A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányosságának utólagos vizsgálatára irányuló indítvány
tárgyában - Dr. Zlinszky János alkotmánybíró
különvéleményével - meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntethetőség
elévülésének értelmezéséről szóló 1/1993.(II.27.) OGY elvi
állásfoglalás alkotmányellenes, ezért azt, a határozat
Magyar Közlönyben közzétételének napjával, megsemmisíti.
Az Országgyűlés elvi állásfoglalásban történő
törvényértelmezésével szemben (1987. évi XI. törvény 54. §)
alkotmányos követelmény, hogy az csupán magára az
Országgyűlésre és szerveire nézve lehet kötelező.
A határozatot az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az országgyűlési képviselő indítványozók az
Országgyűlésnek a büntethetőség elévülése értelmezéséről
szóló 1/1993.(II.27.) OGY elvi állásfoglalását ( a
továbbiakban : OGY elvi állásfoglalás ) az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében normatív rendelkezésként rögzített
jogállamisággal tartják ellentétesnek. Az indítványok
megegyeznek abban, hogy az OGY elvi állásfoglalás alapvetően
ellentétes a büntetőjogi elévülés tárgyában a
11/1992.(III.5.) AB határozatban ( a továbbiakban :
elévülési határozat ) kifejtett alkotmánybírósági
állásponttal.
2. Az OGY elvi állásfoglalás miután ismerteti, hogy a
"Magyar Állam az 1944. december 21-től 1989. október 23.
között terjedő időszakban" hogyan ismerte el a törvény
előtti egyenlőséget, valamint hogyan tette "a
bűncselekmények üldözését a hatóságok megkerülhetetlen
feladatává", az elévülési határozat indokolásából kiemelt
tételre támaszkodva a büntetőjogi elévülés mint jogintézmény
érvényesülésének feltételeit fogalmazza meg.
Eszerint : "Amint az Alkotmánybíróság a 2086/A/1991/14.
számú határozatában kifejtette ( 18. oldal ) "az elévülés
jogi tények kérdése, vagyis jogszabálynak kell a naturális
tényt - az idő folyását - jogi hatással járó ténnyé
változtatni. " Mindezekre figyelemmel jogilag nem tekinthető
releváns időmúlásnak a bűncselekmény elkövetése
szempontjából az az időszak, amely alatt az állam
hatáskörrel rendelkező szerve nem él az Alkotmányban és az
alkotmányos törvényekben kötelezően előírt büntető
hatalmával, és ezzel a "törvény előtti egyenlőség"
alkotmányos elvét sértve részlegesen szünetelteti az
igazságszolgáltatást. A törvény előtti egyenlőség elve nem
ellentétes értéket fejez ki a jogbiztonság elvével, hanem a
jogbiztonság de facto megvalósulásának előfeltétele. Ez
egyben azt is jelenti, hogy a jogbiztonság elvét is sértené,
ha a konkrét bűncselekmény vonatkozásában relevánsnak
minősülne az az időszak, amely alatt a konkrét bűncselekmény
tekintetében bizonyíthatóan szünetelt az
igazságszolgáltatás. A bűn üldözésére vonatkozó jogszabályi
parancs - amelyet a büntetőeljárásról szóló törvények
tartalmaznak - hatályosulása tehát feltétele annak, hogy a
naturális időmúlás jogi hatással járó ténnyé - elévüléssé -
változzon, miből is következik, hogy azokban az esetekben,
amikor jogon kívüli elemek ( pl. párthatározatok ) , az
alkotmányos törvényekkel ellentétes alacsony rendű
jogszabályok ( titkos utasítások ) a bűnüldözési parancsot
kiiktatják az ügyben, vagy egyébként törvényes ok nélkül
mellőzik a büntetőjogi felelősségre vonást, megszegve az
állam bűnüldözési kötelezettségét, ennek eleve
következménye, hogy az elévülést létrehozó joghatás nem
jöhet létre.
A büntetőjogi felelősségre vonás törvényes ok nélkül való
mellőzésének minősül, ha az állami vezetés felismerhető vagy
alaposan feltehető akaratának megfelelő alkotmányos
jogállami rendszerekben elfogadott alkotmányos alapelvekkel
összeegyeztethetetlen okok miatt mellőzik a bűncselekmény
üldözését. "
II.
Az indítványok megalapozottak. Az OGY elvi állásfoglalás
mind formájában, mind tartalmában alkotmányellenes. Sérti a
jogállamiság lényegi elemét képező jogbiztonság alkotmányos
követelményét, valamint a visszamenőleges hatályú jogalkotás
alkotmányos büntetőjogi tilalmát.
1. Az Alkotmánybíróság első lépésként abban foglalt állást,
hogy az OGY elvi állásfoglalás, mint jogértelmező aktus
alkotmányosságának felülvizsgálata hatáskörébe tartozik-e
vagy sem.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §
b) pontja az Alkotmánybíróság hatáskörébe utalja az állami
irányítás egyéb jogi eszközei alkotmányosságának utólagos
vizsgálatát.
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény III. fejezete
rendelkezik a jogszabálynak nem minősülő állami aktusokról,
az állami irányítás egyéb jogi eszközeiről. Ezek közé
tartozik a jogi iránymutatás ( 53-56. § ). A törvény 54. §-a
alapján az Országgyűlés a jogszabályokat elvi
állásfoglalásban értelmezheti. Egyetlen követelmény, hogy
ezt a Magyar Közlönyben közzé kell tenni. Az OGY elvi
állásfoglalás tehát az állami irányítás egyéb jogi
eszközeinek egyik formája, s mint ilyen - bár jogértelmezést
tartalmaz - az Alkotmánybíróság alkotmányossági vizsgálati
jogkörébe tartozik.
2. Az OGY elvi állásfoglalás címzettjei kétségtelenül a
büntető ügyekben eljáró hatóságok : "Természetesen csak a
jogalkalmazó döntheti el a konkrét ügyben, hogy az elévülés,
mint jogi tény a fentiekre figyelemmel bekövetkezett-e vagy
sem, " - jelenti ki az elvi állásfoglalás. Az értelmezés
címzettjei tehát a jogalkalmazók.
Az Alkotmánybíróság a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában
rögzítette, hogy jogszabály alkotmányossági vizsgálata
eredményeképpen határozattal megállapíthatja azokat az
alkotmányos követelményeket, amelyeknek a norma
értelmezéseinek meg kell felelniük. Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint az Országgyűlés jogszabályértelmező elvi
állásfoglalásának kötelező ereje és személyi hatálya a
hatalommegosztás és a hatalmi ágak elválasztásának
alkotmányos elvei szerint állapítható meg.
A törvényhozó és a végrehajtó hatalom elválasztása a
hatáskörök megosztását jelenti, nem pedig hierarchikus
aláfölérendeltséget. A törvényhozó, a végrehajtó és a bírói
hatalom viszonyából következik, hogy az Országgyűlés
jogszabálynak nem minősülő jogértelmezése sem a bíróságokra,
sem a büntető eljárásban résztvevő egyéb hatóságokra nem
kötelező.
A hatalmi ágak elválasztása következtében nincs az
Országgyűlésnek alárendelt hatalmi ág; az elvi
állásfoglalásban történő jogszabályértelmezés csupán az
Országgyűlésre magára és szerveire nézve kötelező. Az ennél
tágabb címzetti körre az Országgyűlés a törvényi
rendelkezések értelmezésére a legális ( törvénnyel való )
jogértelmezést veheti csak igénybe.
Az OGY elvi állásfoglalás azzal, hogy az egyének, az
állampolgárok életébe, szabadságába, jogaiba való állami
beavatkozásnak, az alkotmányos alapjogok korlátozásának
törvényi feltételeit és eszközeit szabályozó büntető
törvényt nem törvényben, hanem a büntető ügyekben eljáró
hatóságokra és a polgárokra kötelező erővel nem rendelkező
elvi állásfoglalásban értelmezte és az általános érvényűség
igényével lépett fel, sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből következő jogbiztonság követelményét, valamint
a 8. § (1) és (2) bekezdéséből az egyének alapvető jogait
és kötelességeit érintő törvények jogalkotói értelmezésével
szemben támasztható alkotmányossági követelményt.
3. Az OGY elvi állásfoglalás alkotmányellenes továbbá azért
is, mert tartalma szerint nem jogértelmezés, hanem -
formailag hibás - büntető jogalkotás : a büntető törvény
módosítása jogértelmezés útján.
A jogértelmezés alapszabálya, hogy az csak a jogszabály
tartalmának feltárását célozhatja és nem vezethet a
jogszabály tartalmának módosításával új normatív tétel
meghatározására.
Az OGY elvi állásfoglalás alapvető alkotmányossági hibája,
hogy az elévülés intézményét átértelmezi, az elévülés új,
általános feltételeként - az időmúláson kívül - az állam
bűnüldözési kötelezettségének teljesítését is megszabja.
A törvényalkotó viszonylag nagy szabadsággal rendelkezik az
elévülés feltételeinek meghatározásában, azaz az elévülés
valóban jogi tények kérdése. Ahogyan azt az elévülési
határozat tartalmazza, és ahogyan azt az OGY elvi
állásfoglalás idézi : "jogszabálynak kell a naturális tényt
- az idő folyását - jogi hatással járó ténnyé változtatni. "
Ezt fejezik ki az elévülés kezdetére, félbeszakadására,
nyugvására vonatkozó jogi rendelkezések, amelyek
eredményeként az elévülés bekövetkezésének naturális
időtartama hosszabb lehet, mint az elévülés jogi időtartama.
A naturális és a jogi időmúlás eltérésének lehetséges
eseteit azonban jogszabályban és előre kell rögzíteni.
Az OGY elvi állásfoglalás ténylegesen nem jogértelmezést
tartalmaz, hanem visszaható hatályú büntető jogalkotást,
mégpedig in malam partem.
Az OGY elvi állásfoglalás a "hatálybalépése" előtt
elkövetett bűncselekmények tekintetében épp olyan okokból
alkotmányellenes, mint az elévülési határozat tárgyát
képezett, elfogadott, de ki nem hirdetett törvény. Ezzel
összefüggésben az Alkotmánybíróság már egyszer ügydöntő
határozatban állást foglalt. Eszerint : "Ha az elévülés az
elkövetéskor hatályos törvény szerint valóban nyugodott,
akkor szükségtelen ezt újabb törvényben kimondani. Az
elévülés elbírálása - az arra irányadó törvény alkalmazása -
kizárólag a bűnüldöző hatóságokra, s végső soron a bíróságra
tartozik. A törvény ebben a kérdésben utólag nem dönthet. "
"Az elévülés megindulását és tartamát meghatározó jogi
tényeknek az elévülés ideje alatt kell fennállniuk, s vagy
fennállnak vagy nem. Ami akkor nem volt az adott
bűncselekmény elévülését felfüggesztő ("nyugvását" kiváltó)
jogi tény, utólag nem nyilvánítható azzá. " ( III/4. p. )
Az elévülési határozatban többször visszatérő megállapítás,
hogy az elévülés attól függetlenül megszünteti a
büntethetőséget, hogy miért nem üldözték a bűnöst. Azaz az
állam mulasztása nem eshet az elkövető terhére. E gondolatot
leginkább a határozat V/5. és 6. pontja hordozza
félreérthetetlenül, visszautalva a törvényességi óvásról
szóló 9/1992.(I.30.) AB határozatban kifejtett álláspontra
is. "Eszerint nem hárítható az elkövetőre annak terhe, ha az
állam mulasztása miatt a büntetőeljárás ideális célja, az
igazságos és rendeltetését betöltő büntetés kiszabása nem
teljesülhetett. Ennek az alkotmányos teherelosztásnak a
szempontjából közömbös, hogy az állam rosszul, vagy
egyáltalán nem érvényesítette-e büntető igényét; s mindegy
az is, hogy milyen okból. Egyaránt az állam terhére esik, ha
a bűnüldöző szervek rosszul felszereltek, ha munkatársaik
hanyagok, ha anyagilag vagy politikailag korruptak, vagy ha
tudatos bűnpártolók. Egy korszak büntetőpolitikája
visszatekintve alkotmányellenesnek minősülhet; de ekkor sem
lehet a jogállami elvekkel ellentétesen működő büntető
hatalom tevékenységét egyes kiragadott részeiben utólag nem
létezőnek nyilvánítani, s ebből azt levezetni, hogy adott
körben az elévülés el sem kezdődhetett. "
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az elvi állásfoglalás
tételei ugyanebben a tárgyban hozott 11/1992.(III.5.) AB
határozatában foglaltakkal ellentétesek. A tárgyismétlődésre
való tekintettel leszögezi, hogy az Alkotmánybíróságról
szóló törvény 27. § (2) bekezdés szerint az
Alkotmánybíróság határozatai mindenkire nézve kötelezőek és
így megkerülhetetlenek.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye
Az Alkotmánybíróság a határozata meghozatalakor három
kérdést vizsgált :
a ) joga volt-e az Országgyűlésnek a sérelmezett elvi
állásfoglalás kiadására;
b ) vizsgálhatja-e az Alkotmánybíróság a sérelmezett elvi
állásfoglalás alkotmányellenességét, és
c ) a sérelmezett elvi állásfoglalás alkotmányellenes-e.
a ) Az Országgyűlés a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény / a továbbiakban Jat. / 54. §-a szerint jogosult a
jogszabályokat elvi állásfoglalásban értelmezni; az
állásfoglalást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.
A Jat. az Országgyűlésnek a jogszabályt értelmező elvi
állásfoglalását az állami irányítás egyéb jogi eszközei,
azokon belül pedig a jogi iránymutatások közé sorolja.
Az állami irányítás egyéb jogi eszközei nem jogszabályok,
hanem állami szervek határozati formában meghozott általános
érvényű döntései és jogi iránymutatások. Az állami irányítás
egyéb jogi eszközei között a jogi iránymutatások
rendeltetése, hogy segítsék a jogalkalmazó szervek
tevékenységét, a jogszabályok egységes szemléletű
végrehajtását. Az állami irányítás egyéb jogi eszközei a
jogszabályokhoz hasonlóan jogi kötelező erővel rendelkeznek,
a jogi iránymutatásoknak azonban általában jogi kötelező
erejük nincs. Minthogy az adott jogi iránymutatás
országgyűlési határozatban jelent meg, a Jat. 46. § szerint
az Országgyűlés által irányított szervekre vonatkozóan van
irányító jellege.
A elvi állásfoglalás a jogszabályok értelmezésére szolgál. A
Jat. az elvi állásfoglalásokkal szemben érdemi, tartalmi
korlátokat nem állított fel. Nem tekinthető annak a Jat.
vonatkozó rendelkezéséhez fűzött miniszteri indokolásnak az
a mondata sem, amely szerint az elvi állásfoglalás
lehetősége "nem érintheti a Legfelsőbb Bíróságnak, illetőleg
a bíróságoknak a jogértelmezésre vonatkozó jogát". Ez
ugyanis eleve következik abból az alkotmányos alapelvből,
amely szerint a bíróságok csakis a jogszabályoknak vannak
alávetve ( Alkotmány 50. § (3) bekezdése 1. mondat ),
illetve, hogy a Legfelsőbb Bíróság a bíróságok bírói
működése és ítélkezése fölötti elvi irányítás keretében
hozott irányelvei és elvi döntései a bíróságok számára
kötelezőek ( Alkotmány 47. § ) . Az Országgyűlés által
hozott elvi állásfoglalások nemkötelező jellege összhangban
van a fenti alkotmányos elvvel, azt nem sérti. Ebből
következően az Országgyűlést a jogszabályt értelmező elvi
állásfoglalások meghozatalakor általános tárgyi vagy
tartalmi korlát nem korlátozza.
Véleményem szerint a kifejtettekből következik, hogy az
Országgyűlésnek jogában állt a sérelmezett elvi
állásfoglalást meghozni.
b ) Az Abtv. 1. § b ) pontja alapján az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata. Az Abtv. nem
tesz különbséget az állami irányítás egyéb jogi eszközei
között aszerint, hogy azok kötelező jellegűek vagy sem. Az
Alkotmánybíróság vizsgálhatta a sérelmezett elvi
állásfoglalás alkotmányellenességét.
Az Alkotmánybíróság az 1375/J/1992. számú ügyben hozott
határozatában érdemi vizsgálat nélkül utasított el egy
egyedi, konkrét döntéseket tartalmazó országgyűlési
határozat alkotmányossági vizsgálatára vonatkozó indítványt,
mivel hatáskörébe csak az állami irányítás egyéb jogi
eszközei körébe tartozó normatív határozat alkotmányossági
vizsgálata tartozik. A most sérelmezett elvi állásfoglalás
jellegét tekintve elvi, nem egyedi esetre vonatkozó
jogszabályértelmezés, tehát az alkotmánybírósági gyakorlat
szerint is aggálytalanul vizsgálható.
c ) A jogszabályértelmezés olyan tevékenység, amelynek során
feltárul a jogszabály mélyebb, teljesebb tartalma. A közjogi
elismertség szempontjából a magyar jogszabályok a
jogszabályértelmezés eredményének három kategóriáját
különböztetik meg.
Az első kategóriába tartoznak az Alkotmánybíróságnak
jogosulttól származó indítvány alapján az Alkotmány egyes
rendelkezéseit értelmező határozatai, amelyek az
Alkotmánybíróságról szóló törvény 27. § (2) bekezdése
alapján mindenkire nézve kötelezőek, továbbá a Legfelsőbb
Bíróságnak a bíróságok bírói működése és ítélkezése fölötti
elvi irányítás keretében hozott irányelvei és elvi döntései,
amelyek az Alkotmány 47. §-a alapján a bíróságok számára
kötelezőek.
A második kategóriába az állam központi szervei által
kibocsátható, először a Jat. által szabályozott jogi
iránymutatások tartoznak. Ezeknek kötelező jogi erejük
nincs, szabályozásukat az a Jat. megalkotását megelőző
gyakorlat indokolta, amely az irányítás informális
eszközeinek elszaporodásához, azok ténylegesen
jogszabályként való érvényesüléséhez vezetett. A Jat.
egyrészt garanciális szabályokat állapított meg az állami
irányítás egyéb jogi eszközeinek kibocsátására vonatkozóan,
másrészt tisztázta jogi kötelező erejük hiányát.
A harmadik kategóriába a jogszabály által nem szabályozott,
közjogi jelleggel egyáltalán nem rendelkező, a fenti
szerveken kívül bárki által végzett jogszabályértelmezés
vagy a fenti szervek által, de nem a jogszabály által előírt
formában végzett jogszabályértelmezés tartozik. E
kategóriába tartozó jogszabályértelmezést bárki végezhet,
annak eredményét a szabad véleménynyilvánítási jogával élve
kinyilváníthatja. Az ilyen értelmezésnek ugyancsak nincs
kötelező ereje.
A sérelmezett elvi állásfoglalás a második kategóriába
tartozó értelmezés eredménye. Jogi kötelező ereje nincs,
egyetlen államhatalmi szervre - köztük a bíróságra - sem
kötelező. Ebből következően - tartalmától függetlenül - nem
ütközhet sem az Alkotmányba, sem más jogszabályba, így
formai alkotmányellenessége ezokon kizárt. Nem ellentétes az
Alkotmánybíróság határozatával, nem jelent az elévülés
elbírálásába való utólagos törvényhozói beavatkozást. Célja
jogszabály értelmezése, amely értelmezésnek a Jat. a fentiek
szerint tartalmi korlátot nem állít, így tetszőleges lehet,
az értelmezésnek azonban nincs senkivel szemben jogi
kötőereje. Az Országgyűlés jogszabályértelmezési jogköre
tartalmilag korlátlan, álláspontjának kinyilvánításával
kapcsolatban az Országgyűlést bizonyos esetekben politikai
felelősség terhelheti. Az Országgyűlés jogszabályt értelmező
tevékenységének az Alkotmány sem állít általános tartalmi
korlátot, konkrét alkotmányellenesség utólagos
megállapítását pedig kizárja az elvi állásfoglalás
nemkötelező jellege.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatában foglalt többségi
álláspont szerint az Országgyűlés határozata tartalmilag
azért alkotmányellenes, mert burkolt formában
visszamenőlegesen változtatja meg a büntető normákat, új
normát állított fel.
Nem értek egyet a tartalmi alkotmányellenességre vonatkozó
állásfoglalással sem. Az Országgyűlés 1945 óta létező
általános érvényű elévülési akadályt értelmez, amelyet az
1945. évi VII. tv. 9. § elvi éllel megfogalmazott :
nyugszik az elévülés azon bűncselekményekre, amelyek
üldözhetését az uralmon volt hatalom megakadályozta.
( Mellékes jelenleg, hogy a maga idején visszamenőleges
hatállyal megfogalmazott tétel ezen visszamenőlegessége
ellenkezik az Alkotmánnyal, mert az Országgyűlés a tételt a
megfogalmazása utáni időszakra értelmezi. ) Ezt a tételt az
értelmezésben hivatkozott jogszabályok fenntartották, annak
alapgondolata a jogállamisággal és a jogbiztonsággal az
Országgyűlés értelmezésében összhangban van.
Az elvi állásfoglalásban foglalt jogszabályértelmezést bárki
( államhatalmi szerv, a jogtudomány, magánszemély ) szabadon
figyelembe veheti az elméletileg lehetséges értelmezések
egyikeként. Az Országgyűlés sérelmezett elvi állásfoglalása
az Alkotmánybíróságnak az elévülésről szóló 11/1992.(III.5.)
AB határozatára figyelemmel értékeli a múlt rendszer belső
jogának ellentmondásait és ezzel kapcsolatban rögzíti az
Országgyűlés többségének véleményét. Az elvi határozatban
foglalt jogszabályértelmezés súlya, meggyőző ereje az
Országgyűlés tekintélyéből, az államhatalmi szervek között
elfoglalt helyéből ered. Az elvi határozatban foglalt
jogszabályértelmezés rendszertani és történeti, ám nem a
jogszabállyal egyidőben született, így a történeti
értelmezésnek nem autentikus alapja. A bíróságok
törvényértelmezési szabadságát a határozat nem korlátozza,
visszamenőlegesen normát nem alkot, ezért az Alkotmányba nem
ütközik.
A fentiek alapján álláspontom szerint az indítványt el
kellett volna utasítani.
Budapest, 1993. június 29.
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |