A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányosságának utólagos
vizsgálatára irányuló eljárásban meghozta a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi
I. törvény /Be. / 73. , 74. és 203. §-ai
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja : a Be. 11. § (2)
bekezdése alkalmazásánál - az Alkotmány 7. §-ára figyelemmel
- alkotmányos követelmény, hogy a bíróság a tárgyalás
nyilvánosságának kizárása kérdésében az 1976. évi 8. számú
törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya 14. cikk 1. pontja, illetve
az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, az emberi jogok
és az alapvető szabadságok védelméről szóló Egyezmény 6.
cikk 1. pontja - figyelembevételével döntsön.
Az Alkotmánybíróság a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó álláspontja szerint a Be. 73. , illetve 74.
§-a alapján a terhelt elmeállapotáról beszerzett
szakvélemények felhasználása során nem érvényesül a
személyes adatok védelmének alkotmányos alapjoga /Alkotmány
59. §/. Ugyancsak ezen alkotmányos jog sérelmét okozhatja a
Be. 203. §-a, amely alapján a tárgyaláson fel kell olvasni a
tárgyalásról értesített, de meg nem jelent szakértő
véleményét. /Amennyiben a szakértő megjelenik a Be. 76. §-a
alapján történik a meghallgatása. /
Az indítványozó szerint alkotmányellenes az a helyzet, hogy
a büntetőeljárásban beszerzett szakvéleményre nem
vonatkoznak az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvénynek
a titoktartásra vonatkozó rendelkezései, továbbá az, hogy a
terhelt elmeállapotáról készült szakvéleményt, illetve a
szakértő véleményét a nyilvános tárgyaláson bárki
megismerheti. Az indítványozó ezt különösen azokban az
esetekben tartja sérelmesnek, amikor az eljárás a terhelt
felmentésével vagy az eljárás megszüntetésével zárul.
II.
Az indítvány nem megalapozott.
1. 1. A Be. valóban nem rendelkezik a szakértő titoktartási
kötelezettségéről. Ezt a kérdést a Be. 404. § (1) bekezdés
b) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott 2/1988.
(V. 19.) IM rendelet szabályozza. Az egészségügyről szóló
1972. évi II. törvény szerint az orvos az általa megvizsgált
személy egészségügyi állapotáról adatot csak a vizsgált
személlyel és annak hozzátartozójával, illetőleg - ha a
gyógykezeléshez szükséges - gondozójával közölhet ( 77. §
(1) bek. ) . Az orvost nem köti a titoktartási
kötelezettség, ha az adat közlésére jogszabály kötelezi
( 78. § (1) bek. ) .
Az igazságügyi orvosszakértő a vizsgált személy
elmeállapotának adatait a Be. szabályai alapján köteles a
hatóság tudomására hozni. A 2/1988. (V. 19.) IM rendelet
szerint a szakértőt a tevékenysége során tudomására jutott
tényekre és adatokra nézve titoktartási kötelezettség
terheli. Ezekről a tényekről és adatokról csak az ügyben
eljáró hatóságokat, továbbá a jogszabályban meghatározott
szervet ( személyt ) tájékoztathatja. Ha jogszabály másként
nem rendelkezik, a szakértő titoktartási kötelezettsége nem
zárja ki a szakértői vizsgálat során feltárt tényeknek és
adatoknak tudományos és oktatási célra - a személyiségi
jogok sérelme nélkül - történő felhasználását ( 38. § ) .
1. 2. Az indítványozó nem vitatta a szakértői eljárásban
való közreműködési kötelezettséget, így a Be. 73. §-a nincs
összefüggésben az indítványozó által felvetett
alkotmányossági kérdéssel. Ugyancsak nincs összefüggés a
terhelt elmeállapotának megfigyelését szabályozó 74. §-al,
amelynek, mint a személyi szabadsághoz való jog
korlátozásának alkotmányosságát az Alkotmánybíróság már
vizsgálta ( 723/B/1991/6. AB hat. , ABH 1991, 632. ) .
A Be. 203. §-a a személyes adat védelméhez való joggal csak
közvetett összefüggésben van. A büntetőeljárás garanciális
alapelve a közvetlenség. A bíróság ügydöntő határozatát a
tárgyaláson közvetlenül megvizsgált bizonyítékokra alapítja
( 10. § (2) bek. ) . A közvetlenség alapelvéből következően
a tárgyaláson fel kell olvasni azt a bizonyítás eszközéül
szolgáló okiratot vagy iratot, amelynek tartalmát a bíróság
bizonyítékként értékeli. Amennyiben a bíróság a szakértő
meghallgatását nem tartja szükségesnek, úgy a szakvéleményt
is fel lehet olvasni, egyébként a szakértőt kell személyesen
meghallgatni ( Be. 203. § (1) és (3) bek. ) .
Azt, hogy ez "bárki" részvételét lehetővé tevő nyilvános
tárgyaláson, vagy az ún. ügyfél-nyilvánosságot biztosító
zárt tárgyaláson történik, nem a Be. 203. §-a, hanem a
tárgyalás nyilvánosságának alapelvét szabályozó 11. §
rendelkezései, illetve a bíróság döntése határozza meg. Az
indítványozó által felvetett alkotmányossági kérdés
elbírálásához tehát elsősorban a személyes adatok védelméhez
való alkotmányos jog és a büntető tárgyalás nyilvánosságához
való alkotmányos alapjog egymáshoz való viszonyát, illetve
kolliziójuk feloldásának jogi szabályozását kell
megvizsgálni.
2. Az Alkotmány 59. § (1) bekezdése szerint mindenkit
megillet a magántitok és a személyes adatok védelméhez való
jog. Az Alkotmánybíróság határozataiban ( 20/1990. (X. 4.)
AB hat. ABH 1990, 69. ; 15/1991. (VI. 13.) AB hat. ABH 1991,
41.; 21/1993. (IV. 2.) AB hat. ABH 1993, 172. ; 34/1994.
(VI. 24.) AB hat. ABH 1994, 177.; 60/1994. (XII. 24.) AB
hat. ABH 1994, 342. ) ezen alapjogot információs
önrendelkezési jogként értelmezi. Az Alkotmány 59. §-ában
biztosított jognak eszerint az a tartalma, hogy mindenki
maga rendelkezik személyes adatainak feltárásáról és
felhasználásáról. Ugyanakkor a magántitok és a személyes
adatok védelméhez való jog nem abszolút jog. Az állam
alapjogvédelmi kötelességéből azonban az következik, hogy az
alapjog korlátozásának feltételeit törvényben, az arányosság
és a szükségesség kritériumai alapján határozza meg.
A büntetőeljárás, mint az állami büntető igény
érvényesítésének formája, több tekintetben korlátozza a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jogot. Az
Alkotmánybíróság - figyelemmel eljárásának indítványhoz
kötöttségére - jelen esetben csak a terhelt elmeállapotára
vonatkozó, így "különleges adatot" tartalmazó szakvélemény
"bárki" általi megismerhetőségének eljárási szabályait
vizsgálta.
3. A személyes adatok védelméről az 1992. évi LXIII. törvény
rendelkezik. A törvény szerint személyes adat : a
meghatározott személlyel kapcsolatba hozható adat, valamint
az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés.
Különleges adat az egészségi állapotra vonatkozó személyes
adat ( 2. § 1. p. , 2. /b p. ) . A különleges adat akkor
kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban
hozzájárul vagy egyéb esetekben azt törvény rendeli ( 3. §
(2) bek. a) és c) p.) .
Az Alkotmánybíróság a 723/B/1991/6. AB határozatban
részletesen kifejtette, hogy a büntetőjogi felelősségre
vonás egyik főkérdése a bűnösség megállapítása, amely
feltételezi az elkövető beszámítási képességét. A
beszámítási képességnek és a bűnösségnek -, mint a
bűncselekmény megvalósulásához elengedhetetlenül szükséges
feltételnek - alapvető szerepe van a büntetőeljárás
szempontjából. A beszámítási képesség, illetve az azt kizáró
vagy korlátozó kóros elmeállapot olyan esetben, amikor erre
adatok merülnek fel, a büntetőeljárás és ezen belül a
bizonyítás központi kérdésévé válik. Ennek tisztázása a
büntetőeljárás jelenlegi rendszerében sem a bűncselekmény
súlyától, sem a várható büntetés mértékétől, sem pedig a
terhelt, illetve védője szándékától nem tehető függővé ( ABH
1991, 632, 635 ) . Az esetleges kóros elmeállapot tisztázása
különleges szakértelmet igényel, így a hatóságok kötelesek
két szakértőt igénybe venni ( Be. 68. § (2) bek. , 69. § (3)
bek. ).
4. A szakvéleményben a terhelt elmeállapotáról rögzített
különleges adatot a hatóság tagjain kívül az eljárásban
résztvevő magánszemélyek is megismerhetik. A hatóság
tagjainak erre az ismeretre az állam büntető igényének
érvényesítéséhez, a magánszemélyeknek pedig eljárási
funkciójuk betöltéséhez, jogaik gyakorlásához van szükségük.
Így a szakvéleményt már a nyomozás során megismerheti a
terhelt védője ( Be. 52. § (3) bek. ) , a nyomozás lezárását
követően, de még a nyomozás formális befejezése előtt az
esetleges terhelt-társak ( Be. 142. § (1) bek. ) . A sértett
az iratok közül a nyomozás befejezését követően csak az őt
érintőket tekintheti meg, azonban a bírósági eljárásban
bármely eljárási cselekménynél jelen lehet ( Be. 53. § (2)
bek. ) . E személyeknél a terhelt elmeállapotára vonatkozó
különleges adatok megismerése - éppen ezen adatoknak a
büntetőjogi felelősség szempontjából alapvető jelentősége
miatt - alkotmányosan nem kifogásolható.
5. A modern büntetőeljárások alkotmányos alapelvei közé
tartozik az eljárás nyilvánossága, amely elsősorban a
tárgyalás nyilvánosságának és a bírósági döntés nyilvános
kihirdetésének követelményét jelenti. A nyilvánosság
mindenekelőtt az igazságszolgáltatás működésének
ellenőrzését hivatott biztosítani a társadalom részéről.
Ugyanakkor a büntető felelősségre vonás nyilvánossága az
egyik útja annak, hogy a büntetőjog parancsai és tilalmai
eljussanak a közösség tagjaihoz.
Az Alkotmány a nyilvánosság garanciális oldalára helyezi a
hangsúlyt, amikor az alapvető jogok között rögzíti mindenki
jogát ahhoz, hogy az ellene emelt vádat a bíróság igazságos
és nyilvános tárgyaláson bírálja el ( 57. § (1) bek. ) . A
Be. a büntetőeljárás alapelvei között írja elő, hogy a
bírósági tárgyalás nyilvános ( 11. § (1) bek. ) . A
tárgyalás nyilvánossága azt jelenti, hogy azon bárki, aki a
14. életévét betöltötte, hallgatóként jelen lehet ( 189. §
(2) bek. ).
A tárgyalás nyilvánossága főszabály, amely azonban a bíróság
döntésének megfelelően korlátozható. A bíróság a
nyilvánosságot az egész tárgyalásról vagy annak egy részéről
indokolt határozattal kizárhatja, ha ez államtitok vagy
szolgálati titok megőrzése végett, illetőleg erkölcsi okból
szükséges. Fiatalkorú ellen folyó eljárásban ezen túlmenően
akkor is ki kell zárni a nyilvánosságot, ha ez a fiatalkorú
érdekében szükséges. Ilyen esetben a tárgyalás a
büntetőeljárásban résztvevő hatósági és magánszemélyek
( ügyész, magánvádló, terhelt, védő, sértett, utóbbi
képviselője, esetleg szakértő ) jelenlétében folyik, de a
bíróság egyes hivatalos személyeknek is megengedheti, hogy
jelen legyenek. A bíróság a tárgyaláson hozott határozatát
akkor is nyilvánosan köteles kihirdetni, ha a nyilvánosságot
kizárta. Fiatalkorú ellen folyó eljárásban a határozat
nyilvános kihirdetése a bíróság mérlegelésétől függ ( 11. §
(2) - (3) bek. , 294. § (3) bek. ) .
A tárgyalás nyilvánossága a főszabály az alapvető jogokról
szóló nemzetközi egyezményekben is. A Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya szerint a sajtót és a
nyilvánosságot ki lehet zárni a tárgyalás egy részéről vagy
az egész tárgyalásról mind erkölcsi okból, a demokratikus
társadalom közrendjének, vagy az állam biztonságának védelme
érdekében, mindakkor, amikor a felek magánéletének érdekei
azt követelik, mindpedig a bíróság által feltétlenül
szükségesnek ítélt mértékben, az olyan körülmények
fennállása esetén, amikor a nyilvánosság ártana az
igazságszolgáltatás érdekeinek; azonban minden büntető
ügyben hozott ítéletet nyilvánosan kell kihirdetni, kivéve,
ha a fiatalkorúak érdekei mást kívánnak ( 14. cikk 1. p. ) .
Az Európai Emberi Jogi Egyezmény szerint is alapjog a
tárgyalás nyilvánossága és az ítéletet nyilvánosan kell
kihirdetni. A tárgyalóterembe történő belépést azonban meg
lehet tiltani a sajtónak és a közönségnek a tárgyalás teljes
időtartamára vagy egy részére annyiban, amennyiben egy
demokratikus társadalomban ez az erkölcsök, a közrend,
illetőleg a nemzetbiztonság érdekében szükséges, ha e
korlátozás kiskorúak érdekei, vagy az eljárásban résztvevő
felek magánéletének védelme szempontjából szükséges,
illetőleg annyiban, amennyiben ezt a bíróság feltétlenül
szükségesnek tartja, mert úgy ítéli meg, hogy az adott
ügyben olyan különleges körülmények állnak fenn, melyek
folytán a nyilvánosság az igazságszolgáltatás érdekeit
veszélyeztetné ( 6. cikk 1. p. ) .
Az Európai Emberi Jogi Egyezményhez kapcsolódó esetjog
szerint az eljárás nyilvánosságához, különösen büntető
ügyekben, nyomós közérdek fűződik, így annak kizárására az
érintetteknek nincs alanyi joguk. A bíróságra tartozik annak
megítélése, hogy a kizárás indokául felhozott magánérdek
meghaladja-e az eljárás nyilvánosságához fűződő közérdeket.
6. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a tárgyalás
nyilvánosságának kizárására vonatkozó büntetőeljárási
rendelkezések nem alkotmányellenesek. A Be. ugyan csak a
fiatalkorúak elleni eljárás külön szabályai között tesz
említést a nyilvánosság kizárásának kötelezettségére a
fiatalkorú terhelt érdekében. A törvényben megjelölt
"erkölcsi ok" azonban a gyakorlatban átfoghatja azokat az
eseteket is, amikor a nyilvánosság kizárását a felnőttkorú
terhelt jogainak, jogos érdekeinek, emberi méltóságának,
jóhírének, személyes adatainak védelme indokolja.
A Be. szabályozása - bár nem olyan részletező, mint a
nemzetközi egyezmények rendelkezései - nem zárja ki annak
lehetőségét, hogy a bíróság egyedi ügyekben az
alapjogvédelem alkotmányos elveit és a nemzetközi
egyezmények vonatkozó rendelkezéseit is szem előtt tartva
mérlegelje : a magántitok és a személyes adatok védelme az
eset körülményeire tekintettel igényli-e a különleges adatot
tartalmazó szakvélemény ismertetésénél a nyilvánosság
kizárását. Nem alkotmányellenes az, hogy a törvény a
bíróságra bízza az egymással esetleg konkuráló alapelvek
között az elsődlegesség eldöntését. Felnőttkorú terhelt
ellen folyó eljárásban a határozat nyilvános kihirdetése -
nemzetközi kötelezettségeinkre tekintettel is -
elkerülhetetlen, de a bíróságnak módja van arra, hogy ennek
során is figyelemmel legyen a személyes adat védelmére.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |