Hungarian
Ügyszám:
.
211/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 9/2011. (III. 1.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/883
.
A döntés kelte: Budapest, 02/28/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  15/2010.
    (I.   14.)   OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az   Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Országos  Választási Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)
      15/2010.  (I.  14.)  OVB  határozatával hitelesítette  annak  a
      magánszemély   által   benyújtott   aláírásgyűjtő    ívnek    a
      mintapéldányát, amelyen a következő kérdés szerepelt: „Egyetért-
      e  Ön azzal, hogy az öregségi nyugdíjkorhatár ne haladhassa meg
      a 62 évet?”
      Az  OVB  határozata indokolásában megállapította, hogy a kérdés
      megfelel  az  országos népszavazásról és népi  kezdeményezésről
      szóló  1998.  évi  III.  törvényben  (a  továbbiakban:  Nsztv.)
      foglalt   formai  és  tartalmi  feltételnek,  ezért  a  kérdést
      hitelesítette.

      2.  A határozat ellen egy magánszemély nyújtott be kifogást. Az
      OVB  határozata 2010. január 14-én jelent meg a Magyar  Közlöny
      2010.  évi  2.  számában. A kifogást 2010.  január  26-án  —  a
      választási   eljárásról  szóló  1997.   évi   C.   törvény   (a
      továbbiakban:   Ve.)  130.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott
      tizenötnapos határidőn belül — terjesztették elő.
      A  kifogástevő álláspontja szerint a kérdés nem  felel  meg  az
      Nsztv.  13. §-ában meghatározott egyértelműségi követelménynek,
      különösen a jogalkotó szempontjából. Érvelésében kifejti,  hogy
      a  társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi  LXXXI.
      törvényben     (a    továbbiakban:    Tny.)     az     öregségi
      nyugdíjjogosultság    feltételeinek,    valamint     összegének
      megállapítása igen bonyolult és összetett rendszerben történik,
      továbbá  a  nyugdíjkorhatárhoz  számos  egyéb  rendelkezés   is
      kapcsolódik,  ezért egy esetleges módosítás  a  Tny.  egészének
      átalakítását igényelné. A kifogástevő szerint nem egyértelmű  a
      kérdés   a  tekintetben,  hogy  mely  szabályozási  kérdéseket,
      továbbá  a jelenleg differenciált nyugdíjkorhatár kapcsán  mely
      személyi  kört érinti. Nézete szerint a kezdeményezés az  egész
      öregségi nyugdíjrendszer teljes átalakítását kívánja, azonban a
      feltett  kérdés  egyszerű  és általános  megfogalmazásával  nem
      alkalmas arra, hogy eligazítást adjon a jogalkotó számára.

                                    II.

      Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a következő
      jogszabályokat vette alapul:

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „2.  § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
      a   népszuverenitást  választott  képviselői  útján,   valamint
      közvetlenül gyakorolja.”

      2. A Ve. érintett rendelkezései:
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

      3. Az Nsztv. érintett rendelkezései:
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (…)
       c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek”.
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

                                   III.

      1.    Az   Alkotmánybíróság   hatáskörét   jelen   ügyben    az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati  természetű.  Ennek során  az  Alkotmánybíróság  —
      alkotmányos  jogállásával és rendeltetésével  összhangban  —  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés  megfelel-e  a
      jogszabályi  feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek  megfelelően  járt-e el  [63/2002.  (XII.  3.)  AB
      határozat, ABH 2002, 342.].

      2.   Az   Alkotmánybíróság  a  kérdés  egyértelműségét   vitató
      kifogással kapcsolatban az alábbiakat állapította meg.

      Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  során  számos   határozatban
      értelmezte  az  Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdésében  foglalt,   a
      népszavazásra    bocsátandó   kérdéssel   szemben    támasztott
      egyértelműség     követelményét.    E     határozataiban     az
      Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az egyértelműség követelménye
      a  népszavazáshoz  való  jog  érvényesülésének  garanciája.  Az
      egyértelműség követelménye ebben az összefüggésben azt jelenti,
      hogy a népszavazásra szánt kérdésnek egyrészt a választópolgár,
      másrészt a jogalkotó számára egyértelműnek kell lennie.  Ahhoz,
      hogy   a   választópolgár  a  népszavazásra  feltett   kérdésre
      egyértelműen  tudjon  válaszolni az szükséges,  hogy  a  kérdés
      világos  és  kizárólag  egyféleképpen  értelmezhető  legyen,  a
      kérdésre    igen-nel    vagy    nem-mel    lehessen     felelni
      (választópolgári egyértelműség). Mindez feltételezi  a  feltett
      kérdés   tényleges   egyértelműségét,  érthetőségét.   A   fent
      leírtakból  következik, hogy a túl bonyolult, érthetetlen  vagy
      félreérthető kérdés sem tekinthető egyértelműnek.
      Az  eredményes  népszavazással hozott  döntés  az  Országgyűlés
      Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt jogkörének  —
      Alkotmányban   szabályozott  —  korlátozása:  az   Országgyűlés
      köteles   az  eredményes  népszavazásból  következő  döntéseket
      meghozni.  Ezért  a  kérdés egyértelműségének  megállapításakor
      vizsgálni kell azt is, hogy a népszavazás eredménye alapján  az
      Országgyűlés  el  tudja-e dönteni, hogy  terheli-e  jogalkotási
      kötelezettség,   és   ha  igen,  milyen  jogalkotásra   köteles
      (jogalkotói  egyértelműség) [51/2001. (XI. 29.)  AB  határozat,
      ABH 2001, 392, 396.; 25/2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004,
      381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 360-
      361.; 84/2008. (VI. 13.) AB határozat, ABH 2008, 695, 703.]. Az
      aláírásgyűjtő    íven    szereplő   kérdés    egyértelműségének
      megítélésénél  egyébként sem az aláírás gyűjtését kezdeményezők
      szándéka, sem pedig a népszavazás általuk remélt eredménye  nem
      bír  jelentőséggel [76/2006. (XII. 20.) AB határozat, ABH 2006,
      886, 890.].

      3.  Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  aláírásgyűjtő
      íven   szereplő   kérdés  nem  felel  meg   a   választópolgári
      egyértelműség követelményének.
      Az  Alkotmánybíróság  a  26/2007. (IV.  25.)  AB  határozatában
      megállapította: a választópolgári egyértelműség követelményének
      része,  hogy  a  választópolgárok  a  kérdés  megválaszolásának
      lehetséges  következményeit világosan lássák.  Következésképpen
      az  Alkotmánybíróság  álláspontja szerint a  választópolgárokat
      félrevezető,   félreérthető  kérdések  nem  felelnek   meg   az
      egyértelműség  követelményének (ABH 2007, 332,  337,  —  Ingyen
      sör).   Az  Alkotmánybíróság  ezen  határozatában  hangsúlyozta
      továbbá, hogy „[a]z egyértelműség követelményének lényege, hogy
      a  népszavazási  kérdésnek  döntésre alkalmasnak  kell  lennie,
      aminek   a   jogalkotói  és  a  választópolgári   egyértelműség
      feltétlenül   szükséges,   de  nem   egyetlen   feltétele.   Az
      egyértelműség részének tekinti az Alkotmánybíróság azt is, hogy
      a  népszavazási  kérdésben  foglalt  döntési  kötelezettség  ne
      legyen  kivitelezhetetlen, végrehajthatatlan, következményeiben
      kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a jövőben az  egyes
      népszavazási  kérdések  alkotmányos  megengedhetőségéről  szóló
      döntéseiben e szempontot is figyelembe fogja venni.” (ABH 2007,
      332, 337.)

      A  kifogással élő érvelésében helyesen hivatkozik a Tny  18.  §
      (1)  bekezdésének a)-g) pontjaira, amely az öregségi  nyugdíjra
      való  jogosultság  megállapításakor a  biztosítottak  születési
      évéhez  mérten különböző életév betöltéséhez köti  az  öregségi
      nyugdíjra  jogosító  korhatárt.  Az  érvelés  szintén  helyesen
      hivatkozik   a  hatályos  nyugdíjrendszer  feltételrendszerének
      komplexitására.

      A   népszavazásra   feltenni   kívánt   kérdés   ezen   komplex
      feltételrendszer  egyik elemét kívánja  rögzíteni  az  öregségi
      nyugdíjra jogosító nyugdíjkorhatár meghatározott életévhez való
      kötésével;  anélkül  azonban,  hogy  a  választópolgár  számára
      világossá  tenné,  hogy ez jár-e, és ha igen, milyen  hatással,
      változással   az   öregségi  nyugdíj   megszerzésének   további
      feltételeire nézve. Így a választópolgár döntése meghozatalakor
      nem lehetne tisztában azzal, hogy a kérdésre igen-nel vagy nem-
      mel  szavazás  esetén  döntésének milyen pénzügyi,  vagy  egyéb
      következményei lennének, például a szolgálati idő és a  nyugdíj
      mértékére nézve. A népszavazásra bocsátandó kérdésről tehát úgy
      kellene   döntésüket  meghozniuk,  hogy  nem  volna  egyértelmű
      számukra,  a  népszavazás  sikere milyen  változásokkal  jár  a
      nyugdíjrendszerben, és ennek milyen társadalmi, pénzügyi és más
      hatásaival kellene számolniuk.

      Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
      népszavazásra szánt kérdés nem felel meg az Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdésében   foglaltaknak,  ezért  az   Alkotmánybíróság   az
      Országos Választási Bizottság 15/2010. (I. 14.) OVB határozatát
      megsemmisítette,  és  a  Ve. 130. § (3)  bekezdése  alapján  az
      Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasította.

      Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
               Dr. Balogh Elemér              Dr. Bihari Mihály
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Bragyova András             Dr. Holló András
               előadó alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
               Dr. Kiss László                 Dr. Kovács Péter
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Lenkovics Barnabás          Dr. Lévay Miklós
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        9/2011. (III. 1.)
        Date of the decision:
        .
        02/28/2011
        .
        .