English
Hungarian
Ügyszám:
.
476/B/1993
Előadó alkotmánybíró: Szabó András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 41/1993. (VI. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/292
.
A döntés kelte: Budapest, 06/29/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság  az állami  irányítás egyéb jogi eszköze
      alkotmányosságának utólagos  vizsgálatára irányuló indítvány
      tárgyában    -     Dr.    Zlinszky    János    alkotmánybíró
      különvéleményével - meghozta a következő

                              határozatot.

      Az  Alkotmánybíróság   megállapítja,  hogy  a  büntethetőség
      elévülésének értelmezéséről  szóló 1/1993.(II.27.)  OGY elvi
      állásfoglalás  alkotmányellenes,   ezért  azt,  a  határozat
      Magyar Közlönyben közzétételének napjával, megsemmisíti.

      Az    Országgyűlés     elvi     állásfoglalásban     történő
      törvényértelmezésével  szemben (1987. évi XI. törvény 54. §)
      alkotmányos    követelmény,   hogy   az   csupán  magára  az
      Országgyűlésre és szerveire nézve lehet kötelező.

      A  határozatot   az  Alkotmánybíróság  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        1.   Az    országgyűlési    képviselő    indítványozók    az
        Országgyűlésnek  a  büntethetőség  elévülése  értelmezéséről
        szóló  1/1993.(II.27.)   OGY  elvi   állásfoglalását   (   a
        továbbiakban :  OGY  elvi állásfoglalás ) az  Alkotmány 2. §
        (1)   bekezdésében   normatív   rendelkezésként    rögzített
        jogállamisággal  tartják   ellentétesnek.   Az   indítványok
        megegyeznek abban, hogy az OGY elvi állásfoglalás alapvetően
        ellentétes    a    büntetőjogi    elévülés    tárgyában    a
        11/1992.(III.5.)  AB   határozatban  (   a  továbbiakban   :
        elévülési   határozat    )    kifejtett    alkotmánybírósági
        állásponttal.

        2. Az  OGY  elvi  állásfoglalás  miután  ismerteti,  hogy  a
        "Magyar Állam  az 1944.  december 21-től  1989. október  23.
        között terjedő  időszakban"  hogyan  ismerte  el  a  törvény
        előtti    egyenlőséget,    valamint    hogyan    tette    "a
        bűncselekmények  üldözését   a  hatóságok   megkerülhetetlen
        feladatává", az  elévülési határozat  indokolásából  kiemelt
        tételre támaszkodva a büntetőjogi elévülés mint jogintézmény
        érvényesülésének feltételeit fogalmazza meg.

        Eszerint :   "Amint  az Alkotmánybíróság  a  2086/A/1991/14.
        számú határozatában  kifejtette (  18. oldal  ) "az elévülés
        jogi tények  kérdése, vagyis  jogszabálynak kell a naturális
        tényt  -  az  idő  folyását  -  jogi  hatással  járó  ténnyé
        változtatni. " Mindezekre figyelemmel jogilag nem tekinthető
        releváns    időmúlásnak     a    bűncselekmény    elkövetése
        szempontjából  az   az  időszak,   amely  alatt   az   állam
        hatáskörrel rendelkező  szerve nem  él az Alkotmányban és az
        alkotmányos   törvényekben    kötelezően   előírt    büntető
        hatalmával,  és   ezzel  a   "törvény   előtti   egyenlőség"
        alkotmányos  elvét   sértve  részlegesen   szünetelteti   az
        igazságszolgáltatást. A  törvény előtti  egyenlőség elve nem
        ellentétes értéket  fejez ki a jogbiztonság elvével, hanem a
        jogbiztonság  de  facto  megvalósulásának  előfeltétele.  Ez
        egyben azt is jelenti, hogy a jogbiztonság elvét is sértené,
        ha  a   konkrét  bűncselekmény   vonatkozásában  relevánsnak
        minősülne az az időszak, amely alatt a konkrét bűncselekmény
        tekintetében       bizonyíthatóan        szünetelt        az
        igazságszolgáltatás. A  bűn üldözésére vonatkozó jogszabályi
        parancs  -   amelyet  a  büntetőeljárásról  szóló  törvények
        tartalmaznak -  hatályosulása tehát  feltétele annak, hogy a
        naturális időmúlás  jogi hatással járó ténnyé - elévüléssé -
        változzon, miből  is következik,  hogy azokban az esetekben,
        amikor jogon  kívüli elemek  ( pl.  párthatározatok )  ,  az
        alkotmányos   törvényekkel    ellentétes   alacsony    rendű
        jogszabályok (  titkos utasítások  ) a bűnüldözési parancsot
        kiiktatják az  ügyben, vagy  egyébként törvényes  ok  nélkül
        mellőzik a  büntetőjogi felelősségre  vonást,  megszegve  az
        állam    bűnüldözési     kötelezettségét,    ennek     eleve
        következménye, hogy  az  elévülést  létrehozó  joghatás  nem
        jöhet létre.

        A büntetőjogi  felelősségre vonás  törvényes ok  nélkül való
        mellőzésének minősül, ha az állami vezetés felismerhető vagy
        alaposan   feltehető    akaratának   megfelelő   alkotmányos
        jogállami rendszerekben  elfogadott alkotmányos alapelvekkel
        összeegyeztethetetlen okok  miatt mellőzik  a  bűncselekmény
        üldözését. "

                                    II.

        Az indítványok  megalapozottak. Az  OGY  elvi  állásfoglalás
        mind formájában,  mind tartalmában alkotmányellenes. Sérti a
        jogállamiság lényegi  elemét képező jogbiztonság alkotmányos
        követelményét, valamint a visszamenőleges hatályú jogalkotás
        alkotmányos büntetőjogi tilalmát.

        1. Az  Alkotmánybíróság első lépésként abban foglalt állást,
        hogy az  OGY elvi  állásfoglalás,  mint  jogértelmező  aktus
        alkotmányosságának  felülvizsgálata  hatáskörébe  tartozik-e
        vagy sem.

        Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi  XXXII. törvény 1. §
        b) pontja az Alkotmánybíróság  hatáskörébe utalja  az állami
        irányítás egyéb  jogi eszközei  alkotmányosságának  utólagos
        vizsgálatát.

        A jogalkotásról  szóló 1987.  évi XI.  törvény III. fejezete
        rendelkezik a  jogszabálynak nem minősülő állami aktusokról,
        az  állami  irányítás  egyéb  jogi  eszközeiről.  Ezek  közé
        tartozik a jogi iránymutatás ( 53-56. § ). A törvény 54. §-a
        alapján    az    Országgyűlés    a    jogszabályokat    elvi
        állásfoglalásban értelmezheti.  Egyetlen  követelmény,  hogy
        ezt a  Magyar Közlönyben  közzé  kell  tenni.  Az  OGY  elvi
        állásfoglalás  tehát   az  állami   irányítás   egyéb   jogi
        eszközeinek egyik formája, s mint ilyen - bár jogértelmezést
        tartalmaz -  az Alkotmánybíróság  alkotmányossági vizsgálati
        jogkörébe tartozik.

        2. Az  OGY elvi  állásfoglalás  címzettjei  kétségtelenül  a
        büntető ügyekben  eljáró hatóságok  :  "Természetesen csak a
        jogalkalmazó döntheti el a konkrét ügyben, hogy az elévülés,
        mint jogi  tény a fentiekre figyelemmel bekövetkezett-e vagy
        sem, "  - jelenti  ki az  elvi állásfoglalás.  Az értelmezés
        címzettjei tehát a jogalkalmazók.

        Az  Alkotmánybíróság  a 38/1993. (VI. 11.) AB  határozatában
        rögzítette,  hogy   jogszabály  alkotmányossági   vizsgálata
        eredményeképpen  határozattal   megállapíthatja  azokat   az
        alkotmányos    követelményeket,     amelyeknek    a    norma
        értelmezéseinek  meg  kell  felelniük.  Az  Alkotmánybíróság
        álláspontja szerint az Országgyűlés jogszabályértelmező elvi
        állásfoglalásának  kötelező  ereje  és  személyi  hatálya  a
        hatalommegosztás   és   a   hatalmi   ágak   elválasztásának
        alkotmányos elvei szerint állapítható meg.

        A  törvényhozó   és  a  végrehajtó  hatalom  elválasztása  a
        hatáskörök  megosztását   jelenti,  nem  pedig  hierarchikus
        aláfölérendeltséget. A  törvényhozó, a végrehajtó és a bírói
        hatalom  viszonyából   következik,  hogy   az   Országgyűlés
        jogszabálynak nem minősülő jogértelmezése sem a bíróságokra,
        sem a  büntető eljárásban  résztvevő egyéb  hatóságokra  nem
        kötelező.

        A  hatalmi   ágak  elválasztása   következtében   nincs   az
        Országgyűlésnek   alárendelt    hatalmi    ág;    az    elvi
        állásfoglalásban  történő   jogszabályértelmezés  csupán  az
        Országgyűlésre magára  és szerveire nézve kötelező. Az ennél
        tágabb   címzetti   körre   az   Országgyűlés   a   törvényi
        rendelkezések értelmezésére  a legális  ( törvénnyel  való )
        jogértelmezést veheti csak igénybe.

        Az  OGY  elvi  állásfoglalás  azzal,  hogy  az  egyének,  az
        állampolgárok életébe,  szabadságába,  jogaiba  való  állami
        beavatkozásnak,  az   alkotmányos  alapjogok  korlátozásának
        törvényi  feltételeit   és  eszközeit   szabályozó   büntető
        törvényt nem  törvényben, hanem  a büntető  ügyekben  eljáró
        hatóságokra és  a polgárokra  kötelező erővel nem rendelkező
        elvi állásfoglalásban  értelmezte és az általános érvényűség
        igényével   lépett  fel,  sérti   az   Alkotmány  2.  §  (1)
        bekezdéséből következő  jogbiztonság követelményét, valamint
        a 8. § (1) és (2)  bekezdéséből az  egyének alapvető  jogait
        és kötelességeit érintő törvények jogalkotói  értelmezésével
        szemben támasztható alkotmányossági követelményt.

        3. Az  OGY elvi állásfoglalás alkotmányellenes továbbá azért
        is,  mert   tartalma  szerint  nem  jogértelmezés,  hanem  -
        formailag hibás  - büntető  jogalkotás :   a büntető törvény
        módosítása jogértelmezés útján.

        A jogértelmezés  alapszabálya, hogy  az  csak  a  jogszabály
        tartalmának  feltárását   célozhatja  és   nem  vezethet   a
        jogszabály  tartalmának   módosításával  új  normatív  tétel
        meghatározására.

        Az OGY  elvi állásfoglalás  alapvető alkotmányossági hibája,
        hogy az  elévülés intézményét  átértelmezi, az  elévülés új,
        általános feltételeként  - az  időmúláson kívül  - az  állam
        bűnüldözési kötelezettségének teljesítését is megszabja.

        A törvényalkotó  viszonylag nagy szabadsággal rendelkezik az
        elévülés feltételeinek  meghatározásában, azaz  az  elévülés
        valóban  jogi  tények  kérdése.  Ahogyan  azt  az  elévülési
        határozat  tartalmazza,   és  ahogyan   azt  az   OGY   elvi
        állásfoglalás idézi :  "jogszabálynak kell a naturális tényt
        - az idő folyását - jogi hatással járó ténnyé változtatni. "
        Ezt fejezik  ki  az  elévülés  kezdetére,  félbeszakadására,
        nyugvására    vonatkozó    jogi    rendelkezések,    amelyek
        eredményeként   az   elévülés   bekövetkezésének   naturális
        időtartama hosszabb lehet, mint az elévülés jogi időtartama.
        A  naturális  és  a  jogi  időmúlás  eltérésének  lehetséges
        eseteit azonban jogszabályban és előre kell rögzíteni.

        Az OGY  elvi állásfoglalás  ténylegesen  nem  jogértelmezést
        tartalmaz, hanem  visszaható  hatályú  büntető  jogalkotást,
        mégpedig in malam partem.

        Az  OGY   elvi  állásfoglalás   a   "hatálybalépése"   előtt
        elkövetett bűncselekmények  tekintetében épp  olyan  okokból
        alkotmányellenes,  mint   az  elévülési   határozat  tárgyát
        képezett, elfogadott,  de ki  nem hirdetett  törvény.  Ezzel
        összefüggésben  az  Alkotmánybíróság  már  egyszer  ügydöntő
        határozatban állást  foglalt. Eszerint :  "Ha az elévülés az
        elkövetéskor hatályos  törvény  szerint  valóban  nyugodott,
        akkor  szükségtelen   ezt  újabb  törvényben  kimondani.  Az
        elévülés elbírálása - az arra irányadó törvény alkalmazása -
        kizárólag a bűnüldöző hatóságokra, s végső soron a bíróságra
        tartozik. A  törvény ebben a kérdésben utólag nem dönthet. "
        "Az  elévülés  megindulását  és  tartamát  meghatározó  jogi
        tényeknek az  elévülés ideje  alatt kell fennállniuk, s vagy
        fennállnak  vagy   nem.  Ami   akkor  nem   volt  az   adott
        bűncselekmény elévülését felfüggesztő  ("nyugvását" kiváltó)
        jogi tény, utólag nem nyilvánítható azzá. " ( III/4. p. )

        Az elévülési  határozatban többször visszatérő megállapítás,
        hogy   az   elévülés   attól   függetlenül   megszünteti   a
        büntethetőséget, hogy  miért nem  üldözték a bűnöst. Azaz az
        állam mulasztása nem eshet az elkövető terhére. E gondolatot
        leginkább  a   határozat  V/5.   és   6.   pontja   hordozza
        félreérthetetlenül,  visszautalva  a  törvényességi  óvásról
        szóló 9/1992.(I.30.)  AB határozatban  kifejtett álláspontra
        is. "Eszerint nem hárítható az elkövetőre annak terhe, ha az
        állam mulasztása  miatt a  büntetőeljárás ideális  célja, az
        igazságos és  rendeltetését betöltő  büntetés kiszabása  nem
        teljesülhetett.  Ennek  az  alkotmányos  teherelosztásnak  a
        szempontjából  közömbös,   hogy  az   állam  rosszul,   vagy
        egyáltalán nem  érvényesítette-e büntető  igényét; s mindegy
        az is, hogy milyen okból. Egyaránt az állam terhére esik, ha
        a bűnüldöző  szervek rosszul  felszereltek, ha  munkatársaik
        hanyagok, ha  anyagilag vagy politikailag korruptak, vagy ha
        tudatos   bűnpártolók.    Egy   korszak    büntetőpolitikája
        visszatekintve alkotmányellenesnek  minősülhet; de ekkor sem
        lehet  a  jogállami  elvekkel  ellentétesen  működő  büntető
        hatalom tevékenységét  egyes kiragadott részeiben utólag nem
        létezőnek nyilvánítani,  s ebből  azt levezetni,  hogy adott
        körben az elévülés el sem kezdődhetett. "

        Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az elvi állásfoglalás
        tételei ugyanebben  a tárgyban  hozott  11/1992.(III.5.)  AB
        határozatában foglaltakkal ellentétesek. A tárgyismétlődésre
        való  tekintettel  leszögezi,  hogy  az  Alkotmánybíróságról
        szóló   törvény   27.  §   (2)    bekezdés     szerint    az
        Alkotmánybíróság határozatai  mindenkire nézve kötelezőek és
        így megkerülhetetlenek.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal            Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                               Dr. Schmidt Péter
                                 alkotmánybíró

                                Dr. Szabó András
                              előadó alkotmánybíró

                 Dr. Tersztyánszky Ödön          Dr. Vörös Imre
                     alkotmánybíró                alkotmánybíró

                               Dr. Zlinszky János
                                 alkotmánybíró
          Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

          Az  Alkotmánybíróság   a  határozata   meghozatalakor  három
          kérdést vizsgált :

          a )  joga  volt-e  az  Országgyűlésnek  a  sérelmezett  elvi
          állásfoglalás kiadására;

          b )  vizsgálhatja-e az  Alkotmánybíróság a  sérelmezett elvi
          állásfoglalás alkotmányellenességét, és

          c ) a sérelmezett elvi állásfoglalás alkotmányellenes-e.

          a )  Az Országgyűlés  a jogalkotásról  szóló 1987.  évi  XI.
          törvény /  a továbbiakban  Jat. / 54. §-a szerint jogosult a
          jogszabályokat   elvi    állásfoglalásban   értelmezni;   az
          állásfoglalást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.

          A Jat.  az  Országgyűlésnek  a  jogszabályt  értelmező  elvi
          állásfoglalását az  állami irányítás  egyéb  jogi  eszközei,
          azokon belül pedig a jogi iránymutatások közé sorolja.

          Az állami  irányítás egyéb  jogi eszközei  nem jogszabályok,
          hanem állami szervek határozati formában meghozott általános
          érvényű döntései és jogi iránymutatások. Az állami irányítás
          egyéb   jogi   eszközei   között   a   jogi   iránymutatások
          rendeltetése,   hogy   segítsék   a   jogalkalmazó   szervek
          tevékenységét,   a    jogszabályok    egységes    szemléletű
          végrehajtását. Az  állami irányítás  egyéb jogi  eszközei  a
          jogszabályokhoz hasonlóan jogi kötelező erővel rendelkeznek,
          a jogi  iránymutatásoknak azonban  általában  jogi  kötelező
          erejük  nincs.   Minthogy   az   adott   jogi   iránymutatás
          országgyűlési határozatban  jelent meg, a Jat. 46. § szerint
          az Országgyűlés  által irányított  szervekre vonatkozóan van
          irányító jellege.

          A elvi állásfoglalás a jogszabályok értelmezésére szolgál. A
          Jat. az  elvi állásfoglalásokkal  szemben  érdemi,  tartalmi
          korlátokat nem  állított fel.  Nem tekinthető  annak a  Jat.
          vonatkozó rendelkezéséhez  fűzött miniszteri indokolásnak az
          a  mondata   sem,  amely   szerint  az   elvi  állásfoglalás
          lehetősége "nem érintheti a Legfelsőbb Bíróságnak, illetőleg
          a  bíróságoknak   a  jogértelmezésre  vonatkozó  jogát".  Ez
          ugyanis eleve  következik abból  az alkotmányos  alapelvből,
          amely szerint  a bíróságok  csakis a  jogszabályoknak vannak
          alávetve   (  Alkotmány 50.  § (3)  bekezdése  1.  mondat ),
          illetve,  hogy   a  Legfelsőbb  Bíróság  a  bíróságok  bírói
          működése és  ítélkezése  fölötti  elvi  irányítás  keretében
          hozott irányelvei  és  elvi  döntései  a  bíróságok  számára
          kötelezőek (  Alkotmány 47.  § )  .  Az  Országgyűlés  által
          hozott elvi  állásfoglalások nemkötelező jellege összhangban
          van  a  fenti  alkotmányos  elvvel,  azt  nem  sérti.  Ebből
          következően az  Országgyűlést a  jogszabályt értelmező  elvi
          állásfoglalások   meghozatalakor   általános   tárgyi   vagy
          tartalmi korlát nem korlátozza.

          Véleményem szerint  a  kifejtettekből  következik,  hogy  az
          Országgyűlésnek   jogában    állt   a    sérelmezett    elvi
          állásfoglalást meghozni.

          b )  Az Abtv.  1. §  b )  pontja alapján az Alkotmánybíróság
          hatáskörébe tartozik  az állami irányítás egyéb jogi eszköze
          alkotmányellenességének utólagos  vizsgálata. Az  Abtv.  nem
          tesz különbséget  az állami  irányítás egyéb  jogi  eszközei
          között aszerint,  hogy azok  kötelező jellegűek vagy sem. Az
          Alkotmánybíróság    vizsgálhatta    a    sérelmezett    elvi
          állásfoglalás alkotmányellenességét.

          Az Alkotmánybíróság  az  1375/J/1992.  számú  ügyben  hozott
          határozatában  érdemi  vizsgálat  nélkül  utasított  el  egy
          egyedi,   konkrét    döntéseket   tartalmazó   országgyűlési
          határozat alkotmányossági vizsgálatára vonatkozó indítványt,
          mivel  hatáskörébe  csak  az  állami  irányítás  egyéb  jogi
          eszközei körébe  tartozó normatív  határozat alkotmányossági
          vizsgálata tartozik.  A most  sérelmezett elvi állásfoglalás
          jellegét  tekintve   elvi,  nem   egyedi  esetre   vonatkozó
          jogszabályértelmezés, tehát  az alkotmánybírósági  gyakorlat
          szerint is aggálytalanul vizsgálható.

          c ) A jogszabályértelmezés olyan tevékenység, amelynek során
          feltárul a jogszabály mélyebb, teljesebb tartalma. A közjogi
          elismertség   szempontjából    a   magyar   jogszabályok   a
          jogszabályértelmezés   eredményének    három    kategóriáját
          különböztetik meg.

          Az  első   kategóriába  tartoznak   az   Alkotmánybíróságnak
          jogosulttól származó  indítvány alapján  az Alkotmány  egyes
          rendelkezéseit    értelmező    határozatai,    amelyek    az
          Alkotmánybíróságról   szóló  törvény   27.  § (2)  bekezdése
          alapján mindenkire  nézve kötelezőek,  továbbá a  Legfelsőbb
          Bíróságnak a  bíróságok bírói működése és ítélkezése fölötti
          elvi irányítás keretében hozott irányelvei és elvi döntései,
          amelyek az  Alkotmány 47.  §-a alapján  a bíróságok  számára
          kötelezőek.

          A  második  kategóriába  az  állam  központi  szervei  által
          kibocsátható,  először   a  Jat.   által  szabályozott  jogi
          iránymutatások  tartoznak.   Ezeknek  kötelező  jogi  erejük
          nincs,  szabályozásukat  az  a  Jat.  megalkotását  megelőző
          gyakorlat   indokolta,   amely   az   irányítás   informális
          eszközeinek     elszaporodásához,      azok      ténylegesen
          jogszabályként  való   érvényesüléséhez  vezetett.   A  Jat.
          egyrészt garanciális  szabályokat állapított  meg az  állami
          irányítás egyéb  jogi eszközeinek kibocsátására vonatkozóan,
          másrészt tisztázta jogi kötelező erejük hiányát.

          A harmadik  kategóriába a jogszabály által nem szabályozott,
          közjogi  jelleggel   egyáltalán  nem   rendelkező,  a  fenti
          szerveken kívül  bárki  által  végzett  jogszabályértelmezés
          vagy a fenti szervek által, de nem a jogszabály által előírt
          formában   végzett    jogszabályértelmezés    tartozik.    E
          kategóriába tartozó  jogszabályértelmezést  bárki  végezhet,
          annak eredményét  a szabad véleménynyilvánítási jogával élve
          kinyilváníthatja. Az  ilyen  értelmezésnek  ugyancsak  nincs
          kötelező ereje.

          A  sérelmezett  elvi  állásfoglalás  a  második  kategóriába
          tartozó értelmezés  eredménye. Jogi  kötelező  ereje  nincs,
          egyetlen államhatalmi  szervre -  köztük a  bíróságra -  sem
          kötelező. Ebből  következően - tartalmától függetlenül - nem
          ütközhet sem  az  Alkotmányba,  sem  más  jogszabályba,  így
          formai alkotmányellenessége ezokon kizárt. Nem ellentétes az
          Alkotmánybíróság  határozatával,   nem  jelent  az  elévülés
          elbírálásába való  utólagos törvényhozói beavatkozást. Célja
          jogszabály értelmezése, amely értelmezésnek a Jat. a fentiek
          szerint tartalmi  korlátot nem állít, így tetszőleges lehet,
          az  értelmezésnek   azonban  nincs   senkivel  szemben  jogi
          kötőereje.  Az  Országgyűlés  jogszabályértelmezési  jogköre
          tartalmilag  korlátlan,   álláspontjának   kinyilvánításával
          kapcsolatban az  Országgyűlést bizonyos  esetekben politikai
          felelősség terhelheti. Az Országgyűlés jogszabályt értelmező
          tevékenységének az  Alkotmány sem  állít általános  tartalmi
          korlátot,     konkrét      alkotmányellenesség      utólagos
          megállapítását   pedig   kizárja   az   elvi   állásfoglalás
          nemkötelező jellege.

          Az Alkotmánybíróság  jelen  határozatában  foglalt  többségi
          álláspont szerint  az  Országgyűlés  határozata  tartalmilag
          azért    alkotmányellenes,     mert     burkolt     formában
          visszamenőlegesen változtatja  meg a  büntető  normákat,  új
          normát állított fel.

          Nem értek  egyet a  tartalmi alkotmányellenességre vonatkozó
          állásfoglalással  sem.   Az  Országgyűlés  1945  óta  létező
          általános érvényű  elévülési akadályt  értelmez, amelyet  az
          1945.  évi  VII.  tv.  9.  §  elvi  éllel  megfogalmazott  :
          nyugszik  az   elévülés  azon   bűncselekményekre,   amelyek
          üldözhetését  az   uralmon   volt   hatalom  megakadályozta.
          ( Mellékes jelenleg,  hogy  a  maga  idején  visszamenőleges
          hatállyal  megfogalmazott   tétel  ezen  visszamenőlegessége
          ellenkezik az  Alkotmánnyal, mert az Országgyűlés a tételt a
          megfogalmazása utáni  időszakra értelmezi. ) Ezt a tételt az
          értelmezésben hivatkozott  jogszabályok fenntartották, annak
          alapgondolata a  jogállamisággal  és  a  jogbiztonsággal  az
          Országgyűlés értelmezésében összhangban van.

          Az elvi állásfoglalásban foglalt jogszabályértelmezést bárki
          ( államhatalmi szerv, a jogtudomány, magánszemély ) szabadon
          figyelembe veheti  az  elméletileg  lehetséges  értelmezések
          egyikeként. Az  Országgyűlés sérelmezett elvi állásfoglalása
          az Alkotmánybíróságnak az elévülésről szóló 11/1992.(III.5.)
          AB határozatára  figyelemmel értékeli  a múlt rendszer belső
          jogának ellentmondásait  és ezzel  kapcsolatban  rögzíti  az
          Országgyűlés többségének  véleményét. Az  elvi  határozatban
          foglalt  jogszabályértelmezés   súlya,  meggyőző   ereje  az
          Országgyűlés tekintélyéből,  az államhatalmi  szervek között
          elfoglalt  helyéből   ered.  Az  elvi  határozatban  foglalt
          jogszabályértelmezés rendszertani  és történeti,  ám  nem  a
          jogszabállyal   egyidőben   született,   így   a   történeti
          értelmezésnek   nem    autentikus   alapja.    A   bíróságok
          törvényértelmezési szabadságát  a határozat  nem korlátozza,
          visszamenőlegesen normát nem alkot, ezért az Alkotmányba nem
          ütközik.

          A fentiek  alapján  álláspontom  szerint  az  indítványt  el
          kellett volna utasítani.

          Budapest, 1993. június 29.
                                                    Dr. Zlinszky János
                                                       alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            The interpretation of the statute of limitations
            Number of the Decision:
            .
            41/1993. (VI. 30.)
            Date of the decision:
            .
            06/29/1993
            Summary:
            After the Constitutional Court turned down in March 1992 a bill that aimed to lift the statute of limitations for political crimes, the Parliament voted an authoritative resolution on the interpretation of the statute of limitations. The scope of the resolution was to exempt the period between 1944 and 1989 from the term of limitation. The Court declared the regulation unconstitutional both for formal and substantive reasons. An authoritative resolution of Parliament does not meet the requirements set for a legislative act. It cannot regulate questions concerned with the basic rights of citizens, and violates the principles of legality and legal certainty. Substantively the resolution was found to be unconstitutional too because it is ex post facto legislation, making retroactive criminal prosecution possible.
             
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-2-012
            .