A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása, valamint jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt benyújtott
indítványok alapján meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közigazgatási
hivatalról szóló 177/2008. (VII. 1.) Korm. rendelet
alkotmányellenes, ezért azt 2008. december 31-ei hatállyal
megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány 44/C. §-
át sértő alkotmányellenes helyzet jött létre azáltal, hogy az
Országgyűlés a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvényben nem szabályozta a helyi önkormányzatok felett
törvényességi ellenőrzést gyakorló közigazgatási hivatalok
jogállását.
Ezért felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotási
kötelezettségének 2008. december 31-éig tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz három indítvány érkezett, amelyben az
indítványozók a közigazgatási hivatalról szóló 177/2008. (VII.
1.) Korm. rendelet alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kezdeményezték. Tekintettel arra, hogy az
indítványozók ugyanazon alkotmányossági érvek alapján ugyanazon
jogszabály alkotmányossági vizsgálatát kérik, az
Alkotmánybíróság az indítványokat az Alkotmánybíróság
ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló,
módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü
határozat (a továbbiakban: Ügyrend, ABH 2003, 2065.) 28. § (1)
bekezdése alapján egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
A kormányzati szervezetátalakítással összefüggő
törvénymódosításokról szóló 2006. évi CIX. törvény (a
továbbiakban: Kszt.) 7. § (1) bekezdés d) pontja a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban:
Vtv.) rendelkezéseiben a megyei, fővárosi közigazgatási hivatal
megnevezést közigazgatási hivatalra módosította. Ezt követően a
Kormány elfogadta a közigazgatási hivatalokról szóló 297/2006.
(XII. 23.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Kormr1.), amelyben
a megyei, fővárosi közigazgatási hivatalok helyébe regionális
közigazgatási hivatalokat hozott létre. Az Alkotmánybíróság
90/2007. (XI. 14.) AB határozatában (a továbbiakban: Abh.)
megállapította, hogy az Ötv. 98. § (1) bekezdésének első
mondata, valamint a Kormr1. alkotmányellenes, ezért azokat
2008. június 30-i hatállyal megsemmisítette. (ABH 2007, 750.)
A Kormány ezt követően az Ötv. módosítása nélkül és a Kormr1.-
el megegyező tartalommal, lényeges változtatások nélkül fogadta
el a közigazgatási hivatalról szóló 177/2008. (VII. 1.) Korm.
rendeletet (a továbbiakban: Kormr2.), amelyet a Magyar Közlöny
2008. évi 97. számában, július 1-jén hirdettek ki, és azon a
napon lépett hatályba.
Az indítványozók az Abh.-ban foglaltakra hivatkozással,
elsősorban azzal érvelnek, hogy mivel a törvényhozó 2008.
június 30-ig nem szüntette meg az Abh.-ban megállapított
alkotmányellenes helyzetet, változatlanul nincs alkotmányos
törvényi alapja a közigazgatási hivatalok államszervezetben
elfoglalt helye megváltoztatásának. Alkotmányos törvényi alapok
hiányában a Kormr2.-ben foglalt szabályozás sérti az Alkotmány
44/C. §-át, valamint az Alkotmány 2. § (1) bekezdését is.
Egyik indítványozó hivatkozik még arra is, hogy a Kormr2.
elfogadása az Alkotmány 35. § (2) bekezdésébe ütközik, továbbá
csorbítja az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (2)
bekezdésében biztosított jogkörét. Ez az indítványozó a Kormr2.
kihirdetésére visszaható hatályú megsemmisítését kéri, egy
másik indítványozó a Kormr2. megsemmisítése mellett,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
is kezdeményezi.
II.
Az Alkotmánybíróság határozatát a következő jogszabályi
rendelkezések alapján hozta meg:
1. Az Alkotmánynak a határozat meghozatala során
figyelembe vett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„34. § (1) A Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolását
külön törvény tartalmazza.
(2) Törvény minisztérium, miniszter vagy közigazgatási
szerv megjelölésére vonatkozó rendelkezését a jelenlévő
országgyűlési képviselők több mint felének szavazatával
elfogadott törvény módosíthatja.”
„35. § (1) A Kormány
(…)
b) biztosítja a törvények végrehajtását;
(…)
d) biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi
ellenőrzését;
(…)
(2) A Kormány a maga feladatkörében rendeleteket bocsát ki, és
határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök írja alá. A Kormány
rendelete és határozata törvénnyel nem lehet ellentétes. A
Kormány rendeleteit a hivatalos lapban ki kell hirdetni.”
„44/C. § A helyi önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal elfogadott törvényben
korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai.”
2. Az Ötv.-nek a Kormr2. preambuluma által hivatkozott
rendelkezése:
„17. § (…)
(2) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a
polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést
követő tizenöt napon belül a jegyző köteles megküldeni a
Kormány által rendeletben kijelölt szervnek (közigazgatási
hivatal).”
III.
Az indítványok megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban rámutatott arra, hogy a
Kormány az Alkotmány rendelkezéseivel ellentétesen járt el,
amikor alkotmányos törvényi alapok hiányában döntött a Kormr1.-
ben a közigazgatási hivatalok regionális szervezetekké
alakításáról.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette, hogy ha az
Alkotmánynak valamely alkotmányos szerv szabályozására
vonatkozó rendelkezése alapján (pl. rendőrség), vagy valamely
2/3-os szabályozást igénylő alapvető jog gyakorlásának
garanciájaként 2/3-os többséggel elfogadott törvény
intézményesíti (létesíti) az államigazgatási szervet, az
államigazgatási szerv létrehozására, intézményesítésére
vonatkozó szabályok módosítása nem tartozik az Alkotmány 34. §
(2) bekezdésébe foglalt felhatalmazás keretei közé. Az a
szabályozás, amely megváltoztatja az államigazgatási szerv 2/3-
os törvényben szabályozott államszervezetben elfoglalt helyét,
rendeltetését, jogállását, szervezeti kereteit – mivel a
szabályozás az Alkotmány valamely 2/3-os többséget előíró
rendelkezésének érvényesítését szolgálja –, a minősített
többséggel elfogadott törvényi szabályozás lényegi elemének
megváltoztatását eredményezi, ezért 2/3-os többséggel
elfogadott törvényi szabályozást igényel. (ABH 2007, 750, 769.)
A közigazgatási hivatalokra vonatkozó szabályozás történeti
elemzése alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
közigazgatási hivatalokat az Ötv. létesítette,
intézményesítette. Az Abh. rámutatott arra is:
„A 2/3-os törvényben történő szabályozás igénye az Alkotmány
44/C. §-ának azon a rendelkezésén alapul, mely szerint a helyi
önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához és az
önkormányzatok alapjogainak korlátozásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
A helyi önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzés az
önkormányzati alapjogok szabad gyakorlása korlátozásának
lehetőségét is magában rejti, ezért a törvényességi ellenőrzés
gyakorlására jogosult szerv hatáskörét 2/3-os törvény kell,
hogy szabályozza. A 2/3-os törvényben szabályozott
vnkormányzati alapjogok védelmének szervezeti garanciájaként,
az Ötv. hozta létre a törvényességi ellenőrzés gyakorlására
jogosult szervet magát is. Az Ötv. 98. § (1) bekezdése
intézményesítette a közigazgatási hivatalokat és határozta meg
az államszervezetben elfoglalt helyüket. Az Ötv.-nek ez a
szabálya fővárosi, megyei szervként iktatta be a közigazgatási
hivatalt az államszervezetbe, azaz a 2/3-os törvényben
megnyilvánuló politikai konszenzus kiterjedt arra is, hogy a
helyi önkormányzatok felett fővárosi, megyei szinten működő
államigazgatási szerv gyakorolja a törvényességi ellenőrzést.
Ezért az Ötv. szabályozási koncepciójának lényeges elemét
érintette az a módosítás, amely a fővárosi, megyei jelző
hatályon kívül helyezésével lehetőséget adott a közigazgatási
hivatalok államszervezetben elfoglalt helyének
megváltoztatására. Ezért ezzel a módosítással a törvényhozó
túllépte az Alkotmány 34. § (2) bekezdésében szabályozott
felhatalmazása kereteit. Így megállapítható, hogy az Ötv. 98. §
(1) bekezdésének a Kszt. 7. § (1) bekezdés d) pontja által
módosított szövegét a törvényhozási eljárásnak az Alkotmány
44/C. §-ában szabályozott szabályainak megsértésével fogadta el
az Országgyűlés. Ezért az Ötv. 98. § (1) bekezdésének első
mondata alkotmányellenes.
Mivel a regionális közigazgatási hivatalok létrehozása,
illetőleg létrehozásuk törvényi alapjainak megteremtése 2/3-os
többséggel elfogadott törvényi szabályozást igényelt volna, az
alkotmányos törvényi alapok hiánya a Korm.r.-t is
alkotmányellenessé teszi.” (ABH 2007, 750, 773-774.)
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az Ötv. 98. § (1)
bekezdésének első mondatát és a Kormr1.-et 2008. június 30-i
hatállyal megsemmisítette.
A pro futuro megsemmisítés indokát az Alkotmánybíróság abban
jelölte meg, hogy kellő időt kívánt biztosítani a jogalkotónak
ahhoz, hogy az alkotmányellenes helyzet megszüntetéséhez
szükséges jogalkotói feladatának eleget tudjon tenni, az Ötv.
módosításával megteremtse a közigazgatási hivatalok működésének
alkotmányos törvényi alapjait.
2. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Abh. által
alkotmányellenesnek ítélt helyzet a mai napig fennáll. Az
Országgyűlés nem alkotott új, alkotmányos szabályt az Ötv. 98.
§ (1) bekezdésének megsemmisített első mondata helyett. A
Kormány pedig az Abh.-ban foglalt határidő lejárta után egy
nappal – alapvetően változatlan tartalommal – a Kormr2.-vel
ismét hatályba léptette az Alkotmánybíróság által
megsemmisített kormányrendeletet.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján, ha a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta, és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő, az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
és a mulasztást elkövető szervet – határidő megjelölésével –
feladatának teljesítésére hívja fel.
A regionális közigazgatási hivatalok létrehozásához az Abh.-ban
az Alkotmány 44/C. §-ának értelmezése alapján kifejtett
érveknek megfelelően az Ötv. 98. § (1) bekezdésében foglalt
rendelkezés 2/3-os többséggel elfogadott módosítására lett
volna szükség. Az Országgyűlés azzal, hogy – az Abh.-ban
meghatározott határidőn belül – nem módosította az Ötv.-t, nem
szabályozta újra a közigazgatási hivatalok államszervezetben
elfoglalt helyét, elmulasztotta az Alkotmány 44/C. §-ából
következő jogalkotási kötelezettségét. Az a tény, hogy az Abh.-
ban a jogalkotási kötelezettség teljesítésére megállapított
határidő eltelt, és az Abh. által megsemmisített rendelkezés
hatályát vesztette, nem eredményezte azt, hogy az Abh. által
megállapított alkotmányellenes helyzet, és ezzel együtt az
Országgyűlés jogalkotási kötelezettsége megszűnt.
Az Alkotmánybíróság 1/1999. (II. 24.) AB határozatának
rendelkező részében alkotmányos követelményként fogalmazta meg,
hogy „(…) valamely, az Alkotmány által meghatározott törvény
elfogadásához megkívánt minősített többség nem egyszerűen a
törvényalkotási eljárás formai előírása, hanem olyan
alkotmányos garancia, amelynek lényeges tartalma az
országgyűlési képviselők közötti széles körű egyetértés. A
minősített többség követelménye nemcsak az adott alkotmányi
rendelkezés közvetlen végrehajtásaként kiadott törvény
megalkotására vonatkozik, hanem e törvény módosítására
(rendelkezéseinek megváltoztatására, kiegészítésére) és
hatályon kívül helyezésére is. Az Alkotmány rendelkezése
alapján minősített többséggel elfogadott törvényt egyszerű
többséggel elfogadott törvénnyel nem lehet módosítani, vagy
hatályon kívül helyezni.” (ABH 1999, 25.)
Az Abh.-ban ezt az alkotmányos követelményt értelmezte az
Alkotmánybíróság az Alkotmány 34. § (2) bekezdésében
szabályozott, – az 1/1999. (II. 24.) AB határozatot követően
elfogadott – felhatalmazással összefüggésben, és
megállapította, hogy a közigazgatási hivatalok Ötv.-ben
szabályozott jogállásának megváltoztatásához 2/3-os minősített
többséggel elfogadott törvény megalkotására van szükség.
Az Abtv. 27. § (2) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság
határozata és a benne foglalt alkotmányértelmezés mindenkire,
így az Országgyűlésre és a Kormányra nézve is kötelező.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az Alkotmány 44/C. §-át sértő alkotmányellenes helyzet
jött létre azáltal, hogy az Országgyűlés a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben nem
szabályozta a helyi önkormányzatok felett törvényességi
ellenőrzést gyakorló közigazgatási hivatalok jogállását, és
felhívta az Országgyűlést, hogy 2008. december 31-ig
jogalkotási kötelezettségének tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy – mivel a közigazgatási
hivatalok államszervezetben elfoglalt helyének szabályozása az
önkormányzati alapjogok szervezeti garanciáját jelenti – az
alkotmányos helyzet helyreállítása akkor is csak az Ötv.
módosításával lehetséges, ha a törvényhozó a megyei, fővárosi
közigazgatási hivatalok visszaállítása mellett dönt.
3. Az Alkotmánybíróság az Abh. rendelkező részének 2.
pontjában megsemmisítette a települési önkormányzatok többcélú
kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvénynek a
Kszt. által beiktatott 13/A. §-át is, amely felhatalmazást
adott a Kormánynak arra, hogy a közigazgatási hivatalt
rendeletben kijelölje. Az indokolásban rámutatott arra, hogy a
közigazgatási hivatalokra vonatkozó szabályozás
alkotmányellenessége alapvetően abban áll, hogy a Kszt. által
végrehajtott törvénymódosítások következtében a közigazgatási
hivatalok államszervezetben elfoglalt helyének szabályozása 2/3-
os többséget igénylő törvényhozási tárgyból kormányrendeleti
szabályozási tárggyá vált, így a Kormány anélkül változtatta
meg a közigazgatási hivatalok jogállását, hogy ennek 2/3-os
törvényi szabályozást igénylő törvényi alapjait az Országgyűlés
az Alkotmányban foglalt eljárási szabályok betartásával,
elfogadta volna. (ABH 2007, 750, 776.)
A Kormány a Kormr2. megalkotásával, azzal, hogy
alkotmányos törvényi alapok nélkül kormányrendeletben hozta
létre, intézményesítette a közigazgatási hivatalokat, olyan
szabályozási körben rendelkezett, amelyet az Országgyűlésnek
kellett volna 2/3-os törvényben szabályoznia, elvonta az
Országgyűlés hatáskörét.
A Kormr2. bevezetője megjelöli azokat az alkotmányi és törvényi
rendelkezéseket, amelyekre a Kormány a szabályozási jogkörét
alapította. Az Alkotmány 35. § (2) bekezdésében szabályozott
jogalkotó hatásköre csak abban az esetben jogosítja fel a
Kormányt arra, hogy feladatkörében eredeti jogalkotó hatáskörét
gyakorolva rendeletet alkosson, ha a szabályozás tárgya nem
minősül törvényhozási tárgynak. A közigazgatási hivatalok
intézményesítése, az államszervezetben elfoglalt helyük
szabályozása pedig az Alkotmánybíróság által az Abh.-ban
kifejtett álláspont szerint az Alkotmány 44/C. §-a alapján
minősített többséget igénylő törvényhozási tárgynak tekintendő.
Nem alapozza meg a Kormány rendeletalkotási jogkörét a
közigazgatási hivatalok jogállásának szabályozására az Ötv.
hivatkozott 17. § (2) bekezdése sem. Az a szabály a helyi
önkormányzat jegyzője számára eljárási kötelezettséget állapít
meg, a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv
felterjesztésének kötelezettségét. A rendelkezésbe foglalt
felhatalmazás csak ezzel összefüggésben értelmezhető, azaz
annak a szervnek a kijelölésére hatalmazza fel a Kormányt,
ahová a jegyzőnek meg kell küldenie a jegyzőkönyvet. Így az
Ötv. hivatkozott szabálya a felhatalmazás terjedelme alapján
nem tekinthető a közigazgatási hivatal létrehozására,
jogállásának szabályozására adott törvényi felhatalmazásnak.
Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította azt is, hogy
az az alkotmányellenes helyzet, amelyet a törvényhozói
mulasztás és a közigazgatási hivatal jogállásának alkotmányos
törvényi alapok nélküli kormányrendeleti szintű szabályozása
eredményezett, sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
szabályozott jogállamiságból következő jogbiztonság
követelményét is. Az Abh.-ban foglaltak alapján nyilvánvalóan
alkotmányellenes szabályozás lehetőséget adott a közigazgatási
hivatalok legitimitásának és döntéseik jogalapjának,
alkotmányosságának vitatására.
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy a jogállamban bármely
politikai törekvés csak az Alkotmány keretei között valósítható
meg. A jogállamiság elvével összeegyeztethetetlen az, ha a
kormányzat az Alkotmány garanciális rendelkezéseinek
kiüresítésével, azok tudatos félre tételével valósítja meg a
közigazgatási szervezeti rendszer reformjára irányuló
törekvéseit.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Kormr2. alkotmányellenes, ezért azt 2008. december 31-ei
hatállyal megsemmisítette.
Az Abtv. 43. § (1) bekezdése szerint: „Azt a jogszabályt vagy
az állami irányítás egyéb jogi eszközét, amelyet az
Alkotmánybíróság a határozatában megsemmisít, az erről szóló
határozatnak a hivatalos lapban való közzététele napjától nem
lehet alkalmazni.” A megsemmisítés időpontját tekintve az Abtv.
43. § (4) bekezdése kivételt enged, amennyiben kimondja, hogy
az Alkotmánybíróság a 43. § (1) bekezdésében meghatározott
időponttól eltérően is meghatározhatja az alkotmányellenes
jogszabály hatályon kívül helyezését, ha ezt a jogbiztonság,
vagy az eljárást kezdeményező különösen fontos érdeke
indokolja. A Kormr2. kihirdetésére visszaható, illetőleg ex
nunc hatályú megsemmisítése a jogbiztonságot súlyosan
veszélyeztető és a polgárok széles körének alapvető jogait
sértő jogi helyzetet teremtene. A közigazgatási hivatalok
széles körű hatósági jogkörrel rendelkeznek, elsőfokú hatósági
jogkörben járnak el (építési hatósági ügyek, korlátozási
kártalanítás, kisajátítás, stb.), és általános jogorvoslati
fórumok azokban az ügyekben, amelyekben a helyi önkormányzatok
jegyzői, polgármesterei, hivatalának ügyintézői jártak el első
fokon. Az ex tunc hatályú megsemmisítés a Kormr2. által
létrehozott közigazgatási hivatalok működésének jogalapját
szüntetné meg, megkérdőjelezhetővé tenné a közigazgatási
hivatalok által 2008. július 1-jét követően hozott határozatok
érvényességét. Mind az ex tunc, mind az ex nunc hatályú
megsemmisítés következtében a feladatok ellátására, illetőleg a
hatáskörök gyakorlására jogosult szerv hiányában – az új
jogszabályok megalkotásáig – alapvető, törvényben meghatározott
feladatok maradnának ellátatlanul, illetőleg az ügyfelek széles
körét érintő hatósági ügyekben sérülne az ügyfelek
jogorvoslathoz való joga. Ezért az Alkotmánybíróság jelen
ügyben úgy ítélte meg, hogy a jogbiztonság követelménye a
vizsgált rendelkezés jövőre nézve történő megsemmisítését teszi
indokolttá.
A megsemmisítés időpontjának meghatározása során az
Alkotmánybíróság időt kívánt biztosítani a jogalkotónak ahhoz,
hogy az alkotmányellenes helyzet megszüntetéséhez szükséges
jogalkotói feladatának eleget tegyen, ezért a megsemmisítés
időpontját 2008. december 31-ikében határozta meg.
A határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr.Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró
. |