A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta
a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a bírósági végrehajtásról szóló 1979.
évi 18. törvényerejű rendelet 21. §-ában, 22. §-ában, 33.
§-ában, 35. §-ában és 66. §-ában, valamint a törvényerejű
rendelet végrehajtásáról szóló 14/1979. ( IX. 17. ) IM
rendelet 15. §-ában és 26. §-ában foglalt rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására vonatkozó
indítványt és megsemmisítésükre irányuló kérelmet
elutasítja.
Megállapítja viszont az Alkotmánybíróság, hogy a
hivatkozott törvényerejű rendelet 18. §-a és a miniszteri
rendelet 6. §-a alkotmányellenes, ezért e rendelkezéseket
1992. június 30-i hatállyal megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Indítványozó a bírósági végrehajtásról szóló 1979. évi
18. törvényerejű rendelet ( a továbbiakban Vht. ),
valamint a végrehajtásáról szóló 14/1979. ( IX. 17. ) IM
rendelet ( a továbbiakban Vhr. ) számos rendelkezésének
alkotmányellenességét abban látja, hogy a "végrehajtási
jog területén nem érvényesül a felek egyenjogúságának
elve", vétlen állampolgároknak "ezen a területen az
ártatlanságot kell bizonyítani", a végrehajtásnak kitett
személyt "a hatályos jogszabály kiszolgáltatottá teszi az
által, hogy nem biztosít számára lehetőséget, hogy
tudomást szerezzen az ellene kezdeményezett
végrehajtásról, mivel a hatályos jogszabály
alapkoncepciója, hogy az adósként megjelölt személyt
váratlanul kell meglepni."
Kifogásolja, hogy meghatározott közületi és gazdálkodó
szervek esetleges téves tartozás-kimutatását a közjegyző
végrehajtási záradékkal láthatja el /Vht. 18. §, Vhr.
6. §/. Indokolatlannak tartja, hogy a bíróság és a
közjegyző végrehajtható okirata ellen benyújtható
fellebbezés ellenére a végrehajtó halasztó hatály nélkül
folytathatja a végrehajtást / Vht. 21. §. (2) bekezdése,
Vht. 22. § (2) - (3) bekezdése/. Kifogásolja, hogy a
végrehajtható okiratot meghatározott esetekben csak a
helyszínen, a végrehajtás megkezdésekor kell átadni az
adósnak / Vht. 33. § (1) bekezdése, illetve 66. § (2)
bekezdése/. Úgy véli, az adósként megjelölt állampolgárok
emberi méltóságát sérti, hogy védekezésképtelenek a
foglalások ellen, mert nekik kell igazolniuk, hogy nem
tartoznak, vagy már korábban teljesítettek /Vhr. 15. §
(1) bekezdése/. Megengedhetetlen felhatalmazásnak tartja,
hogy a végrehajtó az adós távollétében is foglalást
végezzen, sőt szükség esetén az adós lezárt helyiségét és
bútorát - ellenszegülés esetén akár rendőrségi
közremüködéssel - felnyithassa /Vth.. 35. § (2)(3)
bekezdése, 66. § (1) és (4) bekezdése; Vhr. 26. §-a./
Mindezek a jogszabályhelyek - az indítványozó véleménye
szerint - sértik az Alkotmány 8. §-át, mely szerint a
Magyar Köztársaság elismeri, tiszteletben tartja és védi
az ember alapvető jogait, továbbá az Alkotmány 54. §
(1) bekezdését, mely szerint minden embernek joga van az
emberi méltósághoz, valamint az Alkotmány 59. § (1)
bekezdését, amely kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban
mindenkit megillet a magánlakás sérthetetlenségéhez való
jog.
II.
Az Alkotmánybíróság a döntése meghozatalakor abból indult
ki, hogy a Vht. és a Vhr. nem tesz elvi különbséget a
bíróság és a közjegyző - sőt az indítványozó által nem
kifogásolt egyéb szervek - végrehajtható okiratai között.
A végrehajtó mindegyik okirat alapján lényegileg azonosan
előírt eljárási cselekménysorozatot köteles végrehajtani.
Az esedékes végrehajtási intézkedések szempontjából
közömbös, hogy mely szerv a végrehajtó okirat
kibocsátója. A bírósági végrehajtási törvényerejű
rendeletnek és az igazságügyminiszteri rendeletnek ezt a
kibocsátói különbséget feloldó egyöntetűségében - és az
ahhoz konzekvens végrehajtási rendelkezésekben - látja az
Alkotmánybíróság az alkotmányellenesség forrását. Míg
ugyanis a bírósági határozatokat végrehajtó
intézkedéssorozatban már a megelőző bírósági eljárás maga
adja a törvényes garanciát az esetleges jogsértő
végrehajtás ellen, addig egyes közjegyzői- és itt nem
tárgyalt egyéb - végrehajtási rendelkezéseket hasonló
garanciális eljárás nem előz meg. Ennek folytán a
végrehajtás olyan polgárokat is sújthat, akik nem adósok
vagy nincsenek tudatában a velük szemben támasztott
követelésnek.
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy a bírósági
határozatok tiszteletben tartása, a jogerős bírósági
döntések teljesítése - akár jogszerű kényszerítés árán is
- a jogállamisággal kapcsolatos alkotmányos értékekhez
tartozik. A végrehajtási eljárásban már nem a mindenkit
megillető alkotmányos személyi jogokat kell elvont módon
védeni, hanem az "ártatlanságában" a megelőző eljárás
során megcáfolt jogsértővel szemben kell konkrét
törvényes kényszerítő eszközöket alkalmazni. Ha ugyanis a
végrehajtási rendszer gyenge és könnyen kijátszható, ez
óhatatlanul a bírósági határozatok lebecsüléséhez,
jogbizonytalansághoz, a jogtudat romlásához, a
jogállamiság sérelméhez vezet.
Az ilyen veszély lekűzdése nyílvánvalóan mind
állampolgári, mind társadalmi, mind pedig állami
szempontból alkotmányos érdek.
A bírósági itéletek és más bírósági határozatok
végrehajtásakor nem lehet ugyanis feltételezni, hogy az
adós először akkor szerezne tudomást a követelésről,
amikor a végrehajtó a lakásán megjelenik. A tipikus
esetben az adós már a kerestlevél /fizetési meghagyás/
kézbesítése során értesül a vele szemben fennálló
követelésről. A bírósági eljárásban részt vehet,
védekezhet, bizonyítási indítványt terjeszthet elő, stb.
A bírósági itélethez fűződő jogkövetkezmények csak a
kézbesítéssel állnak be, így az adósnak - ha távol maradt
is az eljárás során - módjában áll az itélet ellen
fellebbezéssel élni. A másodfokú bíróság jogerős
itéletében foglaltakat az adós meghatározott teljesítési
határidő alatt önként teljesítheti. Ha ezt sem teszi, a
jogosult még mindig köteles a végrehajtási eljárás
megkezdését megelőzően az adóst írásban felszólítani a
teljesítésre. Ekkor az adósnak ismét lehetősége nyílik az
önkéntes teljesítésre. Ha ennyi eljárási cselekmény és
felszólítás ellenére mégsem teljesít, kiszolgáltatottnak,
ártatlannak, emberi méltóságában sértett személynek
semmiképpen nem lehet őt tekinteni. Sőt kifejezetten
hitelezővédelmi és általános jogállamisági érdeket
szolgál az a rendelkezés, hogy a végrehajtó újabb, az
önkéntes teljesítésre felhívó felesleges felszólítást már
nem küld az adósnak, hanem megjelenik a lakásán és a
követelés fejében lefoglalja ingóságait. Az alkotmányos
rend védelme a végrehajtási eljárás e fázisában éppen a
jogszerű kényszerintézkedések hatékony alkalmazásával
érvényesül.
A kifejtett érvek alapján a bírósági döntések
végrehajthatósága érdekében az Alkotmánybíróság a Vht.
21., 22., 33., 35., és 66. §-a és a Vhr. 15. és 26. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványozói kérelmet
elutasította, minthogy e rendelkezések nem állnak
ellentétben az Alkotmány 8. §-ában, illetőleg 54. §.
(1) bekezdésében foglaltakkal..
III.
A végrehajtható közjegyzői okiratokat elemezve az
Alkotmánybíróság megállapítja, hogy azokat a Vht. három
csoportba sorolja, s a végrehajtási eljárás módját is e
csoportosítás függvényében határozza meg.
A Vht. 10. § (1) bekezdése szerint: "A közjegyző
végrehajtási lapot állít ki az általa hozott,
marasztalást tartalmazó végzés és az általa jóváhagyott -
a bírósági egyezséggel azonos hatályú - egyezség
alapján". Az Alkotmánybíróság véleménye szerint a
közjegyző által - általában nem peres eljárásokban -
saját törvényes jogkörében hozott határozatokat
ugyanolyan vagy aggálytalanul hasonló garanciális
eljárások előzik meg, mint a bírósági határozatokét. A
közjegyző saját közvetlen eljárásai alapján kiadott
végzései és jóváhagyásai ezért a bíróság határozataival
egyenlő hatályúak. A végrehajtást illetően sem lehet
tehát alkotmánysértőnek tekinteni az általa kiállított
végrehajtási lapoknak a bírósági végrehajtási lapok jogi
és eljárási cselekménysorával való megegyezését.
A másik okirattipust a Vht. 25. § (1) bekezdése akként
határozza meg, hogy a közjegyző "letiltó végzést hoz, ha
kizárólag az adós munkabéréből kell behajtani a
követelést." A Vht. 26. §-a a közvetlen közjegyzői
letiltó végzés ellen a feleknek fellebbezési jogot
biztosít, melyet a bíróság bírál el, s vagy "helyben
hagyja a végzést" vagy pedig "megváltoztatja a közjegyző
végzését". A munkáltató pedig a jogerős döntésnek
megfelelően hajtja végre a munkabérből - a letiltó
végzésben feltüntetett összegű - levonást, illetve a
bírósági határozat más rendelkezése szerint jár el.
Eltekintve attól, hogy a közvetlen közjegyzői letiltás
jogintézményének alkotmányosságát az indítványozó sem
vitatta, a bírósági felülvizsgálat lehetősége miatt az
Alkotmánybíróság sem látja alkotmánysértőnek a
végrehajtási eljárásnak ezt a közjegyzői letiltási
módját.
A harmadik végrehajtható közjegyzői okirattipust a Vht.
18. §-a így írja körül: "Ha a végrehajtást kérő igazolja,
hogy az adóst a meghatározott összeg fizetésére vagy
természetbeni szolgáltatásra irányuló kötelezettségének
teljesítésére előzetesen írásban felhívta és a felhívás
óta 30 nap eltelt, a közjegyző végrehajtási záradékkal
látja el az állami szervnek, szövetkezetnek, társulásnak
és társadalmi szervezetnek a külön jogszabályban
meghatározott hátraléki kimutatását, határozatát vagy más
okiratát;".
Ez a jogszabályhely, amely eleve mellőzi a végrehajtás
előfeltételeként megkívánható bírósági vagy garanciát
nyújtó közjegyzői eljárást, lehetőséget ad polgárok
zaklatására.
Ebben az esetben egyfelől a végrehajtási záradékolást nem
előzi meg olyan bírósági vagy közjegyzői eljárás, amely
garanciát jelentene arra nézve, hogy az állítólagos adós
egyértelműen tudomást szerez a vele szemben támasztott
követelésről, másfelől az adóst nem védi hatékony
jogorvoslati lehetőség sem, hiszen a Vht. 21. §-a
kizárólag akkor nyújt lehetőséget - halasztó hatály
nélküli - fellebbezésre, ha a végrehajtási záradékot a
Vht. 15-20. §-ának megsértésével vezették az okiratra.
Már pedig nem minősül a Vht. 18. §-ában foglaltak
megsértésének az az eset, amikor a közjegyző előtt a
végrehajtást kérő igazolja, hogy az adóst a meghatározott
összeg fizetésére vagy természetbeni szolgáltatásra
irányuló kötelezettségének teljesítésére előzetesen
írásban felkérte, azonban az adós önhibáján kívül a
felhívást nem vette kézhez. A Legfelsőbb Bíróság 228.
P.K. sz. állásfoglalása ebből arra a következtetésre jut,
hogy "a postakönyvet, sőt annak másolatát is el kell
fogadni igazolásul és sem külön vétív, sem külön
számlamásolat becsatolását nem kell megkövetelni." A
jelenlegi jogi szabályozás mellett tehát semmiféle
garancia nincs arra nézve, hogy az adós egyáltalán
tudomással bír a követelésről, s arról esetleg csupán azt
követően értesül, amikor - a Vht. 35. § (2) bekezdése
alapján - távollétében már sor is került a végrehajtás
foganatosítására. A postakönyv ugyanis kizárólag az
írásbeli felhívás elküldését tanusítja, azt azonban már
nem, hogy a felhívást az adós kézhez is vette, vagy
legalábbis potenciálisan olyan helyzetbe került, hogy
kézhez vehette volna. Elegendő tehát egy név- vagy
számelírás, a postai küldemény elkallódása vagy a címzett
- pl. orvosi gyógykezelés vagy külföldi tartózkodás
miatti - tartós távolléte ahhoz, hogy végrehajtási
cselekményt lehessen foganatosítani esetleg olyan
személlyel szemben is, aki nem csupán nem tartozik, de
még tudatában sincs annak, hogy őt adósnak tekintik. A
megfelelő garanciák hiányában tehát a végrehajtási
záradék jogosítványa ellentétes az Alkotmány emberi
méltóságot és a magánlakás sérthetetlenségét védő 54. §
(1) bekezdésében és 59. § (1) bekezdésében foglalt
rendelkezésekkel.
A végrehajtási intézkedés ugyanis jellegénél fogva
alkalmas arra, hogy mások ( pl. a munkaadó, a
lakótársak ) előtt kedvezőtlen szinben tüntesse fel az
adóst, mint olyan embert, akivel szemben hatósági
kényszert kell alkalmazni kötelezettségének teljesítése
érdekében. Az Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatban arra is
nyomatékosan rámutat: az emberi méltósághoz való jog
korántsem csupán a jó hírnévhez való jogot foglalja
magában, hanem egyebek között a magánszféra védelméhez
fűződő jogot is. Ennél fogva az is ellentétes az emberi
méltósághoz való alapvető joggal, ha valakivel szemben
kellő alap nélkül alkalmaznak hatósági kényszert, s
ezáltal az állam indok nélkül avatkozik be a magánszféra
körébe tartozó viszonyokba. Az a jogi szabályozás tehát,
amely ezt akár csak potenciálisan lehetővé teszi, arra
való tekintet nélkül alkotmányellenes, hogy ez az
alkotmányellenes jogkövetkezmény az ügyek hány
százalékában következik be. Valamely rendelkezés
alkotmányellenességének megitélése ugyanis nem
matematikai kérdés. A közjegyzői záradék jogintézménye
nem önmagában véve és szükségképpen alkotmányellenes,
csupán a jelenlegi szabályozás mellett az, minthogy e
szabályozás nem követeli meg a korábban vázolt garanciát,
mint a záradékolás előfeltételét. Tekintettel azonban
arra, hogy az Alkotmánybíróság a jogszabály
kiegészítésére nem jogosult, a hatályos szabályozás
alkotmányellenességét kizárólag a sérelmezett rendelkezés
megsemmisítése útján tudja megszüntetni.
A Vth. 18. §-a alapján a közjegyző végrehajtási
záradékkal a Vhr. 6. §-ában felsorolt harmincöt
kedvezményezett intézménytipus /pénzintézet, biztosító
intézet, közkönyvtár, közüzem, kölcsönszerződéssel
foglalkozó állami vállalat, lakásszövetkezet stb./
okiratait láthatja el. A Vhr. meghozása óta eltelt idő
alatt bekövetkezett változások folytán ma már széles
körben látnak el a felsorolásban nem említett
magánvállalkozások és nem állami szervek a felsorolásban
megjelölt tevékenységi fajtákat. E diszkrimináció sérti
az Alkotmánynak a tulajdoni formák egyenjogúságát
deklaráló 9. § (1) bekezdését és a törvény előtti jog-
és esélyegyenlőséget biztosító 70/A §-a rendelkezéseit
is.
Mindezekre tekintettel - az indítványnak részben
helytadva - az Alkotmánybíróság megállapította mind a Vht
18. §-a, mind pedig a Vhr. 6. §-a alkotmányellenességét,
s mindkét rendelkezést megsemmisítette.
A megsemmisítés hatályát azért állapította meg az
Alkotmánybíróság 1992. június 30.napjában, hogy addig a
jogalkotó fel tudjon készülni a megsemmisített
jogszabályhelyeknek a tévedések ellen garanciát nyújtó és
a végrehajtást kérők körében a diszkriminációt
megszüntető rendelkezésekkel való pótlására. Az új
szabályozás kialakítása során a jogalkotói mérlegelés
körébe tartozik annak eldöntése is, hogy a folyamatban
lévő ügyeket - a jogbiztonság és végrehajtási beadványok
tömeges megújításának megelőzése érdekében - a
megsemmisítésig hatályos előírások szerint vagy a a
megsemmisítést követő jogi rendezésnek megfelelően
célszerű-e befejezni.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
dr. Ádám Antal dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró
dr. Schmidt Péter dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
dr. Tersztyánszky Ödön dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |