Hungarian
Ügyszám:
.
652/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 46/1991. (IX. 10.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/211
.
A döntés kelte: Budapest, 09/03/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta
    a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság a bírósági végrehajtásról szóló 1979.
    évi 18. törvényerejű rendelet 21. §-ában, 22. §-ában, 33.
    §-ában, 35. §-ában és 66. §-ában, valamint a törvényerejű
    rendelet végrehajtásáról  szóló 14/1979.  ( IX. 17. )  IM
    rendelet 15.  §-ában és  26. §-ában foglalt rendelkezések
    alkotmányellenességének     megállapítására     vonatkozó
    indítványt   és   megsemmisítésükre   irányuló   kérelmet
    elutasítja.

    Megállapítja  viszont   az   Alkotmánybíróság,   hogy   a
    hivatkozott törvényerejű rendelet 18. §-a és a miniszteri
    rendelet 6. §-a alkotmányellenes, ezért e rendelkezéseket
    1992. június 30-i hatállyal megsemmisíti.

     Az  Alkotmánybíróság e  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      Indítványozó a  bírósági végrehajtásról  szóló 1979.  évi
      18.  törvényerejű   rendelet  ( a   továbbiakban  Vht. ),
      valamint a  végrehajtásáról szóló 14/1979. ( IX. 17. ) IM
      rendelet ( a  továbbiakban Vhr. )  számos rendelkezésének
      alkotmányellenességét abban  látja, hogy  a "végrehajtási
      jog területén  nem érvényesül  a  felek  egyenjogúságának
      elve",  vétlen  állampolgároknak  "ezen  a  területen  az
      ártatlanságot kell  bizonyítani", a végrehajtásnak kitett
      személyt "a hatályos jogszabály kiszolgáltatottá teszi az
      által,  hogy   nem  biztosít  számára  lehetőséget,  hogy
      tudomást    szerezzen     az    ellene     kezdeményezett
      végrehajtásról,    mivel     a    hatályos     jogszabály
      alapkoncepciója,  hogy  az  adósként  megjelölt  személyt
      váratlanul kell meglepni."

      Kifogásolja, hogy  meghatározott közületi  és  gazdálkodó
      szervek esetleges  téves tartozás-kimutatását a közjegyző
      végrehajtási záradékkal  láthatja el  /Vht. 18.  §,  Vhr.
      6. §/.  Indokolatlannak  tartja,  hogy  a  bíróság  és  a
      közjegyző   végrehajtható   okirata   ellen   benyújtható
      fellebbezés ellenére  a végrehajtó halasztó hatály nélkül
      folytathatja a végrehajtást /  Vht. 21. §. (2) bekezdése,
      Vht.  22.  § (2) - (3)  bekezdése/.  Kifogásolja, hogy  a
      végrehajtható okiratot  meghatározott  esetekben  csak  a
      helyszínen, a  végrehajtás megkezdésekor  kell átadni  az
      adósnak  / Vht.  33.  §  (1) bekezdése, illetve 66. § (2)
      bekezdése/. Úgy véli, az adósként megjelölt állampolgárok
      emberi  méltóságát   sérti,  hogy  védekezésképtelenek  a
      foglalások ellen,  mert nekik  kell igazolniuk,  hogy nem
      tartoznak, vagy  már  korábban  teljesítettek /Vhr. 15. §
      (1) bekezdése/. Megengedhetetlen felhatalmazásnak tartja,
      hogy a  végrehajtó  az  adós  távollétében  is  foglalást
      végezzen, sőt szükség esetén az adós lezárt helyiségét és
      bútorát   -    ellenszegülés   esetén   akár   rendőrségi
      közremüködéssel -  felnyithassa /Vth..  35. §  (2)(3)
      bekezdése, 66. § (1) és (4) bekezdése; Vhr. 26. §-a./

      Mindezek a  jogszabályhelyek -  az indítványozó véleménye
      szerint -  sértik az  Alkotmány 8. §-át,  mely szerint  a
      Magyar Köztársaság  elismeri, tiszteletben tartja és védi
      az   ember  alapvető jogait, továbbá az Alkotmány  54.  §
      (1) bekezdését, mely szerint  minden embernek joga van az
      emberi   méltósághoz,  valamint  az  Alkotmány 59.  § (1)
      bekezdését, amely  kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban
      mindenkit megillet  a magánlakás sérthetetlenségéhez való
      jog.

                                 II.

      Az Alkotmánybíróság a döntése meghozatalakor abból indult
      ki, hogy  a Vht.  és a  Vhr. nem  tesz elvi különbséget a
      bíróság és  a közjegyző  - sőt  az indítványozó által nem
      kifogásolt egyéb szervek - végrehajtható okiratai között.
      A végrehajtó mindegyik okirat alapján lényegileg azonosan
      előírt eljárási cselekménysorozatot köteles végrehajtani.
      Az  esedékes   végrehajtási  intézkedések   szempontjából
      közömbös,   hogy   mely   szerv   a   végrehajtó   okirat
      kibocsátója.   A   bírósági   végrehajtási   törvényerejű
      rendeletnek és  az igazságügyminiszteri rendeletnek ezt a
      kibocsátói különbséget  feloldó egyöntetűségében  - és az
      ahhoz konzekvens végrehajtási rendelkezésekben - látja az
      Alkotmánybíróság  az  alkotmányellenesség  forrását.  Míg
      ugyanis    a     bírósági    határozatokat     végrehajtó
      intézkedéssorozatban már a megelőző bírósági eljárás maga
      adja  a   törvényes  garanciát   az  esetleges   jogsértő
      végrehajtás ellen,  addig egyes  közjegyzői- és  itt  nem
      tárgyalt egyéb  -  végrehajtási  rendelkezéseket  hasonló
      garanciális  eljárás   nem  előz  meg.  Ennek  folytán  a
      végrehajtás olyan  polgárokat is sújthat, akik nem adósok
      vagy  nincsenek  tudatában  a  velük  szemben  támasztott
      követelésnek.

      Az  Alkotmánybíróság   rámutat  arra,   hogy  a  bírósági
      határozatok  tiszteletben  tartása,  a  jogerős  bírósági
      döntések teljesítése - akár jogszerű kényszerítés árán is
      - a  jogállamisággal kapcsolatos  alkotmányos  értékekhez
      tartozik. A  végrehajtási eljárásban  már nem a mindenkit
      megillető alkotmányos  személyi jogokat kell elvont módon
      védeni, hanem  az "ártatlanságában"  a  megelőző  eljárás
      során  megcáfolt   jogsértővel   szemben   kell   konkrét
      törvényes kényszerítő eszközöket alkalmazni. Ha ugyanis a
      végrehajtási rendszer  gyenge és  könnyen kijátszható, ez
      óhatatlanul  a   bírósági   határozatok   lebecsüléséhez,
      jogbizonytalansághoz,   a    jogtudat    romlásához,    a
      jogállamiság sérelméhez vezet.

      Az   ilyen    veszély   lekűzdése    nyílvánvalóan   mind
      állampolgári,  mind   társadalmi,   mind   pedig   állami
      szempontból alkotmányos érdek.

      A  bírósági   itéletek  és   más   bírósági   határozatok
      végrehajtásakor nem  lehet ugyanis  feltételezni, hogy az
      adós először  akkor  szerezne  tudomást  a  követelésről,
      amikor a  végrehajtó  a  lakásán  megjelenik.  A  tipikus
      esetben az  adós már  a kerestlevél  /fizetési meghagyás/
      kézbesítése  során   értesül  a   vele  szemben  fennálló
      követelésről.  A   bírósági   eljárásban   részt   vehet,
      védekezhet, bizonyítási  indítványt terjeszthet elő, stb.
      A bírósági  itélethez  fűződő  jogkövetkezmények  csak  a
      kézbesítéssel állnak be, így az adósnak - ha távol maradt
      is az  eljárás során  -  módjában  áll  az  itélet  ellen
      fellebbezéssel  élni.   A   másodfokú   bíróság   jogerős
      itéletében foglaltakat  az adós meghatározott teljesítési
      határidő alatt  önként teljesítheti.  Ha ezt sem teszi, a
      jogosult  még   mindig  köteles  a  végrehajtási  eljárás
      megkezdését megelőzően  az adóst  írásban felszólítani  a
      teljesítésre. Ekkor az adósnak ismét lehetősége nyílik az
      önkéntes teljesítésre.  Ha ennyi  eljárási cselekmény  és
      felszólítás ellenére mégsem teljesít, kiszolgáltatottnak,
      ártatlannak,  emberi   méltóságában  sértett   személynek
      semmiképpen nem  lehet  őt  tekinteni.  Sőt  kifejezetten
      hitelezővédelmi  és   általános   jogállamisági   érdeket
      szolgál az  a rendelkezés,  hogy a  végrehajtó újabb,  az
      önkéntes teljesítésre felhívó felesleges felszólítást már
      nem küld  az adósnak,  hanem megjelenik  a lakásán  és  a
      követelés fejében  lefoglalja ingóságait.  Az alkotmányos
      rend védelme  a végrehajtási  eljárás e fázisában éppen a
      jogszerű  kényszerintézkedések   hatékony  alkalmazásával
      érvényesül.

      A   kifejtett   érvek   alapján   a   bírósági   döntések
      végrehajthatósága érdekében  az Alkotmánybíróság  a  Vht.
      21., 22.,  33., 35.,  és 66. §-a és a Vhr. 15. és 26. §-a
      alkotmányellenességének        megállapítására         és
      megsemmisítésére    irányuló    indítványozói    kérelmet
      elutasította,  minthogy   e  rendelkezések   nem   állnak
      ellentétben az  Alkotmány  8. §-ában,  illetőleg  54.  §.
      (1) bekezdésében foglaltakkal..

                                III.

      A  végrehajtható   közjegyzői  okiratokat   elemezve   az
      Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy azokat  a Vht. három
      csoportba sorolja,  s a  végrehajtási eljárás módját is e
      csoportosítás függvényében határozza meg.

      A   Vht.  10.  §  (1)  bekezdése  szerint:  "A  közjegyző
      végrehajtási   lapot   állít   ki   az   általa   hozott,
      marasztalást tartalmazó végzés és az általa jóváhagyott -
      a  bírósági   egyezséggel  azonos   hatályú  -   egyezség
      alapján".  Az   Alkotmánybíróság  véleménye   szerint   a
      közjegyző által  - általában  nem  peres  eljárásokban  -
      saját   törvényes    jogkörében   hozott    határozatokat
      ugyanolyan   vagy   aggálytalanul   hasonló   garanciális
      eljárások előzik  meg, mint  a bírósági  határozatokét. A
      közjegyző  saját   közvetlen  eljárásai  alapján  kiadott
      végzései és  jóváhagyásai ezért  a bíróság határozataival
      egyenlő hatályúak.  A  végrehajtást  illetően  sem  lehet
      tehát alkotmánysértőnek  tekinteni az  általa  kiállított
      végrehajtási lapoknak  a bírósági végrehajtási lapok jogi
      és eljárási cselekménysorával való megegyezését.

      A másik  okirattipust a Vht. 25. § (1)  bekezdése  akként
      határozza meg,  hogy a közjegyző "letiltó végzést hoz, ha
      kizárólag  az   adós  munkabéréből   kell   behajtani   a
      követelést."  A  Vht.  26.  §-a  a  közvetlen  közjegyzői
      letiltó  végzés   ellen  a  feleknek  fellebbezési  jogot
      biztosít, melyet  a bíróság  bírál el,  s  vagy  "helyben
      hagyja a  végzést" vagy pedig "megváltoztatja a közjegyző
      végzését".  A   munkáltató  pedig   a  jogerős  döntésnek
      megfelelően  hajtja  végre  a  munkabérből  -  a  letiltó
      végzésben feltüntetett  összegű  -  levonást,  illetve  a
      bírósági  határozat  más  rendelkezése  szerint  jár  el.
      Eltekintve attól,  hogy a  közvetlen közjegyzői  letiltás
      jogintézményének  alkotmányosságát  az  indítványozó  sem
      vitatta, a  bírósági felülvizsgálat  lehetősége miatt  az
      Alkotmánybíróság   sem    látja    alkotmánysértőnek    a
      végrehajtási  eljárásnak   ezt  a   közjegyzői  letiltási
      módját.

      A harmadik  végrehajtható közjegyzői  okirattipust a Vht.
      18. §-a így írja körül: "Ha a végrehajtást kérő igazolja,
      hogy az  adóst a  meghatározott  összeg  fizetésére  vagy
      természetbeni szolgáltatásra  irányuló  kötelezettségének
      teljesítésére előzetesen  írásban felhívta  és a felhívás
      óta 30  nap eltelt,  a közjegyző  végrehajtási záradékkal
      látja el  az állami szervnek, szövetkezetnek, társulásnak
      és  társadalmi   szervezetnek   a   külön   jogszabályban
      meghatározott hátraléki kimutatását, határozatát vagy más
      okiratát;".

      Ez a  jogszabályhely, amely  eleve mellőzi  a végrehajtás
      előfeltételeként  megkívánható  bírósági  vagy  garanciát
      nyújtó  közjegyzői   eljárást,  lehetőséget  ad  polgárok
      zaklatására.

      Ebben az esetben egyfelől a végrehajtási záradékolást nem
      előzi meg  olyan bírósági  vagy közjegyzői eljárás, amely
      garanciát jelentene  arra nézve, hogy az állítólagos adós
      egyértelműen tudomást  szerez a  vele szemben  támasztott
      követelésről,  másfelől   az  adóst   nem  védi  hatékony
      jogorvoslati  lehetőség   sem,  hiszen  a  Vht.  21.  §-a
      kizárólag  akkor  nyújt  lehetőséget  -  halasztó  hatály
      nélküli -  fellebbezésre, ha  a végrehajtási  záradékot a
      Vht. 15-20.  §-ának megsértésével  vezették az  okiratra.
      Már  pedig  nem  minősül  a  Vht.  18.  §-ában  foglaltak
      megsértésének az  az eset,  amikor a  közjegyző  előtt  a
      végrehajtást kérő igazolja, hogy az adóst a meghatározott
      összeg  fizetésére   vagy  természetbeni   szolgáltatásra
      irányuló   kötelezettségének   teljesítésére   előzetesen
      írásban felkérte,  azonban  az  adós  önhibáján  kívül  a
      felhívást nem  vette kézhez.  A Legfelsőbb  Bíróság  228.
      P.K. sz. állásfoglalása ebből arra a következtetésre jut,
      hogy "a  postakönyvet, sőt  annak másolatát  is  el  kell
      fogadni  igazolásul   és  sem   külön  vétív,  sem  külön
      számlamásolat  becsatolását  nem  kell  megkövetelni."  A
      jelenlegi  jogi   szabályozás  mellett   tehát  semmiféle
      garancia  nincs  arra  nézve,  hogy  az  adós  egyáltalán
      tudomással bír a követelésről, s arról esetleg csupán azt
      követően értesül,  amikor -  a Vht. 35. § (2) bekezdése
      alapján -  távollétében már  sor is  került a végrehajtás
      foganatosítására.  A   postakönyv  ugyanis  kizárólag  az
      írásbeli felhívás  elküldését tanusítja,  azt azonban már
      nem, hogy  a felhívást  az adós  kézhez  is  vette,  vagy
      legalábbis potenciálisan  olyan  helyzetbe  került,  hogy
      kézhez  vehette  volna.  Elegendő  tehát  egy  név-  vagy
      számelírás, a postai küldemény elkallódása vagy a címzett
      -  pl.  orvosi  gyógykezelés  vagy  külföldi  tartózkodás
      miatti  -   tartós  távolléte  ahhoz,  hogy  végrehajtási
      cselekményt   lehessen   foganatosítani   esetleg   olyan
      személlyel szemben  is, aki  nem csupán  nem tartozik, de
      még tudatában  sincs annak,  hogy őt  adósnak tekintik. A
      megfelelő  garanciák   hiányában  tehát   a  végrehajtási
      záradék  jogosítványa   ellentétes  az  Alkotmány  emberi
      méltóságot és a  magánlakás  sérthetetlenségét védő 54. §
      (1) bekezdésében és  59. §  (1) bekezdésében  foglalt
      rendelkezésekkel.

      A  végrehajtási   intézkedés  ugyanis   jellegénél  fogva
      alkalmas  arra,   hogy  mások   ( pl.   a   munkaadó,   a
      lakótársak ) előtt  kedvezőtlen szinben  tüntesse fel  az
      adóst,  mint   olyan  embert,   akivel  szemben  hatósági
      kényszert kell  alkalmazni kötelezettségének  teljesítése
      érdekében. Az Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatban arra is
      nyomatékosan rámutat:  az  emberi  méltósághoz  való  jog
      korántsem csupán  a  jó  hírnévhez  való  jogot  foglalja
      magában, hanem  egyebek között  a magánszféra  védelméhez
      fűződő jogot  is. Ennél  fogva az is ellentétes az emberi
      méltósághoz való  alapvető joggal,  ha valakivel  szemben
      kellő  alap  nélkül  alkalmaznak  hatósági  kényszert,  s
      ezáltal az  állam indok nélkül avatkozik be a magánszféra
      körébe tartozó  viszonyokba. Az a jogi szabályozás tehát,
      amely ezt  akár csak  potenciálisan lehetővé  teszi, arra
      való  tekintet   nélkül  alkotmányellenes,   hogy  ez  az
      alkotmányellenes   jogkövetkezmény    az    ügyek    hány
      százalékában   következik    be.   Valamely   rendelkezés
      alkotmányellenességének    megitélése     ugyanis     nem
      matematikai kérdés.  A közjegyzői  záradék  jogintézménye
      nem önmagában  véve  és  szükségképpen  alkotmányellenes,
      csupán a  jelenlegi szabályozás  mellett az,  minthogy  e
      szabályozás nem követeli meg a korábban vázolt garanciát,
      mint a  záradékolás  előfeltételét.  Tekintettel  azonban
      arra,   hogy    az    Alkotmánybíróság    a    jogszabály
      kiegészítésére  nem   jogosult,  a  hatályos  szabályozás
      alkotmányellenességét kizárólag a sérelmezett rendelkezés
      megsemmisítése útján tudja megszüntetni.

      A  Vth.   18.  §-a   alapján  a   közjegyző  végrehajtási
      záradékkal  a   Vhr.  6.   §-ában   felsorolt   harmincöt
      kedvezményezett  intézménytipus  /pénzintézet,  biztosító
      intézet,   közkönyvtár,    közüzem,   kölcsönszerződéssel
      foglalkozó  állami   vállalat,   lakásszövetkezet   stb./
      okiratait láthatja  el. A  Vhr. meghozása  óta eltelt idő
      alatt bekövetkezett  változások  folytán  ma  már  széles
      körben   látnak   el   a   felsorolásban   nem   említett
      magánvállalkozások és  nem állami szervek a felsorolásban
      megjelölt tevékenységi  fajtákat. E  diszkrimináció sérti
      az  Alkotmánynak   a  tulajdoni   formák   egyenjogúságát
      deklaráló 9.  §  (1)  bekezdését és a törvény előtti jog-
      és esélyegyenlőséget  biztosító 70/A  §-a  rendelkezéseit
      is.

      Mindezekre  tekintettel   -   az   indítványnak   részben
      helytadva - az Alkotmánybíróság megállapította mind a Vht
      18. §-a,  mind pedig a Vhr. 6. §-a alkotmányellenességét,
      s mindkét rendelkezést megsemmisítette.

      A  megsemmisítés   hatályát  azért   állapította  meg  az
      Alkotmánybíróság 1992.  június 30.napjában,  hogy addig a
      jogalkotó   fel    tudjon   készülni   a   megsemmisített
      jogszabályhelyeknek a tévedések ellen garanciát nyújtó és
      a   végrehajtást    kérők   körében   a   diszkriminációt
      megszüntető  rendelkezésekkel   való  pótlására.   Az  új
      szabályozás kialakítása  során  a  jogalkotói  mérlegelés
      körébe tartozik  annak eldöntése  is, hogy  a folyamatban
      lévő ügyeket  - a jogbiztonság és végrehajtási beadványok
      tömeges   megújításának    megelőzése   érdekében   -   a
      megsemmisítésig  hatályos  előírások  szerint  vagy  a  a
      megsemmisítést  követő   jogi   rendezésnek   megfelelően
      célszerű-e befejezni.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                dr. Ádám Antal            dr. Herczegh Géza
                alkotmánybíró               alkotmánybíró

                            dr. Kilényi Géza
                          előadó alkotmánybíró

                            dr. Lábady Tamás
                              alkotmánybíró

               dr. Schmidt Péter          dr. Szabó András
                 alkotmánybíró              alkotmánybíró

              dr. Tersztyánszky Ödön       dr. Vörös Imre
                  alkotmánybíró            alkotmánybíró

                           dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        46/1991. (IX. 10.)
        Date of the decision:
        .
        09/03/1991
        .
        .