jogalkotónak célszerű átgondolni  azt,
          hogy   a   másutt   is  tapasztalt  diszfunkciók   megelőzésére
          alkalmasak–e a jelenlegi hazai választójogi részletszabályok.

          A  Kódex (1.2.iv–v.) hangsúlyozza, hogy ha módot is kell nyitni
          a  választólistáról  jogos ok nélkül lemaradtak  számára  arra,
          hogy  felkerüljenek  a listára, de célszerű időbeli  korlátokat
          felállítani a visszaélések kiküszöbölése végett, és aggályosnak
          tartja    a   választás   napján   történő   helyesbítést,    s
          elfogadhatatlannak,   ha   ez  magában   a   szavazóhelyiségben
          történik.  Garanciális  szempontból indokoltnak  tartja,  ha  a
          helyesbítések eljárását az eredeti választókörzetre korlátozzák
          (Kódex–kommentár, 7. §, 16.o.). A választói listát  illetően  a
          Kódex kommentárja pedig a tényleges kötődés elvét hangsúlyozza,
          azaz   az   egyén  elsődleges  lakóhelye  választói   listájára
          kerüljön,  ehelyett  másodlagos  lakóhelyén  akkor  vehető  fel
          választói listára, ha ott rendszeres jelleggel tartózkodik,  és
          ez  például  az  ottani adóhatóság illetékessége alá  tartozást
          jelentheti. (Kódex–kommentár, 6. §, 15.o.)
          A Jelentés a politikai pártok választási részvételéről – számos
          más  fontos  elem mellett – felhívja a figyelmet  a  választási
          kampányban  a  média  felelősségére és arra,  hogy  kell,  hogy
          legyen olyan garanciális mechanizmus, ami biztosítja a hatékony
          orvoslatot  már  a választás előtti időszakban  az  információk
          önkényes felhasználásával illetve eltorzításával szemben.  (36.
          §)
          Az  Értelmező nyilatkozat fontosnak tartja pontosítani, hogy az
          immár  átdolgozott  Kódexnek  az a  szabálya  (II.2.b),  ami  a
          választási  rendszer alapelemeinek a választást megelőző  évben
          történő   megváltoztatásától  való  tartózkodást  hangsúlyozza,
          valamint   azt,  hogy  az  esetleges  változtatásnak  lehetőleg
          alkotmányi   (illetve  ahol  ilyen  van,   ott   a   közönséges
          törvényekét  meghaladó)  szinten kell megjelennie,  ez  csak  a
          választójog   alapvető   szabályaira   vonatkozik.   (II.(1–3).
          Pontosítja azt is, hogy bármilyen választási reformot azonban a
          választásokhoz  képest  idejekorán kell végrehajtani,  hogy  az
          valóban alkalmazható legyen. (II/5)
          A  Jelentés a távszavazásnak és az elektronikus szavazásnak  az
          Európa Tanács standardjaival való összeegyeztethetőségéről  nem
          tartja  igazán  kívánatosnak a levél útján történő  távszavazás
          intézményét  az ún. új demokráciákban, és azt az  őrizetesekre,
          kórházakban  ápoltakra,  otthoni  mozgáskorlátozottakra  és   a
          külföldön  tartózkodókra  korlátozná,  feltéve,  hogy  a  posta
          működése  pontos és megbízható és a csalások és megfélemlítések
          kockázatát  sikerül kizárni. (17. §) Az elektronikus  szavazást
          és  a hasonló technikákat illetően hangsúlyozza, hogy erre csak
          ott   szabad  sort  keríteni,  ahol  a  megbízhatóság   és   az
          átláthatóság   garanciáit  biztosítani   tudják.   (18–21.   §)
          Mindebben  a  jogi–technikai garanciák fontosságát  meghatározó
          jelentőségűnek tekinti a Jelentés. (64–68. §, 69–70. §)
          A  Jelentés  a választójogról és a választások lebonyolításáról
          Európában   fontosnak  tartja  kiemelni,  hogy   a   távollevők
          szavazása esetében igen szigorú feltételeket kell előírni. (60.
          §).  A  rendes  választói listákról lemaradt választójogosultak
          kiegészítő  listájának intézménye kapcsán  a  Jelentés  rámutat
          annak    veszélyére,   amit   ezeknek   eltúlzott    használata
          eredményezhet.   (72.   §),  ideértve  a  többszörös   szavazás
          veszélyét,  valamint  azt, hogy a szavazó  végül  nem  a  saját
          választókerületét illetően szavaz. (73. §)

          Az  ODIHR–irányelvek közül ki kell emelni annak elvárását, hogy
          a választói nyilvántartás mint olyan megbízható és pontos, azok
          vezetése pedig tökéletesen átlátható legyen. (VII/A. p.  13–14)
          A  mozgóurnás  szavazásnál is szigorú feltételek megkövetelését
          tartja  célszerűnek, például az előzetes, írásos  és  lehetőleg
          indoklással   alátámasztott   igénylést.   (XII/C,   p.26)   Az
          irányelvek  is  felhívják  a figyelmet  arra,  hogy  az  egyedi
          szavazó   csoportok  sajátos  igényeit  kielégítő,   különleges
          szavazási  megoldások könnyen kaput nyithatnak a visszaélésekre
          (XII/E, p. 27.).

          Az   egymással  tartalmilag  harmonizáló,  fentebb  hivatkozott
          dokumentumok  jogforrási  szempontból  nem  kötelezőek   ugyan,
          azonban  a gyakorlati tapasztalatok fényében szintetizálták  az
          eddigi   gyakorlatot,  elismerve  természetesen,   hogy   nincs
          egységes, mindenütt alkalmazható megoldás.

          Nyilvánvaló, hogy a választott jogtechnikai megoldásnak azonban
          ki kell elégíteni azokat az elvárásokat, amelyeket az 1993. évi
          XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok Európai Egyezményének
          1.   kiegészítő   jegyzőkönyvének  3.  cikke   fűz   a   szabad
          választásokhoz  való jogról. Eszerint „A Magas  Szerződő  Felek
          kötelezik  magukat  arra,  hogy  ésszerű  időközönként,  titkos
          szavazással  szabad  választásokat tartanak  olyan  körülmények
          között,  melyek a törvényhozó testület megválasztását  illetően
          biztosítja a nép véleményének kifejezését.”

          Fontos  hangsúlyozni,  hogy az Emberi  Jogok  Európai  Bírósága
          pedig  maga  is hivatkozott a Velence Bizottság Kódexére,  mint
          amit  iránymutatónak  tekintett a választások  egyes  technikai
          részletkérdéseinek  megítélésében.  (Melnichenko   c.   Ukrajna
          ügyben  hozott ítélet, 2004. október 19, 57. §).  Ugyanebben  a
          szellemben  és elismerve, hogy a konkrét megoldást illetően  az
          államoknak jelentős mozgásszabadságuk van, említette az  Emberi
          Jogok Európai Bírósága a sajtószabadság és a választási kampány
          sajátosságainak összefüggéseiről szólva , hogy „mivel a két jog
          konfliktusba  kerülhet, esetleg szükséges lehet  a  választások
          idején  vagy  azt  megelőzően olyan korlátozásokat  alkalmazni,
          amelyek  egyébként nem lennének elfogadhatóak, annak érdekében,
          hogy  a  nép véleményének kifejezését biztosítsák a törvényhozó
          testület   megválasztását  illetően.”   (Bowman   c.   Egyesült
          Királyság  ügyben  hozott  ítélet, 1998.  február  19.  43.  §)
          Egybevágott a Velence Bizottság Kódexében foglaltakkal  az  is,
          amikor   az  államok  által  a  passzív  választójoghoz  fűzött
          bizonyos  kritériumokat  értékelve  az  Emberi  Jogok   Európai
          Bírósága   rámutatott,  hogy  „lényegi   fontosságú,   hogy   a
          képviselőjelöltek  tartással rendelkező  és  őszinte  személyek
          legyenek.  Az arra történő kötelezés, hogy nyíltan és  őszintén
          jelenjenek meg a közönség előtt, lehetővé teszi a választóknak,
          hogy  értékeljék  ezek  személyes  értékeit  és  arra  irányuló
          képességüket,  hogy  melyikük képviselné  jobban  érdekeiket  a
          parlamentben.” (Melnichenko ügyben hozott ítélet,  58.  §).  Az
          Emberi  Jogok Európai Bírósága már több ügyben is  érintette  a
          szavazati  jognak  olyan előfeltételeit, mint  amelyek  például
          bizonyos időtartamú helyben lakást írnak elő. Bár ezek az ügyek
          korlátozott  törvényhozatali autonómiával felruházott  területi
          önkormányzatok különleges státusához kötődtek, az ítéletek elvi
          éllel  megfogalmazott tételei sokban egybevágnak a fentebb,  az
          általános     választásokkal     összefüggésben     hivatkozott
          fejtegetésekkel.  A  Py c. Franciaország  ügyben  hozott  2005.
          január  11–i  ítéletben  is  megerősítette,  hogy  „a  lakóhely
          illetve a helyben lakás bizonyos időtartamának megkövetelése  a
          választójog  megadásához – elvben – nem önkényes korlátozása  a
          választójognak.” (Py ügyben hozott ítélet 48.  §)  Lehet,  hogy
          vannak valakinek bizonyos helyi kapcsolatai „a jog azonban  nem
          lehet tekintettel egyedi esetekre, hanem általános normát  kell
          megjelenítenie.”  (Py  ügyben  hozott  ítélet,  51.   §)   „Nem
          ésszerűtlen  tehát  a  választópolgártól  bizonyos   időtartamú
          helyben   lakást   megkövetelni  a  helyi  választásokon   való
          részvétele biztosítása előtt.” (Py ügyben hozott ítélet, 56. §)
          Mindezek  összefüggenek  azzal, hogy az  Emberi  Jogok  Európai
          Bírósága  szerint  „az  aktív  és  passzív  választójogok   bár
          fontosak, de nem abszolút jellegűek (…) A feltételek a kérdéses
          jogokat azonban lényegi tartalmukban nem lehetetlenítik el,  és
          nem   foszthatják  meg  hatékonyságuktól:  jogszerű  célt  kell
          követniük  és a választott eszközök nem lehetnek aránytalanok.”
          (Podkolzina  c.  Lettország ügyben  hozott  2002.  április  9–i
          ítélet,  33. §) „A megszabott feltételek nem akadályozhatják  a
          törvényhozás     megválasztásában     az     emberek     szabad
          akarat–kifejezését,  tükrözniük, és nem akadályozniuk  kell  az
          eltökéltséget   a   választási   eljárás   integritásának    és
          hatékonyságának  fenntartásában.” (Hirst c. Egyesült  Királyság
          ügyben  hozott (2.), 2005. október 6–i nagykamarai ítélet,  62.
          §)

          Fentieket  összegezve – nézetem szerint – az is megállapítható,
          hogy   bár  igaz,  a  jelen  határozatban  érintett  megoldások
          önmagukban  nem  sértették  meg a magyar  állam  által  vállalt
          nemzetközi kötelezettségeket, de a megoldás nagyvonalúsága több
          problémát    okozott,   mint   amennyinek   a   kiküszöbölésére
          törekedett. A vizsgált választójog–technikai intézmény  nem  is
          alapult nemzetközi jogi kötelezettségen. Nem több jogot  adott,
          hanem  más  optikát használva szabályozott, amely  azonban  így
          újabb   problémákat   generált.  Míg  a   hazai   megoldás   az
          átjelentkezést végső soron adminisztratív kérdésnek tekintette,
          ami  az  állampolgár kényelmét szolgálja, addig  a  hivatkozott
          nemzetközi   dokumentumok  a  hasonló  eljárásjogi   természetű
          könnyítéseket   anyagi   jogi  (valamint   további   kiegészítő
          eljárási)   feltételektől  teszik  függővé.   Nézetem   szerint
          érzékelhető tehát egy bizonyos mérvű inkonzisztencia  a  nem  a
          lakóhelyen  történő  szavazás célját, értelmét  és  technikáját
          illetően a magyarországi jogszabályok, azok gyakorlata  illetve
          az  Európa  Tanács  és  az EBESZ megközelítése  között.  Már  a
          338/B/2002. AB határozathoz fűzött, Tersztyánszkyné dr.  Vasadi
          Éva  bírónő által készített, és három bíró csatlakozását élvező
          különvélemény is érzékelte ezt a problémát s osztom  azt  ebben
          kifejtett   álláspontot,  hogy  „nem  sértené   a   választójog
          általánosságának elvét, ha az egyébként fennálló  választójogát
          a   polgár   a   jelenleginél  szigorúbb   feltételek   mellett
          gyakorolhatná, ha a szavazás napján lakcímétől távol van.” (ABH
          2003,  1504, 1513.) Mivel az Alkotmánybíróság jelen  határozata
          nyomán  a  jogalkotónak meg kell tennie a megfelelő  lépéseket,
          nézetem szerint ezek során nem kerülheti el, hogy a hazai  jogi
          reformban    –   tekintettel   a   vállalt   nemzetközi    jogi
          kötelezettségek és a belső jog összhangjának az Alkotmány 7.  §
          (1)  szerinti  összhangja követelményére – megfelelő  figyelmet
          fordítson az európai választójogi monitoring–intézmények  által
          hangsúlyozott  átláthatósági  és  megbízhatósági  követelmények
          hivatkozott tapasztalataira.

          Budapest, 2006. október 3.
                                                         Dr. Kovács Péter
                                                            alkotmánybíró
            Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye

            A  határozat  rendelkező  részének 3. pontját  —  a  választási
            eljárásról  szóló  1997.  évi  C. törvénynek  az  országgyűlési
            képviselők  választásán történő végrehajtásáról szóló  60/2005.
            (XII.  21.)  BM rendelet 1. számú melléklete 30. pontja  utolsó
            mondatának megsemmisítését — nem tudom elfogadni.

            Indokaim a következők:
                                           
            1. A többségi határozat a választási eljárásról szóló 1997. évi
            C.  törvény  (a továbbiakban: Ve.) 89. § (1) bekezdésével  való
            ellentétre alapítja a BM rendelet megsemmisítését.  Ez  az  érv
            nem helytálló, ugyanis az ellentéthez azonos szabályozási tárgy
            lenne  szükséges, amiről itt nem lehet szó. A Ve. 89. § ugyanis
            arról  szól, milyen feltételekkel adható ki igazolás azoknak  a
            választópolgároknak,  akik Magyarország  területén  lakcímüktől
            távol  kívánnak  szavazni.  A  névjegyzékbe  való  felvételt  a
            szavazás  napján a Ve. 66. §–a szabályozza. A  Ve.  89.  §  (1)
            bekezdés  utolsó  mondata  pedig megengedi,  hogy  az  igazolás
            birtokában lévő választópolgár szavazhasson a településen, ahol
            tartózkodik  (illetve  ahova  az  igazolása  szól).  A  Ve.   e
            szabályából tehát nem következik, hogy a választópolgár az első
            vagy  a  második  fordulóban ne szavazhatna a lakcíme  szerinti
            választókerületben,   csak  arra  ad   jogot,   hogy   igazolás
            birtokában a tartózkodási helyén szavazhasson.
                                           
            2. A Ve. 66. § (2) bekezdése a következőkről rendelkezik:
            „A  szavazatszámláló bizottság — a személyazonosság és a lakcím
            megállapítására  alkalmas igazolvány alapján —  megállapítja  a
            szavazni  kívánó személyazonosságát és azt, hogy  szerepel–e  a
            névjegyzékben.   A   szavazatszámláló  bizottság   felveszi   a
            névjegyzékbe azt a választópolgárt, aki
            a) igazolással rendelkezik,
            b)  igazolja, hogy lakcíme a szavazókör területén van, feltéve,
            hogy  nem  szerepel  a  választójoggal nem rendelkező  nagykorú
            polgárok nyilvántartásában.”

            Álláspontom   szerint   a   többségi   határozat   csak   akkor
            nyilváníthatta volna alkotmányellenesnek a BM rendelet vitatott
            szabályát,  ha  a  Ve.  66.  §  (2)  bekezdésének   b)   pontja
            alkotmányellenes  lenne. A többségi —  szerintem  is  helyes  —
            nézet  szerint viszont a Ve. 66. § (2) bekezdésének  b)  pontja
            nem alkotmányellenes; ezért nem lehet alkotmányellenes annak  a
            következménye sem a törvény végrehajtását szolgáló rendeletben.
            A   most   megsemmisített  mondat  nélkül  a   szavazatszámláló
            bizottság   pontosan   úgy  lett  volna  köteles   dönteni   az
            igazolással   rendelkezők  szavazásáról  eredeti  lakóhelyükön,
            ahogyan a rendelet előírta (és ez marad a helyzet ezután is, ha
            a Ve. 66. §–a nem változik).

            3.  Egyébiránt az indítványozók által felhozott érv,  hogy  ti.
            ily  módon lehetővé válik egyes szavazópolgárok szavazóerejének
            —  befolyásának  — növelése, ha a választó lakóhelyén  az  első
            forduló   eredményei   miatt  van  második   forduló,   míg   a
            tartózkodási  helyén  már  nincs [mert  az  első  fordulóban  a
            szavazás   érvényes   és  eredményes  volt   az   országgyűlési
            képviselők  választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény  7.  §
            (1)   bekezdése   szerint],  ez  a  lehetőség  a  magyarországi
            kétfordulós  vegyes  választási rendszer  következménye;  semmi
            indok   nincs   feltételezni,   hogy   az   ilyen   esetek   ne
            véletlenszerűen  oszlanának meg a különböző jelölő  szervezetek
            támogatói között. Másodszor: fordított helyzet is előállhat, ha
            a  választópolgár  tartózkodási helyén  szavazhatna  a  második
            fordulóban,  de  a  lakcíme  szerinti  választókörzetben  nincs
            második  forduló.  Ezeket  az  eseteket  azonban  a  választási
            statisztika  nem tartja nyilván. (A második fordulóban  leadott
            szavazatok   csak   az  egyéni  választókerületi   eredményeket
            befolyásolják,  a töredékszavazatok elosztását  csak  közvetve,
            éspedig az elért egyéni mandátumokkal fordított arányban.)
            Az   indítványozók   feltételezik,  hogy  a   választók   egyes
            csoportjai  szervezetten,  de legalábbis  egyenként  stratégiai
            szavazással   élnek   a   különben   véletlenszerűen    előálló
            lehetőséggel. Ez a feltevés aligha támasztható alá tapasztalati
            érvekkel  és  azon alapul, hogy a választók helyváltoztatása  —
            vagy,  mint  itt,  a  tervezett  helyváltoztatás  elmaradása  —
            politikai motívumokból történik. Életszerűbb feltevés,  hogy  a
            lakcím  szerinti  választókörzetben történő  szavazást  döntően
            magántermészetű  okok  motiválják; az  igazolás  kiadása  és  a
            második  forduló  között  több  mint  két  hét  telik  el,  így
            elképzelhető,  hogy  előre nem látott  körülmények  indítják  a
            szavazópolgárokat az otthonmaradásra.

            Budapest, 2006. október 3.
                                                        Dr. Bragyova András
                                                              alkotmánybíró
            A különvéleményhez csatlakozom:
                                                          Dr. Bihari Mihály
                                                              alkotmánybíró
            A különvéleményhez csatlakozom:
                                                            Dr. Kiss László
                                                              alkotmánybíró
              .
              English:
              English:
              .
              Petition filed:
              .
              Subject of the case:
              .
              Right to vote with a certificate in a different constituency
              Number of the Decision:
              .
              47/2006. (X. 5.)
              Date of the decision:
              .
              10/03/2006
              Summary:
              A situation whereby a citizen with a certificate can vote in the first round of an election, and the first round proves successful and where in the absence of any rule to the contrary, he can then take part in the election of a new candidate either at his own address or in a different constituency where the first round has proved unsuccessful, if he is in possession of a certificate for that constituency contravenes the principle of equal suffrage.
              .
              CODICES summary:
              http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2006-3-007
              .