A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 283/2010.
(IV. 9.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogás
érkezett az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban: OVB) 283/2010. (IV. 9.) OVB
határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
Az OVB vitatott határozatában az országos népszavazás
kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
hitelesítette, amelyen a következő kérdés szerepel: „Egyetért-
e azzal, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény 84. § (1) bekezdését az Országgyűlés helyezze hatályon
kívül és a törvény tegye lehetővé, hogy a választópolgár
kötelező ügyvédi képviselet nélkül kérhesse a választási
bizottság határozatának bírósági felülvizsgálatát?”
Az OVBh. indokolásában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő
ív a törvényben meghatározott formai, valamint a népszavazásra
feltenni kívánt kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek
eleget tesz, ezért hitelesítésének akadálya nincs.
A kifogástevő álláspontja szerint a kérdés nem felel meg az
országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1)
bekezdésében meghatározott egyértelműségi követelménynek,
mivel a kérdésben megjelölt jogszabályhely hatályon kívül
helyezésével nem csak a választópolgárok, hanem a bírósági
felülvizsgálati kérelem benyújtására jogosult egyéb személyek
és szervezetek kötelező ügyvédi képviselete is megszűnik. Ez
azonban a kérdésből nem derül ki, sőt a kérdés azt a látszatot
kelti, hogy csak a választópolgárok mentesülnek az
ügyvédkényszer alól.
Nézete szerint a kérdés népszavazásra bocsátása megsértené a
Ve. 3. § d) pontjában megfogalmazott rendeltetésszerű
joggyakorlás alapelvét is, mivel az nem tartozik az ország
sorsát érintő legfontosabb ügyek közé.
A kifogástevő az OVBh. megsemmisítését és az OVB új eljárásra
utasítását kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 51. számában, 2010.
április 9-én jelent meg, a kifogást 2010. április 24-én,
határidőben terjesztették elő.
II.
Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a
következő jogszabályokat vette alapul:
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
2. Az Nsztv. rendelkezései:
„2. § Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani az
Országos Választási Bizottsághoz.”
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül eredményes
országos népszavazást tartottak,
e) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. ”
A Ve. rendelkezései:
„3. § A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a
választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk
az alábbi alapelveket:
(…)
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
(…)”
„77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
a) a jogszabálysértés megjelölését,
b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
(…)”
„82. § (1) A választási bizottság másodfokú határozata,
továbbá az Országos Választási Bizottság határozata ellen
bármely választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az
ügyben érintett jogi személy bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet nyújthat be.”
„84. § (1) A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi
képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy
saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
kifogások elbírálása során kialakította következetes
gyakorlatát. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján
lefolytatott jogorvoslati eljárásban azt vizsgálja, hogy a
beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2) bekezdésének a)-
c) pontjaiban, illetve 130. § (1) bekezdésében foglalt
feltételeknek, és az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el. Eljárása során az Alkotmánybíróság e
feladatát alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 251, 256.]
2. A kifogástevő álláspontja szerint a népszavazásra feltenni
kívánt kérdés nem felel meg az Nsztv.-ben rögzített
egyértelműségi követelménynek.
A népszavazásra szánt kérdés egyértelműségével kapcsolatban az
Alkotmánybíróság következetesen érvényesített álláspontja,
hogy az egyértelműség követelménye a népszavazáshoz való jog
érvényesülésének garanciája. Az egyértelműség követelménye e
tekintetben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt kérdésnek
egyértelműen megválaszolhatónak kell lennie. Ahhoz, hogy a
választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen
tudjon válaszolni az szükséges, hogy a kérdés világos és
kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen, a kérdésre
igennel vagy nemmel lehessen felelni (választópolgári
egyértelműség). Az eredményes népszavazással hozott döntés
azonban az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (3) bekezdés b)
pontjában foglalt jogköre – Alkotmányban szabályozott –
korlátozása: az Országgyűlés köteles az eredményes
népszavazásból következő döntéseket meghozni. Ezért a kérdés
egyértelműségének megállapításakor az Alkotmánybíróságnak
vizsgálnia kell azt is, hogy a népszavazás eredménye alapján
az Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy terheli-e jogalkotási
kötelezettség, és ha igen, milyen jogalkotásra köteles
(jogalkotói egyértelműség). Az Alkotmánybíróság ugyanakkor azt
is hangsúlyozta, hogy az Nsztv. 13. § (1) bekezdése nem
támaszt olyan követelményt a népszavazás kezdeményezőivel
szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor pontosan használják a
hatályos jogszabályok terminológiáját [52/2001. (XI. 29.) AB
határozat, ABH 2001, 399, 402-403.; 68/2008. (IV. 30.) AB
határozat, ABH 2008, 615, 619.], de a kérdésből mind a
választópolgárok, mind az Országgyűlés számára ki kell
derülnie, hogy milyen lehetséges következményekkel járhat a
népszavazás [99/2007. (XII. 6.) AB határozat, ABH 2007, 815,
818.].
A népszavazásra feltenni kívánt kérdés egy összetett mondatot
tartalmaz, melynek első tagja egy hatályon kívül helyezési
indítvány, második része pedig a hatályon kívül helyezés
következményeit egy meghatározott személyi körre
(választópolgár) nézve nevesíti. A kifogástevő nézete szerint
a kérdés azt a látszatot kelti, mintha csak a választópolgárok
mentesülnének az ügyvédkényszer alól, ami miatt a kérdés nem
felel meg a törvényben meghatározott egyértelműségi
követelménynek.
A kérdés egy adott jogszabályi rendelkezés hatályon kívül
helyezésére irányul, amely rendelkezés a választási
bizottságok határozatainak bírósági felülvizsgálatára
vonatkozóan kötelező ügyvédi képviseletet ír elő. A
rendelkezés értelemszerűen vonatkozik minden érintettre,
vagyis annak hatályon kívül helyezése nem csak a
választópolgárokat, hanem a Ve. 82. § (1) bekezdésében
megjelölt minden jogosultat egyaránt érint. Ebből következően
a kérdés második része logikailag felesleges ugyan, mindössze
a választópolgárok érintettségének hangsúlyozását szolgálja.
Ez a körülmény azonban nem érinti az Alkotmánybíróság által
értelmezett választópolgári és jogalkotói egyértelműség
követelményét; a kérdés világos és kizárólag egyféleképpen
értelmezhető, a kérdésre igennel vagy nemmel lehet felelni, a
népszavazás eredménye alapján pedig az Országgyűlés el tudja
dönteni, hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség, és ha igen,
milyen tartalmú jogalkotásra köteles.
Mindezek alapján az egyértelműség követelményének sérelmét
állító kifogást az Alkotmánybíróság nem találta
megalapozottnak.
3. A népszavazási kezdeményezés tekintetében a
rendeltetésellenes joggyakorlás mércéjét az Alkotmánybíróság
18/2008. (III. 12.) AB számú határozatában fogalmazta meg.
Ezen határozatában az Alkotmánybíróság rámutatott, hogy az
aláírásgyűjtés kezdeményezése a népszavazáshoz való jog
gyakorlásának részjogosítványa, a választópolgárok által
kezdeményezett népszavazási eljárásnak döntő eleme, melynek
célja – rendeltetése – a népszavazási eljárás elindítása. E
jog gyakorlása akkor rendeltetésszerű, ha összhangban áll az
Alkotmány 2. § (2) bekezdésében foglaltakkal, a
népszuverenitás közvetlen, de kiegészítő gyakorlásával: „A
rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye a hitelesítési
eljárás kezdeményezése során azt jelenti, hogy az
aláírásgyűjtés kezdeményezőjének az országos népszavazás
alkotmányos rendeltetésére, a közvetlen hatalomgyakorlás
kivételességére, az állam életében betöltött szerepére és
súlyára tekintettel kell eljárnia. Felelősségteljesen, annak
tudatában kell benyújtania kezdeményezését, hogy az általa
útjára indított népszavazási eljárás állásfoglalásra készteti
az ország valamennyi választópolgárát, és annak eredményeként
az Országgyűlést kötelező döntés születik, amely országgyűlési
döntéssé, törvénnyé válva hosszabb távon meghatározza a
polgárok jogait, kötelezettségeit, befolyásolja a társadalom
életét.” [ABH 2008, 212.; 10/2010. (I. 28.) AB határozat, ABH
2010, 66, 69.]
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy – a fentiekben
ismertetett gyakorlata alapján – a népszavazásra feltenni
kívánt kérdés önmagában nem ellentétes a népszavazás
rendeltetésével; a választási eljárásban elvileg minden
választópolgár, mint a bírósági felülvizsgálat potenciális
kezdeményezőjének jogi helyzetét érinti, a hitelesítendő
kérdés bármilyen irányú eldöntése hosszabb távon határozza meg
a választópolgárok jogait és kötelezettségeit, és nem áll
ellentétben a népszuverenitás közvetlen, de kiegészítő
gyakorlásának elvével. Ebből következően az Alkotmánybíróság
azt a kifogást sem találta megalapozottnak, amely szerint a
kérdés népszavazásra bocsátása a Ve. 3. § d) pontjában
megfogalmazott rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvének
sérelmét eredményezné.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az OVBh.
megsemmisítésére és az OVB új eljárásra kötelezésére irányuló
kifogást elutasította, és az OVB 283/2010. (IV. 9.) számú
határozatát, az abban foglalt kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő
ív hitelesítését helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |