Hungarian
Ügyszám:
.
739/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 68/2011. (VIII. 31.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/1001
.
A döntés kelte: Budapest, 08/29/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
    népszavazás  kitűzésére  irányuló kezdeményezés  aláírásgyűjtő
    ívének   hitelesítése   tárgyában  hozott   határozata   ellen
    benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:
                                   
    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 283/2010.
    (IV. 9.) OVB határozatát helybenhagyja.
    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
      továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogás
      érkezett az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
      Bizottság (a továbbiakban: OVB) 283/2010. (IV. 9.) OVB
      határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
      Az OVB vitatott határozatában az országos népszavazás
      kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
      hitelesítette, amelyen a következő kérdés szerepel: „Egyetért-
      e azzal, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
      törvény 84. § (1) bekezdését az Országgyűlés helyezze hatályon
      kívül és a törvény tegye lehetővé, hogy a választópolgár
      kötelező ügyvédi képviselet nélkül kérhesse a választási
      bizottság határozatának bírósági felülvizsgálatát?”
      Az OVBh. indokolásában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő
      ív a törvényben meghatározott formai, valamint a népszavazásra
      feltenni kívánt kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek
      eleget tesz, ezért hitelesítésének akadálya nincs.
      A kifogástevő álláspontja szerint a kérdés nem felel meg az
      országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
      évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1)
      bekezdésében meghatározott egyértelműségi követelménynek,
      mivel a kérdésben megjelölt jogszabályhely hatályon kívül
      helyezésével nem csak a választópolgárok, hanem a bírósági
      felülvizsgálati kérelem benyújtására jogosult egyéb személyek
      és szervezetek kötelező ügyvédi képviselete is megszűnik. Ez
      azonban a kérdésből nem derül ki, sőt a kérdés azt a látszatot
      kelti, hogy csak a választópolgárok mentesülnek az
      ügyvédkényszer alól.
       Nézete szerint a kérdés népszavazásra bocsátása megsértené a
      Ve. 3. § d) pontjában megfogalmazott rendeltetésszerű
      joggyakorlás alapelvét is, mivel az nem tartozik az ország
      sorsát érintő legfontosabb ügyek közé.
      A kifogástevő az OVBh. megsemmisítését és az OVB új eljárásra
      utasítását kérte az Alkotmánybíróságtól.
      Az OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 51. számában, 2010.
      április 9-én jelent meg, a kifogást 2010. április 24-én,
      határidőben terjesztették elő.

                                    II.
                                     
      Az   Alkotmánybíróság   határozatának  meghozatala   során   a
      következő jogszabályokat vette alapul:
      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
      a   népszuverenitást  választott  képviselői  útján,  valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
      2. Az Nsztv. rendelkezései:
      „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
      „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  ugyanazon  tartalmú kérdésben három éven belül  eredményes
      országos népszavazást tartottak,
      e)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
      „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. ”
      A Ve. rendelkezései:
      „3.  §  A választási eljárás szabályainak alkalmazása során  a
      választásban  érintett résztvevőknek érvényre kell  juttatniuk
      az alábbi alapelveket:
      (…)
      d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
      (…)”
      „77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
      a) a jogszabálysértés megjelölését,
      b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
      (…)”
      „82.  §  (1)  A  választási  bizottság  másodfokú  határozata,
      továbbá  az  Országos  Választási Bizottság  határozata  ellen
      bármely választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az
      ügyben  érintett  jogi személy bírósági felülvizsgálat  iránti
      kérelmet nyújthat be.”
      „84.  §  (1) A bírósági felülvizsgálati eljárásban az  ügyvédi
      képviselet  kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező  személy
      saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.”
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív, illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (...)
      (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság  az Országos Választási Bizottság,  illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy   azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve. 130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
      kifogások    elbírálása   során   kialakította    következetes
      gyakorlatát.    Az   Alkotmánybíróság   a   kifogás    alapján
      lefolytatott  jogorvoslati eljárásban azt  vizsgálja,  hogy  a
      beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2) bekezdésének a)-
      c)   pontjaiban,  illetve  130.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
      megfelelően  járt-e  el. Eljárása során az Alkotmánybíróság  e
      feladatát    alkotmányos   jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.]
      2.  A kifogástevő álláspontja szerint a népszavazásra feltenni
      kívánt   kérdés   nem   felel  meg  az  Nsztv.-ben   rögzített
      egyértelműségi követelménynek.
      A népszavazásra szánt kérdés egyértelműségével kapcsolatban az
      Alkotmánybíróság  következetesen  érvényesített   álláspontja,
      hogy  az egyértelműség követelménye a népszavazáshoz való  jog
      érvényesülésének garanciája. Az egyértelműség  követelménye  e
      tekintetben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt  kérdésnek
      egyértelműen  megválaszolhatónak kell lennie.  Ahhoz,  hogy  a
      választópolgár  a népszavazásra feltett kérdésre  egyértelműen
      tudjon  válaszolni  az szükséges, hogy  a  kérdés  világos  és
      kizárólag   egyféleképpen  értelmezhető  legyen,  a   kérdésre
      igennel   vagy   nemmel   lehessen  felelni   (választópolgári
      egyértelműség).  Az  eredményes népszavazással  hozott  döntés
      azonban az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (3) bekezdés  b)
      pontjában  foglalt  jogköre  –  Alkotmányban  szabályozott   –
      korlátozása:    az   Országgyűlés   köteles   az    eredményes
      népszavazásból következő döntéseket meghozni. Ezért  a  kérdés
      egyértelműségének   megállapításakor  az   Alkotmánybíróságnak
      vizsgálnia  kell azt is, hogy a népszavazás eredménye  alapján
      az Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy terheli-e jogalkotási
      kötelezettség,   és  ha  igen,  milyen  jogalkotásra   köteles
      (jogalkotói egyértelműség). Az Alkotmánybíróság ugyanakkor azt
      is  hangsúlyozta,  hogy  az Nsztv. 13.  §  (1)  bekezdése  nem
      támaszt  olyan  követelményt  a  népszavazás  kezdeményezőivel
      szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor pontosan használják a
      hatályos jogszabályok terminológiáját [52/2001. (XI.  29.)  AB
      határozat,  ABH  2001, 399, 402-403.; 68/2008.  (IV.  30.)  AB
      határozat,  ABH  2008,  615, 619.],  de  a  kérdésből  mind  a
      választópolgárok,  mind  az  Országgyűlés  számára   ki   kell
      derülnie,  hogy milyen lehetséges következményekkel  járhat  a
      népszavazás [99/2007. (XII. 6.) AB határozat, ABH  2007,  815,
      818.].
      A  népszavazásra feltenni kívánt kérdés egy összetett mondatot
      tartalmaz,  melynek  első tagja egy hatályon  kívül  helyezési
      indítvány,  második  része  pedig a  hatályon  kívül  helyezés
      következményeit    egy    meghatározott     személyi     körre
      (választópolgár) nézve nevesíti. A kifogástevő nézete  szerint
      a kérdés azt a látszatot kelti, mintha csak a választópolgárok
      mentesülnének az ügyvédkényszer alól, ami miatt a  kérdés  nem
      felel    meg   a   törvényben   meghatározott   egyértelműségi
      követelménynek.

      A  kérdés  egy  adott jogszabályi rendelkezés  hatályon  kívül
      helyezésére   irányul,   amely   rendelkezés   a    választási
      bizottságok    határozatainak    bírósági    felülvizsgálatára
      vonatkozóan   kötelező   ügyvédi  képviseletet   ír   elő.   A
      rendelkezés   értelemszerűen  vonatkozik  minden   érintettre,
      vagyis   annak   hatályon   kívül   helyezése   nem   csak   a
      választópolgárokat,  hanem  a  Ve.  82.  §  (1)   bekezdésében
      megjelölt  minden jogosultat egyaránt érint. Ebből következően
      a  kérdés második része logikailag felesleges ugyan, mindössze
      a választópolgárok érintettségének hangsúlyozását szolgálja.
      Ez  a  körülmény azonban nem érinti az Alkotmánybíróság  által
      értelmezett   választópolgári  és   jogalkotói   egyértelműség
      követelményét;  a  kérdés  világos és kizárólag  egyféleképpen
      értelmezhető, a kérdésre igennel vagy nemmel lehet felelni,  a
      népszavazás eredménye alapján pedig az Országgyűlés  el  tudja
      dönteni, hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség, és ha igen,
      milyen tartalmú jogalkotásra köteles.
      Mindezek  alapján  az  egyértelműség követelményének  sérelmét
      állító    kifogást    az    Alkotmánybíróság    nem    találta
      megalapozottnak.
      3.    A    népszavazási    kezdeményezés    tekintetében     a
      rendeltetésellenes  joggyakorlás mércéjét az  Alkotmánybíróság
      18/2008.  (III.  12.) AB számú határozatában  fogalmazta  meg.
      Ezen  határozatában  az Alkotmánybíróság rámutatott,  hogy  az
      aláírásgyűjtés  kezdeményezése  a  népszavazáshoz   való   jog
      gyakorlásának   részjogosítványa,  a  választópolgárok   által
      kezdeményezett  népszavazási eljárásnak döntő  eleme,  melynek
      célja  –  rendeltetése – a népszavazási eljárás elindítása.  E
      jog  gyakorlása akkor rendeltetésszerű, ha összhangban áll  az
      Alkotmány    2.    §   (2)   bekezdésében   foglaltakkal,    a
      népszuverenitás  közvetlen,  de kiegészítő  gyakorlásával:  „A
      rendeltetésszerű  joggyakorlás  követelménye  a   hitelesítési
      eljárás   kezdeményezése   során   azt   jelenti,   hogy    az
      aláírásgyűjtés   kezdeményezőjének  az  országos   népszavazás
      alkotmányos   rendeltetésére,  a  közvetlen   hatalomgyakorlás
      kivételességére,  az  állam életében  betöltött  szerepére  és
      súlyára  tekintettel kell eljárnia. Felelősségteljesen,  annak
      tudatában  kell  benyújtania kezdeményezését, hogy  az  általa
      útjára  indított népszavazási eljárás állásfoglalásra készteti
      az  ország valamennyi választópolgárát, és annak eredményeként
      az Országgyűlést kötelező döntés születik, amely országgyűlési
      döntéssé,  törvénnyé  válva  hosszabb  távon  meghatározza   a
      polgárok  jogait, kötelezettségeit, befolyásolja a  társadalom
      életét.” [ABH 2008, 212.; 10/2010. (I. 28.) AB határozat,  ABH
      2010, 66, 69.]
      Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy  –   a   fentiekben
      ismertetett  gyakorlata  alapján –  a  népszavazásra  feltenni
      kívánt   kérdés   önmagában  nem  ellentétes   a   népszavazás
      rendeltetésével;  a  választási  eljárásban   elvileg   minden

      választópolgár,  mint  a  bírósági felülvizsgálat  potenciális
      kezdeményezőjének  jogi  helyzetét  érinti,  a   hitelesítendő
      kérdés bármilyen irányú eldöntése hosszabb távon határozza meg
      a  választópolgárok  jogait és kötelezettségeit,  és  nem  áll
      ellentétben   a   népszuverenitás  közvetlen,  de   kiegészítő
      gyakorlásának  elvével. Ebből következően az  Alkotmánybíróság
      azt  a  kifogást sem találta megalapozottnak, amely szerint  a
      kérdés  népszavazásra  bocsátása  a  Ve.  3.  §  d)  pontjában
      megfogalmazott   rendeltetésszerű   joggyakorlás   alapelvének
      sérelmét eredményezné.
      Mindezekre   tekintettel   az   Alkotmánybíróság   az    OVBh.
      megsemmisítésére és az OVB új eljárásra kötelezésére  irányuló
      kifogást  elutasította,  és az OVB 283/2010.  (IV.  9.)  számú
      határozatát, az abban foglalt kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő
      ív hitelesítését helybenhagyta.
      Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának   a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                             Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        68/2011. (VIII. 31.)
        Date of the decision:
        .
        08/29/2011
        .
        .